לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

שאלות של תרבות


אנחנו חיים בזמנים מיתיים. השינויים המתרחשים בעולמנו פרנסו אֶפּוֹסים עתיקים, ועליהם לכונן אֶפּוֹסים מודרניים חדשים. בתוך החוויה האֶפִּית והמיתית הזו אני חי וכותב את הבלוג הזה.
Avatarכינוי:  אריק בנדק-חבי"ף

בן: 70

תמונה



מצב רוח כרגע:

פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    ינואר 2013    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
1/2013

אלון עידן וחוק ה"פוטושופ" - אי אפשר לומר זאת טוב ממנו


המילה || שלום, זאת אראלה. בעיית ההימורים שלך חזרה

חוק פוטושופ עקרוני היה אוסר לעוות את המציאות לצרכים מסחריים/פוליטיים. תשאלו את אראלה ממפעל הפיס

השבוע נכנס לתוקפו “חוק הפוטושופ”. על פי החוק, כל דוגמן או דוגמנית שיצולמו לפרסומת מסחרית יחויבו באישור רפואי המעיד כי אינם נמצאים בתת משקל. בנוסף, כל פרסומת שבה תבוצע הצרת היקפים באמצעות עריכה גרפית תחויב בכיתוב על גבי הפרסומת המעיד כי בהכנתה נעשה שימוש באמצעי גרפי. הרעיון הוא להעלים דימויים שעלולים להוות דוגמה “רעה” לנוער הצופה במודלים.

למדינה יש אינטרס עליון לקדם חוקים נקודתיים ולהציגם כעקרוניים, משום שזו הדרך הטובה ביותר לשוות אפיל נאור ומתקדם לממסד שאינו נאור ומתקדם. חוק הפוטושופצלח את מסלול החקיקה המתיש בדיוק בגלל שהוא מתייחס למושג “פוטושופ” באופן מצומצם, כמעט פארודי. ההיצמדות להיבט הגרפי אינה מקרית, משום שחוק פוטושופ עקרוני עלול לסכן עוולות ממוסדים שהמדינה מעוניינת לשמר.

חוק פוטושופ עקרוני היה קובע שקיים איסור גורף על כל עיוות של מציאות לצרכים מסחריים/פוליטיים. עוד הוא היה קובע, שבמקרה של עיוות מציאות לצרכים כאלה, יש חובה ללוות את הפרסום בכיתוב שמפרט את אמצעי העיוות. חוק פוטושופ עקרוני היה מתייחס למושג “דוגמן”/”דוגמנית” כאל דימוי כללי שמייצג דבר מה שהקהל הרחב מייחס לו חשיבות, ואל “מעשה הפוטושופ” כאל מעשה מעוות־מציאות שנעשה במכוון.

במקרה כזה, המדינה שחוקקה את חוק הפוטושופ העקרוני היתה צריכה לשאול את עצמה אם “אראלה ממפעל הפיס” אינה דוגמנית שעברה “מעשה פוטושופ”. כלומר, האם לא נעשה פה שימוש בדימוי מעוות־מציאות שהמדינה מקדמת לצרכים פוליטיים/ מסחריים. במסגרת חוק פוטושופ אמיתי, היתה עולה השאלה אם זה לגיטימי לקחת אשה “אמיתית” - כזאת שמחזיקה קול חם, נוכחות אמהית ואמפתיה טבעית - ולעשות בה שימוש שמטרתו לא מוסרית: לגרום למיליוני אנשים להתמכר להימורים.

חוק פוטושופ אמיתי היה חושף את העובדה ש”אראלה ממפעל הפיס” היא מטאפורה מושלמת למדינה שפועלת בניגוד לאינטרסים של אזרחיה, שאותם היא אמורה לשרת. חוק פוטושופ אמיתי היה מבחין בכך שהמסכה “אראלה” היא למעשה מודל אנורקטי - דימוי שעבר הצרת היקפים לצורכי אטרקטיביות, מצג שווא שתפקידו להלבין כספי ציבור.

חוק פוטושופ אמיתי היה קובע שהעובדה שהמדינה משתמשת בכספים למטרות “חיוביות” ‏(מגרשי כדורסל!‏) לא מורידה ולא מעלה משום שהמטרה לא מקדשת את האמצעים, בוודאי כשהאמצעי הוא הפיכת אדם “נורמטיבי” לכזה שמכור להימורים.
חוק פוטושופ אמיתי היה קובע שבכל פעם שאראלה מודיעה לאזרח תמים שהוא זכה ברבע מיליון שקל, היא היתה מחויבת להוסיף גילוי נאות: “כמו כן, עלי לציין שמאות אלפי בעלי כרטיס מפעל פיס אחרים, כולל כאלו שבקושי גומרים את החודש, לא זכו בשום דבר” וכמו כן לספר שמפעל הפיס גורם לאלפי אנשים להמר בכל חצי שעה במשחק שקרוי “קינו”, וגורם לאלפי אנשים להמר שבע פעמים ביום במשחק הקרוי “צ'אנס”, וגורם לאלפי אנשים להמר פעמיים ביום במשחק הקרוי “777”, וגורם למאות אלפי אנשים להמר פעמיים בשבוע במשחק הקרוי “לוטו”. חוק פוטושופ אמיתי היה קובע שעל “אראלה ממפעל הפיס” לציין שהתמכרות להימורים פוגעת בתפקודים המוחיים האחראיים להבחנה בין טוב לרע ועל יכולת השיפוט של האדם, ושמבחינה זו אין הבדל בין מהמר כפייתי לבין מכור סמים או לאלכוהול.

חוק פוטושופ אמיתי היה גורם לממסד להביט במראה ולראות את הגוף שלו כמו שהוא: מעוות, אינטרסנטי, פוליטי, נטול חמלה. כמובן שכדי להימנע ממבוכה כזאת, חוקק חוק הפוטושופ הנוכחי. הרי אסור שהילדים שלנו ייקחו דוגמה לא טובה מדוגמניות רזות מדי.

 

לקוח מכאן - הארץ, מוסף שבת, http://www.haaretz.co.il/magazine/theword/1.1899902

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 4/1/2013 19:49  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ב-5/1/2013 22:11




81,191
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , תרשו לי להעיר , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאריק בנדק-חבי"ף אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אריק בנדק-חבי"ף ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)