לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


בלוג זה שומר שבת, כשרות וחג. ולא, הוא לא שומר נגיעה.

Avatarכינוי: 

בת: 31





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

עד מתי נמשיך להגיד "יהיה בסדר"?


הצירוף "יהיה בסדר" נפוץ עד מאוד בחברה הישראלית, וכמעט אין יום בלי שנשמע את הצירוף או שנגיד אותו. הוא טומן בחובו כל-כך הרבה שאננות, פאסיביות ואדישות. אך יותר מכל הוא הצירוף המעצבן ביותר שאני יכולה לעלות על שפתי. מה זה "יהיה בסדר"?! למה ש"יהיה בסדר" אם אנחנו לא עושים כלום? למה התשובה לכל מצוקה היא הצירוף כל-כך חסר התועלת הזה?

 

"יהיה בסדר" מאפשר לנו להשליך את האחריות שלנו מעל כתפינו ולקוות שמישהו אחר ידאג לה. זה מאפשר לנו להתעלם מבעיות בחברה הישראלית והעולמית בטענה, שוב, ש"יהיה בסדר". הדברים לא יקרו מעצמם. אסור לנו להתמכר ל"יהיה בסדר", כי בסופו של דבר, אם נמשיך להאמין שאמירתו תועיל לנו ותשפר את מצבנו, אנו ניווכח שאנחנו תקועים בבוץ עמוק עד מאוד ושכבר אין תקווה. אין תקווה במילים "יהיה בסדר", יש סבילות הרסנית שאם לא תהרוס ותהרוג אותנו עכשיו, היא עשה זאת מאוחר יותר.

 

בנאום שנשא יצחק רבין ז"ל לפני שנים מספר בעת טקס סיום מחזור של ביה"ס לפיקוד ומטה, הוא אמר את הדברים הבאים: "לאחת הבעיות הכואבות שלנו יש שם, שם פרטי ושם משפחה - צירוף המילים: 'יהיה בסדר!' צירוף המלים הזה, שרבים מאתנו שומעים בחיי היום-יום של מדינת ישראל, הוא בלתי נסבל. מאחורי שתי המילים האלה חבוי בדרך כלל מה שלא 'בסדר': יהירות ותחושת ביטחון עצמי מופרז, כוח ושררה, שאין להם מקום. ה'יהיה בסדר' מלווה אותנו כבר זמן רב, שנים והוא סממן לאווירה הגובלת בחוסר אחריות ברבים מתחומי חיינו.

 

"ה'יהיה בסדר', אותה טפיחת כתף חברמנית, אותה קריצת עין, אותו 'סמוך עלי', הוא סממן לחוסר סדר ומשמעת, למקצועיות שאיננה, לבטלנות שישנה. אווירת ה'חפיף' היא, לצערי הרב, נחלת ציבורים רבים בישראל, לאו דווקא בצה"ל. היא אוכלת בנו בכל פה. ואנחנו כבר למדנו בדרך הקשה והכואבת ש'יהיה בסדר' פירושו שהרבה מאוד לא 'בסדר' [...] אל תאמרו: אי אפשר היה למנוע. אל תאמרו: זו הייתה גזרת גורל. אין זה כך. הרבה מאוד, כמעט הכל, תלוי בכם!"

 

אפילו אם איננו מתחברים לכל מה שאמר יצחק רבין בשעתו, אין ספק שכאן הוא צדק. אמירת "יהיה בסדר" מצביעה לנו באופן רשמי על כל מה שאינו בסדר בחברה הישראלית. נתחיל להקיא את הצירוף מהלקסיקון שלנו, נטען ש"יהיה בסדר" אינה אלא אמירה חסרת תוכן ממשי. באנגלית לא קיים הצירוף מלבד ה"everything is gonna be alright" של בוב מארלי שחלף מזמן מן העולם. אין ל"יהיה בסדר" מקום בחברה, התרבות ובשפה הישראלית. אנחנו לא רוצים חברה חסרת עתיד ותקווה, אלא חברה פועלת ויוזמת, חברה מאפשרת ואקטיבית, חברה שתהיה דוגמה לאחרות. אנחנו צריכים להצדיק את קיומנו כאן, להראות שאנחנו "שווים את זה".

