|
קטעים בקטגוריה: -.
לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .
שאנון מודי - ממלכת החיות
[סיפור של שאנון מודי, ידידה ושכנה ממאסטיק ביץ', ניו יורק. פורסם לראשונה במגאזין הרשת 'אחר' ז"ל]
"אני רואה את הפרווה שלך", אומרת בתי, שולחת את אצבעה אל
בית השחי שלי. בלילה, בחדר האמבטיה, כשאני מגלחת את בית השחי, היא מתלוננת, חושבת
שמדובר בבזבוז נורא. התנגדותה מבוטאת ביבבה המלווה בהתזת מי אמבטיה בחבטות ידיים, אצבעותיה
מכווצות.
סאדי חסרת סבלנות. היא לא יכולה לחכות כבר להיות טינאייג'ר, בגלל
שיער הגוף שסוף סוף יהיה לה. היא רוצה להיות מכוסה ב”פרווה”. כמו יגואר, החיה המועדפת
שלה. "כמה שנים עוד יש עד שיהיה לי שיער גוף?" היא
שואלת. "שבע", אני עונה. "מיאו!".
לא מכבר סאדי החליטה - מה שהיא באמת מעדיפה להיות זה יגואר, ובמקביל
גם ילדה אנושית. היא מרגישה עם זאת שזה לא פייר שלעולם לא יהיה לה זקן. זיפים
שחורים המצויירים על פניה באמצעות איי-ליינר הופכים לרוטינה יומית. היא לא עוזבת
את הבית בלעדיהם. בסופרמרקט היא מחייכת, עיניה פעורות בתדהמה, אל קופאית עם חתימת
שפם על השפה העליונה העושה לנו חשבון. היא מנסה להביע את התרגשותה מהמראה הנדיר, גברת
עם שפם, אך מושתקת באמצעות כף יד המונחת בעדינות תקיפה על פיה.
תחפושת חתול שאני מביאה מעוררת את התרגשותה. היא עוטה אותה ומתחילה
מייד לשחר לטרף, לארוב לחתול שלה "טרזן" במסתורי הבית. למחרת בבוקר התחפושת
כולה, מלבד הזנב, נזנחת. סאדי מהלכת עירומה, על ארבע, לאורך הליוינג-רום.
"איפה שאר התחפושת?", אני שואלת. "חשבתי שאהבת אותה".
"יגוארים לא לובשים בגדים", היא עונה ושורטת את השטיח.

מידי חודש מקבלת סאדי בדואר את ה"ריינג'ר-ריק" מגזין.
כשהוא מגיע היא ממהרת אל חדרה ומבלה את כל אחר הצהריים בפיענוח האיטי,
הנחוש שלה. "האם את יודעת," היא מתנשפת בהתרגשות, רצה למטבח, דוחפת את
משקפיה במעלה האף, "האם את יודעת שיגואר מסוגל לגרור פרה מתה למרחק של יותר
מחמישה מייל?" כשבני הדודים באים לבקר, סאדי ממציאה משחק. בני
הדודים, כל אחד בתורו, מגלמים את היגואר. המטרה היא לגרור ילד אחר, "פרה
מתה", מצד אחד של החצר אל הצד האחר, בזמן הקצר ביותר.
לעיתים תכופות יותר מעדיפה סאדי לשחק עם החתול, או עם החיות
הדמיוניות שלה. יש לה שתיים כאלה. האחד הוא וובי, ארנב העוטה תחפושת אנושית שמאפשרת
לו להיכנס למסעדות, והאחר דיויד, ציפור זקנה המשוללת יכולת תעופה, אך המסוגלת
להטיס מטוסים. שתי החיות, למרבה המזל, מדברות “פלינית”.
מאחת מקלטות הטבע שלה לומדת סאדי שיגוארים מצטיינים בציד דגים. היא
מסבירה לי זאת בפרטי פרטים בעת שהיא אורזת קופסת סרדינים אל תיבת האוכל שהיא לוקחת
לגן.
*
לא תמיד היתה הבת שלי חתול. לפני שש שנים היא היתה תינוקת. התינוקת
שלי. לחלוטין נתונה בעורה האנושי. גרנו אז עם האבא שלה בבית בפנסילבניה. אני הייתי
אז אמא צעירה, בת עשרים ושתיים, רחוקה מהמשפחה בניו יורק. היה בודד שם, והיתה הקלה
בחברותא שלה, מישהי שהיא חלק ממני, מישהי לה יכולתי להקדיש את עצמי כשבעלי שותה את
עצמו אל תוך מרחק שאותו לא הייתי מסוגלת להבין. את ימינו בילינו, אנו השתיים, לבדנו,
בעולם אותו יצרתי, מבודדות מהתרבות הלא מוכרת, הלא נגישה, של אירי, פנסילבניה.

אירי, פנסילבניה
היו עוד נשים כמוני בשכונה. נשים צעירות עם תינוקות ועם בעלים
שעבדו, שתו, ונעלמו לימים שלמים. נשים למדו שם לקבל, להשלים, עם היד הנעלמה שסיפקה
להן את הכסף לשכירות ולמכולת, שילמה את חשבונות החשמל והגז, ואחר כך נשלחה אל כמה
וכמה כוסיות אחרי יום העבודה, ואל עוד כמה וכמה כוסיות בשעות מאוחרות יותר. נשים
שזכרו שלא תמיד זה היה כך, שזכרו שהיו הבטחות לפני שהתינוקות נולדו, שהיו תקוות
לדברים יותר טובים, להתנהגויות אחרות, תקוות שהתחלפו בפחד הגדול להישאר לבד עם
תינוק, והתנפצו.

