לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 

צמח בר


כינוי: 

בת: 57





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

חדר ילדות


 

האמת שתכננתי בתחילה לצייר אותו, אולם זה הלך והתעכב. אין לי מושג אם העיכוב הזה חלק מכלוב הזכוכית שלי או משהו אחר.

 

אף אחד משני חדרי הילדים שהיו בבית הוריי לא היה שלי בכמה מובנים. בראש ובראשונה גם בתור ילדה, מעולם לא הרגשתי בבית בשום מקום ובטח ובטח שלא בבית הוריי. דבר שני- בחדר שבו ישנתי כילדה, אותו חלקתי עם אחי הצעיר ממני בחמש שנים, הריהוט שהיה מתוכנן לפני הזמנה אצל נגר- צבעו היה כחול- כי אחי מאוד אהב את הצבע וחוץ מזה זה גם צבע של בנים, ולבן – כי זה צבע נייטרלי. לי לא הייתה מילה בנושא. כמובן שהוריי לא התייעצו עם אף אחד מילדיהם בנושא הסגנון או טעמם האישי. החדר השני- הקטן יותר, שניתן לאחותי, נשלט ע"י הגוון הכתום עם עיטורים בצהוב ובחום, משהו מזעזע ביותר שעד היום קיים בחדר ההוא.

האמת שריהוט החדר שלי ושל אחי היה נבון, נכון ומדוייק. מיטת נוער בכל צד של החדר, מקבילות זו לזו, באמצע שטיח, שולחן כתיבה ארוך (ולבן) נמתח לאורך הקיר החיצוני, מעל לראשו של אחי אל הראש שלי. הפינה והצד שלי היו ליד ומתחת לחלון, כך שהרווחתי אור יום והשקפת עולם. הוא קיבל את הקרבה למדפי הספרים שכיסו את הקיר שמעל לשולחן הכתיבה ומסביב לחלון. המדפים הללו נבנו כך שיצליחו לשאת את כל הספרים שערמנו עליהם ואף יחזיקו מעמד ברעידות אדמה, כפי שאמנם קרה. מה שנותר חשוף מהקירות כוסה בארונות כחולים עד התקרה. במקום אחד לצד הדלת הפתוחה, שם בלתי אפשרי מבחינה לוגיסטית להעמיד ארון (לצערה של אימי) נתלה על הקיר שעון- כחול אף הוא כמובן. מתחתיו עמד מדי פעם אקווריום שהזכיר לנו את ניסיונותנו האומללים לגדל דגי נוי (פעם היה אפילו צב).

החדר המשותף יצר קשר חם וטוב בין שני הילדים שחמש שנים ומגדר הפרידו ביניהם (מי שמע אז על מגדר?). נהגנו לנהל שיחות ארוכות מתחת לשמיכות לאחר כיבוי האורות. אימי מספרת שהייתה נוהגת להקשיב לאותן שיחות מאחורי הדלת וליבה מתרחב בהנאה.

על מה לא שוחחנו, על רכיבה באופניים וסקטים, על משחקי הכדורגל בשכונה, ועל גולות וגוגואים, על המורות בבית הספר ועל שיעורי הבית ועל הספרים שקראנו באותו היום, דנו בשאלה האם יש אלוהים בשמים והאם זה כואב למות. שאלנו את עצמנו איך זה להיות בסירה קטנה בים סוער, דמיינו הרפתקאות, ויצאנו למלחמות חמושים בחרבות.

אחר כך התבגרנו, והשיחות הפכו מעט מגומגמות, אחותי הבכורה עזבה לצבא, והייתה מגיעה אחת לשלושה שבועות ואני בין לבין אותן יציאות אכלסתי את החדר שלה, נזהרת שלא לפגוע בפרטיות שלה, מנסה לבנות לעצמי קן פרטי משלי. אבל פרטיות הייתה מילה גסה בבית הוריי ובשם הדאגה ההורית- כל הגיגיי ומחשבותיי, כל מחשבותיי וכאביי נפרשו אל האור ובאו לכדי דיון פומבי.

אבל אני מקדימה את המאוחר, כי זה הגיע הרבה אחרי. 

נכתב על ידי , 19/2/2011 20:13   בקטגוריות אמא, יומן מסע, משפחתי וחיות אחרות  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



אזכרה


 ביום שישי הייתה האזכרה.

משום מה, דווקא באותו היום היו פקקים בבית הקברות ולקח לנו כחצי שעה להגיע מהכניסה לבית הקברות אל החלקה.

חמש שנים אחרי ועדיין לאזכרה הגיעו עשרות אנשים, קצת משפחה, והרבה חברים.

של הבן המת, ושל ההורים.

ההורים חיכו שנגיע בכדי להתחיל.

 

לא קל לעמוד ליד אם שמספידה את בנה.

