בנות יקרות,
אני מבקשת לחלוק אתכן פרק נוסף מתוך עבודת המחקר שלי, המדובר בהגדרה לקהילות ווירטואליות של פרו אנה ברשת וטבעות פרו אנה כמו אלה שאנו חברות בהן כאן בישרא בלוג.
ההגדרה מבוססת על הספרות המקצועית- מאמרים וספרים העוסקים בתופעת 'פרו אנה'- וכן חלק מהדברים עלולים להצטייר כפוגעניים וזו אינה הכוונה, כאן אני מציגה גם במחקר את האופן בו מוגדרת התופעה במחקרים קודמים.
אני מקווה כי אף אחת לא תיפגע, שכן אין זו כוונת הדברים, ואני באמת מקווה שאוכל לקבל את הפידבקים שלכן לדברים.
בפוסט הבא אעלה את הפרק העוסק במחלוקת הקיימת אודות קהילות פרו אנה ברשת.
שבתי לכתוב את המחקר לאחר שבועות לא פשוטים ואני מקווה לסיים את שלב הגשת העבודה הסמינריונית שלי ממנה אני מקווה לפתח את הדברים לתזה עצמה עד סוף החודש- אתן מוזמנות להחזיק לי אצבעות (בין לבין כמובן יש לי עוד מספר בחינות ועבודות נוספות...)
שוב הדברים כתובים בלשון אקדמית.
אני מתנצלת מראש כאן בבלוגים הדבירם נראים עמוסים בניגוד לקובץ המקורי ב- word וזה אולי עלול להקשות על הקריאה אך אני מקווה שזה לא יהיה נורא עד כדי כך.
תודה,
גלית
נ.ב. הפתיח הוא אולי מעט משמים אך לאחר ששורדים את השורות הראשונות אפשר למצוא כמה דברים מעוררי עניין.
קהילות פרו אנה מקוונות בתוכן
'טבעות בלוגי פרו אנה'- הגדרה ומאפיינים
מאפייניו האינהרנטיים של המדיום
האינטרנטי כאינטראקטיביות, אנונימיות וחיברוריות (Interconectivity)
(Li, 2007; Conrad & Stults, 2010), הדמוקרטיזציה שחלה בשימוש במדיום זה בתוכה צמצום הפער הדיגיטאלי
בגישה ובשימוש במדיום המקוון בין גברים לנשים בעשור הראשון של המאה ה- 21' (Lin
& Yu, 2008) ופיתוחן של טכנולוגיות תקשורת
מתווכות מחשב שונות, הפכו את המרחב הווירטואלי לזירה המעודדת התפתחותן של "תתי תרבויות מקוונות מתמחות
מחלות" (online Illness subcultures) (Conrad & Stults, 2010, 182) בדמות אתרי סיוע עצמי
וקבוצות תמיכה מקוונות המשמשים מרחבים הידודיים בהם יכולים פרטים הלוקים במחלה זהה
לתקשר ביניהם באופן לגיטימי אודות חוויותיהם המשותפות ו/או האישיות בצל מצבם.
ביטוי
לתת תרבות מקוונת מתמחה מחלה מעין זו מתגלם בדמותן של 'קהילות פרו אנה מקוונות' ('Online Pro- Ana communities') (Tierney, 2008 ;Darey
& Dooley, 2007 ;Conrad & Stults, 2010) שהתמסדו במרחב המקוון בעשור האחרון ומהוות מקור למחלוקת רבה הן
במחקר האקדמי והן בדעת הקהל במדינות מערביות (בוניאל וברק, 2009Norris et al., 2006; Fox et al.,
2005;).
המדובר בקהילות ווירטואליות
הטרוגניות ופעילות מוגדרות טיפולוגית
כ- 'virtual- network-
bases' ( Ishi & Ogasahara, 2007) הנוסדות ב- 98% מן המקרים על ידי מתבגרות וצעירות
אנורקטיות (בהן כ- 33% נערות מתחת לגיל 18 ו- 66% צעירות בגילאי 18- 24 (Norris
et al., 2006; Borzekowski et al., 2010) באתרים מארחים מבוססי תקשורת מתווכת מחשב סינכרונית כחדרי צ'ט (Tierney,
2008), א- סינכרונית כפורומים,
לוחות מודעות מקוונים
(Norris et al.,
2006 ;Hass et al. 2010; Canto'- Mila & Seeback, 2011; Borzekowski et al.,
2010)
'זירות/במות
בלוגיות' (Mantella, 2007) ואתרי רשתות חברתיות כ-'Facebook' ו-'MySpace' (Jaurascio et al., 2010).
