לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

אנשים שהם טפילים וקרציות


 

זה שיש אנשים שהם טפילים וקרציות אינו חידוש. אבל כאן אני רוצה להתייחס לטפילות מאורגנת של התעשייה, ובמיוחד תעשיות הביוטק והתרופות. ומי הפונדקאים של הטפילים? לצערי מדענים תמימים  ומטומטומים. 

 

פנו אלי לא פעם מחברות תעשייתיות ליעוץ על מוצר פוטנציאלי שהם חושבים לייצר. כשציינתי שיעוץ אינו בחינם, קבלתי תשובה שהיא בערך כך: טוב, רק פגישת יעוץ ראשונית. פגישות נוספות תהיינה בתשלום. ככה זה עובד אצלם - חולבים אותך בחינם וממשיכים אחר כך לחלוב מישהו אחר.

 

למדתי לפטור אותם במשפט: אם הייתי יודע שאתם תפרנים הייתי מייעץ בחינם, אך מכיוון שיש לכם - תשלמו על זה כמו שצריך.

 

ובמוסדות המדעיים יושבים מקבלי משכורות שצריכים להצדיק את קיומם על ידי גיוס כספים. והחברות והתעשייה יודעים את זה ומנצלים את זה. הם מבקשים ימי פגישות מאורגנות עם מדענים, כדי ללמוד על שיתופי פעולה אפשריים עם מדענים שיכניסו כספים למוסד. והם מגיעים פמליה של המנכ"ל עם צלם ומצלמת וידאו ומבקשים מהמדען לספר על עבודתו. והמדענים, בעיקר הצעירים שבהם, שופכים את הכל ומפנטזים שהנה חוזה שמן יפול בחלקם. יוצא מזה משהו? קדחת! בסך הכל הם באים לקבל רעיונות ולאמץ אותם בחינם. אני מתעב את זה.

 

ויש לפחות מוסד מדעי אחד שמעסיק ארכי שב"כניק לשעבר, כדי לגייס כספים והשקעות. ומה מבין שב"כניק במדע ובגיוס כספים? בכל אופן, בניכוי משכורתו מרובת האפסים, לא רק שלא ראיתי מכך פרוטה למחקרים שלי, גם לא ראיתי שהוא עזר במשהו למחקר במוסד בכלל. העיקר הוא ארכישב"כניק ידוע...

 

גבירותי רבותי, מתי נלמד לצעוק המלך ערום? מתי נפסיק להיות תמימים? מתי נפסיק להיות פונדקאים של טפילים וקרציות?



 

נכתב על ידי קנקן התה , 6/6/2013 10:42   בקטגוריות תעשיה, ריגול תעשיתי, ניצול, אתיקה ומוסר, חברות מסחריות, חברות תרופות, חברות ביוטק, חיי המדע שלי, טפילים, מדע, מדענים, עולם המדע, על מדענים  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-7/6/2013 18:20
 



דברים שלא ידעתם על הקוסמטיקה שלכם


 



 

 

כשהייתי ממש צעיר ויפה, הספרית שלי רצתה למכור לי משהו מיוחד. היא אמרה במבטא צרפתי: "למרות שהשיער שלך שופע, אני ממליצה לך לחזק אותו. יש לי משהו מיוחד, וואלה" ושלפה אריזה שהכילה 10 אמפולות גדולות שבהן נוזל צהבהב. "אני אשפוך ואמרח לך עכשיו אמפולה אחת על השיער" ולפני שהספקתי לדבר, היא כבר שברה את האמפולה ושפכה לי אותה על השיער.

 

הרגשתי ריח מוכר, כמו זה שנדף מהשיליות שחקרתי ותיארתי בפוסט קודם. "מה את עושה? מה זה מה ששמת לי על השיער?" שאלתי בחרדה. בלי להניד עפעף, היא ענתה לי: "זה משהו פֶּר אֶקְסֶלַנְס. זה אֶקְסטרַקְט (מיצוי) משיליות. יש בו הורמונים וחומרים דליקטֶס, שישמרו את השיער שלך".

