לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

עִם קֹמֶץ שָׁמַיִם בַּיָּד


עלה למעלה עלה כי כח עז לך, יש לך כנפי רוח, כנפי נשרים אבירים, אל תכחש בם, פן יכחשו בך. דרוש אותם ויימצאו לך מיד. (הרב קוק)
Avatarכינוי: 

בת: 51




הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אפריל 2007    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
4/2007

הלך נפש


שיר השבת הזו מוקדש להלך, אחד מחבריי הוירטואלים (וכבר לא וירטואלים) הראשונים פה, במרחב הזה, שבמוצאי שבת זו יוצא לגלות את העולם ולאפשר לעולם לגלות אותו.

בשבילי, כמו שכבר אמרתי לו מזמן - הוא נשאר - חומר נפש השם שבו הכרתי אותו פה.

מאז הספקתי להכיר אותו קצת יותר - את הרגישות, הכנות, הסקרנות, אהבת היופי, הנדיבות 

ומידת הכושר והנחישות שלו בטיול מדברי...

 

וזה בשבילך, חומר נפש  -

 

מֵעֵבֶר לְפִתּוּל הַדֶּרֶךְ

אוּלַי יֵשׁ בּוֹר, וְאוּלַי מִבְצָר,

וְאוּלַי רַק הֶמְשֵׁךְ הַדֶּרֶךְ.

אֵינִי יוֹדֵעַ וְאֵינִי שׁוֹאֵל.

כָּל עוֹד אֲנִי הוֹלֵךְ בַּדֶּרֶךְ לִפְנֵי הַפִּתּוּל

אֲנִי רַק  מַבִּיט בְּדֶרֶךְ שֶׁלִּפְנֵי הַפִּתּוּל,

כִּי אֵינִי יָכוֹל לִרְאוֹת אֶלָּא אֶת הַדֶּרֶךְ שֶׁלִּפְנֵי הַפִּתּוּל.

לֹא הָיָה מוֹעִיל לִי כְּלָל לְהַבִּיט לְצַד אַחֵר

וּלְצַד שֶׁאֵינִי רוֹאֶה.

בּוֹאוּ נְיַחֵס חֲשִׁיבוּת רַק לְמָקוֹם שֶׁאָנוּ נִמְצָאִים בּוֹ.

יֵשׁ דַּי יֹפִי בָּהִמָּצְאוּת כָּאן וְלֹא בְּשׁוּם מָקוֹם אַחֵר.

אִם יֵשׁ מִישֶׁהוּ מֵעֵבֶר לְפִתּוּל הַדֶּרֶךְ,

שֶׁאֵלֶּה יִתְחַשְּׁבוּ בְּמָה שֶׁיֵּשׁ מֵעֵבֶר לְפִתּוּל הַדֶּרֶךְ.

זוֹהִי הַדֶּרֶךְ בִּשְׁבִילָם.

אִם נִצְטָרֵךְ לְהַגִּיעַ לְשָׁם, כְּשֶׁנַּגִּיעַ לְשָׁם נֵדַע.

לְעֵת עַתָּה אָנוּ יוֹדְעִים רַק שֶׁאֵינֶנּוּ שָׁם.

כָּאן יֶשְׁנָהּ רַק הַדֶּרֶךְ לִפְנֵי הַפִּתּוּל, וְלִפְנֵי הַפִּתּוּל

יֶשְׁנָהּ הַדֶּרֶךְ בְּלִי שׁוּם פִּתּוּל.

 

(פרננדו פסואה)

 

מראה מעין לימון - ליד ירושלים

 

 

 

מענייין  בשבילי שלפוסט שהתחלתי לפני כן לכתוב ולא ממש נכתב לי, קראתי -  התגברויות,

 והוא מנסה להתבונן על מחשבות שעלו בי בימים האחרונים, גם בהקשר לסדנא שהייתי בה

ביום העצמאות -  על 'התגברויות', פנימיות בעיקר, שאנחנו צריכים לעשות בדרך לכל מיני בחירות בחיים. אולי עוד אכתוב על זה יותר, אבל בכל אופן,  גם הלך בבחירה שלו, הוא סוג של השראה בשבילי למקום הזה של התגברות ושל אומץ - לעשות את הצעד שמרגיש נכון ברגע מסויים - מול כל החששות והקולות הפנימיים והחיצוניים.

