לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 

יומני אלפוחרה


מכחול הזמן מצייר את עור הלב
Avatarכינוי: 

מין: זכר

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    יוני 2018    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

חיי אדם


ימים שמחים של היום שאלו לימים השמחים של אז, בחדר ברחוב חיי אדם 18.

מה היה לי שם שהיה כלכך טוב.

רחוב בואכה מאה שערים.  שכונת עוני גם אז ואולי גם היום.

באותה שנה התגוררתי שם בחדר עם עוד חדרון נפרד וריק בחצר, שנקרא מטבח.  בחצר היה לי בית שימוש פרטי לגמרי, ומקלחת צרה שחילקתי עם עוד שתי משפחות.

מציאות ירושלמית שהתאפיינה אז גם בקבלת האחר.  הייתי חילוני גמור והשכנים הכלכך חרדים קיבלו אותי תמורת שכ"ד חודשי של מאה לירות ארצישראליות, כשווה קצת פחות, בין שווים קצת יותר.

ניהלתי חיי סטודנט עני שבישל את ארוחותיו הקטנות על גזיה ותיבל חלומות על חיי מותרות עם מקלחת פרטית עשויה מלבנים, שיבלמו את קולות המריבות הצעקניות שקירות הפח מיאנו לחסום.  חיי סטודנט שחלם על חברה שתחבקו בלילה והוא יפנק אותה בשיריו לצד קפה של בוקר וחיבוקים גמכן.

כלכך קר היה באותו החורף לחיפאי אוהב השמש שבי.  כלכך קר הייתה בדידות המיטה שתמיד נשפכתי לתוכה מחמת אותם קפיצים באמצע המיטה, שמיאנו להחזיק את משקל גופי.  בבולען הזה נוצקו חלומותיי המחממים.  שם ראיתי מראות וסצינות מחיי, על האישה שתהיה ועודיותר על הילדים שיבואו ונתרפק יחדיו.



 

אנזוכר אותי מתמכר.  בזכות החלומות האלה נשארתי במיטה הבולענית שברחם העני של ירושלים של אז.  בזכות מראות העתיד האלה, שאני הייתי בטוח שלא חלומות הם.  איכשהו ידעתי שהיו אלה חיי האדם שבי שמספרים לי עלי שהייתי, עלי שאהיה.  היום אני כבר יודע.  אניודע שטוב שכך הקשבתי לדרך של אז.  כל מראה שראיתי שם, במקום הבודד הזה, מצא את מקומו בחיי.  נבואה שמגשימה את עצמה,  יקום שנענה לתפילותיי,  אשר שיהיה יהיה.  חשוב מכל שכך הייתה ההוויה שלי.  שכך למדתי להקשיב לי, לאחר.  שכך אני עם ילדי.  עם בנבני.  שכך אני בבועתי כאן.  ועוד יותר חשוב או טוב או נכון, עוד אבחר את המקום,  שהרגעים של אז ברחוב חיי אדם,  פגשו ופוגשים רגעים של חיי בעתיד.

 

בסופשבוע האחרון.  ביליתי שלושה ימי שקט ושימחה עם בני הצעיר.  הוא נהנה ואני ריחפתי בבועת זמן שתחילתה אז ושם והווייתה כאן והיום.  המראה שלו,  משפטים שאמרתי.  תנוחות גוף וטעם החיבוקים שעקצצו בי שימחה, נלקח מאשר נכתב אז לפני עשרות שנים במפה עתיקה של חיי. 

כלכך מתוקים היו הימים האחרונים עם בני הצעיר.

 

לעיתים המפה מאירה אלי עצב ומרירות ויש שאני חש ממנה את מתיקות היקום מתפשטת אל תוך עצמותיי. 

הימים האלה שוב נוטעים בי ביטחון ששם טמונה גם התרופה, שתאיר לי את הדרך בה אשוב לדרכי.



נכתב על ידי , 7/11/2013 13:50   בקטגוריות מבעד פנס הקסם, צעדים אל אור  
51 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-20/2/2014 13:06
 



ירח במילואו


לפני כמה ימים, התעוררתי בבוקר, נזכר בשמיכת העננים המפנקת של הירח מאמש.  לא רוצה לקום עדיין. מעל השמיכה הזו, רחוק ממני, כבר התרחשו ההכנות לבואו של הירח האדום והגדול. ואני כנראה שלא אזכה השנה לשזוף את מראהו.

השנה לא ארקוד.




בינתיים, שטתי עלפני העננים לערב סוכות של שנתי התשיעית.

אז גיליתי את כסות אורו האדום של הירח המלא.

 

היום פחות מפחיד לצעוד בשבילי אותה שנה שלא הייתה קלה ואשר עיוותה את חיי הצעירים. אז התהלכתי בה אובד מול עולם המבוגרים, שציירו לי תחומים שניסיתי להרחיב והיום ממקומי אני מצליח להבחין גם בפרטים. מזג האוויר היה מעונן וגשום. הסוכה על שלל קישוטיה נמרטה מהגשם ונראתה עלובה למראה. כזו שלא תוכל להיות בית לארוחת החג. כלכך הרבה עמלנו עליה. עצים מהנגריה של אבא, שמיכות שאווררנו וקישוטים שעמלנו עליהם ממוצאי יום כיפורים. הכול ירד לטמיון עם טיפות הגשם שלא מתחשבות.  אנשוכב במיטה ולצידי שטות דמויות אבא ואמא, ברורות היום יותר מאשר מאז.

