לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

שאלות של תרבות


אנחנו חיים בזמנים מיתיים. השינויים המתרחשים בעולמנו פרנסו אֶפּוֹסים עתיקים, ועליהם לכונן אֶפּוֹסים מודרניים חדשים. בתוך החוויה האֶפִּית והמיתית הזו אני חי וכותב את הבלוג הזה.
Avatarכינוי:  אריק בנדק-חבי"ף

בן: 69

תמונה



מצב רוח כרגע:

פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    ינואר 2016    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
1/2016

ר' שלמה בונפידהה לי


ככה סתם קפץ שמו מהרשימה, אז יצאתי לבקרו-לחפשו.

לא מצאתי בגוגל מידע זמין ופתוח, אלא הכל דרך הספריה הלאומית, שעד עתה לא הבנתי איך מחפשים בה חומרים.

היתה הפניה ל"הצפירה" למאמר של יוסף פאטאי מבודאפשט ששמו: 

 

image

 

בתוך המאמר הזה מצוטטים כמה משיריו בליווי הסברים של פאטאי:

 

image

image

 

איזה יופי - הא?!

 

ולגבי בונפיד עצמו - הנה בויקיפדיה

 

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 26/1/2016 08:52   בקטגוריות הגיגים על שיר, סיפרותי  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



נסיעה לפולין כן/לא


אז לא. זו עמדתי החד משמעית. עמדתי כמורה וכמחנך בישראל, באזורים שהם פריפריה כלכלית ביחס לעיר הגדולה תל-אביב, או ערי לווין המרכיבות את המטרופולין הגדול - גוש דן. יודגש, כמובן, שחלק גדול מהילדים כלל לא יסע, כי אין כסף, כי אין מלגה וכו'

 

אינני מוצא הצדקה לשלם 1000$ , כשלא משתתפים בטיולים שנתיים, כשלא מגיעים פעמים רבות לאירועים בית ספריים. יתרה מכך, אינני חושב שזהות אישית, תרבותית ולאומית צריכה להיבנות על בסיס פחד, נקמה ו"לעולם לא עוד".

 

המערכת הממוסדת של הזכרון בארץ יכולה לספק את כל הצרכים המציצניים, של כל תלמיד, כל רב וכל מורה. כמו-כן היא בהחלט יכולה לספק מידע אינטלקטואלי, רגשי, ויזואלי ואחר ללא קושי רב. באמת צריכים לנסוע עד אושוויץ כדי לראות את השער הידוע או לראות ערימות של נעלי ילדים?

 

ומה לומדים הילדים? מה הם תורמים אח"כ חזרה לקהילה? השתתפות באיזה טקס יום שואה, כשהם נדרשים "להרים את הטקס" ולא מסוגלים, חלקם גם לא טורח להגיע. מה משתנה בעומק שלהם? 

 

מעדויות לא מעטות, עבור חלק מהילדים זו פעם ראשונה בחו"ל, פעם ראשונה רחוק מכל איסור סמכותי [ למה מה תעשה המורה ציפורה אם אשתכר בלילה או אזמין זונה לחדר? ], וכמובן הדיסוננס המוסרי הזה לא עובר צל הנערים וגם הנערות בראש.

 

אשר על כן, חבל על הכסף, חבל על הזמן.

אשר על כן, תשקיעו את הכסף בשיפור מוסדות ההנצחה השונים, תנגישו אותם לתוך מערכת החינוך הישראלית כחובה וכערך עליון.

 

ולגבי הקרטל - כשיש כלכך הרבה צביעות וכלכך הרבה כסף מסביב, למה מתפלאים על השחתה ושחיתות?

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 26/1/2016 07:30   בקטגוריות אישי, אקטואליה, ביקורת  
הקטע משוייך לנושא החם: נסיעות לפולין וקרטל השואה
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אריק בנדק-חביב ב-29/1/2016 21:32
 



הברסלבר - שירת העשבים



שיר יפהפה שרואה את הקשר בין הפשוט ביותר לעליון ביותר, בין העשב לבין האל, בין האדם לבין האל, בין היהודי לארץ ישראל. ידוע לנו מביוגרפית הענק שנכתבה על הברסלבער, בעל היסורים, ארתור גרין,  שהוא ברח מארץ ישראל, עקב, ככל הנראה, אהבה שלו לגבר ערבי, דבר שאני מתאר לעצמי שקרע אותו עד עומקיו הנסתרים ביותר.


יש גם בשיר הזה בסיס או רקע לשירו של עמיחי - לא כברוש, בטח לבית הראשון:


 


לא כברוש,



לא בבת אחת, לא כולי,



אלא כדשא ,באלפי יציאות זהירות- ירוקות,



להיות מוסתר כהרבה ילדים במשחק


ואחד מחפש.


 




 


מקור השיר - אתר גלים 


ר' נחמן מברסלב - ביוגרפיה קצרה - ויקיפדיה


ביצוע מעולה ורגיש של שלי רנד לשיר הזה


לא כבורש, עמיחי - כתובת ברשת

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 25/1/2016 08:27   בקטגוריות הגיגים על שיר, סיפרותי  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אריק בנדק-חביב ב-26/1/2016 07:29
 



זה השיר ששמעתי כל היום בראש


 

מילים: יחיאל היילפרין
לחן: יואל אנגל
*

גֶּשֶׁם, גֶּשֶׁם, מִשָּׁמַיִם
קוֹל הֲמוֹן טִפּוֹת הַמַּיִם
טִיף-טִיף-טַף! טִיף-טִיף-טַף!
מַחֲאוּ כַּף אֶל כַּף!