 

בהיותי אז חוקר שיליות, התפלצתי לשמע הדבר וכמעט נפלתי מהכיסא. כמובן שלא הסכמתי לרכוש את שארית הערכה, ולרוקן פעם בשבוע על השיער, לפני חפיפה.

 

בשיליה אכן מצויים הורמונים וכל מיני חומרי גידול וצמיחה, אבל לשים את זה על הקרקפת לא הייתי מסוגל. למרות שהספרית חפפה את ראשי לאחר מכן, דמיינתי במשך שעות, ששיליה שוכבת מעל הראש. הגעיל אותי הריח הספציפי שהרגשתי נודף מהראש.

 

האם אתם יודעים מה מכילים המוצרים הקוסמטיים שלכם? האם אתם יודעים מהם סודות השמפו והקרמים שאתם מורחים? אפילו אם אין בהם מרכיבים מהחי, האם ראיתם את האקסטרקט הצימחי הרירי, לפני שהכניסו אותו לקרם שלכם? מראה וריח אקסטרקט כזה בהחלט אינו מלבב. שלא נדבר גם על כל מיני מתחלבים וכל מיני דטרגנטים כימיים שמוכנסים למוצר, ושמידת הבטיחות בשימושם מוטלת לעיתים בספק. אם אתם מאלה שמקפידים שעל המוצר יהיה כתוב "לא נוסה על בעלי חיים", אז אתם משמשים בעצם שפני נסיון.

 



חשבתם מדוע צריך לנסות את הקוסמטיקה בבעלי חיים?                            האם זה כולל מוצר משילית אישה?

                                                                                                       הידעתם שאתם בעצם שפני נסיון של המוצר הזה?

 

אתם משלמים כסף רב על מוצרים טבעיים. אקסטרקט של שיליה למשל, זה מוצר טבעי. האם חשבתם כמה גובים מכם עבור שמפו שמועשר בויטמינים, כמו ויטמין E?

אז שתדעו שאתם זורקים את כספכם לשוא, במחשבה שהם יחזקו את שורשי השיער שלכם. יודעים מדוע? כי מצד אחד אתם חשופים לשיווק אגרסיבי ומצד שני אתם לא יודעים שהויטמינים האלה אינם חודרים כלל דרך השערה. כנ"ל גם לגבי הקרמים שאתם משתמשים לעור הפנים ולגוף. הויטמינים שבהם אינם חודרים לעור. וזלין פשוט ושמן זית יעילים בדיוק כמו תכשירי הגוף והפנים שאתם משתמשים.

 



שפע ויטמינים לקוסמטיקה - ברכה לבטלה?!

 

אגלה לכם עוד סוד: אין הבדל משמעותי בין שמפו זול לשמפו חמישה כוכבים. ההבדל הוא בתוספים הבלתי יעילים שמוסיפים לשמפו היקר, ובבושם שלו. בנוסף, אתם משלמים הון עבור המותג ועבור עלות השיווק האגרסיבי שלו.

 

אתם מוזמנים לצפות בכתבה ששודרה בערוץ 2:  מוצרי קוסמטיקה עולים מאות שקלים

 

 

לאחר שקראתם פוסט זה, אתם יכולים להאמין לי או להמשיך להאמין לקוסמטיקאית שלכם.

 

 

שתהיו לי יפים, אבל קודם כל בריאים.

 

 

תוספת עריכה:

 

הפוסט במומלצים של עמותת ישראבלוג.



תודה לממליצים.

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 5/7/2012 15:46   בקטגוריות קוסמטיקה, שמפו לשיער, קרם פנים, קרם גוף, ויטמינים, בושם, שיליה, הורמונים, שיווק, ביולוגיה, בריאות, חברה, חברות מסחריות, חומר למחשבה, כלכלה, מדע, סגנון חיים, סובייקטיביות, פילוסופיה, תרבות, ביקורת  
31 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של Ghost With a Torch ~ The Torture ב-1/5/2013 23:35
 



פרפטואום מובילה - חשמל זול?


