תן למלים
תֵּן לַמִּלִּים לַעֲשוֹת בְּךָ
תֵּן לָהֶם הֱיֵה חֹפְשִי
אֵלּוּ תִּכָּנַסְנָה בְּךָ תָּבֹאנָה פְּנִימָה
שלושת הטורים האלה, משיר הרבה יותר ארוך, פותחים את קובץ השירים של וולך הנקרא "צורות".
נדמה לי שטורים אלה מייצגים בצורה המלאה ביותר את המשוררת המיוחדת הזאת. יונה וולך.
לא ארחיב בניתוחים מפורטים של שירתה, אלא אספר שתי אנקדוטות עליה.
הראשונה קשורה ללימודי באוניברסיטה. סוף סוף היא הוזמנה לפגישה עם חברי החוג לספרות עברית בבית הסופר בירושלים. היא נכנסה. גבוהה, שיער שחור והתחילה לדבר. אינני זוכר הרבה מדבריה, אבל אני זוכר את עוצמת הרגשות שהיא עוררה בקרב חברי החוג. בעיקר רגשות שליליים מאוד, כיוון שהיא לא התביישה לבוז להם, וטענה שרק אדם בעל השכלה מקיפה בתחומי ידע רבים יכול להתחיל להבין אותה.
השניה קשורה לחבר טוב שלי, שעשה איזו עבודה קטנה בשבילה. הוא סיפר שהיא טענה שבאופן קבוע הכפיות שלה בורחות ממנה דרך צינור הניקוז בכיור המטבח.
קוים לדמותי
קַוִּים לִדְמוּתִי שֶהָיוּ מְפֻזָּרִים מִסָּבִיב כְּמַקְלוֹת קְצָרִים הַ
הוֹלְכִים וְנֶאֱסָפִים בָּאִים וּמִתְפַּזְּרִים מַרְכִּיבִים קַוִּים לִדְמוּתִי דְּמוּתְמוּנָה
(צורות, עמ' 111)
כמעט מתעורר הרצון לומר, שמיקום השיר בעמוד 111 אינו מקרי, שלושה קוים, קוים לדמותי.
יונה וולך מוכרת בעיקר בשירה הנפלא על יונתן והגלדיולה, מסיפור מחלתה הקשה ומהלחנת שיריה ע"י מוזיקאי מחונן מאוד.
תרבות זקוקה לאייקונים ולמיתוסים. וולך סיפקה את "הסחורה" בכמויות מסחריות. לדעתי, גם מתוך הנאה רבה. היא נהנתה להיות מורדת, בלתי שגרתית. היא אהבה ,לדעתי, להצהיר הצהרות שנויות במחלוקת ולהיות "מוקד השיחה". תרומתה לשירה אינה מוטלת בספק, ואפשר היום לפגוש פרחי שירה רבים הכותבים "וולכית". כמובן, שאפשר לראות בשיריה השפעות אבידניות ברורות, אבל השפעות מהסוג הגורם לקול האישי של המשורר להגיע לגבהים ולזיכוך נדיר מאוד.
הפגישה שלי עם שיריה לא היתה קלה. הייתי סטודנט צעיר לספרות, ששירה נחשבה עבורו רק כשהיא עמדה בדרישות צורניות מסוימות. וולך שברה ללא רחמים צורות נורמטיביות, כמו גם בלבלה בכוונה בין המגדרים השונים, כשבארץ רק התחילו להבין מה זה מגדר.
מאז אהבתי נתונה לה. לא כל שיריה טובים. חלק מהם "פוזאיסטים" מאוד, מזוייפים ונכנעים ל"מניירה" שיצרה וולך בעצמה. אבל, קול אישי, עמוק ואותנטי כשל וולך אינו צץ כל יום.
ההשפעה שלה על התרבות הישראלית ועל יוצרים ממגוון גדול של אומנויות מוכר.
אני מצרף כמה קישורים כדי להמחיש בפניכם את היקף ההשפעה שלה.
אגב, במנוע החיפוש שהשתמשתי בו, יש כ- 89 אתרים אודותיה.
http://www.israeldance.co.il/Haramati.htm
http://www.iwomen.co.il/nnewopen.asp?Artcl=457
http://www.gogay.co.il/forum/display_message.asp?fid=1&id=1352
http://www.berry.co.il/disco/alrnd/06.htm