לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

שאלות של תרבות


אנחנו חיים בזמנים מיתיים. השינויים המתרחשים בעולמנו פרנסו אֶפּוֹסים עתיקים, ועליהם לכונן אֶפּוֹסים מודרניים חדשים. בתוך החוויה האֶפִּית והמיתית הזו אני חי וכותב את הבלוג הזה.
Avatarכינוי:  אריק בנדק-חבי"ף

בן: 69

תמונה



מצב רוח כרגע:

פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    פברואר 2016    >>
אבגדהוש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

וחג שבועות תעשה לך


 


חג חקלאי, חג מתון מאוד בתכניו התיאולוגיים


חג שמשום מה אפילו חרדי החרדים לא מתכסחים עם עצמם ועם האלוהים הכפייתי, האלים והדכאני שלהם


חג ידידותי, אקולוגי, חג של אהבה, חג בו גויה ויהודי מבלים לא נשואים על ערימות החיטה בגורן


חג בו הרבנות הראשית לסוגיה, למיניה ,לזניה ולמשפחותיה, מנהיגי נטורי קרתא, מנהיגי חצרות חסידים ושאר שונאי הטבע


או אלה שחושבים על פי פרקי מיתוס הבריאה בתנ"ך, העולם לנו הוא לעשות בו כחפצנו


אפילו הם מקבלים איזה זעזועון קל ביחס לטבע ולעולם.


 


כשהייתי הרבה יותר צעיר, וכשהיהדות הציונית הדתית רצתה להראות לי ולדומיי כמה היהדות אינברסלית


כמה היא הומנית, כמה היא הקדימה את אומות העולם [ נו איך אמר ד'יזראלי על האירופים, כשאתם טיפסתם על עצים בני עמי כבר כתבו...] 


יצאו ספרים, מאמרים וכו' שהציגו את עוצמת הסובלנות והאהבה שיש בדת היהודית


דא עקא שאותם יהודים חביבים, הומניסטים בעלי תודעה אוניברסלית אולי עוד נמצאים בחוגים שונים


באוניברסיטה העברית [ברית שלום היא דוגמה לפעילות הומנית, הבוחרת בדיאלוג <בובר> על פני פוליטיקת הכוח <קיסינג'ר>


אבל בשוק הדעות האלים, הדכאני ורווי היצרים


נעלמו אנשים אלה, וקולם נשמר בספריהם, שאף הם ככל הנראה כבר אינם.


 


חג שמח


 


נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 25/5/2012 07:54   בקטגוריות אישי, בעקבות קורא של שיר, שאלות של תרבות  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אריק בנדק-חביב ב-27/5/2012 08:49
 



דליה רביקוביץ, לאחר מות... אמור...


 

באחד הפורומים בו אני משתתף קבוע הובא קישור לבלוג הדן ברותחין שיר של דליה רביקוביץ "כישופים". לאמיתו של דבר, "דן ברותחין" הוא צירוף מכובס  לערימת הקללות והנאצות המופנים כלפי רביקוביץ ז"ל, כלפי השיר וכלפי המורים לספרות באשר הם.

 

עם זאת, אני קופץ על ההזדמנות להתיחס לפוסט הזה, לתכנים שבו, כי לדעתי זה אחד המשובים הנקיים ביותר שמורה לספרות [ולא חשוב אם הוא בתיכון או באוניברסיטה] יכול לקבל ממי ש"שונא" אותו ואת העולם התרבותי אותו הוא מייצג.

 

אז ברוכים הבאים לפוסט ששמו:

 

כ"כ בא לי להרוג כרגע את דליה רביקוביץ`... אבל היא כבר מתה. :-( 

 

הפוסט עצמו מתחלק לארבעה חלקים בדיוק:

  • הקדמה
  • השיר
  • קללות
  • המורים לספרות

ההקדמה די חביבה, הבחור מבקש מראש סליחה מחברתו המתוקה "חמודה" הוא קורא לה על כך שהוא הולך להיכנס באנשי רוח ומשוררים למרות שהיא לא אוהבת את זה. [ממש אביר אמיתי, או שובניסט אמיתי. אבל הוא רק בן 18, מותר לו]

 

אחר כך, כמו שצריך, על פי כל הכללים הוא מביא את השיר עצמו, וגם אני אשמח ששיר זה יהיה אצלי בפוסט הזה:

 

כִּשׁוּפִים

 

הַיּוֹם אֲנִי גִבְעָה,
מָחָר אֲנִי יָם.
כָּל יוֹם אֲנִי תּוֹעָה
כִּבְאֵר שֶׁל מִרְיָם,
כָּל יוֹם אֲנִי בּוּעָה
אוֹבֶדֶת בַּנְּקִיקִים.

