לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

ככל שאנחנו מתקדמים אנחנו יותר מטומטמים?!


 

למרות שהפוסטים האחרונים בנושאי אוכל ובריאות קצרו הצלחה ברייטינג, אני מתעקש להמשיך לכתוב גם על נושאים אחרים. אבל מצא חן בעיניי לשנות מידי פעם את הקטגוריות של הבלוג לפי הצורך. נו, זה לפחות טוב יותר מבלוגרים בשנות החמישים שנשארו תקועים בקטגורית שלושים פלוס. או מבלוגים שמקטלגים עצמם בקטגורית מדע והפוסטים שלהם עוסקים ברומנים ובדכאונות שלהם. נכון?

 

ובכלל הבלוג הזה נכנס החודש לראשונה לתחתית רשימת הפעילים המיוחסת. אמרו לי שבלוגים שנכנסים לרשימה  - נשארים ברשימה הזו לפחות חודש, אבל הבלוג היה שם זנב לאריות רק מספר ימים בודדים ועף משם, ודווקא בדיוק שפוסט אחד הגיע למומלצים ורבו הצפיות. אין ספק שלהיות בפעילים מביא עוד קוראים. לא יודע אם כל הנכנסים מתוך סקרנות אכן קוראים ולא יוצאים מיד לאחר שני המשפטים הראשונים, אך אכן נרשמות כניסות. נוכחתי בכך בלוח הסטטיסטיקה. נו טוב, נראה שאמשיך להיות בין השועלים. לא נורא, יש גם שועלים מצויינים שאני קורא בישרא.

 



 

 

 ולגבי תזונה, בישול ובריאות - אני בודק התכנות/ביקוש לפרסם כאן פינה קבועה במסגרת הקמת מועדון תזונה ייחודית. לפרטים כאן.

 

 

***

 

לעיתים אני חושב כי בהבנת תהליכי החיים והטכנולוגיות המתפתחות כיום בצעדי ענק בהנדסה הגנטית וברפואה, אנחנו כמעט נמצאים במקומו של אלוהים - אבל באמונות ובתפיסות החברתיות שלנו את הקידמה אנחנו עדיין נמצאים בימי הביניים. בהתאם, גם החוק מפגר אחר קצב הקידמה.

 

למשל, התפתחות הידע והיכולת להשתמש בתאי גזע עובריים לרפואה שיקומית טומן בחובו עתיד שבו הרפואה תוכל להאריך באופן משמעותי את חיינו ובעיקר את איכות חיינו. אבל אותה טכנולוגיה עשוייה לשמש גם לשיבוט (שכפול) בני אדם - מעשה בריאה שבעבר היה שמור לאלוהים בלבד.

 

המוסר בשימושים האלה של הקידמה הטכנולוגית שנוי במחלוקת ציבורית, שבחלקה הגדול נובעת מחוסר הבנה וידע של הציבור הרחב ליכולת ולנעשה בעולם המדע. מצד אחד קיימת ההתלהבות של הפיכת מה שהיה מוגדר בעבר כמדע הבדיוני למדע אמיתי בהחלט, ומצד שני קיימים השמרנות והפחד.

 

בהתאם גם החוק הבינלאומי שנוי במחלוקת. כך למשל החוק לגבי השימוש בתאי גזע נתון בעולם במחלוקת מהותית:

 

מצד אחד יש מדינות עולם שלישי ומדינות רודניות שבהן החוק פרוץ לחלוטין. בהן ניתן לעשות הכל בתאי גזע, כולל "בריאת אדם חדש" והשבחתו בהתאם לפרשנות של היוצר.

 

מצד שני, במדינות אירופה שמרביתן קתוליות - העיסוק השימושי בתאי גזע עובריים אסור לחלוטין וכעת הנושא נדון בבית המשפט של מדינות האיחוד האירופאי, בהקשר של אישור פטנטים בינלאומיים בתחום. המשפט הזה כנראה יארך שנים. בינתיים לא ניתן לרשום פטנטים הקשורים בשימוש תאי גזע עובריים במדינות אירופה.


