לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2011    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
12/2011

נס הנורה שדלקה 35 שנה - מחיר הקידמה


 

 

נס חג החנוכה הזכיר לי מעשה שאירע לפני שנים אחדות, מעשה בנוּרה.



 

 

 לפני שנים אחדות ביקרנו את משפחת הורי זוגתי ולאחר ארוחת הערב, חשקה נפשנו לשבת במרפסת ולפוש קמעה מחום הקיץ הכבד. להתרענן מן הבריזה הקרירה שנשבה מהים. כשהדלקנו את האור במרפסת, נראה ניצוץ עז והנורה נשרפה. לבקשת חמי החלפתי את הנורה בחדשה. נטלתי את הנורה הישנה כדי לזרקה לפח, אך כשהסתכלתי בה נדהמתי. ראיתי נורה מוזרה, שחוטי הלהט שבתוכה עבים מאד - הרבה מהרגיל בנורות של ימינו. כששאלתי את חמי מה זאת הנורה המוזרה הזו, הוא ציין שאת הנורה הזו הביא בעליה לארץ מפולין, ומאז דלקה במרפסת 35 שנה! באמת 35 שנה תמהתי? כן, ענה חמי, בקיץ ובחורף, בחום ובקור, ביובש ובלחות, במשך זמן זה.

 

מיותר לציין שהנורות החדשות שהוחלפו מאז בקצב, נשרפו כל אחת, לאחר מספר לא רב של חודשים. מה מוסר ההשכל? הקידמה לא הביאה לנו נורות מאריכות ימים. הקידמה בעצם התבטאה בייצור נורות בעלות חיי מדף קצרים. מדוע? כי הייצרנים מעוניינים שנצטרך לרכוש נורות בתדירות. מנורות שמשך חייהן 35 שנה, לא מרוויחים.

 

הדבר נכון לכל מוצרי החשמל והאלקטרוניקה כיום. מקרר שרכשנו, החלפנו רק לאחרונה במצב תקין, לאחר למעלה מ-20 שנה, ללא צורך באף תיקון. כשקנינו מקרר חדש מאותו יצרן, נאמר לנו שהמקררים החדשים כבר אינם מיוצרים בארה"ב, אלא באחת מארצות המזרח הרחוק. "תשכחו מכך שהמקרר החדש יפעל ללא תיקון גם רבע מהזמן שפעל המקרר הישן שלכם". כך אמר המוכר. 

 

בעבר רכשנו גם מכשיר טלביזיה, שפעל ללא תקלות כמעט 16 שנה. החלפנו אותו, כי רצינו מכשיר עם מסך גדול יותר. באותם ימים, ההבדל בין מכשיר טלביזיה טוב למכשיר גרוע, היה ההבדל בין מכשיר שפעל 8 שנים לבין מכשיר שפעל הרבה מעבר לכך. מה קורה היום? מציעים לנו מכשירים עם הרבה פיצ'רים, אך מה משך חייהם?

 

חברות הסלולר גם הן רוצות לגזור עלינו קופון והן מפתות אותנו לשדרג כל העת למכשירים עם פיצ'רים משוכללים כהנה וכהנה. רבים לא עומדים בפיתוי ומשדרגים. יש גם כאלה שסתם רוכשים מכשיר נוסף. אך מה לגבי אנשים כמוני? אנשים שמסתפקים בטלפון למטרה העיקרית שלו - תקשורת קולית ואולי תוספת של מצלמה ואפשרות לשמוע קצת מוסיקה טובה. אל דאגה, לחברות הסלולר יש פיתרון לאנשים עקשנים כמוני. למכשירים שהם מוכרים יש משך חיים קצר. כשהם נופלים או טובעים באמבטיה, סביר מאד להניח שהם יהיו זקוקים לתיקון. אך אבוי, התיקון לאחר תקופת האחריות הקצרה, עולה הרבה כסף. "לא שווה לך לתקן. רק כדי לראות מה לא בסדר עם המכשיר, יעלה לך כך וכך... וזה עוד לפני התיקון והחלפים - כדאי לך לשדרג למכשיר חדש!" כך מודיע לך סוכן המכירות. ואם לא זה המצב, אז בוודאי קרה לכם שהמטען התפרק. "כבר לא מייצרים יותר מטענים עם חיבור מתאים לטלפון שלך" מודיע לך בחגיגיות איש השירות, "נעשה לך מחיר למכשיר חדש". אם גם זה אינו המצב והסוללה הלכה לעולמה לאחר שנה. אומרים לך קנה מכשיר חדש, עם אותם טיעונים כמו לגבי המטען. ואז אתה גם מגלה לתדהמתך, שלסוללה הישנה שמכרו לך עם המכשיר שקנית, היה תאריך תפוגה שעמד להסתיים חודש לאחר הקנייה ובעצם לא יכולת לדעת על כך, כי אם היית מסיר את המדבקה שמכסה על התאריך, הייתה מתבטלת האחריות. אז איפוא לעזאזל האחריות? עזוב שטויות - קנה מכשיר חדש!

 

גבירותיי ורבותיי, ככה עובדת הקידמה לא רק לגבי מכשירים. הדבר נכון גם לגבי  קוסמטיקה ותרופות. אף פעם לא תקבלו שמפו נגד קשקשים, שיחסל לתמיד את קשקשיכם. גם אם יהיה מדען שימציא שמפו כזה, החברה המובילה בשוק תקנה מהמדען את הפטנט להמצאתו, בעבור נזיד עדשים ותגנוז אותו. האמינו לי שאני יודע היטב מה שאני אומר. תגידו, איזו חברה תסכים לייצר שמפו שימגר  את הקשקשים  לאחר חפיפה אחת? במקרה כזה, הרי משפורפרת שמפו אחת שתמכור החברה, יחוסלו הקשקשים של הקונה ושל משפחתו ושל חבריו ושל......

  

מדוע חברות התרופות אינן משקיעות במחקר רפואי כדי לרפא מחלות נדירות? מדוע חברות התרופות אינן משקיעות במחקר של מדענים לפיתוח תרופות יעילות יותר, כנגד מחלות נפוצות במדינות העולם השלישי העניות?

 

ניחשתם נכון. כי חברות התרופות המגלגלות מיליארדים רוצות:

 

 

 

 

         להשקיע כמה שפחות....

  

   

  

 

 

 

 

         ולהרוויח כמה שיותר.  

 

 

 

  

 

אז קוראים יקרים זהו מחיר הקידמה. נורות שיאירו לכם 35 שנה כבר לא יהיו לכם. לפחות עדיין יתכן שהחנוכיות שלכם יאריכו ימים. לעת עתה.

 

 

אז שיהיה לכם חג אורים שמח!

 



נכתב על ידי קנקן התה , 19/12/2011 23:10   בקטגוריות חברה, חיים, מדע, מוסר, מחשבה, פילוסופיה, רפואה, חברות מסחריות, אתיקה, חברות תרופות, קידמה, ביקורת, חנוכה, כלכלה  
20 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-5/3/2015 00:53



122,071
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)