|
קטעים בקטגוריה: .
לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .
סתיו לונדוני
היא זרקה את הכפפה, אני הרמתי אותה בשמחה והפרעסר העניק רוח גבית מפרגנת, ככה מצאתי את עצמי בסופשבוע ארוך בלונדון. סתם כך באמצע הסתיו, בדיוק כמו הביקור שלה בין התעלות שלנו.
בשבוע שבו התקשורת הסתלבטה בכיף שלה על תחילת עידן הטיסות המוזלות של איזי-ג'ט, היה לי הכבוד לעלות על הטיסה השלישית שלהם מת"א ללונדון. סליחה- לוטון. זה התחיל באופן הזוי משהו- בתחנת הרכבת של נתב"ג התברר שנוסעי הטיסה שלנו (ורק שלנו) צריכים להגיע לטרמינל 1 הוותיק בנסיעה של רבע שעה בשאטל פנימי. במבנה הנטוש והדומם גילינו צוות מצומצם להפליא שהעביר אותנו בידוק בטחוני, עשה צ'ק-אין ודפק לנו סטמפה בדרכון. ומה עכשיו? החדשות הרעות הן שיש דיליי של שעה וחצי בטיסה. החדשות הטובות הן שמדי עשרים דקות מגיע שאטל להעביר אותנו אחר כבוד לטרמינל 3 הנוצץ, היישר לדיוטי-פרי. לא אלאה אתכם על שלב הבורדינג, הלוא הוא השלב שממנו כולנו יראו, כי שם יוכחו היכולות שלנו לא לצאת פראיירים ולתפוש מקום טוב לפני כולם. הצלחתי לכבוש כיסא ליד חלון וחלצתי נעליים בשביעות רצון, מתכוננת לטיסה רצופה בשינה איכותית ונטולת אינטרקום שמשדר ישירות לאוזן שלי נשימות, מלמולים ויבבות של תינוק.
עצמתי עיניים ומיד פקחתי אותן חזרה, מבועתת. מאחוריי נשמע היטב בכיו של איזה קטנצ'יק. לא שלי. הסתובבתי וגיליתי אם חרדית צעירה פלוס שניים, קטנים ובוכיים, כנראה חולים. הבכי מאחור לא נפסק עד רגע הנחיתה, זה היה נורא. אמא של הצווחנים נשברה די מהר מהניסיונות להרגיע אותם ואפילו הצליחה לנמנם קצת (!), שערורייה.
בחצות - זמן מקומי - נפלטתי החוצה מהמטוס, מטושטשת כדבעי. המפיקה קיבלה את פניי בחיוך מלא ניסיון והובילה אותי לאוטובוס שייקח אותנו לדירה החזיילכית שלה ושל ההוא המכונה בפיה האנגלי, ובפי קושמן. לפני שהלכנו לישון היא הזכירה שלמחרת היא צריכה לעבוד חצי יום, ושלפניי בוקר שלם לשיטוטים עד שהיא תחזור בצהרים. המממ, אוקי. בואו נאמר שהתעוררתי בקושי רב עשר דקות לפני שהיא חזרה, ולמרות ההיכרות בת העשור פלוס בינינו היא הצליחה להיות מופתעת מזה.
את הימים הבאים העברנו בנעימים יחד. כצפוי, המפיקה היא מארחת טוטאלית, משקיעה ומפנקת, הפקדתי את עצמי בידיה האמונות ונתתי לה להוביל אותי בין האטרקציות של לונדון המלכותית. בגלל שזו בערך הפעם הרביעית שלי בעיר לא היה לחץ לעשות וי, ויצא לנו תמהיל משובח של שיטוטים רגליים ברחובות, נסיעות צפופות בטיוב, שופינג מאסיבי, מפגשים חברתיים, סרטים בבית מול מסך 50 אינץ', שיחות נפש של שתי חברות ותיקות, מסעדות, מוזיאונים, בתי קפה וברים שכונתיים. בדיוק מה שרציתי. אפילו מזג האוויר היה בעדנו, בטח הרבה פחות גשום מהשבוע שעבר עלי קודם בת"א.
