לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

שאלות של תרבות


אנחנו חיים בזמנים מיתיים. השינויים המתרחשים בעולמנו פרנסו אֶפּוֹסים עתיקים, ועליהם לכונן אֶפּוֹסים מודרניים חדשים. בתוך החוויה האֶפִּית והמיתית הזו אני חי וכותב את הבלוג הזה.
Avatarכינוי:  אריק בנדק-חבי"ף

בן: 69

תמונה



מצב רוח כרגע:

פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    ספטמבר 2012    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
9/2012

חשבון נפש, ויום כפורים, צום ותענית ובכלל


 

ביום שישי בשבוע שעבר, ישבנו תלמידיי ואני בגורן ושוחחנו על יום כיפור, מהו, מהם תפקידיו.

לא שאלנו מי צם וגם לא חשבנו שיש חשיבות לשאלה הזו, כמו שאין שחיבות לשאלה מה אדם אוכל.

עלו תשובות רבות מאוד

חלקן עסקו ב"צום" בלי להסביר מדוע, כי ככה זה

אחרות התעסקו בחיבור הלאומי - המגע עם הנפש היהודית שלי [ציטוט מדוייק של תלמיד]

אחרים העלנו את הענין הדתי - יום הדין, יום מפחיד

וישנם שהסבירו שזה "יום אופניים" והם לא מבינים כלל את ענין הצום.

היו שראו את הפן האישי, של חשבון הנפש, סליחה ל"עצמי" כמו סליחה ל"אחר"

ורבים אמרו : סליחות

 

אני חושב שהתשובות הללו משקפות בצורה די מלאה את אופק התשובות שרבים יתנו.

נכון שבני דורי ואף צעירים ממני יודעים גם יודעים לספר ולתאר ולהרחיב בענין יום כיפור, מצוות תקיעה בשופר והצום, דא עקא שבשנים האחרונות אני שומע יותר ויותר מצעירים בני 14 וקצת פחות שיום כיפור קשור בכלל למלחמת יום הכיפורים, וכששואלים אותם, למה השם הזה - מלחמת יום הכיפורים, אין להם תשובה.

 

תלמידיי לא נגררו לתשובה הזו, לשמחתי, מה שפתח בפנינו אפשרות לדון לעומק במושגי ה"סליחה" ; "חשבון נפש" "אישי-פרטי"; "ציבורי-לאומי"; "ציבורי-דתי".

העדר הקורבן ביום כיפור אלא האדם ונשמתו-נפשו הם "הקרבן"  הפכו את יום כיפור לאחד משיאי התרבות האנושית, שאפשר לנתקה מהדת ללא קושי רב.

 

הצום לדעתי הוא התעללות בלתי מוצדקת בגוף, טכניקה שאולי התאימה לעבר וכיום היא מתאימה כ"ספורט" בין ילדים.

אבל

יש הרואים בסבל הצום כלי לטיהור הנפש, אני לא.

אני רואה ביכולת של מערכת שלמה וסגורה ליצור  יום אחד קונקרטי שבו יש התרחקות מ"עשייה" לטובת "היות" עם עצמך, הישג נדיר, שכיום מנסים לחקות אותו במערכות רבות בשם איזו פסיכולוגיה קוגניטיבית מודרנית.

 

 

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 26/9/2012 11:00   בקטגוריות אישי, שאלות של תרבות  
הקטע משוייך לנושא החם: גמר חתימה טובה ישראבלוג
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אריק בנדק-חביב ב-29/9/2012 09:28




80,292
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , תרשו לי להעיר , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאריק בנדק-חבי"ף אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אריק בנדק-חבי"ף ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)