באמריקה העיסוק בתאי גזע עובריים אסור במוסדות מדע פדראליים אבל מותר על ידי מוסדות וחברות פרטיות שאינם מקבלים מימון מהמדינה.

 

בישראל החוק מבוסס על ההלכה הקובעת שעובר אינו יישות משפטית אלא רק לאחר 40 יום מההפריה, ולכן השימוש בתאי גזע מעובר צעיר יותר מותרת.

 

לכן על פי החוק בישראל מותר לעשות את זה:

 



 

אבל לא את זה:

 

  

בשל המגבלות החוקיות שבעיסוק בתאי גזע עובריים בחלק ניכר ממדינות העולם, חלה האטה בשימוש בהם. אבל בשנים האחרונות פותחה טכנולוגיה חדשה שבה ניתן להפוך תאי עור של כל אחד מאתנו לתאי גזע, על ידי החדרה של 4 גנים בשיטה קלה יחסית. תאי הגזע המתקבלים מכונים "תאי גזע מושרים"

 (induced pluripotent stem cells) והם מתנהגים כמו תאי גזע עובריים.

 

ג'ורג' בוש שהיה ממתנגדי המחקר בתאי גזע עובריים טען שתאי הגזע המושרים פתרו את בעיות האתיקה של השימוש בתאי הגזע העובריים. אך האם אכן כך? האמת שכאן יש בעיות אתיות לא מעטות. בין השאר בכך שכל תלמיד מחקר בביולוגיה יכול כעת להפוך תאים מעורו או כאלה שמגרד מהחיך - לתאי גזע ולעשות בהם כל שימוש. ובעיסוק בהם, אין חוק ואין מצפצף. ומה יקרה אם אדם יעשה בזה שימוש לשכפל את עצמו?

  

על כך כבר אמר ראסל הפילוסוף (כן, זה שהגה את משל קנקן התה) את הדברים הבאים:

 



  

וזה נכון לא רק למדע הביולוגיה והרפואה, אלא גם לכל ההמצאות הטכנולוגיות בכל התחומים.

 

***

 

נמשכת ההרשמה למועדון תזונת THE ZONE - תזונה שאינה דיאטת רזון, אלא שיטת אכילה הטובה הן להרזיה נטולת סבל והן גם לאלה שרוצים להיות בשיא הכושר הגופני והמנטלי. לפרטים כאן.

 

מדוע כדאי להירשם? אמנם כולם יוכלו לקרוא את מה שיפורסם בבלוג, אך חומרים נוספים כמו טבלאות, מתכונים וטיפים ישלחו במייל רק למנויים שנרשמו למועדון. בנוסף נעביר חומרים במייל בין החברים ברשימת התפוצה. אמנם אפשר יהיה להרשם כמנויים בכל עת, אבל יקשה עלי לשלוח באופן פרטי חומרים שכבר נשלחו בעבר למנויים.

 

נכתב על ידי קנקן התה , 20/3/2013 23:54   בקטגוריות העתיד, קידמה, תאי גזע, שיבוט, ברטרנד ראסל, מדע, רםואה, חברה, חוק ומשפט, חוק ומשפט, פילוסופיה, פילוסופיה של המדע, תאי גזע עובריים, תאי גזע מושרים, חומר למחשבה, הקמת מועדון תזונה, בלוגיה  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-21/3/2013 22:36
 



כולנו חייזרים


 


זה לא גימיק, כולנו בעצם חייזרים ובעצם כולנו מורכבים מתאים שלנו וגם מתאים זרים שאינם שלנו. נשמע מסתורי למדי, נכון? אבל מיד תגלו משהו מאד מעניין על עצמכם.


לפני שאפרוס לפניכם את העובדות המדהימות, אי אפשר בלי קצת מדע ואשתדל לעשות זאת בצורה פשוטה להבנה גם למי ששכח את לימודי הביולוגיה.


כולנו (חוץ מיוצאים מהכלל נדירים) זכרים או נקבות. זאת אומרת שהתאים בגוף של כל הנקבות מכילים שני כרומוזומי מין מסוג X. ולכן תאי הנקבה הן XX. לעומת זאת התאים של הזכרים מכילים שני כרומוזומי מין שונים - כרומוזום X וכרומוזום Y. כלומר תאי הזכר הם XY.