בַּלַּיְלָה חָלַמְתִּי
סוּסִים אֲדֻמִּים
סְגֻלִּים וְירֻקִּים,

לַבֹּקֶר הִקְשַׁבְתִּי
פִּכְפּוּךְ עַד אֵין קֵץ,
קִשְׁקוּשׁ שֶׁל תֻּכִּים,

הַיּוֹם אֲנִי שַׁבְּלוּל
מָחָר אֲנִי עֵץ
רָם כַּתָּמָר.

אֶתְמוֹל הָיִיתי כּוּךְ
הַיּוֹם אֲנִי צְדָפִית.
מָחָר אֲנִי מָחָר.
 
 

כמובן שישנה איזו שגיאת כתיב "מעת" במקום "מאת", אבל "סערת הנפש" שהפעילה את הבחור אולי גרמה לו לבלבול הסמי-פרודיאני הזה.

 

ומייד מתחיל החלק השלישי - חלק הקללות והנאצות כנגד המשוררת וכנגד השיר. טענתו המרכזית כנגד השיר היא שהוא נטול מיקוד, נטול פואנטה ושהמשוררת היתה בטריפ של סמים כשכתבה אותו. לצערי הרב, מעבר לטענות האלה, המעוטרות בשלל דימויים כאילו "יצירתיים" [מתברר שלבחור יש גם בעיה רצינית עם הרב עובדיה, משום-מה] אין בדבריו ולו טענה אחת משמעותית המבהירה את התקף הזעם שעבר אותו בעקבות קריאת השיר. עם זאת הוא מוסיף שהתשובה על השיר הזה שווה 10 נקודות במבחן "גורלי" וש

 

"ואני במיוחד שונא אותה משום שבגללה כתבתי ב24 השעות האחרונות שני עמודים שאני מתבייש בקיומם".  

 

שימו לב כמובן, לא הוא אשם חס וחלילה.

 

החלק הרביעי הוא בעצם מטרת הפוסט האמיתית. לא רביקוביץ ולא ביאליק אלא מוריו לספרות, משרד החינוך, העובדה שהטקסטים שהוא חושב כראויים לא זוכים להכרה במערכת החינוך. הבה נציץ מעט בטיעוניו הפשוטים, שאגב מובאים בצורה מסודרת מאוד:

 

  • מה ההיגיון המדהים שעומד מאחורי ההחלטה הכה שקולה לתת לתלמידי תיכון שפויים להתמודד עם חומר כזה לא שפוי? מה גרם לאותה חבורה פתאטית של מורים ארורים לספרות להחליט החלטה שכזאת?!
  • שאני מרגיש כאילו שיתפתי פעולה עם הנאצים. כזו בושה, לא פחות.
    בכלל, כל המקצוע הזה, ספרות מקצוע כ"כ מיותר ומטופש
  • אין זה מתאים יותר למורים לחשוב שהם מרכז הקוסמוס
    לכן, אין זה מפתיע שהמורים לספרות משוכנעים כי פרשנותם של השירים, הסיפורים, הרומנים והמחזות היא היא הפרשנות המוחלטת והיחידה שיכולה להתקבל
  • הפתעה הפתעה גאונים ספרותיים שלי
    אף אחד לא נהנה מספרות אם הוא חושב שספרות זה החרא הטהור הזה שמלמדים בבית הספר
    להיכן נעלמו התקופות שיצירות רציניות כמו 1984 וחוות החיות נלמדו לבגרויות? מדוע ספרי מדע בדיוני רציניים ומלאי פילוסופיה כגון חולית לא נלמדים או מומלצים כלל ע"י אף מורה? הכיצד זה שהז`אנר היחיד באמנות שהמורים לספרות  מכירים הוא ז`אנר החרא?!?!?!