הן היו נפגשות בפינת רחוב, עומדות מקובצות במבואה של איזה בית, מדברות
על התינוקות, על הבגדים, על הבתים, מרכלות על חברותיהן, מברכות אותי לשלום עת חלפתי
על פניהן עם העגלה של סאדי. לבסוף הצטרפתי אליהן. ניסיתי, באמת ניסיתי, להבינן,
למצוא משהו משותף בינינו, מלבד הסיטואציה בה היינו כולנו נתונות. לשווא. לא היה משהו
משותף כזה. ויתרתי.
את הזמן שלי ביליתי, במקום זאת, בספריה, מיניקה את סאדי, מאבדת את
עצמי בין ערימות הספרים, חוקרת דברים שמעולם לא עניינו אותי עד אז, רק כדי שאוכל
יום אחד לספר לה עליהם. יחדיו חקרנו את גן החיות, את הפארקים של אירי, כשאני ממטירה
עליה שטף אינסופי של סיפורים על צמחים, על חיות, על אנשים. כשמזג האויר היה רע,
ציירנו, האזנו למוזיקה במערכת הסטריאו, יצרנו כלי נגינה מסירים ומחבתות, רקדנו. מארק,
בדרך כלל, היה מגיע הביתה מאוחר. כשהגיע שתוי הוא היה עליז וחברותי, מברך אותנו, הבנות,
בחום, ואז מדליק את הטלויזיה, ונמוג. כשהוא היה בא פיכח הוא היה מתוח ומתוסכל מכל בכי
של סאדי, בכי שכמובן התחזק בגלל המתח, שאותו, כבר כתינוקת, היתה סאדי מסוגלת לחוש
אינטואיטיבית.
יום אביב אחד, כשהיא היתה בת קרוב לשנתיים, אמרתי למארק שאני רוצה
לחזור ללימודים, והוא השיב שהוא רוצה להתגרש. לא היתה זו הפעם הראשונה. זו היתה התגובה
הרגילה שלו כשהעליתי נושא שהוא לא אהב, כמו למשל כשרציתי להתחיל לעבוד, או כשהצעתי
שנעבור לניו יורק. הויכוח היה הופך לריב, וכשהייתי מתחילה לבכות, הוא היה יוצא.
לפעמים הוא לא היה שב במשך ימים.
אבל הפעם זה היה שונה. הפעם אמרתי “או קיי”.
אל תחנת האוטובוס הוא הסיע אותנו. צוחק, הוא אמר שהוא יראה אותי
שוב “כשאחזור לעצמי”, ואיחל הצלחה במציאת מישהו שידאג לי כמו שהוא דאג. הוא לא אמר
שלום. לא עזר עם המטען. כשהייתי כבר על האוטובוס, בעודי נאבקת עם המזוודות, פניתי אחורה
להרף עיין, מספיק כדי להבחין בהבעת אי האמון שעטו פניו.
סאדי ישנה כל הדרך ללונג איילנד.
זמן מה שהינו אצל אבי. הוא היה אז כבר לקוי נפשית, והיה זקוק
למישהו שיטפל בו, ואני הייתי זקוקה למקום לגור בו. היה לי בחשבון מספיק כסף
לחיתולים, וכמעט לא כלום מעבר לזה. הייתי קונה בחנויות יד שניה בגדים לפעוטה שלי
ההולכת וגדלה, תומכת את תזונתה בחלב אם כשהמזון היה בצמצום. ארוחות ערב היינו
אוכלות אצל אמא שלי. היינו מאושרות.
כשאבי מת, הפסיקו הצ'קים של קיצבת הנכות להגיע, ועם משכנתא לשלם,
היה עלי למצוא עבודה. במשך שלוש שנים עבדתי במשמרת לילה, בהשגחה במעון של מוגבלים.
אהבתי את זה שהיה לי זמן לקרוא ולכתוב בעת שהחוסים ישנו, ואהבתי את זה שהיו לי הבקרים
עם סאדי. שינה, עם זאת, היתה נדירה. כשהרשיתי לעצמי לנמנם, סאדי היתה מעסיקה עצמה
עם החתלתול שאימצנו במרכז לחיות עזובות. היה זה בנקודת זמן כלשהי בתקופה ההיא כשסאדי
עברה את הטרנספורמציה שלה. התעוררתי אחר הצהריים אחד כשהיא מכורבלת לצידי, מלקקת
את כפותיה, מגרגרת. בביקור שעשינו כמה ימים קודם לכן במוזיאון הטבע במנהטן למדנו
שיגוארים נחשבו על ידי אנשי המאיה למגינים גדולים, וסאדי היתה נוהמת ונושפת באיום
על כל גבר איתו יצאתי.
זמן קצר אחרי יום הולדתה השישי סיפרתי לה שאני בהריון, והיא פרצה
בבכי, תגובה שלא היתה בלתי צפוייה, אף אם לעיתים תכופות היא דיברה על רצונה באח.
לאחר ששיכנעתי אותה שאינה הולכת להיות מוחלפת, היא התחילה לשאול שאלות.
"האם זה תינוקת או תינוק?"
"תינוק".
"האם גרג הוא האבא של התינוק?"
"כן."
"יופי. האם גרג מתכוון לגור איתנו?"
"לא יודעת."
"מאיפה בדיוק יוצאים התינוקות?"
*
סאדי מגלה התענינות עמוקה בבטן הגדלה שלי. אנחנו צופות בסרט וידאו
על גורי נמר בבית החדש שלנו. גרג מכין ארוחת ערב. "אוו," היא אומרת,
מסתכלת איך אמא נמרה ממליטה. מאוחר יותר, כשהגורים החדשים נאבקים על פיטמות הנמרה,
היא שואלת: "זה איך שאת האכלת אותי?"
"כן," אני עונה, וסאדי מחייכת, עיניה מרותקות למסך, מדמיינות, מן
הסתם, את עצמה כגור יגואר. האמא-יגוארית מגיבה לנשיכה של גור אגרסיבי במיוחד במכה
של כפתה כנגד ראשו. "האם אי פעם אני עשיתי כך?" היא שואלת. "האם אי פעם נשכתי אותך
כך?" אני חושבת על הלילה בו סאדי היתה בת שלושה
חדשים. שיניה רק התחילו לצמוח, ואני טילפנתי לאמא שלי, בוכה ומדממת. "הדבר
היחידי שמנע ממני להרוג אותך כשהשיניים שלך צמחו," אמרה לי אמי אז, מפהקת אל
תוך הטלפון, "היתה המחשבה שיום אחד אקבל את שיחת הטלפון הזאת ממך. אבל,
תאמיני לי, בעוד כמה שנים תתגעגעי לזה."
מחוייכת מהזיכרון הישן אני אומרת "כן, את היית נושכת כל
הזמן." אני מצפה שהיא תקבל את המידע
הזה בגאווה, אך היא נעשית דווקא שקטה, מהורהרת. רגע אחר כך היא מניחה את ידה על
ידי, מסתכלת אל תוך עיני, ואומרת "אני מצטערת."
סאדי לא אוהבת אף אחד מהשמות שגרג ואני מציעים לתינוק. רק כשאנו
מציעים "הארי" היא מתנשפת בהתלהבות וסופקת את כפיה "היירי
[שעיר]!"
"היירי, אל תנשוך את שאנון," היא לוחשת אל תוך הבטן שלי.
"זה הארי," אני אומרת לה כשגרג
ואני מוליכים אותה למיטה, "לא היירי." סאדי מהרהרת, נבוכה, בפיסת המידע,
ואז, במפתיע, מחייכת ואומרת "מיאו!"
"את רוצה סיפור?" שואל גרג, מדליק את מנורת הלילה שלה.
בזמן שהוא מסתובב, מוצאת סאדי את הספר בו היא מעוניינת, ומושיטה לו בלהיטות. הוא
קורא את הכותרת ומביט אלי "הארי הכלב המזוהם."

