לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

החיים הם במקום אחר


ועכשיו - אל החיים האחרים, אלה בלי הטעויות!

כינוי: 

מין: זכר

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    פברואר 2009    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
2/2009

פוסט בחירות - חלק שני (בשירות תרבות הצריכה)


[חלק ראשון]


אני כותב כאן שוב את ההקדמה:

[ביום שלישי הקרוב, אני הולך להצביע לתנועה הירוקה – מימד.  

אני מאמין בתנועה, ואני מאמין למי שעומד בראשה, ערן בן ימיני.

את ערן הכרתי לראשונה ב- 1996, כשהקים את מגמה ירוקה. לאורך שנות הכרותנו הרגשתי תמיד שהוא אדם ישר והגון, יודע להלך עם הבריות ולהצחיקן, ובכלל אחלה בן אדם (למרות, ואולי בגלל, מוצאו התימני).   וכן ביכולתי להעיד ולאשר, שהדבר שהכי מענין את ערן הוא איכות הסביבה (מספיק מענין, למשל, כדי לעזוב לימודי תואר שני בטכניון ולעבוד קרוב ל- 24 שעות ביממה בהקמת מגמה ירוקה, במשכורת של חצי משרה לפי שכר מינימום). 

אז אם הייתם רוצים להכיר – ולו וירטואלית – מישהו (אני) שמכיר מישהו (ערן) שהוא חבר כנסת – הצביעו גם אתם לתנועה הירוקה. 

אגב, באופן טבעי אני מכיר שם עוד כמה אנשים, מימי מגמה ירוקה.  כולם אנשים מצויינים.

 

כיוון שאני מדבר כאן על הדעות שלי, אין לקחת אותי לגמרי ברצינות. הדעות משתנות מדי פעם. ולפי הבודהיזם אנחנו בכלל צריכים להיפטר מהן (מהדעות שלנו).] 


5. ועדי עובדים בשירות הקפיטליזם

למה הדבר דומה בעיני?  לשימוש שעושים במנגנונים שמקורם סוציאליסטי, כדי לחזק את הכלכלה הקפיטליסטית. כוונתי לגופים כמו הועדים החזקים במשק, ועדי העובדים בבנקים, בנתב"ג, בנמלים, בחברת חשמל וכו'.   אלו גופים שבמקור קמו להגן על העובדים. זה היה  בתקופה בה היה עוני ממשי במדינה (ובכל העולם), וניצול ברוטלי של עובדים היה מתרחש פה ושם.

עם הזמן, השפע החומרי חסר התקדים  שהביא איתו הקפיטליזם, הפך את המטרות המקוריות של הועדים ללא רלנטיות.    ומה עשו הועדים? באופן לא מפתיע, הם לא התפרקו מרצון. הועדים המשיכו להלחם למען רווחת העובדים, גם כאשר העושר שהצטבר בידי העובדים הפך אותם לבני מעמד הזעיר בורגנים, אם לא הבורגנות.  הם המשיכו להשתמש באותה שפה, כאילו העובדים נמצאים על בריקדות  והממשלה, או אויבים מסתוריים אחרים (שכן חברות אלו לא נוהלו ע"י בעלי ההון, האויבים הטבעיים של הפועלים) מנסים לגזול מהם ללא הרף את כבשת הרש (יש לי אוסף קטן וביזארי של פמפלטים של הועד בחברת חשמל, בשנים 1995 עד 2005 בערך, שמוכיח זאת באופן מאלף).   במקביל, פעלו הועדים על מנת להפוך את העובדים למאושרים יותר –  באמצעי היחיד לאושר שהציבה החברה הצרכנית לפרט, כלומר צריכה.  במקביל לפמפלטים המתלהמים, פרסם ועד חח"י עשרות ומאות הודעות על דילים, עם חברות תעופה, מלונות נופש, רשתות מחשבים ואלקטרוניקה, וכיוצא בזה פריטים חיוניים להשרדות הפועלים. למעשה, הורגלנו לראות את הועד כמנגנון של רווחה, מנגנון שהצלחתו נמדדת בהצלחת המשא ומתן שהוא מנהל עם ספקי הסחורות – האם הצליח לסגור דיל טוב עם חברת פלאפון?  כן, דיל לא רע, אבל לגיס שלי שעובד בבנק לאומי השיגו דיל הרבה יותר טוב עם חברת פרטנר...

ועדים אלה, עם יומרותיהם הסוציאליסטיות לכאורה, תורמים תרומה אדירה להפיכת המשק לצרכני וקפיטליסטי יותר.     ראו למשל את עניין העובדים הזרים – מי שרץ לרשות ההסתדרות ושקל לכלול אותם באיזושהי צורה בהסתדרות העובדים – מייד ספג איומים ודה לגיטמציה. זאת כיוון שההסתדרות נשלטת ע"י הועדים הגדולים, ואינה מייצגת פועלים אמיתיים.    וגם העובדים הזרים, אחרוני הפועלים האמיתיים, אינם רוצים בעצם אלא לעבוד כדי לשלוח כספים למשפחותיהם. הם מרוצים מההסדר, איכשהו. הוא עדיף על מה שהכירו בארצם.    

6. השמאל הצרכני -  הפסיד אפילו בקיבוץ

הקפיטליזם ותרבות הצריכה ניצחו נצחון גורף. והמלל הצדקני, החוזר על עצמו, של קומץ רועש מהשמאל הרדיקלי - אף הוא משרת, בחוסר הרלבנטיות שלו, את המנגנון של חברת הצריכה. בשמאל הרדיקלי, האנרגיות מגויסות לטובת איזה אחר:  ערבי /  תושב עיירת פיתוח וכו'.  לעולם אין דיון במה שתרבות הצריכה עושה לאנשי השמאל הרדיקלי עצמם – הם מעצם הגדרתם העצמית מחוסנים מהתחלואים הללו, כיוון שהם היחידים הרואים נכוחה. 

 

ובעצם, השמאל מעולם לא הציב אלטרנטיבה אמיתית לקפיטליזם. 

בקיבוץ השמו"ץ בו גדלתי נעשה ניסיון כזה.     נעשתה מהפכה שנגעה למנגנונים הכי בסיסיים בחברה הקפיטליסטית בורגנית: מנגנון השכר הדיפרנציאלי, ומנגנון המשפחה.  

אבל בסוף שנות הששים ותחילת שנות השבעים, החלו הקיבוצים להכניס למשק באופן הולך וגובר מפעלי תעשייה, במקום המשק החקלאי בלבד שהיה קודם.

מפעלי התעשייה לא נכנסו בלי ויכוח, בלי שיהפכו בפיהם של נואמים נלהבים לדוגמא להדרדרות ולמשבר הערכי, וכיוצא בזה מלים מזהירות שתמיד היו שגורות בקיבוץ. אבל עיקר הויכוח היה סביב העבודה השכירה שנכנסה יחד עם המפעלים.  כמו כן היתה דאגה מהניכור שהעבודה על פס הייצור עשויה לעורר, לפי התורה המרכסיסטית.  אבל לכך היתה לאותה תורה תשובות, שנהגו ע"י טובי המוחות בבואם להצדיק את התפתחות המהפכה (התעשייתית) בברית המועצות (ואחר כך בסין הקומוניסטית).

