לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של שופי


אני אימא טרייה לתינוק, שנקרעת בין בית, עבודה והגשמה עצמית, מחפשת את זהות שלי מאחר שעליתי ארצה לפני 16 שנה.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


3/2011

לגדל ילדים ולהישאר שפויים. חלק א'


יש יתרון גדול בעבודתי בחזרת ספרים מהשאלה לספרייה. כך במקרה נתקלתי בספרו של נייג'יל לאטה "לגדל ילדים ולהישאר שפויים." הספר לא דומה לאף ספר הורים שקראתי עד עכשיו. הוא קריא ומצחיק, יחד עם זאת,  המסרים ברורים ביותר עם דוגמאות מובהקות בכל פרק. ממליצה בחום לכל ההורים.

מייד כשהתחלתי לקרוא , התחלתי לסכם. אך ספר ארוך והסיכום כבר  לקח לי כמה חודשים ויקח עוד זמן עד שאני אסיים לקרוא. לכן החלטתי בכל זאת להביא מה שקראתי עד עכשיו וזה רוב הספר. זה רק סיכום, לא הבאתי דוגמאות של משפחות שהוא מתאר, אלה בעיקר הסיכומים שלו ומוסר השכל. כאשר אקרא עד הסוף, אכתוב המשך, אולי עד אז משיהו ירצה לקנות את הספר לעצמו.

 

 

 

 

 

הכללים

 

  1. מערכת יחסים – צריכה להתקיים מערכת יחסים. המערכת המבוססת על פחד ילדים מהוריו –משפחות הרוסות
  2. קל לאהוב קשה לחבב.  גם ההורים מאשר מכים את ילדיהם עושים את זה מתוך האהבה. אפשר להיות עייפים, לא לשים לב על ילדים ובו זמנית לאהוב אותם אך לא לחבב. חיבה קשורה לשמחה, משחק, אהבה. מידת השמחה בבית מבטאת טיב מערכת היחסים בין בני משפחה. 
  3. ילדים הם דגי פירניה. הם זוללים את תשומת הלב. הם אף פעם לא שבעים מתשומת הלב. ומי שרעב לא ממושמע. אם להכיל אותם כראוי אז הם לא יצאו מגבולות הנהר.
  4. חשוב באיזה מזון מאכלים את דגה הפריניה. צריך לתת מזון טוב – לשבח , לעודד דברים טובים ולהימנע ממזון רע – כלומר תשומת הלב להתנהגות שלילית.
  5. גבולות. כל הילדים זקוקים לגבולות. יש כאלה שרק צריכים לדעת שהגבול קיים ו יש כאלה שחייבים להיתקל בו כמה פעמים.

ההורים שלא מציבים גבולות מחולקים ל:

 

  • ·         היפים
  • ·         חרדתיים – מי שמפחד ממלך הבית
  • ·         עצלנים – שלא רוצים להתאמץ
  • ·         סחבקים – שרוצים להיות חברים במקום להיות הורים

      6. עקביות. ולא צריך להחמיר עם עצמכם אם לא תמיד זה מצליח אבל חייבים להשתדל

      7.  

בשום פנים ואופן לא להסכים לגסות רוח ולא לשתוק כשאר הילד מתחצף. אך זה לא אומר שצריכים להיות רודנים. חלוקי דעות וויכוחים הם דבר חיובי, אבל חוסר כבוד תוך כדי לא מקובלת.

 

       8. חייבים לעבוד לפי התוכנית. כלומר, לכל מעשה מחשבה תחילה. כאשר מתעוררת בעיה צריכים להבין ,לחשוב , להחליט מה עושים ורק אז לפעול לפתרונה.

 

      9. התנהגות היא תקשורת. הילד מרגיש הרבה אך לרוב לא מסוגל לבטא את הרגשות במילים. עקב כך הם מבטים את עצמם בהתנהגות. הבנת התנהגות של ילד הוא שליש מהפטרון הבעיה.

 

10.  להבין שברגע שנולדו לנו ילדים לא תהיה לנו שקט. לכן לא להתרגש מכאוס אלא לקבל שיש גלים.

 

 

בתוך הראש של הקטנים 

 

הוא מסביר איך הראש האנושי פועל, שבעצם לעומת יונקים אחרים המוח ממשיך לגדול בערך עוד שנתיים מאז הבן אדם נולד. מוחו של הילד, לפי כך מושפע מאד מן הסביבה ולכן החווית שילד עובר השנים האלה חשובות מאד עבור עתידו כמבוגר. בשנים האלה נקבע איך הילד יתמודד באתגרי החיים ויעמוד בהצלחה עם מצבי הלחץ. המפתח הוא יציבות והיחס האהוב.

במוח בשנים האלה נוצרים חיבורים רבים שבהם תלויים איך הילד יוכל להתמודד עם ההרגשות שונות, לרכוש חברים, ללמוד בבית הספר.

