לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


קבלו אותו במחיאות קביים סוערות
Avatarכינוי: 

מין: זכר

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

פרק 27 - זה הסוד שלי (חלק ה')


 

קול ששון וקול שמחה! קול פוסט וקול תגובה! בשעה טובה הגיעה הפרק האחרון בסדרת "זה הסוד שלי" – פרק אשר יסגור מעגלים וקצוות פרומים, ויארח בו את מיטב הרופאים ולפחות 10 פעמים את המילה "ספאזם".

 

לתומי חשבתי שכתיבת פרק זה תיארך שבוע לכל היותר. לתומי גם חשבתי שאוכל לכסות את הסיפור מכל קצותיו בתוך שני פוסטים וחצי. ובכן, עיניכם הקוראות – טעיתי.

 

כשנפרדנו בפעם האחרונה שבתי לארץ לאחר מסע מפרך ורווי דמעות בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, היישר אל מחלקת המוגבלויות הבלתי אפשרית – מחלקה 4 בבית לוינשטיין, וזאת כדי להתחיל סוף כל סוף את תהליך השיקום, או שמא יש לומר – ניסיון השיקום.

 

בתוך זמן קצר נכנסו החיים לשגרה יומיומית של אכילה ופליטה, טיפולים וכדורים. התחלתי לרכוש חברים חדשים ולמדתי את הרגלי המקום. חיי היומיום במחלקה תוארו כאן כמעט מכל זווית אפשרית בספר דברי הימים של הבלוג (מי שלא קרא מוזמן לעיין ברשימת הפרקים, ממש כאן מצד שמאל).

 

לאחר זמן מה הבנתי שהשיקום שלי מתאפיין במאבק בשתי חזיתות עיקריות: חזית היציאות וחזית הספאזם. זו הראשונה תוארה כאן די והותר, ועל כן אחסוך מכם פרטים ריחניים נוספים בעניין.

 

בחזית הספאזם היו העניינים קשים ומסובכים. הספאזמים הלכו והתרבו, הלכו והתגברו ושום פתרון לא עזר. כמות הכדורים שלקחתי נגדם הלכה וגדלה, אך אלה הועילו רק במעט. מנהל המחלקה גם הורה לי לשכב על הבטן למשך חצי שעה בכל יום לטיפול בבעיה (מסתבר שזה אמור לעזור) – משימה ממנה התחמקתי חזור והתחמק (לא מדובר בעצלות, חלילה. זה פשוט היה לא נוח עד כדי סבל).

 

אם רגלי הייתה מחליקה מהרגלית של העגלה נזקקתי לעזרה כדי להחזירה למקומה, שנתי הייתה מופרת בשל רגליים שהסתבכו זו בזו כחלה לשבת וסימנים אדומים ניכרו בשתיי ברכיי בשל הלחץ הבלתי פוסק ביניהן. בקיצור – מצב לא טוב.

 

הטיפול הפיזיותרפי לא התקדם – גם כאן באשמת הספאזמים. הפיזיותרפיסט התאמץ והזיע רק על מנת להביא לרגיעה מסויימת שהחזיקה מעמד עשר שניות בדיוק, אז התחדשה האש ואיימה לשלח את הפיזיותרפיסט בבעיטה ממיטת הטיפולים, או לחילופין כלאה את ידיו בצבת חסרת רחמים (האמת היא שכשזה קרה נהניתי קצת – למה שרק אני אסבול?)

 

בכל יום נקבעה לי חצי שעה של עמידה במכשיר ה- EASY-STAND. מכשיר מקולל אשר מביא את המטופל למצב עמידה פסיבי. רוב המטופלים אשר היו משתמשים במכשיר היו עומדים בנחת ומשקיפים על המתרחש באולם. אך אני הייתי מקרה מיוחד, והסיבה לכך הייתה - בחיי, נמאס לי כבר מהמילה הזאת - הספאזמים. כשאלה באו בזמן שהייתי על המכשיר הייתי על סף דמעות: הרגליים היו כלואות בתוך המכשיר, כך שהספאזם נשאר גם הוא למעשה כלוא בתוך הגוף ולא הצליח להשתחרר. אח, הכאבים, הכאבים! בימי ראשון, כשהייתי חוזר מחופשת השבת, הייתי מבקש מאבי שיישאר לידי למשך חצי השעה של העמידה, רק כדי שאוכל לילל חרש ולקבל תמיכה נפשית ממנו.

 

אני זוכר שיום אחד, לאחר מספר שבועות של טיפולים, שכבתי על מיטת הטיפולים ושאלתי בכנות את הפיזיותרפיסט: "האמת, אני לא ממש מתקדם, הא?". הוא שתק רגע ואז ענה: "תראה, אנחנו פשוט לא מצליחים להתגבר על הספאזם. הוא לא מאפשר שום התקדמות".

 

וזה נכון. השיקום עצמו לא התקדם לשום מקום, ובדיעבד אני יודע שהוא לא יכול היה להתקדם. הבעיה הייתה רפואית גרידא. הגידולים לחצו באלימות על חוט השדרה; הם עטפו אותו מכל הכיוונים - גם את העצבים התחושתיים וגם את העצבים התנועתיים - והחלו לעשות את דרכם לכיוון הריאות. למעשה, הייתי בסכנת חיים. אבל את הפרטים האלה גיליתי רק מאוחר יותר, אחרי הניתוח. באותו זמן אני עוד קיוויתי שהפיזיותרפיה תעשה משהו.

 

גם הידיים כזכור היו במצב התדרדרות מתמשך. האחיזה בסכו"ם ובכל דבר שהצריך מוטוריקה עדינה נעשתה יותר ויותר קשה. כתב היד שלי היה כבר בלתי קריא.

 

ומכיוון שהמצב לא היה מסובך מספיק גם ככה, התגלה לי שהתרופה הניסיונית מְמאיו קליניק גורמת לי לתופעות לוואי לא סימפטיות בעליל: זמן קצר לאחר נטילת הכדורים הייתי חש גל חום פנימי לא נעים עוטף אותי, ראשי התערפל וחשתי רצון עז לשכב במיטה וללכת לישון. באופן מוזר ולא מוסבר, התופעות האלו צצו באופן ספורדי לגמרי, לפעמים כן ולפעמים לא, ללא קשר למספר הכדורים שבלעתי, זמן נטילתם או סוג המזון שאכלתי לפניהם. כל בליעה הייתה בגדר רולטה רוסית. כשדיווחנו על כך לרופאה ממאיו קליניק היא אמרה שאף אחד מהנבדקים לא התלונן על תופעות כגון אלה, מה שרק הגביר את התסכול.

 

 

נפגשנו עם נוירולוגית עליה הומלץ לנו במאיו קליניק (בקשר לניתוח, לא בקשר לכדורים). היא שלחה אותי לבצע סריקת MRI כוללת ומקיפה של כל עמוד השדרה. צילום כזה אמור היה להימשך קצת יותר משבע הדקות במאיו קליניק. בערך שעה וחצי יותר. עם כל הרצון הטוב שלי לבצע את הצילום, לגוף שלי היה אז רצון משל עצמו, והוא היה יותר חזק. עצם הרעיון שאוכל לשכב במשך קרוב לשעתיים ללא תנועה היה מעבר לגבול המגוחך. הפתרון המתבקש היה צילום בהרדמה מלאה (והפעם, לשמחתנו, לא תמורת 2000 דולר אלא על חשבון קופת החולים. הידד לי).