 

בימי גשם היה אסור לצאת מהבית. שלא להירטב ולהצטנן חס וחלילה. בימים כאלה הסתפקנו בחדר המדרגות כמגרש משחקים.  אני העדפתי את הגג. הגג היה הקומה החמישית של הבית וממנו נשקף נוף שהיה מעבר לעולם היומיום שלי. מצד אחד אפשר היה לראות את נמל הקישון ואת חלקו הצפוני של נמל חיפה. ומצד שני את שיפולי הכרמל שלמרגלותיו נשענה שכונת הדר הכרמל.

 

היה לי שם מחבוא שבניתי לי משאריות של פח גלי ועצים. הצטופפתי פנימה, מנסה להתגונן מפני צליפות הגשם. רעש טיפות המים על הפח הגלי החריש כל מחשבה או תחושת אכזבה על חג הסוכות הרטוב והסוכה שנחרבה. כך ישבתי מתחבק עם תחושת הביחד שלי עם עצמי. בדידות שכזו, שלא ידעתי אז לכנות אותה בשם. עצמתי עיניים מתמזג עם צלילי תיפוף הטיפות.

 

מתוך המולת הגשם והשקט שלי עם עצמי טיפסה לה תחושה אחרת. התחושה הייתה נעימה ולא מוכרת. כאילו מישהו שתמיד רציתי הגיע. ואני רציתי רק את אבא ואמא.  נבהלתי, כי חשבתי שהם עלו לגג בכדי לגרור אותי הביתה. פקחתי את עיניי וזינקתי בבהלה החוצה ממקום מחבואי. לא היה אף אחד על הגג. רק שלוליות גשם גדולות על פני זפת הגג. הן האירו באור גדול וכתום. מימי לא ראיתי את הגג זורח כך. כמו כוכבים שנמסו והפכו לשלוליות זורחות. הבטתי מסביב לראות את מקור האור הכתום הזה וגיליתי את הירח. הוא עלה מאופק הכרמל בוקע מתוך העננים, שפינו לו מקום של כבוד וכיתרו אותו כמלך שבא לברך את החג ואת האנשים המתכוננים לחג.

 

פעם ראשונה בחיי שזכיתי לראות את זריחת הירח המלא. גדול וכתום במרחק נגיעה. כאילו מנסה לגלוש אליי לתוך הגג. עמדתי מהופנט מביט בפנים המאירות והמחייכות שלו. והתחלתי לנוע. לאט לאט. בלי להרגיש. כי אי אפשר לעמוד אדיש מול ירח שכזה או ירח בכלל. כשהבנתי שאני רוקד עם הירח כבר חשתי תחושת שחרור אדירה. כלכך הרבה השתחרר עם תנועה ודמעות מתערבבות בגשם שלא פסק. הכול היטשטש מולי ורק הירח ואני אוחזים בלב כבחבל ורוקדים. אני לא זוכר הרבה, פרט לתחושת השחרור הגדולה והעמוקה.

 

חבר חדש מצאתי לי לסוכך ולהאיר את דרכי. חבר שלא נמצא כל יום, אך כשהוא בא הוא תמיד בא בשבילי במלואו. טורח ימים רבים להתמלא בכדי לתת לי את אשר אני זקוק לו לימים בהם הוא לא יהיה לצידי.

 

שעת החסד של העננים הסתיימה והם סגרו עליו, מותירים אותי רטוב ומאושר. באחת, גם הסתיים הגשם.

 

ירדתי למטה הביתה, התגנבתי בשקט להתנגב היטב. למזלי, לא היה אף אחד בבית. לאחר שסיימתי להסיר את כתמי חטאיי, ירדתי לחצר. כל בני הבית היו בחצר מניחים קרטונים על פני אדמת הסוכה ומייבשים את הכיסאות והשולחן. פעם ראשונה ששמחתי לאכול בסוכה. כי ידעתי שהירח ישוב בלילה ויחבק את כף ידי הקטנה.

 

ומאז, ארבע פעמים בשנה אני ממתין לו בלב מצפה וחוגג.  ולעיתים הוא מתקרב אפילו יותר, ממלא את כל ישותי.  בשבוע שעבר הוא הגדיל לעשות ולחש את סודותיו מקצה השמיים עד לונוס במערב.  עוד הוא מתרומם והיפהפייה נושקת להרים ומפנה את מקומה.  אחרכך נשארתי עם הירח, הוא ואני ודמעות שתמיד באות, משרטטות קוים דקים של תקווה.



 

יָרֵחַ בְּמִילוּאוֹ


הַיָּרֵחַ כְּבָר כָּאן מְנַשֵּׁק
בִּרְכַּיִם וְגוּף וּשְׂפָתַיִם גַּם כֵּן.
גַּם וֶנוּס שֶׁכּוֹרָה בּי חֵשֶׁק
לְהַשְׁכִּיחַ אֶת גּוּפִי הַמִּזְדַּקֵּן.

רֹאשִׁי רָכוּן מַבִּיט
בָּאוֹר שֶׁמִּשְׁתַּקֵּף מִמֶּנּו.
אֶת עֵינָי אֲנִי מַיְשִׁיר
אֶל תִּקְווֹת וֶנוּס.

כַּיָּרֵחַ שֶׁלֹּא מִתְיָרֵא
מֵהַר שֶׁבַּכּוֹכָבִים נוֹגֵעַ,
גַּם אֲנִי שָׁב וְנִבְרָא.

