לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

פעם לא ופעם כן


 

 

מֵאָרוֹן הַמַּעְבָּדָה לָקַחְתִּי כְּלִי

זְכוּכִית נְקִיָּה וּמְעֻקֶּרֶת

עַל מַעֲמָד מְרֻשָּׂת הִצַּבְתִּי

בּוּנְזֶן גָּז מִתַּחְתָּיו

בְּכַפִּית שְׁקִילָה חַד-פַּעֲמִית     

אבקת קָפֶה שֶׁחוֹר מָדַדְתִּי

וְאַבְקַת סֻכְּרוֹז –

נָקִי יוֹתֵר מִסֻּכָּר בַּחֲנוּת

מֵי מַעְבָּדָה טְהוֹרִים בִּמְשׂוּרָה שָׁפַכְתִּי

וְעִרְבַּבְתִּי

וּבִשַּׁלְתִּי

רֵיחַ נִיחוֹחַ

וְאַף אֶחָד לֹא רָצָה לִשְׁתּוֹת .

 
 
וּבְפַעַם אַחֶרֶת כְּלִי זְכוּכִית מֵהָאֲרוֹן לָקַחְתִּי

אַבְקַת מָרָק בְּכַפִּית מְדִידָה הוֹסַפְתִּי

וַחֲמִשִּׁים מִילִיגְרַם מֶלַח מַעְבָּדָה מְשֻׁבָּח

וְעוֹד מִילִילִיטֶר חֻמְצָה אָצֶטִית -

חֹמֶץ טָהוֹר בַּפִּיפֶּטָה הוֹרַדְתִּי

וְהַכֹּל עִם מֵי מַעְבָּדָה טְהוֹרִים בָּחַשְׁתִּי

עַל בּוּנְזֶן בִּשַּׁלְתִּי

לִסְפָלִים יָפִים מָזַגְתִּי

בַּמִּטְבָּחוֹן הַסָּמוּךְ בְּמַגָּשׁ נָאֶה הִגַּשְׁתִּי

רֵיחַ נִיחוֹחַ

וְכֻלָּם רָצוּ לִשְׁתּוֹת .
 

 

הפוסט הזה מתקשר לפוסט הקודם. השיר "פעם לא ופעם כן" נכתב בהשראת מצבים אמיתיים בעבר. במעבדת סטודנטים הכנתי קפה בכלי וחומרי מעבדה נקיים. הסטודנטים נכחו בתהליך. לבסוף רק אני שתיתי. התהליך, השימוש בכלי המעבדה ואחר כך הגשת הקפה בכלי זכוכית מעבדתיים קטנים (דמויי כוסות) - עוררו דחייה. למרות ריח הקפה המגרה שהתפשט במעבדה.

 
בפעם האחרת, באותו אופן הכנתי באותה מעבדה מרק - אך ללא נוכחות סטודנטים. לאחר הבישול הוצאתי אותו מסביבת המעבדה למטבחון/חדרון אוכל סמוך. שם הגשתי לסטודנטים את המרק בספלי מרק נאים. וכולם שתו ונהנו.
 
זה מזכיר לי אחת מהתוכניות בטלוויזיה מסוג מצלמה נסתרת. אבל היא שימשה גם בסיס למחקר.
 
בדוכן פרסומת, הציעו לטעום מוצר בשר חדש המשווק בצורת נתחים קטנים. טעימה חינם וכולם קפצו על המציאה. לפעמים בסופרמרקטים גדולים, אפשר לאנשים לחסוך ארוחה עם כל הטעימות האלו.
 
אז נשוב לאותו ענין של טעימת נתחי הבשר. לאחר שכל אחד טעם ואמר כמה טעים, אמר לו הדייל: "ומה תאמר על כך שזה אוכל לכלבים"? המצלמה צילמה את פניהם של האנשים המזועזעים, היורקים מיד את שאריות הביס האחרון. גם כשהבינו שזה רק סתם עבור תוכנית "צלמנו, אכלת אותה" - תשעים ושמונה אחוז לא הסכימו יותר לטעום או לאכול מהמוצר הזה.
 
"אל תביט בקנקן אלא במה שיש בו" הוא פתגם עממי ידוע. אבל כמה מאיתנו מסתכלים באמת רק על התוך. כמה מתחושות הגועל שלנו באמת מבוססות?
עד כמה אנחנו נופלים ברשתם של אנשי הפרסומת והמשווקים, המוכרים לנו קנקנים יפים?
 