לאחרונה סאדי מדברת אל וובי ודיויד פחות ופחות, ואל ילדים רגילים
יותר ויותר. לעיתים תכופות יותר היא הולכת זקופה, כמו אנשים רגילים. הזיפים על
פניה, הזיפים הללו שפחדתי שכבר תמיד ישארו שם, מתחילים לדהות, ככל שהיא פחות ופחות
משקיעה בחידושם. מידי פעם היא עדיין פותחת קופסת דגים. עדיין היא מחלקת מידע על
החיה האהובה שלה עם כל מי שמוכן לשמוע, ועדיין, מידי פעם, היא מבטאת מערכים רגשיים
שלמים באמצעות וריאציות של המילה "מיאו".
אבל אט אט נעשה לבת שלי יותר נוח עם המין המקורי שלה. היא תשתנה,
אני יודעת. אנשים משתנים. אני אוהבת לדמיין את האשה שיום אחד היא תהיה, אבל משתדלת
להתמקד בהווה, בילדה שהיא עכשיו, הילדה שהייתי ברת מזל להכיר. את הפרווה שלה היא
תקבל, וזה לא יהיה בעוד הרבה זמן. אם תשמור עליה או תגלחה, זה עניינה. יש משהו
באישיותה, עם זאת, אותו אני מקווה שתשמר. משהו שהוא חיה. משהו שהוא אדם, גם.
| |
שאנון מודי - המסע

את שאנון מודי אני
מכיר מאז עברתי לגור במסטיק-ביץ', לונג-איילנד, ב 2005. היא ילידת מסטיק-ביץ',
והיום גרה בעיירה סמוכה. היא כותבת בעיקר סיפורים קצרים, די אוטוביוגרפיים, המתארים
במדוייק את הסביבה הגיאוגרפית, האנתרופולוגית, האנושית, בה אני עצמי מצוי. ומלבד זאת
אני אוהב אותה, ככותבת וכאדם. מצאתי לנכון להביא כאן סיפור שלה, המתאר את מסעה לאלסקה
לפני עשר שנים.
*
זה היה איפה שהוא
באילינוי כשהבנתי שאם לא אוריד את המכנסיים, ישחירו רגלי, ויצטרכו להיקטע.
רכבת האמטרק
שלקחתי בניו יורק היתה מצויידת בקרונות מחוממים. הרכבת לסיאטל, וושינגטון, כפי
שגיליתי במהרה, אחרי שדידיתי בתחנת שיקגו בשלג העמוק שהפריד בין שתי הרכבות, לא
היתה מחוממת.
בעת הליכה בשלג נרטבו
הסניקרס עשויות הבד לחלוטין, וכמוהן כל החלק התחתון של הג'ינס.
כשתחושת הסיכות והמחטים
הופיעה, קיוויתי תחילה שהיא תחלוף במהרה. הבנתי שזה לא יקרה כשהסיכות והמחטים הפכו
לאובדן תחושה המלווה בפרצי כאב עזים בגפיים. חשבתי לגשת לשירותים ושם להסיר את המכנסיים
הרטובים, אף שזה יכול היה לספק רק פתרון חלקי. הבגדים היבשים היו במזוודה, המזוודה
היתה ממוקמת הרחק, בקרון המטען, ולא היה ספק - ברגע שאגש לשם מישהו יתחיל לחקור אותי
למעשי. לאחר זמן מה מצאתי את עצמי בכל זאת מתנהלת, ללא המכנסיים, לכל אורכו של המעבר
מהשרותים חזרה אל מושבי. שקלתי לבקש את עזרת מבקר הכרטיסים חמור הסבר, כשיגיע, אך החלטתי
להימנע מכך דקות ספורות לאחר מכן, כשכמה שורות לפני, בתשובה לבקשה שהיפנתה אליו
גברת זקנה, הוא הודיע לה שלא, היא לא יכולה לגשת אל תא המטען, ולא, היא לא יכולה לגשת
לשם, אפילו שמדובר בערכת האינסולין שלה.
נטולת מכנסיים,
רועדת, רק השמיכה, אפלת הלילה, והשכן
השמן, הנוחר, מסתירים אותי מעיניים זרות, תקפה אותי בעוצמה רבה השאלה – מה, בשם אלוהים, היה הדיבוק שגרם לי לנסוע
לאלסקה?
*
"מה בשם
אלוהים גרם לך בכלל לנסוע לאלסקה?"
זאת היתה אמא שלי על
הקו. היא היתה בהתקפת זעם.
במצבים כאלה, היה
ידוע, היא מסוגלת להשליך, ללא ניד עפעף, כוסות, סנדביצ'י נקניק, אפילו את הכלב, אל
מחוץ לחלון הבית.
אך אני הייתי
במדינת וושינגטון, במרחק בטוח, מצפה למטוס שיקח אותי לסיטה, אי קטן באלסקה, 200
מילים צפונה למקום ממנו ניהלתי את השיחה. יכולתי לחוש, פיזית, את המרחק בינינו,
חמישה ימי נסיעה ברכבת, והרגשתי גיבורה. גיבורה ומזוהמת.
"אמא,
התקשרתי להגיד שאני..."
"שאת בסדר?
נהדר. את תוכלי להתקשר גם אחרי שיאנסו וישליכו אותך לאיזו תעלה? אני צריכה לדעת,
כי חשבתי להתפטר מהעבודה, כך שאוכל לשבת כל היום ולחכות לצלצול"
שוב הרוטינה הזאת "כשהם
ימצאו אותך באיזו תעלה אחרי שאנסו ורצחו אותך". תמיד היתה איזו קבוצת גברים
בוואן שמחכים להזדמנות לעשות משהו רע. היא יודעת. זה מה שקרה לחברות שלה כשהיו בנות
13, 14, 15. זה סיפור שאני שומעת שנים.
"מה עם
אבא?"
"אבא שלך? הוא מה שאת קוראת "בסדר". שוב במוסד
הטיפולי של הווטראנים. הפעם בגלל מכתב איום ששלח, מכל המקומות בעולם, לחבר הנאמנים
של בית הספר, בו האשים אותם בסימום התלמידים כדי שאפשר יהיה ביתר קלות לגייסם
לצבא."
אין חדש, מסתבר. לפני
שנים האבא הלוקה בנפשו, האלכוהוליסט, פגוע מלחמת ויאטנם שלי, הקים סביבו
"צבא" קטן של אנשים כמוהו, שמעת לעת הכריזו מלחמה על מוסד ציבורי זה או
אחר. נהגו לאשפז אותו בבית החולים הפסיכיאטרי של ותיקי המלחמה, שם הוא היה מבלה
מספיק זמן כדי לשכנע את הרופאים שמצבו יציב, משתחרר, ומתחיל מייד לגייס אנשים
חדשים למלחמותיו.
"תמסרי את
האהבה שלי לכולם. אני זזה. המטוס יוצא עוד מעט." היו עוד ארבע שעות עד שהמטוס
יגיע לשדה התעופה.
"אין בעיה.
אני אמסור לכולם שהיה איכפת לך מספיק כדי..."
לא יכולתי לסבול
יותר. ניתקתי.
הגיע הזמן לא להרשות
לכוח המאגי הזה שלה להטיל אותי שוב ושוב אל תוך מערבולות של רגשי אשמה. "זו
הסיבה שעזבת," אמרתי לעצמי, והספקות שהיו בי נמוגו. הייתי חייבת למצוא מקום
רחוק מספיק, ממנו לא אוכל להימלט חזרה הביתה. באתי מאי השוכן לחוף האוקיאנוס
האטלנטי, לא רחוק מאחת הערים הגדולות בעולם, בה שלטה ברמה תרבות מרוץ העכברים,
והגעתי לכאן, בת 19 שמעולם לא התרחקה מהבית, בדרכי אל אי ששכן לחוף האוקינוס השקט,
אי עם היער הגדול ביותר בארצות הברית, אל עיירה החבויה בחופו, עיירה שנשלטה על ידי
תרבות רוסית-אינדיאנית. הקוטב הנגדי של כל מה שהכרתי עד אז. והכסף שהיה לי לא יכול
היה להספיק אפילו לחצי מהדרך חזרה הביתה.
שש שעות אחר כך הייתי
כבר במכונית שנשלחה לאסוף אותי משדה התעופה על ידי בית הספר אליו נרשמתי. החושך היה
כבד. אי אפשר היה לראות דבר מעבר לאורות הרכב. מחשבותי נתונות היו עדיין לגריזלי המפוחלץ,
הנהדר, שבירך אותי כשירדתי מהמטוס. גובהו היה תשעה רגל, וטפריו נראו כסכיני סטייקים.
פיו הפעור חשף שיניים ענקיות, צהובות. אולי כן עשיתי טעות, חשבתי, מרגישה בתוכי את
חסרונה של ניו יורק, יופי אורותיה המזוהמים מזדכך על ידי פחדי.