אלה ארבע הטענות המרכזיות המרכיבות את הטיעון הפשטני יחסית של הבחור:  ראשו של הטיעון הוא שהמורים לספרות הם מתווכי פרשנויות דיקטטוריים וזנבו של הטיעון שיצירות מופת, לדעתו, לא רק שאינן נלמדות אלא ובעיקר לא מומלצות כלל על ידי מוריו. אלה טענות עתיקות כימי המתחים הקיימים בין פרשני תרבות "אלטיסטיים" לבין הקול של "העם". או המתח בין תרבות עילית לתרבות פופולרית. כמובן שהכותב כאן, בוחר בלשון אלימה במיוחד, אבל כשמפשיטים את הייצוגים המילוליים [לא לשכוח אלה רק מילים] מקבלים טיעון שמרני ודי משעמם. [או כמו שנאמר בפורום מסויים: איפה המוח של הבחור? ]
 
הסיום של הפוסט שלו הוא קללה נוספת, כמו מרגיש הבחור שלא מיצה את עצמו עד תום:
 

כוס אמא של המקצוע הדפוק הזה
כוס אמא שלו ושל ביאליק ושל דליה רביקוביץ` הכלבה המוטרפת הזו
ההתאבדות שלה היתה הדבר הכי צפוי שיש, ואדם יכול רק להיות עצוב על כך שהדבר לא אירע לפני שהיא הספיקה לכתוב את השיר המאעפן הזה שאנחנו נאלצנו לנתח.
 
לא נותר אלא להתפוצץ מצחוק, לנוכח הילדותיות המופגנת הזו של מי התופס את עצמו במלוא הנפיחות האפשרית.
 
מה אני לומד מהפוסט הזה:
אינני יכול להתעלם מטענה האותנטית על כך שהמורים לספרות "מקובעים" בתוך איזו פארדיגמה תרבותית בסיסית ואינם מסוגלים פעמים רבות ל"צאת ממנה". יתרה מכך, מורים רבים לספרות  באמת חיים בתוך איזו מן בועה, מנקודת המבט של התלמידים, כיוון שהם לא מקיימים דיאלוג אותנטי עם התלמידים על ספרים ושירים שהתלמידים אוהבים, אלא רק עסוקים בלשווק את "העילית" , שהם, המורים, חושבים שהתלמידים צריכים להכיר.
מן הצד השני, תוכניות לימוד וספרי לימוד "רשמיים" נקבעים על ידי משרד החינוך והוועדות שלו. אלה וועדות פוליטיות במהותן, והמאבקים של מי ייכנס ומי לא ייכנס לתוכנית רבים וקשים.
התגובה של הבחור לשיר מחד, אולי צריכה לעודד אותנו, כי זו תגובה אותנטית לטקסט. הוא לא נשאר שווה נפש לטקסט שקרא, והטקסט עורר בו אלימות בלתי רגילה. אם מתבוננים כך, אם מקלפים את כל ה"קישוטיות" הרטורית אליה הוא התחייב בפתיח דבריו לחברתו, הרי לפנינו אדם מתוסכל ביותר שהועמד מול חידה ולא הצליח לפתור אותה. זו תגובה אנושית מוכרת היטב. היתרון שלו שהוא יכול לכתוב, כלומר האלימות מתחילה ונגמרת ברצף של ייצוגים על צג המחשב.
 
די ריחמתי על הבחור, חוסר היכולת שלו להתמודד עם כישלון מעורר רחמים.
 

1. ההפניה http://157.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?forum=953&msgid=79614870

2. הפוסט - http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=709090

3. אתר של "כישופים" שהשיר של רביקוביץ הוא המוטו שלו - http://www.witchcraft.co.il/

 

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 10/6/2006 08:13   בקטגוריות בעקבות קורא של שיר  
28 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אריק בנדק-חביב ב-7/2/2009 18:57
 



רחל המשוררת


 

תודות למאי-יולי על שאשרה לי להביא את ההודעה שלה מתפוז.