ולאדק השמנמן היה בראש שלי כל הזמן, אבל לא התגעגעתי אליו, לפחות לא במובן של לרצות להיות אתו. להיפך, בכל פעם שנדחקתי בטיוב המחניק או הזמנתי פיינט של גינס חשבתי שאיזה מזל שהוא לא פה איתי. בעיקר שמחתי שקצת חזרתי לעצמי בימים האלה, זה הרגיש טבעי להתנהל כאדון לעצמי ולהתמסר להנאות מוכרות. בקיצור, לא סבלתי מנקיפות מצפון והשיחות התכופות עם הפרעסר הבהירו לי שגם לא היה צורך - גם בצד השני כולם מבלים, הצוציק מבסוט לאללה מתשומת הלב שמרעיפים עליו, סבא וסבתא מוקסמים ממנו ואבא שלו רגוע ונינוח. עליצות מקסימלית במטרופולין, בת"א ובכפר, הללויה.
את הנסיעה חזרה הביתה כמעט פספסתי בגלל הבלגן ההיסטרי ששולט ברכבות הלונדוניות, ובעקבותיו המתנה מורטת עצבים בתורים אינסופיים של איזי-ג'ט וריצה ברגע האחרון לבורדינג. אבל בחוץ חיכו לי הפרעסר והילדון, שהתרוצץ כמו סביבון מרוב בלבול כשראה אותי ומאותו רגע לא הסכים שאצא לו מטווח הראיה. וזהו, חזרה לשגרה.






* התמונות באדיבות המפיקה
לכו לראות את מיצג הקשישים בבית האבות ב-Saatchi gallery, את התערוכה POP LIFE ב- Tate museum ואת הסחורה והמטעמים ב- Borough market
ולכו לאכול נתחי אנטריקוט עסיסיים ברוטב סודי וצ'יפס פריך בסניף הלונדוני של מסעדת Le Entrecote הצרפתית.
| |
מעשה בתרמילאים שהפכו לשנגרילאים- חלק ראשון
אי שם בחורף 2007 התבשרנו שוידהי- חברתו לספסל הלימודים האמסטרדמי של הפרעסר- מתחתנת עם בן זוגה ההולנדי והחביב עלינו, נילס. ולא סתם מתחתנת, אלא בחתונה הודית מסורתית בדלהי, שהרי וידהי אמנם גדלה באנגליה, אבל במשפחה הודית למהדרין. ולא סתם מתחתנים בדלהי, אלא שגם אנחנו מוזמנים לשבוע החגיגות שיתקיים בסוף פברואר 2008. מיהרנו לאשר את בואנו. אז אף פעם לא היינו ממש מקורבים לזוג הצעיר, למי אכפת- נוסעים לחתונה בהודו!
בחודשים הבאים התקיימה תכתובת ענפה בין צוות ההפקה של החתונה למוזמנים המערביים. כל עדכון הפעים אותנו יותר: האירוח הוא על חשבון משפחת הכלה וכולל לינה בבד-אנד-ברקפסט באזור היוקרתי בעיר, ביקורים באתרי תיירות, וכמובן את שרשרת הטקסים והחגיגות. אה, והזוג ביקש לא להביא מתנות. מי שבכל זאת מתעקש מוזמן לתרום כסף לאחת העמותות החברתיות שהקימו הוריה של הכלה. בהמשך קיבלנו בדואר חבילה ובה הזמנה נפרדת מודפסת בגווני בורדו וזהב לכל אחד מהאירועים שממתינים לנו. בקיצור, ליגה א'.

עבור הפרעסר, שכבר טייל בהודו שלוש פעמים, היה מדובר בחופשה המושלמת. עבורי, הודו לא הייתה הפייבוריטית בטיול המוצ'ילרים-אחרי-צבא הקלאסי שלי במזרח לפני 15 שנים. זכרתי בעיקר את החום, הלחות, הג'יפה, העוני, הרוחניקיות בגרוש והישראלים המסטולים המאוסים. "וואו", ליטפתי את ההזמנות המהודרות במבט מעורפל, "ביקור אימפריאליסטי בהודו, החוויה המתקנת האולטימטיבית לסיבוב הקודם, בלי שרוואלים, סנדלי שורש ושינה מיוזעת בכוכים עלובים".
מועד הנסיעה התקרב ואנחנו התרגשנו לאללה לקראת הודו, החתונה והמפגש הצפוי עם חבר'ה מימי אמסטרדם – טראוויס וג'ניס, אוד וסרז', גדעון, וכמובן החתן כלה. ניקוס והאנה החליטו ברגע האחרון לוותר על המסע כי האנה בהריון חודש שישי וזה בכל זאת הודו.