בבית הספר התקבלתי
על ידי דיקן התלמידים, בחור מקריח, באוברול וערדליים, שהציג את עצמו כ'פופ'.
"זו הקפטריה, ובהמשך מועדון התלמידים, שם אנחנו מחזיקים את הטלויזיה".
"מה לגבי הדובים",
שאלתי, לחוצה להעלות את הנושאים הדחופים תחילה.
"דובים? מה
הכוונה?" הוא שאל.
"הדובים. איפה
הם? האם אי פעם הם נכנסו לקמפוס?"
"מאיפה אמרת שבאת?",
הוא אמר, והוביל אותי אל גרם מדרגות שהוביל לאגף הבנות במעונות, מסדרון ארוך עם
כעשרים חדרים, שם הציגני בפני בס, שותפתי החדשה לחדר, ששכבה בשיכול רגליים על
מיטתה, תחת פוסטר של חתלתול התלוי על חבל כביסה, שבתחתיתו מתנוססת כתובת
Hang in there,
Baby

היא היתה
מוירג'יניה, וזה עתה השתחררה משרותה הצבאי, ומייד כשסיימה לספר על כך, עברה להסביר,
בפרטי פרטים, את האג'נדה שלה, אג'נדה ששירטטה תוכנית לכיבוש הכלכלה על ידי הומסקסואלים
והפיכתם למעמד החברתי השליט.
"וואו",
אמרתי, לא מתאמצת מדי להפגין התעניינות. "אשמח לשמוע עוד, אבל היתה לי נסיעה
ארוכה, ואני ממש צריכה להתקלח."
בס כיוונה אותי למקלחות,
והזהירה: "לתשומת ליבך", אמרה, "הן משותפות".
התעוררתי למחרת,
נקייה, לבד בחדר. אור הזהיר מבעד לחלון, ואני קמתי להביט במראה הראשון של אלסקה.
היה שם הר, ענק,
ממש מחוץ לחלון שלי. הר אמיתי. לא כמו ההרים בניו יורק שהורי, בטיולים המשפחתיים הנדירים
לאפ-סטייט היו מצביעים עליהם ואומרים: תראו, תראו, הרים!, ואנחנו היינו מסובבים את
הראש "איפה? איפה? אה, זה, וואו".
בניו יורק היו אלה
גבעות גדולות, תחומות בעצים. ההר כאן היה ענק, ענק באופן לא הגיוני. הוא היה סגול,
ובפסגתו שלג. אני חייבת לטפס על ההר הזה, חשבתי, מפתיעה את עצמי.