שירי רחל מופיעים בפרוייקט בן יהודה

 

אינני מחובבי שירתה של רחל. לטעמי היא משוררת "לא ישרה" המציגה מסיכה של "עדינות",  "רגישות", "אומללות" כשחומרי הסבל ידועים כבר בתקופתה, והיא משתמשת בהם לעיצוב נרטיב אישי מועצם וחזק, שאיבד את הקשר החי, האותנטי לרחל והפך בשל כך למסיכה, אמצעי תימטי או צורני, סוג של חומר למניפולציות.

לטעמי-לדעתי היא דמות של משוררת אדולצנטית, שלא הצליחה לפרוץ את "גיל ההתבגרות" ואת כשרונה האדיר בזבזה על שירים רבים חסרי ערך.

כאן נמצאת הסתירה המרכזית.

כשרון אדיר ובזבוז

אומללות אמיתית ואומללות יצוגית

נרטיב אישי ונרטיב מעוצב היטב לקורא/לנמען

לפעמים השיר ספר שירי, במיוחד הבית השני מעורר בי גיחוך עמוק במיוחד. מדוע שהקורא ימצא, יגלה, יזדהה ויבין לנוכח הכתיבה המושלמת העומדת בכללי פרוזודיה "נקיים ומושלמים", כשה"בפנוכו" משדר כלום או למצער עוד חתיכת נרטיב לעוס לעייפה.

עם זאת ולמרות זאת, בפורום ניתוח ופרשנות שירה בתפוז פרסמה מאי יולי את ההודעה הזו:

 

שיתוף במחשבה- מאת: מאי יוליו   02/05/05 | 18:22

בשבוע הבא יש לי הופעה, שחלק מהנושא שלה (חוץ מלידר ואריות קלאסיות) הוא התמקדות בשיר הישראלי האמנותי (לא שיר poem, שיר song). אני שרה שיר שמרדכי זעירא הלחין למילותיה של רחל - "תקראי נא בשמי".

 

תִּקְרְאִי נָא בִּשְׁמִי לְבִתֵּךְ הַקְּטַנָּה,

לְהַצִּיב לִי יָד.

כֹּה עָגוּם –

לַעֲבֹר לָעַד.

 

שִׁירִי הַיָּתוֹם,

זֶה נִגּוּן עַרְבִּי שֶׁנָּדַם –

הִיא תַשְׁמִיעַ-תַּמְשִׁיךְ בְּבֹקֶר-יוֹם.

 

זֶה חוּטִי שֶׁנִּתַּק

יְשֻׁזַּר אֶל בִּתָּהּ, נֶכְדָּתָהּ –

לַמֶּרְחָק.

 

אב, תרפ"ט

 

יפה. עכשיו - הלחן הוא פחות או יותר במבנה א-ב-ג-א (הבית הראשון חוזר שוב בסוף), ושיא השיר מבחינה מלודית הוא במלה "נכדתה" - שם הצליל הכי גבוה וגם יש עליו פרמטה (שהי). כל פעם שאני שרה זה צורם לי - נראה לי לא מתאים להפוך דווקא את המלה "נכדתה" לשיא של השיר. אם כבר, הייתי בונה יותר התרחשות מלודית בטור האחרון של הבית השני (היא תשמיע..), או משהו דרמטי ב"זה חוטי שניתק", או אפילו ב"למרחק" - כי מותר לזה להיות שיא מפני שאח"כ יש חזרה "רגועה" לבית הראשון. מישהו מסכים איתי? מישהו מכיר את השיר או הלחן?

 

השיר וההודעה במיוחד נגעו בי, ולכן כתבתי תגובה יחסית ארוכה אליהם:

 

אני כמובן מכיר את השיר מאת: נץ666ו   03/05/05 | 17:06

מעולם לא שמעתי אותו מושר/מולחן, אבל ההסבר שנתת בהחלט מספק איזו תובנה פרשנית מעמיקה של השיר. מעניין מאוד איך שאת רוצה להעביר את מוקד המשמעות אל הבית השני, כיוון שהבית השני הוא ארס-פואטי מחד ויש בו גם יסוד של הורשה חזקה מאוד, הבת תמשיך-תשמיע את השיר היתום, כמעשה יומיומי ובכך תוודא את המשך חייה? זכרונה? מורשתה? של הדוברת.