בִּמְלוֹא הֱיוֹתִי מִתְגַּעְגֵּעַ,

משַׂרְטֵט בִּי יָרֵחַ דַּק
אֶת זְהַב דִּמְעָתִי.



נכתב על ידי , 1/7/2013 17:31   בקטגוריות צעדים אל אור, זהב  
62 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-31/7/2013 13:27
 



בין חגווי הסלע


כבר בתמונה הגדולה הסוחפת של ההרים אנרואה את הכפר מאיר לי מלמטה.

מבטיח.  איזה יופי של קרן מאירה.  נס בהרים.


 

אני מצטרף לעוד כמה שעולים לשביל.  הם ממהרים לכבוש, עולים ונעלמים מעבר לעיקול עם כל האנרגיות שהביאו איתם.  אני נשאר לבד.  לא מנסה לכבוש.  מאט את צעדיי עד שאני מצליח לשמוע את הציפורים.

 

המצלמה על צווארי חובטת קלות את נוכחותה.  מזכירה לי את שיעור האיטיות שהיא הביאה איתה. את הסבלנות ואת השקט.  אנלא יודע לצלם במהירות.  למדתי איתה להאט עד לקצב הנכון.  הקצב שמאפשר להקשיב, פנימה והחוצה ושוב פנימה.

 

איי ערפילי הבוקר עדיין כאן.  אני מאט.  הצוק ממול מבטיח נוכחות של הנשר המקראי.  מטר אחרי מטר, אני סורק את הסלעים הזקופים.  מבעד לעננים נשלחת אל כתפי קרן שמש.  משועשע אני חושב שאני חוסם לצמחים שמאחורי את האור.  זזתי מעט ופניתי להביט אחורה.  שם בחגווי הסלע מאירה סתוונית בקסם של אולפן צילום.

כך גומל  השקט המבורך.


 

אחרכך בבית, גיליתי את הנשרים בין התמונות.  זוג יושב לפתח קינם.

באותו הבוקר הייתי מכוון לשקט ולא ראיתי אותם.

לא תמיד הנשר הגדול, לעיתים הסתוונית הקטנה.

כמה טוב שכך.

נכתב על ידי , 23/10/2010 20:19   בקטגוריות סתיו, צעדים אל אור  
53 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אני לא הייתי מעז ב-29/10/2010 13:07
 



סופעונה


בימים האחרונים אני אורז תרמילים. מהדק אבזמים ובודק מיני מכשירים. כל הידוק מאשש רגש חדש. מכל חגורה נתלה חיוך שאני לא מכיר. הרבה יש לי ללמוד. הרבה אני לומד.

תחושה של סופעונה אופפת אותי. אולי סופשנה נכון יותר. לא יודע. מה שכן אני חש בוודאות שהופ טרלללה גדלתי בשנה. תחושה טובה לקום בבוקר ולהרגיש שעליתי כיתה. ששנה חדשה באמת משתלשלת לה מכל פינה.

רק לפני 60 ימים חשבתי שדרכי עומדת להשתנות שמספיק עם המסע הזה למונגוליה. הוא שואב ממני יותר מידי כוחות. למרות שאני רק בנ25, הרי גופי לא נהיה צעיר יותר. השנים נותנות את אותותיהן. המוות ההוא מסרב לנטוש לגמרי, ואני כזקן מצוי מדבר על גיל 25. נו באמת, לחשתי לעצמי בלילות. מספיק ודי. והמשכתי בכל זאת. אולי בכוח ההתמדה. אולי משום שלא הייתי מחובר אל עצמי לגמרי.

ונסעתי לברזיל בידיעה או החלטה מתבשלת שזה יהיה החלק האחרון של המסע למונגוליה. שאחריו אקח את כל מטלטלי ורכושי ואשוב לבנות בית סביב עץ הלימונים שלי. אולי עם אישה שפגשתי. עם עצמי. זה הרגיש לי נכון. נסעתי לברזיל עם בירכת דרך מאולצת. עם געגועים. שם, היו אנשים שניסו לחדור לכל המקומות שלא התרתי. החוויה הייתה חזקה מאוד שם עם אישה אחרת שלא אפשרתי לה. עם איש שכן אפשרתי לו. כתבתי על זה לא מעט בשבועות האחרונים.

ושבתי לספרד. ומצאתי שגעגועים שהיו לא המתינו ואי בירכת הדרך כן חיכתה לי. ושמחתי. שמחתי על תעודת השחרור שנפנפו מול פניי. על השחרור הפנימי שזכיתי לו. ידיעות חדשות צפו ועלו לרקמות שיכולתי לראות. מהמקומות הננגעים ביותר שלי הן עלו. החלטתי להחליט. החלטתי שאני כן רוצה לצאת למסע עם אישה חדשה שפגשתי. שלא נתתי לה מקום. אני עדיין לומד את מקומה ומקומי. עדיין אנחנו רוקדים אחד מול השני ואחד עם השני.

ומחר נצא לדרך. היא ואני ועוד שישה אנשים. כל השאר שסייעו בתכנונים עזבו כבר. עתה אנחנו השמונה. יד אחת שיוצאת לדרך. הרבה שימחה לבאות יש בי. הרבה חששות מפרפרים לי בבטן. אני מקווה שאני מוכן למסע. מסע אחד יהיה מדרום אפריקה לזימבבואה, דרך נמיביה ובוטסוואנה. מסע מקביל יהיה המסע שלי פנימה. ויהיה גם המסע עם אישה. 100 ימי מסע.

הרבה התרגשות. הרבה.