אגב, בהערת סוגריים, זה המקום לספר שגם אני בהריון. אשכרה. מרוב שלא הצלחנו להיות שלמים עם ההחלטה שאנחנו לא רוצים ילדים החלטנו ללכת על זה, ובסוף הקיץ יהיה לנו בן. אנחנו עדיין מנסים להבין מה דעתנו על זה. סגור סוגריים.
הייתי בשבוע 12, בסיומו של שליש נטול בחילות, רגישות לריחות ולטעמים, מצבי רוח ושאר תחלואים, אז החלטנו שבטח שאנחנו נוסעים, ועוד נוסיף לטיול שבוע בחבל רג'יסטן.
תאמינו או לא, עד כאן ההקדמה J
נחתנו בדלהי לפנות בוקר, מותשים אחרי טיסה אינסופית שכללה, מצדי, עצירה בלונדון ומצדו של הפרעסר קונקשן אכזרי מסן פרנסיסקו. המונית עצרה מול המגורים שאורגנו לנו ולהפתעתנו ראינו שמדובר באכסניית נוער. לא משהו שהייתם בוחרים באופן רגיל בהודו, אבל היי- מדובר פה באירופאים עם סטנדרטים, הם יודעים מה הם עושים.
הלובי היה מחורב. למעשה עמדנו במרכזו של אתר בניה, מול בוטקה עלובה עם שלט reception. גלגלי המזוודות דשדשו באבק ההודי הדק והמגפיים התל אביביות שלי התכסו בדוק מקוּמח. מצמצנו בתדהמה אל פקיד הקבלה בבוטקה, הוא מצמץ אלינו בבהלה וכיוון אותנו לחדר שלנו. למראה המעלית (העתיקה) התעודדנו- אולי יש עדיין סיכוי שהחדרים יהיו נעימים ומפנקים. נכנסנו לחדר שלכאורה נחשב ראוי: מזגן, טלוויזיה ושטיח מקיר לקיר. בפועל המזגן קרטע, הטלוויזיה שידרה צפצוף בלתי נסבל והשטיח אללה יסתור, מטונף ומפושפש, מקיר לקיר. חוצמזה המתינו לנו שתי מיטות יחיד מופרדות ומקובעות, על כל אחת מהן שמיכת צמר עם מרקם ולוּק של סקביאס מהטירונות, וחדר שירותים-מקלחת שאין בו ניר טואלט, מגבת או סבון ידיים, אבל יש בו רצפה ואסלה מג'ויפות ברמות שנצפו עד כה רק במלונות העלובים ביותר במיין בזאר (שכונת המוצ'ילרים המתכלבים בדלהי). היה ברור שאין מצב להישאר במקום הזה שבוע. החלטנו להתאושש במקלחת ושינה קצרה, עד ששאר החבר'ה יגיעו ונתכנן עריקה המונית יחד.
כמה שעות מאוחר יותר התעוררנו מדפיקות צוהלות בדלת. זה היה נילס, החתן הנרגש, מחייך מאוזן לאוזן: "אני כל כך שמח לראות אתכם! המלון הזה הוא הבית שלי לשבוע הקרוב וכולו מאוכלס באורחים שלי. גם אני וכל המשפחה שלי ישנים פה, קומה מעליכם". בעוד הפרעסר ואני מחליפים מבטים המומים ("מה, גם אמא שלו וסבתא שלו ישנות בחור הזה?!?"), נילס גרר פנימה שישיית מים מינרלים, צלחת נייר עם ערימת פירות כמושים ושתי שקיות תפוצ'יפס מקומי. "זה מאתנו, שיהיה לכם קצת נשנושים", הוא אמר בגאווה, "ובחדר האוכל תוכלו ליהנות מארוחות בוקר וחטיפים על חשבוננו". הודינו לו, מובסים לחלוטין. לא היה ספק שנטישת 'הבית של נילס' לטובת מלון אחר תהיה שערורייתית ובלתי נסלחת. בעיקר כשהמארחים הם אלה שמשלמים על זה.