זה מצמרר לעמוד ליד אב שבוכה בכאב אל בן הזקונים שלו.

להחזיק את ידו של הבן שהיה חצי גוף בקבר (98% אחוזים לטענת הרופאים) וחזר משם.

לראות את דמעות האחות הבכורה שאיבדה את האח הצעיר שלה.  

 

לאחר הקדיש ותפילת אל מלא רחמים, הם התחבקו ביניהם.

 

אנחנו התרחקנו מעט כי החברים המנחמים רצו להגיע וללחוץ ידם של ההורים.

יחד עם זאת, כולם רצו לפגוש אותי – "קרן האור של המשפחה" להגדרת האם הפולנייה (וגם לאב לא חסר).

ואחרי לחיצת הידיים של ההורים הם נגשו אליי במיוחד להציג עצמם, ללחוץ את ידי ולהחמיא לי.

אחר כך בבית, אמרתי לו, "רק חסר היה שיאמרו- מזל טוב, הם גרמו לי להרגיש כאילו אני הכלה ביום חתונתה".

 

ובערב, סיפרתי לאמא, על האזכרה שהייתה.

לא הרבה, רק ציינתי את העובדה.

היא מצידה לא התאפקה ושאלה, "לפחות התאפרת?"

 

מי אמר שעיראקית לא יכולה להיות פולניה??????

נכתב על ידי , 13/1/2010 18:14   בקטגוריות אמא, וודרו וילסון  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



אביב הגיע, פסח בא!


ובשבועות האחרונים היא החלה לשחרר.

 

משחררת ארונות מתכולתם,

שקים עצומים של בגדים,

שהמתינו שבועות ליד הדלת

עד שאמצא למי ולמה לתת.

בגדים בכמויות,

שמילאו מתלים, תאים מדפים ומגירות.

 

היא לא הייתה מוכנה להתקרב,

עמוסים,

זכרונות של איש שהיה וכבר אינו.

היה בשקט כל חייו,

וכך היה מותו.

 

עכשיו היא מתעוררת לאיטה,

מתמודדת עם כאבים, חדשים וישנים,

ולא בטוחה שהיא באמת רוצה,

אבל מתחילה

להתעניין,

לרצות לראות מה קורה בחוץ,

מפחדת ללכת לבדה

למקומות.

 

לראשונה בחייה,

היא ברשות עצמה,

והיא רואה שהיא יכולה.

 

בקרוב יבוא גם הזמן שלי

לנשום שוב,

בכוחות עצמי.

נכתב על ידי , 24/3/2008 13:48   בקטגוריות אבא, אמא  
13 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



משפטים שלא אמרתי לה


"יותר זה פחות"

"תני לנו לפרוש כנפיים לבדנו ולנסות לעוף. אל תגונני עלינו מפני הטעויות של עצמנו, ואל תפריעי לנו להגיע לקן האישי שאותו אנחנו בנינו".




* * *

לא קורה לי הרבה שיוצא לי לכתוב לתוך דף העריכה.
אבל ככה יצא.
אין לי מצברוח מי יודע כמה, וגם אין מי יודע מה סיבה.
אבל כמו שזה בא, אני גם מניחה שזה ילך.
נכתב על ידי , 20/9/2007 15:05   בקטגוריות אמא, רעש  
17 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



מאבדת שליטה


הלילה היא חלמה חלום- 

היא בבית החולים, בדיוק אחרי שהיא קנתה מנת אוכל.

יש לה גם פיתה ביד.

אחותי ואני נמצאות אותה.

ואז הפיתה נפלה לריצפה, היא מרימה ואומרת- זה לא למאכל.

 

היא סיפרה לי על החלום.

שאלתי אם היא רוצה שאתן את דעתי.

אמרה בבקשה, כן אני רוצה.

 

אמרתי- את מפחדת שאת מאבדת את האחיזה בחיים, במשהו חשוב וחיוני לך.

משהו בסיסי שחשוב להישרדות שלך.

 

אמרתי לה שהיא מאבדת אחיזה בחיים, ולמעשה התכוונתי שליטה במי שעדיין חי.

 

 

נכתב על ידי , 19/8/2007 09:39   בקטגוריות אמא  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



לסתום את הפה


 

 

"את חייבת להפסיק לדבר על זה" אחותה אמרה.

אימה, יושבת מולה, הינהנה.

"אז לקבור את הכאב והגעגוע עמוק בבטן, ללא מנוחה, ללא מרפא?" שאלה בתדהמה.

"את תמימה, תפסיקי לחשוף את החולשות שלך, יהיה מי שיבוא וינצל את זה", כך האם אמרה.