כי ברית המועצות היתה מעצמה תעשייתית. וכל השפה הקומוניסטית, ובעיקבותיה גם הסוציאליסטית, היתה עמוסה באימאג'ים הרואיים  של פועלים חרוצים ונחושים, על רקע מפעלי תעשייה אדירים. ברית המועצות היתה קודם כל התעשייה שלה, על הישגיה האדירים בכדור הארץ ובחלל החיצון. 

כך שלכיוון הא.ד.גורדוני לא ניתנו בקיבוץ אלא כמה עשורים של חסד, לפני כניסה בלתי נמנעת , לכאורה, של תעשייה כבדה.  אמנם, יש לציין שלפחות  אצלנו, הילדים בני הקיבוץ, התעשייה היתה נטולת כל סקס אפיל. ליבנו שאף אל העבודה בשדה ואל הטרקטורים (הטרקטורים, שמצידם מצביעים עד כמה העבודה בשדה לא היתה בעצם אלא גרורה של אותו כיבוש קולוניאליסטי של הטבע, פרי המהפכה המדעית ושילובה במנגנון הקפיטליסטי). ועם זאת, הפכו במהרה מפעלי התעשיה למרכז הכלכלה הקיבוצית. בני קיבוץ וחברי גרעין הלכו ללמוד את המקצועות שדרשה מהם התעשיה הזאת (אצלנו, בעיקר הנדסת מכונות).  זה היה עניין חדש, הלימודים האקדמים, מעין מהפכה אקדמית בקיבוץ.  בני הקיבוץ הרי לא למדו לבגרות במערכת החינוכית הקיבוצית. בהתאם לזאת בני קיבוץ, בסיימם את השירות הצבאי ולאחר פרק זמן בקיבוץ, נשלחו (החל משנות השבעים, אני מניח)  למה שנקרא "מכינה", בה השלימו את הבגרויות.

{מפעל בקיבוץ}

 

כמי שגדל בקיבוץ כילד בשנות השבעים, וכנער בשנות השמונים, ראיתי מול עיני איך הקיבוץ נוטש את העולם הצנוע, המוגבל, של שנות השבעים, ומצטרף לחברת הצריכה. תוך דיבורים בלתי פוסקים על משבר כלכלי, נקנו טלפונים לכל בית ואחר כך טלויזיות. כמו כן, ביני ובין בני הקיבוץ המבוגרים ממני בעשר שנים, יש תהום:  בנעורי, כבר היה לכל נער בקיבוץ מרחב רב לשימושו הפרטי. היה לנו שירותים בכל חדר הן במוסד החינוכי והן בקיבוץ. היה לנו חדרים משלנו הן במוסד והן בקיבוץ. היו לנו הסעות יומיות מהמוסד לקיבוץ.  אפילו חדרי ההורים גדלו והורחבו, עוד לפני הפסקת הלינה המשותפת.  

כך נותר אותו עולם מושגים מהפכני-קיבוצי בשפה, בעוד במציאות כבר לא היתה לו אחיזה.  המוסדות החינוכיים נותרו כשהיו, פחות או יותר, אבל התרוקנו מתוכן.  למשל, עקרון חשוב בחינוך של בני הנוער היה שהגדולים מחנכים את הקטנים יותר. זה נעשה בין השאר ב"פעולות" של "התנועה".  בזמן שאני הייתי בגיל ההתבגרות, היו "פעולות", אבל הן היו ריקות מתוכן, משעממות, לא רלבנטיות. הן לא היו מלהיבות כמו נסיעה – רצוי פיראטית ובאישון ליל - על טרקטור.

ההתפתחות הזאת הכשירה את הקרקע למה שבא מייד בהמשך– התמוטטות מוחלטת של הקיבוץ והעולם הקיבוצי. בני הקיבוץ המעטים שנשארו בו היו הראשונים להנהיג דוקטרינות תאצ'ריסטיות. המנהלים, עורכי הדין, אנשי השיווק, אנשי ההייטק – הם אלו שהפכו לבעלי השררה ולבעלי המאה.  בענפי החקלאות – שהיו פעם בילדותנו ובנעורינו משאת נפש – נותרו לעבוד רק קומץ פיליפינים ועובדים שכירים אחרים.  מענין שההתמוטטות הכלכלית באה בעקבות העדר בעלי מקצוע בתחום השיווק הניהול, המשפט וכיוצא בזה עסקי אויר גלותיים. בני הקיבוץ נשלחו ללמוד בעיקר דברים כמו הנדסת מכונות, וודאי שלא שיווק או עריכת דין. המהפכה התעשייתית אירעה באיחור של עשרות שנים, כאשר המשק כבר היה קפיליסטי לחלוטין (הרי כבר בזמן גולדה, אחרי מלחמת ששת הימים, הוא היה קפיטליסטי למדי). המפעל בקיבוץ שלי ייצר היטב, אבל הסחורה נתקעה שנים במחסן פח ענק שקראו לו "הפיל הלבן".  בכל אופן, ההתמוטטות הכלכלית מישנית בעיני להתרוקנות העולם הקיבוצי מתוכן. אילו היה נשאר הקיבוץ כאלטרנטיבה לחברת הצריכה, היה צולח גם את המשבר הכלכלי.

{טרקטור אספנות}

 

מה שאני רוצה להדגיש הוא שהקומוניזם, ובעקבותיו הסוציאליזם,  מעולם לא העמידו אלטרנטיבה למתווה היסודי של הכלכלה הקפיטליסית:  אותו חיבור בין מדע, פיתוח טכנולוגי, צמיחה כלכלית, ועליה ברמת החיים.

 

7.איכות סביבה? - רק תצאו קודם מהשטחים (הכבושים)

 

הדיון בשמאל בארץ, למשל, תמיד דוחה הצידה סוגיות סביבתיות, בגלל שקודם כל יש לפתור את "הסכסכוך".  גישה זו מניח ש"הסכסוך" נובע בעיקרו מהטמטום של המנהיגים בצד הישראלי.      לעניות דעתי:

 1. אין הרבה דברים שאנחנו יכולים לעשות בקשר ל"סכסוך". הליכה להפגנה היא לא עשיה כל כך מרשימה בעיני, והשפעתה – מלבד מירוק המצפון - אפסית.

2. הסכסוך אינו נובע רק מטמטומם של המנהיגים הישראלים. 

3. לסכסוך סיבות רבות ומורכבות, והוא , למרבה הצער, כנראה אינו עומד להיפתר באורח פלא ובין לילה ב"הסדר" כזה או אחר.  

רוצים דוגמא היסטורית? הביטו במצרים. שלושים שנה בהסכם שלום עם ישראל.  פרק זמן שמאפשר לבחון את הדברים בנחת.  הסכם השלום מחייב נורמליזציה.  בפועל, האליטה התרבותית של מצרים מחרימה כל מי שמעז לסוע או לקיים קשר עם ישראל.  הממשלה המצרית אינה פועלת לשנות מצב זה - היא צריכה את הסכסוך עם ישראל, היא צריכה את הכתבות בעיתונות ובטלויזיה המצרית שמסיתות את הציבור נגד ישראל ומספרות לו על סוכני מוסד שמרעילים את המים המצריים בויאגרה. 

