לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

אנשים שהם טפילים וקרציות


 

זה שיש אנשים שהם טפילים וקרציות אינו חידוש. אבל כאן אני רוצה להתייחס לטפילות מאורגנת של התעשייה, ובמיוחד תעשיות הביוטק והתרופות. ומי הפונדקאים של הטפילים? לצערי מדענים תמימים  ומטומטומים. 

 

פנו אלי לא פעם מחברות תעשייתיות ליעוץ על מוצר פוטנציאלי שהם חושבים לייצר. כשציינתי שיעוץ אינו בחינם, קבלתי תשובה שהיא בערך כך: טוב, רק פגישת יעוץ ראשונית. פגישות נוספות תהיינה בתשלום. ככה זה עובד אצלם - חולבים אותך בחינם וממשיכים אחר כך לחלוב מישהו אחר.

 

למדתי לפטור אותם במשפט: אם הייתי יודע שאתם תפרנים הייתי מייעץ בחינם, אך מכיוון שיש לכם - תשלמו על זה כמו שצריך.

 

ובמוסדות המדעיים יושבים מקבלי משכורות שצריכים להצדיק את קיומם על ידי גיוס כספים. והחברות והתעשייה יודעים את זה ומנצלים את זה. הם מבקשים ימי פגישות מאורגנות עם מדענים, כדי ללמוד על שיתופי פעולה אפשריים עם מדענים שיכניסו כספים למוסד. והם מגיעים פמליה של המנכ"ל עם צלם ומצלמת וידאו ומבקשים מהמדען לספר על עבודתו. והמדענים, בעיקר הצעירים שבהם, שופכים את הכל ומפנטזים שהנה חוזה שמן יפול בחלקם. יוצא מזה משהו? קדחת! בסך הכל הם באים לקבל רעיונות ולאמץ אותם בחינם. אני מתעב את זה.

 

ויש לפחות מוסד מדעי אחד שמעסיק ארכי שב"כניק לשעבר, כדי לגייס כספים והשקעות. ומה מבין שב"כניק במדע ובגיוס כספים? בכל אופן, בניכוי משכורתו מרובת האפסים, לא רק שלא ראיתי מכך פרוטה למחקרים שלי, גם לא ראיתי שהוא עזר במשהו למחקר במוסד בכלל. העיקר הוא ארכישב"כניק ידוע...

 

גבירותי רבותי, מתי נלמד לצעוק המלך ערום? מתי נפסיק להיות תמימים? מתי נפסיק להיות פונדקאים של טפילים וקרציות?



 

נכתב על ידי קנקן התה , 6/6/2013 10:42   בקטגוריות תעשיה, ריגול תעשיתי, ניצול, אתיקה ומוסר, חברות מסחריות, חברות תרופות, חברות ביוטק, חיי המדע שלי, טפילים, מדע, מדענים, עולם המדע, על מדענים  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-7/6/2013 18:20
 



פתאום הופכים אותנו לחולים כרונים



 

פתאום מישהו במשרד הבריאות וקופות החולים מחליט לשנות את ערכי בדיקות הדם הנורמליות. מאותו רגע, אתם שנחשבתם עד כה לבריאים על פי בדיקות הדם שלכם, עשויים להיות מוגדרים כחולים כרוניים. האם יש לזה תמיד בסיס רפואי מדעי, או שעומדים מאחורי זה גם אינטרסים כלכליים? בכל מקרה, ברגע שבתיק הרפואי שלכם אתם מוגדרים כחולים כרוניים, אתם לא רק עשויים להדרש לצרוך תרופות. זה משנה גם את עלות ביטוחי החיים והבריאות שלכם. גם התביעות שלכם לביטוחי בריאות וביטוחי סיעוד עשויות להדחות, למרות ששילמתם דמי ביטוח במשך תקופה ארוכה. 





מקור התמונה: ויקיפדיה

  

 

כיצד נקבעו מהם ערכי בדיקות הדם הנחשבים לנורמאלים?

 

נשאלת השאלה כיצד נקבע תחום הנורמה לגבי מדדי הבדיקות הרפואיות השונות? הרפואה אינה מדע מדויק לגמרי, והגבולות אינם נקבעים שם בדיוק נמרץ כמו בפיזיקה, לגבי נקודות הקיפאון, והרתיחה של נוזל זה או אחר.

 

ברפואה ה"נורמאלי" מוגדר לאחר שמודדים ערך מסוים בדם של אלפי אנשים בריאים. כאשר מסכמים את הנתונים הסטטיסטים של מדגם הנבדקים, התוצאות מתפלגות בטווח מסויים של ערכים. באופן שרירותי לחלוטין, נקבע שטווח הערכים הנורמאלי והתקין הוא הטווח של הערכים הנמדדים ב-95% מהנבדקים הבריאים. הערכים של-5% מהנבדקים הבריאים שנמצאים בשוליים, כלומר בערכי הקצה הנמוכים או הגבוהים של הטווח, נחשבים לחריגים. לכן, הגדרת "נורמאלי" ברפואה הם ערכי הבדיקות הנמצאים בתחום הרחב של התוצאה השכיחה לגבי 95% מהאוכלוסייה הבריאה, או לפחות אלה שבהם לא התגלתה מחלה כל שהיא.

  

לפתע מסתבר שמה שנחשב לפני מספר שנים ואפילו לפני מספר ימים ל"נורמאלי",  מבחינת רמות הכולסטרול בדם, או של הסוכר, או של לחץ הדם - כבר אינו נורמאלי ותקין. המשמעות המיידית לכך היא שמספר גדול יותר של אנשים שנחשבו עד כה "בריאים", הופכים פתאום מבחינתו של הרופא המטפל לכאלה שיש להם גורם סיכון, ויותר מכך לחולים כרוניים שיש צורך לטפל בהם כדי להחזירם "לתחום הנורמה".

  

 

היסטוריית השינויים בערכי הכולסטרול הנחשבים לנורמאלים

  

לפני עשרות שנים, רמות כולסטרול בדם הנמוכות מ-280 מיליגרם לדציליטר, נחשבו לנורמאליות ותקינות. לאחר מכן, מחקריהם של החוקרים זוכי פרס-נובל Brown ו-Goldstein, הראו קשר ביולוגי בין כולסטרול ומחלות לב. בעקבות המחקר הזה, התברר לפתע שאלה עם רמת כולסטרול העולה על 240 מיליגרם לדציליטר נמצאים בסיכון גבוה למחלות לב בעתיד. לכן,בשנות ה-60 רמת הכולסטרול הנורמלית הורדה למתחת ל- 222 מיליגרם לדציליטר; בסוף שנות ה-70 הורידו את הרמה הנורמלית לתחום של מתחת ל- 210-215 מיליגרם לדציליטר.

 

ואז לאחר התעוררות שוק תרופות הסטטינים להפחתת כולסטרול,בשנת 1987, חברות התרופות מימנו סכומי עתק עבור מחקרים רפואיים שבחנו האם יש שיפור מובהק בתחלואת הלב ובתמותה ממנה, כתוצאה מהפחתת רמת הכולסטרול, על ידי שימוש בסטטינים.

 

בתחילת שנות ה-90 התברר ללא ספק שהפחתת רמת הכולסטרול ל-200 מיליגרם לדציליטר, משפרת דרמטית את מצב כלי הדם והלב ואת הסיכון למחלות לב ושבץ מוחי. לאחר מכן, הרף העליון החדש הופחת ל-180 מיליגרם לדציליטר, וכנראה שזה אינו סוף פסוק.

 

לסיכום, ראינו שערך כולסטרול תקין בדם הורד ממתחת ל-280 ל- 240 ואז ל-222 ואז ל- 210 וכיום ל-180.

 

היום כבר פחות מתיחסים לערך של הכולסטרול הכללי, כי הוא מכיל גם "כולסטרול טוב" (HDL) וגם "כולסטרול רע" (LDL). עד לאחרונה הערך המקסימאלי הנורמאלי של הכולסטרול הרע היה  120 מיליגרם לדציליטר. כיום כבר הורידו את הערך הנורמאלי למתחת ל-100 וכבר מכוונים לרמת כולסטרול-LDL הנמוכה מ-70 מיליגרם לדציליטר, לאלה הנמצאים ברמת סיכון מוגברת למחלות לב, בגלל השמנה, יתר לחץ דם או סוכרת. האם זה הסוף? הרי אפשר להוריד עוד עם שימוש בתרופות.

 

מסתבר שמלבד הכולסטרול הרע, מצטרפים הטריגליצרידים כגורם סיכון נוסף למחלות לב ושבץ מוחי. עד לאחרונה הערך הנורמלי של הטריגליצרידים היה מתחת ל- 180 מיליגרם לדציליטר, וכיום הורידו אותו כבר ל- 150 מיליגרם לדציליטר.

 

 

ומה לגבי רמת הסוכר בדם?

 

חשוב לאבחן סוכרת מוקדם ככל האפשר, אפילו בשלב שהנבדק אינו חש תחושות יוצאות דופן. שכן ככל שמקדימים לאבחן סוכרת ולטפל בה, כך נחסכות ונמנעות פגיעות קשות בעתיד: כמו מחלות לב, שבץ מוחי, אי-ספיקת כליות, פגיעה בראיה, ירידה בתחושה העצבית, מחלות כלי-דם קשות ולכן קטיעת איברים.

 

רק לפני כ- 30 שנה, החליטו מומחים בתחום הסוכרת שתחום הנורמה העליון לגבי בדיקת סוכר בצום, הוא 140 מיליגרם לדציליטר. פרוש הדבר היה שאם הנבדק נמצא עם רמת סוכר גבוהה יותר בדמו, הוא נחשב לחולה סוכרת.

