לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים

מחשבות של בינתיים


בין לבין. לפני ואחרי. לא תמיד מה שאני חושבת, זה מי שאני או מה שאני רוצה. אולי כי אני דתיה ואולי כי זו סתם מחשבה.

Avatarכינוי:  יַלִי

בת: 41

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    ינואר 2008    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
1/2008

בין י(ו)לי לאוגוסט- דואט וירטואלי


בין ילי  לאוגוסט - דואט וירטואלי

 

הכל החל דקה אחרי.

כשהם ישבו, לאחר מותה, ואכלו בשִבעה פיסטוקים ופיצחו גרעינים, היא עמדה בפני בית דין של מעלה.

בית דינו של הגדול הגיבור והנורא. הא-ל הקדוש. הטאטע שלה. לא נעים. מאד לא נעים.

בהתחלה זה דווקא די נראה נחמד, קליל. כולם באים ללוות אותך, בוכים, גורפים את האף בממחטות גם בקיץ. חובשים משקפי שמש בחורף.

ואם אתה מהדוסים ממש, אפילו שוכרים טנדר שיכריז עליך שאתה כבר בר מינן. ז"ל, זצ"ל, זצללל"ה, תלוי במדרג שלך ובהיררכיה. ואם את בת אז סתם ע"ה. ומי היה בעלך והאבא.

ואתה רואה את כולם במבט קצת מזוגג, מרוחק משהו, מנוכר. אתה יכול לצעוק להם, הם כבר לא שם, רק אתה איתם, שייך להם. הם כבר לא איתך, והם כבר לא בך, מאותו רגע.  אתה יודע בשלב הזה, שאתה כבר לא חי. מין הבנה כזאת של מתים מתחילים.  אבל עדיין אינך מרגיש כמת. עדיין לא נכנסת ממש לאווירה ההיא, של האפטר לייף.

תחושה של היי, כמו אחרי שגמרת, בדיוק כך. אתה מתחיל להתקרב לאבא.

 

אבל מיד אחרי ההלוויה, כשמיקמו אותה, את ילי אהובתנו, "עמוק באדמה", עטופה בתכריכים טישו סטייל, אחרי שהבכי עליה נגמר ועברו לקרוא את הצוואה, או אז מתחיל סיפורנו הקצר. על "החטא ועונשו".

 

היא עמדה קפואה, בהיכל בית המשפט של בית דין של מעלה. "דווקא יכלו לעשות משהו יותר מפואר", חשבה לעצמה, "בהתחשב בתנועה שזורמת לכאן, לפחות קצת לסייד או משהו".

"כולם לעמוד, הדיינים נכנסים!", צעק מלאך חבלה אחד,  לילי לא נותרה ברירה אלא לקום ממקומה ביראת כבוד ובחרדת קודש.

על שולחן בית ספר פשוט, התיישבו שלושת הדיינים המכובדים. לפני כל אחד מהם רשומה פתקית עם שמו:

הרב שיטמן- דיין.

הרב קוק שאנל- גם כן דיין.

הרב דוסדוסייבסקי- אב בית הדין (אב"ד), גם הוא עוסק בסוג של דיונים.

 

"אז הנה זה מגיע" אמרה לעצמה ילי אהובתנו, "עכשיו אבין את כל ייסורי העולם הזה, אראה את שלוות הצדיקים, את סבל הרשעים, אח, תמיד אמרתי, "עוד יבואו ימים טובים, ימים של שקט". והנה, הם באו.

רק המראה שלהם נראה היה לה קצת מוזר. לא הזקן השעיר שלהם הוא שהפריע לה, הרי כל הרבנים מזוקנים ונראים קצת דהויים. היה קשה לה להגדיר מה מפריע לה בהם אבל מילא, אולי זה השעות הנוספות שעשו אתמול. הפיגוע ההמוני.

 

"אז מה יש לך לומר להגנתך?" קטע הרב דוסדוסייבסקי את רצף המחשבות.

"מה להגנתי? כל חיי הייתי דוסה, ועכשיו אני דוסה לשעבר, בהתחשב בנסיבות."

