לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

העולם שבפנים


הרהורים על החיים, היקום וכל השאר. לאנשים שאוהבים לחשוב, ואפילו חושבים איך לאהוב


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

החיים זה לא מה שהיה אתמול


 

באחד האמשים שעברו ראיתי את הפרק האחרון של "החיים זה לא הכל", וגיליתי שהיא הפכה לסדרה טרחנית ומייגעת. למרות שלא נהניתי כל כך, המשכתי לצפות, לזכר זמנים עברו.

אחח, איפה הימים, כשבתיה ומאיר הזקנים נראו כמו זוג מצוי (כמעט), כשהצחוק של קנובלר היה משעשע, למיקי ברנשטיין קרה אסון פחות מפעם בדקה, והריקנות באמת הייתה הורסת?

התכנית התחילה כתכנית מצבים די שגרתית ובלי יומרות גדולות מידי, אך קלעה בול לטעמו של הקהל הישראלי, והתבררה כשילוב כיפי בין תסריט פשוט ומהנה לבין צוות שחקנים מוצלח. אבל, כמו רבות לפניה, היא לא ידעה מתי להפסיק.

כל סיטקום בא יומו, ובמיוחד כשהתכנית מתבססת על קטעי סלפסטיק והומור נמוך שאף פעם אי אפשר למתוח אותם עד אין קץ.

גם בימיה הגדולים זו לא הייתה תכנית מושלמת, וחסרה עלילה משמעותית יותר. כדי לחפות על החוסר הזה, בהרבה פרקים התסריטאים לא התביישו ממש לגנוב פרקים שלמים מתוך סדרות כמו סיינפלד ודומותיה. הפרק האחרון שחזיתי בו היה יבשושי (כרגיל), עד לקטע הסיום שבו נערכה מלחמת עוגות המונית עם רקע שחור לבן וקרם בטעם של פעם.

אפילו הקטע המוצלח יחסית הזה, הזכיר לי קטע מוצלח בהרבה מתוך סרט ישן מ- 1965 בשם "המירוץ הגדול". זה היה סרט ארוך מידי, סצנות הומות  והמון ספייס. כנראה שלפני 50 שנה הקטעים הפתטיים האלה השפיכו מצחוק. היום, עבר זמנם. בדיוק כמו "החיים זה לא הכל".

אבל הסצנה של העוגות פשוט נהדרת.

 

 

 

נכתב על ידי , 12/5/2010 17:20   בקטגוריות טלויזיה  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



התכנית על כלום


 

סיינפלד. ג'רי סיינפלד.

מה לא נאמר על האיש והתופעה.

הבנאדם פרץ ללב התודעה העולמית בתחילת שנות ה-90, כשהגיח משום מקום עם תוכנית טלוויזיה שהתמקמה בז'אנר הלעוס של קומדיית המצבים (סיטקום), והפכה במפתיע לתוכנית הטובה ביותר בהיסטוריה.

כמו תמיד, ג'רי עצמו הגדיר את המצב בצורה הטובה ביותר. הוא אמר שבחייו של סטנדאפיסט יש חמישה שלבים:

1.      מי זה ג'רי סיינפלד?

2.      תשיג לי את ג'רי סיינפלד.

3.      תשיג לי מישהו שדומה לג'רי סיינפלד.

4.      תשיג לי את ג'רי סיינפלד הבא.

5.      מי זה ג'רי סיינפלד?

 

תוכניות רבות מספור ניסו לחקות את ההצלחה של סיינפלד, אך נידונו לכישלון. אין מה לעשות, גאונים קומיים כמו ג'רי סיינפלד ולארי דיוויד נוצרים פעם בדור.

כוחה של הסדרה היא בפשטותה. אם עד עידן סיינפלד חשבנו שסדרה טובה צריכה להכיל פעלולים מיוחדים, עלילה יוצאת דופן, שחקנים גדולים או תסריט טוב במיוחד, באה סיינפלד והוכיחה שאפשר גם בלי כל אלה.

אין בה שחקנים מהשורה הראשונה. (ג'ורג' ואיליין שחקנים טובים, אבל לא נהדרים. קריימר הוא דמות לתפקיד אחד, ולקרוא לג'רי שחקן גרוע תהיה מחמאה).

אין בה עלילה כמעט. רוב הסדרה מתרחשת בסלון דירתו של ג'רי.

אפקטים? חוץ מהבעות הפנים של קריימר, נאדה.

תסריט? כן, בטח. מונולוגים בין ארבעה חברים שנמצאים תחת כתלי ארבעת קירות דירה אחת ולא מדברים על שום דבר חשוב.

התכנית לא הייתה מבוססת על יחסי משפחה או על עמיתים לעבודה. לא היה שום קשר בין הדמויות.

