לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

שאלות של תרבות


אנחנו חיים בזמנים מיתיים. השינויים המתרחשים בעולמנו פרנסו אֶפּוֹסים עתיקים, ועליהם לכונן אֶפּוֹסים מודרניים חדשים. בתוך החוויה האֶפִּית והמיתית הזו אני חי וכותב את הבלוג הזה.
Avatarכינוי:  אריק בנדק-חבי"ף

בן: 70

תמונה



מצב רוח כרגע:

פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוגוסט 2006    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
8/2006

לאן נוליך את החרפה / נ. אלתרמן


 

תמיד ישנו המקום בו חייב כל אדם חושב והומניסט וכנראה גם דמוקרט, ואולי מאלה שמאמינים שאמנה חברתית בין בני אדם היא הבסיס לקיום חברה אנושית השואפת להיות שוויונית עד כמה שניתן, לעצור ולצעוק "הצילו!"

 

אני איש חינוך כבר שנים ארוכות. אני עובד שנים עם החלקים החלשים של החברה הישראלית, אני רואה בעיניי את השפעות השינויים הכלכליים על רווחת התלמידים, על יכולתם ללמוד ועל המאמצים האדירים שחלקם משקיע כדי לשנות את תנאי הפתיחה החברתיים שלו.

 

אני גם עד, כאיש שמאל, לגזענות של חלק מתלמידיי, לפחד ולחרדה שלהם מ"ערבים", מחוסר יכולתם ו/או רצונם להבין את "האחר". חובתי כאיש חינוך לנסות להשפיע, למתן את הרגשות הקשים, לזמן מפגשים [בלתי אפשרי], כדי שההתיחסות תהיה רציונלית, כדי שיובן שהערבים אזרחי מדינת ישראל הם אזרחים שווי זכויות ושווי חובות כמו כל אחד אחר.

 

אבל כל ניסיון כזה יורד לטמיון, כאשר שר בממשלה טוען טענה על גבול הגזענות, מבוססת על אירועי הזמן האחרון:

 

עזרא: לדאוג שערבים לא יקבלו כל כספי שיקום הצפוןמאת יולי חרומצ'נקוהשר לאיכות הסביבה התייחס בישיבת הממשלה לתוכנית השיקום של מערכת החינוך, והסביר כי ביישובים הערביים "התנהגו כרגיל בזמן המלחמה"

 

הכתבה הזו שפורסמה בעיתון 'הארץ' שבהמשכה טוען השר, שהוא בעד שוויון, אבל:

 

"אני בעד שוויון, אבל בסוף הם יקבלו את הכל. צריך לבדוק כמה הם מלמדים את אהבת ישראל בבתי הספר שלהם, ואני רוצה לראות אותם קודם הולכים לשירות לאומי. אני מחפש ערבים שיבואו לעשות שירות לאומי בפינוי זבל, ואפילו בזה הם לא באים לעבוד. לא ייתכן שרוב הכסף ילך אליהם. צריך לעשות דיפרנציאציה ולדאוג שהיישובים הערבים לא יקבלו את רוב הכסף".

 

מדוע הטענה הזו היא על גבול הגזענות, כי יהודים שפועלים בדיוק באותה דרך כמו "הערבים" לא מגונים על ידי השר, מה גם שלשר נוח, כנראה, באוכלסייה מדרגה ב', וכמו יהודים רבים במדינה הוא רואה בערבים אזרחים סוג ב' כנראה, ושיש מקום להקפיד להשאירם סוג ב'. הפחד הנורא מ"האחר", הניסיון להשאיר את ה"אחר" מודר ממעגלי ההשפעה, הסירוב לשלב אותו במעגלי החיים, באליטה, בקבוצות הפעילות והחזקות.

 

הרבה דיברו בחברה שלנו, מאז 1968 על השפעת הכיבוש, על היותו משחית, אלים ומעוות את פניה הדמוקרטיים של המדינה. דברי השר עזרא אינם קשורים לכיבוש. הם קשורים לבסיס הנרטיבי של מדינת ישראל, למיתוס המלחמה האינסופית ולחוסר ניסיון כן ואמיתי להגיע לאיזו הידברות בסיסית, שאיננה פורמלית. שיקום הצפון מחייב גם שיקום כפרי הערבים וישוביהם. אי אפשי לעישות איפָה ואיפָה, ושום טענה מגוחכת על "התנהגו כרגיל" אינה יכולה לעודד גישה כזו.

 

כאן אני צועק "הצילו!" 

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 31/8/2006 03:41   בקטגוריות אקטואליה  
12 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של Wertuyu ב-27/6/2007 12:44
 



הרהורים קצרים או רפלקציה


 

המילה הזו רפלקציה מזכירה מורים, פרופסורים לחינוך, פסיכולוגים ואפילו את ז"פ סארטר.

לפעמים יש תאריך נבחר או מקרי בו אדם נעצר לרגע ובודק את פעולותיו, מנסה להבין מה מניע אותו, מה הניע אותו ולאן הוא הולך, נע.

חמש שנים לישרא-בלוג זה מסוג התאריכים האלה, גם אם אני כותב את הבלוג הזה קרוב לשלוש שנים.

הבלוג הזה הורתו ביהירות והמשכו בידיעה שיש מקום לפרסם כמעט כל רשימה, גם אם אינה עומדת בדרישות ז'אנר הכתיבה האקדמי.

לפתע קלטתי שישנם המוכנים להקשיב ל-מה שיש לי לומר, גם אם אני כותב ארוך, מסורבל.

פתאום גם גיליתי את הספר הוירטואלי שלי ואת האכסניה לשמירת כל מאמריי.