כנ"ל בירדן.

4. רכוז כל המאמץ ב"סכסוך" מונע עשיה פרודוקטיבית, שיכולה להביא שינוי חיובי מיידי, כאן ועכשיו.  למשל, מאבק למען דבר מה שמציק לי בסביבה המיידית שלי.

5. בפועל, המאבק נגד "הכיבוש" ובעד "סיום הסכסוך עכשיו" מונע על ידי שנאה (למנהיגי ישראל, למשל).  מאבק כזה אינו יכול לייצר אלא שנאה.

 

8. יוסי שריד שולף מהכובע

אתן דוגמא לסעיף 4: בתקופה שבין 1996 ל- 2000 (בערך) הייתי פעיל במגמה ירוקה.  המאבק המרכזי (והכשלון המרכזי,  בדיעבד) היה נגד חוצה ישראל.  במסגרת זו, כינסנו (בסוף שנת 98 אם אינני טועה) מסיבת עיתונאים בבית העיתונאים ברחוב קפלו. האורחים היו יוסי שריד ועוזי לנדאו.  את יוסי שריד אין צורך להציג.  אציין רק שבאותה עת היה אופוזיציונר בולט לממשלת נתניהו,  ושר איכות  הסביבה לשעבר.   לנדאו היה יו"ר ועדת חוץ ובטחון, וחבר הליכוד, מפלגת השלטון.    שריד הכריז מוקדם יותר באותה שנה שיאכל את כובעו אם נתניהו יחתום על הסכם וואי.  מסיבת העיתונאים נערכה זמן קצר אחרי שנתניהו חתם על הסכם זה.   שריד לא התאפק, והחליט להפוך את מסיבת העיתונאים נגד כביש חוצה ישראל  לבמה לדיבור נגד נתניהו.  במקום לדבר נגד הכביש, הסביר בלולינות לשונית מדוע אינו אוכל עדיין את הכובע שאין לו.  בידי שמורים המפית עליה שירבט את חלק מדבריו בטרם ידבר – אספתי אותה למזכרת כשהתפזרו כולם מן החדר ("פרוייקטים [כמו חוצה ישראל] – אפשר לעצור , אם אפשר לעצור את אוסלו").  מה אמור לנדאו – הידוע בדעותיו הימניות בנושאים המדיניים - לעשות במצב כזה? עד כמה שזכור לי, הפגין אצילות נפש ולא התייחס לדבריו של שריד.  

מסמך היסטורי {מסמך היסטורי}

 

לנדאו היה תמיד מהח"כים הפעילים ביותר בעניני איכות סביבה.  העצוב הוא, שגם שריד היה כזה.     ויותר מזה – אם לנדאו היה נוף חריג יחסית במפלגתו, הרי שמר"ץ (על גילגוליה השונים) פעלה יותר מכל מפלגה אחרת בעניני איכות סביבה.    אלא שמר"ץ תמיד הצניעה פעילות זו, כמו התביישה בה.  בראש העמידה מר"ץ את עניני הסכסוך, ואחריהם את הסכסוך עם החרדים.  התנהגותו של שריד באותה מסיבת עיתונאים, מעידה כיצד בעמקי נפשו סבר שנושאי איכות הסביבה הם משניים ולא חשובים לנושאים המדיניים, שכולם אוהבים לעסוק ולדבר בהם.  ואילו החבר כנסת החברתי/מזרחי של מר"ץ, רן כהן, הצביע בעד סלילת חוצה ישראל.  אין זה מקרה – ח"כים "חברתיים" בדרך כלל יתמכו בפרוייקטים כאלה, שנראים להם עתירי עבודה, וודאי שיתנגדו לנקיטת צעדים כלשהם נגד מפעלים, גם אם אלו מפעלים שמרעילים ערים שלמות, בפריפריה.

שריד וכהן{שריד וכהן}

כמו יוסי שריד ורן כהן, כך מפלגתם וכך חד"ש, העבודה, קדימה והשאר. על מפא"י / רפ"י (על נציגיה השונים בפוליטיקה – מבן גוריון דרך שמעון פרס ועד אריאל שרון), ועל מאבקה הנחרץ בטבע ובסביבה הארץ ישראלים, מייבוש החולה ועד כביש חוצה ישראל – אפשר לכתוב ספר עב כרס (ששמו המתבקש יהיה "נלבישך שמלת בטון ומלט").  קודם יש לפתור את הסכסוך/ לבנות את הארץ, הם אומרים, איכות הסביבה היא עניין של יאפים מפונקים ונאיבים עם עודף זמן פנוי.

אני – ועד כמה שזכור לי, ערן בן ימיני לא יחלוק עלי – אומר:  להפך. קודם כל טפלו במה שאפשר לטפל, בסביבה המיידית. אל תדברו גבוהה גבוהה, עשו דברים צנועים ומעשיים. התחילו ממה שמציק לכם מסביבכם. את זה אפשר לשפר.  אם לא תהיה כאן תחבורה ציבורית נורמלית, אם כל הזדקקות לאוטובוס הופכת לסיוט, אם כל יציאה החוצה מהבית כרוכה בעשן, בלכלוך, במכוניות שמסכנות אותי – איך אוכל למצוא בתוכי שלווה?  ואם לא אמצא בתוכי שלווה, איך אוכל לעשות שלום עם שכני?

לקח נוסף שאני נושא עמי  ממאבק זה נגד כביש שש, היה הבג"ץ שנכשל נגד קטע מספר 18. כאן הראו שופטי בג"ץ כי כאשר יש ברצונם, הם יכולים להיות מאד לא אקטיביסטיים, שלא לאמר פאסיביים, מבחינה שיפוטית. הנה דבריו של השופט העליון מ. חשין (מכאן) בהקשר לעתירה אחרת שהוגשה נגד הכביש (ונדחתה כמובן): " לעניין זה נזכור, בראש ובראשונה, כי אין אנו יושבים לדין כטריבונל עליון לתכנון. הסמכות לתכנון הופקדה בידיהם של גופי התכנון המנויים בחוק, ובמרחב שיקול הדעת הניתן להם, ועל יסוד הנחה שפועלים הם בתום-לב ובמידה ראויה של סבירות, רשאים ומוסמכים הם אותם גופים לנוע כרצונם ועל-פי שיקול-דעתם. אנו, כבית-משפט, לא נתערב בפעילותם של גופי התכנון אלא אם תימצא בה סירכה מאלו סירכות המצדיקות התערבותנו"

אין לי מושג מה זה סירכה, אבל הלוואי ומערכת המשפט היתה מגלה צניעות כזאת כשהיא נחפזת לחקור את ראש הממשלה התורן.    

