לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 

צמח בר


כינוי: 

בת: 57





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
7/2004

בית שלישי- קורות יום חופשי.


 


באחד מהימים החופשיים שלי באמצע השבוע, החלטתי להסתובב קצת בתל אביב.


הרבה זמן לא הייתי בשוק בצלאל, ולא בשוק הכרמל.


אמנם קמתי מוקדם יחסית בהחלטה שאני יוצאת בבוקר מהבית ולא חוזרת, אבל ההחלטה התמסמסה לה, ומצאתי עצמי יוצאת מהבית רק בסביבות 2 בצהרים, רעבה.


לא התחשק לי להכין לעצמי אוכל.


ירדתי מאוטובוס ברח' המלך ג'ורג' החמישי (קינג'ורג'), ולנגד עיניי נקרתה המסעדה הבוכרית שמזמן רציתי להיכנס אליה.


יש להם מאכלים סטנדרטיים כמו שוארמה, שניצל, גולאש, קציצות, ואפילו קורקבנים ופירה.


אבל את עיניי צדה רשימת המאכלים הבוכרים המיוחדים.


דושפרא, דולמה, אושפלו, גושג'יגב, בכש.


כמובן שהסבירו לי מה כל דבר, אבל כבר הספקתי לשכוח.


אני הזמנתי דושפרא. כיסונים ממולאים בבשר והמוגשים במרק.


אמרו לי שזה יקח כ 15-20 דקות.


התיישבתי להמתין.


אני חושבת שבכל מקום עדה ועם בעולם יש סוג של כיסונים ממולאים בצורה כזו או אחרת, בשם כזה או אחר.


 


ליד הדלפק התיישב בחור צעיר ואכל משהו בפיתה. שאל מיני שאלות הנוגעות לדת, את בעל המקום הדתי שהשיב במילמול רך.


אחת השאלות שעלתה, היא האם היה תשעה באב גם בימי בית שני.


כאן התעוררה תשומת ליבי, ולאחר זמן קצר, התערבתי והבעתי דעתי, שמכיוון שלפי המסורת היהודית, בתשעה באב מצויינים מספר אירועים, שאחד מהם הוא חורבן בית שני, מה גם שתשעה באב הוא מועד מדרבנן, ולא מדאורייתא, לפיכך נראה לי שציון "תשעה באב" נעשה רק לאחר חורבן בית שני.


האמת שלא זכרתי את כל האירועים שחלו באותו מועד- שבירת לוחות הברית, חורבן בית ראשון, חורבן בית שני.


למיטב ידיעתי, היו עוד כמה. לא זוכרת מהם.


 


בינתיים הבחור ניגש, והתיישב לידי.


המשיך לשאול שאלות.


במהלך השיחה ביננו, נגשה אליי הבחורה חובשת השביס בוכרי שהגישה לי, ואמרה לי, למרות שאת לא נראית כך, את יודעת הרבה דברים על היהדות ואת עונה נכון.


חייכתי, לא היה לי מה לענות.


הבחור, שאת שמו איני יודעת, רק את גילו (26), העלה שאלה: מסופר שבית ראשון היה מפואר יותר מבית שני, האם בית שלישי, שהיהודים מחכים לו, יהיה יותר מפואר מבית ראשון?


נגש לשאול את בעל המסעדה, שהשיב במילמול בלתי מובן, שבית שלישי ירד אלינו מלמעלה, וחזר אליי.


ואני שאלתי אותו מדוע יש לנו צורך בבית שלישי מוחשי?


והשיב, כי זה מקום של קדושה, שהשכינה שורה בו, מקום שאנחנו- היהודים צריכים להתפלל אליו.


ואני הקשתי ושאלתי, למה אנחנו צריכים בית, מבנה ספציפי, הלא השכינה נמצאת בכל מקום?


הלא היהדות במקור נועדה להיות אמונה מופשטת?


הבית השלישי לא צריך להיות מבנה של חומר, אלא של רוח.


כל נושא ההמחשה של האמונה באלוהים נועדה לעם ישראל שרק יצא ממצרים והיה ברמת התפתחות נפשית של ילד בן ארבע שזקוק להמחשה של דברים, חסר יכולת תפישה מופשטת, חייב לראות אותם בעיניים, לחוש בידיים.


הלא המשכן, ובעקבותיו בית ראשון, נבנו בעקבות מקרה עגל הזהב, כך אני חושבת.


האמונה היהודית במקורה, היא אמונה מופשטת שאינה זקוקה למיני פסלים וסמלים שיהפכו לקדושים. הקדושה לא נמצאת יותר באבנים מסויימות מאשר באחרות והגיע הזמן שעם ישראל יתחיל להבין ויצעד בדרך הזו.


השכינה נמצאת בליבו של כל אדם, וכל אדם הוא קדוש בפני עצמו.


אלוהים, ולא משנה איך יקראו לו, נמצא בכל מקום, ואינו זקוק לבית מיוחד, למקום מיוחד, שאליו יתפללו, הוא שומע אותנו בכל מקום. מספיק שהכוונה תהיה אמיתית.


 


עזבתי את המקום, לאחר שהמשכנו ודנו בשאלה, האם יש אנשים קדושים יתר מאחרים, והאם זכותם של אנשים לחיות גדולה יותר מבעלי חיים.


והאם יש הבדל בין הצהרה רשמית של גופים מאורגנים לבין מה שקורה בפועל (הוא חושב משום מה שאין מתחים ומאבקי כח בין זרמים שונים ביהדות).


לאחר שעזבתי את המקום, שאלתי את עצמי, האם הייתי צריכה להשאיר לבחור את שמי, ועניתי לעצמי, שאולי עדיף כך, שהוא אינו יודע את שמי, שכן זה היה מטיל אור אחר על הדיון.


 


כשחזרתי הביתה לאחר מספר שעות (את קינוח הארוחה עשיתי בשוק הכרמל על חצי קילו ליצ'י), הבנתי למה התעכבתי מה מנע ממני לצאת מהבית עד שעה מאוחרת. אותו הדבר שגם לי להגיע באותו הזמן למסעדה, כנראה נועדתי להגיע לשם. לעבור את השיחה הזו.


בשביל הבחור וגם בשבילי כמובן.

 

נכתב על ידי , 31/7/2004 15:11  
11 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 40 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לצמח בר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על צמח בר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)