לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

שאלות של תרבות


אנחנו חיים בזמנים מיתיים. השינויים המתרחשים בעולמנו פרנסו אֶפּוֹסים עתיקים, ועליהם לכונן אֶפּוֹסים מודרניים חדשים. בתוך החוויה האֶפִּית והמיתית הזו אני חי וכותב את הבלוג הזה.
Avatarכינוי:  אריק בנדק-חבי"ף

בן: 69

תמונה



מצב רוח כרגע:

פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    יולי 2012    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
7/2012

אדר כהן - מפמ"ר אזרחות


אז מה רוצים ממפמ"ר אזרחות, באמת?

מה הוא עשה שמצדיק את רדיפתו או וועדה מיוחדת בראשות מנכ"ל משרד בחינוך שתדון ב"ליקוייו"?

מה הוא עשה שתוצאת הדיון בו יעכיר ויקלקל את שמה הטוב של המנכ"לית?

אל תשכו שמנכ"לית המשרד הזו הגיעה אחרי המנכ"ל ששיעבד את העבודה החינוכית לטובת הצלחה במבחנים בינלאומיים, מנכ"ל בעל ראייה תעשייתית של תשומות-תפוקות. הוועדה להדחת כהן היא בהחלט זריקת שטאובר לזירת הגלדיאטורים, וכל ניצחון או הפסד שלה יעלה לה בדימוי הנקי והחיובי שהיה לה עד כה.

 

הנה שלוש מני רבות אודות סיפור אדר כהן:

 

אשת המפקח ללימודי אזרחות: "צאו למאבק"

גלית כהן, שבעלה עתיד לסיים את תפקידו בעקבות לחץ של גורמי ימין, הפיצה מכתב בו קראה לפעול לשינוי הגזירה. "כתבו, צעקו, עשו הכל"

 

אתמול ערכה מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, שימוע לאחראי על לימודי האזרחות, אדר כהן. במפגש שנמשך זמן ממושך סקרה שטאובר את מעלותיו וחסרונותיו של כהן והודיעה לו כי החלטה לגביו תתקבל בימים הקרובים. הליך זה נערך במסגרת מאבק פוליטי על עתיד לימודי האזרחות, ולאחר שגורמים המזוהים עם הימין הפוליטי, במשרד ובאקדמיה, הפעילו לחץ על שר החינוך גדעון סער לפטר את כהן. 

 

והנה עוד כותרת "מרגשת", ממקור ימני מובהק -

 

"עתידו של המפמ"ר - בידי סער"

במשרד החינוך מתקיים שימוע למפמ"ר שנחשד בהטמעת חומרים פוסט ציוניים בלימודי האזרחות. חושף הפרשה: בסופו של דבר סער הוא שיכריע.

 

בראשית הדברים מזכיר ברינגר כי כהן נחשד בשכתובים מגמתיים של פרוטוקולים ובשורת מעשים לא תקינים עליהם דיווחו בכירים במשרד החינוך. בין השאר נחשד כהן באישור לא תקין של ספרי אזרחות, בקידום ספרים בעלי גישה פוסט ציונית וב"תקיעתם" של ספרים אחרים מהם עולה ניחוח ציוני.

 

גישה מעט אחרת -

 

המאבק הלא נכון: על הפגיעה באדר כהן, מפמ"ר אזרחות

מפמ"ר האזרחות אדר כהן טעה טעות חמורה: הוא אישר ספר לימוד מאוד בעייתי מבחינה מקצועית וערכית על סמך הבטחה שנתנו לו המוצאים לאור שהם יתקנו את כל הדרוש תיקון אחרי קבלת האישור. הוא היה תמים, אך על זה ננזפים, לא מודחים. תגובה.

 

אז מה יש לנו כאן, אם כך? האם יש שר חינוך שקצת איבד את השליטה על עצמו או מנכ"לית שאיבדה את עמוד השדרה המוסרי שלה?

האם יש כאן מופע ראווה שמטרתו להלך אימים על מורים, מחנכים והדרג המקצועי של המשרד?

או

אחרי ארבע שנים של "מעקב" אחרי המפמ"ר התברר שהוא לא באמת ראוי להיות מפמ"ר, או אז עולה השאלה - 4 שנים? ארבע שנים "הופקרו" ילדי שיראל בידיו של מפמ"ר לא ראוי?

