לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

עִם קֹמֶץ שָׁמַיִם בַּיָּד


עלה למעלה עלה כי כח עז לך, יש לך כנפי רוח, כנפי נשרים אבירים, אל תכחש בם, פן יכחשו בך. דרוש אותם ויימצאו לך מיד. (הרב קוק)
Avatarכינוי: 

בת: 51




הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2017    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

איך בוחרים שם לתינוקת - פוסט משותף


פוסט משותף עם סופ (אין אישור לקשר לבלוג, אבל יש לדפיוצר...) - הבת של הדרקון.

 

...קודם כל פוסלים את כל מה שמציעים,

כי גם אם כולם אוהבים את השם, בסוף תמיד יקום מישהו ויפסול אותו.

אז למה פוסלים?

טוב ששאלתם, למשל -

כי זה יותר מדי דומה לשם של מישהו מהמשפחה

או כי זה שם שמעלה למישהו/י זכרונות 'מורכבים'

תמיד יש את מי שלא רוצה שמות אקזוטים מדי

ויש את מי שלא רוצה שמות ארוכים, בנאלים, מסובכים

שמות שקשה למצוא להם כינויי חיבה או כאלה שמתחרזים עם מילים מעליבות

יש אותיות רצויות וכאלה בלתי נסבלות,

אז איך יוצאים מזה לעזאזל?

 

אז אחרי שכבר כמעט בחרנו ושוב פסלנו ואחרי שכולנו כבר כמעט והתייאשנו, מה עושים עכשיו?

 

מזל שיש לנו עוד שלושה חודשים (אם נצליח לשרוד אותם)

ואולי עד אז נצליח למצוא שם שהוא גם יפה, גם מתנגן על הלשון,

מקורי, אבל לא מיוחד מדי,

קצר, אבל עם נוכחות,

כזה שאפשר לגדול בתוכו בלי להתעייף ממנו....

 

ואם יש לכם רעיונות, אתם מוזמנים להציע :)

 

 

נכתב על ידי , 25/10/2007 20:47   בקטגוריות דיאלוג, משפחה, פוסט אורח, נשמה  
53 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של לי ב-29/10/2007 22:32
 



מתי כספי - משלוח מנות מוזיקלי מאבינועם


מתי כספי – איך שיר נולד ??

 

אז ככה :

 

אפשר לנתח שעות שיר שחובר בדקות.

 

אחרי 2-3 שירים ראשונים שלמדתי (או לימדו אותי) לנגן על גיטרה, נכנסתי ישר לתוך השירים של מתי כספי.

הייתי בצבא, מבודד, ככה שלא ידעתי שזה "קשה". זה מה שיש. אף אחד לא אמר לי אחרת.

גם דג באקווריום לא יודע שמשעמם לו.

 

זה היה המזל. אין דעות קדומות.

 

להצליח "להוציא" אקורדים לשירים של מתי כספי, היה בשבילי משימה שיש לבצע. אף פעם לא עשיתי קאברים לשירים שלו (מושג נפוץ ומקולקל כיום) ובוודאי שלא חשבתי להכניס לתוך השירים משהו משלי, בטח לא פרשנות שמתי כספי לא נתן.

 

לא היה אז אינטרנט, כמעט ולא מחשב, רק טייפ שסבל קשות מקדימה, אחורה, קדימה, אחורה ... וככה אקורד אחרי אקורד, שיר אחרי שיר.

 

אני שומע את מתי כספי מאז 1975 . הייתי בכל ההופעות האפשריות שלו, לא בכל אחת, אבל בכל תוכנית, בכל תקופה וכמה פעמים.

יש לי קאמבק עליו בשנתיים האחרונות אחרי נתק ארוך ואני מגלה שזה עובד עלי כמו אז, ככה היום.

אני מאוד אוהב לנגן שירים שלו, דרכו למדתי והושפעתי.

אני מופיע מדי פעם, מעט מאוד, ושם בהופעות, בצורה היתולית/רצינית אני מנגן שירים שלו ושירים שלי בסגנון שלו.

 

לטעמי הוא המוזיקאי הכי גדול שיש בישראל. והתקליט "הפעמון" הוא השיא, גם האישי שלו, וגם ביצירה הישראלית בכלל.

 

(התמונות - מתוך סדנא עם כספי)

 

אז איך שיר נולד ??

 

להשמעה-  איך שיר נולד

להורדה- איך שיר נולד

 

יונתן גפן ויוני רכטר, מספרים ששיר נולד כמו צחוק, מתגלגל... או כמו תינוק.. בהתחלה זה כואב אחר יוצא החוצה וכולם שמחים. אחד כותב מילים והשני מנגינה.

 

אהוד מנור ומתי כספי עבדו המון יחד. הם כתבו הרבה על מוזיקה ויצירה.

למשל השירים "מי ששר", "כמה שירים אפשר להמציא בכלל", "מי מקשיב למילים", "עוד שיר קטן"

אפילו "ימי בצורת" נכתב בעקבות יובש ביצירה אצל כספי, וכמובן "הנה הנה"

 

כמו יוני רכטר ויונתן גפן, גם פה , אחד מילים (מנור), השני מנגינה (כספי), כתבו ככה : 

 

להשמעה -  הנה הנה

להורדה -  הנה הנה

 

בהקלטה המקורית מתי כספי מבקש "מי שגמר לכוון, שלא ינגן בבקשה"

מיד אחרי זה הוא מהמהם את השיר, מי שיקשיב טוב, ישמע את טכנאי ההקלטה צועק לו מרחוק "רץ רץ רץ" , הכוונה לסרט ההקלטה, ומתי כספי עונה "אני יודע, אני יודע, אני רק מכניס את עצמי"

בקיצור, מקבלים פה גם קצת איך שיר מתחיל ברמה הטכנית של אולפן ההקלטות.