אחה"צ התאספו כולם במדשאה של האכסניה להיכרות ראשונית. המשפחות, החברים הקרובים, השותפים העסקיים של ההורים, הולנדים, הודים ובריטים והאאוטסיידרים- הזרים שהשתייכו לחבורה הקטנה שלנו. היו חיבוקים, נאומים, דמעות, שרשראות פרחים וטיקות על המצח. פייר, היה מרגש. בימים הבאים הלו"ז היה צפוף: שיעורי יוגה במדשאה על הבוקר, במהלך היום סיורים באטרקציות התיירותיות של דלהי ובשווקים, ובערבים התכנסויות חגיגיות שכללו בגדים מסוגננים, טקסים הינדים צבעוניים, מטעמים מקומיים והמון ריקודים הודים. מה שהיה מרתק, אקזוטי ומלהיב לאללה ביומיים הראשונים הפך במהרה לצפוי על גבול המייגע. אחרי שלושה ימים מצאנו את עצמנו מנהלים שיחה באדישות כשברקע מתנהל לו עוד איזה טקס עם פרחים, טיקות, מופע ריקודים ובני משפחה מתלהבים, דוחים בייאוש את המלצר שמציע בפעם המיליון את אותם התבשילים, באותו רוטב מסאלה מתובל מדי ועם אותו השלשול שבא בעקבותיו.








יום לפני טקס החתונה נילס דחף לי דף ליד, הכריז "מכתב אישי בשבילכם!" ונעלם. וזהו נוסח המכתב:
אורחים יקרים,
אנחנו מקווים שאתם נהנים מהשהות שלכם אתנו! כמארחים שלכם בהודו, המשפחה של וידהי שמחה לכבד אתכם בארוחות בוקר, חטיפים ומשקאות באכסניה, אבל הם מעוניינים שתשלמו עבור החדר שלכם. המחיר הוא 1800 רופי ללילה. נשמח אם תוכלו לשלם את הסכום הכולל עבור חדרכם (כפי שמחושב בתחתית המכתב) כמה שיותר מהר. לנוחיותכם, יש כספומט בשווקים שאליהם תגיעו היום.
מאחלים לכם הנאה גם בהמשך,
נילס ואחותו דפני.
אפשר לנחש שהיינו בשוק. ככה, במכתב מנומס בלי שמץ התנצלות או אי נעימות. ככה, אחרי שרצינו לברוח מהחדר העלוב הזה ונשארנו רק מהנימוס כבר שלושה לילות. ככה, ועוד לדרוש עליו כזה מחיר שערורייתי במונחים של הודו (=180 ₪). ברור שאם לא היה נאמר לנו מראש שהשבוע הזה לא על חשבוננו לא הייתה לנו בעיה בכלל לשלם, אבל על חדר שאנחנו בוחרים!
התחלנו לרחרח והסתבר שלפחות כל מי שהשתייך לחבורה שלנו קיבל מכתב. התאספנו על הדשא והתמרמרנו בצוותא עד שלגדעון- שהוא אמנם הולנדי אבל גם רבע ישראלי- נמאס להיות מנומס והוא הלך לברר עם דפני מה נהיה. על פי הגרסה שלה, הגיעו יותר אורחים מהצפוי ונילס חשש שזו הולכת להיות מעמסה כלכלית גדולה מדי על ההורים של וידהי. ולמה דווקא עליהם? כי על פי המסורת ההודית ההורים של הכלה הם המממנים היחידים של כל אירועי החתונה וכל עזרה מצד משפחת החתן היא פגיעה בכבודם ובשמם. חשב לו החתן שוחר הטוב: "איך אוכל לעזור לחותניי הגאים ללא ידיעתם? יוריקה! אדאג לכך שהחשבון באכסניה ישולם על ידי מישהו אחר לפני תום שבוע החגיגות, וכך הוא ייחסך מהם". רעיון יפה, שלא לומר אצילי, רק מה חבל שבהולנדים עסקינן, ועבור אלה זה אך טבעי לא להעלות על הדעת שמשפחת החתן תיקח על עצמה את נטל התשלום, ולו בגלל שהם לא מימנו כלום בחתונה. כל אחד מהאורחים קיבל חדר? אז שכל אחד מהם ישלם על עצמו!