טִיף-טַף, טִיף-טַף
טִיף-טִיף-טַף, טִיף-טִיף-טַף
מַחֲאוּ כַּף אֶל כַּף!

לַהַב אֵשׁ חוֹצֶה שָׁמַיִם
מְעַוֵּר אֶת הָעֵינַיִם
בְּרִיק-בְּרִיק-בְּרַק! בְּרִיק-בְּרִיק-בְּרַק!
זֶה הִבְרִיק הַבָּרָק!

בְּרִיק-בְּרַק, בְּרִיק-בְּרַק
בְּרִיק-בְּרִיק-בְּרַק! בְּרִיק-בְּרִיק-בְּרַק!
זֶה הִבְרִיק הַבָּרָק!

קוֹל אַדִּיר מִן הַשָּׁמַיִם
מַחֲרִישׁ אֶת הָאָזְנַיִם!
רַם-רְעַם! רַם-רְעַם!
זֶה הָרַעַם יִרְעַם!

רַם-רַם, רַם-רַם!
רַם-רְעַם! רַם-רְעַם!
זֶה הָרַעַם יִרְעַם!

גֶּשֶׁם, רַעַם, בְּרַק שָׁמַיִם!
מַחֲאוּ בַּכַּפַּיִם!
יִיר-יִירֶה! יִיר-יִירֶה!
בָּרוּךְ הוּא הַיּוֹרֶה!

יִיר-יִיר, יִיר-יִיר!
יִיר-יִירֶה! יִיר-יִירֶה!
בָּרוּךְ הוּא הַיּוֹרֶה!

* הקישור אל ביצוע של עוזי חיטמן

 

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 24/1/2016 16:14   בקטגוריות סיפרותי, אופטימי  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



עמנואל הרוסי - אביגיל, אל תירא


אביגיל 
מילים: עמנואל הרוסי
לחן: עזרא אהרון*


רד השמש רד לגיא - בא הליל 
בואי בואי נא אלי - אביגיל 

את סוסי אנהג בלאט - אל השוקת 
בואי נא לשם גם את - הוי תינוקת 

על צמרת נעלה - ובלי פחד 
מה עוד לקח אגלה - את יודעת 

אדמתי אדמת טרשים - ובלי מים 
בעדרי שבעה ראשים - בלי קרניים 

וצריפי נוטה ליפול - מכל רוח 
ובגדי בחג וחול - הוא קרוע 

אף אני פלח עני - אך בן חייל 
ואוהב אותך אני - אביגיל

 

איזה שיר אהבה חמוד, מחורז כדבעי, כתוב בבתים דו-טוריים, בכל בית שעיקרו הצגת "חולשת ה מחזר" אחרי שאולי פיתה את אביגיל לעלות לצמרתצ העץ, בגיא בלילה, ומהשוקת לשתות, תינוקת. היסוד האירוטי המכוסה הזה , אינו באמת מסתיר את הפעילות המינית אליה מוזמנת אביגיל, ואני מניח, שכאשר שרו שיר זה הרבה קריצות. אחר כך הוא מציע לה כלום - אדמת טרשים, עדר ללא זכר [?] צריף נפול והיעדר בגדים, אבל הוא בן-חיל. ברוח התקופה אני מניח שזה הספיק להיות בן חיל.

 

אל תירא 
מילים: עמנואל הרוסי
לחן: מרדכי זעירא*


אל תירא, עבדי יעקב, 
הוי, חלמתי חלום, 
אל תירא, עבדי יעקב, 
מה נורא המקום! 
ניצב לו הסולם 
עם מלאכי שמיים, 
יורדים ועולים כלם 
עם צחורי - כנפיים .... 
יישר כוחך, יעקב, אחא! 
קומה לדרכך קדמה, מזרחה! 
לך קדימה, 
אל תחתה, 
לך לך, 
כי תקום 
הארץ עתה 
לך ולזרעך! 

 

זה שיר ש"מפרש" את חלום יעקב, לא פחות ולא יותר, ובקלילות האופיינית גם מציג את "הקושאן" הנצחי של הציונות ל"זכות על הארץ". הדרמה הענקית של אמונה, שליטה ומבחן האדם נעלמה לה לגמרי מהשיר הזה. כולה חלום, אמנם סולם, מלאכים. יעקב הולך מזרחה, לבבל, אבל דרכו היא לצורך חיזוק הזכות על הארץ.

שיר די בנאלי, אבל חביב כמו קודמו.

 

וכמובן, אחד משירי הערש הגדולים שנכתבו בעברית - שכב בני. בביצוע הנהדר של אריק לביא, ז"ל


* מומלץ להקליד על הקישור הוא מוביל לביצוע השירים ביו-טיוב.

מקור השירים - שירונט

ביוגרפיה - לכסיקון הספרות עברית חדשה

קישור לביצועים שונים של שיר הערש - שכב בני מיוטיוב

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 23/1/2016 11:48   בקטגוריות סיפרותי  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



לדף הקודם    לדף הבא
דפים:  

80,222
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , תרשו לי להעיר , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאריק בנדק-חבי"ף אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אריק בנדק-חבי"ף ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)