"אהממממ," כחכח הרב שיטמן בגרונו והחל לצייץ, "לא כך רשום אצלנו בפרוטוקולים".

והרב קוקו שאנל הישיר אליה מבט רושף אש.

"אבל מה, מה, מה עשיתי?" גמגמה ילי בתמיהה.

 

הרב דוסדוסייבסקי החל לומר בנעימה מוזרה, חצי לוחש חצי מדבר.

"תגידי לי, מה דעתך על בית התועבה הנקרא קולנוע, ירחם ה'?"

"לא משהו", ענתה ילי, "עדיף שלא".

"באמת?" הייתה לו דרך מעצבנת למשוך את האותיות.

"אבל ממה שהזדמן לי לקרוא, אולי בספטמבר 2006 קפצת שם לביקור?"

"אופס".

"הא, מה חשבת וכל מעשיך בספר נכתבים זה רק לצחות הלשון? את לא מתביישת, הא? חשבת שלא נדע מזה, שזה יישאר אצלך בפרטיות, הא, כופרת בעיקר!! כופרת בהשגחה פרטית!!!"

להוסיף לפרוטוקול שהנאשמת מודה בכל ההאשמות הנ"ל!"

הרב שיטמן והרב קוק שאנל הפנו אליה את מבטם בחומרה.

 

ילי לא הבינה מאיפה זה בא לה, ואיך, וכיצד. תמיד חשבה שאחרי שתגמור שם למטה היא תמצא נחמה, משהו שיפיג  את הצער על הקושי שבחיים, והנה...

 

"אולי רק אומר לו רק כמה חתיך הוא נראה. אולי זה יעזור, אם אעשה לו עין, או קריצה יפה." הרהרה.

 

"אמונה זה כמעט הכי חשוב", אמר הרב קוק שאנל, "רק ארץ ישראל לפני."

"שטויות במיץ" אמר הרב שיטמן, "הכי חשוב זה תלמוד תורה", יודעת מה זה?" פנה אל ילי בקולו הצווחני.

"לא", גמגמה. "כאילו, כן, למדתי במדרשה." "מדרשה? שומו שמים! ומה לימדו אותך שם, הא?" "אמממ....כוזרי למדנו שם"

"גם כן ספר". הניע ידו בביטול.

"וגם חסידות", הוסיפה ילי המבולבלת. "נו שוין, ומה את זוכרת מכל זה, הא?" שאל הרב קוקו שאנל, "נניח למדת במדרשה, את זוכרת משהו, הא, כלום? אז מה זה שווה?"

 

"שניכם טועים", אמר הרב דוסדוסבסקי. "הכי חשוב זה צניעות, ופה..."הביט בילי ההמומה, ארוכות, "פה יש הרבה על מה לדבר עם הגברת העונה לשם ילי".

היא הרגישה שרגליה נשמטות מעל הקרקע. כבר התגעגעה להרגשת המחנק של הקבר.

"יש בכלל בשביל מה לפתוח בדיון?" שאל בקול מזרה אימה.

 

"אני לא בטוחה..."גמגמה ילי, "אבל זה היה בצחוק...כאילו..."

"מה צחוק? מקללת! סוררת! חוצפנית! בושה וחרפה, הפקרות לשמה!!" נשמעו הצעקות, כולם הביטו עליה בזעם.

"והכי חמור, חמור מכל חמור" זה הפוסט הזה: "סטיות קטנות". צעקות וצווחות נשמעו בכל ההיכל.

"את לא מתביישת?" צרח הרב קוק שאנל, "אפילו אני שבגלל אהבת ארץ ישראל שלך חשבתי לחון אותך, שיניתי עכשיו את דעתי."

"אוי לאותה בושה."

"אוי לאותה חרפה".

"בת ישראל לא כשרה ולא צנועה!!!"

"בזיון", ציץ הרב שיטמן.

"רע ומר יהיה גורלה!!"

מלאכי החבלה נקשו בקלשונותיהם על הרצפה בקצב הסלסה.

 

"תשמעו", רשף הרב דוסדוסייבסקי, "דבר כזה לא נשמע מעולם, הבחורה נוצריה, היא חושבת שהיא מריה".

"אכן כן".