אלו הסיבות בגללן נדחתה העתירה על קטע מספר 18:  "השופטים, אהרון ברק, איילה פרוק'ציה ויונתן עדיאל, קבעו כי יש לדחות את העתירה כיווון שהיא לוקה בשני ליקויים מהותיים. האחד, היא הוגשה תוך שיהוי ניכר, 4 שנים לאחר אישורה הסופי של תוכנית המתאר לקטע 18. השנייה, היא כי העותרים לא מיצו את הליכי התכנון הפתוחים בפניהם כדי לתקוף את התוכנית."

כמו שאפשר להווכח, סיבות מהותיות ונכבדות מאד מכריעות את הכף ומניעות את כף הבולדוזר, כשמדובר בסוגיות קלות ערך כמו שטחים (שלא יחזרו לעולם להיות) פתוחים וירוקים,  וב"מחלוקת שנתגלעה בין אסכולות מתכננים " (שוב חשין).   

בשורה התחתונה – בג"ץ בתוך עמו הוא יושב, גם אם בתוך חלק אליטיסטי ומסוים מאד של העם.  מבג"ץ לא באה הישועה, וגם לא תבוא.  בג"ץ נכון להתערב ולאמר מה המידה שבה יש לטלטל טרוריסט, ומי מספיק טרוריסט לטלטלו;  בג"ץ נכון להגן על הגרוע בפושעים אם חלה תקלה בנוהל עצירתו;  בג"ץ יטפל בכל שר משפטים או ראש ממשלה שמאיים על שררתו של בג"ץ (הנקראת בפיו "עצמאותו השיפוטית").   אבל בג"ץ לא יתקע ולו מקלון בגלגלי המכונה הטכנולוגית-צרכנית.   

9. הקפיטליזם ניצח, מרקס צדק (בדבר אחד)

קשה היום לזכור את נקודת המוצא של המהפכה המדעית. האנושות ניצבה אז מול טבע שנראה חזק בהרבה ממנה. חלקים ניכרים מכדור הארץ טרם "נכבשו".  רובה העצום של האנושות חי בעוני של גוויעה מרעב וממחלות. למעשה, אפילו באירופה של אחרי מלחמת העולם השניה , לפני כששים שנה, היה עוני כזה שכיח.  חלק ממדינות דרום מזרח אסיה הצטרפו רק לפני כעשור או שניים לקרוסלה של הפיתוח הכלכלי.  

המהפכה המדעית והקפיטליזם שינו את העולם.  במחצית הראשונה של המאה העשרים, נראה היה (לאחר האופטימיות של סוף המאה ה- 19) שהשינוי הוא לכיוון של הרס מהיר ומוחלט של העולם. 

לאחר מכן, הפיתוח הכלכלי טכנולוגי המואץ חדר ליותר ויותר ארצות ועמים. אותו פיתוח גם הורס את הסביבה, באופן שחייב את המדינות לעשות צעדים מסוימים להגבלת הפיתוח. לא בגלל שהסביבה (בעלי חיים, עצים) מענינת אותן כשלעצמה, אלא בגלל שהבינו שהרס הסביבה מסכן גם את קיומו של בנה השתלטן של הסביבה, האדם.   הצעדים אינם מספיקים – אבל איך יכולות ממשלות לבצע צעדים מספיקים אם אין להן תמיכה ציבורית?  ולדעתי, אין להן תמיכה ציבורית, בגלל שתודעתם של אנשים שטופה בצורך ובהכרח לקנות.

{מעל לעיר בטון}

 

הצלחתו של הקפיטליזם איננה אומרת שמרקס טעה בכל דבריו. להפך, דווקא הצלחתו המסחררת מדגימה דבר אחד מרכזי עליו דיבר מרקס: הכלכלה הקפיטליסטית היא כדור שלג שצריך תמיד לגדול.  התמ"ג, בתרגום לימינו, צריך תמיד לגדול. אחרת המדינה נכנסת למיתון, על כל הדברים המשתמעים ממנו, כמו פיטורים.  אבל איך התמ"ג יכול לגדול אם אין גידול באוכלוסיה? רק על ידי צריכה מוגברת ומיותרת של כל אחד מאנשי המדינה, החל מגיל הינקות. אין שלווה בכלכלה זו. תמיד לצרוך עוד.   צריכה מוגברת זו פוגעת

 1. בסביבה (כפי שיכול לראות כל ישראלי שעיניו בראשו. וזו אינה פגיעה בבעלי חיים ובצמחים בלבד, אלא גם באדם עצמו. פגיעה בילדים שיגלו רק אחרי הצבא, בהימאליה או בדרום אמריקה, מה הוא טבע)

 2. בשקט הנפשי של הצרכנים (כולנו, בלי יוצא מהכלל. מטבע עבודתי נמצאתי הרבה עם אנשי מחשבים. מעולם לא אמר לי אחד מהם: איזה יופי, אני מרויח פי שניים וחצי מהשכר הממוצע, יש לי מספיק לכל צרכי ואפילו יותר מזה. תמיד אמרו לי: אין לי, אני מודאג, אני רוצה יותר, מה יהיה?). 

 

מכיוון שהקפיטליזם וחברת הצריכה הצליחו כל כך, ובהעדר אלטרנטיבות, הפכה האמונה בהפרטה לדת בקרב כלכלנים, אנשי עסקים ומקבלי החלטות.  נראה שאין להפרטה גבולות, הכל מופרט:

חינוך לילדים ונוער:  בתי ספר לומדים בחסות מותגים.   ילדים חשופים לפרסומות יותר משהם חשופים למורים.  החינוך הטוב הופך מותרות שעולים הון.

אוניברסיטה:  מה שאינו רווחי במגמת חיסול. 

רפואה:  רפואה טובה הופכת יותר ויותר מותרות לעשירים.  רופאים בקופות חולים נמדדים במכסות שהם מספיקים.

אני תוהה האם יש לבני דת ההפרטה והשוק החופשי גבולות. האם יציעו, למשל, להפריט גם נשק להשמדה המונית ?   נמכור אותו למרבה במחיר, כפי שמנסים כבר עכשיו לעשות מדענים ברחבי העולם.

{דגל מופרט}

שהרי במקביל, באמצעות אותו שילוב של מדע וטכנולוגיה, הגיע פיתוח אמצעי הנשק לשיא, שמשמעותו שהפעלת הנשק תגרום להשמדה מוחלטת של כדור הארץ, או לפחות של האנושות.  באופן פראדוכסלי, גרם הדבר לכך שלא פרצו מלחמות עולמיות. השמדת ההמונים שככה במידת מה.  אנחנו – גם אם פה בישראל קשה לפעמים לתפוש את זה – כבר דור שני של בני מזל. אנחנו נהנים משפע חומרי יחסי, ומאי אלימות יחסית.

- אי אלימות?! שפע?! איפה אתה חי?!

כמובן, לנו נראה שאנחנו חיים בכאוס שותת דם ומחסור.  

