לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

החיים הם במקום אחר


ועכשיו - אל החיים האחרים, אלה בלי הטעויות!

כינוי: 

מין: זכר

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    פברואר 2009    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
2/2009

פוסט בחירות - חלק שני (בשירות תרבות הצריכה)


[חלק ראשון]


אני כותב כאן שוב את ההקדמה:

[ביום שלישי הקרוב, אני הולך להצביע לתנועה הירוקה – מימד.  

אני מאמין בתנועה, ואני מאמין למי שעומד בראשה, ערן בן ימיני.

את ערן הכרתי לראשונה ב- 1996, כשהקים את מגמה ירוקה. לאורך שנות הכרותנו הרגשתי תמיד שהוא אדם ישר והגון, יודע להלך עם הבריות ולהצחיקן, ובכלל אחלה בן אדם (למרות, ואולי בגלל, מוצאו התימני).   וכן ביכולתי להעיד ולאשר, שהדבר שהכי מענין את ערן הוא איכות הסביבה (מספיק מענין, למשל, כדי לעזוב לימודי תואר שני בטכניון ולעבוד קרוב ל- 24 שעות ביממה בהקמת מגמה ירוקה, במשכורת של חצי משרה לפי שכר מינימום). 

אז אם הייתם רוצים להכיר – ולו וירטואלית – מישהו (אני) שמכיר מישהו (ערן) שהוא חבר כנסת – הצביעו גם אתם לתנועה הירוקה. 

אגב, באופן טבעי אני מכיר שם עוד כמה אנשים, מימי מגמה ירוקה.  כולם אנשים מצויינים.

 

כיוון שאני מדבר כאן על הדעות שלי, אין לקחת אותי לגמרי ברצינות. הדעות משתנות מדי פעם. ולפי הבודהיזם אנחנו בכלל צריכים להיפטר מהן (מהדעות שלנו).] 


5. ועדי עובדים בשירות הקפיטליזם

למה הדבר דומה בעיני?  לשימוש שעושים במנגנונים שמקורם סוציאליסטי, כדי לחזק את הכלכלה הקפיטליסטית. כוונתי לגופים כמו הועדים החזקים במשק, ועדי העובדים בבנקים, בנתב"ג, בנמלים, בחברת חשמל וכו'.   אלו גופים שבמקור קמו להגן על העובדים. זה היה  בתקופה בה היה עוני ממשי במדינה (ובכל העולם), וניצול ברוטלי של עובדים היה מתרחש פה ושם.

עם הזמן, השפע החומרי חסר התקדים  שהביא איתו הקפיטליזם, הפך את המטרות המקוריות של הועדים ללא רלנטיות.    ומה עשו הועדים? באופן לא מפתיע, הם לא התפרקו מרצון. הועדים המשיכו להלחם למען רווחת העובדים, גם כאשר העושר שהצטבר בידי העובדים הפך אותם לבני מעמד הזעיר בורגנים, אם לא הבורגנות.  הם המשיכו להשתמש באותה שפה, כאילו העובדים נמצאים על בריקדות  והממשלה, או אויבים מסתוריים אחרים (שכן חברות אלו לא נוהלו ע"י בעלי ההון, האויבים הטבעיים של הפועלים) מנסים לגזול מהם ללא הרף את כבשת הרש (יש לי אוסף קטן וביזארי של פמפלטים של הועד בחברת חשמל, בשנים 1995 עד 2005 בערך, שמוכיח זאת באופן מאלף).   במקביל, פעלו הועדים על מנת להפוך את העובדים למאושרים יותר –  באמצעי היחיד לאושר שהציבה החברה הצרכנית לפרט, כלומר צריכה.  במקביל לפמפלטים המתלהמים, פרסם ועד חח"י עשרות ומאות הודעות על דילים, עם חברות תעופה, מלונות נופש, רשתות מחשבים ואלקטרוניקה, וכיוצא בזה פריטים חיוניים להשרדות הפועלים. למעשה, הורגלנו לראות את הועד כמנגנון של רווחה, מנגנון שהצלחתו נמדדת בהצלחת המשא ומתן שהוא מנהל עם ספקי הסחורות – האם הצליח לסגור דיל טוב עם חברת פלאפון?  כן, דיל לא רע, אבל לגיס שלי שעובד בבנק לאומי השיגו דיל הרבה יותר טוב עם חברת פרטנר...