 

ולגבי עצמי, אולי מה שאני צריכה בעיקר זה לדייק לי מה הם הצעדים שקוראים לי כרגע ללכת לקראתם

 

 

ושבת שלום והפתעות משמחות בדרכים לכל-כולם

 

אני מתכוונת לבלות בסופ"ש הזה בתל-אביב ולראות איזה הפתעות העיר הזאת תביא לי

נכתב על ידי , 27/4/2007 05:58   בקטגוריות דיאלוג, נקודה בזמן, שיר ועוד  
30 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של 358058 ב-21/5/2008 00:31
 



דבר שני ועוד קצת


עוד קצת על הסדנא -

המקום השני שבו ננגעתי באופן משמעותי, עבורי, היה מדבריו של ד"ר סטיבן פולדר - מורה למדיטציה וצמחי מרפא,

ממייסדי עמותות 'תובנה' ו- 'שביל זהב'.

ניסיתי לכתוב את העיקר:

 

"אלו ימים עם הרבה כח.

הכח בא מהסיפור.

אלו ימים טעונים בסיפורים חזקים שצמחנו אליהם מתוך העם, האדמה, המשפחה, כילדים ואל הילדים.

אלו סיפורים כל כך חזקים שהם גורמים לקונפליקטים, מלחמות, מוות, סבל.

והם ממשיכים ונוכחים ומשפיעים על החיים שלנו בהרבה צורות.

ההיסטוריה שלי אומרת שאני צריך לגור שם, לעשות כך, שהאמת היא כזו וכזו.

כל חוכמת האדם לא יכולה לפתור 60 שנה של מצב מלחמה, כי הסיפורם חזקים כל כך שאי אפשר לשבור אותם.

זה אומר שצריך לבוא ממקום אחר לגמרי כדי לשנות את המצב, ליצור complete shift בתודעה.

אנשים יושבים ביחד ואומרים: יש פה שני סיפורים, שני נראטיבים.

צריך קודם כל להבין שזה רק סיפור. רק נראטיב. לצד השני יש סיפור אחר ונראטיב אחר.

הסיפור לא צריך לכבוש את כל המרחב הפנימי של התודעה שלנו. זה רק סיפור.

מה זה אומר על ההיסטוריה שבספרים שונים נאמר על אותה אדמה שהיא שייכת לאלו או לאלו.

ההיסטוריה האמיתית היא הכאן והעכשיו.

אנחנו  ואתם בכאן ובעכשיו.

השאלה היא - איך אנחנו יכולים להיות יותר גדולים מהסיפורים, לא להקטין אותם, אבל להגדיל את עצמנו.

כולנו גדולים יותר מהסיפורים. התודעה שלנו גדולה יותר.

אפשר לא לשכוח אותם אבל עדיין להחזיק בהם ברכות.

ואז אנחנו לא הופכים לקורבן של הנראטיבים שלנו.

מעניין שזקנים וילדים יודעים לעשות את זה.

הזקנים כבר מכירים מספיק סיפורים בשביל לא להאחז בהם

והילדים עדיין לא אוחזים בסיפורים.

צריך לוותר קצת, to let go מהסיפורים, מהמושגים, מהעמדות. אפילו כאלו שנראים טובים וחזקים כמו חרות, דמוקרטיה, שלום. כל אלו כשאוחזים בהם חזק מדי - הופכים לאיום.

הרי כמעט כל המלחמות נעשו 'בשם השלום'.

 

מה הדרך?

צריך ללמוד לכבד - to respect הפירוש המילולי מלטינית - להסתכל בשנית, עוד פעם - re-spect

לתת כבוד, משמעו - לפתוח את העיניים. לפתוח את העיניים ולהסתכל על האחר.

אנחנו חיים בתוך ים של יחסים.

כל מילה, כל מחשבה, כל מעשה שלנו - משפיע על האחר, על הזולת.

מה אנחנו משדרים לאחרים? איך אנחנו משפיעים?

זו לא שאלה של היסטוריה, אלא של כאן ועכשיו.

 

שאלה אחרת - לא לשאול "מה אנחנו רוצים" מה הוא שלום כמושג, שלום כחלום,

אלא - האם אני משדר שלום כבן אדם לסביבתי?

מה המצב הפנימי שלי שאני משדר החוצה?

יש חמלה שעולה אם אנו מקשיבים לאחר. אם אנו מקשיבים לעצמנו,

זה פותח דלתות לעצמנו ולאחר.