הר הדובים, סיטקה, אלסקה
רגע אחר כך נכנסה בס,
עם ספל קפה. "הי", אמרתי, "איך קוראים להר הזה?"
"הו, ההר
הזה... זה 'הר הדובים'. ובקשר למה שדיברנו אתמול..."
לא הקשבתי. את מה
שאמרה ראיתי כסימן. קודם הדוב המפוחלץ בשדה התעופה, ועכשיו ההר. לא באתי לאלסקה רק
כדי להיפטר מהטירוף שהיה לי בבית. באתי גם כדי לבנות את עצמי מחדש. יצאתי מהבית
ילדה מפוחדת, קרועה אמוציונלית על ידי משפחה לא מתפקדת, ואחזור כאשה שכבשה את ערבות
הפרא. וחוץ מזה, חשבתי, כמה 'קול' זה יהיה להפטיר לתוך שיחות "כשטיפסתי על הר
הדובים באלסקה..."
"הכל
בסדר?" בס היתה עדיין בעיצומו של השטף ההומופובי שלה, ותפסה אותי לא מקשיבה.
"אה, זה שום
דבר... רק חשבתי קצת על החברה שלי מניו יורק"
לאחר כמה שבועות למדנו
כבר האחת את לוח הזמנים של חברתה, והצלחנו, לא בלי קושי, לתאם את לוחות הזמנים שלנו
כך שנימצא יחד כמה שפחות. בינתיים, השמועה על היותי לסבית התפשטה, ואני לא הכחשתי.
על ה'סטרייטיות' שלי סיפרתי רק לקומץ אנשים שחיבבתי וסמכתי שלא יפיצו את הסוד. תג
'הלסבית' הרחיק ממני את הפונדמנטליסטים שמילאו את הקולג' הפרוטסטנטי הקטן, ובה בעת
שמר עלי מפני זעמה הקדוש של בס.
זמן קצר אחר כך
ניגשתי אל פופ ושאלתי אותו על טיפוסי הרים. הוא העיף בי מבט ממושך, חודר, ספקני, ושאל
אם אי פעם השתתפתי בטיפוס.
"באופן בסיסי
זה כמו הליכה רגלית, לא? חוץ מזה שזה מתבצע ביער, לא? בטח. עשיתי את זה הרבה פעמים"
"לכי תדברי
עם מארק. הוא גר בחדר 201. הוא מדריך קבוצות טיפוס. לפני שאת מטפסת תצטרכי להשתתף
בקורס שלו."
זה נשמע כמו
דחייה, אך בכל זאת עשיתי את דרכי אל מגורי הבנים. הייתי בחצי הדרך לקומת הקרקע
כששמעתי את ה"קראק", ואחריו עוד אחד, ועוד אחד. קול דישדוש רגליים נשמע,
ואחר כך ראיתי שלושה בחורים מצחקקים עושים בחשאי את דרכם אל מחוץ לחדר השירותים. האחרון,
הגדול בהם, אחז רובה צייד. באופן נורמלי, בניו יורק, מהיכן שבאתי, זה היה מפחיד
אותי. כאן, באלסקה, לראות אנשים מסתובבים עם רובי צייד כבר נראה לי, אחרי כמה
שבועות, כמעט נורמלי.
"אחי, איך מכניסים
אותו?", שאל אחד מהם, בעוד אני מנסה להתקדם לעבר חדר 201. הבחור עם הרובה
החווה בידו לעברי וקרא "הי את, את 'קול', הא?"
"בטח, כן,
אני קול". ידעתי מספיק כדי לא לערב את עצמי במשהו שיש בו רובה צייד, בייחוד
רובה שנמצא עשרה רגל ממני. זה עשה אותי, כך שיערתי, 'קול'.
"יופי. טיילור,
תוודא שאף אחד לא בא, אדם ואני נביא אותו".
הם הלכו, ואני
נקשתי על דלת 201, נחפזת לא להישאר זמן ארוך מידי במסדרון. לא היתה תשובה,
וכשהסתובבתי ללכת הבחור המגודל עם הרובה ואדם כבר נראו חוזרים, גוררים צבי ענק,
מדמם, באמצעות קרניו המסוקסות. הוא היה לגמרי מת, ואני הסתכלתי, מבועתת, איך הם
גוררים אותו לחדר השרותים.
טיילור חזר עכשיו
גם הוא מעמדת האבטחה בקצה המסדרון, ובהבחינו במבט המבועת שלי הרגיש צורך לחזור על
השאלה שכבר נשאלה קודם: "את קול, כן? כי אמרת שאת קול. זה מה שאמרת קודם. את
לא תגידי כלום, נכון?"
"מה
עשיתם?", צעקתי. הייתי אז צמחונית, וגדלתי במשפחה שהצילה חיות במצוקה, לא הרגה
אותן.
"אל תדאגי, אנחנו
הולכים לנקות אותו, בשירותים".
הייתי כאמור בת 19, נערה שקטה, ביישנית. אבל כשהרגשתי שמשהו רע
נעשה, משהו לא צודק, הייתי מסוגלת לבצע דברים טפשיים. כמו למשל לצרוח על בחור מגודל
עם רובה צייד.
"מפלצת! איך
יכולת לירות בצבי שלא עשה כלום, מחלון חדר השירותים! זה כל כך לא פייר!". בעת
שצרחתי, משהו מוזר קרה לקול שלי. במקום להתחזק, הוא התכווץ. כמו בלון שהאויר יוצא
ממנו, או כמו המשרוקיות הללו שרק כלבים מסוגלים לשמוע.
"ג'יזוס
כריסט, תסתמי את הפה," הוא אמר בלחישה קולנית, מתחננת, ואני התחלתי לבכות.
הכל כאן כל כך דפוק, חשתי. למה לא נשארתי בלונג איילנד? הצבאים שם מתו באופן טבעי.
הם הואכלו על ידי אנשים, אוכלוסייתם גדלה, הם איבדו את הפחד, וכך מתו לבסוף מפגיעת
מכוניות, או גוועו מחוסר ידע איך להשיג מזון בעצמם.
"תראי, זה לא
שאנחנו סתם הורגים", אמר אדם, מנסה לנחם. "אנחנו הולכים לנקות ולאכול
אותו. איזה סיבה אחרת יכלה להיות לנו לגרור אותו לשירותים?"