ובאמת אנחנו חיים רוב הזמן בכאוס כזה. ואחת הסיבות לכך, היא האופן בו אמצעי התקשורת קונים אחיזה בתודעתנו, וזורעים בה פחדים ותשוקות והרס. כלי תקשורת ניזונים מפרסומות, שתפקידן להקנות לנו תחושה של חוסר, ורצון להאחז במוצר כלשהו, כאילו מוצר זה יקנה לנו את מה שחסר לנו.  האמת כפי שכבר ציינתי, היא הפוכה: אילו היינו באמת צריכים את המוצרים הללו, לא היה צורך לפרסם אותם. האם לחם צריך פרסום? האם מלח צריך פרסום? האם מים צריכים פרסום? כן, מים מינרליים שנשאבים ממשאביו המדלדלים של כדור הארץ זקוקים לפרסום. וייצור ופרסום ושיווק והובלה וקניית מים מינרלים מגדילה את התמ"ג.  אלא שמים מינרלים (עדיין) אינם בריאים יותר ממי ברז. להפך.

כל זה יכול להסתיים בכל רגע, כמובן.  לחיצה אחת פזיזה על כפתור שאסור ללחוץ עליו, למשל. או ריצה לא זהירה לכביש, ברגע לא מוצלח (על הכביש דוהרות מכוניות, וזה לא מקרי. אני מהמר שיבוא יום ומכוניות פרטיות יזכו לטיפול שזכו לו הסיגריות).   

אז בואו ננסה לשנות לטובה את מה שאנחנו יכולים, כאן, בחיים שלנו ברגע זה. 

אויר ומים {אויר ומים? יש בתחנת הדלק}

נכתב על ידי , 8/2/2009 16:32   בקטגוריות פוסט יותר ארוך מהפוסטים של מרגי כפרה עליה  
20 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של איתי() ב-22/2/2009 06:08
 



גלגלץ זה פורנו רך


[ביום שלישי הבא, אני הולך להצביע לתנועה הירוקה – מימד.  

אני מאמין בתנועה, ואני מאמין למי שעומד בראשה, ערן בן ימיני.

את ערן הכרתי לראשונה ב- 1996, כשהקים את מגמה ירוקה. לאורך שנות הכרותנו הרגשתי תמיד שהוא אדם ישר והגון, יודע להלך עם הבריות ולהצחיקן, ובכלל אחלה בן אדם (למרות, ואולי בגלל, מוצאו התימני).   וכן ביכולתי להעיד ולאשר, שהדבר שהכי מענין את ערן הוא איכות הסביבה (מספיק מענין, למשל, כדי לעזוב לימודי תואר שני בטכניון ולעבוד קרוב ל- 24 שעות ביממה בהקמת מגמה ירוקה, במשכורת של חצי משרה לפי שכר מינימום). 

אז אם הייתם רוצים להכיר – ולו וירטואלית – מישהו (אני) שמכיר מישהו (ערן) שהוא חבר כנסת – הצביעו גם אתם לתנועה הירוקה. 

אגב, באופן טבעי אני מכיר שם עוד כמה אנשים, מימי מגמה ירוקה.  כולם אנשים מצויינים.

גם שחור, גם ירוק. גם פיזיקאי, גם שחקן - ערןגם שחור, גם ירוק. גם פיזיקאי, גם שחקן - ערן

 

מה שכתבתי אולי נראה תחילה לא קשור לתנועה הירוקה, אבל בחלק הבא, שאפרסם בימים הקרובים, ובייחוד לקראת סופו, יתברר הקשר לקורא הנבון.

הפוסט נכתב אמנם בצורה אסוציאטיבית, כמיטב המסורת.  אבל אפשר לראות בו את המבנה הבא:

 

1. גלגלץ זה פורנו רך – על גלגלץ והרייטינג

2. לחם, דם, פורנו ושעשועים – על מדיה מוּנָעַת רייטינג ומנגנוני שליטה בתודעה

3. מרעילים את התודעה כדי להקל על עיכול הפרסומות –מדיה מוּנָעַת רייטינג היא מדיה מונעת פרסומות

4. תאונה בשידור חיgreen wash  - המקרה של גלגלץ ופלאפון

 

ובחלק השני:

5. ועדי עובדים בשירות תרבות הצריכה  - כיצד ארגונים סוציאליסטיים לכאורה מחזקים קפיטליזם ותרבות צריכה

6. השמאל הצרחני והצרכני -  אפילו בקיבוץ – איך (בשתי מילים) הפסידה המהפכה הקיבוצית לקפיטליזם

7.איכות סביבה? - רק תצאו קודם מהשטחים (הכבושים) -  מדוע השמאל בארץ אינו עוסק באיכות הסביבה בכל ליבו

8. יוסי שריד שולף מהכובע – דוגמא היסטורית (מניסיוני האישי) להעדפת השמאל (מרץ) את הסכסוך. ודוגמא אחרת, להטית מערכת המשפט לטובת תרבות הצריכה.

 9. הקפיטליזם ניצח, מרקס צדק  (בדבר אחד) - על השילוב הדורסני בין מהפכה מדעית, טכנולוגיה, ותרבות צריכה.  הברכה והסכנה שבו.

 

כיוון שאני מדבר כאן על הדעות שלי, אין לקחת אותי לגמרי ברצינות. הדעות משתנות מדי פעם. ולפי הבודהיזם אנחנו בכלל צריכים להיפטר מהן (מהדעות שלנו).] 

 


1. גלגלץ זה פורנו רך

 

בכתבה כלשהי, מלפני כשנתיים, נשמע עורך גלגלץ, דן-דן מטיוק, זחוח:  הוא מאזין לתחנות כמו 88 ו-106 FM  והוא "באמת לא חושב שמתקיימת שם איזה סצנה סודית שאנחנו, כגלגל"צ, יכולים לקטוף ממנה אלינו את הטובים ביותר"  והוא מוסיף: "הרי אנחנו תמיד מחפשים את השונה והמיוחד, וההיצע ברמה גבוהה ואיכותית פשוט לא גדול".

ההיצע אינו גדול?  האם יש לאדם, שמקצועו האזנה למוזיקה, מושג איזה אוקיינוס בלתי נתפש של מוזיקה נוצר בכל שנה בעולם?!  אני מקשיב לשש שעות סיכום שנה של "רחצה לילית", ואורי בנקהלטר, העורך הראשי של קול הקמפוס, מדגיש, בתחילת השעה השישית, כמה חלקי המסע שלו, בן שש השעות, וכמה הוא לא יכול לסכם את השפע באוקיאנוס המוזיקה האינסופי שנוצר השנה. 

והרי אפילו קול הקמפוס, ועוד יותר מהם 88 FM, אינם מביאים אלא טיפה די מוגדרת וזעירה בים: הדגש הוא על מוזיקת פופ שמושרת באנגלית. מה הסיכוי שהיינו שומעים על Kings of convenience   אם היו שרים בשוודית ולא באנגלית?  על ביורק אם היתה שרה איסלנדית ולא אנגלית? (אל תגידו לי sigur ros  -  א. כי אף אחד לא שומע אותם מחוץ ל- 106, ב. כי הם תוצר הצלחתה של ביורק).   אפילו Lucio Dalla , אולי הזמר הידוע באיטליה, ארצו הלא זעירה ולא זניחה תרבותית  - אפילו על דאלה לא היו שומעים, המעטים מביננו שזכו לשמוע אותו, אם פבארוטי – הטנור "הבינלאומי", כלומר  הידוע באמריקה ובשאר הארצות דוברות האנגלית - לא היה חובר לדאלה בשיר שחציו אנגלית (לא בגרסה הזאת. אבל כן בגרסה ששמעתי להפתעתי הרבה יום אחד ברדיו הישראלי).   