באמצעות ייסודן מבקשות האחרונות:
א.
לתמוך רגשית וחברתית במופרעות אכילה אחרות שכמותן רואות באנורקסיה נרבוזה אורח
חיים לגיטימי בו בחרו מדעת ואותו מבקשות לשמר (בוניאל וברק, 2009; ;Hass et al., 2010;
Canto'- Mila' & Seeback, 2011
Norris
et al., 2006) או בכאלה אשר בתחילה בחרו
במצבן האנורקטי וכעת נאבקות לחיות בצילו
(Kirkwood,
2007; Emese, 2007)
ולסייע בידיהן לאמץ את "דרך החיים הבריאה ביותר המתאפשרת לאנורקטיות במסגרת
הפרעתן תוך הימנעות מכוונת מפנייה לטיפול
רפואי הנתפס בעיניהן כניסיון 'נרמול' בכפייה והכפפה של חירותן האישית" (Fox et
al., 2005, 959) מתוך
מודעות מלאה למחירים הגופניים והמנטאליים אותם משלמות בעטיו (Tierney,
2006; Dias, 2003).
ב.
לקרוא תיגר על המדיקליזציה והדיסקרדיטציה של הפרעתן על ידי הרפואה המערבית הנוהגת
לתייגה כמחלה בעלת תסמינים פסיכוסומטיים ו/או פסיכופתולוגיה שריפויה טמון בעיקר
בהקניית הרגלי אכילה נכונים תוך התעלמות מן הגורמים החברתיים והאישיים שהובילו
אותן לפיתוחה (;Dias, 2003;Conrad
& Stults, 2010
Mantella,
2007;Kirkwood, 2007; Hass rt al., 2010; Gelis & Newbold, 2010 ;Gelis, 2006).
לדברי
Juarascio et al. (2011) ו- Mantella (2007)
על אף ההיצע הנרחב של ערוצי תקשורת מתווכי מחשב סינכרוניים
וא- סינכרוניים כאחד המצוי כיום ברשת האינטרנט מהווה הבלוג האישי (personal
journal blog) סוגת תקשורת מקוונת א-
סינכרונית מרכזית ופופולארית במיוחד המשמשת מתבגרות וצעירות אנורקטיות ליסוד וקיום
קהילותיהן הווירטואליות.
בלוגים
אישיים אלה (מעתה 'בלוגי פרו אנה') הנם בגדר אתרי רשת פרסונאליים אותם יוצרות
מתבגרות וצעירות אנורקטיות (מעתה בלוגריות אנורקטיות) באתרים מארחים ייעודיים ברשת
הקרויים 'זירה/ במה בלוגית' (blogging platforms) (Shmidt, 2007) ובהם מפרסמות בסדר כרונולוגי הפוך (מן המעודכן ביותר ואחורה)
ובתדירות גבוהה (Canto'- Mila' & Seeback, 2011) פוסטים (תכנים אישיים)
הכוללים הצגה עצמית מקוונת, תיאורי רפלקציות, חוויות ורגשות, כתיבה יצירתית, קבצי
קול, סרטים ותמונות ובאמצעותם מעדכנות ומשתפות אחרים בהוויית חייהן ומצבן האישי
בצל האנורקסיה נרבוזה באופן אקטיבי וייעודי תוך חשיפת מידע אינטימי רב (; Mantella, 2007; Li , 2007;Huffaker
& Calvert, 2005; Hellenbaugh, 2011
Shmidt,
2007).
הודות לפונקציות
הטכנולוגיות המוצעות בבמות/ זירות בלוגריות יכולות בלוגריות אנורקטיות לחבור לכדי קהילות
בלוגיות נושאיות (thematic blog communities) (Shmidt, 2007) המכונות אף 'טבעות בלוגים' (Blogrings) (Mantella, 2007) (מעתה 'טבעות פרו אנה') המתמחות
באינטראקציה תקשורתית קהילתית העוסקת באופן ייעודי בהתמודדות עם הפרעת האכילה אנורקסיה
נרבוזה.