 

התייצבתי בבית החולים בשעת אחר צהריים מוקדמת יחד עם אחי ואימי, ולאחר המתנה מכובדת ירדנו אל חדר הרנטגן.

 

לאחר שהמרדים בדק אותי ושאל מספר שאלות, הוּשבתי, לא בקלות, על המיטה הצרה שהוצאה מחדר הצילום במיוחד לכבודי. הוא החל להזריק את חומר ההרדמה לתוך הוריד. החומר בתוך המזרק היה בצבע לבן צמרירי, כמו ענן או צמר גפן מתוק. זה נראה כל כך נעים ומזמין, בדיוק כמו שחומר הרדמה אמור להיראות. טענתי בפני המרדים שנראה שהעסק לא עובד. "סבלנות" הוא אמר, "עוד רגע". והנה, מקץ מספר שניות חשתי כבדות גדולה ונעימה יורדת על ראשי, והמראות הטשטשו. תחושה מופלאה, כמעט שווה לעבור בשבילה ניתוחים. "הופה! הנה זה בא!" אמרתי, הנוכחים סביבי צחקו, ואז נעלמתי.

 

את מה שקרה אחר כך אני יכול לספר רק מעדות שמיעה. הרופאים אמרו לאימי ואחי לצאת לטייל ולחזור לאחר כשעתיים.

 

הם עשו כמצוות הרופאים, וכשחזרו כעבור שעתיים נאמר להם שהבדיקה תתארך עוד זמן מה: "הוא לא מפסיק לזוז ולקפוץ כל הזמן" הם אמרו. אותי אי אפשר היה להאשים בעניין, שכן להזכירכם, הייתי מורדם. כנראה שפשוט לא הודיעו על כך לספאזם, שלא רצה לישון - רצה להשתגע. המרדים חשש, ובצדק, להגביר את מינון החומר.

 

לבסוף צלח בידם לסיים את הבדיקה באיחור ניכר (אינני זוכר של כמה זמן. לא ממש הייתי שם), ולאחר המתנה נוספת לקבלת הצילומים חזרנו בשעת לילה לבית לוינשטיין.

 

הרדיולוג בדק את הצילומים החדשים וקבע: גבירותיי ורבותיי – מהפך! לאחר חודשים ארוכים בהם צילומים שלי עברו מרופא לרופא, מדיון לדיון, בארץ ובחו"ל, כאילו היו אלו צילומי דוגמנות העוברים בין סוכני פרסום, ונקבע באופן חד משמעי שלא ניתן לנתח; אחרי כל אלה בדק הרדיולוג, שנחשב לטוב בתחומו בארץ, את הצילומים החדשים, והפך את הקערה על פיה. הוא אישש את דעת הרופאים במאיו קליניק שהגידולים, שעד אז נחשבו להיות נוגעים בחוט השדרה, למעשה עוד לא נגעו בחוט ממש. המרחק היה אומנם קטן מאוד, כרבע חוט שערה, אבל עוד לא. וזה, מסתבר, הבדל גדול מאוד.

 

הצילומים, למרבה הפלא, לא נראו שונים משלל הצילומים הקודמים שעשיתי בשנים שלפני כן. מסתבר שהגידולים תמיד היו קרובים, אך כנראה כל שנדרש הוא תזוזה קטנה-קטנטנה, לפעמים אפילו מילימטר, כדי לגרום לנזק.

 

עם פרסום המידע המרעיש התגלה לנו לפתע שישנם מספר רופאים אשר מוכנים לשחק דוּקים עם הגידולים בעמוד השדרה שלי, ולנסות לשלות את החולירות. אז החלטנו לבצע סקר שוק.

 

המנתח הראשון שפגשנו היה אורתופד כירורג אשר יכונה כאן בשם הקוד ד"ר קצב. דוקטור זה, איש רם קול וגבה קומה, הפחיד אותי מהרגע הראשון. דיבורו הרם כל כך והמחוות הדרמטיות בהן השתמש גרמו לי לחשוב שייתכן שאדם זה לא לגמרי יציב בנפשו.

 

"בן כמה אתה?" שאל.

"24"

"אאהה...כן...ומה אתה אוהב לעשות? תחביבים בשעות הפנאי?"

"לקרוא ספרים, לכתוב, אני אוהב לגלוש באינטרנט"

 

הוא הינהן. אחר כך הוא לקח דף נייר וצייר עליו את הציור המוכר עם העיגולים הלבנים והשחורים המסמלים את עמוד השדרה והגידולים בהתאמה. הוא גם הציג בפניי דגם מפלסטיק של עמוד השדרה שלי והסביר לי את מצבי. אז הוא החל לתאר את החזון הכירורגי שלו לגבַיי ולגבִי:

 

הרעיון בבסיס הניתוח שהוא תיכנן היה לשחרר את הלחץ של הגידולים מעמוד השדרה. הוא תיכנן, אם לא אתעכב על הפרטים הקטנים שכבר נשתכחו ממני, לגשת אל עמוד השדרה שלי, ובעדינות של דחפור D-9 במחנה פליטים, להוציא את הגידולים, יחד עם העצבים המוליכים לכתפיים ולזרועות, וזאת תוך פתיחת החוליות והשתלת קיבוע ממתכת לייצוב עמוד השדרה.

 

התוצאה המיידית אמורה הייתה להיות שיתוק מוחלט של הכתפיים והזרועות עד המרפק. עם זאת, הוא הוסיף, "אתה נראה לי בחור אינטיליגנטי. הזרועות שלך יתפקדו כדי שתוכל לעבוד על המחשב", מה שמעלה את השאלה המיידית – אם לא נראיתי לו כבחור אינטיליגנטי, האם הוא היה מוותר גם על הפריבילגיה הקטנה הזו? מיותר לציין שהוא לא נתן איזו תקווה לגבי שיפור ברגליים, בבעיות בשתן או בכפות הידיים. בכל זאת, לא צריך להגזים.

 

ישבנו מולו המומים ושותקים, מכחכחים בגרוננו ומפלבלים בעינינו. לא על זה דיברו הרופאים במאיו קליניק. האם, שאלנו אותו בשקט, אתה מתכוון לעבוד יחד עם נוירוכירורג בפרוייקט הארכיטקטוני הגרנדיוזי הזה?

 

בוודאי, הוא ענה. הוא יישב עם נוירוכירורג בכיר עם הצילומים ויחד הם יתכננו יחד את הניתוח. לנו היה ברור בעליל שנוירוכירורג לא היה נותן יד למבצע שכזה, אך עם הפרנקנשטיין הזה שלפנינו לא רצינו להתעסק בכל מקרה.

 

אנו, לצערי, היינו מנומסים מדי מכדי לומר זאת. מה שהייתי צריך לעשות הוא להודיע לו בקול תקיף: "תן לי את הצילומים שלי. אתה בגוף שלי -  לא נוגע!". תחת זאת בלענו את הרוק, הינהנו בנימוס ואמרנו שנחשוב על זה. כן, בטח.

 

הרופא הבא עימו נפגשנו מספר ימים אחר כך היה באמת נחמד. על כן בחרתי עבורו את הכינוי ד"ר נעים. הפעם מדובר היה בנוירוכירורג של ממש, לא באורתופרד-כירורג בעל הסמכה בפחחות . הוא היה אמור לבצע את הניתוח יחד עם נוירוכירורג נוסף (אליו נגיע בהמשך).