"אם כן אין לנו ברירה אלא לשאול את חברינו שופטי הנוצרים לדעתם. רק הם יידעו איך להתמודד עם דבר רע כזה, לא נשמע כמוהו בישראל".

הייתה הסכמה מלאה.

"אם כן", לאט הרב דוסדוסייבסקי, "הבה נשאל את ר' יוחנן".

"מי זה ר' יוחנן?" שאלה ילי בתדהמה.

"אה, יוחנן פאולוס כמובן". השיב הרב קוקו שאנל בשנאה.

השיחה נשמעה כמו אוסף גיהוקים.

 

כולם ידעו מי הוא. רק ילי לא ידעה. היא התחילה להרהר בכל מה שלמדה. "בן זכאי, אולי?" אבל היא לא זכרה פאולוס שם ולא זכרה שדיברו על כיבוד הורים, הדיינים. והרי זה עניינו של הבן זכאי. אם עד עכשיו חששה מין הדין, מה יהא כשיגיעו לדבר על הוריה?! מצבה יהיה עגום. מדורי גיהינום לא יקבלוה. "אבל הם לא הזכירו אמא ולא הזכירו את האבא השמן שלי, אז וודאי זה לא בן זכאי. אולי זה החתיך הזה, שהיה יושב ומחכה בבתי מקוואות ואומר להן, לנידות הטהורות, שילכו להכין עם הבעל איזה חתיך כמוהו לפחות. אבל איך קראו לו?", תהתה ילי. "לזה שגמרא שלמה מתארת את החסון והשרירי שבכל שריר פניו?" גם בו אין פאולוס,  ל (יוחנן) אמורא. "אם דיני בחתיך, אני אצליח לחמוק. ואולי זה הסנדלר?" אך גם שם לא זכרה פאולוס.

 

אז היא ראתה אותו, גבר בכיפה אדומה על שערות שיבה:

 

בשמלה לבנה בלי שתי צמות

עמד הוא מולה, שאל למה?

למה?

וכל המלאכים, וכל הרבנים,

עמדו חיוורי פנים ולא מצאו תשובה.

וכל המלאכים, וכל הרבנים,

עם חצ'קונים בפנים ולא מצאו תשובה.

 

את לא מבינה!!!!! סתם ילדה קטנה!!!!

האפיפיור מולך!!!

זה לא בשבילה!!!!

את לא מבינה!!!!

 

ואז הוא ניצב מולה. הם קראו לו. בכיסא מסתובב, הוא התגלגל אליה. העיניים שלו עצומות, שמלה לבנה וכיפה לבנה לראשו. היא רצתה לשאול אותו, מאיפה קנה את השמלה, קסטרו, זארה, מנגו, או מי המוכשרת שתפרה לו מידה כ"כ גדולה וחבל שהיא מתה, כי היתה רצה לספר לטובל'ה על אופנת השמלה והכיפה החדשה. זו הייתה יכולה להיות אופנת חזרה בתשובה מה- זה- מגניבה- כזאת. ואז הוא רק הרים את ידו ואמר- "את לא מזהה אותי, נכון? אינך יודעת תרבות עמים מהי אך גם אינך נוצריה. את צריכה גלגול נוסף, יקרה. תיקון עם יהודי, דתי, רצוי חרדי שיודע תרבויות. שמבין קצת תרבות איכות מהי, שפישפש חברותא עם כומר, שבדק עבורך את הנצרות ועדיין יונק יהדות.  את תרדי למטה ותפגשי בו יום אחד. את תרגישי את זה מגיע, זה יכאב, זה ירגיש דומע. ותדעי שהתיקון שלך שם. ואז תחזרי לכאן ומי שיהיה אז דיין, ידיין אותך ויבדוק את הידע שלך.

זהו תחילת סיפר הרפתקאות ילי בארץ הפלאות, האימים והדיינים.

תם ולא נשלם

כי מה היה העונש

עדיין נעלם.

 

מישהו מחכה בפתח

בוש לו ונכלם

אוגוסטינוס עוד יגיע

ועל ילי אז חראם.