ועדים אלה, עם יומרותיהם הסוציאליסטיות לכאורה, תורמים תרומה אדירה להפיכת המשק לצרכני וקפיטליסטי יותר.     ראו למשל את עניין העובדים הזרים – מי שרץ לרשות ההסתדרות ושקל לכלול אותם באיזושהי צורה בהסתדרות העובדים – מייד ספג איומים ודה לגיטמציה. זאת כיוון שההסתדרות נשלטת ע"י הועדים הגדולים, ואינה מייצגת פועלים אמיתיים.    וגם העובדים הזרים, אחרוני הפועלים האמיתיים, אינם רוצים בעצם אלא לעבוד כדי לשלוח כספים למשפחותיהם. הם מרוצים מההסדר, איכשהו. הוא עדיף על מה שהכירו בארצם.    

6. השמאל הצרכני -  הפסיד אפילו בקיבוץ

הקפיטליזם ותרבות הצריכה ניצחו נצחון גורף. והמלל הצדקני, החוזר על עצמו, של קומץ רועש מהשמאל הרדיקלי - אף הוא משרת, בחוסר הרלבנטיות שלו, את המנגנון של חברת הצריכה. בשמאל הרדיקלי, האנרגיות מגויסות לטובת איזה אחר:  ערבי /  תושב עיירת פיתוח וכו'.  לעולם אין דיון במה שתרבות הצריכה עושה לאנשי השמאל הרדיקלי עצמם – הם מעצם הגדרתם העצמית מחוסנים מהתחלואים הללו, כיוון שהם היחידים הרואים נכוחה. 

 

ובעצם, השמאל מעולם לא הציב אלטרנטיבה אמיתית לקפיטליזם. 

בקיבוץ השמו"ץ בו גדלתי נעשה ניסיון כזה.     נעשתה מהפכה שנגעה למנגנונים הכי בסיסיים בחברה הקפיטליסטית בורגנית: מנגנון השכר הדיפרנציאלי, ומנגנון המשפחה.  

אבל בסוף שנות הששים ותחילת שנות השבעים, החלו הקיבוצים להכניס למשק באופן הולך וגובר מפעלי תעשייה, במקום המשק החקלאי בלבד שהיה קודם.

מפעלי התעשייה לא נכנסו בלי ויכוח, בלי שיהפכו בפיהם של נואמים נלהבים לדוגמא להדרדרות ולמשבר הערכי, וכיוצא בזה מלים מזהירות שתמיד היו שגורות בקיבוץ. אבל עיקר הויכוח היה סביב העבודה השכירה שנכנסה יחד עם המפעלים.  כמו כן היתה דאגה מהניכור שהעבודה על פס הייצור עשויה לעורר, לפי התורה המרכסיסטית.  אבל לכך היתה לאותה תורה תשובות, שנהגו ע"י טובי המוחות בבואם להצדיק את התפתחות המהפכה (התעשייתית) בברית המועצות (ואחר כך בסין הקומוניסטית).

כי ברית המועצות היתה מעצמה תעשייתית. וכל השפה הקומוניסטית, ובעיקבותיה גם הסוציאליסטית, היתה עמוסה באימאג'ים הרואיים  של פועלים חרוצים ונחושים, על רקע מפעלי תעשייה אדירים. ברית המועצות היתה קודם כל התעשייה שלה, על הישגיה האדירים בכדור הארץ ובחלל החיצון. 

כך שלכיוון הא.ד.גורדוני לא ניתנו בקיבוץ אלא כמה עשורים של חסד, לפני כניסה בלתי נמנעת , לכאורה, של תעשייה כבדה.  אמנם, יש לציין שלפחות  אצלנו, הילדים בני הקיבוץ, התעשייה היתה נטולת כל סקס אפיל. ליבנו שאף אל העבודה בשדה ואל הטרקטורים (הטרקטורים, שמצידם מצביעים עד כמה העבודה בשדה לא היתה בעצם אלא גרורה של אותו כיבוש קולוניאליסטי של הטבע, פרי המהפכה המדעית ושילובה במנגנון הקפיטליסטי). ועם זאת, הפכו במהרה מפעלי התעשיה למרכז הכלכלה הקיבוצית. בני קיבוץ וחברי גרעין הלכו ללמוד את המקצועות שדרשה מהם התעשיה הזאת (אצלנו, בעיקר הנדסת מכונות).  זה היה עניין חדש, הלימודים האקדמים, מעין מהפכה אקדמית בקיבוץ.  בני הקיבוץ הרי לא למדו לבגרות במערכת החינוכית הקיבוצית. בהתאם לזאת בני קיבוץ, בסיימם את השירות הצבאי ולאחר פרק זמן בקיבוץ, נשלחו (החל משנות השבעים, אני מניח)  למה שנקרא "מכינה", בה השלימו את הבגרויות.