 

 



 

NRG - http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/388/719.html?hp=1&cat=402&loc=10

ערוץ 7 - http://www.inn.co.il/News/News.aspx/241413

 סרוגים - http://www.srugim.co.il/34334-%D7%94%D7%9E%D7%90%D7%91%D7%A7-%D7%94%D7%9C%D7%90-%D7%A0%D7%9B%D7%95%D7%9F-%D7%A2%D7%9C-%D7%94%D7%A4%D7%92%D7%99%D7%A2%D7%94-%D7%91%D7%90%D7%93%D7%A8-%D7%9B%D7%94%D7%9F-%D7%9E%D7%A4%D7%9E%D7%A8?di=1

 

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 23/7/2012 09:37   בקטגוריות שאלות של תרבות  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אריק בנדק-חביב ב-24/7/2012 08:54
 



בענייני דיכאון


דיכאון הוא מחלה קשה מאוד הדורשת מעקב ופיקוח בלתי פוסקים.

ישנם חסרי זהירות המפסיקים לקחת את תרופותיהם כי הם מרגישים טוב ולא צריכים אותן.

ישנם זהירים יותר , שמלווים ברופא בזמן הפסקת התרופות.

דיכאון לא מדבק

אם כי אנשים אמפתיים במיוחד יכולים לחטוף "עצבת" בשל דכאון של הזולת.

וישנם דכאונות שנקראים חרדות

וישנן חרדות שאינן דכאון.

 

איור - עדי יוחליס

 

הקליקו על התמונה .

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 19/7/2012 08:45   בקטגוריות אישי  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אריק בנדק-חביב ב-23/7/2012 10:00
 



אי בודד ובלוג


כבר העיר ידידי "קנקן התה" בבלוגו על המופרכות של לקיחת בלוג לאי בודד - כותרת הפוסט שלו היתה: "באי בודד יש WI FI?"

 

מעולם לא חיבבתי את סוגיית האי הבודד.

גם מפני שאיים בודדים באמת קטנים, ומרביתם כבר נקנו על ידי עשירי תבל במהלך המאה העשרים, כך שאם אתגלגל לשם, סביר להניח שאמצעי חישה עליו יזניקו ספינה, הליקופטר די מהר על מנת לגרש אותי.

למרות שהסופר דניאל דפו הקפיד לשרש כל רמז לסקס, אני מניח שרובינזון וששת בילו יחד במשחקי גוף שונים, והאמת היא שפעמים רבות ששת מופיע כ-היא בכל מיני קריקטורות, כך שיש סיכוי רב שעל אי בודד יציקו גם יציקו לי הם או הן, ואני על אי בודד רוצה שקט מוחלט והיעדר מוחלט של בני אדם.

 

אחרי שהבהרתי סוגיות הרות עולם וגורל אלו אני יכול להתפנות להבלים הפנטזיונריים של "אי בודד" יום לאחר שמשה סילמן* הצית את עצמו בהפגנה כנגד המדינות הכלכלית החברתית של ממשלת ישראל האטומה, וכן הרשעה. כן, מה קל מלברוח ממצוקות העת ומצרות העכשיו של מדינת ישראל? כמה נורא שאי אפשר ליצר מלחמה עם איראן כדי לדכא את המפגינים המעצבנים האלה?

 

ובכל זאת?

מעט מאוד בלוגים אני קורא, למעט יותר מהם אני מגיב בכלל. מאז ומעולם לא חיבבתי ביוגרפיות, אוטוביוגרפיות עוד פחות. כך,ף בניגוד לחוקרי ספרות רציניים [אני לא חוקר, מורה] אינני מוצא ענין רב בפשפוש ובחיטוט בלתי פוסק במכתבים, פתקים ומה לא של אנשי ספרות. רגע לא ידעתם? לא יכול להיות, ס. יזהר, אללה ירחמהו - עזבונו ייפתח לקהל** . אתם יכולים לתאר לעצמכם כמה דוקטורטים בדרך? כן? לא, אתם אפילו לא משערים כמה חוקרים ינברו בפתקאותיו ויסיקו הררי הרים של תובנות, פרשנויות ןמה לא?!

 

שוב ברחתי מהבלוג שאקרא באי בודד.

האמת, כמו שכתב ידידי קנקן התה - על מנת לא לפגוע לא אכתוב שמות. אבל יש שנים או שלושה שאקרא, בהחלט, כלומר חוץ משלי.

 

 

 

 

 

 


* משה סילמן, דהמרקר, יום א' 15.7.12 http://www.themarker.com/news/protest/1.1776201

** ס. יזהר, הארץ - http://www.haaretz.co.il/gallery/literature/1.1739602

 

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 15/7/2012 08:06   בקטגוריות אישי  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אריק בנדק-חביב ב-25/7/2012 10:47
 



הפרקליטות, אולמרט ותעתוע בקהל


 בשבוע האחרון הצווחות והצרחות לפיטורי לדור, פרקליט המדינה, צווחותיו של אביר חירות הפרט זהבי ברדיו בתוכניתו לפטר את "כל הפרקליטות" הראייה שלו את הפרקליטות כגוף קונספירציוני שמטרתו הפלת "מנהיגות נבחרת" והאחרון, זיהוי הבקשות לא לפטר את לדור כביטויים של הימין מעוררת בי לפחות חלחלה.