"Oh ye, that's the Dutch way", רתחנו כולנו. הרי גם אם נתייחס בסלחנות לנְכות המוכרת הזו של ההולנדים, זו חוצפה לטעון שהם הופתעו מכמות האנשים שהגיעו- כולנו התבקשנו לאשר את בואנו כבר לפני חודשים, נסיעה להודו זה לא אקט ספונטני שמחליטים עליו ברגע האחרון. חוצמזה, למה לא לעדכן אותנו שיש בעיה כבר ביום הראשון ולתת לנו את ההזדמנות להחליט אם בא לנו לשלם או לחפש מקום אחר? ולמה במכתב כזה, חוט פור דומה?
אירועי החתונה נמשכו, כשמעל פני השטח הכול Happy happy joy joy ומתחת רוחש המרמור כלפי המשפחה ההולנדית. החגיגות היו מרשימות וראוותניות, ושיא הפאר הגיע בערב החתונה עצמה: היא התקיימה בין שרידי מבצר במעלה איזו גבעה. נילס פגש אותנו בתחתית הגבעה, רכוב על סוס לבן ומקושט כמו כלה תימנייה. הוא התחיל להעפיל מעלה כשאנחנו מלווים אותו בתרועות ובריקודים הודיים, ממש כמו שיירה תנ"כית שמקבלת את פניו של המלך שחזר מנצח מהקרב. במבצר היה פוטו-אפ נוצץ עם וידהי ואחריו עוד ארוחה מפוארת (שוב מסאלה), ובחצות סופסוף התחיל טקס הנישואים: החתן-כלה-הורים-אחים התיישבו מסביב למדורה ול"כוהן" ההינדי וכולם מלמלו, זרקו מיני פרחים ותבלינים למדורה, קשרו חוטים זה לזה ועוד ועוד. בינתיים שאר המוזמנים ישבו על כיסאות פלסטיק, הסתכלו וצילמו. חצי שעה, שעה, שעתיים, שעתיים וחצי... שלוש לפנות בוקר וכולנו משועממים, עייפים ובעיקר קפואים (ככה זה כשמערביים מתלהבים מחליטים לדפוק הופעה הודית מסורתית בסארי דקיק וחליפות פנג'אביות אווריריות). ואז זה נגמר, אבל רגע- הגיע הזמן לשחק משחק: המשפחה של הכלה "גנבה" את הנעליים של החתן, והמשפחה שלו נאלצה להתמקח איתם על סכום הכופר שישלמו כדי לקבל את הנעליים בחזרה. זו כנראה דרך מסורתית להוציא ממשפחת החתן איזושהי השתתפות בהוצאות החתונה. מעניין ככל שנשמע המפגש בין מתמקחי העולם הישן (הודים תחמנים) לממציאי המסחר בעולם החדש (הולנדים קמצנים), איכשהו לאור כל הנסיבות לא שועשענו.





ובכך פחות או יותר מסתכמות חוויותינו מהחתונה.
בקרוב אני אנציח בפוסט המשך את עלילותינו ברג'יסטן עם טראוויס וג'ניס ואת עלילותינו בארץ הקודש עם ניקוס והאנה, שקפצו אלינו לביקור וזכו בטיול חוצה ישראל. בינתיים נטוס לבלות את הפסח בסן פרנסיסקו. טיסה אחרונה שלי לפני הסגר הגדול, אתם יודעים.
כל טוב, חג שמח.
| |
מהירקון לדנובה (או איפה נטשה ופייר)
חזרנו לתעלה!
ז'תומרת לעת עתה כמובן, לחודש הפינאלה שכולו יוקדש- אמן- לפעילות פאן מזוקקת, ללא לימודים, בחינות והתחייבויות מכל סוג שהוא. לא קראתי אתכם כבר שבועיים וחסרתם לי אבל הסירו דאגה מלבכם, עד סוף היום אני אשלים הכול.
עוד ביקור מולדת עבר, האחרון שלנו אם נרצה ממש לדייק. בפעם הבאה שתראו אותנו כבר לא נוכל להתהדר בלו"ז נהנתני עמוס או להתגנדר בתובנות אירופאיות מעודנות. לא עוד .
