לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 

יומני אלפוחרה


מכחול הזמן מצייר את עור הלב
Avatarכינוי: 

מין: זכר

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    יוני 2018    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

ילד ללא היגיון


הטריגרים לזכרונות
וכן, גם לפוסטים, מקורם מוזר ומפתיע.  בכל מקרה, לא צפוי.  כשאני מתרגז או משועמם, אנהולך לפינת הקסמים

שלי.  זו לא פינה פולנית, אלא הפינה, שבה אנמביט בפנס הקסם  שמביאני לעולמות אחרים.  זו הפינה בה סקוטי עושה לי בים אפ, ואני מוצא את
עצמי במציאות אחרת.  באספמיה או בילדותי...

הלכתי לצפות בסרטו החדש של וודי אלן: "איש לא הגיוני".  הסרט מאוד וודי אלני ודי צפוי.  גם הציפיה להפתעה ברגע האחרון צפויה הייתה.  המשחק טוב.  הטקסטים שוודי אלן שם בפי הגיבור מקסימים בחולשתם האנושית.  ומוסיקת הג'אזשוודי אלן בחר נהדרת.  זו רק העלילה שעייפה אותי כמעט מההתחלה

אך נחזור לענייננו.  השתעממתי וקפאתי מקור המזגנים, כדרכם של בתי קולנוע בעת הזאת.  ואז על המסך, הגיבורה מקבל סוודר יפהפה למתנת יומולדת.  סוודר עם נגיעות של כתום שנגעו בטעמי.  הנגיעה הזו הספיקה לסקוטי להגיע.  התכרבלתי בסוודר, שהפעם התאים למידתי, כי הרי איבדתי 20 קילו ממשקלי בחודשים האחרונים.  ובזמן הזה, כמו תמיד, בום, וסקוטי עשה לי בים אפ.  ומצאתי את עצמי איפושהו בן חמש או שש שמשחק במכונת התפירה של אז.  הסקוטי הזה יודע להפעיל את צינור הזמנים, לא רק טכנית.  הוא יודע להתאים אותו לכל אחד, או לפחות אליי.

הילד הזה שיחק בזינגר אוריגינל, שאימי סחבה כל הדרך מגרמניה לפלסטינה ב- 1936.  אני מתקרב ואנרואה שהוא מכין גלידה ורודה- לבנה שנראית מקסימה.  גם גביע הוופלה נראה כלכך פריך.  אנלא עומד לפני הפיתוי וטועם.  ובליקוק אחד הוא ואני הופכים לאחד.  הוא זה אני ואני זה הוא.  הטעם גנעדן.  טעם שעוד לא נברא ביקום, וקיים רק בעולמי.  כלכך נדיר היה מופע הגלידה בילדותי.  הרבה יותר נפוץ היה קרטיב הלימון, כך קראנו לקרחון השטוח. או קרטיב לבן מרובע כְּתֵיבָה, בטעם לא ברור שכינינו אסקימו לימון.  הם היו כטעמים שלקחו אותי למעוף קצר.  אך לגלידה, כלכך ערגתי לטעם נימוח ולטעמי השוקולד-וניל.  טעמים אחרים לא היו בנמצא, אלא בדמיון הילדותי שלי.

מכונת התפירה זינגר, שאמא החזיקה כדי לתפור לנו את בגדי החולין והחג שלנו.  בימים ההם לרכוש בדים ולהזמין תופרת בכדי לתפור לנו, היה זול יותר מאשר לקנות בגלנטריה.  כאשר המכונה שבתה ממלאכתה, היה נפתח מפעל הגלידות על-ידי אוֹרִי הקטן עם הַחוֹלָם.  לא ידעתי הרבה על טעמים, מלבד השוקולד-וניל המוכר.  למרות שהיו כמה טעמים חדשים, באמת המפעל של אוֹרִי התגאה במבחר הגוונים שהוא הציע.  כל אפשרות של ערבוב צבעי הגואש שלי, הגיעו גם למוצרי המפעל, ולבגדיי.

 

היום אנמבין שמכונת הזינגר ייצרה שבילים ודרכים לדמיוני.  היא סייעה בידי לעבור את ילדותי שלא אחת הלמה בי במקומותיי הרכים ביותר.  ובבחרותי היא סיפקה לי דרכים לפתח ולפתוח את השקט שבי ובמקומות אחרים.

תודה לך סקוטי!

 

אם תרצו, תטעמו

מהגלידה הזאת שאני וחברה ספרדית מייצרים ביחד עד היום.

 

אני מכנה אותה אהבה ו- care.