 

גם אהוד מנור מספר ששיר נולד, פורח וחי אחר כך את החיים שלו.

 

אבל, במילים עצמן, יש קצת יותר פרטים. טכניים.

 

"הנה הנה הנה , מנגינה שמתחילה נמוך" (ואכן מתי כספי שר נמוך על המילה "נמוך")

 

ואחר כך "לה במול , פה מינור" ואכן, אלה האקורדים.

 

מחפשת לה מוצא ו... " והנה עולה והיא עולה והיא עולה" ואכן הלחן עולה ועולה ועולה.

 

אז איך שיר נולד אצל מתי כספי ?

לא יודע !

 

מה שאני כן יודע זה, שאני מוצא כמה מאפיינים בולטים.

אני מדבר על שירי הגיטרה. בדיעבד, אחרי שהשיר קיים, אני יכול למצוא מאפיינים בקצב ובהרמוניה.

 

יש את אלה עם המקצב "אום פה אום פה" או נקרא לו אומצא אומצא"

לדוגמא :

 

להשמעה - מקצבים

להורדה - מקצבים

 

 

מתי כספי בלי לדבר על הרמוניה ? לא עשינו כלום.

כמעט תמיד שירי הגיטרה של מתי כספי הם על גיטרה קלאסית (מיתרי ניילון ... כמו חוטי דייג) ולא אקוסטית. 

הנגינה היא ללא מפרט. ללא גשר על הגיטרה.

 

מתי כספי ידוע בשימוש באקורדים "מסובכים" (למרות שאני חושב שיותר קל לשמוע ולזהות אותם. הם יותר חריפים. כמו שקל לזהות למשל תבלינים מסויימים בתוך אוכל).

 

אני הייתי אומר שמדובר באקורדים פחות שימושיים. יש שירים של "שלושה אקורדים" והם יכולים להיות יפהפיים , כמו אצל בוב דילן.

שיר ממוצע צורך 6-8 אקורדים שאופייניים לסולם.

 

 

אצל מתי כספי אם מופיע אקורד, מינור, נניח סול מינור, או בשמו המקצועי Gm  אנחנו נמצא אצל כספי הרבה "בני דודים" שזה הרחבות או זריקת תבלין על האקורד הבסיסי, באותו שיר.  למשל Gm7,Gm6,Gm7/9 וכו'.

מאפיין שקשור לזה הוא הבסים.

מתי כספי אוהב בסים כרומטיים או שלא, על האקורד. מדובר באותו אקורד, אלא שהבס שמקדים אותו עולה או יורד בחצאי טונים (או במרווחים שונים מחצי).

מסובך ? לא ! הנה כמה דוגמאות :

 

להשמעה – בסים

להורדה – בסים

 

בדוגמא של "סוף היום" אפשר לשמוע שעל כל אקורד יש 3 בסים

 

יותר חשוב מהאקורדים עצמם זה הפרוגרשן, זאת אומרת מאיזה אקורד לאיזה אנחנו הולכים.

לזה  לא ניכנס ולא יהיו דוגמאות. (יש מאפיינים, לא הפעם).

 

אבל רק בתור דוגמא לשיר שהוא לא אופייני למה שאני מציג פה הנה רק חלק מתוך "עיר עצובה"

 

להשמעה –  עיר עצובה

להורדה –    עיר עצובה 

 

לסיום, מאפיין בולט, מקצבים בעבודת יד ימין של הגיטרה (ועם זה הבסים).

שירים עם מקצב מרוקאי משהו. שירים כמו "נחליאלי", "חנינה",

 

אז הנה הדגמה אחת ממצה, טובה (אולי) מאלף מילים

 

להשמעה – עבודת יד ימין

להורדה –  עבודת יד ימין  

אפשר לשמוע עוד דברים אצלי בדפיוצר

בזמן הקרוב מאוד יכנסו לשם כל שירי התקליט "הפעמון" שאני מבצע ואומר לו תודה.

 

דפיוצר - http://stage.co.il/Authors/4367

 

שוב, תודה ליונת הסלע על ההזדמנות לשתף פה את המבקרים בבלוג.

 

 

אבינועם.

 

 

הערות – הקלטתי כשאני חולה מת, אבל יונת רצתה משלוח מנות. הייתי חייב להספיק.

              הקלטתי בטייק אחד, שיהיה מיץ טבעי.

              זה מדיום אינטרנטי והדברים מובאים במהירות ובמידת ההתעמקות המתאימה  

 

 

נכתב על ידי , 4/3/2007 19:04   בקטגוריות פוסט אורח, מוזיקה  
39 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אבינועם ב-7/3/2007 10:19
 




דפים:  
30,192
הבלוג משוייך לקטגוריות: 30 פלוס , הורים צעירים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות ליונת הסלע אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על יונת הסלע ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)