{מפעל בקיבוץ}

 

כמי שגדל בקיבוץ כילד בשנות השבעים, וכנער בשנות השמונים, ראיתי מול עיני איך הקיבוץ נוטש את העולם הצנוע, המוגבל, של שנות השבעים, ומצטרף לחברת הצריכה. תוך דיבורים בלתי פוסקים על משבר כלכלי, נקנו טלפונים לכל בית ואחר כך טלויזיות. כמו כן, ביני ובין בני הקיבוץ המבוגרים ממני בעשר שנים, יש תהום:  בנעורי, כבר היה לכל נער בקיבוץ מרחב רב לשימושו הפרטי. היה לנו שירותים בכל חדר הן במוסד החינוכי והן בקיבוץ. היה לנו חדרים משלנו הן במוסד והן בקיבוץ. היו לנו הסעות יומיות מהמוסד לקיבוץ.  אפילו חדרי ההורים גדלו והורחבו, עוד לפני הפסקת הלינה המשותפת.  

כך נותר אותו עולם מושגים מהפכני-קיבוצי בשפה, בעוד במציאות כבר לא היתה לו אחיזה.  המוסדות החינוכיים נותרו כשהיו, פחות או יותר, אבל התרוקנו מתוכן.  למשל, עקרון חשוב בחינוך של בני הנוער היה שהגדולים מחנכים את הקטנים יותר. זה נעשה בין השאר ב"פעולות" של "התנועה".  בזמן שאני הייתי בגיל ההתבגרות, היו "פעולות", אבל הן היו ריקות מתוכן, משעממות, לא רלבנטיות. הן לא היו מלהיבות כמו נסיעה – רצוי פיראטית ובאישון ליל - על טרקטור.

ההתפתחות הזאת הכשירה את הקרקע למה שבא מייד בהמשך– התמוטטות מוחלטת של הקיבוץ והעולם הקיבוצי. בני הקיבוץ המעטים שנשארו בו היו הראשונים להנהיג דוקטרינות תאצ'ריסטיות. המנהלים, עורכי הדין, אנשי השיווק, אנשי ההייטק – הם אלו שהפכו לבעלי השררה ולבעלי המאה.  בענפי החקלאות – שהיו פעם בילדותנו ובנעורינו משאת נפש – נותרו לעבוד רק קומץ פיליפינים ועובדים שכירים אחרים.  מענין שההתמוטטות הכלכלית באה בעקבות העדר בעלי מקצוע בתחום השיווק הניהול, המשפט וכיוצא בזה עסקי אויר גלותיים. בני הקיבוץ נשלחו ללמוד בעיקר דברים כמו הנדסת מכונות, וודאי שלא שיווק או עריכת דין. המהפכה התעשייתית אירעה באיחור של עשרות שנים, כאשר המשק כבר היה קפיליסטי לחלוטין (הרי כבר בזמן גולדה, אחרי מלחמת ששת הימים, הוא היה קפיטליסטי למדי). המפעל בקיבוץ שלי ייצר היטב, אבל הסחורה נתקעה שנים במחסן פח ענק שקראו לו "הפיל הלבן".  בכל אופן, ההתמוטטות הכלכלית מישנית בעיני להתרוקנות העולם הקיבוצי מתוכן. אילו היה נשאר הקיבוץ כאלטרנטיבה לחברת הצריכה, היה צולח גם את המשבר הכלכלי.

{טרקטור אספנות}

 

מה שאני רוצה להדגיש הוא שהקומוניזם, ובעקבותיו הסוציאליזם,  מעולם לא העמידו אלטרנטיבה למתווה היסודי של הכלכלה הקפיטליסית:  אותו חיבור בין מדע, פיתוח טכנולוגי, צמיחה כלכלית, ועליה ברמת החיים.