למשל, חוש הריח אומר לנו כן וחוש הראיה או השמיעה אומר לנו לא.
עד כמה אנחנו יכולים לסמוך על מערכת החושים שלנו?
כמה "קצרים" בין חושיים יש לנו בחיים?
כמה אנחנו מתרשמים מעוגה עם עיטורים יפים יותר מטעמה?
כמה אובייקטיביות יש בהחלטות שלנו ?
 
אנחנו רחוקים מלהיות חיה מושלמת. יש חיות חכמות מאיתנו. הן יודעות הכל מהריח.
 
על חוש הריח בפעם אחרת.
 
נכתב על ידי קנקן התה , 24/8/2013 11:47   בקטגוריות חושים, החלטות, סובייקטיביות, אל תסתכל בקנקן, מדע, פלוסופיה, חברה, שירים שלי  
13 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-28/8/2013 20:09
 



BA או FA? קצרים בתודעה


 

הפוסט הזה הוא המשך בסידרה על תפיסת עולמנו הנקבעת על ידי חמשת החושים שלנו. כפי שנוכחתם בפוסטים קודמים ותווכחו בפוסטים עתידיים, כל אחד מחמשת החושים יכול להטעות אותנו. לא רק שיכול, אלא חלק מההטעיות האלו הן מובנות בדפוסי המוח שלנו. לכן אין אנחנו יכולים לראות את המציאות לגמרי כהוויתה.

 

חלק ניכר מהאשליות ועיוותי התפיסה שאנחנו חווים ביום יום אינם נובעים רק מחוש אחד "שמשתגע", אלא מהתנגשות הקליטה ממספר חושים, או מזליגה של ניתוח קליטה מחוש אחד לחוש השני. לתופעה זו, בה החושים "זולגים" זה לתוך זה ומשתלבים קוראים סינסטזיה, ועל אף שלרוב שמים לב אליה רק בתופעות קיצוניות (למשל, יש אנשים שרואים ריחות וטועמים אותיות), היא משפיעה על כולנו.

 

דוגמה מעולה להתנגשות חושית שכזו מגיעה מאפקט מקגורק, כפי שניתן לראות בסרטון הבא, שמדגים ומסביר אותו (האם זה בָּה או פָה?):

 

 

 

 

 

אנשים בעלי קוצר ראייה גבוה, אשר מרכיבים משקפיים טוענים לעיתים קרובות שכאשר הם ללא משקפיים הם גם לא שומעים טוב – לאור אפקט מקגורק הנובע מהשימוש של המוח בקריאה של שפתיים לצורך שיפור ופיענוח השמיעה, אתם יכולים להבין עכשיו מדוע המשקפיים דרושים להם גם לשמיעה טובה. 

 

 

דוגמה נוספת וחזקה מאוד להתנגשות בין שני ערוצי מידע במוח (אם כי לא לסינסתזיה כשלעצמה) מגיעה מאפקט סטרופ, המדגים את הקושי באמירת שם של צבע, המופיע כמילה המתארת צבע אחר. למשל על פי האפקט, נדרש לאדם זמן תגובה ארוך יותר לומר "כחול" כאשר המילה "אדום" כתובה בכחול, מאשר כאשר המילה "כחול" כתובה בצבע כחול. באותו אופן תקראו אדום יותר מהר מאשר אדום.

 

נסו למדוד את עצמכם - כמה זמן לוקח לכם להגיד את שמות הצבעים (לא המילים!) המופיעים בתמונה הבאה:

 



 

ועכשיו כמה זמן לוקח לכם להגיד את שמות הצבעים?

 



הפעם קשה יותר נכון?

 

 

 לעומת זאת, אם אתם לא יודעים רוסית, אתם תצליחו להגיד את שמות הצבעים במהירות גבוהה בהרבה בתמונה הבאה (ויודעי רוסית שביניכם יתקשו):



 

בשנות החמישים השתמשו בארצות הברית בתופעה זו כדי לזהות מרגלים סובייטים על ידי כתיבת מילים ברוסית בצבעים שונים ובקשה מהנבדקים להגיד מהו צבע המילים. אם הם היו יודעים רוסית, זה היה מפריע להם בקריאת המילים. מחוכם, הא?