הרבה הספקנו בשלושת הימים האלו; הרבה יותר לא הספקנו. אני מתנסחת בלשון רבים כי גם הפרעסר הוקפץ ארצה ברגע האחרון ליומיים של מפגשי עבודה מתישים שהיו אמורים לקבוע את התפקיד החדש שלו בחברה (דגש על היו אמורים. דיברו דיברו ולא קבעו כלום בסוף, מרררד). אז אני עם הבחינה והוא עם העבודה, שנינו הגענו לביקור לגמרי on a mission וכל מה שהצליח להידחס בין לבין היה בבחינת בונוס.
הבחינה הייתה סבירה. איפה שלא ידעתי את התשובה בוודאות זיינתי ת'שכל במשפטים מנוסחים היטב כדי לצאת מזה בכבוד יחסי (המומחיות מספר אחת שלי בבחינות. זה מסביר למה במקצועות הריאליים תמיד הייתי בינונית ומטה). נראה לי שבראיון הרשמתי הרבה יותר, ובאופן אישי אני חושבת שיהיה טיפשי מצידם לא לקבל אותי, אם כי זו תהיה סוג של הקלה עבורי- חצי יום ביליתי בקמפוס ולא הרגשתי קצה קצהו של עקצוץ חשק להיות שוב סטודנטית, אילולא היה מדובר ביום בשבוע לא הייתי שוקלת את זה בכלל. דווקא המחשבות על עבודה חדשה בתחום מדגדגות לי בבטן. בא לי כבר לחזור ללופ, לעשות משהו שגם מעניין אותי וגם מפרנס אותי, לקטר כמו כולכם שהיה לי יום מסריח במשרד ושיואו איך אני כבר מחכה לסופשבוע... פתאום נזכרתי שהתחלות חדשות דווקא מרגשות אותי ושתמיד הייתי משתעממת בקלות: מלימודים, ממקומות עבודה, מאנשים. ממוצע המיצוי שלי הוא שנתיים פר פאזה והנה, אני באמת מרגישה בשלה לשלב הבא, אפילו שאין לי מושג מה הוא צופן לנו. הייתכן שבכל זאת מסתתר בי איזה תא לא פולני איפשהו?
חוצמזה שהזעתי ומלא אנשים זרים נדחפו בגסות ישראלית למרחב הפיזי הפרטי שלי (כוס אמ-אמ-אמא שלהם ), היה לי נעים בביקורון הזה. נעים לפגוש אתכם ללאנץ' קז'ואלי בעיצומו של יום עמוס, נעים לרבוץ לידכם בסלון ולבהות בשתיקה בטלוויזיה, נעים לדבר אתכם בנינוחות בלי להתאמץ לייצר נושאי שיחה, להרגיש בבית כשאתם שולפים את העקיצות הקטנות והקבועות שלכם. הפרעסר לעומת זאת נכנס למצב של הלם עמוק. הוא לא רצה להגיע לביקור הזה מלכתחילה, והצליח לסיים אותו אפילו יותר מבואס משהיה בתחילתו (לעזאזל, מה זה הדיסוננס הזה בינינו, מה עושים אתו? אנחנו לא רגילים לזה וגם לא רוצים להתרגל ( .
כהרגלנו בקודש בילינו את שעותינו האחרונות במולדת במסעדת צ'ימיצ'נגה, הפעם בחברתם של התיקולים, הפזפזים, הקונטסה וכמה מרגריטות מיקס אשכוליות-ליים משמחות במיוחד.
שלוש שעות אח"כ כבר היינו בדרכנו לבודפשט.
בודפשט, סיעור מוחות:
שדרות ובניינים עם עבר מפואר שמוסתר תחת עזובה והזנחה. אנשים קשי יום, דחוסים בחשמליות ובמטרו במבט אטום ומשועמם. חנויות קטנות וקודרות. אלכוהול בזול. ברים שרק עכשיו גילו את שנות התשעים. אינספור כיכרות, ארמונות ופסלים של מנהיגי ניסיונות מרד כושלים. שנות הקומוניזם הארוכות מורגשות בכל פינה. מקומיים צעירים עם שמחת חיים מאופקת שאחרי כמה דרינקים ישמחו לדבר אתך באנגלית עילגת. מכולות שפתוחות כל הלילה. פאסט-פוד דלוח בשבת בארבע בבוקר. פחי זבל ירוקים וגדושים כמו בארץ. אנשים מטיילים בשדרה עם הכלב, הומלסים מכורבלים על הספסלים, מכוניות חולפות במהירות, צופרות. איזה קטע, לפעמים נראה ממש כמו ת"א פה.