מועדים לשימחה וטעמי
גלידה לששון

 

ברור שגלידה היא שריטה שלי עד היום.  סקוטי יודע אתזה :)



נכתב על ידי , 4/10/2015 20:49   בקטגוריות חלומות באספמיה, מבעד פנס הקסם  
64 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-10/10/2015 17:46
 



ירח של ערב סוכות


בלגן! איכשהו הפוסט החדש נכתב על הפוסט הקודם והוא נעלם ברחבי ישרא.

אני מצטער על הפוסט וכל התגובות שהלכו לאיבוד... אחרי כלכך הרבה שנים ישרא לא מפסיק להפתיע...

והנה הפוסט החדש:

**

כמו תמיד, אני מתרגש לקראת חג הסוכות.

הלילה הוא יעמוד בשערי גופי ואני אתרגש ואביט לשמים.

למקום שבעוד דקות תסתיר האדמה את אור השמש מהכדור האדום, שלו אני מייחל ארבע פעמים בשנה.  ירח שהוא הכי קרוב לאדמה שלנו ולכן הוא נראה כה גדול.  הפעם, לאחר 33 שנים שוב האדמה חוסמת בגופה את אור השמש לירח הגדול וגורמת לליקוי ירח אדום.

הלילה אני ארקוד את הריקוד הזה שבוער בי מיום שעמדתי על דעתי.  כה מגושם אני בצעדי ריקודי, אך מה לי לדעת את הקצב הנכון, הירח הרי נוטלני בזרועותיו ומחולל את חיי מולי.  הירח הראשון של השנה, גדול ואדום ובוער מול האדמה, יגאל אותי שוב מבתוליי.  בצעקת הפתעה ובהרגשת רווחה, של טעם השנה החדשה הנישא אליי עם מראהו האדום כדם.

טעמים רבים לו לירח.  אני יכול לחוש אותו בפי ובקצות אצבעותיי.  הוא לימד אותי להפוך את רקמותיי מולו.  לחשוף את המקומות הרגישים והכואבים ביותר בי, לפניו ולפיו המנשק והטועם אותי.  נותן לו להשקיעני בתוכו לריקוד שפעם לא ידעתי לחולל, לא ידעתי להביע.  עד שאיני יודע אם הוא בא לענגני או לנגוס את מזון הלילה שלו.

בלילה הזה הירח יביט בי במבט שאין בו אהבה או רחמים.

במבט אשר ישקף את מעיי מול העולם.  כל תוכני יוגר ולא אובך.  כל עכבותיי יימסו מול הכוחות שהוא יעניק לי, ישירות לשורשיי.

 

ומהיכן אהבתי הזו לירח, מהיכן התרככותי וריקודי מולו?

לפני הרבה שנים, בשנה התשיעית לחיי גיליתי את הסכך לסוכות.

לא, לא את סכך הסוכה. את ענפי העצים שסוככו על הסוכה בביתנו גילית עוד קודם לכן. גיליתי את אור הירח.

הייתה זו שנה לא קלה שעיוותה את חיי הצעירים ואני התהלכתי בה אובד מול עולם המבוגרים. כמו היום, מזג האוויר היה אז מעונן וגשום. הסוכה על שלל קישוטיה נימרטה מהגשם ונראתה עלובה למראה. כזו שלא תוכל לתת בית לארוחת החג. כלכך הרבה עמלנו עליה. עצים מהנגריה של אבא, שמיכות שאווררנו וקישוטים שעמלנו עליהם ממוצאי יום כיפורים. הכל ירד לטמיון עם טיפות הגשם שלא מתחשבות.

בימי גשם היה אסור לצאת מהבית. שלא להירטב ולהצטנן חס וחלילה. בימים כאלה הסתפקנו בחדר המדרגות כמגרש משחקים. לא שהיה לי מה לחפש עם בני השכנים שהיו כולם מבוגרים ממני. אז עליתי לגג. הגג היה הקומה החמישית של הבית וממנו נשקף נוף שהיה מעבר לעולם היומיום שלי. מצד אחד אפשר היה לראות את נמל הקישון ואת חלקו הצפוני של נמל חיפה. ומצד שני את שיפולי הכרמל שלמרגלותיו נשענה שכונת הדר הכרמל.

היה לי שם מחבוא שבניתי לי משאריות של פח גלי ועצים. ישבתי לי במחבוא הגג שלי מצטופף פנימה ומנסה להתגונן מפני צליפות הגשם. רעש טיפות המים על הפח הגלי החריש כל מחשבה או תחושת אכזבה על חג הסוכות הרטוב והסוכה שנחרבה. כך ישבתי מתחבק רק עם תחושת הביחד שלי עם עצמי. בדידות שכזו, שלא ידעתי אז לכנות אותה בשם. עצמתי עיניים מתמזג לקול תיפוף הטיפות.