 

ומה ההסבר הביולוגי?

 

 החוקר סטרופ, שעל שמו נקרא האפקט, מצא שלמרות שיש במוח הפרדה בין איזור ראיית צבע לבין איזור קריאת מילים - יש קשר עצבי ביניהם. 

 

 

ולבסוף משהו משעשע על אפקט סטרופ, ברוח ימים אלה:

 

בגימטריה אפקט סטרופ = 545 = ביבי נתניהו

 

ו- 545 = נורא אל נורא

 

לא מאמינים, תבדקו את הגימטריה!

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 12/10/2012 18:30   בקטגוריות אפקט מקגורק, אפקט סטרופ, סינסתזיה, אמיתות, אשליות, חברה, חומר למחשבה, מדע, מוח האדם, מציאות ודמיון, סובייקטיביות, עיבוד חושי, פילוסופיה, פילוסופיה של המדע, פסיכו-ביולוגיה, צבעים, ראייה, שמיעה סלקטיבית, תעתועי שמיעה, תפיסת עולם  
24 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-16/10/2012 17:44
 



שאלות על התורה ואלוהים?!


 

היום חג שמחת תורה שבו מסיימים את פרשת השבוע האחרונה ומתחילים מחדש את הראשונה. ראוי לציין שמתחילים את קריאת התורה היום ולא בשבועות - חג מתן תורה. וכי לאחר מתן התורה בני ישראל חיכו משבועות עד היום להתחיל לקרוא בתורה? כרגיל, בוודאי קיימת פרשנות לשאלה זו, אבל נניח לכך כרגע. כי כל הפרשנויות כולל התורה עצמה נכתבו על ידי בני אנוש.

 

ובענייני פרשנויות מעניינת אותי במיוחד הפרשנות של פרופסור ישעיהו ליבוביץ ז"ל, שהיה מדען, פילוסוף, אך קודם כל יהודי דתי אורתודוקסי. אצל רבים שמו מעורר רגשות דחיה ואפילו שנאה, בתרוץ שהוא כינה חלק מחיילי צה"ל כ"יודו-נאצים" בגלל אופן התנהגותם הלא מוסרי. אבל מה לענייני פוליטיקה לענייני דת? מה לזה ולדעתו של ליבוביץ כאדם דתי על אלוהים והתורה? פרופסור ליבוביץ היה לא רק אדם דתי, אלא גם אדם חכם וחושב.

 

דעתו לגבי אלוהים, האדם והתורה מאוד מעניינת, כי בניגוד לרבים מהרבנים (שיודעים הכל?) - הוא אינו יודע לענות על הרבה שאלות ולא קשה לו לומר זאת.

 

לכן אני מביא כאן ראיון קצר ומעניין מאוד של ישעיהו ליבוביץ על פרשת בראשית, שנערך על ידי ירון לונדון בתכניתו שבעים פנים. ראיון מעורר מחשבה זה כמובן מאוד אקטואלי גם היום:

 

 

 

מעיקרי דבריו:

 

א.   התורה על 24 כרכיה אינה אלא עיסוק במעמדו של האדם בפני אלוהים. אין היא עונה על שאלות יסוד כמו תכונות אלוהים ואינה מספקת חומר אינפורמטיבי על מהות העולם ובריאתו. 

 

ב.   עובדה מעניינת, הקשורה בקודמת, היא שהתורה מקדישה לעולם כולו על כל צבאותיו (בריאת העולם) 31 פסוקים בלבד, ואילו למשכן שהיה צריף (עלוב) - התורה מקדישה למעלה מ-300 פסוקים.

 

ג.   אין הוא מבין מה פירוש המילה "בראשית" ו"ברא" כתאור אינפורמטיבי, אלא כראשית של המציאות - מושג שהאדם אינו יכול להבין. 

 

ד.   "בריאת האדם כצלמו ודמותו" - אינה מצביעה על התכונות האלוהיות של האדם (זוהי רק פרשנות של האדם). לדעתו לאלוהים אין תכונות. משמעות המושג כצלמו ודמותו משמעה אחת - האדם הוא יצור תבוני! יש לו רצונות! בניגוד לטבע שאין לו רצונות. מכאן הוא מסיק (בניגוד לשפינוזה ואלברט איינשטיין) רק דבר אחד - אלוהים אינו העולם והטבע. 