  

 

 את הפוסט הזה אני כותב בהשראת הגזרה הכלכלית, שהממשלה מעניקה לנו כמתנה לקראת החגים. עלייה של 9% (ובמצטבר 25% בחצי השנה האחרונה) במחיר החשמל וזה כנראה לא הסוף (צפויה התייקרות של עוד עשרות אחוזים בשנה הקרובה). בפוסט לא אעסוק בהשלכות הכלכליות והחברתיות וגם לא במחדלי הממשלה בנושא. בזה עוסקת ותעסוק העיתונות בימים אלה למכביר. בפוסט אעסוק בהיבטים מדעיים המראים שניתן לייצר חשמל זול ונקי הרבה  יותר, בעזרת ניצול משאבים טבעיים, כמו אנרגיית השמש, הרוח והמים. כמו כן אתאר לכם מיזם פרטי של הוזלת מחירי החשמל. המיזם הזה מבוסס על הרעיון של "פרפטאום מובילה" כלכלי. זהו רעיון נפלא, שחבל מאוד שאינו מיזם המיושם על ידי המדינה וחברת החשמל, אלא מיזם פרטי למטרות רווח עצמי.    

 

מושג הפרפטואום מובילהלטינית: Perpetuum Mobile) פירושו תנועה נצחית או תנועה מתמדת. החל מימי הביניים המוקדמים, ממציאים מנסים להמציא באופן מעשי מכונה היפוטתית, שתפיק אנרגיה שימושית (למשל חשמל) על ידי עבודה יעילה, מבלי לצרוך אנרגיה חיצונית ללא הפסק. אבל למעשה הרעיון של מכונה כזו הוא בניגוד לחוקי הפיזיקה (החוק הראשון והשני של תחום הנקרא תרמודינמיקה).

 



שרטוט מכונת תנועה מתמדת של villard de honnecourt מסביבות שנת 1230. מקור: ויקיפדיה
  

 

הובא לידיעתי שיזם ישראלי מפתח אמצעי להפקת חשמל ברעיון, שכביכול מזכיר פרפטואום מובילה. הרעיון שלו הוא להפיק חשמל בעזרת חשמל ושהחשמל שיופק יהיה אפילו זול יותר מהחשמל שנוצל (שהיה דרוש ליצירתו). כלומר, לא רק שחשמל יצור חשמל, אלא שהחשמל שיווצר יהיה זול יותר, לכן חברה שתייצר חשמל כזה אפילו תרוויח הרבה כסף. נשמע לכם מעשה כשפים? הפרה של חוקי הפיזיקה? ובכן מדובר כאן רק בפרפטואום מובילה כלכלי.  

 

לפני שאתאר בפניכם את "הפרפטואום מובילה" הפילאי הזה, אקדים ואומר לכם שחשמל שמיוצר על ידי חברת החשמל, אינו ניתן לאגירה ומה שלא מנוצל, למעשה מבוזבז על ידי פליטה של חום בלתי מנוצל. חברת החשמל מתקשה לספק את תצרוכת החשמל של המדינה בימי ושעות העומס, לכן רשות החשמל מעודדת ייצור פרטי של חשמל על ידי גורמים פרטיים, שיספק את התצרוכת הפרטית שלהם עצמם ולמעשה חברת החשמל קונה את עודפי החשמל שהם מייצרים. מדובר בעיקר על ייצור חשמל בעזרת אנרגיה סולארית (אנרגיית השמש) או אנרגיית הרוח.  

 

השימוש באנרגיה סולארית, אנרגית הרוח ואנרגית תנועת מים הן דרכים טבעיות, שהן זולות ונקיות לסביבה מאשר השימוש בדלק או גז. הדרכים האלו דורשות אמנם השקעה ראשונית בבניית התשתית, אך ההשקעה תחזיר עצמה בגדול, לאחר זמן מה.  

 

כאמור, אחת מהדרכים הטבעיות לייצור חשמל, עושות שימוש בניצול אנרגיית השמש (אנרגיה סולארית). למשל, לרוב תושבי המדינה יש דודי שמש המחממים מים בעזרת אנרגיית השמש הנקלטת על ידי קולטי שמש. אולם ניתן גם לייצר חשמל זול, על ידי ניצול אור השמש שמצוי בארצנו בשפע ושל שטח הגגות הבלתי מנוצל.