אנלאיודע מתי אצור קשר לכאן.
אני מקווה שזה לא ייקח ימים רבים מידי.

בינתיים אני ניפרד מכם שהייתם לי משפחה וחברים אוהבים יותר משלוש שנים.
הרבה סייעתם ותמכתם ואהבתם.
אין לי מילים לתאר את התודות שאני חש למקום הזה.
המקום הזה הוא אתם.

תודה מקרב לב שבתוך ליבי.

אני מצרף מפה של מסלול שדומה למסלול שלנו.
המסע שלנו יהיה דומה אך גם מאוד שונה.
נקודת ההתחלה והסיום דומות.
מקייפטאון שבדרום למפלי ויקטוריה בצפון.

ממש אוהב אתכם חברים שלי.
תזכרו את האהבה וה- care

נכתב על ידי , 26/6/2007 15:30   בקטגוריות אפריקה, מונגוליה שלי, צעדים אל אור  
73 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-6/7/2007 11:17
 



אהבת ילדים


המראה לא השכיב אותי, כי רק נכנסתי הביתה ולא ממש יכולתי להבחין.  רק לשמוע.  הקשבתי לצלילים שבקעו מהסלון.  ללא ספק שגיטרה אחת הפיקה צלילים מליבו של בנצעיר.  אני מזהה את האיכויות שבוקעות ממנו תמיד.  את הצלילים האחרים שהסתלסלו סביב צליליו לא היכרתי.  ללא ספק שהיה כאן ריקוד של צלילים.  הצעד הבא לא היה זהיר מספיק.  לא הצלחתי לאזן את עצמי מול הצלילים ומעדתי עם הסלים.  הריצפה קיפצה בלימונים ואני השתרעתי מלוא קומתי עליהם.  לפני שראשי פגש את קצה הספה, עוד הספקתי לראות את פרסיליה מפסיקה לנגן בתדהמה.  בנצעיר הפסיק, רק לאחר ששמע את קול החבטה.

כאשר נשימתי חזרה אלי ראיתי מעלי שני זוגות ידיים ופנים.  נוגעות ברכות.  חוששות. מודאגות.  באותו הטון בדיוק הם שידרו.  באותו הניגון.
איכשהו הם התחברו מאוד.
הבנתי עכשיו את המשהו הזה שהתרחש בקופקבנה לפני כמה שבועות.  יש נגינה אנושית שקשורה לילדים שלנו.  אחרים יכולים לזהות אותה בוודאות.  גם אני יודע לפעמים לזהותה.

כמה מופלאה ההרגשה, כאשר אדם אהוב מזהה את הנגינה הזו שבי.

כתבתי לאמזונה אתמול בתגובה:
מי שכך אוהב/ת את ילדיו, יודע לאהוב איש/אישה באופן שמי שלא, יכול רק לחלום על כך.

כן, נוכחתי בזה אתמול שוב.
התובנה הזו (תובנה?) מאירה דלתות שסגרתי בעבר.
שנסגרו בלי שהייתי ער לכך.
המפתח מסתובב.
אולי דלת חדשה נפתחת בפני.
נכתב על ידי , 22/6/2007 18:11   בקטגוריות צעדים אל אור  
54 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-25/6/2007 11:57
 



בְּחוֹק וּצֶחִי


אני יושב ומחשב את השטרות שאני עשוי לזכות בהם. מציץ מעבר לכתף כדי לראות שהסכנה רחוקה ממני. נהנה כמו כל התיירים משמש החוף אשר רוקחת בתוכי קאיפיריניה ועוד אחת. מי הקוקוס מצננים את חששותיי מאתמול. אורגים את חוטי האתמול לידי רשת ביטחון. לרגע עזבתי את פרסיליה וכבר היא נטמעה בהמון שמציף את חופי קופקבנה. אני מבקש את מבטה כדי לדעת היכן הוא ליבי. בינתיים אני מתבוסס במי קוקוס ושמש שמבשלת את הרוחש בי.



הלב שהיא ציירה אתמול בלילה על החול. עטופה במטפחת שחורה עטורת כוכבים, היא עמדה בתוך ליבה ופרשה ידיים אלי. שוב אותה תמונה של ציור הבורות שרוחשים סביבי. שוב הלוע שלא נכון לרדת בו עדיין. לא כל עת היא נכונה. חוטי עבר מחוף אחר ומלב אחר נפרשים. מאיימים להטביע אותי תחת רגלי אלה שיבואו מחר. תחת כל המתיקות שיצקו אדם וחווה לעולם. למקום בו רק מרירות שולטת. אני מתקדם בצעדים כושלים. היא כבר לא שם. ידיה שמוטות לצידה והלב מיותם. עתה היא מדברת בטלפון. מדהים. העולם סובב באותו המסלול. אותן המראות נחשפים אליי. תמונה מהרי ירושלים באור ירח נבלעת בתוך לב של חופי הרצליה. וכאן עולה בחוף האפלולי של קובקבנה. אותו הלב. אותו הטלפון. אותו אני.

אני שונה. גם את הלילה הזה עברתי. יום אחרון בריו לפני שנדרים. הצטרפתי לפרסיליה במסע המכירות שלה. לא עמדתי בקצב. זה לא הקצב שלי. התנחלתי על שולחן בחוף ומילאתי את עצמי בקאיפיריניות ומי קוקוס. הודף את כל ניסיונות הרוכלים להטביעני במרכולת בלתי אפשרית. מידי פעם אני רואה את ראש הדבש של פרסיליה מציץ לרגע וניבלע על רקע החולות הלבנים.