זאת הייתה תכנית על כלום.

ולמרות כל זה, הסדרה שודרה במשך 9 שנים וארכה 180 פרקים, כשפרק הסיום שלה נצפה על ידי קהל של כ-76 מיליון צופים. ג'רי סיינפלד סירב להצעה להמשך התוכנית עבור 5 מיליון דולרים לפרק.

אז מה סוד ההצלחה?

הסוד היה בשתי הכותבים: ג'רי סיינפלד ולארי דיוויד.

ג'רי ולארי היו אחראים על ההצלחה מהצד באותה מידה שמייקל ג'ורדן ופיל ג'קסון היו אחראים על אליפויות. שני מוחות, ומוציא לפועל אחד.

 

סיינפלד הוכיחה שסדרה גאונית באמת לא צריכה יותר מכמה דמויות שיושבות ומדסקסות ביניהן על הפרטים הזניחים של חיי היום-יום. כל זאת, כמובן בהנחה שיש לך 2 כותבים כמו ג'רי ולארי.

השניים הצליחו להעביר למרקע את סיטואציות היומיומית שעוברת על כולנו, ולגרום לנו להזדהות עם כל רגע.

לכל אחד שראה את הסדרה היה רגע שבו הוא צחק ואז אמר לעצמו: "זה כל כך נכון!"

אוקיי, אני מודה, זו תופעה שקוראת בהרבה סדרות ומופעי סטנד-אפ. הגדולה של סיינפלד היא שאנשים לא רק שמזדהים עם סיינפלד בזמן הצפייה בתכנית, אלא גם במהלך החיים - יום, חודש או שנה לאחר מכן – אתה תתקל במצב שגרתי ותגיד לעצמך: "וואו, זה בדיוק כמו בסיינפלד!" סיפורים מהחיים שמזכירים מקרים בסיינפלד כבר הפכו לביטוי "מקרה סיינפלד", ו"קרה לי סיינפלד!"...

למי מאיתנו לא קרה פעם שהרגיש לא נוח לסחוב איתו ארנק תפוח במכנסיים...

או שנתקל בבחורה שנראית טוב בתאורה המתאימה, אבל באור עמום היא הופכת לתפלצת בעלת עור פנים עם מרקם של קוטג'.

או שנסע ברכבת נגד כיוון הנסיעה ("אני אוהב לשבת נגד כיוון הנסיעה, זה כמו לנסוע אחורה בזמן").

או שמישהו צוחק עליך ואתה חושב על תגובה מתאימה רק כמה שעות / ימים אחר כך. ואז מגיע התסכול - למה לא אמרתי את זה בתור תשובה ?!

ויש גם את ההתלבטויות הקטנות שאנו שומרים לעצמנו ולא דנים בהן בחברה כי אנחנו חושבים שזה מגוחך.

התלבטויות מהסוג של: איזה חולצה כדאי ללבוש אחרי הכביסה - לתת עדיפות לחולצות ישנות יותר או גם חולצה שרק אתמול לבשנו?

איך לנהוג כשרואים יונים על הכביש? (מותר לנסוע כרגיל, הן כבר יעופו בזמן).

כשמביאים סרט צילום לפיתוח, מאיפה יודעים שהמוכר לא יציץ בתמונות?

כשאמרנו משפט שקרע את החבר'ה מצחוק האם הכי טוב ללכת מייד וככה לפרוש בשיא...

זה קורה לכולנו, נכון?

וכל זה בלי לדבר בכלל על משפחות כמשפחת קוסטנזה או להיכנס למערכות היחסים בין המינים.

לא שיש משהו רע בזה...)

 

סיינפלד היא סדרה אלמותית. בגלל שהסדרה עוסקת בטבע האנושי, לא רק שסיינפלד עומדת במבחן הזמן, אלא גם הרבה יותר נהנים מצפייה בשידורים חוזרים שלה, אפילו בהשוואה לסדרות מופת אחרות.

 

גדולה נוספת של התכנית, הייתה שהיא הפסיקה בשיאה. ג'רי ולארי הבינו שהם מיצו את הדמויות ואת הסדרה והעדיפו לפרוש בדיוק בזמן, לפני שסיינפלד תלך ותדרדר. אל יקל הדבר בעיניכם. רוב התכניות מתחילות להישחק באיזשהו שלב, ועדיין ממשיכות מכוח האינרציה. אפילו סדרה מעולה כמו הסימפסונס, שבשיאה אולי הייתה אפילו יותר טובה מסיינפלד, לא ידעה מתי להפסיק. העונות האחרונות פשוט מביישות את תקופת הזוהר שלה. סיינפלד נעצרה בשיא פריחתה, אבל כשהיו כבר ניצנים של עייפות החומר.  