מכל חבריי, אף לא אחד רואה את אולמרט כ"זכאי" והמילה מושחת מודבקת מיידית לשמו.


ברור לי לפחותף, שהמתקפה נגד לדור מאורגנת ומנוהלת היטב על ידי אולמרט ופרקליטיו, והם עסוקים בהסטת תשומת הלב מפסק הדין הארוך מאוד, ובניסיון לפגוע במוסד הפרקליטות בצורה בוטה ביותר, עד שהיועץ המשפטי לממשלה נאלץ לצאת להגנת לדור. שר המשפטים - יוק.


אני לא מבין מדוע "כישלון" בבית משפט נתפס באלימות כזו על ידי עיתונאים וכותבי טורים, שרק לפני כמה זמן התלהמו וחגגו ומכרו עתונים על הגב של אולמרט.


 


סילבי קשת*, שאני "חבר וירטואלי שלה" בפייסבוק פרסמה את הסטטוס הזה:


 


כותבת לי העתונאית הנהדרת הנון -קונפורמיסטית אורית שוחט שעבדה ב"הארץ" והיתה חברה בהנהלת המערכת:
קראתי אתמול את הפרק על טלנסקי, בפסק הדין, כל 750 העמודים. לדעתי אף אחד חוץ ממני לא קרא, אחרת לא היתה נכתבת כל הדמגוגיה על הסקת מסקנות נגד לדור.
השופטים כותבים לפחות חמש פעמים בפרק הזה, שאולמרט משקר וטלנסקי ומסר דוברים אמת.
הם לא רואים בטלנסקי איש הזוי. זה תיק שמוכרח להגיע לערעור, לדעתי.
ביקשתי מעמוס שוקן שידאג לכך שיצטטו קטעים נבחרים מפסק הדין בעתון. אולי זה יקרה.


 


לצערי הרב , עם כל ההסתייגויות הנדרשות,  אני תופס את המתקפה כנגד הפרקליטות בכלל ולדור בפרט כעוד ניסיון של פוליטיקאים לרסק לחלוטין את מושגי האמת, האחריות, הצדק בחברה הישראלית. לדעתי אחד הביטויים הדכאניים הקשורים ישירות למשטר "האח הגדול" אצל אורוול, הוא אדמונד לוי שעליו ועל כמותו נכתבו יצירות רבות ומחקרים רבים בגורמים לבני אדם להתקרנף עד כדי עיוורון מוחלט למציאות. אותו מהלך מופעל כעת .




החברה הישראלית, בהיעדר תשתית אחידה ומחייבת, המייצרת מעין "נוהל חיים" [יש הקוראים לזה חוקה] , חיה מעכשיו לעכשיו ללא אפשרות להעריך דברים לאמיתם. ראש הממשלה שלנו הנוהג כקני הסוף בסופה מהיום למחר. כל אלה מלבים את אובדן האימון בדמוקרטיה, במוסדותיה החשובים ביותר.


המתקפה כנגד לדור היא דוגמה לתהליך הרסני זה. 




*סלבי קשת - https://www.facebook.com/sylvie.keshet

 

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 13/7/2012 09:40   בקטגוריות שאלות של תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



לקראת רפורמה בבחינות הבגרות


בשבוע הבא תתקיים סדנה בה ישתתפו מורים, מנהלים ואנשי חינוך בנוגע לחשיבה מחדש על רפורמה בבחינות הבגרות. 


לצורך כך גם נפתח בלוג המכיל מידע רב, דעות, סיכומי וועדות קודמים.


הטקסט המצורף הוא מסמך שחיברתי וכתבתי בבלוג הזה.