 

עשר שנים לאחר מכן, החליט פּאנֶל של מומחי סוכרת להוריד את רף הנורמה העליון של הסוכר מ-140 ל-126 מיליגרם לדציליטר, וכמו כן הגדיר תחום "אפור" חדש לגבי אלה המוגדרים כקדם-סוכרתיים שערך הגלוקוזה בדמם הוא 110 עד 125 מיליגרם לדציליטר.

 

ממש לאחרונה, החליט איגוד הסוכרת האמריקני ( ADA), ובעקבותיו משרד הבריאות שלנו,  להנמיך את הרף העליון התקין ל- 100 מיליגרם לדציליטר. משרד הבריאות שלנו מיהר לאמץ החלטה זו.

 

שוב, גם מה שנחשב לרמת סוכר תקינה בצום ירד מ-140 ל-120 ואז ל-110 וכיום ל-100. 

 

 

הסאגה וההיסטרֶיה החדשה של ויטמין D

 

ויטמין D חשוב ביותר להתפתחות העצמות ושמירת תקינותם. חוסר בויטמין זה יכול לזרז גם התפתחות מחלות ותסמינים רפואיים אחרים. ליצירת ויטמין D ברמה תקינה דרושה חשיפה לאור השמש.

 

בשנות החמישים בארץ, נהגו לתת לילדים ויטמין D, בצורה של שמן דגים, שהיה לו טעם איום ונורא. ההורים נאבקו עם ילדיהם וכדי לשכנע אותם לשתות את שמן הדגים הזה, ערבבו אותו עם מיץ והוסיפו סוכריה כדי לסלק את הטעם המזויע.

 

לקראת סוף שנות החמישים, הגיעו למסקנה שאין צורך להמשיך לתת את שמן הדגים לילדים, כי ארצנו שטופת שמש ולכן אין מחסור בויטמין D.

 

לפני כ-3 שנים, פרצה היסטֶריה, כשפתאום גילו שלרוב האנשים בארץ יש מחסור רציני עד חמור בויטמין D. רופאת המשפחה שלי שלחה אותי לעשות בדיקת דם וערך רמת ויטמין D בדם שלי היה 13 יחידות (ננומול לליטר). מתחת ל- 30 יחידות נחשב למחסור, ומתחת ל-10 יחידות נחשב למחסור חמור ביותר.

 

בעיקבות הבדיקה, רופאת המשפחה נתנה לי הוראה להתחיל לקחת 3 כדורים ליום של ויטמין D (אפשר לקחת גם בטיפות, אך זה פחות נוח). ויטמין זה עולה לי עשרים וכמה שקלים לחודש, כי יש לי ביטוח משלים. לאחר 3 חודשים, בדיקת הדם שלי הראתה שרמת ויטמין D שלי עלתה מ-13 יחידות ל-26 יחידות. עדיין מעט מתחת לנורמה, אך משתפר. קיבלתי הוראה להמשיך לקחת את הכדורים כל חיי, אך הוראה חדשה של הנהלת קופת החולים לרופאים הייתה שאין צורך יותר לבצע מעקב בדיקות דם תקופתיות, לאלה שלוקחים ויטמין D. מטעמי חיסכון כמובן.

 

לפני כחודש רופאת המשפחה שלי נתנה לי בכל זאת הפנייה לבדיקת דם לויטמין D. הערך של ויטמין D שלי עלה פלאים, ל- 56 יחידות. שמחתי מאוד, כי הרי זה ערך גבוה בהרבה מהרף הנורמאלי שהיה 30 יחידות. לתדהמתי גיליתי שהעלו גם את רף הערך הנורמאלי התקין מ- 30 יחידות ל- 75-250 יחידות. פתאום רמת הויטמין D שלי שהיא גבוהה לפי הקריטריונים שמלפני 3 שנים, הפכה היום לחוסר. בגלל שינוי הערכים הנורמאלים, אני צריך להכפיל את כמות הכדורים שאני לוקח ליום. זה אומר שבמקום עשרים ומשהו שקל, אני צריך לשלם כמעט 50 שקל לחודש. האם זה הסוף? אולי בעוד שנה יחליטו שגם 75 יחידות זה חוסר.

 

 

מה משמעות הדברים?

 

בגלל שינוי ערכי התקן הנורמאלים של בדיקות הדם, יותר אנשים נחשבים היום  לאנשים בסיכון. עד כמה שהדברים נשמעים מאיימים, אין פירושם בהכרח שהאוכלוסייה נעשית חולה יותר, או שתהפוך לחולה יותר. אז אם זו דרך לשמור על עצמנו יותר בדיאטה נכונה, דיינו. אבל פתאום, ביום בהיר אחד, בגלל השינוי בערכי התקן הנורמאלים של בדיקות הדם, הרבה אנשים הופכים מסטטוס של בריאים לסטטוס של חולים כרוניים.

 

האם שינוי תקן ערכי הבדיקות הנורמאלים נובע בהכרח רק בשל בסיס מחקרי עובדתי, או שאולי פועלים כאן גם אינטרסים אחרים?

 

יש לזכור שחברות התרופות הן אלה שמממנות נתח גדול מאוד של המחקר הרפואי.לפיכך, מתעוררת המחשבה שמא חברות התרופות המעוניינות להרחיב את נתח האוכלוסייה הנזקק לתרופותיהן וצורך אותן במיטב כספו - הן הכוח המניע מאחורי המגמה הזו, של שינוי תחום הנורמה של בדיקות הדם. אי אפשר להתעלם מכך שיותר ויותר אנשים שנחשבו לבריאים, מוצאים עצמם לפתע כזקוקים לטיפול תרופתי. אי אפשר להתעלם שבעקבות זה, חברות התרופות מכפילות ואפילו משלשות את הכנסתן.

 

 

ומי עוד מרוויח מכך? חברות הביטוח!

 

משינויי ערכי הנורמה של בדיקות הדם מרוויחות גם חברות הביטוח. נניח שאתם נוסעים לחו"ל ומשלמים פרמיה יומית מסויימת עבור ביטוח רפואי בחו"ל. אם לפתע שינוי ערכי הנורמה של הבדיקות הופך אתכם לבעלי סיכון או לחולים כרוניים, הפרמיה היומית עבור ביטוח רפואי נוסקת פלאים. אם תמשיכו לשלם רק את התעריף הרגיל וחלילה תקבלו התקף לב בחו"ל, חברת הביטוח תסרב לשלם עבור הטיפול והאישפוז, כי פתאום יש לכם כולסטרול גבוה, שלא דיווחתם עליו.

 

 

מקור התמונה

  

 

כמובן שאם גם לא עברתם לפני הבדיקות חיתום רפואי, תשלמו בגלל כולסטרול גבוה פרמיה גבוהה בהרבה עבור ביטוח בריאות משלים, עבור ביטוח סיעודי ועבור ביטוח חיים. אם לא ידעתם שלפתע הפכו אתכם לאנשים בסיכון ולא דיווחתם לחברת הביטוח, במתכוון או שלא במתכוון - לא תקבלו פרוטה בתביעות עבור מחלות רבות, שיש קשר ביניהן לבין כולסטרול גבוה.

 

כל הכסף ששילמתם לחברת הביטוח במשך שנים רבות יֵרד לטמיון. הבנתם את זה?

 

 

מה המסקנה מפוסט זה?

 

יתכן שלמגמת שינוי ערכי בדיקות הדם הנחשבים לתקינים, יש לכאורה אינטרסים כלכליים ולא רק בריאותיים. ייתכן שצריך לחדול לבחון את בדיקות הדם במושגים של ערכים "נורמאליים", אלא במונחים של ערכים שצריך לשאוף אליהם. יתכן שיד המחליטים במערכת הבריאות קלה על ההדק.

 

יש לוודא שההחלטה לשנות את תחום ערכי הנורמה מבוססת באמת על נתונים מדעיים רפואיים מוצקים. ועד שאין נתונים המוכיחים מעבר לכל ספק שהגעה לתחומי הערכים החדשים  מביאה עימה יתרונות בריאותיים, יש להתייחס אליהם כהמלצה בלבד, לערכים שיש רק לשאוף אליהם. כי לתרופות יש גם תופעות לוואי.

אך האם לנו כמבוטחי בריאות יש את הכלים להעריך בעיה זו? ודאי שלא. אנחנו תלויים לחלוטין בהחלטות משרד הבריאות. 

 

אין ספק שלקיחה של תרופות סטטינים למי שיש כולסטרול גבוה באמת, מורידה את הסיכון להתקף לב או לשבץ מוחי. אבל לקיחה של סטטינים יכולה לפגוע באופן בלתי הפיך במסת השרירים ואפילו בתפקודי הכבד. לכן, הקדמת לקיחת סטטינים בגלל הורדה מתמדת של רף ערך הנורמה של הכולסטרול - עשויה להיות גם לא מוצדקת בגלל תופעות הלוואי.

 

במשרד הבריאות אומרים שהשינוים של רף ערכי הבדיקות נובעים מהחלטה מושכלת של מומחים. אך האם אין להתייחס להחלטות המושכלות האלה בחשדנות - בעיקר מפני שהן משתנות כל הזמן מהיום למחר?

 

לצורך גילוי נאות, אינני רופא אך אני ביוכימאי ומדען העוסק במקצועות הרפואה.

