לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה



כינוי: 





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
3/2010

דמיון חשוב יותר מידע. ידע הוא מוגבל. דמיון - אינסופי


איזה משפא נחמד לא? תתפלאו לשמוע שמי שאמר אותו היה לא אחר מאלברט איינשטין... כשאתה מגלה שבנאדם שהקדיש את חייו למדע לידע עצמו אומר משפט כזה  זה מעורר בך תהיות לא? בכל אופן לי זה גורם לחשוב שהחיים אולי לא ברורים כמו שחשבנו בעבר החיים שלנו הם לא מדע מדיוק.

זה גם נותן לי תקווה לחשוב על הדמיון באופן הזה כמשהו שווה ערך לידע כמשהו מוחשי יותר ממה שחשבתי שהוא כמשהו אמיתי ולא כבדיה שראיתי שעופפתי בהקיץ. זה בהחלט נחמד לחשוב ככה על הדימיון.

בפוסט ההזה רציתי לדבר קצת על דימיון על הזיות ועל חלומות, אי פעם ניסתם לחשוב מה זה חלום, למה יש לנו בכלל חלומות במה זה עוזר לנו בעולם הזה.

 "חלום הוא חוויה סובייקטיבית של מראות דמיוניים, ותחושות במהלך השינה. לחלום שגרתי מספר מאפיינים, ובהם חוסר מודעות לכך שמדובר בחלום, אי יכולת לשלוט ולכוון את השתלשלותו, וחוסר הפעלה של מנגנון הביקורת והשיפוט. החלום הוא תופעה כלל-אנושית חוצה תרבויות, שגם נצפתה בחיות, ושגם ילדים לומדים לזהותה כבר בגיל צעיר. מדענים משערים כי כרבע מהשינה מוקדשת לחלום. " אוקי זה עונה על השאלה מה זה חלום אולי, בצורה סתמית ומדכאת, קשה לי לחשוב שחלום הוא רק הזייה כלשהי ללא שום מטרה, סתם הדימיון שלנו מתעתע בנו ולמה למה שהוא יעשה דבר כזה אני שואל למה אנחנו חולמים למה אני מקווים למה אנחנו חולמים בהקיץ, עם רק מישהו יכול להסביר לי למה ?!


הדמיון הוא הנשק היחיד במלחמה נגד המציאות.- ז'ול דה גוטייה

כדי להמציא, אתה צריך דמיון טוב וערמה של זבל.- תומאס אדיסון

הדמיון הוא המפתח למילים שלי. השאר צבוע בעזרת קצת מדע בדיוני.- ג'ימי הנדריקס

הדמיון מכיר לאדם את מה שמחוץ לו והשכל, את מה שרכש בפנימיותו.- הרב קוק

אני חייב לציין שאף פעם לא חשבתי לפני על הדימיון כעל כלי שיעזור לי להגשים את מטרותיי בין עם זה להגיע למימוש הפוטנציל שלי, בין עם זה להגיע להשלמה עצמית ולסגירת המעגל ובין עם זה כדי להתמודד עם החיים.

במקרה הזה אני חייב להסכים עם המשפט הראשון, הדימיון הוא באאמת הנשק היחיד נגד המציאות האכזרית והקשה, אז עם פעם קשה לכם גיליתם משהו רע או שאתם סתם עצובים, פשוט תדמיינו שזה מעולם לא קרה דמיינו שמשהו טוב יותר קרה, במקרה הזה אולי כדאי אפילו להתעלם מהחיים מדי פעם ועם מישהו אומר לכם שזה ילדותי פשוט תדמיינו שהוא לא פה =] 


אני חושב שבעת כתיבת הפוסט הזה הבנתי למה המוח שלנו חולם למה יש לו את הצורך כאשר הוא מתנתק מהעולם והולך לישון להיכנס לעולם אחר שונה מהעולם שלנו, אני חושב שהחלומות הם הדרך של התת מודע שלנו להדחיק את הבעיות שלו או לפתור אותם, בחלומות התת מודע לוקח את מה שקרה לנו והרגשות מנחות אותו מה לעשות עם זה לעיתים הוא פשוט דוחק את זה הצידה ומביא אותנו לעולם טוב יותר לעיתים הוא מעצים את זה לרמות נוראיות או נפלאות ולעיתים מדיי פעם הוא נותן לנו את הפתרון, לעיתים בחלום הוא אומר לנו מה עלינו לעשות עכשיו לאן להתקדם מכאן, כמובן שכמו כל התובנות שלי גם את זה גילו לפניי, למעשה פעם היה מקצוע שנקרא פותרי חלומות.


