לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

על החיים דרך השירים


אפשר להבין וללמוד כל כך הרבה דרך השירים... הם מלטפים את האוזניים, ונכנסים אל תוך הלב. בבלוג יופיעו שירים "ספרותיים" לצד שירים מהפלייליסט, שירים של אמנים עכשווים ושירים מתוך ספרי שירה ישנים יותר. אותם אנתח, אתבונן, ונראה מה יקרה...


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    יולי 2009    >>
אבגדהוש
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 




הוסף מסר

7/2009

סתם סיפור עצוב של סתיו


איך קובעים אם שיר מסוים הוא טוב או לא? כמובן שצריך להתחבר לשיר, אבל אצלי העניין הוא גם חיפוש האמת בשיר. וכדי למצוא אותה צריך לתת לכל שיר הזדמנות, גם כזה שברגע הראשון נדמה שכולו עטוף במשהו אחר. לפני כמה זמן שמעתי את המשפט "תמיד בעד הנגד". לכל הילדים אומרים תמיד את אותו המשפט: לא להכנע ללחץ חברתי; לא ללכת אחרי דבר כלשהו בעיניים עצומות רק כי כולם הולכים אחריו. אבל, היום יש כאילו תופעה הפוכה - לא ללכת אחרי משהו רק בגלל שהמון כן הולכים. כך לדוגמה, לא לאהוב שיר מסוים, רק מפני שהוא פופולרי מאוד. וכשצועדים בדרך זו, תמיד בעד הנגד, דברים נהדרים יכולים להתפספס...

וכאילו ההפך הגמור מנושאי המגבעת, הבאתי שיר של דור דניאל, ומצאתי בו כמה דברים...

 

מקום לצדך

מילים ולחן: דור דניאל

 

מול אותו חלון ישן פותח את הבוקר

מחפש סיבה להישאר

אל אותו סיפור קטן נטול תקווה ואושר

אם אני עוזב אני לא חוזר

מחפש אותך בפנים את כבר לא זאת שהכרתי

לא צריך לדבר על השתיקות

אני רוצה לפחד לבד לעצמי מספיק שיקרתי

כל כך עצוב שכבר לא חשוב לבכות

אל תפני לי מקום לצידך

תתמודדי אני הולך

תחייכי את יודעת

אל תשמרי לי מקום חם לחזור

כשאהיה שיכור

תוותרי את שומעת

מחכה שהיום יירד תרגעי ואז תביני

 שלא מצאתי סיבה להישאר

סתם סיפור עצוב של סתיו יום יבוא ותסלחי לי

את אותו החלון ישן סוגר

 

השגרה יכולה להיות לפעמים כל כך סוחפת שניתן לטבוע בה; כלל לא לשים לב יותר שמדובר בשגרה שמחליטה עבורנו ולא אנו בשבילה. פשוט לחיות בדרך מסוימת – לא כי היא זו שנבחרה אלא סתם כי אין כוח לשנות. כי לא מאמינים שאפשר. כי מפחדים ממה שיבוא במקום. נמצאים במעין תרדמת כזו, עד שלפתע, "מול אותו חלון ישן", באה לפתע מחשבה חדשה. מעין הצצה מהצד על החיים – מדוע זה כך? מחפש סיבה להישאר...

לזמן יש ערך משלו... לעיתים רק הזמן יכול לחשוף אמת. לפעמים הזמן חושף דברים שלא ניתן היה להעלות על הדעת מהיכרות ראשונית עם אדם. הזמן מביא עמו חוויות ומצבים שונים, שלרגעים מגלים רבדים אחרים באדם מוכר. "מחפש אותך בפנים, את כבר לא זאת שהכרתי", אמנם בכל זאת מחפש אותך, הלוואי והיה מוצא. "לא צריך לדבר על השתיקות" לפעמים שתיקה מכילה בתוכה עולמות. תמונה שווה אלף מילים, לעיתים כך גם השתיקה. אבל ישנן גם שתיקות ריקות. שתיקות שמיותר לנסות למלא במילים מאולצות. במקום זאת, לעשות את הצעד המפחיד הזה ולהיות לבד, להתנער מהשקר, אפילו שהיה נוח במובן מסוים.

"כל כך עצוב שכבר לא חשוב לבכות" – הדמעות פורצות ברגעים קיצוניים; כאב חד כזה, או אושר פתאומי... אבל כשהעצב הוא מעין מצב קיומי, נדמה כי הדמעות דוהות עם החיים...

"אל תפני לי מקום לצדך, תתמודדי אני הולך" ואולי, אולי יש לו צורך כה עז למלא בהמון מילים את הפרידה, העזיבה, דווקא כי הוא זה שקשה לו. אולי כשאמר, תתמודדי אני הולך, פנה יותר אל עצמו מאשר אליה, תתמודד, אתה יודע שזה הצעד הנכון. וגם את יודעת, אז תחייכי, כי כך יהיה יותר טוב לשנינו, גם אם כרגע קצת קשה להאמין.

"אל תשמרי לי, מקום חם לחזור, כשאהיה שיכור" הצעד הנכון הוא לא תמיד הצעד הפשוט, ולעיתים כדי להגיע לאושר צריך לחלוף על פני הקושי, אף לשקוע. והוא יודע זאת, יודע שכבר לא יהיה לו מקום חם לחזור, ואת החום הזה, ינסה להשיג ממקומות אחרים, כמו אותו המשקה שמחמם... "תוותרי, את שומעת" – ושוב, מעין פניה אמביוולנטית, אל עצמו ואליה בו בזמן. לוותר על התפיסה הזאת, על האושר המדומה, על הביחד הזה, שהוא בעצם כל כך לבד.

"מחכה שהיום ירד" הזמן מכיל בתוכו תובנות... דברים שצריכים לשקוע, ואז נעשים צלולים יותר. "יום יבוא ותסלחי לי" מעין היאחזות בעתיד, מנסה לשאוב תקווה מהיום ההוא, שיכיל בתוכו את הידיעה: זה היה המעשה הנכון. זה מה שהייתי צריך לעשות, ועכשיו אני יודע זאת.

"את אותו החלון הישן סוגר" - סוגר את החלון הישן ההוא, סוגר תקופה, סוף לשנינו, סוף לביחד, סוף למי שהיינו, למצב שלנו, סוף לביטחון ההוא, לשקר.

סוגר את החלון הישן בכאב, ובלב מפעמת הידיעה הקלישאתית אך למרות זאת המרגשת,

 סוף, הוא גם התחלה

                                       

 

                                       תוותר, אתה שומע?

 

נכתב על ידי דרך השירים , 9/7/2009 20:06  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי:  דרך השירים

מין: נקבה




הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , יצירתיות , האופטימיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לדרך השירים אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על דרך השירים ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)