מתוך ההמולה של הגשם והשקט שלי עם עצמי טיפסה לה תחושה אחרת. התחושה הייתה נעימה ולא מוכרת. כאילו מישהו שתמיד רציתי הגיע. ואני רציתי רק את אבא ואמא.  כמובן נבהלתי, כי חשבתי שהם עלו לגג בכדי לגרור אותי הביתה. פקחתי את עיניי וזינקתי בבהלה החוצה ממקום מחבואי. לא היה אף אחד על הגג. רק שלוליות גשם גדולות על פני זפת הגג. הן האירו באור גדול וכתום. מימי לא ראיתי את הגג זורח כך. כמו כוכבים שנמסו והפכו לשלוליות זורחות. הבטתי מסביב לראות את מקור האור הכתום הזה וגיליתי את הירח.  הוא עלה מאופק הכרמל בוקע מתוך העננים, שפינו לו מקום של כבוד וכיתרו אותו כמלך שבא לברך את החג ואת האנשים המתכוננים לחג.

פעם ראשונה בחיי שזכיתי לראות את זריחת הירח. גדול וכתום במרחק נגיעה. כאילו מנסה לגלוש אליי לתוך הגג. עמדתי מהופנט מביט בפנים המאירות והמחייכות שלו. והתחלתי לנוע. לאט לאט. בלי להרגיש. כי אי אפשר לעמוד אדיש מול ירח שכזה או ירח בכלל. כשהבנתי שאני רוקד עם הירח כבר חשתי תחושת שחרור אדירה. כלכך הרבה השתחרר עם תנועה ודמעות מתערבבות בגשם שלא פסק. הכל היטשטש מולי ורק הירח ואני אוחזים בלב כבחבל ורוקדים. אני לא זוכר הרבה, פרט לתחושת השחרור הגדולה והעמוקה.

חבר חדש מצאתי לי לסוכך ולהאיר את דרכי. חבר שלא נמצא כל יום, אך כשהוא בא הוא תמיד בא בשבילי במלואו. טורח ימים רבים להתמלא בכדי לתת לי את אשר אני זקוק לו לימים בו הוא לא יהיה לצידי.

כך ארבע פעמים בשנה.

שעת החסד של העננים הסתיימה והם סגרו עליו, מותירים אותי רטוב ומאושר. באחת, גם הסתיים הגשם.

ירדתי למטה הביתה, התגנבתי בשקט להתנגב היטב. למזלי, לא היה אף אחד בבית. לאחר שסיימתי להסיר את כתמי חטאיי, ירדתי לחצר. כל בני הבית היו בחצר מניחים קרטונים על פני אדמת הסוכה ומייבשים את הכיסאות והשולחן. פעם ראשונה ששמחתי לאכול בסוכה. כי ידעתי שהירח ישוב בלילה ויחבק את כף ידי הקטנה.

 

אולי גם הערב ייפתחו השמים המעוננים עבורי.

עבור כולנו.

הרי זה ירח של ערב סוכות.

ירח שבא לסוכך.

 

חג שמח יקיריי עם הרבה אהבה ו- care


רונדה, יולי 2009

נכתב על ידי , 27/9/2015 14:48   בקטגוריות מבעד פנס הקסם  
56 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-30/9/2015 07:30
 



חיי אדם


ימים שמחים של היום שאלו לימים השמחים של אז, בחדר ברחוב חיי אדם 18.

מה היה לי שם שהיה כלכך טוב.

רחוב בואכה מאה שערים.  שכונת עוני גם אז ואולי גם היום.

באותה שנה התגוררתי שם בחדר עם עוד חדרון נפרד וריק בחצר, שנקרא מטבח.  בחצר היה לי בית שימוש פרטי לגמרי, ומקלחת צרה שחילקתי עם עוד שתי משפחות.

מציאות ירושלמית שהתאפיינה אז גם בקבלת האחר.  הייתי חילוני גמור והשכנים הכלכך חרדים קיבלו אותי תמורת שכ"ד חודשי של מאה לירות ארצישראליות, כשווה קצת פחות, בין שווים קצת יותר.

ניהלתי חיי סטודנט עני שבישל את ארוחותיו הקטנות על גזיה ותיבל חלומות על חיי מותרות עם מקלחת פרטית עשויה מלבנים, שיבלמו את קולות המריבות הצעקניות שקירות הפח מיאנו לחסום.  חיי סטודנט שחלם על חברה שתחבקו בלילה והוא יפנק אותה בשיריו לצד קפה של בוקר וחיבוקים גמכן.