 


מגדל שמש "סולאר טו" המייצר 10 מגהוואט חשמל לשעה במדבר מוהבי בארצות הברית.  מקור: ויקיפדיה
  

 

גם ניצול אנרגיית הרוח (על ידי טורבינות המוּנעוֹת על ידי הרוח כְּשַׁבְשָׁבוֹת, שכמוהן ניתן לראות ברמת הגולן, היא אחת הדרכים לייצור חשמל זול.  

 


טורבינות רוח ממירות את אנרגיה הרוח לתנועה סיבובית המפעילה גנרטור שמפיק חשמל. מקור: ויקיפדיה

 

דרך טבעית נוספת לייצור חשמל היא הנעת טורבינות חשמליות בעזרת כוח של מפל מיים (אנרגיה הידרואלקטרית). בעולם, רבות הן תחנות כוח המוצבות בתחתית מפלי מים טבעיים ומלאכותיים (סכרים, למשל) המייצרות חשמל זול.  

 


סכר אסואן במצריים המפיק 2.1 ג'יגה וואט חשמל. מקור: ויקיפדיה  

 

בארץ דובר רבות על ייצור חשמל כזה בפרוייקט תעלת הימים. בפרוייקט הזה מדובר על הזרמת מים המבוססת על הפרשי גבהים בין ים סוף לים התיכון. נפילת המים בכוח הכובד תניע טורבינות שייצרו חשמל, ללא צורך בדלק או גז להפעלתן. יתכן שההכרעה הסופית לגבי הפרוייקט הזה, שההשקעה הראשונית לבנייתו יקרה מאוד, תושפע כתוצאה מגילוי שדות הגז (תמר ולוויתן)  החדשים של מדינת ישראל והפרוייקט יגנז סופית.  

 

נחזור אל רעיון המיזם הפרטי של ייצור חשמל זול על ידי "פרפטאום מובילה". למעשה את הרעיון הזה הגה הצייר אֶשֶר כפי שנראה בציורו הבא:



 

אמנם ציור הפרפטואום מובילה הזה של אשר מבוסס על אשליית חוש הראייה, אך הוא מהווה את הבסיס לרעיון של המיזם הפרטי שעליו אני מדבר. הרעיון של המיזם הוא פשוט למדי: מעלים מים למאגר גבוה על ידי שאיבתם בעזרת שימוש בחשמל זול יחסית. כלומר, שאיבת מים בשעות הלילה, כאשר תעריף החשמל זול יותר, ושחרור המים שיזרמו במפל, שיניע טורבינות לייצור חשמל בשעות העומס ביום. רעיון פשוט וגאוני. לא? חשמל "זול" ייצר חשמל "יקר". המיזם הזה יצריך השקעה ראשונית בבנייתו, אך תחשיב שנעשה מורה שההשקעה לא רק תחזיר את עצמה, אלא שתהווה מקור לרווח - היזם ירכוש חשמל זול מחברת החשמל וחברת החשמל תקנה ממנו חשמל יקר בשעות העומס. נשאלת רק השאלה, האם פרוייקט כזה יוזיל את מחיר החשמל לנו כצרכנים? או שֶׁמָּא היזם יגזור קופון וימלא את כיסיו? נחשו את התשובה.  

 

העליה המכאיבה הקרובה במחירי החשמל נובעת לכאורה מעליית מחיר הגז, עקב השיבוש באספקת הגז ממצריים. השאלה אם העלייה הזו במחיר החשמל נובעת ממחדל של הממשלה וכתוצאה מחוסר התייעלות ומונופול של חברת החשמל, נתונה לדיון ציבורי. מן הראוי שתעשה בדיקה בנושא זה על ידי מבקר המדינה, אך הוא עדיין עסוק באסון הכרמל.  

 

הריב על נושא התמלוגים משדות הגז החדשים ומסקנות ועדת שישינסקי, מעכבים את התחלת השימוש במקורות הגז האלה, לעוד 4 שנים לפחות. אך אשאל אתכם את השאלה: האם ההכנסה של המדינה משדות הגז האלה תוזיל את מחיר החשמל, או לפחות תבטל את עליית מחיר החשמל שנובעת מהפסקת הזרמת הגז המיצרי?