 

7.איכות סביבה? - רק תצאו קודם מהשטחים (הכבושים)

 

הדיון בשמאל בארץ, למשל, תמיד דוחה הצידה סוגיות סביבתיות, בגלל שקודם כל יש לפתור את "הסכסכוך".  גישה זו מניח ש"הסכסוך" נובע בעיקרו מהטמטום של המנהיגים בצד הישראלי.      לעניות דעתי:

 1. אין הרבה דברים שאנחנו יכולים לעשות בקשר ל"סכסוך". הליכה להפגנה היא לא עשיה כל כך מרשימה בעיני, והשפעתה – מלבד מירוק המצפון - אפסית.

2. הסכסוך אינו נובע רק מטמטומם של המנהיגים הישראלים. 

3. לסכסוך סיבות רבות ומורכבות, והוא , למרבה הצער, כנראה אינו עומד להיפתר באורח פלא ובין לילה ב"הסדר" כזה או אחר.  

רוצים דוגמא היסטורית? הביטו במצרים. שלושים שנה בהסכם שלום עם ישראל.  פרק זמן שמאפשר לבחון את הדברים בנחת.  הסכם השלום מחייב נורמליזציה.  בפועל, האליטה התרבותית של מצרים מחרימה כל מי שמעז לסוע או לקיים קשר עם ישראל.  הממשלה המצרית אינה פועלת לשנות מצב זה - היא צריכה את הסכסוך עם ישראל, היא צריכה את הכתבות בעיתונות ובטלויזיה המצרית שמסיתות את הציבור נגד ישראל ומספרות לו על סוכני מוסד שמרעילים את המים המצריים בויאגרה. 

כנ"ל בירדן.

4. רכוז כל המאמץ ב"סכסוך" מונע עשיה פרודוקטיבית, שיכולה להביא שינוי חיובי מיידי, כאן ועכשיו.  למשל, מאבק למען דבר מה שמציק לי בסביבה המיידית שלי.

5. בפועל, המאבק נגד "הכיבוש" ובעד "סיום הסכסוך עכשיו" מונע על ידי שנאה (למנהיגי ישראל, למשל).  מאבק כזה אינו יכול לייצר אלא שנאה.

 

8. יוסי שריד שולף מהכובע

אתן דוגמא לסעיף 4: בתקופה שבין 1996 ל- 2000 (בערך) הייתי פעיל במגמה ירוקה.  המאבק המרכזי (והכשלון המרכזי,  בדיעבד) היה נגד חוצה ישראל.  במסגרת זו, כינסנו (בסוף שנת 98 אם אינני טועה) מסיבת עיתונאים בבית העיתונאים ברחוב קפלו. האורחים היו יוסי שריד ועוזי לנדאו.  את יוסי שריד אין צורך להציג.  אציין רק שבאותה עת היה אופוזיציונר בולט לממשלת נתניהו,  ושר איכות  הסביבה לשעבר.   לנדאו היה יו"ר ועדת חוץ ובטחון, וחבר הליכוד, מפלגת השלטון.    שריד הכריז מוקדם יותר באותה שנה שיאכל את כובעו אם נתניהו יחתום על הסכם וואי.  מסיבת העיתונאים נערכה זמן קצר אחרי שנתניהו חתם על הסכם זה.   שריד לא התאפק, והחליט להפוך את מסיבת העיתונאים נגד כביש חוצה ישראל  לבמה לדיבור נגד נתניהו.  במקום לדבר נגד הכביש, הסביר בלולינות לשונית מדוע אינו אוכל עדיין את הכובע שאין לו.  בידי שמורים המפית עליה שירבט את חלק מדבריו בטרם ידבר – אספתי אותה למזכרת כשהתפזרו כולם מן החדר ("פרוייקטים [כמו חוצה ישראל] – אפשר לעצור , אם אפשר לעצור את אוסלו").  מה אמור לנדאו – הידוע בדעותיו הימניות בנושאים המדיניים - לעשות במצב כזה? עד כמה שזכור לי, הפגין אצילות נפש ולא התייחס לדבריו של שריד.  