כלכך קר היה באותו החורף לחיפאי אוהב השמש שבי.  כלכך קר הייתה בדידות המיטה שתמיד נשפכתי לתוכה מחמת אותם קפיצים באמצע המיטה, שמיאנו להחזיק את משקל גופי.  בבולען הזה נוצקו חלומותיי המחממים.  שם ראיתי מראות וסצינות מחיי, על האישה שתהיה ועודיותר על הילדים שיבואו ונתרפק יחדיו.



 

אנזוכר אותי מתמכר.  בזכות החלומות האלה נשארתי במיטה הבולענית שברחם העני של ירושלים של אז.  בזכות מראות העתיד האלה, שאני הייתי בטוח שלא חלומות הם.  איכשהו ידעתי שהיו אלה חיי האדם שבי שמספרים לי עלי שהייתי, עלי שאהיה.  היום אני כבר יודע.  אניודע שטוב שכך הקשבתי לדרך של אז.  כל מראה שראיתי שם, במקום הבודד הזה, מצא את מקומו בחיי.  נבואה שמגשימה את עצמה,  יקום שנענה לתפילותיי,  אשר שיהיה יהיה.  חשוב מכל שכך הייתה ההוויה שלי.  שכך למדתי להקשיב לי, לאחר.  שכך אני עם ילדי.  עם בנבני.  שכך אני בבועתי כאן.  ועוד יותר חשוב או טוב או נכון, עוד אבחר את המקום,  שהרגעים של אז ברחוב חיי אדם,  פגשו ופוגשים רגעים של חיי בעתיד.

 

בסופשבוע האחרון.  ביליתי שלושה ימי שקט ושימחה עם בני הצעיר.  הוא נהנה ואני ריחפתי בבועת זמן שתחילתה אז ושם והווייתה כאן והיום.  המראה שלו,  משפטים שאמרתי.  תנוחות גוף וטעם החיבוקים שעקצצו בי שימחה, נלקח מאשר נכתב אז לפני עשרות שנים במפה עתיקה של חיי. 

כלכך מתוקים היו הימים האחרונים עם בני הצעיר.

 

לעיתים המפה מאירה אלי עצב ומרירות ויש שאני חש ממנה את מתיקות היקום מתפשטת אל תוך עצמותיי. 

הימים האלה שוב נוטעים בי ביטחון ששם טמונה גם התרופה, שתאיר לי את הדרך בה אשוב לדרכי.



נכתב על ידי , 7/11/2013 13:50   בקטגוריות מבעד פנס הקסם, צעדים אל אור  
51 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-20/2/2014 13:06
 



על סַבָּאִים וְסָבְתָאיוֹת


יש סרטי קולנוע שאיני אוהב.

אז, כאשר אני מואס בגיבורים שעל המסך, אני בוחר לנמנם לי ולצייר לי סרטים משלי.

והנה קצה חוט...  על הסרטים שאני כן אוהב לראות, ולהמחיז.

 

הסרט שעכשיו על המסך מוכר לי כלכך, הייתי בו כלכך הרבה פעמים.

נמאס. תמיד הוא פותח בבנששעשרה.

כמה פעמים אפשר?!

אז הייתה שם תאונה.  כזאת תהיה גם כשאהיה בנשישימי.

סרט מטבענו, מאפשר לנו לספר סיפורים, לדמיין את העתיד.

ללוש מתוך עולמנו את העולם שלנו, כאוות ליבנו.  להרדים ולו במעט את הכרתנו.

לו באפשרותי, הייתי בוחר לא בגיל ולא במקום, אלא מצב.

הייתי בוחר להיות הסבא שאהיה בעתיד.

אך כבר מאוחר מידי, הריני סבא.

בבחרותי, סבא הוא המצב שצריך הייתי לבחור ולרצות אותו.

אז אשוב לשם כדי להיות עתה.

אניודע שזו שאיפה כלכך בונה ומייצרת שבילים נהדרים בהרים.

ואני אוהב את ההרים וכוכביהם והמים השוטפים במורדותיהם.

 

אני אוהב את הסצינה בה אני יושב על הכורסא שהיא רק שלי.

ובחיקי נכד ואני לוטף את שערותיו ומהרהר.

איזה סבא אהיה.

מהן המתנות שאביא.

הרי לפי מידת היותי, כך יהיו מתנותיי לנכדי.

הם יהיו מהמקומות שאף אריה כחול לא יוכל יסייע לי.

הם יצמחו מהמקומות שמתעצבים מליבי.

עולים מהמעבדה הקסומה הזו שנקראת לב.

אפשר לחוש את האיכויות לפי הריחות שעולים והצבעים שמשתרגים.

אפשר לצייר באצבע (של הלב) איכויות של מתנות.

תמיד אהבתי לשרטט באצבע פירות בקערה.