 

ה.   האדם היה יצור תבוני מלא ולאחר פרשת גן עדן הוא הפך ליצור תבוני בלתי מושלם. והוא מסביר מדוע: האדם אינו מזהה מהו טוב ורע באופן אבסלוטי. זהו מושג הנתון לפרשנויות שונות של האדם.

 

ו.   מדוע האדם התחיל להתבייש לאחר אכילת התפוח? על זה עונה ליבוביץ "אינני יודע" והוא מוסיף: "דווקא חוסר הבושה (כולל עירום) היא אחת התכונות האופייניות ביותר של האדם במציאות.

 

ז.  ישעיהו ליבוביץ אינו חושש לענות על שאלות רבות ב"אינני יודע". הוא אומר שאין לו קומוניקציה עם שמים, ומלגלג במרומז על אלה שטוענים שלהם יש קומוניקציה כזו.

 

ח.   הוא טוען שהמדע יכול להביא תשובות לשאלות שתשובה להן אין כרגע, אך תשובות אלו תעוררנה שאלות ובעיות חדשות אחרות, שהאדם לא הבין קודם שהן קיימות.

 

 

אדם חכם ואמיץ ישעיהו ליבוביץ.

יהי זכרו ברוך.

 

חג שמח

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 8/10/2012 11:09   בקטגוריות חג שמחת תורה, פרשת בראשית, פרופסור ישעיהו ליבוביץ, אלוהים, אמונה, התורה, אדם תבוני, הבריאה, אמיתות, דעות קדומות, דת, חברה, חומר למחשבה, חשיבה, ישעיהו ליבוביץ, מדע, מטפיזיקה, מיתוסים, סובייקטיביות, פילוסופיה, רציונליזם, תפיסת עולם, תרבות  
14 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-10/10/2012 14:14
 



אנשים ואמיתות


 

 

יֵשׁ אֲנָשִׁים שֶׁלֹּא יְכוֹלִים לְקַבֵּל אֲמִתּוֹת

 

כַּאֲשֶׁר לָהֶם הֵן אֵינָן מַתְאִימוֹת

 

אוֹ לְהִתְמוֹדֵד עִמָּהֶן אֵינָם יְכוֹלִים

 

וְאָז טוֹמְנִים רֹאשָׁם בְּחוֹל

 

כְּמוֹ הַצִּפּוֹר

 

עָמֹק עָמֹק בְּמַעֲמַקִּים

 

וְאָז

 

עִם הַחוֹל בְּעֵינֵיהֶם

 

מִתְעוֹפְפִים

 

לְחַפֵּשׂ אֲמִתּוֹת

 

בִּמְקוֹמוֹת אֲחֵרִים

 

וְגַם אִם מוֹצְאִים שְׁקָרִים

 

אוֹתָם הֵיטֵב מְטַפְּחִים

 

וְהַהֶפְסֵד

 

כֻּלּוֹ כֻּלּוֹ

 

רַק שֶׁלָּהֶם.

 

 



 מקור nivon.co.il

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 23/9/2012 16:29   בקטגוריות אמיתות, שקרים, אשליות, התעלמות, אמונה, דעות קדומות, הכחשה, התנהגות, חברה, חומר למחשבה, סגנון חיים, סובייקטיביות, פילוסופיה, רגשות שליליים, שירים שלי, תפיסת עולם, תרבות  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-25/9/2012 20:22
 



מדוע יורופסקי מסוכן? הקשר לאנורקסיה


 

את הפוסט הזה אני כותב בעיקבות הפוסט השקול שכתב ידידי והתגובות אליו. בשל כך אני קוטע את סידרת הכתבות בבלוג, בנושא חשבון הנפש. היא תמשך לאחר הפוסט הזה.

 

בעיני רבים, בעיקר אלה המשתייכים למעריצים של אידיאולוגית המוסר שלו, יורופסקי מייצג את המצפן המוסרי עלי אדמות. ואפילו גם אלה שנפלו בסוגסטיה שהפעיל, ששכנעה אותם לשנות את אורח חייהם בצורה קיצונית, מודים בחלקם שהוא איננו מדייק ושדרך ההטפה שלו אינה נכונה. אבל למרות זאת, אצל רבים מהם, אני קולט את האווירה שהמטרה מקדשת את האמצעים, כי הנה ההטפה שלו גרמה להם לנפילת האסימון, ובחירת "הדרך הנכונה". ואינני מתווכח כאן אם זו הדרך הנכונה.