 

כפי שאמר ג'ון לנון, החיים הם מה שקורה לך בזמן שאתה עסוק בהכנת תוכניות אחרות.

תוכנית על כלום? סיינפלד היא תוכנית על הכל.

סיינפלד היא תוכנית על החיים.

 

 

 

 

 

נכתב על ידי , 21/3/2010 22:24   בקטגוריות טלויזיה  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



סיינפלד Vs תרגיע


 

אם סיינפלד הייתה קומדיה על החיים, "תרגיע" היא החיים עצמם.

אחרי הסיום הקולוסאלי של סיינפלד, החליט לארי דיוויד לכתוב סדרת טלוויזיה קומית אחרת. הוא קרא לה "curb your enthusiasm " (מילולית: "רסן את התלהבותך"), והרעיון היה אפילו יותר פשוט מסיינפלד. התכנית תהיה על חייו האישיים של לארי דיוויד כמיליונר המחפש מה לעשות עם עצמו. הסדרה שודרה ברשת HBO המתירנית, וכך היה ללארי חופש מוחלט לעשות ככל העולה על רוחו, מה שלא יכל לעשות בשעתו כשסיינפלד שודרה ב- NBC השמרנית.

בעיקרון התכנית הייתה באותו הפורמט של סיינפלד, רק צעד אחד קדימה.

הסדרה אף תוארה בתור "סיינפלד על ספידים", בשל העובדה שסיינפלד הייתה פוליטיקלי קורקט ליד תרגיע.

 

נשמע טוב מידי מכדי להיות אמיתי? נכון. אני חייב להודות שנסחפתי קצת בהתלהבות שלי אחרי תרגיע, עד שנרגעתי.

חלק גדול מהגאוניות של סיינפלד היא במידתיות שלה, כלומר באופן שהיא לוקחת נושא מסוים ודנה בו בדיוק מספיק זמן כדי להעביר את המסר, אבל לא יותר מידי זמן עד שיימאס הדיון.

ב"תרגיע" לעומת זאת, הכל סובב סביב לארי דייויד, טיפוס נרגן ונוירוטי, שהוא כביכול ממשיך דרכו של ג'ורג'. לארי הוא קורבן של הנסיבות אבל הוא דמות טרחנית ומעצבנת ברמות על, ושמתי לב שאין פרק שעובר בלי שיהיה קטע של צעקות, צרחות וזעקות שבר בין לארי למישהו אחר.

אבל זה לא הדבר הכי גרוע. מה שבאמת הורס את התוכנית ומוציא את העצבים זה הקטע שבו לארי מתווכח על שטויות, ובמקום דקה הוא מתווכח במשך 5 דקות רצופות והופך את הויכוח למגוחך ובלתי נסבל.

אני חושב שבסיינפלד ג'רי איזן את לארי וביחד הם יצרו שילוב מנצח. בתרגיע לארי הכותב הראשי היחידי והוא מתפרע עם הרעיונות שלו עד הסוף בלי שאף אחד יעז לשים לו מעצורים.

מצד שני, היתרון של תרגיע על סיינפלד הוא שלפעמים יש שם הברקות חד פעמיות שבסיינפלד לא היו מעיזים לעשות כי הם מעבר לגבול הטעם הטוב.

לדוגמא, באחד הפרקים יש קטע של OPENING GRAND במסעדה יוקרתית, וברגע מסוים השף מתעצבן על משהו ופולט קללה גסה לאוויר. כל הסועדים משתתקים ונוצרת דממה מעיקה, עד שלארי מציל את המצב ומשחרר אף הוא קללה מפולפלת. מייד אחריו כל אחד מקלל בתורו כיד הדמיון הטובה עליו עד שכולם פורצים בצחוק רם והקרח נשבר.

 

 

אין מצב שהיו עושים קטע בוטה כל כך בסיינפלד, עם כמות קללות F WORD כזאת...

אבל קטעים כאלה נדירים למדי, ורוב התכניות מייגעות מידי וכיפיות פחות מסיינפלד.


לסיכום: כל המכורים לסיינפלד, וכל מי שאהב את סיינפלד כי הבין את הרעיון הגאוני שמאחוריה, ולא רק אהב אותה כי זה היה באופנה – יאהב גם את תרגיע.

בשורה התחתונה תרגיע היא סדרה פחות טובה, ואף קשה יותר לעיכול מסיינפלד, אבל יש בה גם יתרונות שאין בשום תכנית אחרת.

 

 

 

נכתב על ידי , 14/3/2010 23:22   בקטגוריות טלויזיה  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



Avatarכינוי: 

בן: 41

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

16,467
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 20 פלוס , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לblack dog אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על black dog ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)