רופ' יצחק לוין, מחלוצי מחקר השינה והחלום בישראל, סיווג את התאוריות אודות החלומות לשש עיקריות:

  1. גישה חיצונית סבילה - הודעה ממרומים. מקור החלום הוא בכוחות מחוץ לאדם: אלים, שדים, ורוחות שמחדירים את המסר לתודעתו של האדם כאשר הוא נשאר סביל בעניין. החלום נתפס כהודעה ממרומים. גישה זו רווחה בעולם העתיק במזרח הקרוב, בשומר, אשור, בבל, מצרים ויוון.
  2. גישה חיצונית פעילה - מסע נדודים של הנשמה. מקור החלום הוא בכוחות שמחוץ לאדם, אך האדם בפעילותו העצמית מושך ומביא אל עצמו את חוית החלום. על פי תפיסה זו יש חלקים באדם כמו רוח או נשמה שנפרדים ממנו ונודדים למרחקים אל עולם נשמות ופוגשים ישויות בממדים שונים של זמן, והם גורמים לאדם לחוש את חוית החלום. תפיסה זו רווחה במזרח הרחוק, הודו, סין, יפן, שם האלים נתפסו כפסיבים יותר, ואף שבטים באפריקה ואצל האסקימוסים.
  3. גישה פנימית תוכנית-מבנית - ביטוי לתכנים מודחקים. מקור החלום הוא באדם עצמו, בחלק נפשי שהוא נסתר, אף לאדם עצמו, שיוצא אל הפועל בשל מנגנון נפשי מיוחד הפועל דווקא בזמן השינה. החלום ביטוי לפנטזיות ודחפים שהתרבות אינה מאפשרת לנו לבטא, במיוחד תוקפנות ומין. החלום הוא פשרה בין המאמץ לסיפוק צרכים ינקותים מודחקים לבין מנגנון ההדחקה. הסמליות באה להסתיר ולהסוות את התכנים הפנימיים. אפלטון וזיגמונד פרויד מייצגים שיטה זו.
  4. גישה פנימית תוכנית - ביטוי לתכנים עמוקים של האדם. מקור החלום הוא באדם עצמו, בחלקים פנימיים של נפש האדם בתת-מודע האישי והקולקטיבי. חלק מנפש האדם בא לידי ביטוי בזמן ההכרה וחלק אחר בזמן השינה. החלום הוא מאמץ לביטוי צדדים לא מפותחים ומוזנחים באישיות, והסמליות שבחלום נועדה לגלות יסודות, דחפים וארכיטיפוסים שטרם התבהרו בתודעתו של החולם. קארל יונג מייצג שיטה זו.
  5. גישה פנימית מבנית - תגובה לגרויים. תוכן החלום זהה לתוכן החויות ההכרתיות בזמן הערות, אך הוא לובש צורה שונה. הגישה הפשטנית סוברת כי האדם מגיב לגירויים סביבתיים באופן מוטעה ומעוות בשל הניתוק של מנגנון התפיסה מהערכה ושפיטה מציאותית. מייצגים של תפיסה זו הם אריסטו ואנרי ברגסון.
  6. גישה מבנית קוגניטיבית - חשיבה בסמלים ודימויים. המושגים המופשטים שבערות מקבלים בחלום צורה של חשיבה ציורית. חלימה הינה חשיבה באמצעות תמונות ודימויים. החלום הינו ביטוי תמציתי-סימלי לנושאים מורכבים ולמושגים מופשטים המטרידים את האדם. מפתח של גישה זו הוא החוקר קלווין הול.






נכתב על ידי , 6/3/2010 13:25  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לCanYouSee? אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על CanYouSee? ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)