 

 

תוספת עריכה (טיפ):

רבים לא יודעים זאת, אבל לבדיקת שומנים (כולסטרול וטריגליצרידים) בדם, יש צורך בצום של 12 שעות! בצום של 8 שעות, הבדיקה עשויה להראות ערכים גבוהים יותר, שיעברו את סף הנורמה. אז אם אתם לא רוצים שירשם בתיק הרפואי שלכם שאתם בסיכון בריאותי, תקפידו על צום של 12 שעות לפני הבדיקה, ותשתו הרבה מים. 

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 2/6/2012 09:54   בקטגוריות משרד הבריאות, בדיקות דם, ביוכימיה, בריאות, דעה אישית, חברה, חברות תרופות, חברות ביטוח, חומר למחשבה, כלכלה, מדע, פילוסופיה, רפואה, תרבות, ביקורת  
24 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   3 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-24/12/2012 13:37
 



ספיח - הקונספירציות


 

 

הפוסט סודות צמחי המרפא היה בין מומלצי עמותת ישראבלוג ועורר עניין רב, לפחות על פי מספר הכניסות. בעקבותיו הצטרפו לבלוג מנויים חדשים. כפי שהבטחתי, שלחתי למנויים במייל חומר נוסף בתחום צמחי המרפא, התבלין ותרופות סבתא.

 

הפוסט הנוכחי הוא סָפִיחַ לפוסט שעסק בצמחי המרפא. למי שלא נתקל במילה, סָפִיחַ הוא דבר שנספח לדבר אחר ובמקרא הוא מופיע  בפסוק "אֵת סְפִיחַ קְצִירְךָ לֹא תִקְצוֹר" (ויקרא כה ה). הכוונה לתבואה או גידול אחר הצומחים מאליהם מן הגרגרים שנשרו או שנתפזרו בשעת קציר קודם, בלי חרישה וזריעה. בהלכה סְפיחים  הם כינוי כללי לכל גידולי קרקע נאכלים שצמחו מאליהם בשנת השמיטה. אז הרי הספיחים:

 

 

 

 

סטירה: על נטורופאתים שמחליפים תבלינים בתרופות.

 

הנטורופאתים הכו עם שחר

הפשיטה החלה עם עלות השחר. שוטרי יחידת הימ"מ דפקו על הדלת ונכנסו מהחלון. החשוד נתפס במיטתו ורוסן ללא הפעלת אלימות באמצעות שוקר חשמלי ואלות גומי
 

הפשיטה החלה עם עלות השחר. שוטרי יחידת הימ"מ דפקו על הדלת ונכנסו מהחלון. החשוד נתפס במיטתו ורוסן ללא הפעלת אלימות באמצעות שוקר חשמלי ואלות גומי. בדירה עצמה התגלו מאות שקיקים קטנים המכילים חומרים צמחיים כתושים ממינים שונים. החשוד הובל כלאחר כבוד לתא המעצר, והובא כבר ביום המחרת בפני השופט.

 

שופט: "מר אלבל, אתה נאשם בכך שבדירתך התגלה מספר רב של חומרים צמחיים בעלי פעולות מסוכנות על הגוף. האם אתה מודה?"

הנאשם: "לא, כבוד השופט."

שופט (מרים גבה): "מה יש לנציג הפרקליטות לומר בנושא?"

הפרקליטות, מחלקת ניירות לנאשם ולשופט: "כבוד השופט, ברצוננו להציג בפניך מאמר החושף את מידת המסוכנות הטמונה בתמציות שהנאשם רקח בביתו. התפרסם באתר חדשות מכובד, כך שהכל אמת ובדוק."

השופט מעיין בתדפיס בעיניים רחבות. פונה לנאשם: "האם אתה מודה שהחזקת בביתך את החומרים הללו?"

הנאשם, מתגונן: "כן, כבוד השופט, אבל הם לא מזיקים!"

הפרקליטות, לשופט: "תשאל אותו על הכוסברה. שני קילו מצאנו אצלו בבית!"

השופט קורא את הכתוב. פונה לנאשם: "כתוב כאן שכוסברה מנקה את הכבד ממתכות רעילות, מתרופות ומחומרים כימיים."

הנאשם: "כן, אדוני השופט, מה הבעיה?"

השופט: "הכבד אמור לנקות את התרופות והחומרים הכימיים מהדם בכוחות עצמו. זה התפקיד שלו והוא עושה את זה טוב. אתה חילקת ללקוחות שלך חומר שמתגבר את הפעילות הכימית של אחד האיברים החשובים ביותר בגוף, ואתה לא מבין מה הבעיה? מה אם הכבד יתחיל לנקות מהדם חומרים כימיים חשובים כמו סוכרים? ככה לשחק עם הגוף?"

הפרקליטות, מתנשפת ככלב ציד: "שאל אותו על הלואיזה. על הלואיזה!"

הנאשם, מחייך בביטחון: "כבוד השופט, לואיזה לא יכולה להזיק. זה פשוט לא באופי שלה."

השופט מעיין בחומר: "לואיזה… מסייעת לנקות את הנפש ומערכת העצבים. משרה עלינו אווירה של רוגע ושלווה…"

השופט מנחית את הדפים בחבטה על הדוכן, פונה לנאשם: "אדוני, האם אתה מבין שאתה כחוט השערה מהעמדה לדין על החזקת חומרים פסיכו-אקטיביים מסוכנים לציבור?"

הנאשם מתחיל לרעוד: "אבל כבוד השופט, זאת רק לואיזה…"

השופט: "כתוב לי כאן שחור על גבי לבן. מאמר של… נטורופאת, כמוך. הלואיזה שלך משפיעה על מערכת העצבים המרכזית. חומרים שכאלו גורמים בדרך-כלל להזיות, לשיכחה, לערפול חושים, לבלבול. ואני לא מתייחס אפילו להשפעות על הנפש האלמותית של האדם שאתם מייחסים לה. לאן זה מוביל אותה? לגן-עדן? לגהנום?"

השופט רוכן קדימה, ממתיק קולו: "אני מבין שאתה מוכר את החומרים האלה ללקוחות שלך, אדוני. האם אתה לפחות מזהיר אותם בנוגע לתופעות הלוואי הצפויות להם, בעולם הזה והבא?"

הנאשם, מתחיל לרעוד: "אין תופעות לוואי, כבוד השופט. נשבע לך, זה הכל בטוח במאה אחוז."

הפרקליטות: "דבר איתו על הג'ינג'ר! על הג'ינג'ר!"

השופט, מסתובב לפרקליטות ברוגז: "אתם מוכנים להפסיק עם זה?"

מסתובב בחזרה לנאשם: "כתוב כאן שג'ינג'ר מחסל כל חיידק ומזיק שחודר לגוף. בפני עצמו זה מספיק גרוע – הגוף מלא בחיידקים טובים שעוזרים לו לעכל מזון ולהילחם בחיידקים הרעים. אתה הורג כאן את כולם ביחד. אבל יכולות החיסול שלו מסקרנות אותי. האם הוא הורג וירוסים?"

הנאשם, מופתע: "אני לא יודע, כבוד השופט."

השופט: "מה לגבי פטריות?"

הנאשם: "אני לא יודע, כבוד השופט. בקורס נטורופאתים לא לימדו אותי על זה."

השופט: "מה לגבי טפילים חד-תאיים כמו המלאריה?"

הנאשם, ביאוש: "באמת שאני לא יודע. בקורס סיפרו לנו רק שג'ינג'ר הורג כל מזיק."

השופט חובט על שולחנו עם הפטיש בגועל: "חמור מאד! אם הג'ינג'ר הורג כל מזיק, לגוף לא יהיה זמן לפתח חיסון טבעי, וזה עלול לשבש את כל מערכת החיסון של הגוף. ברור לי, אדוני, שאתה מתעסק כאן עם חומרים ברמת סיכון גבוהה, ומוכר אותם כאילו היו תבלינים פשוטים!"

השופט עוצר, חוכך בדעתו: "אדוני, אני נאלץ להאריך את משך המעצר שלך, עד שהפרקליטות תגבש כתב אישום על סחר בסמים ותרופות לא-חוקיים, שעלולים לגרום נזק אמיתי לבריאות הציבור."

הנאשם, בתחינה: "כבוד השופט, זאת רק נטורופאתיה. לא צריך לקחת הכל כל-כך מילולית. לפעמים קצת מגזימים, קצת מפריזים. בכל זאת, אנחנו לא כמו הרפואה המערבית."

השופט: "אבל כתבתם במדור בריאות ב- Ynet שלתבלינים יש את כל היכולות הללו. האם אתה מנסה לרמוז, אדוני, שאתם הטעיתם ציבור שלם במכוון רק בשביל לקבל כמה כותרות עלובות בעיתון?"

הנאשם, ברגליים רועדות: "כבוד השופט, בבקשה, תהיה הגיוני. אף אחד לא מאמין לכל מה שכתוב במדור בריאות בעיניים עצומות."

השופט, מחייך בשפתיים חשוקות: "אם לא נאמין לנטורופאתים, למי נאמין?"

הנאשם, עיניים מתרוצצות, טיפות רוק ניתזות מהפה: "לרופאים, כבוד השופט! עזוב אותך מהכתבה הזאת, אין כמעט מחקרים רפואיים שתומכים בה. ומה זה נפש בכלל? אף אחד לא יודע ולא בדק את זה. וראית על מה הם מסתמכים כהוכחה לכך ששמן זית עוזר לפוריות הגבר? על הרמב"ם, כבוד השופט. הרמב"ם, מלפני תשע-מאות שנים. אני שואל אותך, כבוד השופט, זאת באמת כתבה שצריך להתייחס אליה ברצינות?"