מצאתי את זה מרגיע באופן מוזר כשהבחור המגודל הוליך אותי
משם, מסביר לי שאני חייבת לשבת לנוח קצת באיזה מקום. הרובה היה עדיין בידיו, ואני הלכתי
אחריו ולא התווכחתי. הוא עצר מול דלת 201, וחיפש בכיסו מפתח. זה היה מארק.
"את לא
הלסבית שגרה עם הפסיכית הזאת, בס?" הוא שאל.
החדר נראה נורא.
הרצפה היתה מכוסה בבקבוקים ריקים של אלכוהול זול וצבירי כביסה מלוכלכת. "תגידי",
הוא אמר, פוסע בעצבנות הלוך וחזור בחדר, "את הולכת לספר לפופ? כי בפעם
האחרונה שתפסו אותי הוא החרים לי את הרובה לבערך שבוע, אז אני צריך לדעת".
אמרתי לו שעכשיו כבר
לא איכפת לי, וזה היה נכון. תשומת הלב שלי כבר היתה מרוכזת במשהו אחר - ספרים היו
מפוזרים בערימות בכל מקום בחדר, ספרים שאת השמות שלהם היכרתי, שנכתבו על ידי
כותבים שהכרתי. לא יכולתי להאמין שהניאנדרטל יודע לקרוא.
"של מי
הספרים האלה?", שאלתי.
"שלי,
למה?"
"קראת
אותם?"
"בטח",
הוא השיב. "ולגבי הצבי, אני ממש אעריך את זה אם לא תספרי כלום. ואם איכשהו
פגעתי בך, אני מתנצל"
"זה בסדר",
עניתי. זו החולשה שלי. זה מה שרציתי לשנות. שום מעשה רע לא יעצור אותי מלהיכנע
לבחור שקורא ספרים. תנו לי מישהו שמכל בחינה הוא מפגר, אם הוא רק קרא את ג'ויס. תביאו
לי מישהו שמזריק הרואין, שודד בנקים, בתנאי שהוא מכיר את דנטה. תביאו לי אלכוהוליסט
שיורה בחיות מחלונות חדרי שירותים, ואני אתחתן איתו, כי על המיטה בחדר המזוהם שלו היה
מונח בדיוק הספר שאני קוראת עכשיו, ועוד רבים שאני מכירה ואוהבת. לפתע, בקבוקי
האלכוהול הריקים שבאופן נורמלי היו צורחים אלי "הימלטי על נפשך! האיש הזה הוא
אבא שלך!" והצבי המת, נראו מקסימים. כך, בפשטות. אמונותי התפוגגו באחת. אני
מניחה שגם זו דרך לבנות את עצמך מחדש.
*
על "הר
הדובים" לא טיפסתי, לבסוף. חשבתי על כך רק ברכבת לניו יורק, כשהתינוקת שלי מחממת
את חיקי. לא הייתי צריכה את הטיפוס הזה. עזבתי. יצאתי מהבית ילדה לא בוגרת,
מפוחדת, וחזרתי אמא לא בוגרת, מפוחדת. אך האמת היא שאף פעם לא באמת עזבתי. כל מה
שרציתי להשאיר מאחרי בניו יורק צץ באלסקה, והיתה לי הזדמנות לבחון אותו וליישבו.
איכשהו מצאתי את עצמי שוב במשפחה שלי. אני האמא המתלוננת והמאשימה, מארק האבא
האלכוהוליסט, לפעמים האקסצנטרי, המקסים, לפעמים העויין, המתעלל. הדמיון היה מפחיד.
רק כשהבנתי מי בתבנית הזאת אמורה למלא את תפקיד הבת הכועסת, המרירה, הצלחתי לחלץ
מתוכי את האומץ לעזוב. והרגע בו התיישבתי על מושב הרכבת, בדרך חזרה, היה גם הרגע
בו הבנתי מדוע הגעתי לאלסקה. מביטה אל בתי, הבנתי לבסוף מי הייתי אני. הייתי הילדה
שגדלה אל מעבר לשקר של מי שהיא גודלה להיות. ואת האמת הזאת שגיליתי אחזתי בחוזקה, קרוב
קרוב. זו היתה אמת שהבת שלי תזדקק לה. חייה תלויים יהיו באמת הזו. כל עוד היא
תצטרך אותה, אמרתי לעצמי, אוחז בה, ולמשיכה שתהיה לי לאיזשהו איש, לאיזשהו בית שאינו
גם שלה – לא אכנע.
כשהבנתי את זה,
הגעתי הביתה. שם, ברכבת, איתה. נוסעת מקוטב אל קוטב, יודעת שכבשתי את ערבות הפרא.