"אדון, אדון אתה רוצה כוכב?" אני נמשך מתרדמתי לקול המתוק שמושך בזרועי. ילדה יפה עומדת מולי עם עיני צחוק מבוישות ועם נרות חשמליים בצורת כוכב. אני נידבק לעיניה. אני מכיר את העיניים האלה. הן כאן איתי מרגע שנחתתי בארץ הרוחשת הזו. ילדה יפה. אין יפה ממנה עם העיניים הצוחקות שבה. כלכך שונה מכל הרוכלים. פרח קטן שמבקשת להיות גדולה ולזכות בכמה פרוטות. "אדון, אדון", היא לא מאפשרת לי להמשיך, "בבקשה". ברכות ומתיקות. אני מושיט את ידי לארנק. פורש את רגלי הימנית ומותח את גבי לאחור, בכדי להגיע לארנק. ואני רואה קצה צל שנוגע בכתפי. היא עמדה שם כל הזמן. גופה מתוח בתוך המטפחת האדומה-כתומה. עיניה בולשות וגופה דרוך כקפיץ. עוטפת את הילדה הקטנה. עומדת מהעבר השני של הבור ומביטה. חוששת ואוהבת. אמא פרסיליה שומרת על גורה. מפניי.

קניתי כוכב כחול. זוהר.
הילדה צחקה.

אמא שלה התקרבה ובפשטות דחפה אותי מעט, פשקה את רגליה וטיפסה לחיקי. מנשקת אותי ומחבקת. מנשקת ומתנשקת. צוחה ובוחקת.

פעמוני הצחוק, צחוק של פעם, חיבקו את שנינו.
נכתב על ידי , 18/6/2007 12:21   בקטגוריות צעדים אל אור  
38 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-21/6/2007 17:46
 



לקראת נסיעה


בעוד 10 ימים שוב אני אצא לדרך.

הפעם לימים רבים מאוד.

100 ימים של אפריקה.

ותאי העור שבי רועדים.

עם כל המסעות שהתכוננתי אליהם ולמדתי וקיבצתי יבלות.

עם כל אלה אף פעם האדם אינו מוכן.

כלומר אני.

 

לפני שנה כשרכשתי את סיפר שיריה הנפלא נפלא של נורית זרחי,

לא ידעתי שפני יהיו מועדות לאפריקה.

אני מעיין וקורא ודומע את הספר הזה עוד ועוד.

 

הנפש היא אפריקה / נורית זרחי

 

מֵעֵבֶר לְקַו הַמַּשְׁוֶה עוֹמֵד שֻׁלְחָן.

כְּשֶׁאַתָּה נִיכְנָס בַּדֶּלֶת נָעוֹת מֵעָלָיו

נְיוּ-יוֹרְק, גִיבְּרַלְטָר, לוֹנְדוֹן.  אֲבָל הַנֶּפֶשׁ הִיא אַפְרִיקָה.

לְפִי הַקַּעֲקוּעַ שֶׁחוֹרֵט הַזְּמַן בַּגּוּפִים תּוּכַל לְנַחֵשׁ.

 

אני ניזכר שלפני פחות מחודשיים חציתי את קו המשוה.

מהו זה שכבר מזדקר כזיכרון?

לא, לא היה שם שולחן.

בטח היה ולא ראיתי.

רק פרח ואני שמתקלף ומתקלף.

עד לקו המשווה שבי.

ועתה שוב לקו המשוה.

קל יותר.

בטוח יותר.

מפוחד יותר.

הרבה יותר.

 

פַּעַם הָיְתָה פֹּה עוֹנָה אַחֶרֶת,

הַקּוֹלוֹנְיָאלִיזְם הִצִּיל אוֹתָנוּ.

אָז לֹא יָכֹלְתִּי לַחְשֹׁב עַל חַיַּי בִּלְתִּי אִם בִּשְׁנַיִם

כְּשֶׁהַשֵּׁנִי גּוֹזֵל אוֹתָם תָּמִיד מִמֶּנִּי.

עַכְשָׁו נוֹתַרְנוּ הַפְּרָאִים בִּלְבַד.

 

כבר גופי מבעבע את קעקועיו.

כבר אני חש את האוויר החמוץ שבוקע ממני.

מזמן אחר.

מעונה אחרת.

עונה של געגוע.

עכשיו זה הפרא השקט שבי שמביט מול השקט הפראי שעוטף אותי.

שדורך את שריריו.

שאולי אני הוא.  הוא אני.

בעוד רגע.

 

אָדָם, חַוָּה, כָּל כָּךְ הִתְרַחַקְתִּי מִכֶּם.

כָּל צַד אַתֶּם נִמְצָאִים מִמֶּנִּי תָּמִיד בַּצַּד הָאַחֵר

וַאֲנִי מְנַתֶּרֶת אַחֲרֵיכֶם מֵעֵבֶר לְעֵבֶר

עִם תִּינוֹק הַזְּמַן הַחִיוֵּר הַמִּתְקַצֵּר בִּזְרוֹעוֹתַי.

 

אני מנסה להתקרב אלייך.

אני רואה.  גם את אליי.

אנחנו סביבנו.

אני לבד.

את אוספת כוכבים.

אני מתפשט.

הזמן מתקצר.

 

גם אני שנידרך.