כל תאי הביצית של האשה לפני ההפריה מכילים רק כרומוזום X אחד (בשל תופעה המכונה חלוקת ההפחתה - מיוזה). לעומת זאת אותה חלוקת הפחתה גורמת לכך שכמחצית מתאי הזרע של הזכר גם הם מכילים רק כרומוזום X אחד, אבל המחצית השניה של תאי הזרע מכילים כרומוזום Y בלבד. מין התינוק שיוולד לאחר ההפריה של הביצית וההריון תלוי באיזה תא זרע יחדור לביצית. אם יחדור לביצית תא זרע המכיל את כרומוזום X - הרי שתיוולד תינוקת. אם יחדור לביצית תא זרע המכיל כרומוזום Y - הרי יוולד תינוק. פשוט, נכון?


אבל בחיים שום דבר אינו פשוט. למרות שגופנו התפתח מתא ביצית אחת שהופרתה מתא זרע אחד, מסתבר שלכל זכר מאיתנו (שכל תאיו אמורים להיות XY) יש באופן מסתורי אחוז מסויים של תאים נקביים שהם XX. ולהיפך, בנקבות (שכל תאיה אמורים להיות XX) יש גם אחוז מסויים של תאים זכריים. אבל כאן לא לכל אחת, אלא לאלו שילדו בנים. עוד יותר מסתורי, נכון? אם תמשיכו לקרוא נפתור את התעלומה.


ובאמצע המתח, אני חייב לקטוע את רצף הדברים ולפני שנמשיך לדבר מעט על תאי גזע. נחשתם נכון, התעלומה שלנו קשורה בתאי גזע.


תאי גזע מוזכרים רבות לאחרונה באמצעי התקשורת בכתבות העוסקות בהנדסה גנטית וברפואה העוסקת בשחזור רקמות ואיברים. אך מהם למעשה תאי גזע?


ראשית לאחר שהביצית המופרית התחלקה ל-16  תאים, בשלב הזה כל אחד מהם הוא תא גזע. לאחר מכן, כאשר תאי העובר ממשיכים להתחלק, מרבית התאים כבר מתחילים להתמיין - הם מתחילים לבטא תכונות מסויימות שגורמים להם להתמחות.  ההתמחות הזאת הופכת אותם לתאי עור, תאי שריר, תאי כבד, תאי כליה וכו'.


אבל לא כל תאי העובר מתמיינים. אחוז קטן יחסית מהתאים נותרים בעלי תכונות של תאי גזע. אז מהן התכונות האלה שמגדירות את התא כתא גזע? מסתבר שלכל תאי הגזע יש בעצם שלוש תכונות בסיסיות אופייניות:


ראשית הם בעלי יכולת של התחדשות עצמית - הם ממשיכים להתחלק וחלק מתאי הבת נשארים תאי גזע ולכן הם בעצם תאים אל-מותיים, או תאי אלמוות. שנית, כאמור תאי הגזע יכולים להתמיין ולהפוך לתאים השונים המרכיבים את הגוף. שלישית, הם מתחלקים באופן שאנו מכנים "חלוקה אסימטרית" - כלומר חלוקה שבה חלק מתאי הבת שומרים על התכונות המקוריות של תאי הגזע אבל חלק מאבדים את התכונות האלה כאשר הם מתמיינים לסוגי התאים והרקמות השונים. שלושת התכונות האלה מסוכמות בתמונה הבאה:




 

בשל התכונה האל-מוֹתית  של תאי הגזע, הם קיימים (כאמור במספר קטן יחסית) גם אצלנו כבוגרים ולא רק בעובר. כל הרקמות והאברים שלנו מכילים גם תאי גזע שתפקידם לחדש את הרקמות כאשר הן נפגעות מתאונות ומחלות, אבל גם באופן נורמלי כדי למנוע הזדקנות מהירה. אמנם אנחנו לא מסוגלים להצמיח זנב חדש כמו הלטאה, או גפיים כמו הסלמנדרה, אך תאי הגזע שלנו מאפשרים ריפוי פצעים, כוויות ושברים.