 

גם הוא שלף דף ועט וצייר את העיגולים השחורים והלבנים. ההצעה שלו לניתוח הייתה די דומה לזו שהוצעה במאיו קליניק: כריתה של החלק האחורי של החוליות באזורים בהם לחץ הגידולים היה חזק מאוד, הווי אומר: חוליות C7-C5. אומנם התיאור נשמע די מפחיד, והוא אכן מפחיד, אך אחרי בית המטבחיים של ד"ר קצב זה באמת נראה כמו פעולה עדינה.

 

הדוקטור היה מאוד נלהב לבצע את הפרוצדורה כמה שיותר מהר. הוא אף קבע לי תור לניתוח לשבוע הבא. אני היססתי אם להסכים. בכל זאת, מדובר בעמוד השדרה שלי, ולא רציתי לקפוץ לאיזמלו של האדם הראשון שמחייך אליי. עדיף לשחק אותה קשה להשגה. מה גם שהוא המליץ להיפגש עם עמיתו לניתוח (להלן: ד"ר בעסה) על מנת לקבל תמונת מצב מלאה.

 

בימים שחלפו בין המפגש עם ד"ר נעים לשותפו לד"ר בעסה התחלתי לאבד את הסבלנות. השתכנעתי מדברי ד"ר נעים וחשבתי שאין באמת טעם לשוחח גם עם הרופא השני כשכבר ידוע לי מהי הפרוצדורה המתוכננת.

 

ובכן, כדברי המשורר - מתברר שטעיתי.

 

הגיע היום להיפגש עם ד"ר בעסה. בעסה זה, יש לציין, נחשב למנתח מצויין ששמו הולך לפניו. ואכן, שמו הלך לפניו ואירח לנו לחברה במשך קצת יותר משעה עד שהופיע הדוקטור עצמו במלוא הדרו, וללא מנוד ראש או התנצלות פתח את דלת משרדו, נכנס ונעלם.

 

מספר דקות אחר כך זומַנו להיכנס אליו. הוא ישב ספון מאחורי שולחנו, אנחנו מרוחקים ממנו.

 

הוא לא דיבר הרבה. בכלל, אני לא בטוח שהייתה שם כמעט שיחה. אפילו את העיגולים הוא לא צייר לי.

 

"תזכיר לי מה השם?"

"ווקמן"

"אה, כן...נוירופיברומטוזיס...כן..."

ושתק.

 

הוא היטיב את משקפיו והביט בצילומים שלי. הזכרנו לו מה ד"ר נעים אמר, על אופן הניתוח שהוא רצה לעשות. הוא מצידו הינהן ושב להביט בצילומים בשתיקה. אני מניח שהוא זרק אי-אילו משפטים לאוויר, זכור לי משהו מעורפל שהוא ציין לגבי הידיים שלי, אם כי אני בעיקר זוכר את השתיקות. החלטתי לדובב אותו.

 

"אתה חושב שהניתוח עשוי לעזור לטפל בספאזמים?"

"טְצְ" הוא צק בשפתיו. לא נראה לו.

"הוא ישפר משהו ברגליים?"

שוב ניענע לשלילה.

"הוא עשוי לעזור לי עם בעיית השתן?"

נתן מבט נוסף בצילומים. "מממ...לא חושב".

אם כן אופטימי הוא ידידנו. הגיע תור שאלת מיליון הדולר המתבקשת:

"אז מה בעצם אני עשוי להרוויח מהניתוח?"

"הניתוח ינסה להציל את הידיים שלך מהתנוונות מוחלטת" ענה לי.

 

הרוק שלנו נבלע בגרון בקול גאלפ מהדהד. אם כן, כעת ברור לכם על שום מה כיניתי אותו ד"ר בעסה. על שום הביעוס האדיר שהנחיל הוא לנו. הודינו לו בקור ויצאנו מהחדר שותקים.

 

 

להציל את הידיים? זו מטרת הניתוח? בעוד אני הייתי שקוע בחישוב קיצי לאחור הבינו הוריי את הברור מאליו – הבנאדם פשוט לא היה מעוניין לנתח אותי. המוניטין שלו עלולים היו להיפגע. שמו הטוב עלול היה להישאר מיותם בניתוח כזה מסוכן.

 

דבריו נראים מגוחכים עוד יותר בהתחשב בעובדה שבניתוח שבוצע בסוף, הידיים הן האיבר היחיד שלא השתפר, שלא לומר נפגע בצורה קשה.

 

מיותר לציין שהייתה תחושה של דכדוך קל. מועד השחרור שלי מבית לוינשטיין התקרב, ואף נדחה פעם אחת לבקשתי, ומנתח – אַין. הרשימה התדלדלה לכדי מנתח אחד, נוירוכירורג בכיר שהוא גם חבר של אחד הרופאים הקבועים שלי, שראה את הצילומים ואמר שהוא מוכן לעשות את העבודה. אך מי יודע מה מצפה לי בביקור אצלו?

 

עוד מספר ימים חלפו, והגיע יום השחרור מהמחלקה. בערב שלפניו חגגתי עם מספר מצומצם של חברים את השחרור, מתוך ידיעה שתוך זמן קצר אשוב מינוס כמה גידולים. אכלנו עוגות, שתינו מיץ, דיברנו וצחקנו, והלכנו לישון.

 

למחרת, יום רביעי, שמונה בינואר, נפרדתי לשלום מהמחלקה. הצוות קיבל סלסלת שוקולדים משובחת (שהאחות האחראית הורתה משום מה לשים בחדרהּ). חיבקתי, נישקתי, נופפתי, יצאתי וקראתי: I'LL BE BACK!.

 

יום אחר כך בערב נסענו לפגוש את הנוירוכירורג האחרון ברשימה בבית החולים איכילוב. התור נקבע לחמש, ולהפתעתנו לאחר חמש דקות בלבד של המתנה נפתחה הדלת והוא קרא לנו להיכנס. זה כבר היה סימן טוב בעיניי. אדם גבוה וחייכני נגלה לעיניי, ובאותו הרגע אמרתי: אני הולך איתו. כמובן שבשלב הזה הייתי כל כך מיואש, שהייתי מוכן שגם רופא אף-אוזן-גרון ינתח אותי. ובכל זאת, הייתה לי תחושה טובה לגביו.

 

ישבנו במשרדו הגדול המלא בבובות וצעצועים (לא, לא מדובר ברופא עם רגרסיות לילדות. הוא פשוט מנהל מחלקת נוירוכירורגיית ילדים). הוא בדק אותי, צייר את העיגולים השחורים והלבנים (כמובן), והסביר לי על מהלך הניתוח המתוכנן.

 

התכנון שלו היה דומה למדי לזו של ד"ר נעים. הוצאת הגידולים עם ניסיון לפגיעה מינימלית בעצבים. עם זאת, היה ברור שתהיה פגיעה כלשהי: הוא דיבר על איבוד תחושת העומק. כלומר, אם ארצה לשתות אצטרך להביט בכוס בזמן שאני מרים אותה, כי לא תהיה לי תחושה של מיקום היד או הזרוע במרחב. הוא גם דיבר על פגיעה מסויימת בתחושה בכפות ידיים. אני כנראה בחרתי להדחיק את המידע הזה או לא להבין אותו, שכן התוצאות של הניתוח כזכור (למי שקרא) היו הרבה יותר קשות משציפיתי ותפסו אותי די בהפתעה. עם זאת, המצב שהתגלה לעיניו בזמן הניתוח היה גם כן קשה משהוא ציפה.