 


בחינות בגרות 
1. ערכתי פעם לצורך הענין בדיקה: כמה פעמים תלמיד יכול לגשת לאותה בחינת בגרות, למשל מתמטיקה: נניח שהשאלון היה 35001 או כיום 35801 – בכיתה י' פעמיים, בכיתה יא – 3 פעמים, בכיתה יב – 3 פעמים = סה"כ 8 פעמים. כך גם באנגלית. במקצועות אחרים – יכול תלמיד לגשת עד 5 פעמים במהלך לימודיו בתיכון. חלק אף יגשו לקורס קיץ "מחצית שלישית" – יש לי תלמידה שלמדה לעברית שאלון 2 – 5 פעמים.- כולל שני קורסי קיץ.
בחינות חורף קיץ – משאבי הלמידה ביה"ס, קורסי קיץ – משאבי תלמיד[?] – אגב, 99% מהלומדים בקורסים עוברים את הבגרות, מה זה אומר על מורי ביה"ס, מה זה אומר על הקורסים הללו?
2. תוכניות לימודים – במקרה שלי "ספרות 2 יח"ל" – תוכנית לימודים קונטרוברסלית במיוחד.[הרכבה, הדגשים המופיעים בה, בחירת היוצרים, התיחסות להיסטוריה הישראלית, היהודית וכו'] היקף ענק ל- 160 שעות המוקדשות ל- 2 יחידות, למי שלא ערך ספירה של מספר היצירות – אני מזכיר: 12-15 שירים, 9 ספורים קצרים, שני רומאנים, שני מחזות + הדרכה בכתיבה על "טקסט לא ידוע". ברור שספרות הוא מסוג המקצועות הדורש "הפנמה", מורכבות, התמודדות עם ידע "עמום" "חידתי" ידע הדורש ידע עולם נרחב. מהן הציפיות האמיתיות של משרה"ח מתוכנית כזו?
3. תלמידי מב"ר-אתג"ר – בשם שיוויון ההזדמנויות ומתן אמצעים לחלשים לזכות בתעודת הבגרות, ישנם תלמידים הלומדים בכיתות קטנות – עד 25 ילדים בכיתה. כל מקצועות הלימוד מקבלים "תוספת שעות" [האמנם? האם נבדק פעם באמת לאן הולכות כל השעות? האם מורה באמת מקבל את כל הקצאת השעות? ] והקורסים נוטים להיות ממוקדי בגרות, ממוקדי הצלחה. לדוגמה – לאחרונה נפתח קורס מקוון בשיתוף שפ"י ומפמ"ר ספרות להוראת תלמידים "מאתגרים". אסטרטגיות ההוראה הן של "הוראה מתקנת" והפעלתן בכיתות "רגילות" או מב"ר. ברור לכל בר דעת שאם אין הקצאת שעות סבירה ולאורך השנה, אף תלמיד לא באמת יפנים את השיטות הטובות מאוד. והמורה, נו כן, המורה הפך ממומחה למקצוע ההוראה למומחה להוראה מתקנת, שמצריך יותר מהשתלמות בת 56 שעות.
4. לקויות למידה – פסיכולוגים חינוכיים מאשרים התאמות דרכי היבחנות. הבעיה נמצאת ברמה 3 [לאלה שאינם יודעים - רמה 1+ רמה 2 הן התאמות שביה"ס יכול לאשר בעקבות המלצה של הפסיכולוג באבחון "פסיכו-דידקטי, או דידקטי לבד, רמה 3 היא התאמה המשנה את המבחן באופן חריג, ולכך נדרש אישור של וועדת חריגים/וועדת התאמות או כל שם אחר].
ברמה 3 ישנם שלושה + 1 אישורים: המרת מתמטיקה למקצוע מדעי אחר [ ברוב המקרים ביולוגיה], מבחן מותאם [הורדת כמות החומר עליו נבחן התלמיד], מבחן בעל פה, ואישור מיוחד בעברית – הקראת שאלון, כי זה משנה את מבנה המבחן לטענת מפמ"ר לשון.
ברור שהבעיה המתעוררת היא- בחינות בעל פה. בתי ספר רבים אינם מסוגלים לספק "בוחן העל פה" שהוא מורה באותו מקצוע שלא לימד את התלמיד. מעבר לסוגיית ה"אובייקטיביות" בבחינה הזו, מורה מאותו ביה"ס, כמו מורים לא משוחחים בינם לבין עצמם. פעמים רבות כמות התלמידים הנבחנים בעל פה כלכך גבוהה שאין מורים פנויים. כך קרה בגיאוגרפיה באזור בת-ים, חולון, רחובות שמועד קיץ השנה, 2012. המפמ"ר אינו עוזר, קשרים אישיים לא עוזרים, ולפעמים התלמיד נבחן באמצעות "הכתבה לבוחן נייטרלי" ואח"כ המורה המלמד בודק את בחינתו ומציינן אותה. האמנם? מדוע לא מתקיים מודל הבחינה בע"פ כמו באנגלית, למשל? או כמו בשאר המקצועות בהם מגיע בוחן מבחוץ לבחון את התלמידים? מדוע לא מוקם מרכז בחינות בע"פ – שם ייבחנו התלמידים? בינתיים המלחמה היומיומית של מנהלי ביה"ס להשגת "בוחן בעל פה" לא נעימה בלשון המעטה.