נחזור לעניין החייזרות. היינו מצפים שגם תאי הגזע שלנו יהיו כולם נקביים (XX) או זכריים (XY) בהתאם למין שלנו. אך הפלא ופלא, גופנו מאוכלס גם על ידי תאי גזע של המין השני. כיוון שתא נקבי אינו יכול להפוך לזכרי ולהיפך, שוב אנחנו מגיעים למסקנה שיש לנו תאי גזע חייזריים שפלשו לגוף שלנו. אבל כיצד נעשית הפלישה הזו?


מסתבר שהפלישה הזו מתרחשת בזמן ההריון. תאי גזע של האם פולשים לעובר. לכן, אם העובר הוא זכר, לאחר הפלישה הוא יכיל תאי גזע נקביים מהאם. הפלישה הזו היא הדדית, גם תאי גזע של העובר עוברים במידה מסויימת אל האם. כך שאם האם נושאת עובר זכר, תאי גזע זכריים שלו יעברו אל האם ויתמקמו בגופה.


למעשה האם מכילה תאי גזע שפלשו אליה מאימה ותאי גזע שפלשו אליה מבניה ובנותיה, שפלשו לגופה בכל אחד מהריונותיה.


תאי הגזע החייזריים הפולשים האלה מתחלקים ומשתתפים בריפוי פצעים ושברים וכן בשחזור איברים פגועים. מכאן שיש להם תפקיד מאוד חיובי. אבל ... משום שהם בכל זאת זרים, הם גורמים לפעמים למחלות המכונות מחלות אוֹטוֹ-אימוּניוֹת.


כלומר, מחלות שבהן המערכת החיסונית תוקפת תאים עצמיים של החולה. ועכשיו אתם יודעים שבמחלות אוטואימוניות המערכת החיסונית מנסה להלחם גם בתאי הגזע החיזריים האלה, ולכן ההגדרה אוטו(עצמי)-אימוּניוֹת היא לא תמיד הגדרה מדוייקת.


התמונה לקוחה מתוך מצגת העוסקת בנושא, בקורס הנדסה גנטית שאותו אני מעביר באוניברסיטה  


 


 כעת אתם יודעים מדוע בכולנו יש חיים זרים

 

 

תוספת עריכה

 

בעקבות התגובה המבודחת שקבלתי בפייס כדלקמן:

" תודה על המידע (אם תמשיך כך, נהייה, חלילה, יותר מדי חכמים)"

 

ואני הגבתי שם כדלקמן:

 

"כנאמר, הבורות היא מתנת האל והחוכמה שורה באלו שאוכלים תפוחים אסורים"


 

נכתב על ידי קנקן התה , 18/2/2013 12:28   בקטגוריות תאי גזע, שחזור רקמות ואיברים, רגנרציה, פילוסופיה של המדע, מדע, כרומוזומי מין, חומר למחשבה, התפתחות מינית, הריון, הנדסה גנטית  
48 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-5/3/2015 01:03
 



עד מאה וחמישים שנה


 

לאחר שבני האלוהים בספר בראשית ירדו והזדווגו עם בנות האדם, הטיל אלוהים עלינו את המגבלה עד מאה ועשרים שנה.

 

נראה שאנחנו קרבים לפרוץ את המגבלה של עד מאה ועשרים שנה ויתכן שבקרוב נגיע לעד מאה וחמישים ואולי עד מאתיים.

 

באחרונה קראתי ידיעה בעיתון על ישישה ערביה כאן בישראל שנפטרה בגיל 122 שנה. אבל בהיעדר תעודת לידה, מאד יתכן שהיא נפטרה למעשה בגיל צעיר יותר.

 

אבל אט אט במעבדות, הרחק מאור הזרקורים מתפתחת טכנולוגיה שמכונה "רפואה רגנרטיבית" (רפואה שיקומית) שעשויה לספק לנו חלקי חילוף ביולוגיים של רקמות ואיברים, שיאפשרו חיים ארוכים הרבה יותר.

 

לכולנו יש תאי גזע שמאפשרים ריפוי פצעים ושברים. אך אין לנו היכולת להצמיח איברים חדשים כמו הסלמנדרה שמצמיחה גפיים לאחר קטיעה או כמו הלטאה שמצמיחה זנב חדש.

