לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    יולי 2014    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
7/2014

פרוייקט סודות החיים


 

הקדמה

 

מדובר במשהו ניסיוני בבלוג הזה - פרוייקט בהמשכים שבו אפרוש בפניכם את סודות החיים, באופן שכנראה לא העלתם בדעתכם על קיומם. וראשית דבר ננסה להבין בעזרת המדע מה קרה לחיים שהפך אותם לפני שני מיליארד שנים מבקטריה קדמונית ליצור רב תאי "מפותח" כמונו. 

 

ובכן  מתרבות העדויות המדעיות  על פלישה קדומה של יצורונים מסתוריים לתוך חיינו - אותם אנחנו עדיין מאכסנים בגופנו ואפילו הפכנו להיות תלויים בהם. יצורונים שהובילו אותנו למה שאנחנו. אבל כתוצאה מהפלישה הזו איבדנו את חיי הנצח. למעשה התאים של כל עולם החי והצומח היו במקורם טורפים. כן כן, גם תאי הצמחים הראשונים טרפו את "הירוקים" הנעים האלה המתגוררים בתוך תאי הצמחים, כולל בצמחים שאנחנו אוכלים:

 

 מיהם היצורונים הירוקים האלה הנעים בתאי הצמחים?

  

בעקבות הפלישה התפתחו תהליכי הסקס והמוות. לפחות מבחינה פילוסופית פמיניסטית ניתן להביט על הסקס כתהליך טריפה תאי (אם נסתכל על זה מנקודת המבט שהביצית "טורפת" את הזרע). לכן נבחן כאן גם את השאלה האם מעצם התפתחות הסקס, נגזר עלינו תהליך מוות בלתי נמנע המסיים את חיינו. ומשום שאיבדנו את חיי הנצח באו עלינו רעות חולות כמו מחלות הסרטן למשל. ובעצם נבחן את האפשרות שהכל התחיל ספק בפלישה, ספק כתוצאה מקניבליזם של בקטריות.  בעצם במדע קוראים להם פרוטוזואה (כלומר, חיים ראשוניים בלטינית) .

 

הבקטריות האלו היו קיימות בכדור הארץ כמליארד שנים לפחות לפני שבכלל החמצן הפך להיות  אחד מהמרכיבים באטמוספרה של כדור הארץ. ובעצם אזכיר כבר כאן שהקונספציה שחיים מחייבים נוכחות של חמצן, כפי שאנחנו מרבים לחשוב - מוטעית היא. גם הקונספציה  שהחיים נוצרו ("נבראו") בכדור הארץ מוטלת בספק מול האפשרות שהחיים פלשו לכדור הארץ, למשל דרך טרמפ על כוכבי שביט שנשאו אותם אלינו  וחדרו לאטמוספרה של כדור הארץ. נשמע לכם  כסיפור בדיה? ובכן אזכיר לכם ששנים רבות הציביליזציה האנושית הייתה בטוחה שהשמש סובבת את כדור הארץ ולא ההיפך. יש לנו נטייה תמיד להעמיד את עצמנו במרכז היקום: כדור הארץ במרכז הבריאה, האדם במרכז, העם במרכז וכדומה. וזה ימשיך להיות כך כנראה, למרות המדע, כל עוד אנשים "נאורים" דמויי מנחם בן (גיבור הריאליטי) עדיין חיים בתפיסתם בימי הביניים. 

 

מדוע חיינו כל כך שונים מחיי הצמחים? נראה שההבדל נובע מהשוני בסוגי הפולשים בין שתי מחלקות החיים האלה. כפי שנראה בהמשך, כל אחד מתאי גופנו מכיל פולשים מסוג אחד ואשר מועברים מאם לצאצאיה (העברה היא רק אמאית!). לעומת זאת תאי הצמחים השתנו והפכו לירוקים כתוצאה מחדירה נוספת של פולשים מסוג אופייני אחר, שהפך אותם לירוקים. דבר זה מעמיד לא רק גם בסימן שאלה את סדר היווצרות המינים כפי שמתואר בתהליך הבריאה על פי ספר בראשית, אלא מאתגר בשאלה, האם גם אנחנו עשויים להפוך בעתיד לירוקים כצמחים וכמוהם נספק את האנרגיה הדרושה לנו מנשימת אוויר, מים ואור בלבד (בתהליך הפוטוסינתזה הידוע)?  האם אפשרי שבכך אולי נהפוך לקולטי שמש מתנועעים? ובעצם אולי נפסיק להיות תלויים בצורך לאכול?