 

האלה העצות של מומחים למדעי המוח:

 

  • ·         תזונה בריאה, בטיחות והסביבה המוגנת
  • ·         מערכת יחסים חמה, אכפתית ועקבית עם הילדים
  • ·         להיות קשובים לצרכיהם של הילדים, ללמוד לקרוא את רגשותיהם ותגובותיהם.
  • ·         לדבר עם הילדים, לקרוא ולשיר להם
  • ·         לעורר בילדים את סקרנותם ורצון לחקור את העולם, כולל עולמם של הילדים האחרים, ככל שהם יבלו בחברתם של הילדים האחרים הם יפתחו מימוניות ליצירת קשרים חברתיים
  • ·         לדאוג ליצור לילדים שיגרה ומשמעת
  • ·         להיות מעורבים בחינוך הילדים, לא לדחוף אלא להתעניין במה שהם לומדים

 

לפי  טענת המחבר ין מבוגר שמדי פעם לא צועק ו אומר דברים מרושעים, אם זה לא קורה באופן קבוע זה לא משפיע על מוחות הקטנים.

 

ההורים צריכים לדבר לא אל ילדים אלא עם ילדים. אי יכולת לדבר עם הילדים היא סיבה לרוב העימותים במשפחה. חוק המשפחות הוא – תקשר אחרת תובס.

 

חשוב לדעת להקשיב לילדים. זה אומר להבין מה קורה אצל בן אדם הקטן.

 

טריקים העוזרים להקשבה לילד בצורה יעילה:

  • ·         ליצור קשר עין ולהתמקד במה שהם אומרים
  • ·         הטון והמילים צריכים להצביע שאתם מתעניינים
  • ·         הראו התלהבות – זה נותן לילדים להרגיש מעורכים וגם ליהנות בשיחה איתכם
  • ·         לשאול הרבה שאילות, לעדיף השאילה הפתוחה, היא מביאה איתה דיון
  • ·         לשקף, כלמור לחזור במילים שלכם על מה שהילד אמר
  • ·         לעודד אותם להסביר דברים

 

 

מחבר גם מציין שחשוב ביותר להבין איך הילד רואה ומפרש את העולם. אפשר להבין זאת באמצעות המילים שהילד אומר או באמצעות התבוננות. ילד יוצר מפה מנטאלית של העולם שהיא עוזרת לו להגיב למצבים החדשים ולנווט בין אין ספור אפשרויות אשר מוצעות לבן אדם. תפקידם של ההורים לוודא שהילדים משתמשים במפות יעילות ביותר.

 

בעת הקשבה לילדים כדאי לשים לב למשפטים נשמעים כמו חוק, כאלה בהם מופעים מילים כמו "תמיד", "אף פעם לא", וגם לשים לב למה שהם אוהבים ומה לא אוהבים.

 

כאשר מתבוננים בילד ניתן להבין איך הוא מתמודד עם העולם. לדוגמה, אם הוא נחוש בדעתו, האם הוא מייד מבקש עזרה או מתעקש להשיג מה שהוא רוצה באופן עצמאי וכו'.  ניתן להבין איך ילדינו מבינים את העולם, איך מתקבלות ההחלטות בראשם. ניתן להסיק מסכנות מתוך התבוננות ב:

  • ·         איך משחקים בצעצועים
  • ·         מציירים
  • ·         מנסים לפתור בעיות
  • ·         משחקים עם חברים
  • ·         מנסים לבצע מטלה חדשה
  • ·         כשהם נכנסים למצבים לא מוכרים להם
  • ·         כשהם מצליחים וגם נכשלים

 

ככל שהילדים קטנים יותר המפות הלאה ניתנים לעיצוב ולעריכה על ידי ההורים.

 

 

איך לעשות זאת? המחבר בטוח שכל בעיות התנהגות נובעות ממחסור של אחד משלושת התחומים:

  1. חוסר מיומנות (לא יודע מה לעשות /או איך לעשות
  2. חסר ביכולת (צעד גדול מדי)
  3. חסר במוטיבציה (לא מספיק איכפת מזה כדי לרצות לעשות את זה)

 

התחומים שהילדים הרבים מתקשים בהם הם:

  • ·         כעס
  • ·         דימוי עצמי נמוך
  • ·         חוסר בטחון
  • ·         קושי לרכוש או לשמור על חברים

המחבר מסביר בפירוט איך הוא מטפל בתוחמים האלה. הוא טוען שישנו 3 שלבים – לתאר את הבעיה, לזהות פערים ביכולת, מיומנות, מוטיבציה ולסגור את הפערים. בכל שלב ישנו פירוט מדויק מה צריכים לעשות.

החלטתי לא לפרט אותם, אם משיהו ירצה אני אעשה את זה באופן נפרד.

 

נכתב על ידי , 28/3/2011 20:39  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי: 

בת: 52




הבלוג משוייך לקטגוריות: 30 פלוס , משפחתי וחיות אחרות , הורים צעירים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לשופינקה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על שופינקה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)