מסמך היסטורי {מסמך היסטורי}

 

לנדאו היה תמיד מהח"כים הפעילים ביותר בעניני איכות סביבה.  העצוב הוא, שגם שריד היה כזה.     ויותר מזה – אם לנדאו היה נוף חריג יחסית במפלגתו, הרי שמר"ץ (על גילגוליה השונים) פעלה יותר מכל מפלגה אחרת בעניני איכות סביבה.    אלא שמר"ץ תמיד הצניעה פעילות זו, כמו התביישה בה.  בראש העמידה מר"ץ את עניני הסכסוך, ואחריהם את הסכסוך עם החרדים.  התנהגותו של שריד באותה מסיבת עיתונאים, מעידה כיצד בעמקי נפשו סבר שנושאי איכות הסביבה הם משניים ולא חשובים לנושאים המדיניים, שכולם אוהבים לעסוק ולדבר בהם.  ואילו החבר כנסת החברתי/מזרחי של מר"ץ, רן כהן, הצביע בעד סלילת חוצה ישראל.  אין זה מקרה – ח"כים "חברתיים" בדרך כלל יתמכו בפרוייקטים כאלה, שנראים להם עתירי עבודה, וודאי שיתנגדו לנקיטת צעדים כלשהם נגד מפעלים, גם אם אלו מפעלים שמרעילים ערים שלמות, בפריפריה.

שריד וכהן{שריד וכהן}

כמו יוסי שריד ורן כהן, כך מפלגתם וכך חד"ש, העבודה, קדימה והשאר. על מפא"י / רפ"י (על נציגיה השונים בפוליטיקה – מבן גוריון דרך שמעון פרס ועד אריאל שרון), ועל מאבקה הנחרץ בטבע ובסביבה הארץ ישראלים, מייבוש החולה ועד כביש חוצה ישראל – אפשר לכתוב ספר עב כרס (ששמו המתבקש יהיה "נלבישך שמלת בטון ומלט").  קודם יש לפתור את הסכסוך/ לבנות את הארץ, הם אומרים, איכות הסביבה היא עניין של יאפים מפונקים ונאיבים עם עודף זמן פנוי.

אני – ועד כמה שזכור לי, ערן בן ימיני לא יחלוק עלי – אומר:  להפך. קודם כל טפלו במה שאפשר לטפל, בסביבה המיידית. אל תדברו גבוהה גבוהה, עשו דברים צנועים ומעשיים. התחילו ממה שמציק לכם מסביבכם. את זה אפשר לשפר.  אם לא תהיה כאן תחבורה ציבורית נורמלית, אם כל הזדקקות לאוטובוס הופכת לסיוט, אם כל יציאה החוצה מהבית כרוכה בעשן, בלכלוך, במכוניות שמסכנות אותי – איך אוכל למצוא בתוכי שלווה?  ואם לא אמצא בתוכי שלווה, איך אוכל לעשות שלום עם שכני?

לקח נוסף שאני נושא עמי  ממאבק זה נגד כביש שש, היה הבג"ץ שנכשל נגד קטע מספר 18. כאן הראו שופטי בג"ץ כי כאשר יש ברצונם, הם יכולים להיות מאד לא אקטיביסטיים, שלא לאמר פאסיביים, מבחינה שיפוטית. הנה דבריו של השופט העליון מ. חשין (מכאן) בהקשר לעתירה אחרת שהוגשה נגד הכביש (ונדחתה כמובן): " לעניין זה נזכור, בראש ובראשונה, כי אין אנו יושבים לדין כטריבונל עליון לתכנון. הסמכות לתכנון הופקדה בידיהם של גופי התכנון המנויים בחוק, ובמרחב שיקול הדעת הניתן להם, ועל יסוד הנחה שפועלים הם בתום-לב ובמידה ראויה של סבירות, רשאים ומוסמכים הם אותם גופים לנוע כרצונם ועל-פי שיקול-דעתם. אנו, כבית-משפט, לא נתערב בפעילותם של גופי התכנון אלא אם תימצא בה סירכה מאלו סירכות המצדיקות התערבותנו"

אין לי מושג מה זה סירכה, אבל הלוואי ומערכת המשפט היתה מגלה צניעות כזאת כשהיא נחפזת לחקור את ראש הממשלה התורן.    

אלו הסיבות בגללן נדחתה העתירה על קטע מספר 18:  "השופטים, אהרון ברק, איילה פרוק'ציה ויונתן עדיאל, קבעו כי יש לדחות את העתירה כיווון שהיא לוקה בשני ליקויים מהותיים. האחד, היא הוגשה תוך שיהוי ניכר, 4 שנים לאחר אישורה הסופי של תוכנית המתאר לקטע 18. השנייה, היא כי העותרים לא מיצו את הליכי התכנון הפתוחים בפניהם כדי לתקוף את התוכנית."