נכתב על ידי , 17/6/2007 17:20   בקטגוריות צעדים אל אור  
56 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-22/6/2007 22:38
 



חומוס באהבה


הבלגן שב- Ciudad del Este (עיר המזרח) בפרגוואי הוא סוד הקיום של העיר הזו שנראית כמו אוסף בלתי אפשרי של שווקים ומרכזי קניות. מי שחשקה נפשו בקניות שם פעמיו אל העיר הפרגוואית הזו. כל דבר. מפריטי שוק פשפשים ועד למותגים הכי יוקרתיים. לאחר שיטוט לא קצר במורדות ועליות הגענו לחנות של סוני. כל מוצר שמופיע בקטלוג היה שם בחנות. חנות? יותר נכון להגדיר את המקום כאצטדיון כדורגל מקורה. הכל מסודר וקריר. כמה הערכתי את הקרירות לאחר החום והצעקות והלחות שעולות מכל פינה. והאדיבות. ללא ספק שהם רצו את כספי ותמורת זאת ליקקו אותי מכל כיוון אפשרי. הם נורא רצו למכור לי איזה לפטופ או מצלמה מתוחכמת. בסוף זכיתי לכרטיס הזיכרון שחיפשתי למצלמה. בקופה פגשתי עיניים שחורות ענקיות. עיניים שהתחברו לחיוך כלכך יפה שכמעט ושכחתי את פרסיליה. אך איך אפשר והיא איתי כל הזמן, ואני רק מקווה ששוב היא ככה במקרה או שלא תתחכך מעט בגופי עם רכותה. טוב טוב... לקופה. תגית העובד על שימלתה של נוּריה רמזה שהיא איננה מקומית ולאחר חיוך ושאלה, אכן הסתבר שהיא לבנונית במוצאה. היא לא נרתעה כאשר שמעה שאני מישראל, אלא להיפך. כמעט שנפלה עלי כמוצאת אח אבוד.

הנערה השתייכה למשפחה לבנונית מרונית שהיגרה לעיר. חלק מקהילה לבנונית מאוד גדולה. לאחר עוד שיח ושיג הוזמנו, לארוחת צהרים במסעדה ששייכת למשפחתה. כשהגענו, חיכו לנו כבר שלושה מהאחים והאבא. הם שמעו כבר על האורחים ועשו כל שביכולתם לשמח את האורחים, אותנו. קבלת הפנים הייתה מאוד מאוד מלבבת ומוזרה. מוזרה, כי לא הבנתי מה פשר וסיבה לה. אז אני שכן שכזה, אך מה להם לשמוח על ישראלי שמגיע לעיר המזרח הפראגוואית. מהר מאוד עלתה כבודה של עשרות מזטים על שולחננו. כל מה שהנפש הישראלית שלי התגעגעה אליו. אני כמובן נתפסתי לחצילים בטעמיהם השונים. לטחינה הרגילה והירוקה. לקובה. לפלאפל. פרסיליה, בחושניות הטבועה בה, מיהרה גם היא לטעום מכל הבא. עונג קולינארי לבנוני במיטבו.

ואז שאל אותי האבא, ואיך החומוס? טוב, החומוס לא היה משהו שאפשר לכתוב עליו הביתה. ניסיתי לפאר ולרומם את מה שהיו פעם גרגרים שמחים בחלקם, אך הוא קלט את המרחק בין לשוני לעיניי. ואיך חומוס טוב צריך להיות בעיניך? כך הוא. לא, לא היה שם עלבון מיזרחתיכוני, אלא סקרנות ותקווה. דיברתי איתו על מירקם וטעמים ואהבה. ומה שסיפרתי מצא חן בעיניו. כלכך מצא חן בעיניו שהוא איתגר אותי לבוא איתו למטבח. הכל היה שם. מטבח לתיפארת. נקי ומצוחצח ומלא בריחות נקיים וחמים. לבשתי סינור ואני ופרסיליה כעוזרת התחלנו במרקחה.

אלה לא היו גרגרי חומוס אורגניים ממצרים. אלה שזוכים במלוא אהבתי. אלא גרגרי חומוס מקומיים שנראו לי מעט מצומקים, אך זה מה היה. שפתתי מים לסיר והרתחתי את המים עם חופן נדיב של מלח. פרסיליה הוסיפה את הגרגרים לסיר המבעבע ברותחין. משהו כמו 220 גרם. אך למה? הנה כאן יש גרגרים שהושרו כל הלילה. כך האבא מנגן באוזניי. לא, אני לא משרה את הגרגרים מבעוד לילה. כך אני. שנים שכך עשיתי, עד שיום אחד מיהרתי והרתחתי אותם ללא השריה. כך קיבלתי את המירקם הגס של חומוס תורכי שאני כה אוהב. מאז אני לא משרה. רק נותן אותם לחסדי המים הרותחים במשך כשעה וחצי. עד כשהם רכים, אבל לא מידי. כך אנאוהב אותם והם אותי גם.

בינתיים אפשר תוך כמה דקות לסחוט מיץ מלימון שלם ולקלוף שיני שום. שום. לטעמי, כל המרבה הרי זה משובח. לפחות שישה מהם. אני מעדיף לחוש את חריפות החומוס ואני מוסיף לפחות עשרה שיניים נוגסות בלשון. מאוד שמחתי שפרסיליה שותפה נאמנה לתענוגות השום. הרבה דברים אפשר ללמוד מסתם חומוס. סתם. הרי חומוס הוא אף פעם לא סתם. כך מכיר כל לשון וכל לב.