 

הטכנולוגיה של הרפואה הרגנרטיבית בשימוש של תאי גזע עשויה לאפשר לנו לשחזר רקמות ואיברים כמו הסלמנדרה.

 

מהם תאי גזע? אלה תאים פרימיטיביים היכולים לחדש את עצמם מצד אחד ולהתמיין לכל סוגי התאים בגוף מצד שני. תאי העובר הראשונים הם תאי גזע ומהם מתקבל תינוק שלם ומושלם. אבל מסתבר שגם ברקמות ובאיברים שלנו נותרו מעט תאי גזע, רק קשה מאוד לבודד אותם.

 

המחקר בשנים האחרונות גילה שניתן לקחת כל תא רגיל בגופנו כמו למשל תא עור ובעזרת הנדסה גנטית ניתן להפעיל בו 4 גנים בלבד והתא מקבל תכונות של תא גזע.

מהתאים המהונדסים האלה ניתן לחדש רקמות ואיברים. ראו כיצד תאים כאלה הופכים במעבדה לתאי שריר לב פועמים:

 

 

זהו כבר לא מדע בדיוני. בניסוי שנערך לפני מספר שנים בחולדה, נלקח הלב שלה וקולפו ממנו כל התאים החיים. נשאר רק שלד רקמת החיבור של הלב ששימש כתבנית. התבנית הזו הודגרה במעבדה יחד עם תאי גזע ולאחר זמן מה התקבל לב חדש מושלם ופועם שאותו השתילו בחולדה אחרת שהוצא ממנה ליבה.

 



למטה שלד של לב, למעלה לב משוחזר פועל ופועם

 

אם כך לא ירחק היום שבו ישוחזרו לבבות פגומים של בני אדם לאחר התקפי לב קשים.

 

כך על ידי שימוש בחלקי חילוף ביולוגים ניתן יהיה להאריך חיי אדם עד למאה חמישים ואולי אפילו עד מאתיים שנה.

 

אך האם החברה תעמוד בזאת? האם תקציב הבריאות המצומצם יוכל להכניס טכנולוגיה זו לסל הבריאות? או אולי רק העשירים יוכלו לחיות חיי מתושלח?

 

כבר היום כאשר ממוצע חיי אדם בישראל עומד על שמונים פלוס, החברה צריכה לתמוך כלכלית בזקנים לאחר גיל הפרישה מעבודה. האם החברה תוכל לתמוך כלכלית בזקנים שפרשו מעבודה בגיל 64-67 עוד 70 ומעלה שנים? ואם יעלו עוד את גיל הפנסיה, האם יהיו מספיק מקומות עבודה פנויים לצעירים?

 

חומר למחשבה.

 

נכתב על ידי קנקן התה , 19/1/2013 23:40   בקטגוריות תאי גזע, רפואה רגנרטיבית, שחזור רקמות ואיברים, חלקי חילוף ביולוגיים, זיקנה, הארכת משך חיים, השלכות כלכליות, השלכות חברתיות, פילוסופיה של המדע, פילוסופיה, רפואה, מדע, חברה  
16 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אוגניה ב-22/1/2013 07:52
 



השומן שלכם שווה כסף!


 

 

לא פעם חשבתי מחשבות פילוסופיות עמוקות על דברים שעולים לנו כסף, עולים לנו כסף להפטר מהם ומישהו אחר עושה מהם כסף. נכון שזה נשמע מוזר? נשמע, נשמע אבל קורה גם קורה.

 

 

מי מכם לא שילם טבין ותקילין עבור משאת חייו, בין אם זו מערכת הישיבה בסלון, או בין אם זה מקרר, מכונת כביסה, או מדיח כלים.... עד שלבסוף הם מתיישנים ומוחלפים בפריטים חדשים. וכשזה קורה, אנחנו משלמים פעמיים – קודם על הקנייה, ההובלה וההתקנה ואחר כך לסבלים, שמפנים מקום בבית עבור הרכישה החדשה. והם הסבלים, בדרך כלל מרוויחים פעמיים - כי הם מוכרים ליד שניה.

