לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוגוסט 2012    >>
אבגדהוש
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
8/2012

מתכון לליקופן


 

זהו פוסט נוסף בנושא המיתוסים על המזון.

 

כולם אומרים שקטשופ זה ג'אנק פוד, בעצם- הרוטב שמכסה את הג'נק פוד. איזה מין ילדים אלה, שאוכלים כל דבר עם קטשופ? כולם אומרים.

 

אך האמת היא שקטשופ לא כל כך נורא. האמת היא שהקטשופ המסחרי כמעט בריא, ובהמשך הפוסט אביא לכם מתכון הכנת קטשופ ביתי. זהו קטשופ בריא, המכיל הרבה פחות סוכר מהקטשופ המסחרי, וגם אינו מכיל חומרים משמרים או כל מיני מונעי חימצון שיש להם סימון כמו E111 (המספר הוא רק דוגמה, לא באמת). ואת הקטשופ הזה תוכלו להכין בפחות מרבע שעה. טעים, בריא וזול.

 



מקור: mensfitness.com

 

 

אז מה בריא בקטשופ?

 

 קטשופ עשיר בליקופן שהוא נוגד חמצון חשוב. מאחר שליקופן זמין יותר לאחר שהוא עובר תהליכי עיבוד, קטשופ הוא מקור טוב יותר לליקופן מאשר עגבניות טריות. אסביר יותר:

 

ראשית מה זה ליקופן?

 

הליקופן (Lycopene) הוא מרכיב טבעי שהנוסחה שלו היא:

 



 

 

זהו פיגמנט (צבען טבעי) המעניק לעגבניות ולאבטיחים את צבעם האדום. שייך לקבוצת הקרטנואידים וכמו הבטא קרוטן הכתום המצוי בגזר, גם הליקופן מונע את ההתחמצנות של הכולסטרול - לכן מונע הצטברות משקעי כולסטרול על דפנות העורקים. אבל הליקופן של העגבניות מגן על העורקים פי-5 טוב יותר מאשר הקרוטן. כלומר, הליקופן הוא נוגד חימצון (אנטי -אוקסידנט) רב עוצמה ושייך לקבוצת חומרי האנטי -אייג'ינג.

 

 

קיימות עדויות שצריכה תכופה של ליקופן מפחיתה את הסיכון למחלות לב וכלי דם, סרטן (בעיקר סרטן הערמונית והפה), סוכרת, דלדול עצם, ועקרות גברית. לליקופן מיוחסת גם מניעת הזדקנות יתר של העור.

 

לגבי הבטא-קרוטן של הגזר זהירות! ראשית כאמור הוא יעיל פחות מהליקופן. אבל, מחקרים מדעיים הראו שצריכה מוגדלת של בטא - קרוטן מסוכנת למעשנים. נמצא קשר בין צריכה תכופה שלו לעלייה בסיכון לסרטן ריאות. וזה כמובן גם מסוכן למעשנים פסיביים. זהירות!: בטא קרוטן מצוי במינון גבוה בהרבה מולטי-ויטמינים מסחריים.

 

 

בשונה מפירות וירקות אחרים, שבהם הערך התזונתי כמו של חלק מהויטמינים מופחת בעת בישול - חימום ובישול עגבניות מגביר את עוצמת פעילותו של הליקופן בשל שינוי המבנה המרחבי שלו. ליקופן ברסק עגבניות הוא פי 4 זמין יותר לגוף מאשר עגבניות טריות. לכן מוצרים מעובדים של עגבניות כגון מרק ומיץ, מכילים את הצורה הפעילה ביותר של הליקופן  על הגוף.

 

 

הרי מתכון פשוט להכנת קטשופ ביתי, עשיר בליקופן:


 

600 גרם רסק בעגבניות (6 אריזות קטנות בנות 100 גרם, או מאריזות גדולות יותר).

7 כפות חומץ תפוחים (אפשר חומץ רגיל סינתטי - אך הוא פחות בריא).

 2 כפות דבש

 ½ כוס מים

1 כפית מלח

½ כפית אבקת שום

½ כפית קינמון

קורט פלפל שחור טחון דק

 קורט ציפורן טחון

3 טיפות טבסקו (אפשר לוותר או להוסיף יותר למי שאוהב חריף)

 

 

מערבבים את כל המרכיבים וטועמים. אם יש צורך להוסיף עוד מעט מים לקבלת המרקם המתאים לכם, חומץ, מלח או ממתיק.