בפירות טמנתי את עתידי.

 

הדעת מוסחת שוב.  בנששעשרה דורש את התשומת שלו.

הסלואו מושן של התאונה מקסים באיטיותו ומאפשר לרצון להתפתח ולהתעצם, שרק הכול יעבור בשלום.

אני בוהה במסך ולא מבין את הקשר לפתיחה הזו.

הרי אני עתה בנששימי כזה שמלטף ראש ילד.  את אחד מפירות חיי.

רוצה כלכך להאמין שהוא תוצאה של אהבה נכונה שהייתה.

שלא גזלתי מאיש ואיש לא נגזל מתוכי.

העיניים נעצמות מכובד השאלות והסרט ממשיך בחלומי...

 

כולם סַבָּאִים וְסָבְתָאיוֹת להמוני נכדים.  כל נכד והסיפור של סבא או סבתא.

כל אחד נושא שם של פרי קסום, או של עלה כותרת שמישהו שמט מפרח כנאוהב לאאוהב.

חלקם מתהלכים שמוטים ואחרים מכוסי עיניים.

אך עם כל רגע שעובר יותר ויותר ילדים זוקפים את הסבא והסבתא שלהם.  מחייכים אל ליבם.

נותנים בהם סימנים לניקיון הכפיים.  שהיה.  שהווה.

מלמדים אותם שגם אם נפלו בדרך, אפשר לנקות את האבק ולבחור בדרך הנכונה.

יותר ויותר ילדים צוחקים, יותר ויותר סַבָּאִים וְסָבְתָאיוֹת מתהלכים בשמחה בנתיבי חייהם.

שמחים בעצמם.

 

התעוררתי שטוף זיעה.  הסרט לא היה מציאותי. פחד!

הרי במציאות אנו רומסים ונרמסים.

מעלים באש ומתאכלים בעצמנו.

לא שועים לסַבָּאִים וְסָבְתָאיוֹת שיבואו לחיינו, אלא רצים בסרט מתאונה של בנששעשרה לתאונה של בנשישימי.

כך הם הסרטים וכאלה הם החיים.  בכאלה הורגלנו ובנתיבים האלה אנו פוסעים.

מנסים להניח בזהירות את כפות רגלינו בין הכאב שלנו לכאב של אהובנו ומקווים לטוב.  מקווים שיש חיים בלי כאב.

יש, ולנו הוא ליצור אותם.  בין הכאב שלנו של עכשיו לכאב שלנו של מחר, יש עולם שלם ללא כאבים.

עד מחר ההרים שוב יבראו כוכבים על ראשיהם.

עד מחר שוב נתעורר משאון המים המפכים במורדות ההרים.

מחר - כל יום.

 

ושוב הסרט הזה, הוא לא מרפה.

תאונה בפתיחה והכול זורם לתאונה שבסיום.

ברור לי מדוע איני אוהב סרטים כאלה.

אני מעדיף את הזרימה וההתפתחות של העץ.

איטי, פורח כל שנה ונושא פירות בעיתותיו.

מעניק מספיק פירות כדי שלא ייגזל מאף אחד.

מפריח את הלבבות שבאים לחסות בצילו, להריח ולהתבשם מפרחיו.

 

תאונות הן ממני והלאה.

וזה כלכך מצחיק, כי תאונות ממלאות את חיי למכביר.

תאונות ומלחמות ונפילות והתמוטטויות.

הכול, ובמלוא הטנא.

 

כן, משום כך אני לא סובל תאונות ומהירות יתירה.

משום כך אני לא מסוגל לראות סרטים עם אלימות גראפית.

אוהב סרטים רומנטיים, מזילי דמעה שמסתיימים באקורד מנצח של דמעות אושר.

בהיסח הדעת אני מרים את ידי ומנגב איזו דמעה סוררת שאיחרה, שכמעט ונשכחה מהסרט האחרון.

אני מביט ורואה את לחלוחית עיניי קורנת אלי מקצה האצבע שלי.

 

בזהירות אני מרים את נכדי ופוסע עימו לחדר האחר.

מניח אותו ברכות במיטה, מנשק במצחו ומיטיב את שמיכתו.

 

בבוקר כאשר אתעורר, אני מקווה שאזכור את הסרט המשובח שהייתי בו.

את החיוך של הבנשישימי שנמרח לאורכי עת שנרדמתי.

מקווה שאכן אדע להיות הבחור הצעיר שזוכר את החיוך והשמחה של לב מתרחב מאהבת סבא ונכד.



 

איור של בנצעיר ליומהולדתי ה- 11, ב-15 בדצמבר 2011.