 

לפי הצילומים, הוא ציין, נראה שהגעתי רגע-לפני-מאוחר-מדי. כלומר, מזל שלא היו פקקים בדרך. הוא גם אמר שינסה לקבוע לי את הניתוח בהקדם, ושיתקשרו אליי. הספירה לאחור החלה.

 

זה, כאמור, היה ביום חמישי. ביום ראשון שאחריו התקשרו אליי והודיעו לי שהניתוח יהיה ביום רביעי הקרוב בשבע בבוקר – בעוד שלושה ימים. תחושת התרגשות מהולה בפחד הציפה אותי. הנה, זה מגיע. זה ממש הולך לקרות. התקשרנו לכל מכרינו וחברינו שישלחו לי אנרגיות חיוביות בזמן הניתוח (אם כי בדיעבד אולי היינו צריכים לחלק את שליחת האנרגיות למשמרות. בכל זאת, שמונה שעות זה המון זמן).

 

יומיים אחר כך התייצבתי בבית החולים במחלקה הנוירוכירורגית. המקום היה שקט, קודר ואפלולי. לרגע חשבתי שהגענו למקום הלא נכון. לבסוף גילינו אחות שהבהירה לנו שהגענו למחוז חפצינו. עברתי את כל שלבי הקבלה ואת ההכנה לניתוח (אתם ממש לא רוצים לדעת את הפרטים), והעברתי את הערב בשיחות טלפון עם חברים ושכיבה במיטה.

 

בתשע לערך התייצב לידי המנתח במדי חדר ניתוח, אדום עיניים ועטור זיפים. הוא שאל לשלומי. "אני מאוד מקווה שאתה נוסע הביתה לישון עכשיו" אמרתי לו. אני ממש לא צריך מנתח שיפהק וְיְנַקר מעליי בזמן שהוא פותח לי את עמוד השדרה.

 

למחרת העירו אותי בשש בבוקר לשם הכנתי לניתוח. הלבישו אותי בכותונת חדשה וכרכו תחבושות אלסטיות סביב רגליי. משפחתי התייצבה בהרכב מלא והתגודדה ליד דלת החדר. בהינתן האות יצאנו כולנו לדרך לכיוון חדרי הניתוח הנמצאים בקומה תת-קרקעית. בדרך איחלו לי כולם "בהצלחה" (זה דבר שבאמת שאני לא מבין – בהצלחה תגידו לרופאים, לא לי. אני בכלל אהיה ישן שם).

 

 

הם ליוו אותי עד דלת הכניסה. אבא שלי, שתדעו, הוא איש גבוה וחזק מאוד. שלחתי אליו את ידיי, והוא עטף אותן בידיו הגדולות והחמות, מעביר אליי כוח ושלווה. אחר כך גולגלתי פנימה והמתנתי לתורי לצד מיטות אחרות בחדר גדול וקר.

 

זמן קצר אחר כך הועברתי אל חדר הניתוח. בחוץ החלה ההמתנה הארוכה, ובפנים עמלו המנתחים על הסרת הגידולים; גידולים אשר לחצו וכרכו וחנקו את חוט השדרה במשך חודשים רבים וכמעט ונגעו בו; גידולים, שברגע שאיזמל המנתח נתן להם את האות, פרצו החוצה מן התעלה כאסירים אל הדרור, כחמניות אל האור, מסונוורים מאור הפלורצנטים, שואפים אל קרביהם אוויר צח לאחר חודשי מחנק וצפיפות.

 

ואת מה שקרה אחר כך – את זה אתם כבר יודעים.

 

 

נכתב על ידי , 7/9/2004 11:34   בקטגוריות היסטוריה רפואית  
84 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שרון ב-27/12/2009 14:41
 



פרק 26 - זה הסוד שלי (חלק ד')


 

תזכורת: חלק א', חלק ב', חלק ג'.

 

 תמונת מצב: הזמן הוא תחילת-אמצע 2002. גוף במצב סביר, מודל 78' + גידולים מקוריים בילט-אין, הופך בתקופה של מספר חודשים לגרוטאה שלא סוחבת עם דליפת שתן וצינורות סתומים. מיטב המוסכניקים והפחחים בודקים את הגוף מכל הכיוונים, מושכים בכתפיהם ומכריזים בכניעה: "היה מנוע?"

 

המצב באמת היה לא נעים: הספאזמים הלכו החריפו, בקושי הייתי מסוגל ללכת עם ההליכון וכמות הזמן שביליתי בשירותים הצטברה בסופו של יום למספר נכבד של שעות. העוצר שהוטל על השלפוחית נותר בעינו, כשגם במעבר הגבול השני פתחו וסגרו לסירוגין כוחות הביטחון את השער , מה שכאמור גרם לכך שחדר הנוחיות הפך לביתי השני. כאשר היו דופקים בדלת ומנסים לשכנע אותי לוותר על הניסיונות הייתי חוזר על המשפט הקבוע: "אבל אני יודע שזה שם! רק עוד קצת!".

 

בהמלצת האורולוג שלי הגיע לביתי אח מקופת חולים והציג בפניי את אופציית הצינתורים. לאחר הבהלה הראשונית שאחזה בי למראה הצינור המאיים שנועד לחדור לקודש הקודשים שלי, התרתי לאח לבצע בי את המלאכה. התחושה בסוף הייתה עילאית: לראשונה לאחר חודשים רבים כל כך בצינוק יצא השתן שלי לחופשי, והשלפוחית שלי הייתה סוף כל סוף ריקה. הוא לימד אותי איך לתפעל את הפרוצדורה בעצמי ובעיה אחת נראתה פתורה, לפחות חלקית. הידד.

 

רעיון השיקום התייצב חזרה במקומו כאופציה אפשרית ואולי גם הכרחית לטיפול במצב. חזרנו אל הרופא השיקומי בתל השומר והודענו לו שאני מוכן להתאשפז במחלקתו. הוא גיחך ומילמל דבר-מה שנשמע באוזניי כמו "נו, עכשיו נזכרתם...?",  אבל אולי זה רק נדמה לי. הוא הודיע לנו שאכנס לרשימת ההמתנה. נכנסתי.

 

תקופת ההמתנה הייתה ארוכה. ישבתי בבית והמתנתי תוך כרסום לחם כוסמין, מותקף בספאזמים אלימים יום וליל ומטופל בטיפולי פיזיותרפיה עקרים. במקביל הודיעו לנו כי התקבלתי לניסוי תרופתי ניסיוני לטיפול בנוירופיברומטוזיס במאיו קליניק בארצות הברית. התאריכים טרם נקבעו.

 

אחת למספר שבועות התקשרנו לתל השומר לברר היכן אני עומד בתור הממתינים. נענינו שיש עוד זמן ושאי אפשר לדעת בימים אלה. המצב, אתם יודעים. "המצב" היה כמובן המצב הבטחוני – פיגועי הטרור שתקפו את מדינתנו אשר הזרימו, מלבד הדם הרב ברחובות, גם משתקמים רבים לתל השומר, מה שהרחיק עוד ועוד את התור המיוחל, ונתנו לנו עוד סיבה לשנוא את החמאס. לבסוף, מספר חודשים אחרי הפנייה הראשונית, שאלתי את המזכירה: "בכנות, אמרי לי: האם להמשיך לחכות או לחפש במקום אחר?". היא ענתה גם כן בכנות: "אולי באמת כדאי שתחפש במקום אחר".

 

האפשרות הבאה אחרי תל השומר הייתה כמובן בית לוינשטיין. מכתבי פנייה נכתבו, מסמכים רפואיים לוקטו ושוב החלה תקופת המתנה, כשיחד איתה נקבעו תאריכים לנסיעה לארצות הברית – תחילת אוקטובר.

