אני רוצה לספר לכם על מורות שהן קצת אחרת.
אף מורה במדינה שלנו היום לא בא להוראה מתוך אמונה שזה מקצוע שהוא ירוויח בו מיליונים, אבל נורא קל ליפול קורבן לתוך דרישות הבגרות- להכתיב חומר, בלי לדון בו בכיתה, בלי לחשוב, רק לשנן. נורא קל, בייחוד במקצועות ההומנים. אבל יש מורים שלא נכנעים. יש מורים שאצלם דיון ומחשבה משותפת, שיתוף פעולה וערכים כאלו אינם מילה גסה. ערכים אלו הם עבורם דרך חיים ודרך לימוד.אז אני מדרגת בשלושת המקומות הראשונים את המורות של המדינה, או לפחות המורות הכי מדהימות שיש, שאני נפלתי עליהן:
במקום השלישי, המורה המדהימה שלי למתמטיקה.
כשהיא נכנסה ביום הראשון ללימודים לכיתה והתחילה לדבר במבטא שלא לגמרי הבנו מה הוא, היינו בטוחים שנלמד נורא לאט כי היא בטח לא יודעת עברית. עכשיו אני יכולה לספר לכם שהיא הבן-אדם שמדבר הכי מהר בעולם, עם כל-כך מעט טעויות בעברית חוץ ממדי פעם זכר-נקבה וכו'. 
למה היא המורה של המדינה? האישה הזו מסרבת לוותר עלינו. בחמש יחידות אנחנו צריכים שמישהו יאמין בנו, שמישהו יעבור לידנו במבחן וישאל אם הכל בסדר, שמישהו יעודד, יפרגן, ידחוק אותנו הכי חזק שאפשר בלי לשבור, לדחוף אותנו הכי רחוק שאפשר, בלי שניפול. היא עושה את זה בדיוק במינון. שיעורי מתמטיקה מעניינים, אנחנו חושבים ביחד, אנחנו עושים. היא מסייעת לנו, היא תומכת בנו. היא יודעת לא לוותר על אף ילד. היא צוחקת איתנו, היא אפילו לא אומרת שיעורי בית- "מה שאני רוצה שתעשו לשיעור הבא", זה כבר נותן הרגשה טובה יותר. ביומולדת שלך מותר לך לא להכין שיעורים בתנאי שליום שישי שאחרי היומולדת תביא עוגה, ביומולדת לא כותבים לך תלבושת ועושים תרגיל מתמטי על כמות העוגות שיש.
המורה הזו פשוט נהדרת. כיף לי איתה, מצחיק לי איתה. אני חושבת שלא צריך יותר מזה.
במקום השני, המורה היוצאת-דופן שלי לאנגלית, והמחנכת שלי.
את המחנכת הנוכחית שלי פגשתי לראשונה בכיתה ח', עם הצמה האפורה, המבט המפחיד והצעקות מקפיאות הדם.
כשנודע לי בסוף כיתה ט' שהיא תהיה המחנכת שלי, אני זוכרת איך התבאסתי. איך לא הבנתי אז איזו זכות נפלה בחלקי להיות תלמידה שלה. היא מורה שמלמדת אנגלית קצת אחרת - היא מאמינה בלמידה ולא בשינון. היא מסרבת להכתיב. מתוך עיקרון. היא מורה לחיים. היא מורה שיש לה דעה, מורה שלא מתביישת להגיד מה שהיא חושבת. היא מורה מצחיקה ושנונה, שצוחקת עלינו ולא רק איתנו, אבל יודעת להעמיד אותנו במקום. היא קשוחה ולא מוותרת מצד אחד, אבל רכה ואימהית לאין שיעור מצד שני. היא מחנכת אותנו להיות אנשים טובים יותר. ואני חושבת שזה מספיק. שלא צריך יותר מזה בשביל להיות מורה טוב, מורה באמת, מורה שהוא לא סתם אפיזודה חולפת בחיים שלך, אלא ממש מורה שאתה נזכר בו, שנים לאחר מכן.
במקום הראשון, בלי שום ספק, מרכזת מגמת הספרות בה אני לומדת.
היא המורה הכי מאמינה בעולם. היא מאמינה בנו. לא אכפת לה שנשב עם טלפון, כי היא יודעת שמי שרוצה- מקשיב. ככה זה אצלה. אתה מרגיש רע לא להקשיב לה, גם כי היא כל-כך מקסימה, וגם כי כל מה שהיא אומרת מעניין וחשוב.