מי יודע איזו מוזיקה נוצרת בסין על מיליארד ומשהו תושביה?

ובתת היבשת ההודית, בעלת המסורת המוזיקלית המורכבת והעשירה כל כך?

אפריקה, דרום ומרכז אמריקה,  דרום מזרח אסיה?

אבל דן-דן שלנו בטוח: ההיצע פשוט לא גדול.

יותר מכל הרתיח אותי הטון של דן-דן.  מין התנשאות זחוחה ממרומי כס מלכות, ממנו בוחרים את הטובים ביותר.  כס מלכות המונח הרחק מעלה, על הר הרייטינג האימתני של גלגלץ.

דן דן המתיוק. זחוחדן דן המתיוק. זחוח

אבל בעצם, מה מקור הזחיחות הזאת?  על איזה השגים מופלאים היא נשענת?

רייטינג, ועוד רייטינג.

מה זה רייטינג גבוה?

רייטינג גבוה פירושו שהרבה אנשים צופים ב(ערוץ 2) או מאזינים ל(גלגלץ)  תחנה מסוימת.

אבל רגע, מה בעצם ההישג הגדול בכך שהרבה אנשים צופים בך או מאזינים לך?

הרי אותם המונים על פי רוב אפילו לא משלמים לתחנה בה הם צופים!

בסך הכל, מה שתחנה צריכה לעשות כדי שמקסימום אנשים יאזינו לה, הוא לפנות למכנה המשותף הנמוך ביותר.

שזה מה שגלגלץ עושים כבר שנים ארוכות ארוכות, מאז התמנה אלדד קובלנץ למנהל התוכן של התחנה. "בהצלחה רבה" , מוסיפים בהתפעלות כלי התקשורת

[מענין, הרי את הפלייליסט של גלגלץ מרכיב יותר ויותר המחשב. האם אין זה הופך את גאוותם של אנשי גלגלץ למגוחכת? האין זה מייתר את תפקידם? האם הם גאים בכך שהם מחסלים את המקצוע שלהם?].

 

2. לחם, דם, פורנו ושעשועים – מנגנוני שליטה בתודעה

 

תמיד היה משהו שההמונים צפו בו. תמיד היה מופע כלשהו בראשה ההפוך של פירמידת המדרוג.

בימי האימפריה הרומית היו אלה מופעי הגלדיטורים.

בזמן שוירגיליוס כתב את שירתו, ההמון בקולוסיאום צפה בעבדים אומללים שנאלצו לשחוט זה את זה, או להלחם על חייהם עד מוות מול חיות טרף.

לחם ושעשועים, קראו לשיטת הבידור הרומאית המצליחה, שנתמכה ע"י האוליגרכיה של הסנאטורים, ואחר כך ע"י הקיסרים.

 

דוגמא אחרת, ששמעתי מפיו של אברמ'לה הפנר: בזמן ששייקספיר כתב את מחזותיו וחרז את הסונטות שלו, שאל הפנר אותנו, תלמידיו, בקולו הצעקני – באיזה הצגות חזו רוב רובם של בני עמו, העם האנגלי?  בקרבות תרנגולים, לא התאפק אברמהלה וגילה לנו עוד לפני שענינו.

ועכשיו, נדלג בהיסטוריה עוד כמה מאות שנה ונגיע הישר אל זמננו אנו. 

מה המקבילה לגלגלץ וערוץ שתיים בתחום האינטרנט?

מה הדבר שזוכה לרייטינג הגבוה ביותר באינטרנט, עוד מתחילתו?

נכון – the internet is for porn.

הפורנו מושך את כולם, את כל שכבות האוכלוסיה. גם נשיא פולין לשעבר, ואפילו אליטיסטים מתנשאים כמוני, עשויים לשקוע בו ימים כלילות, ולא רק לתקופה קצרה – חלקם ינהלו עם הפורנו רומן של עשרות שנים.

אתם מבינים, כדי למשוך את כולם, אינטלקטואלים מיוסרים ובאסטיונרים בשוק כאחד, לא צריך שום תחכום או גאונות או אמנות מניפולציה או שאר תכונות המיוחסות לקובלנץ, דן דן, ושאר עורכי גלגלץ.

להפך, מה שצריך הוא פניה גסה ונטולת פניות, הישר אל הזין.

הרי זה מה שעושה את הפורנו כל כך מצליח: התכליתיות שלו, הבידוד מכל התחכום של המציאות. קלוז אפ על זין חודר לכוס, או על שד נפוח מסיליקון. ובואריאציה קלה, הבאת פנטזיה מינית באופן פשוט, באופן מופשט, אפשר לאמר, באופן היוצר אידאה של סקס, אידאה שנטלו ממנה את כל הניגודים והפגמים והשריטות וגווני הגוונים העושים את המציאות למורכבת.

 

אבל בעצם, פורנו איננו האנלוגיה הכי טובה לגלגלץ. לחלק מתוכניות ערוץ שתיים, כן.  אבל לא לגלגלץ.

שכן גלגלץ שואף להביא אותך לרוגע.  גלגלץ שואף להביא אותך לנהיגה אוטומטית. שואף להביא את המוח לגלי אלפא, בזמן שהגוף מבצע את פועלת הנהיגה. פעולה שהאבולוציה לא תכננה כשיצרה אותו – נהיגה של כלי מתכת במשקל טון וחצי, ע"י לחיצה עדינה על דוושה והחזקת ההגה בעדינות של קצות האצבעות. 

האנלוגיה שאני רואה לזה היא משחק מחשב.  למשל, המשחק שאני מכור לו כבר כמה שנים, בייסבול.  בגרסה זאת, המשחק אינו משוחק באיצטדיון, אלא בחצר אחורית של בית.  יכולתי לתאר לכם, כפי שעשיתי פעם כתרגיל, את חומת הבית לכיוונה יש לחבוט את הכדור, את המרפסת והעציץ שיש שם, את לבושו של החובט, וכיוצא בזה פרטים.  אבל האמת היא שמעולם (עד הרגע שהחלטתי לעשות תרגיל זה) לא שמתי לב לפרטים אלו.  במשך שעות ארוכות שהצטברו לימים ולשבועות ומי יודע מה, אולי לחודשים – במשך כל הזמן המבוזבז הזה, תשומת ליבי היתה נתונה אך ורק ללחיצה על כפתור העכבר ברגע הנכון, זה שיפגיש את האָלה עם הכדור כך שהאחרון יעוף כמה שיותר למעלה.  נכון יותר לאמר שלא היתה לי תשומת לב לכלום. ששאפתי להפוך לאוטומט. ונכון עוד יותר לאמר – הפכתי לאוטומט, ולכן לא היו לי שאיפות.  רק לשכוח את הקיום, את המורכבות. להדחיק הכל, אפילו את הצביטה העצבנית בסרעפת ברגע הלחיצה על כפתור העכבר השמאלי, באצבע המורה של יד ימין  (הצביטה הזאת מפריעה לי ליצור את "תאורית ההרדמה". אולי יש כאלה, כמוני, הזקוקים בתוך השיכחה העצמית לאיזו צביטה של רגשות אשם. תולדה  של חיים שלמים תחת דפוס רגשות האשם).