 

בעת ההמתנה המשכתי בשגרת יומי המתנוונת, עד שבתחילת אוגוסט נפל דבר, תרתי משמע.

 

אך תחילה אולי כדאי שאפרט מעט בנושא חשוב - הטקטיקה בה נקטתי על מנת להתיישב בשירותים בביתי: הייתי מגיע עם ההליכון אל פתח הדלת, מסתובב כך שגבי לכניסה; אז הייתי מושיט את ימיני אל המעקה הקרוב אליי שהותקן עבורי בקיר, מבצע סיבוב של תשעים מעלות אחורה תוך ששמאל אוחזת בידית הדלת ומשם עוברת לאחוז מייד במעקה בקיר הנגדי, מתיישב וסוגר את הדלת. התרוממות נוספת קטנה באוויר והייתי מפשיל את בגדיי וקורא: "הנני מוכן ומזומן לקיום מצוות שחרר!"

 

מבצע לוגיסטי מורכב זה – מעין מלחמת התשה בדרך למלחמת השחרור (שלעתים נמשכה כמו מלחמת ששת הימים) – טמן בחובו, כמובן, סכנות לא מועטות. הפלא הוא שלא נפלתי בכל אותם מעשי לולינות במשך החודשים הרבים שביצעתי אותם יום-יום. או בכל אופן – פלא שלא נפלתי עד אותו יום מר ונמהר בתחילת אוגוסט.

 

הייתי לבד בבית, מאורע די נדיר באותם ימים, שכן חוסר היציבות שלי נודע בקרב המשפחה. היעדרות ההורים לא הייתה אמורה להימשך זמן רב מדי, אך בכל זאת החלטתי לשים נפשי בכפי ולצאת למסע בדרך אל חדר הנוחיות. הגעתי עד הפתח, סובבתי אליו את גבי, הנחתי את יד ימין במקומה בהתאם לנוהל הקבוע, אך בעת מסעה של יד שמאל משהו השתבש: המכנס הימני השתרבב לו תחת הרגל, מנע ממני את המשך המופע האקרובטי, ולפני שידעתי מה קורה – בום! טראח! מה ק-רה? ווקמן התמוטט! ווקמן נפל!

 

הנפילה לא ממש כאבה. דווקא ישבתי שם על הריצפה בסבלנות ובשקט, מחכה שיגיעו כוחות ההצלה. כעשר דקות אחר כך חזרו הוריי. כיחכחתי בגרוני בנימוס ושאלתי אם מישהו מהם מתנדב במטותא להרים אותי מהבלטות. לאחר זעקת "אוי גוועלט!" מצד האמא, ולאחר שהונפתי אל האסלה על ידי האבא ועשיתי בה מה שעשיתי, התפניתי לבקרת נזקים: לא הייתי מסוגל להתרומם ללא כאבים ברמ"א מאיבריי ושס"ב מְגידַיי, שלא לדבר על שריריי ועצמותיי.

 

מספר ימים אחר כך ישבנו כל המשפחה לארוחת ערב שבת, ואני (הפתעה, הפתעה!) רציתי ללכת לַ - נכון! – לשירותים. הפעם לא לקחנו סיכונים, ואחי ליווה אותי עד הכניסה. התחלתי במבצע, כשלפתע יד שמאל פיספסה את הידית של הדלת באמצע הסיבוב, וכמו בדה-ז'ה-וו נחתתי על הריצפה בשאון רב.

 

הפעם צעקתי. וגם קיללתי. זה באמת כאב. בזאת תמו שירותי ההליכון בשבילי, וגם בא הקץ על פעלולי האקרובטיקה המסוכנים: אם רציתי להגיע אל השירותים, הייתי מתגלגל עד הדלת, ומשם הייתי מונף על ידי אבי אל האסלה.

 

כחודש אחר כך, ספטמבר 2002, הגיע סוף כל סוף הזמן להתאשפז בבית לוינשטיין. ההלם הראשוני היה קשה. המקום היה שונה לגמרי ממה שדימיינתי, ועורר בי רצון לברוח מייד הביתה.

 

לשמחתי, אותם ימים היו ימי החגים, כך שלא הספקתי לשהות שם יותר משלושה ימים ברצף בין חג לחג, וימים ספורים אחרי סוכות המראנו לעבר מאיו קליניק, אשר נמצא ברוצ'סטר, מינסוטה שבארצות הברית של אמריקה. המטרה, כאמור: השתתפות בטיפול תרופתי ניסיוני למחלתי – נוירופיברומטוזיס.

 

בשעות שלפני הטיסה הייתי שרוי בחרדה. בשום אופן לא הצלחתי לתאר את עצמי יושב במטוס במשך 13 שעות רצופות בלי לקום ובלי ללכת לשירותים. היה לי קר, רעדתי, התקשיתי לנשום – כאמור, חרדה.

 

הטיסה לבסוף הייתה חלומית. זאת, כמובן, אם אתם מחשיבים סיוט כסוג של חלום.

ישבתי במחלקת העסקים לצד אבי (בשום אופן לא הייתי מסוגל לשבת במחלקת התיירים). אכן, המושבים במחלקה מאוד נוחים, גדולים עם מרווח אדיר לרגליים. אך גם הכסא הכי נוח מתחיל להטריד כאשר יושבים עליו במשך שלוש עשרה שעות ברציפות. הם גם מאוד משוכללים, המושבים האלה, עם מיני כפתורים אשר מטים את המושב אחורה ושולפים הדום לרגליים. דא עקא, בכל פעם שניסיתי להתרווח אחורה ולנוח, פרץ השד הספסטי ממחבואו והקפיץ את רגליי. בשורה התחתונה יצא שישנתי לכל היותר שעתיים לאורך הטיסה.

 

ורק כדי להוסיף חטא על פשע (על עוון) נוספה גם בעיית המעברים: בכל פעם שעליתי או ירדתי מהמטוס נאלצתי לעבור מכסא הגלגלים לכסא מעבר צר למטוס, ממנו למושב המטוס, וחוזר חלילה בנחיתה. חשבון פשוט יעלה שאם מדובר כאן בשתי טיסות (טיסה בינלאומית וטיסת פנים), הרי שמדובר בשניים עשר מעברים, כאשר בכולם אבי נאלץ להרים אותי, עם כל משקל גופי מכסא לכסא. בחיי, מזל שאני רזה כל כך.

 

בעת ההמתנה בשדה התעופה בטורונטו (כן, טסנו דרך טורונטו, חשבנו שזה יחסוך זמן. זה לא) אכלנו ארוחת בוקר. סקרנו את האפשרויות במסעדה הקטנה, ואז נחו עיניי על מאפין אוכמניות גדול ואמריקאי. באותו הרגע נפקחו עיניי ותמה דיאטת הכוסמין. אכלתי את המאפין כאסיר הטועם לראשונה את טעם החופש. הגבולות נפרצו וחזרתי לאכול ככל העולה על רוחי.