"חשפתי, ונפגעתי, ואף נבגדתי עשרות פעמים", היא ענתה, "אני אולי תמימה ונאיבית מהבחינה הזו, אך לעולם לא אפסיק לדבר על מה שכואב, ועם מי שאוהב"

"עולמכן, אחותי ואימי", כך הוסיפה במחשבתה, "קטן אפור ואומלל, ואילו שלי מלא בצבעים, לעיתים כהים, לעיתים שמחים".

נכתב על ידי , 18/8/2007 15:33   בקטגוריות אמא, משפחתי וחיות אחרות  
7 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



קשה


זה בטח נורא קשה

להיות את.

מצפה שידעו על מה את חושבת,

או איך את מרגישה,

רק משום ששאלת מה נשמע.

מצפה שידעו שאת לא מרוצה

רק משום ששאלת,

מה שלום ה"בחורה".

זה נורא קשה

לצפות שידעו מה קורה אצלך בראש,

או בלב,

וזה לא קורה,

גם כשאלו הילדים שלך עצמך.

זה בטח נורא קשה להתאכזב

בכל פעם מחדש,

מהאנשים שסביבך,

משום שהם אינם מבינים,

מדוע את עצובה כל החיים.

 

קשה להיות את.

 

נכתב על ידי , 6/3/2007 10:30   בקטגוריות אמא, משפחתי וחיות אחרות  
18 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



ממה את מפחדת?


אני לא כותבת עליה כמעט.

היא האדם הכמעט יחידי שמסוגל להוציא אותי מהכלים על בסיס קבוע (וקשה מאוד להוציא אותי מהכלים).

לעיתים אני מרגישה שאני אוהבת אותה.

לעתים אני פשוט שונאת אותה.

אני סובלת איתה וממנה עד כדי דמעות, דמעות של תסכול, עצבים ואין-אונים.

אני חושבת שהיא אדם צר אופקים, קטן, קטנוני ומריר עד אימה.

אבל היא גם אחד האנשים הכי חכמים אינטואיטיבית שאני מכירה, תחושות הבטן שלה חזקות לאין-שיעור, וכל מה שהיא רוצה שיהיה יותר טוב לילדים שלה.

אפשר להסתכל עליה ולראות איך אני אראה בעוד שלושים שנה.

אני בדיוק הקופי שלה, ולא רק במראה החיצוני, היא אמא שלי.

(היא יפהפיה).

מעולם לא הסתדרתי איתה,

אולי משום שאנחנו דומות מדי,

דעתניות מדי,

קשות מדי,

עצמאיות מדי,

חזקות מדי,

לבדיות מדי.

יום אחד, אני פשוט אודה על כך שניתן לי הניסיון הנוסף איתה.

אנחנו הפעם מגיעות לשיאים חדשים בדרך שלנו, המאוד מיוחדת.

לאט היא לומדת להגיד לי את הדברים שאני לא אומרת אותם לעצמי, שהיא מעולם לא אמרה לעצמה.

הוא לומדת לדבר ולשאול, לא רק אותי, אלא גם את אחי ואחותי.

לאט אני לומדת לחיות איתה, איתי.

לאט אני לומדת להשלים עם הידיעה שאני הבת שלה באלף ואחת דרכים שונות.

 

"היית צריכה להיות שם", היא אומרת לי, כשאני מספרת לה על השיעור של היום,

והיא מתכוונת לכך, שאני שייכת לעולם האקדמיה, שזה היה צריך להיות מקור הפרנסה שלי, הבסיס לחיים שלי.

והיא לא יודעת שזה היה פעם חלום חיי.

"לא",אני עונה בחדות, "לא הייתי צריכה להיות שם"

"ממה את מפחדת?",

היא מעזה לשאול בקול רם את השאלה שאני שואלת את עצמי בשבוע האחרון, כמו שמעה את מחשבותיי, או קראה את כתביי.

נכתב על ידי , 8/1/2007 23:42   בקטגוריות אמא, לימודים, ענייני עבודה  
21 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



מצב רוח רע


את נראית כאילו יש לך מצב רוח רע,

אמר בן השכנה, כשבא להחליף ספר לקריאה,

רע לי כאן, אמרתי וטמנתי פניי בחולצתו, אני חנוקה.

את יודעת, חיבק ואמר בשיערי,

תמיד תוכלי למצוא אצלי חדר,

לכל מה שאת רוצה,

חדר, ואמבטיה גם.

 

את קטנה, אמר,

לא, אתה הוא הגבוה,

אני כמו תמיד

אותו הדבר, ענה,

את היא זו שכול הזמן משתנה.

עדיין מחבק,

עדיין חבוקה,

וחשתי אצלו בתגובה,

כמו תמיד, אותה התגובה,

מאז הייתי בת שש עשרה

היא לא השתנתה.

את יודעת,

אמר על בנו,

הוא שאל,

אמר שאת מגניבה,

ולמה אין בינינו מאומה. 