 

אתם הציבור תחליטו אם זאת תהייה מחאת הצדק החברתי הבאה. על הממשלות וחברת החשמל לדעת שגם לציבור יש כוח!   

 

***

 

אם נהינתם מפוסט זה וברצונכם לקבל במייל שלכם הודעות על פוסטים מעניינים בעתיד, הנכם מוזמנים להצטרף כמנויים. לשם כך עליכם לבצע פעולה פשוטה  ולמלא את כתובת המייל בתיבה הלבנה, הנמצאת למעלה בצד ימין. לא לשכוח לאשר את המייל שישלח כתגובה.

לידיעה - ההצטרפות כמנוי היא אנונימית ורשימת המנויים מכילה כתובות מייל בלבד, ללא שייכות לשם או לכינוי.

 

נכתב על ידי קנקן התה , 24/3/2012 06:16   בקטגוריות איכות הסביבה, אקולוגיה, חברה, חברות מסחריות, חומר למחשבה, כלכלה, מדע, עתיד כדור הארץ, פילוסופיה, אקטואליה, חשמל, חברת החשמל, אנרגיה, אנרגיה סולארית, אנרגית הרוח, אנרגיה הידרואלקטרית, פרוייקט תעלת הימים, עליית מחירי החשמל, אֶשֶר, פרפטאום מובילה  
63 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   3 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-2/4/2012 09:09
 



לשים קץ להשבתה המתוכננת - המהפכה החברתית הבאה?


 

 

 

הפוסט הזה מובא כהמשך לפוסט -"נס הנורה שדלקה 35 שנה".

 

 עמרי אימבר היפנה את תשומת ליבי לסרט מעניין ושלח לי באדיבותו קישורית לסרט, שנושאו התופעה המכונה בעברית "ההשבתה המתוכננת". להפתעתי גם בסרט הזה מככבת הנורה החשמלית. הסרט דן בקונספירציית הנורה החשמלית כדוגמה לשיטת ההשבתה המתוכננת: השיטה הכלכלית שגייסה את המדע כדי לתכנת את המוצר שקניתם להתקלקל בזמן שנקבע מראש. השיטה הזו נוגעת לא רק לכיסכם, אלא ממלאת את כדור הארץ באשפה בלתי מתכלה, בכמויות עצומות.

 

סרט מעולה זה מספר על תופעה כלכלית מקוממת מאד, שעסקתי בה בפוסט נס הנורה שדלקה 35 שנה - חברות שבונות את מוצריהן באופן שבו אחרי מספר מסויים של שימושים, הם אמורים להתקלקל, ואז יש להחליפם בחדש.

 

ביו יתר הדוגמאות, מסופר על השתלת שבב במדפסות שאתם קונים, אשר משבית את המדפסת בדיוק לאחר מספר דפי הדפסה מוגדר. תוכנה רוסית שמערימה על ספירת הדפים, מחזירה את המדפסת לפעולה, לדאבונם של הייצרנים.

 

כמוכן, גרבי הניילון שלכן תוכננו במקור לחיי נצח בעזרת המצאה של סיב ניילון מיוחד. יצרני הגרביים שלחו את המדענים לפתח סיב חדש, כדי שבגרבי הניילון שלכן תווצרנה "רכבות".

 



 

 

זוהי שיטת ההשבתה המתוכננת שפותחה במאה הקודמת ואשר הובילה לצמיחה כלכלית, על ידי שיווק חמדני וצרכנות פרועה.

 

גבירותיי ורבותיי, חייבים להפסיק את זה! זה לא רק נוגע לכיסכם. התופעה הזו מובילה להרס משאבים ולזיהום כדור הארץ.

כל אחד מכם הוא שחקן בלתי מודע התומך בהשבתה המתוכננת.

 

הסרט מראה שיש דרכים לעצור את השיטה החמדנית והמסוכנת הזו של ההשבתה המתוכננת. חברות השיווק והיצרנים וודאי חוטפים חררה מהפצת כתבות והעלאת המודעות בנושא זה. הם ינסו לומר לכם שנקיטה בדרך אחרת, תחזיר אותנו לתקופת האבן, אולם המקסימום שיקרה היא צריכה שפוייה יותר - כפי שהייתה בשנות השישים במאה הקודמת.