| |
המינגווי, הצד האפל

דומה שעל
גדולת המינגווי הסופר לא רבים חולקים.
אלא
שמלבד סופר המינגווי היה, ועדיין הוא, גם אייקון תרבותי רב השפעה.
בעת
שיצרתי בשנה שעברה אתר וספר לזכר הדוד שלי ג'ו, שנהרג ב 1938 כמתנדב בגדוד
האמריקאי ('לינקולן') של הבריגדות הבין-לאומיות בספרד, לא יכולתי לא להבחין בנפח
אותו תפס המינגווי באימאז' הרפובליקאי. אין תמה בכך. לא היה זה רק ספרו המהולל
'למי צלצלו הפעמונים'. עבורו, מלחמת האזריחים היתה לא רק, אולי לא בעיקר, מושא
תיאור ספרותי. הוא היה מגוייס, לא פחות מהחיילים בחזית, ובמידה רבה נשא על כתפיו
החסונות את הצגת הצד הרפובליקאי למערב.
היתה זו
הפתעה עבורי, על כן, עת עברתי על החומר הקשור בג'ו, להיחשף לכמה צדדים פחות
מוכרים, פחות 'אייקוניים', של המינגווי, שלדעתי יש בהם עניין רב. הפוסט שלהלן מתאר
את הצדדים הפחות ידועים הללו דרך הפריזמה של פרשה היסטורית 'זניחה', 'שולית', פרשת
דוס-פאסוס - רובלס, שהתרחשה באביב-קיץ 1937 במדריד.
בתיאור
האירועים, החוליה המחברת עם הלינקולנים הוא אדם בשם מילטון וולף, אותו המינגווי
העריץ, ואיתו הדוד שלי ג'ו היה בקשר הדוק. ג'ו ומילטון הסתננו באותו זמן לספרד,
עברו יחדיו את ה'טירונות' הרפובליקאית בבסיס האימונים אלבסטה, ליד ולנסיה, ולחמו
יחדיו באביב-קיץ 1937 בפרברים המדרידיים ג'אראמה וברונט, לפני שעברו בסוף הקיץ
לחזית אחרת, חזית אראגון.
פחות
משנה אחר כך, באפריל 1938, כבר היה מילטון וולף המפקד האגדי של הבטליון, אחרי קרב
הנסיגה של גנדסה בו נהרג המפקד הקודם, מרימאן, ועימו מאות מלוחמי הבטליון, ביניהם
ג'ו.
*
...עם רוברט מרימאן,
מפקד הלינקולנים, המינגווי היה בידידות קרובה. הסברה המקובלת היא שדמותו של רוברט
ג'ורדן מ'למי צילצלו הפעמונים' מבוססת על מרימאן, והרבה סימנים תומכים בכך.
לי נראה, עם זאת, שהמודל העיקרי של
המינגווי לג'ורדן היה דווקא מילטון וולף, בימי מדריד אלה של קיץ 1937 עדיין מקלען
פשוט בן 21, אך כבר, לאחר קרב ברונט, מישהו שסומן כמיועד לגדולות, ועל כן זומן
להיפגש, בסוף יולי, עם 'המאסטרו' בקפה צ'יקוטה ברחוב גראן-ויה המדרידי.
מבחינת המינגווי היתה הפגישה 'אהבה ממבט
ראשון'. הוא התרשם עמוקות מוולף והפך למעריצו המושבע, ולאחר המלחמה כתב עליו את
הדברים ההבאים:
'תשעה מפקדים היו לבריגדת לינקולן
ולינקולן-וושינגטון. ארבעה נהרגו, ארבעה נפצעו. התשיעי, מילטון וולף, היה בן 22,
גבה קומה כלינקולן, כחוש וקודר כלינקולן, ואמיץ ומוכשר לא פחות ממפקדי הגדודים
בגטיסבורג [הקרב המפואר של מלחמת האזרחים האמריקאית. י"צ]. כבאורח נס הוא
נשאר חי ושלם, אותו נס שמשאיר עץ דקל עומד על עומדו שלם, לא פגוע, במקום בו עבר
הוריקן והחריב את הכל'.
דעתו של וולף על המינגווי לאחר הפגישה
היתה פחות נלהבת, עם זאת.
במכתב לחבר מברוקלין הוא כתב לאחריה:
'ארנסט הוא ילדותי בהרבה מובנים...
הוא ממש רוצה להיות מארטיר... יותר ממה שמתאים לסופרים... אני מעדיף הרבה יותר
לקרוא מה שסופרים כאלה כותבים מאשר להיות איתם'.

למעלה – המינגווי מסייע בחזית. למטה - בחזית עם מילטון וולף

אפשר לבקר את מילטון וולף. גם לדעת חבריו
הוא עשה שגיאות. לא במלחמת ספרד, אמנם, אך כן לאחריה. לעיתים הפעולות שלו היו
פזיזות מבחינה פוליטית. הנון קונפורמיזם העמוק, המיליטנטי שלו. התמיכה האדוקה בקו
הקומוניסטי הרוסי. ההצעה בימי ויאטנאם לסייע להו צ'י מין עם הלינקולנים המזדקנים
שלו (הו צ'י מין דחה את ההצעה, למרבה המזל).
אבל אף אחד לא חולק על היושר והמחוייבות
שלו לעקרונותיו.
לכן לביקורתו על חוסר האוטנטיות של
המינגווי יש משקל.
חוסר האוטנטיות הזה מתגלה בעוד אירוע
שהתרחש באותם חדשי אביב-קיץ 1937, בהם הלינקולנים לחמו בחזית מדריד, בעוד
המינגווי מייחצן אותם לעולם ממלון 'פלורידה', אירוע החושף מלבד הצד הנסתר של
המינגווי, גם פן נוסף, ידוע פחות, של מלחמת האזרחים עצמה.
פרשת רובלס - דוס פאסוס
חוזה רובלס היה פרופסור באוניברסיטת ג'ון
הופקינס האמריקנית, שמאלני, יליד ספרד.
מראשית המלחמה הוא היה בספרד והשתתף במאבק
הרפובליקני, אף כי ביטא עמדות עצמאיות שהביאו אותו לקונפליקט עם הקו הסטאליניסטי
שהלך וצבר יותר ויותר עוצמה.
היה לו חבר בשם ג'ון דוס פאסוס, סופר,
ידיד ותיק של המינגווי, שגם הוא תמך ברפובליקאים. דוס פאסוס, יחד עם המינגווי, היו
אמורים להפיק סרט תמיכה ברפובליקאים, 'אדמה ספרדית', ובתחילת אפריל נסע דוס פאסוס
למדריד כדי לעבוד שם עם המניגווי על התסריט, וכדי לקדם את הסרט בעזרת
קשרי חברו הספרדי-אמריקאי.
אלא שלפגישה שקבע שם עם רובלס,
הספרדי לא הופיע.
להפתעת דוס פאסוס, למרות שפרוייקט 'אדמה
ספרדית' כולו נועד לסייע להסברה הרפובליקנית, כל מאמציו להתחקות אחר עקבות החבר
הנעלם נתקלו בתגובות משתמטות, אפילו לעגניות, מצד הרשויות הרפובליקניות. לבסוף עלה
בידו לגלות, למרות ההכחשות, את האמת: אנשי ה נ.ק.ו.ד. הסטאליניסטי חיסלו את רובלס,
והתירוץ שלהם לכך היה שהוא התגלה כסוכן פאשיסטי. לדוס פאסוס היה ברור, עם
זאת, שמדובר בשקר, ושהסיבה האמיתית לחיסול היו דעותיו הנון קונפורמיסטיות.
 למעלה - רובלס. למטה - אפריל 1937, מדריד, המינגווי מימין, דוס פאסוס משמאל, יוריס אוואנס, מפיק 'אדמה ספרדית', עם הגב למצלמה, סידני פראנקלין, לוחם השוורים האמריקאי, שני מימין