את הסיכומים היא לא בונה לפני השיעור, אלא אחרי, אחרי שהיא כותבת הערות מדברים שאנחנו אמרנו בדיון הכיתתי. לא פעם אני מוצאת משפט או כמה משפטים שאני אמרתי בתוך הסיכומים שלה, וזה בכלל לא יוצא דופן. "במה אני שונה מכם?" היא שואלת אותנו, "אני כותבת את מה שהיצירה גרמה לי להרגיש, בשילוב של אמצעים אומנותיים. עם קצת זמן אתם תכתבו לא פחות טוב. הכל עניין של זמן." 
היא מאמינה בכל אחד ואחת מאיתנו. היא סומכת עלינו. היא אוהבת אותנו. 
למגמה שלה אתה לא בא בשביל להיות תלמיד טוב בספרות, או בשביל העוד שלוש נקודות לבגרות. למגמה הזו אתה בא בשביל להיות בן-אדם. שנה שלמה מתעסקים בדברים הכי אנושיים: בטוב וברע, בהחלטות שקשה לקבל, בדילמות, בשאלות פילוסופיות קיומיות. עד היום אני מוצאת את עצמי חוזרת אל יצירות שלמדנו בשנה שעברה ולוקחת הרבה מהן לחיים שלי.
המורה הזו היא מורה עם לב טוב. שהיא בן-אדם פשוט. היא מלמדת את המקצוע שלה בהרבה אהבה, היא רגועה ושלווה. היא אישה מיוחדת.
עכשיו אני גם אספר לכם שהאישה הזו יושבת בהנהלת ביה"ס. מי שרואה אותה לא יכול היה להאמין עליה שהיא סגנית מנהלת. אבל התקפיד הזה כל-כך מתאים לה: עם השנים כל-כך התרגלנו לפחד מאנשים בכירים בבתי-הספר עד כדי כך ששכחנו שהם אמורים להיות האנשים הטובים ביותר, המורים הטובים ביותר, הטופ שבטופ. חוד החנית של ההוראה בביה"ס. היא אישה דיסקרטית, נאמנה, קשובה. הדלת שלה תמיד פתוחה בעבור כל תלמיד. עבורי היא כבר מזמן לא מורה לספרות, עבורי היא ממש עוד אמא כזו. אמא שאפשר להתייעץ ולשאול, אמא שמעלה בך רעיונות חדשים ומעוררת בך את יצר החדשנות והיצירתיות.
אני מסוגלת לכתוב עליה עוד כל-כך הרבה, אבל מילים לא יכולים לתאר אישה מדהימה כזו. צריך להכיר אותה כדי להבין.
אז למה כתבתי את כל זה?
כתבתי את זה כדי שנזכור שאולי אנחנו חיים בתוך מערכת מטורפת, שכל שני וחמישי עוברת רפורמות, אבל יש בה גם יוצאי דופן. ולא מעט מסתבר. אם אני הצלחתי למצוא שלוש, ויש עוד שלימדו אותי בעבר, אני בטוחה שגם אתם תצליחו. אם רק תחפשו, אבל תחפשו טוב. תורידו את מסכת הציניות ואת התסכול אם קיבלתם ציון לא טוב במבחן, ותדברו עם המורים שלכם, אולי חלקם יפתיעו אתכם לטובה.
יש מורים מדהימים. מורים שלא רק חיים בתוך מירוץ לבגרות, מורים שגם רוצים שתקחו משהו מעבר, מורים שרוצים שתלמדו לחשוב, מורים שאכפת להם מכם, מהאנשים שאתם, ולא רק מתעודת הבגרות שתספקו להם.
ואולי אלו אנחנו שצריכים לתת צ'אנס למורים שלנו, להקשיב להם יותר, להיפתח. לא להיסגר בתוך הפאן-ראן איך שמתחיל שיעור ספרות, או ביולוגיה, או מתמטיקה, בלי לנסות בכלל להתחבר, בלי לנסות להבין, בלי לנסות להקשיב.
עריכה:
תודה לכם. פשוט תודה. פעם חמישית שאתם ממליצים, ואין תחושה טובה מזו- לדעת שיש אנשים ששותפים להרגשה שלי ושאוהבים את מה שאני כותבת.