 

האם זו תהייה המהפכה החברתית הבאה? האם השנה החדשה -שנת 2012- תהייה שנת תחילת המפנה.

 

 

עובדות מעניינות בנושא תוכלו לגלות בצפייה בסרט: קונספירציית הנורה החשמלית -להשתמש ולזרוק.

 

53 דקות מזמנכם, עשויות לשנות את הצריכה שלכם ולהוביל לעולם שפוי יותר!!! 

 

אם איכפת לכם - אנא העבירו את הקישורית לסרט לחבריכם ומכריכם. חייבים לעשות מעשה!

 



 

 

שתהייה לכם שנה טובה וירוקה.

  

 

נכתב על ידי קנקן התה , 31/12/2011 10:22   בקטגוריות אתיקה, חברה, חברות מסחריות, מדע, מוסר, מחשבה, סגנון חיים, פילוסופיה, קידמה, תרבות, אקולוגיה, עתיד כדור הארץ  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-24/4/2012 07:05
 



נס הנורה שדלקה 35 שנה - מחיר הקידמה


 

 

נס חג החנוכה הזכיר לי מעשה שאירע לפני שנים אחדות, מעשה בנוּרה.



 

 

 לפני שנים אחדות ביקרנו את משפחת הורי זוגתי ולאחר ארוחת הערב, חשקה נפשנו לשבת במרפסת ולפוש קמעה מחום הקיץ הכבד. להתרענן מן הבריזה הקרירה שנשבה מהים. כשהדלקנו את האור במרפסת, נראה ניצוץ עז והנורה נשרפה. לבקשת חמי החלפתי את הנורה בחדשה. נטלתי את הנורה הישנה כדי לזרקה לפח, אך כשהסתכלתי בה נדהמתי. ראיתי נורה מוזרה, שחוטי הלהט שבתוכה עבים מאד - הרבה מהרגיל בנורות של ימינו. כששאלתי את חמי מה זאת הנורה המוזרה הזו, הוא ציין שאת הנורה הזו הביא בעליה לארץ מפולין, ומאז דלקה במרפסת 35 שנה! באמת 35 שנה תמהתי? כן, ענה חמי, בקיץ ובחורף, בחום ובקור, ביובש ובלחות, במשך זמן זה.

 

מיותר לציין שהנורות החדשות שהוחלפו מאז בקצב, נשרפו כל אחת, לאחר מספר לא רב של חודשים. מה מוסר ההשכל? הקידמה לא הביאה לנו נורות מאריכות ימים. הקידמה בעצם התבטאה בייצור נורות בעלות חיי מדף קצרים. מדוע? כי הייצרנים מעוניינים שנצטרך לרכוש נורות בתדירות. מנורות שמשך חייהן 35 שנה, לא מרוויחים.

 

הדבר נכון לכל מוצרי החשמל והאלקטרוניקה כיום. מקרר שרכשנו, החלפנו רק לאחרונה במצב תקין, לאחר למעלה מ-20 שנה, ללא צורך באף תיקון. כשקנינו מקרר חדש מאותו יצרן, נאמר לנו שהמקררים החדשים כבר אינם מיוצרים בארה"ב, אלא באחת מארצות המזרח הרחוק. "תשכחו מכך שהמקרר החדש יפעל ללא תיקון גם רבע מהזמן שפעל המקרר הישן שלכם". כך אמר המוכר. 

 

בעבר רכשנו גם מכשיר טלביזיה, שפעל ללא תקלות כמעט 16 שנה. החלפנו אותו, כי רצינו מכשיר עם מסך גדול יותר. באותם ימים, ההבדל בין מכשיר טלביזיה טוב למכשיר גרוע, היה ההבדל בין מכשיר שפעל 8 שנים לבין מכשיר שפעל הרבה מעבר לכך. מה קורה היום? מציעים לנו מכשירים עם הרבה פיצ'רים, אך מה משך חייהם?