 

בואו נתעלם כרגע שיורפסקי הפעיל על רבים סוגסטיה (כאופן דומה להיפנוזה), שהוא נוקט בשיטות מכוערות שמשתמשים בהם אנשי שיווק, שמצליחים למכור לכם גם מוצר מחורבן - אתייחס כאן לשני דברים בלבד: תורת המוסר שלו מחד, והפשע (כן הפשע) שלו מאידך.

 

לא אתייחס כאן לצד המדעי, לצד האקולוגי  ולמידת התאמת התזונה הזו לכלל האדם מבחינה ביוכימית וגנטית. לכך כבר התייחסתי בשני פוסטים קודמים שלי (ראה ערך צמחונות ברשימת הקטגוריות בשוליים הימניים). לצד המדעי אוסיף בעתיד כתבות נוספות, גם במחיר השמצות על "הפצת שקרים" - כפי שנוהגים אידיאולוגים מכל הסוגים, לגבי אנשים שחושבים אחרת מהם, למרות שיש להם ידע מקצועי שלמבקרים עצמם אין, והיה כדאי שילמדו רק קצת ממנו לפני שהם מתפלמסים.

 

אבל בנושאי מוסר הבה נבחן מה עושה אותם מוסריים יותר. כן, אני שואל מה עושה את היורובסקים מומחים לענייני מוסר. כמה מוסריים חייהם האישיים שלהם?

כמה מוסריים יחסיהם עם בני אדם ולא רק עם פרות קדושות?

 

בספר בראשית מסופר על נח שהצטווה לאסוף זוג מכל חיית השדה והיער, כדי שיהיה להם המשך לאחר המבול. זה וודאי צעד מאוד הומני גם בשביל יורובסקי. ולאחר המבול ציווה האלוהים על האדם: " כל רמש אשר הוא חי לכם יהיה לאכלה כירק השדה." (בראשית פט, ג'). כלומר אלוהים מורה לבני האדם להיות אוכלי כל.

 

אם כך מכיוון שהיורובסקים שוללים בחריפות את המוסריות שבאכילת כל, יוצא בעצם שהיורובסקים מטילים ספק במוסריותו של אלוהים ושל מיליוני מיליוני מאמיניו האדוקים ברחבי העולם.  ובמוסריות מעשיהם הם, הם אינם מטילים ספק.

 

אינני מתכוון ולהתפלמס כמה הם רחוקים מלהיות מוסריים, אבל אתייחס כאן רק למוסריות של הסוגסטיה שהם משתמשים והשפעתה המסוכנת בעיקר על הנוער.

 

ראו למשל את הדמגוגיה המכוערת שהיורובסקים ודומיו משתמשים:

 

הם לא יראו לכם צלחת של מנת בשר כלב שאוכלים מיליוני סינים מזה ימים ימימה.

 

 

 

הם יראו לכם במצגת את זה:

 



 

 

הם יראו לכם מנת ספגטי תמימה עם כדורי בשר, וישאלו אתכם אם הייתם אוכלים את המנה הזו אם כדורי הבשר הם של בשר כלב, או תסלחו לי - עשויים מגללי כלבים.

 

 

 

ובערמומיותם הם חושבים שמנת הגועל שסיפקו, יגרמו לנערה בת 14 להפסיק לאכול בשר לכל החיים ולהפוך לצמחונית - מה זה משנה אם תפתח אנמיה, או חוסרים שידפקו את התפתחותה. מה זה משנה אם יגרם לה נזק בריאותי ונפשי בלתי הפיך?

 

אך מסתבר שמה שהם עושים הוא פשע עוד יותר חמור. הם עשויים להפוך אותה בסבירות מאוד גבוהה לאנורקסית (כמובן שזה נכון גם בלשון זכר).

 

לכן לפסיכולוגית הזו, שמבקשת מכם לדמיין שאתם אוכלים בשר כלבים, ומבזבזת כמעט שעה מחייכם כדי לצפות בסרט הזבל הפסיכולוגי שלה - יש לשלול את רישיון העיסוק כפסיכולוגית - כי הנזקים הפסיכולוגיים שהיא עשויה להביא עשויים להיות בלתי הפיכים.