בראש כל 'טבעת פרו אנה' עומדת 'מנהלת טבעת' המעניקה הרשאה סלקטיבית
להימנות על הקהילה הבלוגית ביסודה, בכך מאפשרת קיומו של מרחב הידודי מקוון
'מאובטח' יחסית מפני פרסומי נאצה כנגד חברות הקהילה ושימורה של זהות קהילתית
מובחנת (Gelis, 2006). הצטרפותה של בלוגרית אנורקטית אל 'טבעת פרו אנה' מסוימת מוביל
לצירוף אוטומטי של בלוגהּ האישי, ו-'הפרופיל הבלוגי' שלה (הכולל כינוי הבלוג,
אייקון אילוסטרטיבי מייצג ומשפט עד שניים המתארים את מהות הבלוג) אל רשימת חברות
הטבעת המתפרסמת בדף הכניסה אל הראשונה ובכך מזומנת לכל חברת טבעת גישה ישירה אל
בלוגיהן האישיים של שאר עמיתות הטבעת (Mantella, 2007).
הודות להימנות על טבעת 'פרו אנה' יכולות בלוגריות אנורקטיות לבחור
לנהל את האינטראקציה הבינאישית והדיאלוג המקוון ביניהן במספר דרכים ביניהן: א. הוספת
תגובה אישית לפוסט מסוים היוצרת שרשור תגובות ומשובים, ב. ניהולם של יחסים
היפרטקסטואליים- יצירת פוסט אישי ייעודי כתגובה לדברי בלוגרית עמיתה והוספת קישור
(link) המפנה באופן ישיר אל פוסט
מסוים, ג. הוספת מדור ייעודי אל בלוגיהן האישיים הכוללים לינקים אל פוסטים מועדפים
מאת עמיתות הראויים להתייחסות מיוחדת (;Li,
2007 Shmidt, 2007;
Mantella; 2007).
Borzekowski et al. (2010),Canto'- Mila' &
Seebak (2011), Dias (2003), Fox et al. (2005), Gelis (2006), Hass et al. (2010), Norris et al. (2006) ו- Tierney (2006; 2008) שהתחקו במסגרת מחקרי
ניתוח תוכן אחר קהילות 'פרו אנה' מקוונות בשפה האנגלית, המושתתות על ערוצי תקשורת
א- סינכרוניים כלוחות מודעות מקוונים ופורומים ובלוגים (מבלי להבחין טיפולוגית
במאפייניו הפרטיקולאריים של ערוץ התקשורת מתווכת המחשב עליו מושתתות) מצביעים על
מספר מוטיבים טקסטואליים אשר לשיטתם משותפים לכלל קהילות 'פרו אנה' המקוונות, בהם:
א.'נרטיבים אישיים' (Personal
narratives)- בין 67% ל- 70% מהתכנים הטקסטואליים האישיים אותם
מעלות משתתפות קהילות 'פרו אנה' הנם בבחינת 'נרטיבים אישיים' במסגרתם מגוללות האחרונות
את הווייתן האנורקטית בספקטרום מגוון של נושאים (מערכות יחסים עם בני המין השני/
משפחה/ חברים, לימודים, תעסוקה ועוד) וכוללים למעשה תיעוד אקטיבי של תהליכי הרעבתן
העצמית בדמות תפריטי "הזנה" יומיים/ שבועיים "אולטרה
דיאטטיים", פירוט משטרי צומות שננקטו בשילוב סדרות אימון גופני קיצוניות,
שימוש במשלשלים/ חוקנים / כדורי הרזייה לטובת "טיהור הגוף" לאחר חריגות
מן התפריט וכאמצעי נוסף להבטחת השגת יעד הרזון המבוקש.
תכנים אחרים שנמצאו הוגדרו על ידי אלה כ-
'ביטויים יצירתיים/ אומנותיים'- קטעי פרוזה ופואמות פרי יצירה עצמית אותן הקדישו
מתבגרות וצעירות אנורקטיות לאידיאלים הנגזרים לשיטתן מהימצאותן במצבן האנורקטי
בהם: 'שליטה'- ירידה קיצונית במשקל כמעניקה למופרעת האכילה שליטה על גופה
וחייה, 'הצלחה'- התמדה במצב האנורקטי כמדד למידת חוסן נפשי וכוח רצון, 'שלמות'-
רזון קיצוני כסממן המייצג שלמות גופנית ואישיותית, 'התמודדות'- הימצאות
במצב אנורקטי כמכניזם המאפשר התמודדות מול נסיבות חיים קשות (התעללות מינית,
מערכות יחסים מורכבות, מוות) 'הקרבה' ו-'בדידות'- התנכרות לחברים
ובני משפחה העלולים לטרפד את הדבקות בהפרעת האכילה הנה חיונית לשם החזקת המצב
האנורקטי אליה מתלווה מחיר נקוב ומודע בדמות בדידות.