 

חברות הסלולר גם הן רוצות לגזור עלינו קופון והן מפתות אותנו לשדרג כל העת למכשירים עם פיצ'רים משוכללים כהנה וכהנה. רבים לא עומדים בפיתוי ומשדרגים. יש גם כאלה שסתם רוכשים מכשיר נוסף. אך מה לגבי אנשים כמוני? אנשים שמסתפקים בטלפון למטרה העיקרית שלו - תקשורת קולית ואולי תוספת של מצלמה ואפשרות לשמוע קצת מוסיקה טובה. אל דאגה, לחברות הסלולר יש פיתרון לאנשים עקשנים כמוני. למכשירים שהם מוכרים יש משך חיים קצר. כשהם נופלים או טובעים באמבטיה, סביר מאד להניח שהם יהיו זקוקים לתיקון. אך אבוי, התיקון לאחר תקופת האחריות הקצרה, עולה הרבה כסף. "לא שווה לך לתקן. רק כדי לראות מה לא בסדר עם המכשיר, יעלה לך כך וכך... וזה עוד לפני התיקון והחלפים - כדאי לך לשדרג למכשיר חדש!" כך מודיע לך סוכן המכירות. ואם לא זה המצב, אז בוודאי קרה לכם שהמטען התפרק. "כבר לא מייצרים יותר מטענים עם חיבור מתאים לטלפון שלך" מודיע לך בחגיגיות איש השירות, "נעשה לך מחיר למכשיר חדש". אם גם זה אינו המצב והסוללה הלכה לעולמה לאחר שנה. אומרים לך קנה מכשיר חדש, עם אותם טיעונים כמו לגבי המטען. ואז אתה גם מגלה לתדהמתך, שלסוללה הישנה שמכרו לך עם המכשיר שקנית, היה תאריך תפוגה שעמד להסתיים חודש לאחר הקנייה ובעצם לא יכולת לדעת על כך, כי אם היית מסיר את המדבקה שמכסה על התאריך, הייתה מתבטלת האחריות. אז איפוא לעזאזל האחריות? עזוב שטויות - קנה מכשיר חדש!

 

גבירותיי ורבותיי, ככה עובדת הקידמה לא רק לגבי מכשירים. הדבר נכון גם לגבי  קוסמטיקה ותרופות. אף פעם לא תקבלו שמפו נגד קשקשים, שיחסל לתמיד את קשקשיכם. גם אם יהיה מדען שימציא שמפו כזה, החברה המובילה בשוק תקנה מהמדען את הפטנט להמצאתו, בעבור נזיד עדשים ותגנוז אותו. האמינו לי שאני יודע היטב מה שאני אומר. תגידו, איזו חברה תסכים לייצר שמפו שימגר  את הקשקשים  לאחר חפיפה אחת? במקרה כזה, הרי משפורפרת שמפו אחת שתמכור החברה, יחוסלו הקשקשים של הקונה ושל משפחתו ושל חבריו ושל......

  

מדוע חברות התרופות אינן משקיעות במחקר רפואי כדי לרפא מחלות נדירות? מדוע חברות התרופות אינן משקיעות במחקר של מדענים לפיתוח תרופות יעילות יותר, כנגד מחלות נפוצות במדינות העולם השלישי העניות?

 

ניחשתם נכון. כי חברות התרופות המגלגלות מיליארדים רוצות:

 

 

 

 

         להשקיע כמה שפחות....

  

   

  

 

 

 

 

         ולהרוויח כמה שיותר.  

 

 

 

  

 

אז קוראים יקרים זהו מחיר הקידמה. נורות שיאירו לכם 35 שנה כבר לא יהיו לכם. לפחות עדיין יתכן שהחנוכיות שלכם יאריכו ימים. לעת עתה.

 

 

אז שיהיה לכם חג אורים שמח!

 



נכתב על ידי קנקן התה , 19/12/2011 23:10   בקטגוריות חברה, חיים, מדע, מוסר, מחשבה, פילוסופיה, רפואה, חברות מסחריות, אתיקה, חברות תרופות, קידמה, ביקורת, חנוכה, כלכלה  
20 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-5/3/2015 00:53
 



122,072
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)