נכתב על ידי , 11/4/2012 14:05   בקטגוריות מילים בזעם, מבעד פנס הקסם  
40 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-15/4/2012 12:21
 



ריח ל"ג בעומר


הפרוטאות שפורחות באפריקה תמיד הרשימו אותי. פרחי אש, לחנוכה הם כלפידים בוערים ובל"ג בעומר כאש המרצדת. גם בהרי הדרקון בלסוטו וגם כאן, ערב ל"ג בעומר, מדורות, מדורות מעלות בי זיכרונות מזמנים אחרים, ריחות וטעמים ועיניים עשנות ונשיקה ראשונה וחלומות בהקיץ. הכול היה שם בחג העשן הזה. תמיד הוא עולה כאשר אני מדליק אש במסעותיי. האש המרצדת היא אותה, אך היא אחרת ומיוחדת בכל מקום. היא עוד נדבך בזיכרונות של אור ואש.



הכל התחיל שם בילדות, כאשר קינאתי באחי הגדולים שיצאו למדורות, ואני הקטן נשארתי בבית בבטן יצוקת הפסדים. קינאתי בריחות שהם הביאו איתם כאשר חזרו. אלה היו ריחות של גדולים. אני הייתי קטן, זה היה חסרוני. הלהבות שלא זכיתי להתבשם מהן, הרקיעו את דמיוני. אבא שבדרך כלל לא היה רגיש כלכך אלי, הרגיש ביום הזה את החסר שבער בי. לא, הוא לא הציע לי לסייר בין המדורות, או לרדת לחצר ולשמוח במדורה קטנה רק שלנו. במקום זאת הוא הבעיר כמה קרשים מנוסרים בבוילר באמבטיה. לא יודע מי זוכר היום את הבוילרים הישנים האלה שהשתמשו בנפט לחימום דוד המים. בל"ג בעומר, במקום נפט, אבא היה מדליק כמה גזרי עצים ואחרי שהפכו לגחלים היה מטמין בתוכם כמה תפוחי אדמה ובצל או שניים. גם עתה, כאשר אני כותב, עולה באפי הריח המתוק הזה של עץ נשרף, מתערבב במתיקות של בצל נחרך. כלכך שמחתי לכל פירור ריח שנדבק לבגדיי, שזיכה אותי, כמו את הגדולים, להתעטף בריח ל"ג בעומר.

גם היום, אני אוהב את ריח העשן שנספג בבגדים ובעיקר בעור. אין כמו הבוקר לאחר לילה סביב המדורה.

נכתב על ידי , 30/4/2010 21:04   בקטגוריות מבעד פנס הקסם  
45 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-6/5/2010 13:52
 



טַעַם כַּלָּנִיּוֹת


זֵר צְלִילֵי כַּלָּנִיּוֹת
שֶׁעָלָה מִיַּלְדוּתִי
הֵצִיף אֶת חִכִּי.
עֵינַי מָלְאוּ
מֶתֶק טַעַם שְׂפָתַיִם -
עַז כְּבָרִאשׁוֹנָה.
נכתב על ידי , 17/3/2010 21:38   בקטגוריות מבעד פנס הקסם, מילים בתמונות  
30 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-20/3/2010 20:20
 



בת הרים


והמשכתי גם היום לקדוח.
אלא שהיום הגיע המסע לתחנה מענגת.
הגעתי אל מיטת אימי והיא שרה לי כאז, את השיר העברי היחידי שידעה:

שִׂימִי יָדֵךְ בְּיָדִי,
אֲנִי שֶׁלָּךְ וְאַתְּ שֶׁלִּי.
הֵי הֵי גַּלִּיָּה
בַּת הָרִים יְפֵהפִיָּה.
הֵי הֵי גַּלִּיָּה
בַּת הָרִים יְפֵהפִיָּה.

גם היום חשתי ברכות זרועותיה ובריח הנפלא של שבת בבוקר שנבע מעור פניה. שבת בבוקר עם קולה המתנגן, אימא מערסלת אותי בין זרועותיה.

היה זה כמובן השיר הראשון שלמדתי בעברית, עוד לפני הגנון.
שנים אחרכך, במסגרת מסעותיי בזמן, למדתי שזהו רק פזמון לשיר אהבה שבו גליה אינה אלא גְּלִילִיָּה.

בשבילי תמיד יהיה השיר תמצית אהבתה של אימא שלי.
נכתב על ידי , 14/11/2009 20:02   בקטגוריות שוב אמא ואבא, מבעד פנס הקסם  
34 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-18/11/2009 12:20
 



אנטנה לירח


בדרך למנזר עצרתי בכפר קטן על החוף ששחפים מילאו את צוקיו וחופיו בקריאות, דואים מול הרוח. אחד מהם כיוון כל הזמן ממני אל מול הירח, לא מוותר, עד שנזכרתי בדוד אברם.