[באמצע כתיבת הפסוודו מאמר הזה מתחוור לי כמה עמוק אני תקוע במלכודת המתוארת בו, כשאני נחרד מכך שירדתי ל- 19% בהום ראנס, ואני נחוש כולי להעלות את הממוצע, ואני שוכח מגניבת האופניים שלי היום, ושוכח שבזבזתי כמעט את כל היום ללא כתיבה, למרות הריטלין, ואני שוכח את השיחה הלא קלה והמשמעותית מאד עם א', שיחה שתוך כדי ניהולה שיחקתי בייסבול , וירד לי אחוז ההום ראנס (ההערה מתייחסת לתחילת דצמבר, כשהתחלתי לכתוב את הפוסט הזה)]

זה מה שמחפש מי ששומע את גלגלץ – רוגע.  אוטומטיות. מנגינה מוכרת ונעימה.  והרי בגלגלץ, יש לזכור, אין פרסומות.  מי ממאזיני 88 fm לא מכיר את הרגע הזה, ששדרני התחנה מנסים להכין את המאזין אליו, ובכל זאת תמיד נחווה באופן טראומטי במקצת, והיד נשלחת להעביר לתחנה אחרת מהר מהר לפני השמע הפרסומת הראשונה, המגעילה, החודרנית, המעצבנת.    ואילו בגלגלץ – אין צורך להלחץ מכלום, השדרנית מלהגת ברכות, ככוכבנית לשון. זה אינו פורנו כי אין כאן סערת חושים, ואין פורקן. אולי פורנו רך, סרט ארוטי, עם תאורה רכה וסדיני משי וצבעי פסטל. ומוזיקת מעליות – זו שהומצאה כדי להרגיע את המפחדים מהתא המשונה הסגור, שנע מעלה ומטה בקו ישר ולא הגיוני, ויש בו רצפה דקה שמתחתיה תהום שהרגליים מרגישות היטב.

גלגלץ לא דומה לפרסומת, המשתמשת בפורנוגרפיה של מין או אלימות כדי לעורר יצר במאזין/צופה, ולתעל את הייצר החייתי המתעורר בו כדי לגרום לו לרכוש משהו שאינו צריך (אילו היה צריך, לא היה צורך בפרסומת).

אבל למה את עצובה? {אבל למה את עצובה?}

 

3. מרעילים את התודעה כדי להקל על עיכול הפרסומות

 

גלגלץ מהווה את הפונקציה המשלימה לפרסומת. בעולם הצרכני כפי שהוא מתבטא ונתמך על ידי המדיה, קיימים מחד מעוררי היצרים, הפרסומות ותכני הפורנו (לא רק במובן המיני), וכעזר כנגדם ניצבים משככי הכאבים – תרופות הרגעה, מוזיקת מעליות, משחקי מחשב, גלגלץ וכו'. 

בטלויזיה שניהם משתלבים – אנו בוהים בתוכנית שמביאה את המוח לטמטום קהה החושים; ואז צופים בפרסומת שמעוררת את היצר, המגוייס לקניה.   כמובן, יש גם תוכניות טלויזיה מסוג "פורנו", ולא מסוג תרופת ארגעה. תוכניות אלו הולכות ונעשות בוטות ככל שהטלויזיה הופכת מונעת רייטינג – תוכניות כמו "הפוליגרף" ותוכניות מציאות, שבהן אנשים אלמונים מוכנים למכור את גופם ואת נפשם ואת סודותיהם המבישים ביותר, תמורת הסיכוי לתהילה, לכסף, ותמורת יצר האקסביציוניזם עצמו.  אני מניח (תודה לאל, אינני חוקר תקשורת. אני אפילו בור למדי בנושא זה, שכן אין לי טלויזיה ומעולם לא היתה לי. אני רק מנסה לחשוב בקול רם) שגם בתוכניות אלו יש זגזוג בין "תרופות ארגעה" ל"פורנו".  

דוגמה לתוכניות מכילות בעיקר תכני "פורנו", אבל רק של אלימות, הם מהדורות החדשות, פצצות רייטינג. תוכניות אלו משלבות בין גירוי הצופה במנה גדולה של אלימות, למתיחת עצביו הרופפים ממילא, על ידי הזכרת איומים קיומיים שונים, שרובם המוחלט אינו נתון לשליטתו של הצופה חסר הישע. בין לבין ישנו comic relieve, בדרך כלל בדמות הפוליטקאי, שמוצג כאידיוט מושחת ועלוב, רודף בצע ופרסום.  (איזה יחס יוצרת בתוכנו ההתייחסות הזאת לפוליטיקאים? האם היא מותירה בנו אישזהו כבוד אליהם? איזושהי אמונה בהם? האם אין הדמוקרטיה מחייבת ולו מעט כבוד ואמונה כלפי נבחרי הציבור?).

כך גם בתחנות רדיו מונחות רייטינג עם פרסומות, שעוסקות בעיקר בתוכניות של אלימות מילולית נוסח זהבי עצבני, של white trash  נוסח איריס קול, של פטפטת או מוזיקה מרגיעה  - ובינהן במינון מחושב מדעית , פרסומות. 

תחזוקת הבית - עליי, גידול הילדים - עליי, המפגשים החברתיים והמשפחתיים - עליי, הבישולים - עליי. {תחזוקת הבית - עליי, גידול הילדים - עליי, הבישולים - עליי}

 

כך גם בעיתונות – עמודי החדשות מקבילים למהדורות החדשות, ובעמודים הבאים יש אותו זגזוג בין חומרים קשים, תכנים מרגיעים, תכנים סנסציונים רכילותיים, וכמובן – פרסומות.  

[הנה מאמר מבריק בעיני, על האסטרטגיה של עיתוני נשים].

הן בטלויזיה, הן ברדיו, והן בעיתונות, הפרסומות הופכות למטרה. במקור אולי היתה הפרסומת בחזקת עזרה לתכנים המשודרים/מודפסים. אולם הכיוון בעולם הרייטינג הוא שתכני המדיה הופכים אט אט למה שמסייע לעכל את הפרסומות. 