השופט מנחית את הפטיש בזעם על השולחן: "זה מספיק! הניסיונות העלובים שלך להתחמק מאחריות לא יצליחו. אני שולח אותך להארכת מעצר. הפרקליטות תגבש כתב אישום על מכירה ושידול לשימוש לא-אחראי בחומרים מסוכנים בעלי פעילות רפואית."

פונה לפרקליטות: "קחו אותו מכאן."

הנאשם נגרר לדלתות האולם כשהוא צורח ומתפתל. הדלתות נסגרות מאחוריו. שקט פתאומי משתרר בחלל האולם. השופט מעסה רקותיו בעצבים קלים ופונה לפרקליטות –

"תביאו לי כוס תה בבקשה לפני הדיון הבא."

הוא משתהה, חוכך בדעתו, ומוסיף, "ואל תשכחו להוסיף לואיזה. בשביל הנשמה."

 

מקור מאת רועי צזנה: http://www.hayadan.org.il/naturopathy-on-a-trial-0609119/

 

 

ההשראה לקטע הסטירי הזה הוא המאמר ההזוי שפורסם על ידי נטורופאת בשם אלעז יוסף. שם המאמר הוא 

שוּמר נגד גזים - תבלינים שמחליפים תרופות.

 

שתקצירו: סובלים מכולסטרול גבוה? רוצים להגביר את הפוריות? סתם כואבת לכם הבטן? לא חייבים לרוץ לארון התרופות - אפשר פשוט לגשת למדף התבלינים. איך תדעו להתאים בין הבעיה לתבלין וכיצד יש לצרוך אותם? מדריך.

 



 

*** 

 

 

 

תאורית הקונספירציה על רשות המזון והתרופות האמריקאית

 

כשהסתכלתי בסטטיסטיקות של דף העריכה של הבלוג, הבחנתי במקור יוצא דופן אשר נכנס לפוסט "סודות צמחי המרפא". המקור הזה הוא פורום של אתר הנקרא Rotter Net. אינני מכיר את האתר הזה ואת תוכנו, כי צריך להרשם אליו. בכל אופן הלינק של מקור הכניסה גילה לי בהפתעה שבאתר הזה, גם פרסמו את הכתבה שלי "סודות צמחי המרפא". בנוסף, אחד המגיבים בפורום ציטט כתבה שפורסמה באתר אחר - אתר בשם הגיל השלישי. 

 

אתר הגיל השלישי מַשְׁלֶה את קוראיו בנפלאות תרופת הפלא כנגד סרטן - אותה תרופה בשם אמיגדלין שהזכרתי בפוסט סודות הצמחים, בתוספת אזהרה חמורה לשימושה.  

 

במאמר נטען על ידי מדען שקיימת קונספירציה כנגד האמיגדלין שנאסר לשימוש על ידי רשות המזון והתרופות האמריקאית (ה- FDA), שהיא האוטוריטה העולמית לאישור בטוח של תרופות.

 

המדען הזה טען בשנות השבעים במאה הקודמת, כי התרופה אמיגדלין נאסרה לשימוש בגלל אינטרסים של חברות התרופות.

 

ה- FDA אסר את השימוש בתרופה הזו בגלל סכנת הרעלת ציאניד חמורה. כל תרופה פוטנציאלית מובאת לאישור על ידי ה- FDA לאחר ניסויים קלינים על חולים שנעשים בשלושה שלבים. בשלב הראשון נבדקת התרופה על קבוצה קטנה יחסית של חולים ומטרתה בשלב זה אינה בדיקת יעילות, אלא בדיקת חוסר רעילות. אם בשלב הראשון לא מתגלה רעילות של התרופה, ממשיכים בשלב השני, שנערך על קבוצה גדולה יותר של חולים. מטרת השלב השני לבדוק האם קיימת רעילות אך גם כדי לבחון מהי מידת היעילות. בשלב הזה צריך להוכיח שלתרופה יש השפעה משמעותית מעל תרופת דמה (פלסבו), שניתנת לקבוצת חולים - ללא ידיעתם אם הם מקבלים את התרופה האמיתית או תחליף דמה. כדי לאשר את ההמשך לשלב הניסויים הקליניים השלישי, צריכים גם להוכיח שהתרופה הנבדקת יעילה לפחות כמו תרופות קיימות אחרות. השלב השלישי של הניסויים נערך על קבוצה גדולה של חולים ורק אם הניסויים מסתיימים בהצלחה, התרופה מאושרת לשימוש.

 

 

אז האמיגדלין נאסר לשימוש בשל מקרי הרעלת ציאניד חריפה בחולים שנטלו את התרופה.

 

כאמור המדען המקסיקני טען שהאמיגדלין נאסר לשימוש משיקולים פוליטיים בלבד ותיאר בסיפרו את נפלאות חולי הסרטן שנרפאו במקסיקו, שבה התרופה לא נאסרה לשימוש.

 

אז ראשית אומר לכם שדווחו מאז מקרי הרעלת ציאניד של חולים. שנית, ארבעים שנות השימוש  בתרופה במקסיקו לא הדגימו ריפוי גורף של חולי הסרטן המקסיקנים או של כאלה שנסעו לקבל את הטיפול במקסיקו. אם התרופה הזו הייתה כל כך מוצלחת, היו מיליון חולי סרטן שהיו מספרים לכם כיצד נרפאו לחלוטין מהמחלה. האם ראיתם תיקים רפואיים של חולים כאלה? האם אתם יודעים מה בדיוק קיבלו החולים במקסיקו? אולי זה לא האמיגדלין אלא קוקטייל התרופות הכימותרפיות הרגילות ששיפר את מצב החולים? האם לממשלת מקסיקו לא היה אינטרס למשוך למדינה תיירות מרפא, שתזכה לנפלאות האמיגדלין?

 

 

אני מתפלא שאתר הגיל השלישי מפרסם מאמר שממנו הקוראים עשויים לחשוב שהאמיגדלין היא תרופת פלא כנגד סרטן ושאין היא מסוכנת. ניתן לקנות את האמיגדלין באינטרנט. של מי האחריות, אם חולה הסרטן הנואש שירכוש את התרופה ימות מהרעלת ציאניד?

חסידי התרופה ימחאו אז כפיים ויאמרו: " הרי לכם, התרופה חיסלה את הגידול הסרטני". 

 

 ***

 

פינת הידעתם?

 

  

 

דואר ישראל הנפיק בולים שנושאם צמחי תבלין ומרפא

 

  

 



 

 

 

 

 

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 27/2/2012 09:28   בקטגוריות אתיקה, ביולוגיה, בריאות, חברה, חברות תרופות, חומר למחשבה, חוק ומשפט, כלכלה, מדע, מיתוסים, סגנון חיים, סובייקטיביות, פילוסופיה, צמחי מרפא, תרבות, קונספירציות, צמחי תבלין, תרופות סבתא  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   3 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-29/2/2012 10:59
 



סודות צמחי המרפא – האם זה באמת טוב לכם?


 

 

בפוסט הזה אדון בנושא השנוי במחלוקת והוא השימוש בצמחי מרפא. שימוש בצמחי מרפא נעשה על ידי חיות ועל ידי האדם משחר ההיסטוריה. הרפואה המודרנית מסתייגת מהתועלת ואף מצביעה על סיכונים ברקיחה בלתי מבוקרת של צמחי מרפא. מאידך, קמה תחייה מחודשת של השימוש בצמחי מרפא בעשרות השנים האחרונות. קמו מרפאים טבעיים (נטורופטים) למיניהם ותעשיות אשר גורפות מיליארדים מהציבור, עבור ייצור ושיווק מוצרי צמחי מרפא. בפוסט נדון בשני אספקטים. האם צמחי המרפא באמת טובים בשבילכם? והאם השימוש בצמחי המרפא עשוי להזיק לכם? כפי שתקראו בהמשך, למרות שלצמחי המרפא יש לעיתים תועלת מסוימת, השימוש בצמחי המרפא אכן עשוי להזיק לכם, במישרין או בעקיפין. בחלק ניכר מהמקרים, השימוש בצמחי המרפא הוא גם בזבוז כספכם לריק.

 

למרות שהשתדלתי לתמצת את הדברים, הפוסט הזה יהיה אולי הפוסט הארוך ביותר שכתבתי כאן בבלוג. אך בגלל חשיבות הנושא העדפתי שלא לפצל אותו לחלקים. למנויים אשלח בהקדם חומר השלמה מעניין נוסף לכתובות המייל (ראו הערה בסוף הפוסט).

 

 

את השימוש בצמחי מרפא לא המציא האדם

 

מחקרים הראו שציפורים מסוימות בוחרות כחומרי קינון צמחים בעלי תכונות אנטי-בקטריאליות המגינים על הגוזלים מזיהומים. חיות שונות אוכלות חלקים מרים של צמחים בתגובה למחלה. תצפיות בפרפרים, תרנגולות, כבשים וקופים, הראו כי בעלי חיים חולים אוכלים בעת מחלתם צמחים שאינם מהווים חלק מתפריטם הרגיל. השימפנזים עושים שימוש מכוון בצמחים שלהם תכונות רפואיות. בכל המקרים, הם אוכלים צמחים שאינם טעימים ואין להם ערך תזונתי. הסיבה היחידה לאכילת הצמחים האלה היא – פתרון בעיות רפואיות. מבין צמחי המרפא שמשתמשים השימפנזים זוהו קליפות מגזע עצי שיטה לסילוק טפילי מעיים הגורמים לשילשול.  הם משתמשים גם בפירות הצמח Aframomum melegueta, שהוא קרוב לצמח הג'ינג'ר, ומועיל נגד זיהומי חיידקיי מעיים. כנגד ריפוי מלריה, השימפנזים משתמשים בצמח Vernonia amygdalina.  