 

מוזגים לתוך צינצנת מעוקרת (שנמזגו לתוכה מים רותחים, שופכים והופכים ליבוש קל על מגבת נייר). לשמור במקרר. החומץ משמש חומר משמר. הקטשופ מקבל את טעמו הסופי המשובח לאחר יום במקרר.

 

 

בקטשופ הזה אתם יכולים להשתמש כאוות נפשכם,ללא חשש מחומרים משמרים או לא טבעיים. החומץ פועל כחומר משמר טבעי (נא לשים לב לתווית על רסק העגבניות - לבחור בכזה שמכיל רק עגבניות, מים ומעט סוכר).  

 

בריא וזול יותר מקטשופ של היינץ או אוסם וגם טעים.

 

***

 

הפוסט הבא (יתכן עוד בסופ"ש זה) יעסוק במיתוסים של הקפה. אראה לכם סיבות רבות על היתרונות בשתיית קפה לעומת סיכונים שאפשר למונעם בצריכה מוגבלת. הוא מבוסס על מחקרים מדעיים חדשים.

 

ועדיין לא סיימתי במיתוסים של הצמחונות - עוד שתי כתבות בנושא מחכות, כולל ביקורת על מהימנות המחקרים ה"מדעיים" שפורסמו לטובת הצמחונות. האמת שקיים מאמר מדעי אמיתי אחד לטובת הצמחונות, אך אראה לכם שהוא לא בוצע כהלכה, ואי אפשר להסיק ממנו דבר על "יעילות הצמחונות".

 

אין אני רוצה לשדל צמחונים לשנות את אורח חייהם. אני לא מתכוון לפעול עליהם כמו אותם מטיפים צמחונים קיצוניים שפועלים כמו כת. אני רוצה למנוע מנוער ואחרים מכניסה לסכנות בריאותיות, כתוצאה ממעבר לצמחונות בלתי מבוקרת.

 

אין אני רוצה להתייחס לעניין "ההתעללות" בבעלי חיים. על כך כבר התייחסתי בכתבות הקודמות שלי. זה גם לא רלוונטי לענין נושא הבריאות של האדם. אבל חשוב לי להזים את הטענה שהצמחונות טובה יותר לבריאות - כי היא לא. הצמחונים אינם רואים את כל התיקים הרפואיים הרבים שרואה הסגל הרפואי.

 

כן, יש מחקרים שמראים שצמחוניים לוקים פחות בהתקפי לב (וזה כנראה מפני שצמחונים מודעים יותר לבריאותם, עוסקים יותר בפעילות גופנית וכו'), אבל בממוצע צמחונים חיים פחות מאוכלי כל. כן, הם מתים פחות מהתקפי לב, אך הם מתים יותר מדברים אחרים. אביא לכם עדויות מחקריות לכך.

 

 אביא לכם גם מחקר מדעי (שתמציתו פורסמה גם באתר של קופת חולים כללית) - על הקשר בין צמחונות והעליה המשמעותית במיקרי אנורקסיה.

 

ברשותכם, לא אענה כאן לתגובות הצמחונים. אבקש מהם להמתין בסבלנות לכתבות הבאות.

 

אפרסם גם פוסט על מהות דיאטה מאוזנת ואתאר דיאטה בדוקה הן להורדה במשקל והן לעליה משמעותית שתהיה לדיאטה הזו על הכושר שלכם. הדבר הוכח לגבי קבוצות ספורט.

 

כל אלה יגיעו לכאן בקרוב.

 

 

כל מי שמעונין לקבל הודעה במייל על מועד פרסום כתבות אלה, מוזמן להצטרף כמנוי.

 

 

בתיאבון ולבריאות.

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 2/8/2012 22:17   בקטגוריות קטשופ, ליקופן, אנטי- אוקסידנטים, אנטי- אייג'ינג, ביוכימיה, בריאות, גסטרונומיה, ויטמינים, חברה, חומר למחשבה, מדע, מחקר רפואי, מיתוסים, מנהגים, מתכונים, סגנון חיים, סובייקטיביות, פילוסופיה, צמחונות, רפואה, תזונה, תרבות  
40 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-6/8/2012 17:28



122,081
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)