כמו שאפשר להווכח, סיבות מהותיות ונכבדות מאד מכריעות את הכף ומניעות את כף הבולדוזר, כשמדובר בסוגיות קלות ערך כמו שטחים (שלא יחזרו לעולם להיות) פתוחים וירוקים,  וב"מחלוקת שנתגלעה בין אסכולות מתכננים " (שוב חשין).   

בשורה התחתונה – בג"ץ בתוך עמו הוא יושב, גם אם בתוך חלק אליטיסטי ומסוים מאד של העם.  מבג"ץ לא באה הישועה, וגם לא תבוא.  בג"ץ נכון להתערב ולאמר מה המידה שבה יש לטלטל טרוריסט, ומי מספיק טרוריסט לטלטלו;  בג"ץ נכון להגן על הגרוע בפושעים אם חלה תקלה בנוהל עצירתו;  בג"ץ יטפל בכל שר משפטים או ראש ממשלה שמאיים על שררתו של בג"ץ (הנקראת בפיו "עצמאותו השיפוטית").   אבל בג"ץ לא יתקע ולו מקלון בגלגלי המכונה הטכנולוגית-צרכנית.   

9. הקפיטליזם ניצח, מרקס צדק (בדבר אחד)

קשה היום לזכור את נקודת המוצא של המהפכה המדעית. האנושות ניצבה אז מול טבע שנראה חזק בהרבה ממנה. חלקים ניכרים מכדור הארץ טרם "נכבשו".  רובה העצום של האנושות חי בעוני של גוויעה מרעב וממחלות. למעשה, אפילו באירופה של אחרי מלחמת העולם השניה , לפני כששים שנה, היה עוני כזה שכיח.  חלק ממדינות דרום מזרח אסיה הצטרפו רק לפני כעשור או שניים לקרוסלה של הפיתוח הכלכלי.  

המהפכה המדעית והקפיטליזם שינו את העולם.  במחצית הראשונה של המאה העשרים, נראה היה (לאחר האופטימיות של סוף המאה ה- 19) שהשינוי הוא לכיוון של הרס מהיר ומוחלט של העולם. 

לאחר מכן, הפיתוח הכלכלי טכנולוגי המואץ חדר ליותר ויותר ארצות ועמים. אותו פיתוח גם הורס את הסביבה, באופן שחייב את המדינות לעשות צעדים מסוימים להגבלת הפיתוח. לא בגלל שהסביבה (בעלי חיים, עצים) מענינת אותן כשלעצמה, אלא בגלל שהבינו שהרס הסביבה מסכן גם את קיומו של בנה השתלטן של הסביבה, האדם.   הצעדים אינם מספיקים – אבל איך יכולות ממשלות לבצע צעדים מספיקים אם אין להן תמיכה ציבורית?  ולדעתי, אין להן תמיכה ציבורית, בגלל שתודעתם של אנשים שטופה בצורך ובהכרח לקנות.

{מעל לעיר בטון}

 

הצלחתו של הקפיטליזם איננה אומרת שמרקס טעה בכל דבריו. להפך, דווקא הצלחתו המסחררת מדגימה דבר אחד מרכזי עליו דיבר מרקס: הכלכלה הקפיטליסטית היא כדור שלג שצריך תמיד לגדול.  התמ"ג, בתרגום לימינו, צריך תמיד לגדול. אחרת המדינה נכנסת למיתון, על כל הדברים המשתמעים ממנו, כמו פיטורים.  אבל איך התמ"ג יכול לגדול אם אין גידול באוכלוסיה? רק על ידי צריכה מוגברת ומיותרת של כל אחד מאנשי המדינה, החל מגיל הינקות. אין שלווה בכלכלה זו. תמיד לצרוך עוד.   צריכה מוגברת זו פוגעת

 1. בסביבה (כפי שיכול לראות כל ישראלי שעיניו בראשו. וזו אינה פגיעה בבעלי חיים ובצמחים בלבד, אלא גם באדם עצמו. פגיעה בילדים שיגלו רק אחרי הצבא, בהימאליה או בדרום אמריקה, מה הוא טבע)

 2. בשקט הנפשי של הצרכנים (כולנו, בלי יוצא מהכלל. מטבע עבודתי נמצאתי הרבה עם אנשי מחשבים. מעולם לא אמר לי אחד מהם: איזה יופי, אני מרויח פי שניים וחצי מהשכר הממוצע, יש לי מספיק לכל צרכי ואפילו יותר מזה. תמיד אמרו לי: אין לי, אני מודאג, אני רוצה יותר, מה יהיה?). 