לפני עשור הנדל"ן בעיר היה זול בטירוף, אנשים מחוץ להונגריה קנו ושיפצו דירות בזול ובזכות זה השפית והעורך גרים בדירה יפהפייה בצמוד לשדרת אנדראשי המרכזית, בקומפלקס עם חצר פנימית ציורית שראתה ימים יפים יותר. אם רק היו צובעים ומעמיסים עציציה הייתי מהמרת שאנחנו בכלל בספרד (השכנים הביזאריים והפוטוגניים מהסט של אלמודובר כבר שם).

אגב, כמובן שהשפית והסו-שף הולכים יחפים והמטבח המרווח והמשופץ שלהם עומד ריק ובוהק. הלב של הפרעסר נכמר, הוא מילא להם את המקרר והכין שקשוקה וזיווה, שיהיה מה לאכול כשהם חוזרים גמורים ב-23:00 חוץ מבפלות שוקולד, קפה וחלב. בתמורה הפניקה אותנו השפית בארוחת טעימות מהממת במסעדה. ישבנו כרוזן ודוכסית בעוד המלצרים מזרימים אלינו מנות נפלאות ומעוצבות במצעד אינסופי של צלחות ומלווים הכל ביינות תואמים. שלוש שעות נמשך המשתה הזה, במהלכו טעמנו חמש מנות ראשונות, ארבע עיקריות ושני קינוחים. קשה, קשה. שורה תחתונה: העיצוב של המסעדה מוצלח, השירות בינוני עד חלש, הקוקטיילים חובבנים, המחירים גבוהים יחסית לבודפשט ובעלת הבית (הישראלית!) לא מצ'פרת את החברים של השפית בהנחה L, אבל... האוכל הוא גורמה משובח, או כהגדרת הפרעסר: תפריט נועז ומורכב, כמו של 'הגדולים'. השפית שיחקה אותה, שיחקה אותה בגדול. ואנחנו אובייקטיבים, כן?

אחרי יומיים של שיטוטים בעיר הבנו שהסטרס הפיזי והנפשי של הימים שעברו עלינו בלבנט נתן אותותיו ושאנחנו מותשים. אשכרה כתושים. כל כך נעים בדירה המפנקת ותיקולי צייד אותנו בעונה הראשונה של 'בטיפול' ב-DVD, מה הטעם לכתת רגליים בשביל אלנבי ובן יהודה בגרסה ההונגרית ונהר אחד גדול שהיה מת להיות האמסטל...? בעצת השפית החלטנו להצטרף לסיור מודרך בדק העליון של אוטובוס תיירים. גדול, אני אומרת לכם. לא יודעת איך לא עשינו את זה קודם. יושבים בניחותא תחת השמש והבריזה המלטפות, מקשיבים באוזניות לקריינות בעברית במבטא הונגרי כבד, זוכים להציץ בכל חלקי העיר וסופסוף מבינים למה כולם אומרים שבודפשט היא עיר יפה ומרשימה.



מה חבל שאין לי תמונות מבית המרחץ שביקרנו ולא תזכו לראות איך דידינו החוצה מחדר ההלבשה מבוישים, לבנוניים ורוטטים. מילא בפינות החמד האינטימיות של שבדיה, אבל כאן, ככה, מול כל ההמונים? אחרי שתי דקות הבנו שאף אחד לא רואה אותנו ממטר ונרגענו, שכשכנו באמבטיות עתירות מלחים ומינרלים, הזענו קצת בסאונה ורבצנו בבריכה המרכזית תחת כיפת השמיים. מעניין שבגולה כל התכנסות אמפיבית המונית נראית לי כייפית, אבל בארץ גם הפרעסר וגם אני סולדים מכל פעילות שמצריכה נוכחות בחוף ים (לפני שקיעה) או בבריכה. האם שוב האוכלוסייה הישראלית היא הבעיה מבחינתנו? חוששתני שבהחלט כן .
