לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 

צמח בר


כינוי: 

בת: 57





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

די כבר עם זה



יום רביעי, מוצאי חג שבועות תשע"א

החלונות והתריסים פתוחים, ערב אביבי מלטף אותנו.

"די כבר עם זה", מהקומה שמעלינו אני שומעת אותה צועקת (או אומרת בקול רם), "די כבר עם זה!, מה את חושבת שאני צריכה ללכת אחרייך?! היכנסי לחדר שלך השעה כבר שמונה". אני שומעת את הילדה פורצת בבכי מר. שוב.
היא גורמת לי לחשוב. יותר נכון להגיד היא שוב גורמת לי להרהר בנושא הורות יחידנית. זו לא הפעם הראשונה שאני חושבת על כך ומן הסתם לא הפעם האחרונה.

"תעשי ממנו ילד ואז תלכי" אמר אבי (שכבר ידע אז שהוא גוסס) בצורה לא אופיינית כשסיפרתי לו שאני רוצה להתגרש.
"לא ממנו" השבתי.

"אם תרצי, אני מוכן לתרום" אמרו שני חברים טובים שלי (כל אחד לחוד כמובן).

"תעשי ילד, כדי שיהיה איתך מישהו שיעזור לך, כדי שלא תהיי לבד כשתזדקני", אמרה גיסתי ההרה לפני מספר שבועות.

זו לא הפעם הראשונה שהשכנה צועקת על הילדה. אני שומעת את קולה המיוסר שמגיע לקצה יכולת הסבלנות שלו. היא צעירה ממני בכשנה או שנתיים ונראית כל כך עייפה מהמאבק המתמיד. כואב לי בכל פעם שאני שומעת את דו השיח הזה. כואב לי עליה, כואב לי על הילדה.

"אני מבינה על מה את מדברת", אמרה לי אימי לפני שנים, כשאמרתי לה שאין בכוונתי ללדת ילדים.

זה לא קל לגדל ילדים.
זה עוד יותר קשה לגדל אותם לבד. בין אם קיבלת את ההחלטה מראש, ובין אם הנסיבות הובילו לכך. הקושי בחוסר יכולת לחלוק את הרגעים הטובים ואת הרגעים הקשים, את הכאבים ואת השמחות. מאחר שאני מעולם לא וויתרתי על החלום של הולדת ילדים, מהסיבה הפשוטה שמעולם לא חלמתי כזה חלום, מקשה עליי עוד יותר להבין קוגנטיבית את הסיבות והמניעים שמביאים אדם יחיד או בודד להביא ילד לעולם. אני לא מבינה אבל מקבלת.

 

נכתב על ידי , 8/6/2011 21:07   בקטגוריות בעצב תלדי בנים, אישה, הגיגים, הילד שלא נולד  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



צעד ארבע


הוא היה כאן אתמול. הוא היה כאן בכדי לקבל חיבוק וליטוף, ואזן, וכתף.

 

איך אפשר להתחיל לספר עליו, לכתוב עליו.

אפשר בלי סוף להתרפק על הזיכרון.

מחברות שלימות כתבתי לו, אליו, עליו, על רגשותיי כלפיו, כמה אהבתי אותו, עזבתי אותו. כמה שחררתי אותו לדרכו למרות שכל כך אהבתי אתו והוא גם כן.

כל כך הרבה עבר בינינו, כל כך הרבה היה בינינו, ומאומה לא השתנה.

לא בי . לא בו. הוא עדיין מכיר אותי כל כך טוב, כל פינה בגופי, בנשמתי, בנפשי.

הוא האיש שאני יכולה לספר לו הכל, והוא עדיין יהיה שם עבורי. עדיין יהיה שלי.  עדיין אני מכירה אותו כל כך טוב.

עדיין הוא אוהב אותי, עדיין אוהבת אותו.

הוא אבי ילדי שמעולם לא זכה להיוולד.

אבל כבר איני רוצה בו יותר.

אתמול הוא היה כאן.

היום שחררתי אותו ממני.

***

ולעיתים קשה להניח לעבר, ולהמשיך ללכת קדימה.

כמו אותה אשת לוט, שהביט לאחור, ונעצרה, בהופכה לפסל, בלי יכולת תזוזה בכלל.

אנו מבקרים במחוזות הזיכרון, מתרפקים עליו, בין אם כואב, או מלבב, ורוצים להשאיר סימן שיודיע לכל החפץ כי ביקרנו, כמו אותה אבן המושארת עלי קבר. אנחנו חייבים להבין שהביקור במחוזות הזיכרון, הינו זמני בלבד, ויש להמשיך ללכת הלאה, בלי להיהפך לפסל.

ולעיתים, שדות, העבר אינו העתיד. לעיתים לעבר כבר אין עתיד וגם לא יהיה.

לעיתים העתיד הוא המשכו של הווה, שלא היה לו עבר.

לעיתים העתיד, הוא דלת חדשה שנפתחת למחוזות טרם הכרנו, טרם ידענו, הרגשנו.

 

 

"עלינו לסתום את הגולל על העבר, לא להיאחז בו. אנו רוצים להביט בעברנו פנים מול פנים, לראות איך זה היה באמת ואז להרפות ממנו כך שנוכל לחיות בהווה. העבר עבור רובנו, היה רוח-רפאים בארון. חששנו לפתוח את הארון הזה, כי פחדנו ממה שאותה רוח-רפאים עלולה לעשות לנו."