כשבא דוס פאסוס עם מימצאיו להמינגווי,
הסתבר לו שהמינגווי ידע מזה זמן על החיסול, ושזה לא נראה בעיניו נורא כל כך, ושגם
אם ההסבר של ה נ.ק.ו.ד היה שקר, כך סבר, בתוך 'הקונטקסט הרחב' של המלחמה זה נראה
לו כשקר שאפשר לסלוח עליו.
דוס פאסוס טען לעומתו - מה הטעם להילחם
למען ההומניזם, אם בדרך רומסים את ההומניזם, והמינגווי לעג ל'בכיינות'
ול'רכרוכיות' שלו.
דוס פאסוס הוכה בהלם, ממנו לעולם לא
התאושש. ההלם לא היה רק בגלל הרצחנות הסטאליניסטית, ולא רק בגלל האופורטוניזם
הרפובליקני, אלא גם, אולי בעיקר, בגלל האדישות, האכזריות, הרשעות, וחוסר האנושיות
של ידידו הטוב, איש הצדק והקידמה המינגווי.
ג'ורג פקר, עיתונאי שסיקר את הפרשה, פירש,
כמו מילטון וולף, את התנהגותו של המינגווי כנרקיסיזם. עבור המינגווי, הוא
טען, המלחמה היתה, בעיקרו של דבר, 'במה לפסיכודרמה של עצמו'. סטיבן קוך,
בספרו 'המינגווי, דוס פאסוס, והרצח של חוזה רובלס', מסביר את התנהגות המינגווי
במשיכתו לקשיחות ולעוצמה אותן ביטאה בעיניו הרצחנות של ה נ.ק.ו.ד, בעוד העמדה של
דוס פאסוס ייצגה עבורו 'נשיות', שכנראה לחלוטין לא היתה קבילה מבחינתו.
עבור המינגווי, 'ספורט', למשל, היה,
אקסלוסיבית, אחד מהשלושה: איגרוף, ציד\דייג, או מלחמת שוורים.

המינגווי (במכנסיים לבנות) מתגרה בשור בקורידה של פמפלונה, 1925
המלחמה בין השור למטאדור נשאה בעיני
המינגווי משמעות מטאפיזית. לבנו הבכור ג'ון 'ניקנור' הוא קרא על שם מטאדור מפורסם.
האלימות והמוות נמצאים במרכז רבים מספריו וגם בחייו האישיים. אביו, כידוע, התאבד
ביריה, וכך עשה הוא עצמו בגיל 62. אחיו ואחותו התאבדו גם הם, וכך גם נכדתו מרגו,
וכנראה גם בנו גרגורי (שהחליף את מינו, למרבה האירוניה, ומת, בכלא, כ'גלוריה'
המינגווי).
 המינגווי עם בנו גרגורי ('גלוריה') במסע
צייד בסאן-ואלי, איידהו, 1941
אחוז הלם מהבגידה, שבור, עזב דוס פאסוס
בסוף אפריל את ספרד. בדרכו לצרפת הוא עצר לפגישה שנקבעה לו מראש. בלובי מלון
בברצלונה הוא פגש אנגלי גבה קומה, כחוש, מובס למראה, שהיה בחופשה בעיר לאחר שבילה
חודשים בחזית אראגון. זה היה ג'ורג' אורוול.
'דברים ששמעתי מניעים אותי לחשוב
שאתה אחד האנשים היחידים שמבינים מה מתרחש כאן', פתח אורוול את פגישתם.
לאחר הפגישה עזב דוס פאסוס את ספרד, וזמן
קצר לאחר מכן התחילו קרבות מאי 'הפנימיים' של ברצלונה [ריסוק האנטי-פאשיסטים
הטרוצקיסטים על ידי המימסד הרפובליקאי נשלט-סטאלין].
עד שפרצו הקרבות הללו אורוול, למרות
ביקורתו על הסטליניזציה של הרפובליקנים, התכוון להצטרף לבריגדות (שכפי שציינו היו נתונות מראשיתן, באמצעות הקואומינטרן, לפיקוד סטאליניסטי הדוק).
הקרבות שינו את דעתו - הוא החליט
להישאר עם הטרוצקיסטים הנרדפים.
לחבר קומוניסט ששאל אותו
לגבי תוכניתו להצטרף לבריגאדות, הוא אמר שהוא מופתע שהקומוניסטים [שליטי הצד
הרפובליקאי] עדיין מעוניינים בו. הרי בפרופגנדה שלהם הם הציגו את הטרוצקיסטים
כ'סוכנים פאשיסטים', הוא אמר...
זמן קצר לאחר מכן הוצאו הטרוצקיסטים אל
מחוץ לחוק, ואורוול (ואשתו) אך בעור שיניהם הצליחו להימלט לצרפת, נחלצים כך
ממאסר, אולי אף ממות.
הספרים שכתב אורוול מאוחר יותר, 'חוות
החיות' ו '1984' (וכמובן 'הומאג' לקאטאלוניה') מושפעים במידה רבה מחוויית אותם ימי
ברצלונה טראומטיים.
 אורוול
*
לתיאור הזה של 'המינגווי שלא הכרתם',
שנכתב לפני שנה, יש גם פיאנלה... לפני כמה חודשים נוסף לחקירתי, באורח לא צפוי,
נדבך נוסף - היתה זו סקירת ה'גארדיאן' שנפלה לידי על ספר המסתמך על ארכיונים רוסיים ישנים שנפתחו
לאחרונה המגלה שמשך רוב
שנות מלחמת העולם השנייה, תחת הכינוי 'ארגו', עבד המינגווי עבור ה נ.ק.ו.ד...
יש לסייג, עם זאת: הדעה המקצועית של אנשי הביון הרוסיים על המרגל המינגווי
לא היתה טובה מזו של מילטון וולף והלינקולנים שלו על המינגווי הלוחם... איכות
האינפורמציה שסיפק נפלה בהרבה מרצונו לסייע, כך חשו מפעיליו, ומתישהו לקראת סוף
שנות הארבעים הם ויתרו על שירותיו... מיותר לציין שאותי החשיפה המרעישה לא הפילה
מהכסא...
| |
דפים:
|