עצמאות

חירות

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 26/8/2006 21:46   בקטגוריות אישי  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אריק ב-27/8/2006 19:20
 



אלוהי המלים


 
ספרו החדש של ניל גיימן בני אנאנסי הוא מלאכת מחשבת של כתיבה ארס-פואטית, של אמונה עמוקה במילים או בסיפורים [סיפורים אינם חייבים להיות מלים].
 
זו סיפור קומי ומצחיק מאוד, שאולי מתאר את תהליך היצירה, ואולי מסביר מדוע חשוב שיהיו סיפורים בעולם, ומכיוון סיפורים הם כוח הקסם האמיתי יש מאבק עליהם.
 
הסיפור בקצרה מתאר שני אחים, בני אנאנסי, שהוא אל-עכביש שהשתלט על כל הסיפורים שהיו קודם של נמר, לקראת סיום הסיפור הוא מסביר מדוע עדיף שהסיפורים יהיו שלו, כי הם גורמים לאנשים לחשוב, שלאחר מותו נפגשים ברצונם או שלא מרצונם. האחד אל והשני בן אנוש. כרגיל מפגש ניש אחים מעורר מחלוקות ומתחים, מה גם שהאח האל מתערב בחיי אחיו וגורר בעקבות זאת מהומה גדולה, כמעט מלחמת עולמות בין שלושה אלים: העכביש, הנמר והציפור.
גם לנמר וגם לציפור יש חשבון פתוח עם אנאנסי, ורק צ'ארלי יוכל לפתור או לנצח במלחמה הזו.
כרגיל אצל גיימן הגיבור יחליף את בת זוגו ואת אהבתו, שזה סימן מובהק בפרוזה הפנטסית שלו לשינוי ולהתבגרות.
 
אבל העלילה היא רק אמצעי עליו "מולבשות" בכישרון בלתי רגיל שאלות מענינות בתחום האומנות, המציאות, כפי שהצביעה בוג'י בתגובה שלה לרשימה על הספר.
 
"לטעמי פספסת המון.  (חדש)
Boojie יום רביעי, 11/01/2006, שעה 23:07
גיימן סיפר כאן סיפור התבגרות יוצא מהכלל, וגם היה לו המון מה לומר על תהליך היצירה, אמירות שאפשר למצוא מקבילות להן בקורליין - רק שכאן, משום שזה ספר למבוגרים, הוא הרחיב והעמיק אותן. התפיסה לגבי תפקיד הסיפורים, לגבי ההבדל בין הסיפורים של אנאנסי לבין הסיפורים של נמר, לגבי הצחוק ותפקידו ביכולת היצירתית של החברה האנושית כמו גם בהתבגרותו של אדם וביכולת שלו להתמודד עם העולם סביבו ולבנות אותו מחדש - את כל אלה פספסת.
כן, לספר הזה יש מימד קליל ומשעשע, אבל הוא גם הולך הרבה מעבר לזה. יש בו המון חומר למחשבה. "

 
אני חושב שבוג'י מצליחה לסכם, בלי להרחיב את האיכויות הייחודיות של הספר הזה. הספר מקיים כל הזמן שני מישורי משמעות גלויים אגב. מחד מישור העלילה והתפתחותה, בה הגיבור, צ'ארלי השמן עובר תהליך של התבגרות, השלמה עם דמות אביו והפנמתה עד הסוף, כלומר עד קבלת "תפקיד האב" [שם האב קורא לזה לאקאן], יתרה מכך, עקב ההשלמה המופלאה הזו אנו רואים כיצד הוא מחנך "אחרת" לדעתו את בנו. [אם כי בתולת הים מצביעה על מצב ענינים אחר]. מישור המשמעות השני הוא כמובן של המספר הכל-יודע המשוחח עם עצמו, ואולי לא. האם הוא בעצם אנאנסי?
בראיון שקיים שמעון אדף עם ניל גיימן צדה את עיני התשובה הזו שלו:
 
 

"אני סופר וכך אני רואה את העולם, ובזה אני מעוניין, בצורה שבה סיפורים מנהלים אותנו. אנחנו מוצאים משמעות ומקום באמצעות סיפורים וחלק מהסיפורים מוליכים אותנו למקומות מסוכנים. לחלק נרחב ממה שקורה כרגע במזרח התיכון אחראים סיפורים שנכתבו לפני 5,000 שנה, שאנשים ממשיכים לספר לעצמם גם היום ושדוחפים אותם לנקיטת פעולות נואשות. אלה סיפורים שמסתיימים במוות ממשי מאוד. בסופו של חשבון סיפור הוא שהביא לכך שאדם מסוים עלה על מטוס והטיס אותו לתוך מרכז הסחר העולמי. תחושתי היא שסיפורים הם ההישג החשוב ומסוכן ביותר שיש לנו כיצורי אנוש, ובאותה עת, גם הנשגב והנאצל ביותר".

 

וזה בקיצור נמרץ המשמעות האמיתית של המושג נרטיב ושל המושג מיתוס.
 



1. רשימה שלי על ניל גיימן http://israblog.co.il/tblogread.asp?blog=33456&blogcode=456790
 
2. אתר הבית הרשמי של ניל גיימן  http://www.neilgaiman.com/journal/
 
3. סקירה של הספר ע"י שחר לנגבהיים http://www.sf-f.org.il/story_817

בשולי המאמר ישנן תגובות, הראשונה המצוטטת גם כאן היא של בוג'י.
 
4. ראיון של שמעון אדף עם ניל גיימן ב - YNET http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3280743,00.html

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 25/8/2006 17:47   בקטגוריות יומן קריאה  
11 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אריק ב-26/8/2006 23:59
 





81,191
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , תרשו לי להעיר , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאריק בנדק-חבי"ף אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אריק בנדק-חבי"ף ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)