 


 

וכך היה. היא התגלגלה וכאן היא מביאה את הסיפור שלה, דקה לפני מותה:

 

אני אפילו לא זוכרת איך זה התחיל, אבל בהתחלה זה היה מאוד מנומס. הוא היה עוד אחד. כמו כל אחד, כמו השאר.

עם אותו הדבר בין הרגליים וכיפה על הראש. המילים שלו מצאו את עצמן, אומרות את המילים הנכונות. והרגישות שבקעה מהכתיבה שלו, לקחה אותי לאותו מקום שלא נתתי לעצמי עד היום- התחלתי אתו.

בהתחלה, הוא היה חייב לרוץ ללקוח, העובד החרוץ. העבודה תבעה ממנו כ"כ הרבה, עד שמילה אחת אליי הייתה בגדר ליטוף.

ימים קשים עוברים וכבר ויתרתי, הבנתי ששוב פעם המקום היוזם הוא לא נכון ו-פרשתי.

וכבר שהסרתי את הכפפות מין המשימה, הוא טפטף לי מייל מרגיש ונפתחה לה שיחה. שבוע שיחות בכל מיני שעות גרר אתו תובנות. זונה וחרדי, בד"כ מתאימים לתובנות של חדר בבית מלון, בלי אשראי ועם מזומן שחור.

אבל הפעם הוא הפתיע.

אז מה כבר הוא יציע? אם לומר את האמת, מספר לחדר כבר יש לו. 212 ואצלו זה כבר לא רק בושם שווה.

אבל הוא דתי, החרדי החרמן, והזונה מתבררת כדוסית מין המניין. אז עם כל הרצון הטוב ללכת ל212 ולדפוק שם ריחות, הוא הזמין אותה לקונצרט עם מוסיקה של הלוויות. כי מה נשאר לו להציע? והיא הציעה מוזיאון, כי זה כבר נשמע יותר מרגיע וקצת פחות מת.

בסוף התפשרנו על סטנד אפ. נראה כבר איך יהיה. כי מה כבר אפשר להציע בעולם הזה? אנחנו כבר לא חיים בעולם הגם לגמלך אשקה? וכבר אין באר לשבת בה כדי לשאוב את הזיווג ההגון. והרצונות משתנים, בהתאם לעולם הפרוץ ואנחנו חלק מהפתיחות הזאת, חשופים לה, רוצים בה ועדיין חיים בפרימיטיביות ההלכתית. הייתי מזמינה אותו לרקוד איתי סלסה, אבל בינינו, הוא רק צחק כשהוא הסכים. כי כמה שהוא חי את החיים האמיתיים ואולי הוא אפילו גם קצת מודרני, עדיין הוא שייך למגזר מעבר החצייה, שם די מקפידים על ההלכה. והיא, כמה שהיא נשמעת כמו זונה, היא לא תיגע בו, כי למרות הכל, היא שוב אותה שומרת נגיעה.

אז לערב קריוקי, היא רוצה לקחת אותו, לשיר לו הצעת נישואים בפגישה הראשונה, והוא רוצה לשמוע את הקול שלה, גם אם הוא נשמע כמו צפרדע, אבל גם אישה שהיא צפרדע היא עדיין קול ערווה. והוא רצה, עם כל כמה שהוא תרבותי, לאזן את עצמו כלפיה, להתאים את עצמו לרצונות שלה, אז הוא היה מת להזמין אותה לסרט רומנטי, שם יקרינו זוג  עושה כל מה ששניהם יכלו לעשות עם המספר של הבושם המטריף הזה. אבל הם לא ירצו לשבת קרוב מידי, כדי אפילו לא לחשוב על זה. והיא, כמה שהיא מודעת שבעולם יש עניין של יופי. היא לא תעשה שפם ולא שעווה בשום מקום, כי היא לא רוצה שהוא יפנטז על החיצוני, כי זה ריקני וזה מה זה סתם. והוא בכלל צריך לאמוד על האופי ולא על דברים שוליים שאחרי כמה שנים מתקמטים עם הזמן. אז אפשר לשבת בבית מלון, בלובי של קינג דיוויד או לדבר עם ישרא- (בלוג) השדכנים שיארגנו לנו חדר בבית של הדודים הפולניים. כי ככה נהוג להיפגש אצל חרדים. או אפשר ללכת, כדי שהוא לא יסתכל בה, רחובות שלמים, כי הוא צריך לשמור על הברית, על העיניים ועדיף לבהות בתחתונים אחרים. או לשבת באיזה גן חשוך, כמו כל הדוסים הסרוגים. ותמיד אפשר קפה בחוץ, או סתם לשבת מחובקים בחוף הים. כמה חרדי, ככה חילוני. והיא כמה שהיא זונה, היא קצת הרבה יותר מדתייה.

