לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

MUSIC-ALLEY


נגיעות, טעימות ומעברים מוסיקליים בזמן.
כינוי:  Musicoholic

גיל: 17

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
1/2007

Do It Again – Donald Fagen & Steely Dan


 

ב-1982, כשהייתי בכיתה ח', הייתי מקשיבה בכל יום לתוכנית ברדיו שהגיש דורי בן זאב. נדמה לי שהיא נקראה "חור ברשת". דורי היה מגיש כל מיני שירים בסגנונו הייחודי (והמעצבן משהו, אני חייבת לציין, כולל לדבר על התחלות וסיומים של שירים, וככה להרוס לי את ההקלטות).

באותו חורף, הוא הכיר לי את אחת האהבות המוזיקליות הכי גדולות שלי. דונלד פייגן.

לא ידעתי כלום על הזמר הזה, שהוציא את תקליט הסולו שלו באותה שנה, The Nightfly. רק יותר מאוחר, הבנתי שהוא היה המייסד והיוצר הראשי (יחד עם וולטר בקר) בלהקה שנקראה סטילי דן.

 

אבל קודם כל דונלד וה-Nightfly. באלבום הזה פייגן הציג את עצמו בדמותו של שדרן רדיו, שיושב אי שם בארה"ב, באיזושהי תחנה שכוחת אל, ורוב השירים היו הומאז' לארה"ב של שנות החמישים. כל שיר הוא סיפור קטן, על דמות, או על סיטואציה.

בשיר הזה, שיר הנושא מתוך האלבום, הוא מציג את הפרסונה שלו, לסטר, the nightfly, וכבר בשיר הזה יש את האיכויות שכבשו אותי במוזיקה של פייגן, ואחר כך כמובן בסטילי דן. שילוב בין פופ, לרוק, לג'ז. הרמוניות, סולואים מטריפים של גיטרות וקלידים, ויברפונים, ומפוחיות.

 

The Nightly

 

 

 

אחד השירים הכי מוכרים משם הוא New Frontier – בעצם על שנות המלחמה הקרה בארה"ב, על איך שאנשים התכוננו כל הזמן לזה שבריה"מ (דאז) תתקוף אותם, ועל עולם חדש בעצם, שיבנה, אולי, אחרי שיבוא המפץ הגדול. וכאן, שוב, יש שילוב נפלא של קצב מקפיץ, משהו שמשדר המון שמחת חיים, עם תוכן בעצם, מאוד קודר (דבר שחוזר המון אצל פייגן)

בתור ילדה שחיה תקופות ארוכות מחייה בארה"ב, נורא התחברתי להמון דברים אצלו מבחינה תוכנית, החיים בפרברים, תמונה נורא יפה מבחוץ, אבל מאיימת באיזושהי צורה מבפנים.

את הקליפ (שכמו בפוסט הקודם שכתבתי, על ג'ו ג'קסון) ראיתי ב"עד פופ" עם אהוד מנור ז"ל, אני זוכרת בגעגועים עד היום. שילוב יפיפה בין צילום רגיל ואנימציה. הנה הוא.

 

 

 

 

בקיץ בין כיתה ח' לט' נסענו שוב לארה"ב, ואני זוכרת את עצמי יושבת באיזשהו שדה תעופה, עם אוזניות, שומעת את השירים של האלבום הזה שוב ושוב.

השיר הזה, עם מקצב אחר לגמרי, איטי, שקט מאוד. שיר אהבה לבחורה, שבתוכו מקופל כל העולם האמריקאי שעליו פייגן שר תמיד, סברביה מול העיר הגדולה (מנהטן) ואיזושהי תחושת ייאוש שקטה ששוברת לי את הלב, גם עכשיו, שנים אחרי ששמעתי אותו לראשונה.

(לא הכרתי את הקליפ הזה, הוא מדהים בעיני, כולל כל דגמי המכוניות הישנות, והדיינרים, וסמלי התקופה, שוב, שנות החמישים כסמן מסוים לארה"ב שהייתה אז).

  

Maxine

 

 

 

אחרי ההיכרות וההתאהבות המוחלטת שלי בדונלד פייגן, הבנתי שיש עולם שלם שנקרא "סטילי דן". (על משמעות השם של הלהקה אפשר לקרוא כאן)

 

קניתי אלבום אחרי אלבום, וכל אחד מהם התגלה לי כאוצר של ממש. יש כל כך הרבה שירים שלהם שאני אוהבת שקשה לבחור מהם, אבל הנה אחד, שמבחינה מוזיקלית פורט על נימי ליבי עד היום, במיוחד בקטע של המשרוקית.