 

 

זאת היה לפני שבועיים, כך תאריך הקובץ אומר,

ולפני ימים לא רבים, הוא שוב בא, להחליף ספר,

חיבק ושאל, הכל בסדר, ילדה?

את יודעת, אם את באה לבקר,

זה לא חייב להיגמר במצב מאוזן, אפשר רק לשבת לדבר.

כך אמר לי בן השכנה.

 

* * *

 

 

והיום הניתוח בעיניים שאמור היה היום להיעשות, ושוב נדחה

(בפעם השלישית), הפעם ברגע האחרון, כשכולנו כבר התכנסנו,

ואמרנו, לא מוותרים לעצמנו על עצמנו, ויצאנו להסתובב, ארבעה,

אמא, ושלושה ילדים, די גדולים, אפילו מבוגרים.

 

ואולי מחר, כשאהיה פחות עייפה, אכתוב על המסעדה, שהיא די ידועה,

אבל לחזור אליה בפעם השניה, לא אעשה,

כי דג מסריח, גם כשאמורים להטביע אותו ברוטב, שהטבח שכח להוסיף,

נשאר לא טרי, ולא בריא.

("עד העצם" הרצליה, להדיר רגליים, למעט חלת הבצל שהיא יותר טובה מזו של אוונגרד, אבל לא שווה את הביקור).

 

 

///

 

(מצב הרוח הרע שייך ללפני שבועיים, עכשיו אני רק עייפה, כי היתושה הבתז...החליטה לטייל על לחיי הלילה, ולעשות מקבץ עקיצות ומציצות על לחיי הימנית, ועפעפיי, עד אשר חטפה נוגרה במצח ממני...

 

אז לילה טוב, אנשים טובים,

אל תעשו את מה שאני לא הייתי עושה,

אה כן, גם

שאו ברכה.

נכתב על ידי , 5/11/2006 21:58   בקטגוריות אחד מהם..., בן השכנה, מגורים, אמא, ספרים רבותיי ספרים, רעש, משפחתי וחיות אחרות, הדברים הקטנים האלו שעושים את החיים לשווים  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



ועוד פרה


את הפרה השניה פגשתי אחר הצהרים, עם פיתה דרוזית חמה מרוחה בשוקולד השחר (רק חצי, את החצי השני אכלה החברה) , וזו באה אחרי כריך עיראקי בג'בטה שלא הצלחתי להפסיק לאכול עד הפירור האחרון.

 

ועוד עז נפלה עליי חצי שעה אחרי שיצאתי מהעבודה, עת הלכתי לחפש מזוזה, לדירה חדשה (לא שלי, לצערי הרב, כלומר הדירה, לא המזוזה).

עז שלא הייתי בטוחה שאוכל לה. ומירב הסיכויים היו שלא אוכל לה, גם אם הייתי במשרד מול המסך עם סוללת טלפונים וגיבויים, בשעה כזו כשמחר גם אירופה לא עובדת? מי היה חושב...

 

אבל מסתבר, שיכולתי לה, ועוד רק בנייד תוך כדי בחירת צבעים למזוזה, לתקתק את הדרוש טיפול, שלא היה מי שהיה מאשים אותי אילו לא הייתי מצליחה, ולא היה מי שיופתע שאכן הצלחתי.

רק אישור סופי במייל נדרש כשהגעתי עת חשיכה הביתה, עייפה, ותשושה.

וקיבלתי תודה חמה, וחיוך חם מעבר לקו הטלפון, וידעתי ששוב פעם הצלתי ת'תחת של החברה (פירמה, לא פרינד).

אבל משום מה זה לא משאיר אותי מסופקת וגאה, פעם אולי לפני חצי שנה, אבל היום אני כבר לא רוצה.

 

אה, גם קנינו מזוזה, יפה, ונחמדה.

את שאר המזוזות והקלפים, נרכוש בהמשך השבוע.

זה רק עושה לי חשק לבית משלי, רק מקפיץ לי את העובדה, כמה קשה לי, כמה אני מסתירה, כמה אני חושקת שיניים, למען המטרה (אם מישהו לא הבין- לימודים, ועכשיו מתחשק לי לטפל בשיניים העקומות שלי, בכדי שאפסיק להיראות כמו מכשפה).

 

 

 

* * *

 

 

אה, הייתי מחוכמת נורא.

בתגובה לעופרניקוס, מצאתי שיש לי עוד שתי פרו(ת)...

 

אוי כמה שאני שנונה,

או כמו שאלף היה נוהג לאמר:

i kill me....

נכתב על ידי , 20/10/2006 19:49   בקטגוריות אמא, חברות, לימודים, מגורים, ענייני עבודה  
9 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 40 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לצמח בר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על צמח בר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)