 

טיסת הפנים למיניאפוליס, בירת מיניסוטה, אף שהייתה קצרה בעשר שעות מהטיסה הראשונה, הביאה עימה את התסכולים שלה: בעת הזמנת הכרטיסים ביקשנו ארוחה כשרה בטיסה. כשהוגשה הארוחה גילינו לתדהמתנו מגש פלסטיק אטום ובו חצי מצה (כן, זו מפסח. באוקטובר!), כוסית קטנה עם סלט טונה ועוד איזה מאפה לא ברור. תשאלו מה קיבלו אוכלי הטריפות והנבלות: מאפין. פשוט מאפין, כמו זה שאכלתי אך לפני שעה קלה. אני הייתי כל כך עייף, כל כך מתוסכל, כל כך ממורט מכל המסע האינסופי עד שפרצתי בבכי. המצה הזו פשוט שברה אותי. הדיילת ריחמה עליי ניגשה והגישה לי מאפין גוי ובלתי כשר בכלל. רק שהילד לא יבכה.

 

לאחר עוד המתנה ממושכת בשדה התעופה במיניאפוליס (בשום פנים ואופן לא הייתי מוכן למעבר אחד נוסף לתוך מכונית, ונאלצנו להמתין לְוַאן מיוחד אשר ניתן לעלות אליו עם העגלה) ונסיעה ארוכה עד לרוצ'סטר, הגענו בשעה טובה למאיו קליניק.

 

כמה מילים על המקום. השם "מאיו קליניק" מטעה בעליל: הרושם הנוצר מהשם הוא שמדובר במין קליניקה קטנה, או לכל היותר בניין בגודל בינוני. טעות בידיכם: מדובר בעיר שלמה – שלושה בניינים מרכזיים ענקיים ועוד עשרות כניסות למרפאות שונות, כולם מחוברים אחד לשני במעברים עיליים (Skyway) ותחתיים (Subway), שגם בהם יש משרדים, מסעדות, חנויות ומה לא.

 

אותם מעברים גם מחברים את מאיו קליניק לכל בתי המלון והקניון במרכז העיר, כך שתיאורטית ניתן לחיות שנים במקום בלי לצאת החוצה - אופציה חיונית מאוד לאור הקור המקפיא וסופות השלגים המתחוללות במקום בחורף.

 

על אף הגודל הבלתי נתפס של המקום, הלוגיסטיקה שם עובדת באופן יעיל להדהים: כל המידע נמצא במחשבים המחוברים ברשת; מאות עובדים ומתנדבים פזורים ברחבי המקום, מוכנים לסייע בכל שאלה.

 

בכלל, האנשים ברוצ'סטר מאוד נחמדים ומנומסים באופן מבהיל. לחייהם אדומות ותפוחות קמעה, הם מחייכים באופן תמידי, אומרים שלום לזרים ברחוב ומדברים בדיבור מתנגן ומתעגל, שכל משפט בו מסתיים בטון של חצי סימן שאלה / חצי סימן קריאה; דיבור המותיר בפה השומע טעם לוואי של מסטיק בזוקה – מלאכותי, דביק ובעיקר מתוק. השיחות עם המקומיים אולי לא היו מרתקות, אך בהחלט היו משעשעות. בקיצור: צריך לשמוע כדי להבין.

 

אך סטינו מעט מן הנושא. הנני במאיו קליניק. לאחר התאוששות ממסע של קרוב ל-27 שעות כמעט ללא שינה אכלנו ארוחת ערב במסעדה איטלקית, וקרסנו על משכבינו בחדר בית המלון, אוגרים כוחות לקראת הימים הבאים.

 

למחרת בבוקר, לאחר בדיקות דם ושתן במעבדה, נפגשנו עם הרופאה המנהלת את הניסוי – אישה מקסימה ממוצא סרבי, שבדקה אותי, שאלה מספר שאלות, הסבירה לי במה מדובר, החתימה אותי על מספר טפסים, ואזי הפקידה בידיי שקית מלאה בכדורים אותם אקח ארצה – כדורים שאמורים היו להיות הנשק להשמדה המונית של הגידולים ימ"ש.

 

ביום שלמחרת נקבע לי צילום MRI אשר עתיד היה לשמש מדד לביקורת בכל אחד מביקוריי הבאים. הצילום נועד להיות בהרדמה מלאה (שכן לא הייתי מסוגל לשכב על הגב ללא תנועה במשך יותר מחמש שניות ברציפות), וזאת תמורת סכום סמלי של 2000 דולרים ירקרקים בלבד.

 

כשהגענו למקום הסתבר לנו שמסיבה טכנית כלשהי לא נקבעה לי הרדמה, ועל כן איאלץ לעבור את הצילום נאטורל - ללא עזרים מרדימים. אכן משימה לא קלה, אך אנו עם חזק וננצח גם במערכה הזו.

 

במשך כ-20 דקות נאבקתי בגופי המתפתל על מיטת ה- MRI על מנת שיירגע, ולבסוף הגעתי לתנוחה בה רגליי משולבות, זרועי הימנית על מצחי והשנייה על הבטן. "צלם עכשיו! אני מוכן! מהר!" צעקתי. והטכנאי צילם. במשך שבע דקות שכבתי בתנוחה המגוחכת הזאת, מנסה שלא לנשום, בעוד המכשיר מזמזם, מקרקר, מחרחר ומצפצף באוזניי. וזהו. שבע דקות של צילום. בשביל שבע דקות רצו לגבות מאיתנו 2000 דולר. אם היינו יודעים שמדובר בצילום כל כך קצר לא היינו טורחים כלל לבקש את ההרדמה. בסופו של דבר יצא הפסדינו בשכרינו. הרווחנו 2000 מרשרשים. קאצ'ינג!

 

אחר הצהריים נקבעה לנו פגישה עם הנוירולוג. אדם ממוצא אירי, גבוה, מאפיר, משופם, תכול עיניים ומהיר דיבור. הוא נכנס לחדר, שאל מה ששאל ובדק מה שבדק (במגבלות הספאזם). אחר כך הוא שלף עט ונייר, ושירבט עיגול לבן עם שני עיגולים שחורים משני הצדדים:

"אתה רואה, זה עמוד השידרה שלך, ואלו הגידולים. הם לוחצים חזק על עמוד השדרה בצורה כזאת" והדגים עם אגרופיו.

הנהנתי. אני מכיר את הציור הזה כבר ממזמן, עוד מימי גילוי המחלה.

אז הוא החל להנחית את הפצצות:

 

- "תראה, התרופה הזו היא ניסיונית. ייקח זמן עד שהיא תתחיל להשפיע, אם בכלל"

- "אוקיי..."

- "אנחנו חייבים לקנות זמן עד שהיא תתחיל לפעול."

- "אוקיי..."

- "לכן נראה לי שבשלב הזה יש הכרח לשימוש באופציה הניתוחית"

 

בום! פצצה ראשונה הוטלה.

 

- "אבל... עד עכשיו אמרו לנו שאי אפשר בכלל לנתח"

- "בדקנו את הצילומים שלך, וניתוח הוא בהחלט אפשרי ומאוד מומלץ"

- "אבל...אבל...ניתוח בעמוד השדרה זה די מסוכן, לא? זה עלול לגרום לשיתוק"

- "אבל אתה בדרך לשם בכל מקרה, לא?"

 

בום! פצצה שנייה במשקל טונה נחתה עליי.

 

אני בדרך לשם בכל מקרה? באמת? כן? לא? מה? מה פתאום? על מה לעזאזל הוא מדבר?!

 

- "אני מצטער אם לא אמרו לך את זה קודם"

 

גם אני מצטער מאוד מאוד שלא אמרו לי את זה קודם! מה לכל הרוחות קורה פה? ניתוח? שיתוק?! מאיפה זה בא פתאום?! ולמה הוא כל כך רציני? חייך קצת! תרגיע אותי קיבינימט!