יום ראשון הוא היום היחיד בשבוע שבו המסעדה סגורה, וכך זכינו לקצת זמן איכות ברביעייה רגע לפני שאנחנו עוזבים. העפלנו למצודה בבודה לפסטיבל יין מקומי שכולו קולטורה (אם נהנינו מהופעת כלייזמרים זה אומר שהזדקנו או שמשהו נורא קרה לסף הגירויים שלנו?), ירדנו אל העם בחומוס בר של ישראלי שבוז מהתחת וקינחנו במיני-מרתון 'בטיפול' בדירה. אני שמחה לבשר שהעורך מיצה את עבודת הפרך במטבח והוא חוזר לאמסטרדם בעוד שבועיים. עוד נרוויח שבועיים מרתונים של 'השיר שלנו' אל תוך הלילה.
לא יודעת איך לסכם את הביקור שלנו בבודפשט. מצד אחד הוא היה נעים ונינוח והתקיים בתנאים אידיאלים שכללו דירה מפנקת, חברים שאנחנו אוהבים, מזג אוויר משובח ועיר אירופאית מהז'אנר החביב עלינו, מצד שני לא יצאנו מגדרנו ושומדבר לא נחרת בזיכרון. אין לי מושג למה. אולי כי עדיין היינו תחת השפעת הביקור הקצר-אך חשוב בארץ, אולי כי אחרי שנתיים במערב אירופה אנחנו כבר קצת שבעים. אבל עכשיו אנחנו שוב פה, בעיצומו של אפטר-סאמר אמסטרדמי יפה שבעקבותיו תבוא השלכת האהובה עלי יותר מכל.
הללויה,
אֵגֵה-שֶגֶה-דְרֶה
וְקוּסֵנַאם.
שמחה וצהלה מעל התעלה J
בודפשט- המלצות
@ בית הכנסת המרכזי ברובע היהודי: אתר חובה למבקר ישראלי-חובב-סיפורי-שואה כמוני. המבנה המפואר והעשיר (בדיוק כמו שבית כנסת לא אמור להיות) נבנה ע"י הקהילה בימים בהם היהודים עדיין לא היו שווי זכויות בהונגריה ורצו להראות לנוצרים שבסוגיה 'למי יש יותר גדול ויותר מוזהב' היהודים מנצחים. אם יתמזל לכם להצטרף לסיור בעברית בהדרכת האישה שבלעה טייפ מנהלים קטן אותו היא מפעילה ומכבה בכל נקודה בהדרכה, אל תהססו לקטוע אותה באמצע בשאלה: לראות אותה עוצרת, לוקחת נשימה עמוקה ומריצה אחורה וקדימה את הקלטת הפנימית שלה זה מופע הסטנד-אפ הכי טוב בעיר. הרובע עצמו מלא בסממנים יהודים, בתי כנסת ושלטים בעברית ובאופן מפתיע היהודים מתקבלים בעיר הזאת בשלווה ובקבלה מוחלטת (ז'תומרת, מאז השמד הנורא שעברה הקהילה בימי הנאצים) והמיעוט השנוא הם הצוענים. אם תשאלו את המדריכה הממוכנת מבית הכנסת, היא תאמר שהסיבה לכך היא שבהונגריה אין מהגרים ערבים בכלל. תחשבו על זה.
@ הרובע היהודי הוא גם האזור הכי שוקק מבחינת חיי הלילה של העיר: ה-Szimpla שברחוב Kertezs (בסמוך לרחוב dob) ממוקם בקיץ בחצר פנימית ונראה כמו 'החורבה' החיפאית האהובה; ה-Szoda שברחוב Wesslenyi-sip גדוש באביזרי פיפטיז עם תקרה שמכוסה כולה בציורי מנגה עם כיתוב ביפנית (מלבד מילה אחת בעברית, מי ינחש מהי?); ה-Sark שבכיכר Klauzal ter 14 הוא בר פינתי חביב שממוקם בסמוך למסעדה המקומית העממית הלא רעה Kader etkezde (מספר 9 בכיכר, פתוחה בין 11:30-15:30).
@ בית מרחץ סצ'ניי (מעורב לנשים וגברים):Llatkerti körút 11Á, ממוקם מאחורי כיכר הגיבורים בקצה שדירת Andrássy. אפשר להגיע בקו הצהוב של המטרו M1, לרדת בתחנתSzēchenyi Fürdó . הבריכות המקורות נסגרות ב-19:00, הבריכה הפתוחה עד 22:00.
@ מסעדת הגורמה שבה עובדת השפית:
BARAKA, Restaurant & Lounge
1063 budapest, Andrássy út 111
Tel: +36 1 483 1355
| |
דפים:
|