 

מאחר ורופאים מסורתיים (רופאי אליל מקומיים) מספקים לחוליהם את אותן "תרופות", נשאלת השאלה מי למד ממי ? מרפאים ילידים מודים כי למדו את רפואת הצמחים על ידי התבוננות בהתנהגות בעלי חיים חולים, האוכלים בעת מחלתם צמחים שאינם מהווים חלק מתפריטם הרגיל.

 

גם ניאנדרתלים (ראה פוסט קודם) אשר חיו לפני כ-60,000 שנה, השתמשו בצמחי מרפא. לצד גופת אדם ניאנדרתלי שנקברה, נמצאו שמונה סוגי צמחים המצויים עדיין בשימוש נרחב ברפואה העממית ברחבי העולם.

 

שימוש בצמחי מרפא ובצמחי מרפא של ארץ ישראל בעולם העתיק והחדש

 

צמחים ממשפחת השפתניים תוארו כמשפיעים על שיפור הזיכרון ועל דמנציה, שהיא אחד מתסמיני מחלת האלצהיימר. צמחים אלו מוכרים בתרבויות השונות וברפואה המסורתית כמגבירי זיכרון, והם מכונים צמחים נואוטרופיים.  מחקר שערכה ד"ר מינה פארן, מהעמותה הישראלית לצמחי מרפא, הראה ששימוש בשמן זן מסוים של צמח המרווה המריץ את העברת הגירויים העצביים והגביר את הפעילות הקוגניטיבית של המוח. בעקבות התוצאות, ממליצה ד"ר פארן על שימוש בצמח המרווה לטיפול באלצהיימר.

 

תוארו גם צמחים שמשמשים להורדת רמות סוכר גבוהות בדם: חילבה, קינמון, מילון מר, ועוד.

 

ד"ר זהר עמר, ראש המחלקה ללימודי ארץ-ישראל וארכיאולוגיה באוניברסיטת בר-אילן וד"ר אפרים לב מהחוג ללימודי ארץ ישראל באוניברסיטת חיפה ערכו מחקר מקיף על הגניזה הקהירית והסיקו מתוכה על חומרי המרפא בהם עשו שימוש בני הקהילה היהודית בקהיר בתקופת ימי הביניים. השניים פענחו מרשמים רפואיים ורשימות תכולה של בתי המרקחת ומצאו מידע על שימוש בכ-450 חומרי מרפא. בין הצמחים שהופיעו בתדירות רבה היו קינמון הקמפור, אלת המסטיק, סחלב, שקד, לימון, זנגביל, כרכום ורבים נוספים.

 

פרי הרימון ידוע עוד מימים עברו כבעל תכונות בריאותיות, ונזכר ככזה בכל הדתות ובפולקלור העמים. פרופ' אבירם מהפקולטה לרפואה בטכניון ומרכז רפואי רמב"ם מצא כי ברימון מצויים חומרים נוגדי חמצון שיכולים לעכב את הכולסטרול "הרע", שהוא אחד מגורמי הסיכון העיקריים לטרשת העורקים, וכך להאט את התהליך הטרשתי. בנוסף, גילה פרופ' אבירם כי בחולים ששתו כוס אחת של מיץ רימונים ליום במשך שבועיים אובחנה ירידה של כ-6% בלחץ הדם. על כן באדם הסובל למשל מיתר לחץ דם בסביבות 180, שתיית מיץ רימונים תוריד אולי את לחץ הדם ל- 170. זה עדיין יותר מדי ולכן האדם יצטרך בכל זאת טיפול תרופתי, כדי להוריד את לחץ הדם לערך הנורמלי -120.

 

תושבי ארץ-ישראל בעת הקדומה ובימי הביניים השתמשו בצמחים לסילוק חומרי פסולת על ידי שלשול והקאה. הצמחים שהשתמשו הם חצב מצוי, קחוון, כשות הקורנית, הגה מצוי, ריבס, חבלבל רפואי ואבטיח הפקועה.  הרמב"ם תיאר את סגולות שמן עץ הזית להגברת האון המיני.

 

 

מהו ההבדל בין שימוש בצמחי מרפא לבין שימוש תרופתי ברפואה המודרנית

 

גם הרפואה הקונבנציונאלית משתמשת בתרופות שמקורן בצמחים. הרי שתי דוגמאות:

 

מצמח האצבעונית (דיגיטאליס) מבודדים ומרכזים את החומר הפעיל בתרופה דיגוקסין. תרופת הדיגוקסין משמשת לטיפול באי ספיקת לב המלווה בהפרעות בקצב הלב.

 



 

 

מעץ הטקסוס מפיקים את התרופה טקסול המשמשת בכימותרפיה כנגד סרטן השד וסוגי סרטן נוספים.



 

מכאן מה שעושה את ההבדל בין תרופה אמיתית ממקור צמחי לצמח מרפא הוא עצם בידוד החומר הפעיל וניקויו משאר חומרי הצמח, באופן שהתרופה יכולה להינתן במינון הנכון ובצורה מבוקרת, ללא סיכון. הצמחים אצבעונית וטקסוס, כמו חלק מצמחי המרפא, רעילים לאדם או רעילים בצורות הכנה מסוימות או מעל מינון מסוים.

 

 

השימוש בצמחי מרפא עשוי להיות רעיל או מזיק

 

השימוש בצמחי מרפא יכול להיות מסוכן ומזיק. הוא עשוי להיות מזיק בצורה ישירה או עקיפה. בצורה ישירה הוא עשוי להיות מזיק בגלל מינון לא מבוקר של הצמח. וכשאני מציין שימוש במינון לא מבוקר, אני מתכוון למהי הכמות של צמח מיובש שצריך להשתמש בחליטת תה, כדי שהמינון יהיה מדוייק – כלומר מועיל במאת האחוזים ולא מסוכן במאת האחוזים. האם לחלוט את הצמח חצי דקה במים רותחים או אולי 5 דקות? האם בצמח החלוט לא מסתתר עובש או נבגים של חיידקים?  אתם יכולים לחלות רק מזה! גם כמות החומר הפעיל בצמח עשוי להשתנות בתנאי גידול שונים ובעונות השנה השונות.

 

כלומר, חלק מהצמחים הינם רעילים או בעלי תופעות לוואי בלקיחה במינון גבוה או לאורך זמן. למשל אם ניקח לדוגמה את הצמח שוש קירח (ליקוריץ)  שמשתמשים בו כנגד דלקות, אלרגיה ובאי ספיקה של הורמונים סטרואידים -  שימוש ממושך בו או ריכוז גבוה מדי עלול גם לגרום לאגירת נתרן, איבוד אשלגן, בצקות ועליה בלחץ הדם. לכן, המינון המומלץ הוא לא יותר מ-5 עד 15 גרם של שורש טחון או כתוש ליום, או לחלופין חליטה של 2 עד 4 גרם בכוס מים, שלוש פעמים ביום, כאשר משך הטיפול באם הוא נעשה ללא השגחה רפואית לא יעלה על 4 עד 6 שבועות. האם אדם נורמאלי שאינו רוקח יכול למלא בדייקנות דרישות אלה? לכל אדם יש גם קצב קליטה ופירוק חומרים קצת שונה. כיצד אם כן תדע האם המינון שלקחת מזיק במיוחד לך יותר מאשר לאחרים?

 

טענה רצינית המועלית על ידי אנשי מקצוע מהרפואה הקונבנציונלית היא שמוצרי המדף המשווקים כצמחי מרפא ונצרכים על ידי הציבור, אינם עוברים תהליכים נאותים של בקרה וסטנדרטיזציה. האם חשבתם פעם מדוע מוכרים לכם "תרופות" מצמחי מרפא ללא מרשם רפואי? האם חשבתם פעם מדוע על האריזה של "התרופה הטבעית" שקניתם, אף פעם לא יהיה כתוב לאיזה שימוש היא מיועדת? מדוע מוכרים לכם אותה כתוסף תזונה?

 

האם נתתם מחשבה כיצד אתם בכלל יודעים למה "התרופה הטבעית" המסוימת משמשת? לשם כך היצרנים משתמשים בשיטה ערמומית. הם נותנים ל"תוסף המזון" שם עם רמז למה שהיא "אמורה" לעשות, למשל N-שיעול. ה-N נותן לכם הרגשה של שם של תרופה והוא בעצם "אין" שיעול.

 

שנית הרוקחים עצמם משווקים לכם את מוצרי צמחי המרפא. יודעים מדוע? כי הם מרוויחים על מכירתם יותר מאשר על מכירת תרופות. האם זו לא רפואה לעשירים במסווה של מזון? למשל, אתם שואלים את הרוקח מה יש נגד צינון והוא יביא לכם מוצר "תוספת מזון", כאילו שזו תרופה. האם אין זה אבסורד?

 

עצה ידידותית- בתור תוסף מזון (ולא תרופה), יש אישור למכירה על ידי משרד הבריאות, אך על תסמכו לגמרי על כך. מדוע? כי משרד הבריאות לא בודק ואינו יכול לבדוק כל משלוח (אצווה) של המוצר. לא לכל החברות המייצרות מוצרי מרפא טבעיים יש בקרת איכות, כולל בדיקת ניקיון המוצר ממזהמים. כך שאם אתם כבר קונים מוצר כזה, לפחות תבדקו שמצוין עליו שיוצר בתנאי GMP (שהם קיצור של Good Manufactory Product).  

