לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

מדיניות ההבלגה

My back is sore, my knees are bent, I am the hi-tech working ant

כינוי: 

בן: 48





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
8/2005

שתי מחשבות על כלכלה


מחשבה ראשונה

 

היום מיסטר ביבי ניצח פעם נוספת את ד"ר נתניהו. הביבי של "היידה ביבי", ניצח את נתניהו של כנסי הכלכלה. נתניהו, חביבם של ברוני המשק, הוכרע על ידי ביבי של בבוני המרכז. בשעה ארבע אחרי הצהריים הוא הודיע שהוא מתפטר, שלח את הבורסה למטה, ואת הכלכלה הישראלית לטלטלה.

לא סוד שאני לא נמנה על חובבי נתניהו, אבל התחילה להתגבש לי הכרה שמה שהוא עושה (למרות הנזק הלא מבוטל לחברה) יועיל לכלכלה בטווח היותר ארוך. אלא שאז, הצורך שלו לרצות את מרכז הליכוד כדי לדאוג לעצמו במרוץ לרשות הממשלה הכריע. המפסידים הגדולים מהעניין הם (למרבה ההפתעה)... כולנו. החסכונות שלנו מושקעים בבורסה (כן, גם קופות גמל שמות את הכסף שם בסופו של דבר) שנפלה היום בחמישה אחוז, הדולר הגיב בעליה (על הנייר, כי יום ראשון היום ואין מסחר) מה שאומר שעוד מעט נתחיל לשלם יותר, ואגרות החוב ירדו, מה שאומר שיש סיכוי שעוד מעט גם האובר-דרפט יתחיל לעלות יותר.

אבל הכל בסדר, כי עוד מעט הוא יהיה ראש ממשלה. אגב, אני לא אופתע אם שניים-שלושה חברי מרכז קיבלו ממנו הודעה מוקדמת על מה שהולך לקרות היום. כדאי לבדוק טוב טוב מי קונה מרצדסים בימים הקרובים; אחרי הכל זה מהכסף שלכם, שעבר באדיבות ביבי לכיס שלהם.

 

מחשבה שניה

 

אמריקה גיבשה לעצמה עיקרון נאצל בזמן שלטונו של בוש. לצאת למלחמות נגד "טרור", "רודנות" ו"עריצות", ולמען "חופש", "חרויות הפרט" ו"בטחון האומה". בנתיים לא ברור כמה חופש הם השיגו, אבל מה שברור הוא שהרבה מאוד אפגאנים כבר לא סובלים מעולה של עריצות הודות לנשק אמריקאי מונחה, הרבה מאוד עיראקים הפסיקו לסבול מרודנות, והתחילו לסבול ממלחמת אזרחים, ומעט מאוד אמריקאים התעשרו בהרבה מאוד כסף, כי הם זכו במכרזים של הצבא.

אחד העקרונות המקודשים של בוש, שאותו הוא מנסה לקדם בעולם החופשי הוא חופש הביטוי. למעט צפון אמריקה (שם הרבה פעמים חופש הדיבור מוגדר כ"לא פטריוטי"), הוא מוכן להוציא כוחות למלחמה כדי להאבר על זכותם של אנשים לומר את דעתם.  ביום שישי, בתוך מעוז הכלכלה החופשית של ג'ורג'י, הונפקה חברה סינית קטנה. באידו. מנוע חיפוש בסינית, "גוגל הסינית" קוראים לה כולם. מיד אחרי ההנפקה עלתה המניה ב350% והפיקה רווח נאה לכולם. לבאידו יש תכונה אחת שהופכת אותה לאטרקטיבית: מותר לה לפעול בסין.

למה לה כן, ולגוגל (למשל) לא? לסינים יש, איך נקרא לזה, "בעיה" עם היכולת של כל אדם לחפש כל מידע באינטרנט. גוגל מאפשרת את זה, באידו חוסמת. משתמשי האינטרנט בסין חסומים לעולם הזכות הטכנולוגיה המופלאה של באידו. ובכל זאת, הנאסד"ק איפשרה לה להנפיק. סביר להניח שאותה הנפקה היתה נמנעת מיצרניות תוכנה אחרות, כמו יצרניות תוכנה לשיתוף קבצים, בטענה ש"המוצר שלהן עשוי לשמש לעבירה על חוקי המדינה", כמו שפסק בית המשפט.

במילים אחרות, אין בעיה שתדפוק מלא אנשים, כל עוד אתה לא לוקח כסף מהעשירים באמת. יש לי הרגשה שלג'ורג'י אין שום בעיה עם זה שאנשים גרפו רווח מההנפקה. בכלל, נראה לי שעריצות לא כל כך מפריעה לו, כל עוד עושים ממנה כסף טוב.

 

המילים של ל. כהן מתאימות כאן יותר מתמיד:

 

Everybody knows the fight is fixed

The poor stay poor, the rich get rich

That's how it goes

Everybody knows

נכתב על ידי , 7/8/2005 18:16   בקטגוריות אנטי קפיטליזם  
9 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



34,449
הבלוג משוייך לקטגוריות: יחסים ואהבה , החיים כמשל , 20 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לWagamama אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Wagamama ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)