 

 

את השיטה הנלוזה הזו אימץ גם אתר אנונימוס - האתר הרשמי של הצמחונים למלחמה באוכלי כל. ראו זאת בעינכם:



 

אני כבר רואה את חברי כת היורובסקים קמים עלי ומאשימים אותי בדמגוגיה. ובכן ראו את העובדות של מחקרים רפואיים שאחד מהם שנעשה כאן, בבית חולים רמב"ם בחיפה.

 

אני מביא כאן  כתבה  המתארת את הקשר בין צמחונות לאנורקסיה.

 

יותר ויותר מחקרים שנערכו לאחרונה מעידים על קשר מסוים בין צמחונות לאנורקסיה - הרעבה עצמית, וגם לבולימיה - אכילה כפייתית המלווה בהתקפי הקאות. הפרעת האכילה מופיעה לרוב לאחר שנה של צמחונות.

על פי מחקר שבוצע במרכז הרפואי "רמב"ם", 96 אחוז מהנערות הישראליות שמפתחות אנורקסיה נרווזה נמנעות מאכילת בשר אדום ו-75 אחוז נמנעות מאכילת עוף ובשר לבן - פי עשרה יותר משיעור הצמחונים בקרב המבוגרים הבריאים. "בבולימיה אנו מוצאים מגמה דומה, אם כי לא בטוטליות כזו".

 

בנוסף, במחקר שנערך בטורקיה בשנה שעברה בקרב 1,200 צעירים בני 17 עד 21, נמצא כי מתבגרים צמחוניים הם בעלי נטייה מוגברת לפתח גישות לא נורמליות לאכילה, דימוי עצמי נמוך, חרדת בחינות וחרדה חברתית, לעומת מתבגרים שאינם צמחונים.

  

"לקשר בין צמחונות להפרעות אכילה יש הסבר גופני", מבהירה ד"ר יעל לצר, מנהלת המרפאה להפרעות אכילה ברמב"ם". "בגיל ההתבגרות מובילה אי אכילת בשר למחסור באבץ, שמשמש רכיב חיוני לתהליך הצמיחה והגדילה. הפחתת כמות האבץ מובילה לעיתים לחוסר תיאבון, וכך מתפתח מעגל קסמים שמוביל להפחתת המזון ובהמשך להפרעת אכילה".


מרבית המומחים מספקים לתופעה גם הסבר נפשי: "הרעיון בבסיס אי אכילת הבשר הוא מחשבה דמונית, לפיה המשך אכילת בשר עלול לגרום להשמנה, כי הבשר הרי מורכב משומנים", מפרטת ד"ר לצר. "הימנעות מבשר מעניקה לנערות מתבגרות תחושת שליטה בגוף, שהיא סימן היכר בולט לאנורקסיה נרווזה".

 

עינת צוברי, מנהלת היחידה להפרעות אכילה במרפאת הנוטרים ברעננה של המרכז לבריאות הנפש "שלוותה", מקבוצת "שירותי בריאות כללית", מצביעה על נקודה נוספת: "יש תיאוריות פסיכולוגיות לפיהן אכילת בשר מצביעה על דחף לתוקפנות וקניבליזם, וחלק מבני הנוער שמפתחים הפרעות אכילה מכוונים את התנהגותם להפחתת התוקפנות והדחף המיני. מחקרים הראו שפסילת מזון גורם השמנה כמו בשר אדום הוא אחד הסממנים הבולטים של אנורקסיה, לצד שימוש בתרופות משלשלות".

 

 

אם כך היכן המוסר של היורובסקים? האם שיטות ההטפה שהם נוקטים אינן פשע?

אין אני רוצה בכלל להכנס לטיעון של היורובסקים שתעשיית המזון (שהם כמובן מכלילים) מבצעת פשע כנגד חיות. אין להעמיד פשע כנגד האנושות באותה רמה כמו "פשע" כנגד חיות.