 

מכיוון שהקפיטליזם וחברת הצריכה הצליחו כל כך, ובהעדר אלטרנטיבות, הפכה האמונה בהפרטה לדת בקרב כלכלנים, אנשי עסקים ומקבלי החלטות.  נראה שאין להפרטה גבולות, הכל מופרט:

חינוך לילדים ונוער:  בתי ספר לומדים בחסות מותגים.   ילדים חשופים לפרסומות יותר משהם חשופים למורים.  החינוך הטוב הופך מותרות שעולים הון.

אוניברסיטה:  מה שאינו רווחי במגמת חיסול. 

רפואה:  רפואה טובה הופכת יותר ויותר מותרות לעשירים.  רופאים בקופות חולים נמדדים במכסות שהם מספיקים.

אני תוהה האם יש לבני דת ההפרטה והשוק החופשי גבולות. האם יציעו, למשל, להפריט גם נשק להשמדה המונית ?   נמכור אותו למרבה במחיר, כפי שמנסים כבר עכשיו לעשות מדענים ברחבי העולם.

{דגל מופרט}

שהרי במקביל, באמצעות אותו שילוב של מדע וטכנולוגיה, הגיע פיתוח אמצעי הנשק לשיא, שמשמעותו שהפעלת הנשק תגרום להשמדה מוחלטת של כדור הארץ, או לפחות של האנושות.  באופן פראדוכסלי, גרם הדבר לכך שלא פרצו מלחמות עולמיות. השמדת ההמונים שככה במידת מה.  אנחנו – גם אם פה בישראל קשה לפעמים לתפוש את זה – כבר דור שני של בני מזל. אנחנו נהנים משפע חומרי יחסי, ומאי אלימות יחסית.

- אי אלימות?! שפע?! איפה אתה חי?!

כמובן, לנו נראה שאנחנו חיים בכאוס שותת דם ומחסור.  

ובאמת אנחנו חיים רוב הזמן בכאוס כזה. ואחת הסיבות לכך, היא האופן בו אמצעי התקשורת קונים אחיזה בתודעתנו, וזורעים בה פחדים ותשוקות והרס. כלי תקשורת ניזונים מפרסומות, שתפקידן להקנות לנו תחושה של חוסר, ורצון להאחז במוצר כלשהו, כאילו מוצר זה יקנה לנו את מה שחסר לנו.  האמת כפי שכבר ציינתי, היא הפוכה: אילו היינו באמת צריכים את המוצרים הללו, לא היה צורך לפרסם אותם. האם לחם צריך פרסום? האם מלח צריך פרסום? האם מים צריכים פרסום? כן, מים מינרליים שנשאבים ממשאביו המדלדלים של כדור הארץ זקוקים לפרסום. וייצור ופרסום ושיווק והובלה וקניית מים מינרלים מגדילה את התמ"ג.  אלא שמים מינרלים (עדיין) אינם בריאים יותר ממי ברז. להפך.

כל זה יכול להסתיים בכל רגע, כמובן.  לחיצה אחת פזיזה על כפתור שאסור ללחוץ עליו, למשל. או ריצה לא זהירה לכביש, ברגע לא מוצלח (על הכביש דוהרות מכוניות, וזה לא מקרי. אני מהמר שיבוא יום ומכוניות פרטיות יזכו לטיפול שזכו לו הסיגריות).   

אז בואו ננסה לשנות לטובה את מה שאנחנו יכולים, כאן, בחיים שלנו ברגע זה. 

אויר ומים {אויר ומים? יש בתחנת הדלק}

נכתב על ידי , 8/2/2009 16:32   בקטגוריות פוסט יותר ארוך מהפוסטים של מרגי כפרה עליה  
20 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של איתי() ב-22/2/2009 06:08



66,382
הבלוג משוייך לקטגוריות: סיפורים , שירה , צילום
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לjerom_k אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על jerom_k ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)