אז מה היה בסוף?!

ממממ...

212. זה כבר לא חלק מאיתנו. התקדמנו מאז, אלפי שנות אור.

נכתב על ידי יַלִי , 28/1/2008 14:52  
67 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אילון ב-6/2/2008 22:39
 



לקרוא אותה בין השורות


 

אם היית עומד מולה, או יושב לקפה. היית נדהם ממנה. העיניים שלה שובות והיא מדברת על כל נושא.

היא חלום שלא התגשם לאף אחד, כי היא יותר מידי בשביל סתם כזה. והיא מוכשרת כ"כ, אנרגטית ממש, חיה כזאת, כמו שאני אהיה. אתה רואה אותה ואתה נמס.

"החורף קר מידי והיא יפה מידי וגם יודעת את זה" הרגליים שלה נעולות בגזרה איכותית. ומשם כבר למעלה, יש לה גוף שהיית רוצה. והיא לובשת את מיטב האופנה של דיזינגוף,

זו שעושים בהתאמה. והיא עשתה כבר את כל מה ששום אישה לא תספיק בחיים כפולים מזה. היא הגיעה לקצה של עצמה מבחינת היכולת והיא בעמדה טובה בחיים.

יש לה הכל ואתה תרצה שההכל הזה יהיה שלך יחד איתה. ואתה אפילו לא תאמין שיש עוד שפיות בגיל שלה והיא דתייה כ"כ. פתוחה כזאת, אמיתית. עם חוש הומור של בחורה איכותית.

 

אבל היית יושב שם מולה ומגלה שאין סיכוי לזה. היית רואה כמו כולם ייאוש. כבר כולם התייאשו ממנה. כבר כולם התייאשו בשבילה. בכל מה שנגע אליה, היית רק מאבד אמונה.

ואולי, אם רק היית בוהה בה, בוהה לתוכה, רואה אותה כפי שאחרים ראו אותה בצל האמונה, היית מבין שהפזיזות הזו לא נכונה.

 

כי בגיל שלה, גם אני הייתי מתייאשת. ובמגזר שלנו, שידוך סוג ז' היא כבר לא הייתה מקבלת. אז שתתחתן ותשתוק. כי יותר טוב מזה, היא כבר לא תוכל לחטוף. כי אם היא לא התחתנה עד עכשיו, זה בטוח אומר שמשהו לא טוב. ולך תסביר למישהו שהיא יותר מסתם ושהכול תקין מידי ושהגיל הוא לא מדד תקינות. אבל למי תסביר כשהכל נשמע רק טוב.

 

אז כולם לחצו. והיא התחתנה, אף אחד לא יגיד בקול שהיא התפשרה. פרפרים לא היו שם, גם לא געגועים. אבל בכ"ז היו שם בסוף זוג נשואים.

בדייטים הוא היה נראה נשמה. סופ"ש במלון יוקרתי, מסעדות עם חיות בשחיטת אונליין. ובכלל, הוא הפניק אותה במתנות בלי סוף. ואת ההורים שלה, הוא ידע לקנות.

הוא הביא לאמא שלה פרחים, לאבא שלה הוא קנה שִיבַס טעים וזכר את כל שמות האחים. הוא החמיא לה לידם. עשה מה שצריך לעשות, ידע את הכוכביות הקטנות ושבה את כולם.

 

הם התחתנו ועם הזמן הבנתי שהוא לא יודע את כל הסודות. במיטה הוא מרובע מידי. בחיים הוא קמצן מידי והוא סוחב איתו חיים שלמים של בעיות. ובכלל, רק בסדר לה במציאות הזאת. אבל הפיקניק כבר נגמר מזמן, היא אומרת. ועכשיו צריך לחיות.

