לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

שאלות של תרבות


אנחנו חיים בזמנים מיתיים. השינויים המתרחשים בעולמנו פרנסו אֶפּוֹסים עתיקים, ועליהם לכונן אֶפּוֹסים מודרניים חדשים. בתוך החוויה האֶפִּית והמיתית הזו אני חי וכותב את הבלוג הזה.
Avatarכינוי:  אריק בנדק-חבי"ף

בן: 69

תמונה



מצב רוח כרגע:

פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2009    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
12/2009

ספרים


 

מה צפוי יותר ממורה לספרות שיכתוב על ספרים, בבלוג שחלקו הארי מוקדש לביקורת ספרים, אלא שיתייחס בפוסט לנושא החם.

אבל, לפני הכל אני חייב לבטא את הסלידה שלי מההקשר הפוליטי שעורכי ישראבלוג חשבו כמתאים לנושא זה - ריקושטים על השטחים, שחרור שליט אז עכשיו אפשר .. וגו'

ספר אינו אוכל מנחם, וספר כיצירת אומנות אינו יכול גם לנחם, ואין לו מטרות לנחם.

אמנות כמו מדע מעלה שאלות, מעוררת אי וודאות, חוסר בטחון ופורעת את הסדרים ה"מנחמים" של החיים, כלומר בלשונו של סארטר , אמנות משבשת את מנגנוני ההונאה העצמית.

עכשיו, כשאנחנו מבינים שטקסט איננו גלידה, עוגה עתירת פחמימות או תפוח אדמה, אפשר אולי להתייחס לספרים.

לאחרונה קראתי כמה ספרים.

אני רוצה להתייחס לאחד, שטרם תורגם, אבל עם תרגומו יזכה ככל הנראה לטקבוק רציני,



זה ספרו האחרון של דן בראון, מחבר "צופן דה וינצ'י" ,

קראתי את הספר ב"מצוות" בני הצעיר, כיוון שיש לנו תחומי ענין וקריאה משותפים.

אין לי הרבה דברים "טובים" לומר על הסיפור, למעט הצדעה נוספת למיומנות הכתיבה והמקצוענות של דן בראון, ליכולת שלו לדחוס ב500 עמודים אירועי לילה אחד, משהו כמו 10 שעות, שהמתרחש בהן יכול למלא חיים שלמים של אדם רגיל - תמיד שווה להשוות את הרחבת הזמן בכתיבה כזו [ראה גם תוכנית הטלוויזיה 24 ] להרחבת הזמן של אופרת סבון. בגישות כאלו, הסותרות במהותן את הגישות של הסיפור הקצר [כיווץ מקסימלי של הזמן] והמשטיחות את אופי האפוס [הזמן כעקרון פארדיגמטי] הופכת המציאות לבנאלית, צפויה ולבסוף די משעממת.

מה גם, שבספור הזה משוקעות "שתי הפתעות" - האחת מסיונרית והשניה מנסה לומר משהו "עמוק" על דור הבנים ודור האבות, על המאבק בין הפוסטמודרניזם לקלאסיקה, בין השכל התיאולוגי-המדעי ה"בהיר" לבין השכל המאגי, הקדום. ויתרה מכך, הזכיר לי בראון בספרו את עבודתו של דן סימונס המתאר מיתוסים וותיקים באמצעות כללי הפיזיקה המודרנית.

ספר קריא בהחלט, אבל לא "ספר מנחם" .

כלומר, אין בו יסוד אסקפיסטי רציני, וגם סיומו לא מחזיר את המוכר והידוע על מכונו.

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 5/12/2009 13:30   בקטגוריות שאלות של תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




80,293
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , תרשו לי להעיר , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאריק בנדק-חבי"ף אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אריק בנדק-חבי"ף ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)