האם אני נשמע עצבני?  אני חושב שאני רגוע כשאני כותב זאת.             האם שמעתם על     adbusters ? עמותה זאת קידמה בין השאר את יום ללא קניות, buy nothing day , ודרך האתר המרשים שלה למדו פעילים פה בארץ, לקראת סוף שנות התשעים, איך לבצע פעילויות אנטי-צרכניות שונות, כמו טיפוס על מנופים באתרי בניה בעייתים כמו sea&sun. מכסחי הפרסמות הפיקו בין השאר קליפים קצרים ששייכים למה שנקרא subvertising.  הקליפים הללו משתמשים בשפה של הפרסומות, על מנת לקדם תכנים שבאים להצביע על מנגנוני שטיפת המוח של עולם השווק והפרסומת.  לתדהמתי, אף תחנה מסחרית בארצות הברית ובקנדה לא הסכימה לשדר את האנטי-פרסומות הללו. ומשום מה, חופש הביטוי המפורסם, בו מנופפים תמיד כל המגוננים על תעשיית הפורנו והפדופיליה והאנורקסיה – חופש ביטוי זה לא  נמצא לו כאן ביטוי חוקתי  במערכת המשפט האמריקאית המפוארת, שכה מיטיבה להגן על רוצחים במצוקה.

big mac attack  

4. פלאפון - תאונה בשידור חי

נחזור לגלגלץ:

למה בעצם אין בגלגלץ פרסומות?  (נתעלם לרגע מאלו שישנן, ומהתחושה שבסופו של דבר יהיו פרסומות בדיוק כמו בתחנות האחרות). הסיבה העיקרית היא שגלגלץ הוקמה ב- 1993 כתחנת בת של גל"ץ, שהיא כידוע תחנה של הצבא, שממומנת מכספיו. גם גלגלץ היא תחנה צבאית, ומנהלה כפוף למפקד גל"ץ (הכפוף לראש אכ"א בצה"ל). כמעט מן ההתחלה מומנה התחנה גם מכספי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שאף היא גוף ממשלתי (להבדיל ממסחרי). 

ובכל זאת, השיקול העיקרי המניע את התחנה הוא הרייטינג. השגת מקסימום האזנה היתה המטרה בשינויים שהוכנסו בתחנה על ידי ארז טל ומאוחר יותר ע"י אלדד קובלנץ: המצאת הפלייליסט ככלי שנועד להשיג את קהל יעד שהוגדר ספציפית כמועדף, בני 18 עד 40, ומאוחר יותר בני 15 עד 35. מעניין שקהל היעד לרייטינג, בטלויזיה וברדיו, כמעט תמיד צעיר, בעוד שההגיון אומר שכח הקניה נמצא דווקא בגילאים המבוגרים ביותר. האם זה מפני שקהל צעיר קל יותר לשטיפת מח?  זה מה שאומר בעצם אבי בניהו, מפקד התחנה: "מפרסמים רבים רוצים לפרסם בגלגל"צ משום שמרבית המאזינים הם צעירים מאד ונמצאים בגיל שבו מתעצבים הרגלי הצריכה בחברות הסלולריות, קופות החולים והבנקים".

החיוך של ארז טל{כתבה מעולה על החיוך של ארז טל  ועוד כתבה }

 

בכל הביקורת על גלגלץ נעדרה שאלה שהיא בעיני המרכזית:  מדוע התחנה צריכה להיות מונעת על ידי שיקולי רייטינג, אם איננה ממומנת מפרסומות?

תשובה אפשרית אחת היא מימון שגלגלץ מקבלת מגורמים מסחריים, לא דרך פרסומות. בויקיפדיה אנו מוצאים את הפסקה הבאה:

בשנת 1992 קיבל משה שלונסקי את הפיקוד על גלי צה"ל. בהגיעו לתחנה הוזמן אהוד ברק, הרמטכ"ל דאז, שהביע רצון לסגור את גלי צה"ל. ברק אמר לשלונסקי שאם ימצא דרך לממן את התחנה מבלי שתעלה כסף לצבא, הוא יסכים שלא לסגור אותה. מקורות המימון הנוספים שמצאה גלי צה"ל הפכו עכשיו חשובים יותר לגלי צה"ל כולה, ועל כן הוחלט לחזק את תחנת הבת.

כלומר, הרמטכ"ל לחץ על סגירת התחנה של הצבא, והשתמש בנימוקים כלכליים. בזמנו טענו פרשנים שברק רצה להשתיק קולות ביקורתיים בתחנה. כיום, כשאנחנו יודעים את תפישתו הכלכלית של ברק, סביר לחשוב שהרמטכ"ל – בן קיבוץ  ואיש תנועת העבודה - הונע מאידאולוגיה קפיטליסטית.

גורם מימון עיקרי לתחנה היה (לא מצאתי נתונים בנושא. גם מקורות המימון האחרים של התחנה נותרו עלומים, לפחות ברשת) חברת "פלאפון". כמה כסף מקבלת או קיבלה גלגלץ מפלאפון – זה כנראה סוד (למה בעצם?).  עצם המימון של חברה סלולרית בתחנה שדגלה המלחמה בתאונות בדרכים – אומר הרבה על האופן בו התחנה משמשת כלי במנגנון של חברת צריכה קפיטליסטית.    יעיד על כך הסיפור הטרגיקומי על הולדת הקשר בין פלאפון לגלגלץ:

  להקת פורטרט, תוך כדי שיחה בפלאפון עם אולפן צה"ל 2 (התחנה שממנה התגלגלה גלגלץ), היתה מעורבת בתאונת דרכים ששודרה בשידור חי (תקליטם האחרון נקרא, אגב, "ארבע על ארבע". לא למדו דבר?). בעקבות תקרית זו, ותאונות נוספות, הואשמה חברת פלאפון בגרימת תאונות דרכים בגלל השימוש במכשיר הסלולרי בזמן הנהיגה. ארז טל הציע לשפר את תדמיתם באמצעות שיתוף פעולה עם צה"ל 2 והקמפיין "חברת פלאפון נרתמת למלחמה בתאונות הדרכים", שרץ בגלגלצ עוד שנים ארוכות לאחר מכן. 

הדמעות שלה סינטתיות, האמת בקול רדום{סעו הביתה בזהירות ודברו רק בסלולרי! }

 

אני זוכר שלפני כ-11 שנים ערן בן ימיני , אותו ערן מלמעלה, מייסד מגמה ירוקה, שאל אותי: " איזה מכשיר גורם לתאונות דרכים?" הוא  המתין רגע בארשת פנים תימנית ערמומית, ואז הוסיף ושאל " ומה הג'ינגל שאנחנו שומעים כל הזמן בגלגלץ?"  כך נפל לי האסימון.   גוף מונופוליסטי אחד (פלאפון היתה החברה הסלולרית היחידה באותה תקופה)  מממן גוף ממשלתי אחר כדי להשיג בעזרתו מעין green wash בקנה מידה כלל ארצי:  לא רק שהמכשיר הסלולרי שמוכרת החברה אינו גורם לתאונות דרכים, הוא אף נלחם בתאונות הדרכים! 

 


המשך יבוא -

{הרעיון של ארז טל, לפורמט השעשועון הבא בטלויזיה - הקבצן שיתפגר באופן הכי אותנטי וסנסציוני ליד הכספומט, יזכה בכל הכסף בתוכו. בחסות הבנק}

 

 

נכתב על ידי , 6/2/2009 07:00   בקטגוריות אני אינטלקטואל מסריח, למה אני ער בשעה כזאת?!מזל שאני לא צריך לקום לעבודה, פוסט יותר ארוך מהפוסטים של מרגי כפרה עליה  
25 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של lillywhite ב-1/4/2009 23:23
 





66,400
הבלוג משוייך לקטגוריות: סיפורים , שירה , צילום
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לjerom_k אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על jerom_k ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)