ב.
'טכניקות, טיפים, טריקים'- המדובר במידע לא מהימן מבוסס ניסיון אישי ו/או פרי
המלצתן של 'מומחיות' לאורח החיים האנורקטי או כזה שנאסף ורוכז במסגרת דיון קבוצתי
ממוקד נושא פרטיקולארי, המופיע ב- 40% ל-67% מקהילות 'פרו אנה' מקוונות לעתים אף כמדור
ייעודי נפרד באחד מאגפי הפורומים, בלוגים, לוחות מודעות מקוונים. מידע זה כולל
'טכניקות'- מדריכים מקוונים לאימוצן של פרקטיקות התנהגותיות קיצוניות כסיגול עצמי
של הקאות יזומות, ניהול 'נכון' של צום בן 100 שעות ו-'משובי צרכנים' לתרופות
מומלצות שראוי לשלבן בדיאטה בצדם ציון של מידת הסכנה הגופנית המשוערת הנלוות
לאימוצה של כל טכניקה. 'טיפים'- המלצות
לנקיטתן של התנהגויות או פעולות שאינן מעוררות את חשד הסביבה אם בשגרת היום יום
ואם בעת אירועים מיוחדים (מפגשים חברתיים, ארוחות משפחתיות, חגים ועוד) לטובת
הימנעות מצריכת מזון או התנזרות ממנו. 'טריקים'- עצות מעשיות להסתרת דבר ההפרעה מאחרים
משמעותיים ומידע לניהול נכון ויעיל של קונפליקט פוטנציאלי בעיקר למול בני משפחה
וחברים חשדניים כך שתוכלנה לשוב ולהיעזב לנפשן והפרעתן.
ג.
Thinspirational content – תכנים הרווחים ב- 85% עד 92% מקהילות 'פרו אנה'
מקוונות ומשמשים את חברותיהן כמנגנון מוטיבציוני עצמי וקולקטיבי לחיזוק נאמנותן
לאנורקסיה כסגנון חיים ודבקותן במשטרן הדיאטטי תוך הסחת דעתן מתחושות הרעב. בתכני
ה- Thinspiration (אשר יכונה מעתה 'טינספו') נכללים סיסמאות/ משפטים מוטיבציוניים
מלווים באילוסטרציות, מסרי אודיו בדמות שירים העוסקים בהפרעות אכילה ותכנים
וויזואליים בהם צילומיהן של דוגמניות/
סלבריטאיות/ ספורטאיות רזות באופן קיצוני ובעלות חזות גופנית שלדית, סרטוני ווידאו
נטולי דיאלוג הכוללים רצף נע של צילומי סטילס של נשים אנורקטיות נטולות פנים
החושפות את מימדי גופן האולטרה רזים וכן 'פורטרטים עצמיים' בבחינת 'תמונות מצב'
בהן מנציחות מתבגרות וצעירות אנורקטיות את מימדי גופן הנוכחיים.
חרף
היעדרן של עדויות אמפיריות הקושרות בין קיומן ופועלן של קהילות 'פרו אנה' מקוונות
להדחתן של גולשות 'נורמטיביות' לאימוצה של הפרעת אכילה זו (Tierney, 2008;Emese,
2007; Borzekoski et al., 2010) מהווים תכנים טקסטואליים ו- וויזואליים אלה, ומעורבות העמיתות המתעוררת
בעקבותיהם בדמות שרשורי תגובות תמיכה, עידוד והזדהות (Canto'- Mila'
& Seeback, 2011) יסוד
המחלוקת הניטשת במחקר האקדמי סביב קהילות מקוונות פרטיקולאריות אלה.
מן
העבר אחד ניצבת העמדה המחקרית התופסת אותן כ- "קהילות פרו אנורקטיות"
"Proanorectis communities" (Fox et al., 2005, 963)- קהילות מקוונות המבקשות לקדם את הלוקות באנורקסיה נרבוזה
ולא את האנורקסיה נרבוזה לעומת עמדת ה- 'Anorexia Nation' (Conrad & Stults, 2010, 184) תפיסה הרואה בקהילות 'פרו אנה' ברשת כר מקוון להפצת הדוקטרינה של
'תנועת פרו אנה' (Pro
Ana movement).