בזיכרוני דוד אברם היה איש גדול ושמח, מאיר ומדיף ברנדי וויסקי.  אפילו עתה חזי מתמלא בגלי צחוקו המדביק והמתגלגל.  נסיעה במונית שלו הייתה חוויה משלהבת כמו דהירה על סוס פרא.
הוא היה פוצח בקולו הרם בשירים פולניים נמוכים מים המלח, ומלווה את זימרתו בהרבה צביטות וטפיחות.  לא היה לי כל סיכוי לחמוק מגילויי החיבה האלה.  ממקום מושבי לצידו, בקושי ראיתי את הדרך והיא גם לא עניינה אותי כלכך.  הייתי חייב להיות דרוך ומוכן לכל מהמורה וסיבוב שהוא והמונית חיפשו במיוחד בכדי לטלטל ולמעוך אותי.  כך נסענו ואני נאחז בכל דבר שיציל אותי, ובעיקר נעזר בזרועו החזקה ושעירת התלתלים שלעיתים התנערה ממני ועזבה אותי לאחוז במיני גבשושיות אחרות.  לפתע, ללא הודעה מוקדמת היה הדוד עוצר בחריקת בלמים מפחידה.  חסר אוויר הייתי נשפך מהמונית לצידו של אברם שהיה מרים אותי בזרועותיו החזקות.

אנזוכר את הריח שנדף ממנו כאשר חיבק אותי חזק אליו, בדרך להנפה ונחיתה על כתפיו.  כך תמיד.  כאשר הוא בא לביקור או כאשר הגענו אליו.  בבית או בהפוגה מדהרות המונית המטורפות שלו.  מיד הונפתי אל כתפיו.  בדרך למעלה הייתי חוצה את מבט עיניו המבריקות אל הירח.  כך הוא עמד ממשיך אותי מכתפיו ומכוון אותי היטב היטב לירח שציפה לי.  הייתי בטוח שהירח מצפה לי, כי דוד אברם מכיר ויודע את החוט שמוביל אליו.  בשביל הרגעים האלה היה שווה לעבור כל טלטול וצביטה ומעיכה וכל נשיקה מדיפה ברנדי.

בערב במיטה, החוויה החזקה שבה ולקחה את גופי הקטן אל הירח והריגוש של החוט שנגע בי. ידעתי כי בקשה לשוב לשם לא תואיל, רק בקבוק ברנדי שלא היה בהישג ידי היה יכול לסייע לי. כאשר גדלתי דוד אברם נעלם מחיי והירח הסתובב לו שם משמים וקלוש, מסב את פניו ממני.  דוד אברם לא היה איתי להניף אותי אלעל אל כתפיו.

בפעם הראשונה שהנפתי את בני על כתפיי חיפשתי, כמעט באופן אוטומאטי, את הירח.  היה יום והירח לא הופיע.  שבתי בערב עם בני.  היה ירח כמעט מלא ואני הנפתי את בני והירח מייד היה שם.  תחושה של פלא הייתה זו.

בערב האחרון פילאר לקחה אותי לשבת על הסלע ואמרה לי להביט לאישה הרוקדת על הגג. דרומה הבטתי כאשר השמש שקעה במערב.



כל הלילה התרגשתי מהחוט שנגע בי.
נכתב על ידי , 9/7/2009 21:38   בקטגוריות מסע למינזר, מבעד פנס הקסם  
38 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-12/7/2009 22:05
 



מַדְרֵגוֹת אַרְלוֹזוֹרוֹב


שְׁתַּיִם שְׁתַּיִם אֲנִי מְדַלֵּג
בְּרִיסִים דְּבוּקִים לְזִכְרוֹנוֹת -
כִּיסַי מַכִּים עַל יָרֵךְ.
בְּלוֹרִית מִתְלַטֶּפֶת בְּאַהֲבָה
חֲרִישִׁית -
אַהֲבָה רִאשׁוֹנָה.
חִיּוּךְ חוֹלְמָנִי מִתְפַּשֵּׁט
לְאַט בֶּחָזֶה -
נְשִׁיקָה רִאשׁוֹנָה.