 

AJA

 

 

 

והנה עוד אחד, שאני מאוד אוהבת, Time out of mind

 

 

 

ומצאתי את זה, מין הומאז' לכל האלבומים שהוציאה הלהקה, טיפה מעצבן לשמוע את השירים הנהדרים שלהם חתוכים, אבל למי שלא ממש מכיר את הלהקה והיוצרים, זה נותן טעימה על קצה המזלג.

 

 

 

 

האלבום האחרון שלהם שיש לי, מ-2000 נקרא Two Against Nature לא מצאתי כמעט כלום ממנו ביוטיוב, אבל הנה המילים של השיר הכי יפה משם לדעתי, שיר שמכשף אותי בכל פעם שאני שומעת אותו.

 

 

Almost gothic

I'm working on gospel time these days

(The summer - this could be the cool part of the summer)

The sloe-eyed creature in the reckless room she's so severe

A wise child walks right out of here

I'm so excited I can barely cope

I'm sizzling like an isotope

I'm on fire so cut me some slack

 

CHORUS

First she's way gone then she comes back

She's all business then she's ready to play

She's almost gothic in a natural way

 

This house of desire is built foursquare

(The city - the cleanest kitten in the city)

When she speaks it's like the slickest song I ever heard

I'm hanging on her every word

As if I'm not already blazed enough

She hits me with the cryptic stuff

That's her style - to jerk me around

 

CHORUS

First she's all feel then she cools down

She's pure science with a splash of black cat

She's almost gothic and I like it like that

 

This dark place so thrilling and new

It's kind of like the opposite of an aerial view

Unless I'm totally wrong I hear her rap and brother it's strong

 

I'm pretty sure that what she's telling me is mostly lies

But I just stand there hypnotized

I'll just have to make it work somehow

I'm in the amen corner now It's called love - I spell L -U- V

 

CHORUS

First she's all buzz then she's noise-free

She's bubbling over then there's nothing to say

She's almost gothic in a natural way

 

She's old school then she's like young

Little Eva meets the Bleecker Street brat

She's almost gothic but it's better than that

 

 

מעבר חד לשנות ה-2000. את דונלד פייגן וסטילי דן מעולם לא הפסקתי לשמוע. בכל השנים, בכל מצבי הרוח, בכל מערכות היחסים שהיו לי, הם היו ראשונים ברשימת השמיעה שלי.

חזרתי אליו ואליהם שוב ושוב. משהו באיש הזה, ובלהקה הזו, שהייתה שלו, עושה לי את זה. מוזיקלית ורגשית. למרות שיש משהו מאוד קר בשירה שלו, וגם בבחירת ההרמוניות, לי הוא מנגן על הלב בצורה אבסולוטית.

ליומהולדת שחגגתי בשנת 2006 ביקשתי מחברה טובה את הדיסק החדש של דונלד פייגן, Morph the Cat.

דונלד התבגר, וכך גם אמריקה. אין שום תמימות בניו יורק של אחרי אסון התאומים. אלבום קודר ויפיפיה. שמעתי אותו אלפי פעמים מאז שקנו לי אותו ולא התעייפתי.

הנה שיר הנושא מתוכו.

 

 

 

 

גם דונלד וגם סטילי דן, לפי טעמי, הרבה יותר טובים בקטעי האולפן מאשר בהופעות חיות (מה שלא מונע ממני לחלום על להיות פעם בהופעה חיה שלהם).

הנקיון המוזיקלי שלהם, מתבטא הכי טוב שהם מנגנים בתנאי בית מרקחת, ושוב, יש מין סתירה מאוד גדולה בין הסטריליות הזאת, ובין מה שרגשית, הם עושים לי.

אצל דונלד פייגן, בעיקר, בשלושת אלבומים הסולו שלו, יש לי תחושה תמיד של קריאת ספר, כמו למשל סיפורים קצרים של ריימונד קרבר, בתוך כל שיר מקופל סיפור מושלם, תמונת חיים אמריקאית, דבר מדהים בעיני. לכן הוא לא סתם מוזיקאי, אלא גם משורר, לטעמי.

ובכל זאת, הנה הלהיט אולי הכי גדול של הלהקה, גם מי שלא ממש מכיר אותם, מכיר את זה.

 

 

 

 

תודה דונלד פייגן. כנראה שאני אמשיך To do it again 

 

 

דרורית ל- Music-Alley

 

נכתב על ידי Musicoholic , 2/1/2007 22:44  
16 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



הבלוג משוייך לקטגוריות: אהבה למוזיקה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לMusicoholic אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Musicoholic ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)