עד שהגרגרים ימשיכו במסעם לארץ המובטחת של חומוס, התכבדנו בעראק זחלוואי קר כקרח. וואוו... כבר שכחתי כמה מעינות שהדבר המהמם הזה יודע לפתוח. כמה הוא מחמם את הלב ואת החושים. אני קורן ופרסיליה שלצידי עולה בלהבות העראק. כלכך רציתי לחבק ולמעוך אותה. אך שלא כהבטחה של החומוס, היא הייתה עבורי, כנוף מהר נבו. להביט ולחלום. כלכך קיוויתי לאישה אחרת. מטומטם, כבר אמרתי? טיל-קרקע-אישה.
חומוס.
חזרתי למציאות. פראגוואי. משפחה לבנונית. פרסיליה. אני וחומוס.

סיננתי את הגרגרים ושמרתי את מי הבישול החומים. הם עשירים בהרבה מינרלים ואהבת האדמה. את אוסף הגרגרים הלוהט שמתי במעבד מזון ויחד עם מיץ הלימון טחנתי אותם עד שנהיו כמין עיסה גסה. הוספנו רבע עד שליש כוס שמן זית לא חזק. שמן זית חזק ימרר את החומוס ואת המנגבים. שוב הפעלתי את המעבד עד שכל השמן נספג והתערובת הפכה ליותר עיסתית. בשלב הזה מוסיפים מעט טחינה גולמית (שלוק קטן, לא הרבה). בחומוס תורכי אין אפילו טיפה של טחינה. במקום, יש אוקיינוס של שמן זית. עתה הגיע תור מי הבישול. מוסיפים לא הרבה. משהו כמו רבע כוס. כי המים אומנם עשירים במינרלים אך גם מאוד מאוד מלוחים. מערבלים שוב והתערובת הופכת מעיסתית לסמיכה. וציבעה נהיה לבנבן מעט.  במידה והטקסטורה סמיכה מידי, מוסיפים עוד מעט מים, אך לא ממי הבישול המלוחים. בשלב הזה ולא רגע אחד לפני, מוסיפים את כבודת שיני השום ומערבלים שוב. הוספה של השום מוקדם יותר תגרום לבישולם על ידי הגרגרים החמים.

את החומוס הזה מגישים חמחם, כמו שהוא. אפשר להוסיף לצלחת פול. ו/או שומשמנזיתמיץלימון... הרבה דברים אפשר. הכי חשוב להגיש מייד, כאשר הכל עדיין חמים וטעים.

מזגתי את התוצאה לצלחות עמוקות. הוספנו פול מיצרי שהתבשל בסיר סמוך. ועם פלח הבצל שחתכתי לכל צלחת שימחת הניגוב לא ידע גבול. המבט המצועף של האבא היה שווה הכל. גם העיניים של נוריה. והכי שווה היה לחוש את פרסיליה לצידי ואת חושניותה מעיפה זיקוקים אליי...
נכתב על ידי , 11/6/2007 18:38   בקטגוריות אוכל מאהב, צעדים אל אור  
68 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   3 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-26/10/2007 12:13
 



שלולית של מילים


ואי אפשר לשכוח איך שחיכית לי כאשר שבתי מהצוק.
רעדתי כולי ממאמץ והישג. נישא על גלי החיוכים שבקעו ממני לאוויר הלוהט ממילא. ואת עמדת יודעת את הצפוי. כלכך רציתי להניח ראש על השד היפה שלך. לנוח מעט על כרית חיוכיי שדבקו בך. ובצעד הבא אחזת בי, מאיטה את נפילתי אל הריצפה. אוחזת את הכובד שנפל ממני ומצרפת אותי. וחיבקת ברכות המילים שלך שהקיפוני, נושאות אותי למחוזות שלך. מחבקות וחודרות עמוק אל תוכי. הנחת פרפר שירפרף את עירנותי. כמה רציתי שלא ייגמר לעולם. כמה אהבתי את מגע המילים שנישאו ממך אלי.



את קדושה, אני זוכר את עצמי מהרהר ומבטל כלאחר עוד מילה שלך. את גוף שאני מתאווה אליו ואני זוכה במילים שלך שנוגעות בי. את חוצבת בינינו בור כדי שאפול שדוד לרגלייך. כמה קל להפיל אותי, זכרתי. ואת המשכת, לא מרפה מאחיזתך בעצמותיי ואני נפעמתי. גם פחדתי, כי אם כך יכולות המילים שבך, מה יתרחש עת (אם/אולי/כאשר/לאיכולהיות) טעם פיטמתך ימיס אותי לידי שלולית של רגש. נתתי למילים שלך לטייל בי ובגופי. הן השיבו את המילים שלי למקומותיהן והרגיעו את הדם החצוף שבי, שכך העז לחשוב מול שימלתך הפירחונית.

שקעתי ברכות אל תוך השלולית הטובה של מילותיך.
בבוקר הייתי מחובק איתי.
נכתב על ידי , 7/6/2007 18:06   בקטגוריות צעדים אל אור  
66 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-12/6/2007 12:59
 



מעט על חבלים


גמלי קשה להבין את עצמי. בעיקר משום שאני לא מצליח למשוך בשערותיי שברובן אינן כבר. אפילו שכלכך ניסיתי לחקות את הברון מינכהאוזן. משכתי ומשכתי בשערותיי (גם כאשר היו בבעלותי מעט יותר) ולא הצלחתי להרים את עצמי ולו מעט. כך מצאתי את עצמי יום אחד גדוע מענפים שצימחתי. רק הגזע החבול שרד. למזלי, השורשים שרדו, והחלו לצמח ענפים חדשים.