 

כאמור הנזק בשימוש בצמחי מרפא עשוי להיות גם עקיף. כי אם המינון נמוך מדי, הרי לא תפתר הבעיה הרפואית ובמיוחד אם הפסקתם לקחת תרופת מרשם, מפני שאתם חושבים שצמח המרפא הוא תחליף טבעי.

 

כעת אביא מספר דוגמאות לשימוש מסוכן בצמחי מרפא:

 

אמיגדלין (Amygdalin) אזהרה חמורה!!!

 

זהו מוצר טבעי המופק מגרעין משמש. השימוש של אמיגדלין החל ברוסיה ב- 1845 ולאחר מכן בארה"ב במהלך שנות ה- 20 כטיפול בסרטן ומניעת סרטן.  נפוץ גם בשם לאטריל ולעיתים מוסיפים לו גם ויטמין B17.  

 



 

אמיגדלין הפך להיות פופולרי  במכסיקו בשנות ה- 70. השימוש בו בהתבסס על הנחה שגויה שתאי סרטן אמורים להפוך אמיגדלין לציאניד, ואז למות, בעוד תאים נורמליים לא. למרות שמטופלים עדיין משתמשים באמיגדלין,  המחקרים עד כה הראו רק את חוסר ההשפעה החיובית שלו. זאת ועוד - האמיגדלין הופך ע"י הגוף לציאניד. נטילה דרך הפה הביאה למקרים של הרעלת ציאניד ומוות. לאחרונה דווח כי נטילת 3 גרם של אמיגדלין דרך הפה יחד עם ויטמין C הביאה להרעלת ציאניד חמורה . אין גם כל הוכחה מדעית שתוספת ויטמין B17 מונעת סרטן. על כן אמיגדלין איננו מאושר לשימוש בארה"ב, אך הוא זמין מחוץ לארה"ב ודרך האינטרנט. ראו הוזהרתם - אין להשתמש בתוסף זה

 

המוצר הטבעי ברומלין הוא אנזים המופק מן הגבעול של אננס. הוא משמש כנגד בצקות, לריפוי פצעי כוויות, להפחתת כאבי ברכיים בדלקת פרקים, למניעה ולטיפול בסרטן. אבל באנשים שמקבלים תרופות למניעת קרישה כמו קומדין או אספירין (קרדיוקרפין), השימוש בברומלין עשוי להגביר את הסיכון לדימומים.

 



 

יש מוצרים טבעיים נוספים המסוכנים לאנשים שלוקחים תרופות מרשם שונות. למשל לאנשים המקבלים סטאטינים (כמו ליפיטור ואחרים) כנגד כולסטרול, אסור לצרוך מוצרים מאשכוליות ורימונים. ישנה אזהרה בדף המידע של התרופות, אך האם אתם תמיד קוראים את דפי המידעראו הוזהרתם!!!

 

הרדוף הנחלים מוכר לכולם כצמח מאד רעיל.  בדרום מזרח אסיה הוא משמש כתרופה עממית לטיפול בטחורים, כיבים, צרעת וכן כסם הגורם להפלה. מתוך מחקרים אשר בוצעו לאחרונה במעבדה, עולה כי מיצוי של הרדוף הנחלים גורם למותם של תאי סרטן מסוימים ומגביר את הרגישות של בלוטת הערמונית לטיפולי הקרנות. באחרונה תמצית של הצמח, בשם Anvirzel, משמשת לטיפול במחלות סרטן, איידס, צהבת, פסוריאזיס, דלקת פרקים ואי ספיקת לב. החומר אינו מאושר לשימוש בארה"ב. עד שלא יהיו נתונים נוספים אודות היעילות והרעילות שלו, המוצר אינו מותר לשימוש מלבד בניסויים קליניים. 


אזהרה!!!

 

עלים בלתי מעובדים של צמח הרדוף הנחלים הם רעילים ביותר.

 

 המוצר אנבירזל אסור בשימוש לחולים עם יתר סידן בדם, תת אשלגן בדם, קצב לב איטי, טכיקרדיה חדרית או אי-ספיקת לב .

  

כבר עכשיו מדווחות לגבי  Anvirzel: בחילות, הקאות, שלשולים, גירוד, כאבים בגידול, כאבים, ריבוי והפרעה בקצב הלב.

 

ושוב אזהרה!!!  צריכה של עלה אחד של הרדוף הנחלים היא קטלנית. תחילת ההרעלה מופיעה מספר שעות לאחר הצריכה וכוללת הקאות, כאבי בטן, כיחלון, תת לחץ דם, מיעוט חום בגוף, סחרור, שיתוק הנשימה ומוות (מוות איטי עם יסורים גדולים!). 

 

 

גם אם השימוש בצמחי מרפא אינו מזיק הוא עשוי להיות בלתי מועיל ולבזבז את כספכם לריק.

 

למשל, ראו מה פורסם על ידי מערכת פורטל הדוקטור בתאריך 17.07.11:

 

תוסף זרעי פשתן לטיפול בסרטן הערמונית 



זרעי פשתן. מקור: ויקיפדיה שיתוף

 

 

ממצאי מחקר חדש מצביעים על יעילות תוסף תזונה של זרעי פשתן כנגד שגשוג תאי סרטן הערמונית (פרוסטטה) בגברים חולים.

 

 

 

ניסויים על תאים סרטניים במבחנה הראו ששני חומרים הנמצאים בזרעי הפשתן אכן מעכבים את גידולם ואף הורגים אותם.



 

לפיכך, פורסמו מספר פטנטים על שימוש במיצוי זרעי פשתן לריפוי סרטן.       

 

אבל נראה שאין בסיס רפואי להצלחת הטיפול הזה במציאות (לעיתים קרובות, חומרים שפועלים על תאים במבחנה אינם פועלים עליהם בגוף – כי בגוף הם משתנים או מתפרקים או מסולקים מהר מדי).

 

מחקר שנעשה בחיות מאונשות (ראה פוסט קודם) דווקא מראה שיכולת הריפוי של זרעי הפשתן בסרטן הערמונית היא ממש בשוליים. במודל הזה החיות המהונדסות מבטאות חלבון אנושי הגורם גם אצלן לסרטן הערמונית. הטיפול במיצוי זרעי פשתן עזר במעט רק ל-3% מהחיות. אם כך, חבל על כספם של חולי הסרטן המיואשים, המוכנים לנסות כל דבר.

 

 

אז מה עושים? למי מאמינים?

 

רופאים קונבנציונליים רבים, בישראל ובמדינות נוספות, אינם מכירים כלל ביעילותם של צמחי המרפא ובשימושים שניתן לעשות בהם למטרות ריפוי. אולם שימו לב, בכל קופות החולים משווקים רפואה לא קונבנציונאלית, כולל נטורופטיה שכוללת ריפוי בצמחי מרפא. כלומר בישראל כמו במדינות אחרות יש כביכול שני מחנות, הרפואה הקונבנציונלית מול הרפואה האלטרנטיבית שבה נכללים צמחי המרפא.

 

אז למי להאמין?

 

בשל מעורבות של גורמים שיווקיים בעלי אינטרס כלכלי, ישנם צמחים שנחקרים יותר ולכן הם משווקים באגרסיביות רבה, כביכול עם הדימוי של "תרופות פלא" מודרניות. כאמור, כיוון שצמחים אלו נמכרים כתוספי מזון ללא צורך במרשם רופא, מינוני החומרים הפעילים הקיימים באותם מוצרים המיועדים לכולם, אינם מתאימים למינונים הדרושים במקרים בהם קיימת בעיה רפואית אמיתית.כך נוצר מצב שמצד אחד צמחים ששווקו כמוצר בעל יכולות מוכחות ובדוקות, אינם עונים על הציפיות. מצד שני, בשל היעדר אחריות בשימוש (כי זה נמכר כמזון), ישנם מקרים של לקיחת כמויות מוגזמות עד כדי הופעת תופעות לוואי. לכן הדרך הנכונה לצרוך צמחי מרפא כטיפול וכמניעה לבעיות ומצבים בריאותיים היא על ידי ליווי של איש מקצוע מוסמך. איש מקצוע כזה מכונה הרבליסט.

 

המרפאים והמטפלים בצמחי מרפא נקראים הרבליסטים. במדינות רבות, כמו גרמניה ושוויץ שהן שיאניות בצרכני צמחי מרפא, הם נדרשים לקבל רישיון לעסוק בטיפול באנשים או ברקיחה של צמחי מרפא, בדומה לרופאים או רוקחים. כאמור דרישה כזו הגיונית והכרחית, כי חלק מצמחי המרפא רעילים לאדם או רעילים בצורות הכנה מסוימות או מעל מינון מסוים. מאידך, יש גם צורך לברר שהמינון אינו נמוך מדי.

 

בישראל זהו שטח כמעט פרוץ מבחינת החוק. גם אם רוקח מייעץ לכם, הוא אינו מקבל בלימודיו הכשרה מספקת לייעוץ כזה. בוודאי אם אתם קונים את תכשירי צמחי המרפא מהמדף, אינכם מקבלים אפילו ייעוץ מהרוקח. בארץ גם אין פיקוח על רמת מי שקורא לעצמו נטורופט או הרבליסט. המסיימים את הקורסים לעיסוק בתחום אינם עוברים בחינות ארציות אחידות, בפיקוח משרד הבריאות.