השיר הזה לדעתי, מבוסס על שני מהלכים מרכזיים: הראשון - עקרות = להציב לי יד / זה חוטי שניתק

השני - "אימוץ"/ירושה, צואת "שכיב מרע" באמצעות הענקת השם והשיר. אם המהלך הראשון, בעל היסוד האוטוביאוגרפי, מבוסס "מיתוס רחל העקרה" [שהמשוררת, ללא שום צל של ספק לדעתי, פיתחה בחייה] מעורר עצב, כאב, הזדהות- הרי המהלך  השני מפתיע במיוחד, לא בגלל ששם הדוברת/המשוררת יינתן ל"בתך הקטנה" אלא בגלל הבית השני - החוט שניתק יחובר רק אם "שירי היתום.../ היא תשמיע-תמשיך". במלים אחרות - הדוברת לא מעונינת בבת כבת שתשא את שמהּ, לא מעונינת בהמשך כמו-גנטי אלא במישהי שתמשיך לשיר את "השיר שלה". - למרות הנאמר בבית הראשון [להלן] התמונה הסנטימנטלית על פני השטח מתהפכת באמצעות הבית השני, כי בניגוד לתובנת "האימוץ" הבנאלית, אולי המקוממת - מתן השם הוא "להציב לי יד, / כה עגום - לעבור לעד". ובניגוד לחרוז יד-לעד המדגיש הדגשה נוספת את הרעיון בבית [כמו לא מספיק ה"מסר" צריך לדחוף אותו בכוח לראש של הקורא/ת] - כל המבנה האמוטיבי והרטורי הזה מתפרק, כי לא יד למשוררת זו הבקשה אלא המשך, שלשלת דורות שתשיר את השיר היתום, שהוא "זה חוטי שניתק...למרחק" [שימו לב שוב, לחריזה המדגישה פעם נוספת את הרעיון המרכזי בבית].

כדי לראות ביתר עוצמה את שני מבני המשמעות אפשר לראות שהשיר מופנה אל נמענת ומדובר בו רק על נשים ושושלת נשית [מטריארכלית?]- אבל השיר הוא בזכר. הזכרות הזו שקופצת בבית השני חורגת באופן קיצוני מ"המגדריות" של השיר השלם, מהחוויה הנשית הבסיסית של אמהות המעוברת מאם לבתה - שירי היתום, נִגּוּן עַרְבִּי שנדם. מגדריות ממשית מול מגדריות דקדוקית . לא נראה לי שרחל התעלמה מכך, נהפוך הוא - שימו לב לחריזה "יתום-יום" [יתמות חלקית, זמנית, יתמות של יום- בניגוד ל: ניגון ערבי, שנדם].

מעניין לבדוק לעומק את הבית השני: שירי היתום - יתום ללא הורים, ללא אם [אב כמובן לא מהותי כאן] זו מטאפורה לא מרשימה במיוחד, קצת "מניפולטיבית" קצת משתמשת ב"מהלך הראשון" האוטוביאוגרפי, המיתי-מתוכנן. אך ההפתעה ממתינה בטור השני "זה ניגון ערבי שנדם - " . שנדם = מת, פסק. השיר הפך ל"ניגון ערבי" - ערבי כדימוי למוות? סוף החיים? סיום? לדעתי בוודאי. כלומר השיר היתום ממוקד כשיר המוות, כניגון המוות ואולי אפילו השיר האחרון  שייכתב, שעליו יש לגונן, ו/או להקפיד להורישו מבת לנכדתה, כי אולי הוא "האמת" אולי הוא הייצוג המהותי של המשוררת?

[בלית ברירה אני נזכר בשירו המופלא של ביאליק "ואם ישאל המלאך" - השיר כביטוי העמוק, המלא והאותנטי ביותר של המשורר כאדם וכאמן. רחל, לדעתי, מפעילה כאן את אותו שיקול פואטי ותימטי, אם כי בדרך אחרת ומפתיעה לא פחות. אני מצטרף אלייך מאי-יולי בכך שההתרחשות הלירית צריכה להיות בבית השני.

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 7/5/2005 07:10   בקטגוריות בעקבות קורא של שיר  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של בנדק-חביב ב-11/5/2005 10:03
 



80,294
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , תרשו לי להעיר , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאריק בנדק-חבי"ף אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אריק בנדק-חבי"ף ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)