 

 

לפני שנים אחדות כשהייתי בוועד הבית, עמד לו עץ זקן ענק, שנשען על  גדר האבן כשהוא חורג אל המדרכה והכביש, מסכן את העוברים ושבים. לא הייתה ברירה, אלא לגדוע אותו. הזמנתי מספר חברות המתמחות בגדיעה או עקירה של עצים, כדי לקבל הצעת מחיר ולגדום את העץ במהרה. להפתעתי גיליתי כי לא ניתן לעקור עצים בארצנו, ללא קבלת רשיון מהעיריה. ראשית היה צורך למלא טופס בקשה רשמי, לשלם אגרה של כמה מאות שקלים ולהמתין לפקח שיגיע כדי לאשר או שלא לאשר את העקירה. לכשהגיע  ההיתר הנכסף, שילמנו עוד מספר מאות שקלים עבור גדום  העץ. החברה שביצעה את העבודה, גדמה את העץ וניסרה אותו לפיסות שנארזו בחבילות. מסתבר  שהם מרוויחים פעמיים, ראשית מאיתנו עבור העקירה והסילוק ופעם שנייה עבור מכירת העץ למטרות הסקה או אחרות.

 


 

לא הייתי מבלבל לכם את המוח בסיפורים  האלה, לולא  היה הדבר דומה לעסקי  השומן. השומן שאנו צוברים בגופנו עולה לנו בעגמת נפש אך גם בכסף רב ואז יש כאלה שנשברים ופונים לרופא פלסטי, לשאיבת שומן. כלומר, עולה לנו כסף רב להפטר מהשומן שעלה לנו כסף רב לצבור אותו. כך היה עד לאחרונה, כשעודפי השומן השאוב היו נזרקים לאשפה והיו משמשים מאכל תאווה לחתולים (אנא אל תתקפו בחילה מתאוריי, הרי אתם וודאי יודעים מה עושים החתולים בפחי זבל).

 

 

לא עוד גבירותיי ורבותיי, היום השומן שלכם שווה כסף. כן, כן – מישהו עושה ממנו כסף. אני כבר מדמיין אתכם מרימים גבה ואומרים שאין סיכוי  כי  מישהו בכלל ירצה את הדבר המגעיל והנאלח הזה. אז זהו שכן – השומן שלכם שווה כסף כי הוא מכיל  תאי גזע! - אותם תאים פרימיטיביים שנמצאים ברקמות של גופנו ומחדשים אותן בעת הצורך.  

 



 

תאי הגזע יודעים לחדש את עצמם על ידי חלוקה.  אך אלה תאים רבי  יכולת, כי הם מסוגלים לשוב ולהתרבות או להתמיין לסוגי תאים שונים. בהתמיינות של תאי הגזע האלה, ניתן לקבל  רקמת עצם, סחוס, שריר ,עצב ושומן כמובן. הכול בהתאם להרכבי חומרים שונים, שבהם מזינים את תאי הגזע, כאשר מגלים אותם בצלחות מעבדה. הרכב מסוים של תוספים לנוזל הגידול של תאי גזע, יגרום להם להפוך לתאי עצם והרכב אחר יגרום להם להפוך לתאי עצב.

 







 

מכאן אתם  וודאי  מבינים שניתן לעשות שימוש אדיר בתאי גזע, כדי לשקם רקמות ואברים פגומים. אלה ישמשו ברפואת העתיד לשיקום איברים לאחר תאונות, פציעות וחבלות , החל מריפוי שברים מורכבים ועד להחזרת תנועה ותחושה של אברים משותקים. הן לשחזור רקמת לבלב יוצרת אינסולין בחולי סוכרת והן לבניית לב ביולוגי חי ופועם אשר יחליף את ליבם הכושל של חולי לב קשים. כל אלה נמצאים כבר היום בשלבי פיתוח ויישום שונים, שעליהם ארחיב את הדיבור בפוסט נוסף בעתיד.

 



 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 30/11/2011 20:16   בקטגוריות הנדסת תאים, חברה, חיים, מדע, פילוסופיה, רפואה, תאי גזע, שומן, ניתוחים פלסטים  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-1/12/2011 08:47
 



122,075
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)