(מתוך תרגום של ספרות מאושרת ע"י חברותת האנ-איי, מכורים אנונימיים)

ואולי ציטטתי כאן דברים שעשויים להיראות לאחדים כאילו תלשתי מהקשרם, אבל לדעתי הם נכונים תמיד.

 

נכתב על ידי , 8/4/2006 21:16   בקטגוריות הילד שלא נולד  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



פרוזה בשורות קצרות, או השתנית אבל לא


 

השתנית, אמר,

ובעצם, לא.

קבע.

עינייך,

נשארו אותו הדבר,

רכות,

אבל נימה של פלדה עוברת בהן.

 

חשבתי עלייך,

כל השנים הללו,

אמר בהתקרבו אליה,

כדי חוט השערה.

ידייך,

נשארו אותו הדבר,

רכות,

אבל מסוגלות לשאת כל דבר.

 

תמיד היית,

בפינה של ראשי,

של לבי.

פניך,

ריחפו לנגד עיניי.

קול צחוקך,

המתגלגל,

חיבוקך,

החם.

 

'היא' ידעה את זה.

כל השנים.

ידעה, ולא אמרה מילה.

אני לא ידעתי,

ו'היא' כן.

 

חסרת לי,

וליטף שיערה,

התגעגעתי,

וחיבק כתפיה.

 

עיניה,

קשות,

משנים של בדידות,

הורמו אליו,

חוקרות, בודקות,

שואלות.

לא מצאה את שחיפשה.

הסתובבה, והלכה.

 

* * *

 

פרוזה בשורות קצרות את כותבת, קבע אותו אחד, שמסיים עכשיו את הדוקטורט שלו בספרות.

אולי, אולי זו פרוזה, אולי זה בכלל לא שווה את ההגדרה בכלל.

אני יודעת רק שזה נכתב בי, ותו לאו.

 

נכתב על ידי , 10/11/2005 09:07   בקטגוריות שלי, אני כתבתי, אישאחד, הילד שלא נולד  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



שאריות


 

 

 

השארת מגבת תלויה על דלת,

אחרי שהתקלחת,

השארת כר מעוך על מיטה,

אחרי ששכבת,

השארת כוס מלוכלכת בכיור,

אחרי ששתית,

השארת את הריח שלך בי,

אחרי שהיית.

 

 

 

נכתב על ידי , 30/8/2004 10:45   בקטגוריות הילד שלא נולד  
16 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



שינה


ידו של בעלי
בהיכנסו למיטה
מגששת למצוא
אותי
נאחזת בכפי
בעוד ידי האחרת
מושטת
לעבר דמות אחרת,
עמומה.
נכתב על ידי , 27/5/2003 22:06   בקטגוריות הילד שלא נולד, הגירושין, אחד מהם..., שלי, אני כתבתי  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



שיחה


אין נישואין מאושרים, אמרתי לו בתחילת השיחה,
גם את, נאנח, עכשיו תאמרי לי מדוע התקשרת, הקשה
זה לא לטלפון, לא הייתי מוכנה לענות
ובכל זאת,
עזוב אני רוצה להיפגש, רק לשתות קפה
בסדר, רק שתדעי שהשמנתי
לא מעניין אותי המשקל שלך, אני רק זקוקה לכתף שלך, דברים אולי יבואו אחר כך.
הכתף שלך היא, ואנחנו נפגש, חתם את השיחה
נכתב על ידי , 25/5/2003 23:50   בקטגוריות הילד שלא נולד  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



שלוש נקודות


והוא אמר לי- כן, את היחידה שמסוגלת לעשות סדק בחומות שלי.
 
איך אפשר להתמודד עם משפט שכזה חשבתי, והתיישבתי, כי ברכיי לא נשאו אותי יותר.
איך אוכל ואתה היית החבר הכי טוב שלי.
איך אוכל בידיעה שאתה תמיד היית ותמיד תהיה, כנראה, האידאל הפיזי שעליו תמיד חלמתי, הגבר שנראה בדיוק כמוך.
איך אוכל אתה תמיד היית דמות הגבר העלומה שאותה תמיד חיפשתי מבפעד לכל מסכיה.
 
איך אוכל, ולמרות שמאז, נישאת והולדת ילדים, וגם אני נישאתי, ושנינו השתנינו עם השנים, גם נפשית גם גופנית, איזה שהוא חוט מקשר נשאר תמיד בינינו מבעד לשנים שחלפו, תמיד היו הטלפונים שחגים, במין ידיעה טמירה, שאי שם, אי כאן, אנחנו פה, זה בשביל זו.
 
איך אוכל, בידיעה שאתה האיש שאיתו תמיד יכולתי לדבר, על כל דבר שכאב, שתמיד ידע, מעבר למילים שאמרתי, מבעד לכל המסיכות שחבשתי. היחידי שיכולתי לבכות לידו.
אף פעם לא היית נפש תאומה, אולם תמיד היית נפש חברה.
 
איך אוכל שלא, ואתה הוא אב ילדי שלא נולד.
נכתב על ידי , 25/5/2003 23:03   בקטגוריות הילד שלא נולד  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 40 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לצמח בר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על צמח בר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)