 

- הדס -

נכתב על ידי , 24/3/2009 09:05   בקטגוריות יהיה בסדר  
11 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של דֶייְנָה בַּנֶייְנָה ב-27/3/2009 15:28
 



למה שיהיה בסדר? קריאת מגילה.


בחג הפורים, כבר כמעט כל שנה, מתכנסת משפחתי המורחבת יחד לקריאת מגילה ומשתה כיד המלך. המשתה, כמובן, לא מחייב שום משקאות אלכוהוליים ובדרך כלל המשקה שהכי מתקרב לאלכוהולי הוא שוקו. הסעודה עצמה, כמו אצל משפחה אמריקאית-אורתודוקסית טיפוסית, מורכבת מבייגלס, גבינת שמנת ודג סלמון, לא משהו מסובך מידי (במיוחד כשהכל נקנה מהחנות הקרובה). כמובן, שלכבוד פורים כל בני ובנות הדודים מגיעים מחופשים במגוון תחפושות משונות. אם מסתכלים על כל התחפשות שעברו בשנים האחרונות ניתן לראות שיטתיות מסוימת בבחירת התחפושות: תחפושות ילדיו של דוד אחד הן תמיד משחקי מילים לא מאוד שנונים כמו: "שום דבר" או "תחפושת מקור eat". את הדוד השני בנותיו מחפשות, כי כל התחפושות שהן מוצאות מתאימות לארבעה אנשים והן רק שלוש. הדוד השלישי, לעומתם, הוא זה שלא השקיע בתחפושת, תמיד יש אחד כזה, לא?ילדיו מתחפשים לדמויות מסרטים מצוירים באמצעות תחפושות קנויות, שעוברות מדור לדור, אך בסופו של דבר הן המוצלחות ביותר.

 

בשנים האחרונות, סבא שלי מאס מקריאת המגילה הארוכה שבבית הכנסת, זו המלווה ביריות אקדחים מזויפים והרבה רעש. הוא הבין, וכך גם אנחנו, שבכל פעם שקורא המגילה קורא את המילה "המן" יש יותר מדקה של המולה, כך שזמן קריאת המגילה מוכפל. לאחר מחשבה, החליטו סבי וסבתי לערוך בביתם קריאת מגילה ברוגע. אך אתמול היה שקט במיוחד, כי דוד אחד שלי, זה שבנותיו מחפשות אותו, לא הביא את ילדיו, הם אצל היו אצל גרושתו. אתמול, כאשר ישבתי בסלון שלהם שהכיל בקושי רב חלק ממשפחתי המורחבת (גם אם ההגעה הייתה רק חלקית. לסבי וסבתי 28 נכדים, כך שגם אם 6 ילדים חסרים יש הרבה אנשים אחרים שימלאו אותו...). החלטתי שזה המקום בו אוכל להקשיב באמת לקריאת המגילה. חיפשתי פסוק אחד לזכור ממנה, פסוק שמבחינתי יהווה את מהות המגילה כולה.

 

בעודי קוראת את המגילה בבית סבי וסבתי, נתקלתי בפסוק שחיפשתי. כאשר מרדכי עומד אבל וחפוי ראש מחוץ לארמון המלך, הוא מבקש מאסתר להתחנן לפני המלך שיציל את היהודים מן הגזרה הקשה של המן. אסתר חוששת לבוא אל המלך, שכן היא לא הוזמנה לבקר אצל המלך שלושים יום ומי שאין מוזמן בידי המלך ואינו מוצא חן בעיניו מומת. מרדכי מוסר לאסתר ואומר לה כך: "אַל-תְּדַמִּי בְנַפְשֵׁךְ לְהִמָּלֵט בֵּית-הַמֶּלֶךְ מִכָּל-הַיְּהוּדִים. כִּי אִם-הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי בָּעֵת הַזֹּאת רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר וְאַתְּ וּבֵית-אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ וּמִי יוֹדֵעַ אִם-לְעֵת כָּזֹאת הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת" (אסתר, פרק ד', פסוקים י"ג-י"ד). מרדכי אומר לאסתר לא לחשוב שהיא תימלט מהגורל האכזר של היהודים מפני שהיא מוגנת בארמון. הוא טוען שאם היא תתעלם מן הגזרה הקשה שנגזרה על העם היהודי – הצלה תגיע ליהודים ממקום אחר, גורלו של העם היהודי אינו תלוי רק בה. אך מצד שני, מרדכי אומר שהיא לא תשרוד, אם היא תתעלם מבקשת העזרה הזאת, היא ובית אביה יאבדו. זה מבחן האמת שלה בתור מלכה ובתור בן אדם.