 

זהירות! גם אם אתם הולכים לייעוץ אצל נטורליסט המתהדר בתואר דוקטור – בדקו שהדוקטור שלו אינו בספרות או כלכלה.

  

***

 

לסיכום, בואו נראה מה נכון או לא נכון לגבי מיתוסים שונים הרווחים בציבור בהקשר לצמחי מרפא:

 

 

*         השימוש בצמחי מרפא הא כמו שימוש בתרופה לשמה – לא נכון.

 

 

*         השימוש בצמחי מרפא בטוח – לא נכון, במקרים רבים הוא לא.

 

 

*         ניתן להשתמש בצמחי מרפא במקום תרופת מרשם – לא נכון ולעיתים נדרש תאום מינונים.

 

 

*        צמחי מרפא בוודאי יעילים למחלתי – לא בהכרח ויכולים להחמירה או אפילו להזיק.

 

 

*       צמחי המרפא יכולים להיות מזוהמים ואפילו רעילים – נכון.

 

 

*       צמחי מרפא מיוצרים ללא סטנדרטים ותנאי בקרה קפדניים כמו תרופות – נכון.

 

 

*       צמחי מרפא נמכרים כמזון ולא כתרופה – נכון.

 

 

*       האם תכשירי צמחי מרפא עברו ניסויים קליניים מקיפים (לבדיקת יעילות ובטיחות) כמו תרופות? – לא

 

 

*        האם המינון המומלץ באריזה של התכשיר מתאים לכולם? – בהחלט לא (עשוי להיות נמוך או גבוה מדי).

 

 

*        ניתן להאמין באופן גורף לאנשים הטוענים שהם מומחים לייעוץ בשימוש צמחי מרפא – בהחלט לא! יש גם שרלטנים.

 

 

*        האם הרוקח שלך קבל הכשרה לייעוץ בשימוש בצמחי מרפא? – בד"כ לא!

 

***

 

 

פינת הידעתם?

 

 

סכנה. אל תאכלו שימורי מזון לפני צביעת שיער!

 

 

 

 

קיימים מחקרים סותרים האם צבעי שיער גורמים לעלייה במקרי סרטן. אולם, מחקר חדש יחסית הראה כי 10% ממקרי סרטן הלימפומה בנשים יתכנו משימוש בצבעי שיער. המחקר הזה נעשה בעזרת ניתוח קבוצה גדולה של חולי לימפומה ולכן תוצאותיו נראות מהימנות.

 

אבל הצירוף של אכילת שימורי מזון בסמוך לצביעת השיער עשוי להיות קטלני ולגרום לסרטן כבד. מסתבר שהן חומר בצבע השיער והן חומר הנמצא בקופסאות שימורים מגיעים עם מחזור הדם אל הכבד שתפקידו לפרק ולסלק חומרים רעילים. בכבד שני החומרים עוברים מסלול פירוק והשילוב של תוצרי הפירוק גורם לעליה בשיעור המוטציות בדנ"א שבתאי הכבד.

 

את זה למדתי עוד כשהייתי סטודנט בקורס לגנטיקה. למדנו את המסלול הביוכימי המפורט אשר מביא לעליה בסיכון לסרטן כבד. מרבית הרופאים אינם יודעים על כך וגם אם יגידו שאינם יודעים על הסיכון הזה, אם הייתי במקומכם, הייתי נמנע מאכילת שימורים יומיים שלושה לפני ואחרי צביעת שיער.

 

***

 

למנויים ישלח בהקדם חומר השלמה לפוסט אל כתובות המייל. מי שמעוניין להצטרף כמנוי ולקבל גם עידכונים במייל על פוסטים מעניינים בעתיד, מוזמן למלא את כתובת המייל בתיבה הלבנה, הנמצאת למעלה בצד ימין ולא לשכוח לאשר את המייל שישלח כתגובה.

לידיעה - ההצטרפות כמנוי היא אנונימית ורשימת המנויים מכילה כתובות מייל בלבד, ללא שייכות לשם או לכינוי.

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 21/2/2012 12:59   בקטגוריות ביולוגיה, בריאות, זרעים, חברות תרופות, חומר למחשבה, מדע, מיתוסים, סגנון חיים, צמחים, רפואה, תרבות, צמחי מרפא  
22 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   11 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-16/12/2012 16:36
 



ההתקרחות הצעירה


בביקורי האחרון אצל הספר שלי, חיכיתי לתורי. לפניי "הסתפרו" מספר צעירים בשנות העשרים המוקדמות לחייהם. מדוע אני מציין הסתפרו במירכאות כפולות? כי אצל כל אחד מהם, במידה זו או אחרת, כבר אין הרבה מה לספר. כשהגיע תורי, ציינתי בפני הספר שלדעתי היום יש מלא מתקרחים צעירים, הרבה, הרבה, הרבה יותר מאשר פעם.

 



 

 

אני יודע שזה לא מדעי להתבונן בתמונות ולהסיק מסקנות, אבל קשה שלא לראות את ההבדל בין תמונות של פעם לבין תמונות של היום. למשל, התבוננו בתמונה הבאה שצולמה בריקודי ההורה שביום הכרזת העצמאות למדינה. מבין עשרות הצעירים והצעירות, לפחות בתמונה – האם אתם רואים קרחים או מתקרחים?

 

 

 אז

  

 

 היום

 

הספר שלי אכן אישר את דבריי: הצעירים של היום מתקרחים יותר ומהר יותר. כששאלתי מהי סיבת הדבר לדעתו, הוא ציין שלוש סיבות:

 

א. לדעתו,האנשים היום נחשפים יותר לקרינת השמש. פעם חבשו כובעים להגנה בפני השמש הקופחת בארצנו. היום הרבה פחות, אם בכלל. במחשבה שנייה, בהחלט יתכן שחשיפה לקרינה מקטינה את חוזק השערה.

 

 ב. בתור סיבה שנייה, הספר ציין את ריבוי חפיפות הראש עם תכשירי שמפו השונים בהרכבם מאלה של פעם. אינני יודע כמה מדעית היא הקביעה הזו, אך מבחר תכשירי השמפו החדשים, מכילים בהחלט מרכיבים נוספים – בעיקר מרכיבים שנועדים לריכוך השיער. אך, ללא ניסויים מדעיים רבי משתתפים, לא ניתן להוכיח טענה זו.

 

ג. הסיבה השלישית להתקרחות המוקדמת, לדעתו של הספר שלי, הוא השימוש הנפוץ היום, החל מילדים, בג'ל לעיצוב שיער. אינני יודע אם אכן זוהי קביעה מדעית. אך בהחלט לא השתמשו בג'ל לפני שניים, שלושה עשורים.

 

מחקרים מדעיים

 

במחקרים מדעיים נמצא שקיימת גנטיקה בהתקרחות – בקרב גברים ונשים כאחד. נמצאו שמונה גנים, שגרסאות שלהם המכילות מוטציות מביאות להחלשת שורשי השערות ולהתקרחות. מבין שמונה הגנים האלה, הגן ULBP3 הוא הדומיננטי ביותר בגרימת תופעת ההתקרחות. הנטייה להתקרחות מורשת על ידי ההורים, אך בגנטיקה כמו בגנטיקה, יתכן דילוג בדור אחד והתופעה תתבטא בצאצאים של הדור הבא.

 



 

הגברים הישראלים מתקרחים יותר משאר הגברים בעולם.

 

השונות הגנטית מתבטאת בין עמים. אנחנו הישראלים לא אתלטים במיוחד (וגם זו גנטיקה) אבל שיאנים בהתקרחות.  רוב הגברים הישראלים (למעלה מ-70 אחוז יאבדו את שיערם במידה זו או אחרת עד גיל חמישים.

 

בהשוואה לשאר אוכלוסיות בני האדם, % 30 מהישראלים מגיעים לגיל שלושים עם אובדן שיער, לעומת גברים בעולם המאבדים את שיערם רק לאחר גיל 30. ליהודים יש לא רק אף ארוך יותר, אלא הם גם מקריחים יותר. יש גם הבדל נוסף: בעוד תינוקות אשכנזיים נולדים שופעי שיער יחסית, התינוקות  של האוכלוסייה הלבנה הלא יהודית, דווקא נולדים בדרך כלל קרחים יותר ובעלי שיער דליל עד לשנתיים הראשונות לחייהם. אך כמו שאנחנו מקדימים בהופעת השיער, כך אנחנו מקדימים בהתקרחות מאוחר יותר.

 

תאמרו, ובמידה מסוימת של צדק, שקיימים גם גורמים סביבתיים המשפיעים על התקרחות. תאמרו שאולי בשל הקרינה הגבוהה יותר באזור המזרח התיכון, אנחנו מקריחים יותר. אבל, כיצד אתם מסבירים את העובדה שיהודים הישראלים מקריחים כמעט פי-2 יותר מהאוכלוסייה הערבית/פלסטינאית באזור?



 

קיים קשר בין הקרחה מוקדמת לסיכוי ללקות בסרטן.

 

לפי נתוני משרד הבריאות, על בסיס נתוני התחלואה בסרטן ל-2008, הסיכון של גבר ישראלי לפתח סרטן ערמונית בחייו - מלידה עד גיל 90 - עומד על אחד ל-8.6 באוכלוסייה היהודית (11.6%) ואחד ל-15 במגזר הערבי (6.6%). בעשור החולף עלה הסיכון ב-50% בקרב יהודים – במקביל בעליה במידת ההתקרחות. הסיכון לפתח את סרטן הערמונית היה גבוה פי 2.01 בקרב הגברים שהחלו לסבול מאובדן שיער כבר בגיל 20. נשירת שיער בגיל 30 הגדילה את הסיכון לסרטן הערמונית ב-13% ונשירת שיער בגיל 40 כבר לא הגדילה את הסיכון להתפרצות המחלה.