*בעקבות ריקוד ההורה וכמה שהזכירו לי את המדרגות.
מדרגות מונטיפיורי שזכורים לי כמדרגות ארלוזורוב.
בין רחוב מונטיפיורי (בקצה הקומפלקס של המרכז הרפואי בני ציון) להצטלבות רחובות בלפור וארלוזורוב.
פעם בית החולים היה רוטשילד כאשר בדרכו להיות מרכז רפואי בני ציון, הוא כבש את בית הספר היסודי ביאליק.
שם למד ועוד... שדות אחד קטן מכיתה ה' ועד לכיתה ח'.
ימים של נשיקות ראשונות.
נכתב על ידי , 30/4/2009 00:51   בקטגוריות מבעד פנס הקסם  
34 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-1/5/2009 21:56
 



מיצפטל


רגעים הרבה אני לוקח מיומולדתי זה. היה שם רגע אחד מפתיע של חבורת ילדים שמחה וצוהלת שותה מיצפטל מכוסות זכוכית גבוהות. שנים אחרכך, כאשר התוודעתי לספר, כלכך התחברתי וחייכתי כאשר הגעתי לסוף הסיפור של השפן והג'ירפה והאריה. ואתמול, אני בכלל שתיתי וויסקי, וחבורה שלמה של ילדים באה שוב לחגוג איתי. הם ואני ביומולדת אחרת שלי. הייתי בן פחות מעשר. אולי שמונה. חבורה שמחה של ילדים סביב השולחן בסלון עם שתי הארכותיו. וופלות וסוכריות ועוגתיומולדת עם קרם מרגרינה בצבעי צהוב וירוק. עוגה מצופה בהמון סוכריות קטנות שנתקעות בשיניים וצובעות את הלשון ואת הבגדים. כך לפתע, ללא אזהרה, הם הגיעו אלי עם הוויסקי שמתגלגל בגרון. מוזר. ילדים וויסקי. כנראה שהיום אני צריך וויסקי בכדי לטעום מיצפטל של אז. יכולתי ממש לחוש את חספוס הכוסות עם ציורי חול עליהם, ואת הטעם המתקתק של מיצפטל על הלשון והחיך.

כלאלה הסתתרו להם בתוך הטעם הענברי של הוויסקי. עוד כמה שנים אצטרך לשוטט כאן עד שאבין את החוטים האלה של ילדותי שעלו והציצו מתוך כוס הויסקי.

אנלאזוכר אף יומולדת אחרת בבית. אנזוכר שעמלתי על ההזמנות שבועות מראש. שהלכתי עם אמא לשוק לקנות פיצוחים וופלים. בימים ההם, אצלנו בשכונה, לא היו חוגגים את ימי ההולדת בבתים. בדרכלל היו חוגגים בביצפר, והיו מצרפים כמה כלות וחתנים למסיבה אחת. הרי הימים לא היו ימי עושר במדינה, ולא היו הפקות גרנדיוזיות. ימי ההולדת נחוגו בצינעה, וזו שלי נחרטה בי רק משום הייחוד שנחגגה בבית ולא בביצפר. יומולדת פרטית שלא צריך להתחלק בה, ושאחרכך עוד דיברו בה הרבה במסדרונות ביצפר. יש לי חשד שההורים שלי בכלל, הסכימו למבצע בכדי להציג את אצילותם הפולנית. תהא אשר תהא הסיבה, עובדה היא שעשרות שנים אחרכך אני ניזכר ומחבר את האירוע לכאן. ארץ אחרת, תקופה אחרת, ורק האיש אותו האיש. איש עם ילד בתוכו.

אותו הילד שכיום עמל כל השבוע לכתוב לעצמו סונֶטה ולספר אותה ואת חלקיה לכל מי שרק רצה לשמוע. כמו הילד ההוא של אז שכתב הזמנות בחרוזים ליומולדתו וטרח בפולניות הטבועה בו מלידה, לספר על היומולדת שלו הממשמש ובא. זה עבד אז וזה עבד גם השבוע. כל מי ששמע על כתיבת הסונֶטה התרשם מהמאמץ והאהבה העצמית והשאיר משהו. כן, הרבה מתנות אהבה זכיתי לקבל השבוע, עוד לפני יום הולדתי.
לחמים אפויים במיני תוספות מדהימות, גבינות עיזים מיושנות באהבה, עציצים פורחים והרבה הרבה חיוכים ונשיקות. אהבה ו - care.

מסע של קסם היה זה, מהוויסקי המיטיב, למיצפטל המתקתק של אז בכוסות זכוכית גבוהות.

ותודה לכם חברים טובים של כאן.
שהייתם איתי בעת כתיבת הסונֶטה .
שהייתם איתי ביומשלפני.
שהייתם איתי אתמול.
ביומחג אישי כלכך.
תודה
נכתב על ידי , 7/2/2008 14:21   בקטגוריות חברים, חיבוקים, מבעד פנס הקסם  
67 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-13/2/2008 14:00
 




דפים:  
הבלוג משוייך לקטגוריות: יחסים ואהבה , 40 פלוס , 50 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לשדות אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על שדות ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)