 

מרדכי מבקר את שיקול הדעת של אסתר. מבחינתה, היא מוגנת בארמונו של המלך אחשוורוש, אין דבר רע שיכול לקרות לה. אך אם היא תיקח יוזמה, היא תימצא בסכנת מוות ולכן מנקודת המבט שלה – עדיף לה להתעלם מהמאורעות ומן הגזרות שהוטלו על היהודים. מרדכי מסביר לאסתר שהעולם לא עובד כך, שאלוהים לא גומל טובה לאלה שאינם מוכנים לסכן את נפשם בכדי להציל נפשות אחרות. האל אינו גומל טובה לאנוכיים הנמצאים במצב בטוח ומעלימים עין מסכנת הציבור כולו. מרדכי אומר שהעם היהודי ינצל בכל מקרה, שיהיה בסדר, אבל השאלה היא מי יביא את הישועה והאם אסתר מוכנה לסכן את עצמה עבור האומה כולה.

 

מרדכי מבקר את אופן ההתנהלות של אסתר. הוא מבקר את האדישות שלה, את הפאסיביות והפחד שלה. מרדכי דורש מאסתר לפעול, הוא מבהיר לה שלא סתם היא הגיעה לתפקיד המלכה כעת. מרדכי מסביר שהאל גרם לכך שגורלה יהיה קשור בגורל ציבור היהודים, שיש לה ייעוד, היא צריכה להציל את העם ובדרך גם את עצמה. המלכה היא דמות בעלת יכולת לשנות, דמות אקטיבית, ואסתר לא השתמשה ביעילות בכוח שניתן לה. זה המקום של אסתר להתנער מהאדישות שאפפה אותה לאורך כל המגילה, זה המקום שלה לפעול למען מטרה שמקדשת את אמצעיה.

 

האם אנחנו פעילים מספיק בחברה? האם אנחנו תורמים מספיק? אם נבחן את עצמנו נגלה שלמעשה, אנחנו אדישים לגבי הרבה דברים. נגלה שיש הרבה דברים שאנחנו יכולים לעשות כדי להיטיב עם עצמנו ועם החברה. אם נפעל, נפסיק עם האדישות, הפאסיביות והפחד שלנו, נצליח לשנות. זה יתחיל במשהו קטן, אולי בלתי מורגש, אבל זה יתגלגל ויהפוך למשהו גדול. כדאי שנפסיק עם האמירה הכל-כך שגורה בפינו: "יהיה בסדר", כי אם לא נעשה דבר, לא, לא יהיה בסדר. נתחיל לפעול, מעכשיו. כי יהיה בסדר רק אם נתחיל לפעול ולא נזנח את ערכנו המוסריים, אם לא נשכח את עברנו ונזכור שהעתיד עוד מחכה לנו והוא יהיה טוב רק אם נעבוד כדי שיהיה כך. חוץ מזה, מי רוצה ש"יהיה בסדר"? בסדר זה לא טוב, זה לא רע, זה רק... בסדר. אנחנו לא רוצים שיהיה רק "בסדר", אנחנו רוצים שיהיה טוב. אמירת "יהיה בסדר" היא כניעה למציאות ואנחנו לא נכנעים למציאות, נכון?

 

חג פורים שמח,

- הדס -

נכתב על ידי , 11/3/2009 00:18   בקטגוריות יהיה בסדר  
22 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ארילו ב-26/3/2009 14:21
 



31,795
הבלוג משוייך לקטגוריות: דת , התנדבות ומעורבות חברתית , מדעי הרוח
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להדוסה. אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הדוסה. ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)