 

שאר השיחה הייתה מעורפלת. אמר משהו על עוד סדרת צילומים, על רופאה שהוא מכיר בארץ ושהוא ידבר איתה. אני כבר לא הייתי שם.

 

יצאנו מחדרו, עברנו במסדרון ובאולם ההמתנה. איש לא אמר מילה. חשתי שמישהו חייב לדבר, לומר משהו. ומהר. מכיוון שאף אחד לא התנדב למשימה, לקחתי את היוזמה.

 

"אני הבנתי נכון מה שהוא אמר?" שאלתי, ומייד פרצו הדמעות, "מה הוא אמר על שיתוק? על ניתוח?". הוריי ניסו להרגיע אותי. הסבירו לי שהנה, יש פתח לתקווה – אפשר אולי לעשות משהו סוף סוף. אבל מי מקשיב לניחומים כאלה בכזה מצב. המשכתי לבכות כמו ילד. קשה ממש להאשים אותי בזה. מה גם שההורים אף הם נראו די מטולטלים מהשיחה.

 

 

היינו מותשים. ורעבים. רצינו רק לאכול וללכת לישון. חזרנו למסעדה האיטלקית בה אכלנו בערב הראשון. אותה המלצרית מאז קיבלה את פנינו. הזמנו ואכלנו בשתיקה. בסוף הארוחה היא ניגשה אלינו ושאלה: "תרצו אולי קינוח?" והוסיפה "על חשבון הבית?". אני מניח שנראינו ממש רע, כאילו התבשרנו שאני גוסס (מה שלא היה כל כך רחוק מהאמת), ובעודי על ערש דווי היא ביקשה לעודד את רוחינו באמצעות קינוח און דה האוס.

 

תהא הסיבה לכך אשר תהא, להצעה כזו לא מסרבים. עד היום אני לא בטוח אם היא התכוונה לקינוח אחד לשלושתינו, או אחד לכל אחד. בכל אופן, לא שאלנו שאלות. היא מנתה בפנינו את רשימת הקינוחים, וכל אחד בחר לעצמו קינוח אחר. אם כבר – אז כבר. טעם עוגת השוקולד-שכבות היה מדהים, וכך גם טעם הגלידה של אבא והמוס של אמא (אמרתי כבר שהפסקתי את הדיאטה?). האווירה באמת קצת השתפרה. וגם הטיפ של המלצרית השתפר בהתאם.

 

לא אלעיט אתכם בהמשך השהות במקום. אומר רק בקצרה שלמחרת נפגשנו שוב עם הרופאה הראשית, שהרגיעה אותנו קצת. היא הציעה ש"אם כבר אנחנו כבר שם" ניפגש גם עם נוירוכירורג שיציג את דעתו לגבי אופן הניתוח הרצוי. למחרת נפגשנו איתו. הוא מבחינתו היה מוכן לנתח תוך יומיים. אני לא הייתי מוכן להישאר שם יותר. רציתי הביתה, שם נבדוק את הדברים לעומק, נתייעץ, נשקול ואז נראה.

 

במבט לאחור אני מבין שבעצם מדובר היה באמבוש מתוכנן היטב, משחק של השוטר הטוב והשוטר הרע - הרופאה הנחמדה בדמות השוטר הטוב, הנוירולוג בתפקיד השוטר הרע - כדי להביא אותנו להבנה של חומרת המצב ובדחיפות הניתוח, ואולי אף ניתוח בו-במקום. בדיעבד אני גם יודע שהם לא יכלו לפעול אחרת, ושלמעשה הם הצילו את חיי (שלוש קריאות הידד למאיו קליניק!).

 

נפרדנו לשלום מרוצ'סטר, נסענו למיניאפוליס, ולאחר לילה במלון קרוב לשדה התעופה טסנו לתחנה הבאה: ניו יורק, ניו יורק! התנחלנו למשך קרוב לשבוע בביתה של קרובת משפחה לשם מנוחה והתאוששות.

 

הגענו ביום שישי, מרוטים לגמרי, וערכתי סיור קטן בבית. אלוהים אדירים! איזה תסכול! הבית אומנם היה מושקע, מעוצב לעילא ובטוב טעם, אך המיטה בחדר בה ישנתי הייתה גבוהה באופן בל יטופס; האסלה בשירותים גם היא עוצבה עבור ענקים; בכניסה למקלחת הייתה מדרגה גדולה לרדת. איך אני אמור להסתדר כאן במשך כמעט שבוע??!

 

יצאתי אל המרפסת שהשקיפה על מגרשי גולף וירק. בחוץ היה קר. רוח חזקה נשבה. ישבתי עם אבי ודיברנו. ואז זה התפרץ - התסכולים, הפחדים, החששות, הרופאים, הפגישות, הטיסות, הלא נודע, ובעיקר העייפות הגדולה – כל אלו הצטברו לכדי התפרצות בכי אדירה שלא זכורה לי כמותה במשך שנים. ולא סתם בבכי מדובר: זו הייתה התייפחות-רבַּתי, קונצ'רטו לדמעות שנשמע למרחוק, לפחות עד פאתי אלבאמה. כל כך רמות היו היבבות עד שאימי, שישבה בפנים, קמה אל המרפסת בחושבה שזו הרוח השורקת ממנה.

 

לאחר דקות ארוכות נרגעתי. נשמתי עמוק ונכנסתי פנימה. הרגשתי נקי ומרוקן.

 

במשך השבוע שאחר כך נפגשנו עם קרובי משפחה וחברים, אכלנו ללא הפסקה ממיטב התוצרת האמריקאית, וגם יצאנו פעם אחת לסיור במנהטן.

 

הטיסה לישראל לא הייתה שונה בהרבה מהטיסה הראשונה – המושבים אותם מושבים והספאזם אותו הספאזם. עם זאת היא הייתה מעט קצרה יותר, ובסופה לא המתינה טיסה נוספת אלא רק הבית. בחיי, הרבה זמן לא הרגשתי כל כך טוב לחזור הביתה. ישבתי בסלון, עצמתי את עיניי וחייכתי בהקלה על כך שהמסע תם. האמינו לי, היה זה רגע מזוקק של אושר.

 

אך המסע לא תם לגמרי, ועוד רגעים רבים נכונו לי – רגעי עצב, רגעי חרדה, רגעי משבר ורגעי צחוק. כל אלה ועוד ימתינו לכם בפרק הבא והאחרון (תודה לאל!) בסאגת "זה הסוד שלי", כאן בבלוג "סיט דאון קומדי". אל תלכו לשום מקום, עוד דקה נשוב.

 

נכתב על ידי , 13/8/2004 16:28   בקטגוריות היסטוריה רפואית  
104 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של Kim ב-19/5/2007 22:20
 



פרק 22 - קום והתרסק בארץ


 

קריאה חוזרת והרהור בפוסט הקודם שכתבתי העלה בי זכרונות מתקופה אפלה ויותר מ-לא סימפטית בעברי. כפי שכבר צויין שם, לא הייתי אדם יציב במיוחד, וכמה מן הנפילות שלי החסירו לא מעט פעימות בליבותיהם של הסובבים אותי.

 

ליקטתי עבורכם מן העלית והעידית שבההתרסקויותיי בחודשים קשים אלה, וכמה שהן תישמענה משעשעות או מגוחכות – במציאות זה היה הרבה יותר משעשע, או כמו שאומרים: הייתם צריכים להיות שם.