כשבאמת רואים, כשבאמת מקשיבים - אז אי אפשר להתעלם מהכאב של האחר

ואז באופן אוטומטי הלב נפתח ומתרחב ואנו הופכים לאדם של שלום.

אנחנו יודעים אז שאם האחר שמח - אנחנו שמחים.

זה קורה רק בעולם של נוכחות, בעולם של re-spect.

 

אפשר לעשות את זה, לתרגל את זה, ליצור התכוונות להרחבת הלב וקבלת האחר, לפתוח את הלב החומל שלנו.

לזכור שהסיפור הוא סיפור ובהווה שלנו יש גם רגשות קשים - יש כעס, חוסר-אונים, תסכול ואפילו אלימות, אנחנו לא מלאכים. אבל אפשר גם לתת להם לזרום לפתוח את העיניים ולראות את האחר שגם לו יש מכל אלה. הכל שם.

 

שלום קורה עכשיו. פה."

 

אני כמובן, רחוקה מרחק אוקיינוס ועוד חוף מהמקום הזה שלא נותן לעבר לנהל אותו, וגם לא לפנטזיות העתיד.

מהמקום שזוכר תמיד להסתכל בשנית עם לב חומל.

לפעמים אני נזכרת וזו הרגשה טובה.

(אגב, גם remember היא מלה יפה - להיות חבר מחדש, להתחבר מחדש - דרך הזכרון - re - member).

 

ומעבר לזה - איך היה לי?

היה מעורב מכל מיני - לא בהכרח בקשר ישיר למועד המסויים הזה ולכך שהאנשים היו ערבים ויהודים.

כמו פעמים רבות, בהזדמנויות כאלו - פגשתי בעיקר את עצמי,

ראיתי מול מי קל לי יותר להפתח והיכן אני סוגרת את עצמי.

היכן אני בקורתית והיכן פחות.

מתי אני משתגעת מכל האנשים ומחפשת את הפינה השקטה שלי ומתי אני מחפשת את אלו שאיתם ארגיש יחד.

מתי אני ביישנית (אתה - שישבת לפניי בטקס ואמרת לזו שישבה לידך שהגעת דרך מישהי שכתבה על הארוע הזה בבלוג שלה - התכוונת אליי? התביישתי להגיד שלום ולשאול) ומתי פחות.

הנה, אתם רואים - כל כך הרבה פעמים המילה אני בפיסקה אחת - מה זה אומר על המידה בה אני עסוקה בעצמי?

 

ובכל זאת, מבחינת המפגש הדו-לאומי - היה יפה ומרגש ובקטעים מסוימים לא פשוט ומכאיב.

היו קטעים פורמלים - הרצאת פתיחה, טקס זכרון משותף, 'ריקודים אוניסרסלים לשלום', ערב משותף, השיחה עם סטיבן פולדר, תפילה בין-דתית, סדנאות, מעגלי שיחה חד-לאומיים.

וחשוב לא פחות - היו המקומות הלא-פורמלים של המפגש הבלתי-אמצעי מסוגים שונים.

והרגשתי שאני יכולה להיות שם מי שאני (שוב אני חוזרת לעצמי), עם הזהות היהודית, הישראלית והאישית שלי.

ומהמקום הזה להפגש עם אחרים, עם זהויות שונות. שלפעמים נדמה שהחלומות שלהם ושלי מתנגשים.

בגלל זה נגעו בי כל כך הדברים של סטיבן,

כי אי אפשר להמשיך, לתחושתי, בלי לבוא אל הדברים, אל הסיפורים המשמעותיים כל כך האלו,

אל מי שאנחנו, אל מי שאתם, אל מי שהם - ממקום אחר לגמרי.

 

חדר אוכל קיבוצי, ערב יום הזכרון

 

*בטח זה יירד באיזשהו שלב, אבל פה יש את מבט לחדשות מאתמול, עם כתבה קצרצרה על הארוע בדקה ה-14 בערך (לא, לא רואים אותי).

נכתב על ידי , 25/4/2007 19:05   בקטגוריות לקראת שבת וחג, דיאלוג, תמונה ועוד  
22 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יונת הסלע ב-26/4/2007 14:54
 



לדף הבא
דפים:  

30,192
הבלוג משוייך לקטגוריות: 30 פלוס , הורים צעירים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות ליונת הסלע אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על יונת הסלע ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)