לגבי המותאם – לכאורה "זכה" התלמיד, למעשה "נדפק", כי הורדת כמות השאלות מעלה את ערך כל תשובה על השאלות עליהן הוא עונה, כדי להגיע ל- 100. הבה נחשוב יחד – תלמיד שקיבל התאמת "מבחן מותאם" וןעונה על 3 שאלות במקום על ארבע, לדוגמה, מסתכן הרבה יותר מתלמיד רגיל, כי יש לו פחות שאלות לענות עליהן, וערך כל תשובה גבוה יותר. הגיעו הדברים לידי כך, שיש מורי מקצוע שממליצים לתלמיד לא להיעזר באפשרות המותאם. האם זו המטרה של ההתאמה הזו? או לחילופין תלמיד בעל התאמה כזו ילמד אך ורק את החומר הספציפי להתאמה, ולא ילמד את הנושאים שמושמטים מהמבחן?
או כללי הסבר והנחייה מוזרים – בבחינות מסויימות יש הסבר בדף הפותח של הבחינה על כללי ה"מותאם", באחרים ההסבר ניתן בנפרד והתלמיד צריך "לשנן אותו" , במקצועות בודדים יש מבחן מותאם שנוצר בוועדה של המפמ"ר – כלכך קשה ליצור איזו אחידות בין המקצועות השונים?
5. אז מהן מטרות בחינות הבגרות – החברתיות, הפוליטיות, הכלכליות? האם מטרתן לעודד בוגר חוקר המממש את עצמו? האם מטרתן להוציא סדרה של מוצרים זהים [ראו את הסרט "החומה" והסצינה של מכונת הייצור החינוכית] . כמי שחי בשטח כבר כ- 30 שנים, אין לי אפשרות אלא להסיק שבחינות הבגרות הפסיקו להיות "בחינות בגרות" בעלות ערך כלשהו, והן הפכו למדד תפוקות, מדד יעילות, מדד אחידות של מוצרים. אני יודע היטב שהן גם כלי למוביליות חברתית, דא עקא שתעודות בגרות רבות לא שוות את הנייר עליהן הן כתובות אם אנגלית = 3 יח"ל בלבד. לראייה, כשסיימתי את התיכון ב- 1973 לא נזקקתי לאף בחינה פסיכומטרית לחזות את הצלחתי. לא שמעתי את המרצים מתלוננים על "רמת התלמידים" – רוב המנהיגות האקדמית דהיום היא של ילידי שנות החמישים. מה קרה מאז? לימודים לבחינות הבגרות ברמות היסוד הפכו לעסק משתלם מאוד לעמותות, לחברות כלכליות שלבד מבתי הספר שהן פותחות, חותמות הסכמים כקבלני משנה בתוך בתי הספר עצמם. למימוש המטרה העלאת אחוזי ההצלחה בבגרויות [ כלומר - מושגים כמו - מוביליות חברתית איבדו עצמם לדעת בדרך] כל דרך מתאימה כמעט. כמעט מיותר לציין את המובן מאליו- איכות תעודות הבגרות משקפת בעיקר את הרצון להעלאת אחוזי בגרות ולא רצון לתעודה מורכבת המספקת מידע חשוב על התלמיד, על מוכנותו לחיים בחברה האזרחית, על ערכים של נתינה או הומניזם. אם תלמיד קיבל זכאות לבגרות וכל ציוניו הם: 55-65 מה טוב ומה נעים למדדי ה,הצלחה" מה רע ומה נורא לאפשרויות ההשתלבות בחיים החברתיים במקצועות שאינם מקצועות יסוד. [ כל הטבלאות על שכר גבוה יותר לבעלי תעודת בגרות לא משכנעים אותי כאשר תלמיד עובד בבנק ברמה הבסיסית ביותר.] שוב המובן מאליו – עשרות מכללות, מכונים שמרוויחים את כספי המענק שחיילים מקבלים לצורך השלמת בגרויות ו/או שיפור ציונים – עסק כלכלי חשוב, לא?



אני רוצה להדגיש בכל לשון שאני בעד הבגרויות! אני רואה בהן את אחד האמצעים לדינמיות חברתית, למוביליות חברתית, להפנמת ערכים מורכבים הנדרשים בחברה מודרנית, טכנולוגית וחופשייה.

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 11/7/2012 09:51   בקטגוריות שאלות של תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





80,503
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , תרשו לי להעיר , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאריק בנדק-חבי"ף אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אריק בנדק-חבי"ף ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)