 

כך למשל, בתקופת הטיפולים בכימותרפיה: את הסדרה התחלתי בתל השומר, אך תוך זמן קצר עברתי לבית חולים אחר הקרוב יותר למקום מגוריי.

 

נכנסתי אל מחלקת הילדים, מלווה באמא מצד שמאל ומקל הליכה מצד ימין, תר אחרי הרופאה אותה אני אמור לפגוש. באורח פלא היא בדיוק יצאה ממשרדה, ראתה אותי, בירכה אותי לשלום, ובטרם הספקתי לומר "נוירופיברומטוזיס" כשלתי ברגליי והשטתחתי אפיים ארצה, עם המקל, ממש לרגליה של הדוקטור המופתעת. "אני רואה שאתה ממש מתרגש לראות אותי, אבל לא צריך להגזים" היא הגיבה בבדיחה לא צפויה כלל. גיחי-גיחי גיחכתי בעודי נתמך על אחיות שחשו לעזרתי, מוודא שאני עדיין בחתיכה אחת, מלבד הכבוד העצמי שנותר מפרפר על המרצפות חסר אונים.

 

***

 

אירוע אחר אירע בביתי. הימים היו ימיהם הראשונים של המאורעות. הספאזם עוד היה בחיתוליו, ואני עוד הייתי בתחתוניי. ישבתי בחדר על כסא משרדי על גלגלים ללא משענות ידיים ורציתי לקום. כֶשֶל רגעי בחשיבה שלי גרם לי לחשוב שלא רק שאצליח לקום לבדי ללא בעיות, אלא שגם אוכל לשאת בידיי שישה בקבוקים גדולים ריקים של מים ששכנו תחת השולחן זה זמן מה.

 

החזקתי את הבקבוקים בצוואריהם, שלושה בכל יד והתרוממתי. זה היה הרגע בו הבנתי שטעיתי בהערכותיי. לצערי היה זה גם רגע האל-חזור: הכסא התגלגל מעט אחורה – אחורה מדי מכדי שאוכל לשוב אליו, ואני נותרתי עומד כפוף עם שישה בקבוקי פלסטיק ריקים בידיי, ללא אפשרות להתיישר מחד או להתיישב מאידך.

 

לפתע צץ במוחי (שכאמור לא פעל בשיא הכושר באותן דקות) רעיון פלא: הארון! ארון הקיר היה מרחק נגיעה מהראש שלי. אם אשעין את הראש על הארון, חשבתי, הוא יישא חלק מהמשקל ואז אוכל להתיישר על ידי החלקת הראש כלפי מעלה. בכל מקרה, אני חושב שזה היה הרעיון, כי במבט לאחור אני לא מסוגל לחשוב על שום סיבה אחרת שתגרום לי לפעול כך (בשלב זה הרעיון לשחרר את הבקבוקים מידיי טרם הבזיק לו).

 

ובכן, הנה הארון והנה גם הראש, אך זה האחרון לא עולה מעלה אלא דווקא מטה. הראש החליק לו מעדנות במורד הפורמייקה והגוף בעקבותיו, והנה אני על הברכיים. אני זוכר שהתפללתי חרש "רק לא ליפול הצידה. רק לא ליפול הצידה...". והנה הפְלֵא ופלא! נפלתי הצידה! בום וטראח וטרה לה לה!

 

הוריי הגיעו בריצה לחדרי לשמע קול הנפילה ומצאו אותי מקופל על הרצפה, מתפלש בין בקבוקי פלסטיק גדולים ולא מסוגל להפסיק לצחוק. הם לא היו בטוחים אם אני צוחק או בוכה, וגם כשהבינו שאני צוחק הם לא הצליחו להבין למה. גם אני לא ממש הבנתי למה. אני יכול רק להניח שקלטתי באותו רגע כמה מגוחך היה המעמד, וכמה מגוחך ודאי נראיתי במהלך אותה נפילה איטית, משפילה ובלתי נמנעת מטה-מטה כמגדל תאומים אחרי הבואינג.

 

***

 

ינואר 2002. ריף הדולפינים באילת. מלבד אי-אילו דולפינים אקראיים שהשתכשכו במים הוקם במקום מעין ספא עם שלוש בריכות מים מחוממות. בין עצים וצמחים, כשסביב לי נרות דולקים ומתרגעים אחרים עם כוסות יין ופירות טריים, ניסיתי ללא הצלחה לצוף ברוגע בבריכה החמימה. בכל פעם שהצלחתי להשעין את גופי על המצופים ולהאזין למוסיקה הרוגעת שעלתה מן המים, קפצו רגליי בחמת ספאזם ואיימו להטביעני.

 

מובס ומתוסכל עברתי לבריכת המלח: בריכה נוספת, מחוממת אף היא, שבקרקעיתה מלח בכמויות נדיבות – מה שלא יאפשר לי לטבוע בשום מקרה. תיאורטית בכל אופן. מה שקרה בפועל הוא שרגליי פירפרו במים באקסטזה והתיזו מלח בעיני הצפים שמסביבי, מערכת העיכול שלי התעוררה לחיים ודרשה להתרוקן, כך שניטל מהחוויה כל אפקט של הירגעות או שלווה.

 

בעזרת שניים מהנוכחים הצלחתי במאמץ לצאת מהבריכה וניגשתי (לאחר ביקור בשירותים) לשטוף את גופי מהמלח במקלחת שניצבה במקום. פתחתי את זרם המים, ניצבתי תחתיו שעון על הקביים והתחלתי לשוחח עם אחת המדריכות באתר. ובכן, הסתבר לי שהיא במקור משבדיה, כמה מעניין. אני זוכר שעמדה לי שאלה נוספת על קצה הלשון כשלפתע המדריכה נעלמה, ולנגד עיניי ניגלו שמיה התכולים של אילת וכמה ענפים ירוקים. רק אז הבנתי שאני נופל.

 

זה מדהים לגלות באיזו מהירות חולפות המחשבות בראש במקרים כאלה: המחשבה הראשונה הייתה – "אני נופל!". המחשבה השנייה, במרחק אלפית השנייה מרעותה הייתה – "הקיר!". הקיר, במקרה דנן הוא הקיר שניצב מאחוריי ממנו בלטו אבנים גדולות ודקורטיביות וחדות מאוד! מאית הרגע אחר כך כבר דימיינתי עצמי נוחת, מקבל מכה חזקה במיקום אסטרטגי בעמוד השדרה ונהיה משותק לכל החיים.

 

כך חלפו להן המחשבות ביעף עד שנחתתי בעוצמה על ישבני וכאב חד פילח את הגב. האינסטינקט הראשון היה למשש את רגליי – אני עדיין חש אותן, תודה לאל. רגע אחר כך הגיע אליי בריצה חברי כשמבט מבוהל בעיניו. גם המדריכה נראתה מבוהלת (אחר כך סיפר לי החבר שמבטה הביע יותר מכל את המחשבה: "האם אנחנו מבוטחים בשביל מקרה כזה?!"). אני דווקא חייכתי והרגעתי אותם. מלבד פצע אדום בתחתית הגב וכמה פעימות לב חסרות הייתי בסדר. הועמדתי חזרה על רגליי וקביי חבול, מבוהל אך עדיין חי וקיים,

כמאמר הפתגם:

 

ווקמן תמיד נופל ובדרך כלל קם!

 

 

נכתב על ידי , 30/3/2004 22:02   בקטגוריות היסטוריה רפואית  
40 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של Zoid ב-5/11/2004 08:10
 




דפים:  
52,226
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לwalkman אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על walkman ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)