 

האם באמת יש דברים בגו? אולי תופתעו שכמה ניסויים כבר נערכו בכיוון הזה על ידי המדע וחלקם אפילו על ידי הטבע עצמו. האם שמעתם על כך? כנראה שלא. כי מטבע הדברים האנושות בכלל והתקשורת בפרט מתעניינות במדע הגג'טים, האפליקציות והטכנולוגיות הנוגעות לחיי היומיום שלנו וכל השאר נשמע לרבים כמדע בדיוני. דברים עולים לכותרות בדרך כלל בשני מקרים בלבד. המקרה הראשון והנפוץ הוא כאשר הדברים בעלי תועלת מיידית לחיינו. המקרה השני הוא כאשר הדברים בעלי סיכון מיידי לחיינו. 

  

למעשה הדיון בנושא כאן יתחיל בתיאורית האנדו-סימביוזה (לא להבהל מהשם) שהגתה לראשונה המדענית מרילין מרגוליס מאוניברסיטת בוסטון, בשנות השישים במאה הקודמת. במאמר מוסגר, אותה אוניברסיטה העניקה לי מינוי פרופסור-לווין ( adjunct professor) מטעמה, המסמיך אותי ללמד מטעמה תלמידי רפואה מארה"ב שמגיעים לארץ לתוכנית חד שנתית במסגרת חילופי סטודנטים.  



 

 

בסידרה בת מספר פרקים אפרוס בפניכם מחשבות ועובדות נסתרות שמשמעותן מעבר לכל דמיון, על עברנו ועל עתידנו. עובדות התומכות בפלישה הגדולה ששינתה את החיים על פני כדור הארץ לפני כשני מיליארד שנים. אותם חיים קדומים עדיין איתנו והם ימשיכו כנראה לשמר את החיים בכדור הארץ גם אם וכאשר האדם ישמיד את עצמו ואת החי והצומח על פני האדמה. אלה יצורי "ממלכת גאיה" (על שם אלת האדמה היוונית המיתולוגית), שהם אלו שבעצם שהפכו את כדור הארץ לפלנטה חיה ומשתנה. התפיסה הזו דרך אגב אומצה על ידי נאס"א - סוכנות החלל האמריקאית.

 

כהקדמה לבאות נתחיל מרעיון הפלישה הראשוני שעיצב את החיים על פני כדור הארץ כפי שמוכרים לנו היום - רעיון שאותו ננסה להוכיח על ידי סידרת עובדות בפרקים הבאים שאביא כאן.  הרעיון מוצג כאן לראשונה כמעין סיפור לילדים בשפה  פשוטה  בסרטון הקצר הבא. נשמע כסיפור ילדים מופרך, אך אאמינו לי כעת שאכן יש דברים בגו. עוד נדבר על כך בהמשך.

 

 

 

מוכנים להמשך?  בכלל מעניין אתכם, או שאתם מסתפקים בכתוב בספר בראשית? חשוב לי לדעת ואתם מוזמנים להגיב על כך. דרך אגב זוכרים שבימי הבלוג הראשונים שאלתי אתכם למידת העניין בנושאים כמו: האם יש באמת אנשים ערפדים, או מדוע ואן גוך וניוטון השתגעו? בשל מספר התגובות הדל אז, הגעתי למסקנה שפוסטים כאלו כנראה שלא מעניינים במיוחד את מרבית הקוראים בישרא. גם פוסטים שכתבתי כמו אלו על פרת משה רבנו והקוקיה, לא זכו להרבה תגובות. מטבע הדברים פוסטים בתחומי הבריאות והתזונה זוכים כאן לעניין, אבל לעיתים אינני בטוח בכלל לגבי מידת העניין בתחומים מדעיים אחרים. אז הפרוייקט שמתחיל בפוסט הזה הוא בעצם ניסיון. ואתם בעצם תקבעו עד כמה ארחיב אותו.

אז לאחר הקדמה זו, פרק ראשון בסידרה בפוסט הבא.



ולסיום חומר למחשבה - האם היצורים האלה שיכים לעולם הצומח או לעולם החי?


 


 

 

***

 

תוספת עריכה


ראו על מה דווחה מערכת ההגנה של המחשב שלי:

 




 

תבדקו אם המחשב שלכם אינו מכיל את זה. מערכת עריכת MP3 של עמותת ישראבלוג היא סוס טרויאני. אין לי מושג איך נמצאו שלושה עותקים ממנה במחשב שלי. מערכת האנטיוירוס הסירה אותה לאחר סריקה מלאה של המחשב. לידיעתכם.

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 5/7/2014 11:09   בקטגוריות סודות החיים, פרוייקט סודות החיים, אנדו-סימביוזה, לין מרגוליס, תיאורית גאליה, ביולוגיה, מסתרי החיים, פרוייקט מסתרי החיים, פילוסופיה של הביולוגיה  
44 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-25/2/2015 08:07



122,075
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)