את החצאיות הקצרות הוא ניפנף לה. וכשהארתי שזה דווקא מחמיא לה, הוא טען שהיא לא צריכה להחמיא. מספיק שתחמיא לו בחדרי חדרים, הוא יחמיא את עצמו והחיים יחמיאו באופן כללי. על אדום הוא העיר לה ועל חולצות עם מחשוף הוא דרש גופיה. את כיסויי הראש הוא דרש בצורה מלאה וכשהיא רצתה לקנות לה איזה בושם, הוא כבר טען שיש לה את כל המחלקה. הוא קבע לה עובדות בבית. ובכלל לא נתן לה להשחיל מילה.

 

מרגע לרגע, ראיתי אותה נכבית מולי ונראית לי פתאום שונה.

 

כשהיינו יוצאים יחד כל החבורה, הוא נישק אותה, מיזמז אותה וגרם לכולנו להרטיב מקנאה. הם עשו חשבון משותף כמו כל זוג נשוי אמיתי. והוא ניגש לכל תנועה שם והכתיב מחדש איך נעים. כל ערב היא צריכה לחזור עד שעה מסויימת, להשאיר על הגז אוכל טרי. וכשהוא יבוא, להיות מאורגנת, להיות מאופרת במיוחד בשבילו. ולחכות לו ולחכות, עד ששעה 23 תבוא.

ואז הוא יגיע, יאכל ויעיר תיקוני תיבולים ותיקוני מתכונים. מידי פעם הוא יכריח אותה לחכות במיטה, יפתח לה רגליים, יגמור לה בפנים. הוא יהיה מנומס ויגיד לה תודה. ישים לו נמנמת ויפרוש לשינה. והיא תמשיך את הערב, בוהה בתקרה. לפחות ב5, הוא קם לתפילה.

 

והיא לא תאמר לאף אחד שרע לה. כי עד עכשיו כולם דאגו לה. אז גם עכשיו צריך להדאיג?! ויהיה קשה להבחין. אבל משפט פה ושם. שרק בסדר. ושיש קשיים ומתגברים. ושהיא כרגע לא רוצה ילדים, למרות שהשעון מתקתק והיא רצתה לפני שהם היו נשואים. כל אלה הדגישו שיש דברים רקובים. היא כבר לא מחייכת כמו פעם, היא מתעקשת להישאר כשנפגשים החברים. ובכלל, היא כבויה. היא כבר לא אותה חלום איכותי שתרצה שיתגשם לך בבוקר היום.

 

ואני, מה אני, מה כבר אוכל לעשות? לשתוק לא יכולתי ומילה זו חדירה לפרטיות.

אמרתי לה, ביננו, שנראה שהיא טרודה. אז היא תירצה את הלחץ שעובר עליה בעבודה.

וכשהנחתי לה ורק אמרתי שמבט עצוב לה, היא טענה שהיא עמוסה ושדברים מסתדרים אט אט יותר ממה שהיא חשבה. 

סיפרתי לה גם על יעוץ זוגי, אבל היא מושלמת מידי להסכים איתי. והחיים שלה, ממשיכים כרגיל. באותה המתכונת, באותו הצמצום, מכבים אותה למוות, עד שלא יזכרו ממנה כלום.

 

לפעמים גם הידיעה שמישהו מרגיש אותך, שמישהו חושב אותך, דואג לך, איתך- תיתן את המזור הנפשי לכל מצוקה.

 

ולא, אין סוף טוב לסיפור הזה. אבל יש ידיעה. הסביבה שלה מודעת ואנחנו שומרים עליה.

ההורים שלה, החברים שלה וכל מי שמקורב, מודע. נמצאים שם, זמינים לה. בידיעה ברורה.

 

וכבר כתבתי על משהו דומה, ידוע.

 

נכתב על ידי יַלִי , 21/1/2008 22:30  
77 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של דוד מור ב-30/1/2008 11:58
 



לדף הבא
דפים:  

23,952
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 20 פלוס , דת
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות ליַלִי אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על יַלִי ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)