 

שלא לדבר שגם הרבה יורובסקים משתמשים בתרופות שנוסו בבעלי חיים. שהם מקבלים חיסונים שהוכנו ממיליוני ביצים. והביצים כידוע לא גדלות על העצים. שלא לדבר שגם היורובסקים שנגעלים מאכילת חרקים למיניהם,  כפי שאוכלים אנשי המזרח הרחוק - מרססים חומרי הדברה כנגד אותם חרקים שפולשים לבתיהם ומציבים מלכודות ורעל כנגד עכברים ומכרסמים שמתנחלים בבתיהם.

 

גם שלא לדבר על חלק מכת היורובסקים שמשתמשים באלימות (וגם אלימות מילולית היא אלימות) כנגד בני אדם שלא מסכימים לדעתם.

 

זהו המוסר של היורובסקים.

 

 

ומשום שאני לא כותב כאן סתם ביקורת על השקפת עולם, וכיוון שיש כל כך הרבה תיקים רפואיים עם נזקי הצמחונות והטבעונות, אני רוצה להביא כאן 

טיפים חשובים לכל אלה שבכל זאת מתכוננים לעבור לתזונה צמחונית:

 

א. אל תתחילו בתזונה כזו לפני שתבקשו מרופא המשפחה שלכם לעשות בדיקות דם מקיפות. אל תתחילו אם כבר יש לכם חוסרים או מחלות קיימות ללא אישור רופא.

 

ב. בצעו מעקב (בדיקות דם) כל שלושה חודשים במהלך השנה הראשונה, ואחת לשנה לאחר מכן. אם יופיעו חוסרים או בעיות שלא היו בבדיקה הראשונית לפני המעבר לצמחונות - צריך לשקול ברצינות את המשך הצמחונות, במיוחד אם הבדיקות תראנה שתוספי מזון וויטמינים אינם עוזרים.

 

ג. אל תתחילו צמחונות ללא הדרכה ומעקב של דיאטנית מוסמכת (לבדוק תעודות!).

כי להשיג תזונה מאוזנת אצל צמחוניים וטבעונים - קשה הרבה יותר מאשר אצל אוכלי כל.

 

ד. אל תתבססו על "אינפורמציה אינטרנטית" שאין לכם את הידע כדי לאמתה. יש ברשת שורה של אינפורמציה לא נכונה או לא מדוייקת!!!

 

 

ולכל המתכוננים להגיב:

 

א. אין צורך שתחזרו על המנטרה של הפעילות האנטי-מוסרית של אוכלי כל, שרוצחים חיות וכיוצא באלה. כולם כבר מכירים את המנטרה הזו.

 

ב. אין ממש צורך להגיב שאני משתמש בדמגוגיה חסרת מוסר ומבוססת על שקרים. כי כמובן מי שכותב דברים שאינם מתאימים להשקפת עולם זו או אחרת - אז הוא שקרן, או לא ראוי לאוויר שהוא נושם (ציטוט מאחת התגובות מיני רבות שכבר קיבלתי בעבר).

 

ג. לתגובות בעילום שם (ללא כינוי) - לא אתייחס והן תמחקנה.

 

ד. תגובות שתכתבנה בסגנון גידופים, השמצות וקללות - גם הן תמחקנה.

 

ה. אין אני מתכוון לדון כאן "ביתרונות" הבריאותיים והמדעיים כביכול לטובת הצמחונות. עסקתי בכך בשני הפוסטים הקודמים ואעסוק בכך גם בעתיד.

  

ולכל אלו שלא מוצא חן בעיניהם, אתם יכולים לכתוב השמצות וגידופים על קנקן התה כאוות נפשכם בבלוגים (הגלויים והחסומים) שלכם.

  

 

שבוע טוב לכולכם

 

 

 

תוספת עריכה:

 

אני מודה למגיב יוסי לוי שעשה הערכה סטטיסטית לגבי נכונות המתאם בין צמחונות ואנורקסיה ופרסם זאת באתר שלו:

 

http://www.sci-princess.info/archives/1629

 

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 22/9/2012 09:57   בקטגוריות צמחונות, טבעונות, מוסר, אנורקסיה, הפרעות אכילה, הפרעות התנהגות, היורובסקים, מחקרים רפואיים, סוגסטיה, פסיכולוגיה, בריאות, השמנה, התנהגות, חברה, מדע, ניסויים בבעלי חיים, סגנון חיים, סובייקטיביות, פילוסופיה, תזונה, תרבות  
110 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   7 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-28/9/2012 00:21
 




דפים:  
122,075
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)