כל נפגע מוח מכיר את התחושה הזו של גדיעה. את התוהו הזה שהוא מושלך אליו, ללא הכנה וללא כיוון. קשה להסביר מה חשים כאשר הגוף מרגיש שהוא נע במהירויות מפחידות לעשרות ומאות כיוונים בוזמנית. חיפשתי חבל לאחוז בו. בליטה להיתלות בה. בכדי למצוא קצה חוט של פיתרון. של ביטחון. למדתי לנהל חיים כפולים. החיים המפוחדים ששרדו בי והחוטים העדינים שניסיתי לארוג במקביל. מקווה שיתחזקו לידי חבל. שיהיו ברי אחיזה ועגינה.

אז והיום גם, במובנים רבים. כך אני גם מנהל שיחות עד היום. מדבר בחשש ובמקביל רושם את השיחה שאני מנהל, בכדי שלא אלך לאיבוד לחלקים האפלים של מוחי. אותם מקומות שעדיין אין לי אחיזה בהם. המקומות שזורקים אותי לכל כיוון אפשרי של כאב ושיכחה ויתמות. כאשר אני הולך לאיבוד, וזה מתרחש עשרות פעמים ביום, יש לי את החוטים והחבלים שארגתי אתמול והיום ושלשום. בהם אני נאחז למצוא את מקומי. לאתר את נקודות האיבוד שבי. כך היא כל שיחה. כל מערכת יחסים. כל עשייה שאני יודע מאז שנגדעתי. אני חי בשלום עם מה שאני מצליח ורושם במקום מוסתר מעין כל את הכשלונות. משווה כל הצלחה למאגר ההפסדים ושמח בכל פעם שאני מוחק הפסד מול ניצחון. הניצחונות וההצלחות הם זעירים היום. אך יש להם תכונה לגדול בקרקע שמהווה את מי שאני, עד אשר הם מציצים לעולם ומצטרפים למה שאני.

לכן אני נוסע בשבילים העלומים האלה של מסעותיי. לכן אני יורד מצוקים וזוחל מעל מים גועשים. לא משום האתגר ולא משום שאני מחפש ניצחונות של גוף ורוח עלפני הקשיים. אני מחפש את החבלים שאיאחז בהם כאשר אני יורד למקומות האפלים שנותרו בי. בכדי שאדע לחזור אל פני האדמה שהייתי, עם האוצרות של פעם. מה רבה הפתעתי כאשר אני יורד ממקום אחד ומוצא את עצמי עולה למקום שלא ידעתי. מביא אוצרות חדשים שדליתי ממקומות שלא שיערתי את קיומם לפני כן. יותר ויותר אני לומד כי מה שהיה הוא לא שיהיה. ההווה שלי היום משורטט מעתיד אחר. העבר נותן לי את הכוח והבסיס שלא ליפול אל אותם בורות אפלים אשר היו ועדיין הינם. לרדת אליהם בתכנון ובהקפדה. כל שאני זקוק לו הוא רצון להירפא וחבל חזק ויציב לאחוז. אך אני גם נופל לבורות חדשים וישנים. נופל ללא תכנון. כי אלה המקומות שמהם עדיין לא שרדתי. מהם הטיפוס חזרה הוא אחר. מהם אני יוצא כניצול. אך הם לא השיחה שלי עתה עם עצמי.

עתה אני מדבר או לפחות מרגיש כך, שאני יודע לרדת אל המקומות שנגדעו בי. עם חבלים וביטחון שאעלה. עדיין הפחד עצום. עדיין התמונות שמציפות אותי כאשר אני שם מפחידות ומאיימות ומסוגלות למוטט. אך אני חייב, אם רוצה אני להמשיך. אך יש והחבל מקבל את כל המשמעות של קיום. אני יורד לבור, לאחר שכך החלטתי, וחוצה את ים הלהבות המקפיאות של הפחד. ואז, כאשר אני בירידה אני דבק בחבל כאילו הוא חבל החיים. אז איני רואה דבר. רק חבל וקירות לחים וחלקלקים. צרחות וצווחות של כל מיני בישין. למדתי כי זה המצב הכי מסוכן לקיומי. אותו מצב שבו אני דבוק לחבל ולא נע. קפוא. אני הפסיבי ללא תנועה שהופך לטרף כלכך קל לשדים המכונפים אשר שם חיים.

ויש לי את הקצה של האוזן שלי. אותו הקצה שמחובר תמיד לרצוני לחיות. קצה האוזן שלי מגיב לאוושות הרוח, גם באפילה הכבדה של מעמקי הבור. קצה האוזן שלי יודע להבחין בצווחות עַקָּב שבא לחלצני. שבא להזכיר לאוטומט שבי את החיים. את החבל הזה שאני יורד בו בצוק. באחת אני מתעשת ושב לנוע. מכווץ ומרפה. מתיישר ומתפתל. נע בגל הרוח שאני חש ממעוף העקב סביבי ובתוכי.

כאשר הגעתי למטה הרגשתי מחובק מבפנים.
כאשר הגעתי למטה ידעתי אושר.
נכתב על ידי , 3/6/2007 18:26   בקטגוריות צעדים אל אור  
38 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ikiwisi ב-8/6/2007 10:38
 




דפים:  
הבלוג משוייך לקטגוריות: יחסים ואהבה , 40 פלוס , 50 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לשדות אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על שדות ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)