 

נמצא גם מתאם בין ההתקרחות לסיכוי ללקות בהתקפי לב. במחקר שנערך לאחרונה על גברים הסובלים מהתקרחות בשנות הארבעים לחייהם, התגלה כי לגברים המתקרחים מן המצח ומעלה יש סיכוי העולה במעט על זה של גברים שאינם מאבדים כלל את שערם, לפתח מחלת לב כלילית. גברים המתקרחים בפדחת (התקרחות כיפה) - סיכוייהם לפתח מחלת לב כלילית גבוהים בהרבה, וככל שהקרחת גדולה יותר כך גדל הסיכון.

 

מכאן שהתקרחות היא לא רק אסטטיקה. יש לה גם השלכות בריאותיות!

 

 

 

כן. הישראלים מתקרחים היום מהר יותר מאשר פעם.

 

בנוסף לנטייה הטבעית של גברים ישראלים להקרחה, מועלית הטענה כי בשנים האחרונות ההקרחה נעשית בשלב מוקדם יותר, צעיר יותר. נכון לשנת 2000, כל גבר שני בישראל סובל מאובדן שיער בגיל צעיר. מפחיד למדי, לא?

 

אכן, בעשור האחרון יותר ויותר ישראלים מדווחים על התקרחות מהירה, הרבה לפני שאביהם הקריח. מדובר בפערי זמן של כעשר שנים ויותר.

 

הגנטיקה שלנו לא השתנתה. גנטיקה של אוכלוסיות אינה משתנה בעשר שנים גם לא בעשרות ובמאות שנים.  אז מה כן השתנה?

 

אם אתם סובלים מנשירת שיער נקודתית או אזורית, ייתכן שאתם מתעסקים עם שערכם יתר על המידה, מברישים או צובעים אותו יותר מדי. מתיחת שיער, קוקו, ראסטות או צמות קלועות עלולים בהחלט לגרום לשבירת השיער ולנשירתו. מתיחה ומשיכה של השיער גורמות לנשירתן של השערות. משיכה קבועה "מחלישה" את שורשי השערות ובמקרים קיצוניים גורמת להצטלקות של השורשים ולהתקרחות קבועה.

 

לעומת זאת, למיתוס שתספורת וגילוח השיער לעיתים קרובות יעילים במניעת התקרחות – אין כל בסיס מדעי!!!

 

המדענים חלוקים על הסיבות. אחת הטענות היא התגברות הלחצים הנפשיים. אולם, רבים מבטלים אפשרות זו, בטענה שלחץ נפשי תמיד היה בנמצא ואינו אינו תופעה חדשה בעולם.

 

מחסור בוויטמינים גם כן נתון לוויכוח ונראה שהוא מהווה גורם דומיננטי יותר אצל נשירת שיער בנשים מאשר אצל גברים.

 

יחד עם זאת, כל החוקרים מציינים את הירידה המשמעותית בערכי התזונה שאנחנו מקבלים באוכל שלנו ואת החשיפה העולה לקרינה ולזיהום סביבתי. שוב  דוגמא לכך שקיים קשר  בין יכולת האדם להרוס את הסביבה לבין היכולת של האדם להרוס את בריאותו.

 

אז מה הפיתרון?  שינוי מחשבתי תזונתי אמנם לא ימנע התקרחות, אך לפחות יחזיר את הגלגל לאחור. שמירה על תזונה נכונה והימנעות מנזקים סביבתיים  יאפשרו עוד עשור שלם של בלורית שופעת.

 



 

אז מה לבין הקרחת לבין הסקפטיות?

 

תכשירים למניעת נשירת שיער ותרופות פלא נגד התקרחות הן תעשייה מפוארת, המגלגלת מיליוני דולרים בכל העולם וכמובן, בישראל.  במקום לשנות את אורך החיים ולחדש את המשאבים הטבעיים המונעים נשירה בגיל צעיר כל כך, מפתים אותנו במיני תכשירים. השוק מוצף בפתרונות ובתרופות פלא שרובם אינם יעילים. למעשה קיימים כיום רק שני תכשירים רפואיים שלגביהם הוכחה יעילות מסוימת – ירידה בקצב נשירת השיער ובמידה מועטה לצמיחתו. אבל, התכשירים האלה אינם כלולים בסל הבריאות. עלותם מאות שקלים בחודש וחייבים להשתמש בהם לכל החיים. עם הפסקת השימוש, ההתקרחות חוזרת. ובדרך כלל מה שאובד, אינו חוזר. כן – העיסוק בהתקרחות כיום הוא עסק כלכלי. כמוהו כמו שוק דיאטות הפלא. אך האם לא כגודל התקווה, כך גודל האכזבה?

 

 

 

 

גם נשים מתקרחות!

 

 

 

גם נשירת שיער אצל נשים היא גנטית, אולם היא מועטת, עקב המאזן ההורמונאלי המתקיים אצל האישה בתקופת הפוריות. נשירת שיער אצל נשים יכולה גם להיות סימן תקין של הזדקנות ושל שינויים הורמונאליים, בייחוד אחרי לידה ובעת הבלות. אצל נשים רבות השיער נושר חודשים אחדים אחרי שחדלו ליטול גלולות למניעת הריון או תחליפי הורמונים. במשך ההריון נשירת השיער מואטת ולעומת זאת מואצת צמיחת שיער. שלושה או ארבעה חודשים אחרי שהאישה יולדת נושר עודף השיער במהירות, אך צמיחת השיער תשוב למצבה הרגיל.

 



 

הזכרנו כבר את מערך הגנים הקשורים להתקרחות. כל גן באדם נמצא בשני עותקים. האחד מקורו באם והשני מקורו באב. מדוע הגברים מתקרחים יותר מנשים? הדבר נובע משתי סיבות:

 

ראשית, אצל הגברים מספיק עותק אחד של גנים, בגרסא הקשורה להתקרחות. אצל הנשים דרושים שני העתקים של הגנים, בגרסא שגורמת להתקרחות. "קבלת" שני עותקים של גן "התקרחותי" מצריכה העברתם הן על ידי האב והן על ידי האם – סיכוי שהוא פחות פי שניים מהעברת עותק יחיד, על ידי אחד מההורים.

 



 

שנית, ההבדל בין הגברים לנשים מבחינת ההתקרחות נובע בגלל שוני במאזן ובהרכב ההורמונאלי. הטסטוסטרון ונגזרותיו אצל גברים מגביר את ההתקרחות. אך המיתוס, שהמתקרחים גבריים יותר ובעלי און מיני רב יותר, הוא שטות מוחלטת ואינו נכון. לעומת זאת, רמת האסטרוגן (ההורמון הנשי) הגבוהה בתקופת הפוריות של האישה, אכן מגינה בפני התקרחות.

 

אז מה נכון או לא נכון במיתוסים השונים הקשורים בהתקרחות?

  

  • אם אתה גבר, הסיכוי להקריח ומידת ההתקרחות גדולים יותר מאשר  בנשים.  נכון    
  •  
  • אם אתה ישראלי יהודי, הסיכוי להקריח מוקדם גדול יותר.  נכון  
  •  
  • מספר המתקרחים ומידת ההתקרחות היום גדולה יותר מאשר בעבר. נכון  
  •  
  •  ההתקרחות תלויה בגנטיקה.  נכון  
  •  
  • ההתקרחות תלויה בקרינה בתזונה ובזיהום סביבתי. נכון  
  •  
  • משיכת ומתיחת שיער (קוקו, צמות, ראסטות) עלולים לגרום להתקרחות.  נכון  
  •  
  • שימוש בתכשירים שונים (מיני שמפו וג'ל לעיצוב שיער) עשויים להקדים התקרחות. יתכן  
  •  
  • רוב התכשירים נגד ההתקרחות אינם מועילים והם בזבוז כסף. נכון  
  •  
  • שני תכשירים בעלי יעילות מסוימת – יקרים ומחייבים שימוש קבוע, ללא הפסקה.  נכון 
  •  
  • תספורת וגילוח תכופים מונעים התקרחות  לא נכון 
  •   
  • ככל שאתה מקריח אתה גברי (מיני) יותר.  לא נכון  
  •  
  • אם אתה סובל מהתקרחות מוקדמת, הסיכוי שלך לחלות בסרטן או לקבל התקף לב גדול יותר. נכון

 

 

לסיכום, ההתקרחות המוקדמת אינה רק תופעה אסתטית – יש לה גם השלכות בריאותיות!

 

 אם אהבתם לקרוא פוסט זה ותרצו לקבל הודעות במייל על פוסטים מעניינים בעתיד, אתם יכולים להצטרף כמנויים. להצטרפות כמנוי צריך רק למלא את כתובת המייל בתיבה הנמצאת בצד ימין למעלה ולאשר את המייל שישלח אליכם כתגובה.

נכתב על ידי קנקן התה , 21/1/2012 17:16   בקטגוריות ביולוגיה, בריאות, חברה, חברות תרופות, כלכלה, מדע, פילוסופיה, רפואה, תרבות, חומר למחשבה, גנטיקה, איכות הסביבה, מיתוסים  
33 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   3 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ב-25/5/2014 15:22
 




דפים:  
122,081
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)