לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

השילוב הקטלני


 

לעיתים אני שואל לשם מה?

אנרגיה מבוזבזת

במילא לא רואים

ואם רואים - לא שומעים

ואם שומעים -

מבינים את מה שרוצים.

 

לפעמים אני חושב כי האדם

החיה הכי מטומטמת שיש

אולי החיות בּוּרוֹת

אבל אין נורא מאדם בּוּר ומרושע

שילוב קטלני

מוֹתָר האדם מֵהַבְּהֵמָה.

 

את הָרֶשַׁע המציא האדם

וכשבא אדם להאיר

קמה אינקוויזיציה להחשיך

ובמרתפיה החשוכים

אפילו השמש מקור החיים

נשרפת בעצמה.




 

***

 

תוספת עריכה 



 

הבלוג זכה במקום שני בפרסי גולדן בלוג לשנת 2013. הופתעתי והתרגשתי. אני מודה לקוראים הרבים שהצביעו והביעו את אמונם ואהבתם לבלוג. 

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 6/2/2014 05:12   בקטגוריות הגיגים, פילוסופיה, רשע ובורות, בערות, קידמה, דעות קדומות, שירים שלי  
22 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-9/2/2014 11:59
 



ככל שאנחנו מתקדמים אנחנו יותר מטומטמים?!


 

למרות שהפוסטים האחרונים בנושאי אוכל ובריאות קצרו הצלחה ברייטינג, אני מתעקש להמשיך לכתוב גם על נושאים אחרים. אבל מצא חן בעיניי לשנות מידי פעם את הקטגוריות של הבלוג לפי הצורך. נו, זה לפחות טוב יותר מבלוגרים בשנות החמישים שנשארו תקועים בקטגורית שלושים פלוס. או מבלוגים שמקטלגים עצמם בקטגורית מדע והפוסטים שלהם עוסקים ברומנים ובדכאונות שלהם. נכון?

 

ובכלל הבלוג הזה נכנס החודש לראשונה לתחתית רשימת הפעילים המיוחסת. אמרו לי שבלוגים שנכנסים לרשימה  - נשארים ברשימה הזו לפחות חודש, אבל הבלוג היה שם זנב לאריות רק מספר ימים בודדים ועף משם, ודווקא בדיוק שפוסט אחד הגיע למומלצים ורבו הצפיות. אין ספק שלהיות בפעילים מביא עוד קוראים. לא יודע אם כל הנכנסים מתוך סקרנות אכן קוראים ולא יוצאים מיד לאחר שני המשפטים הראשונים, אך אכן נרשמות כניסות. נוכחתי בכך בלוח הסטטיסטיקה. נו טוב, נראה שאמשיך להיות בין השועלים. לא נורא, יש גם שועלים מצויינים שאני קורא בישרא.

 



 

 

 ולגבי תזונה, בישול ובריאות - אני בודק התכנות/ביקוש לפרסם כאן פינה קבועה במסגרת הקמת מועדון תזונה ייחודית. לפרטים כאן.

 

 

***

 

לעיתים אני חושב כי בהבנת תהליכי החיים והטכנולוגיות המתפתחות כיום בצעדי ענק בהנדסה הגנטית וברפואה, אנחנו כמעט נמצאים במקומו של אלוהים - אבל באמונות ובתפיסות החברתיות שלנו את הקידמה אנחנו עדיין נמצאים בימי הביניים. בהתאם, גם החוק מפגר אחר קצב הקידמה.

 

למשל, התפתחות הידע והיכולת להשתמש בתאי גזע עובריים לרפואה שיקומית טומן בחובו עתיד שבו הרפואה תוכל להאריך באופן משמעותי את חיינו ובעיקר את איכות חיינו. אבל אותה טכנולוגיה עשוייה לשמש גם לשיבוט (שכפול) בני אדם - מעשה בריאה שבעבר היה שמור לאלוהים בלבד.

 

המוסר בשימושים האלה של הקידמה הטכנולוגית שנוי במחלוקת ציבורית, שבחלקה הגדול נובעת מחוסר הבנה וידע של הציבור הרחב ליכולת ולנעשה בעולם המדע. מצד אחד קיימת ההתלהבות של הפיכת מה שהיה מוגדר בעבר כמדע הבדיוני למדע אמיתי בהחלט, ומצד שני קיימים השמרנות והפחד.

 

בהתאם גם החוק הבינלאומי שנוי במחלוקת. כך למשל החוק לגבי השימוש בתאי גזע נתון בעולם במחלוקת מהותית:

 

מצד אחד יש מדינות עולם שלישי ומדינות רודניות שבהן החוק פרוץ לחלוטין. בהן ניתן לעשות הכל בתאי גזע, כולל "בריאת אדם חדש" והשבחתו בהתאם לפרשנות של היוצר.

 

מצד שני, במדינות אירופה שמרביתן קתוליות - העיסוק השימושי בתאי גזע עובריים אסור לחלוטין וכעת הנושא נדון בבית המשפט של מדינות האיחוד האירופאי, בהקשר של אישור פטנטים בינלאומיים בתחום. המשפט הזה כנראה יארך שנים. בינתיים לא ניתן לרשום פטנטים הקשורים בשימוש תאי גזע עובריים במדינות אירופה.


באמריקה העיסוק בתאי גזע עובריים אסור במוסדות מדע פדראליים אבל מותר על ידי מוסדות וחברות פרטיות שאינם מקבלים מימון מהמדינה.

 

בישראל החוק מבוסס על ההלכה הקובעת שעובר אינו יישות משפטית אלא רק לאחר 40 יום מההפריה, ולכן השימוש בתאי גזע מעובר צעיר יותר מותרת.

 

לכן על פי החוק בישראל מותר לעשות את זה:

 



 

אבל לא את זה:

 

  

בשל המגבלות החוקיות שבעיסוק בתאי גזע עובריים בחלק ניכר ממדינות העולם, חלה האטה בשימוש בהם. אבל בשנים האחרונות פותחה טכנולוגיה חדשה שבה ניתן להפוך תאי עור של כל אחד מאתנו לתאי גזע, על ידי החדרה של 4 גנים בשיטה קלה יחסית. תאי הגזע המתקבלים מכונים "תאי גזע מושרים"

 (induced pluripotent stem cells) והם מתנהגים כמו תאי גזע עובריים.

 

ג'ורג' בוש שהיה ממתנגדי המחקר בתאי גזע עובריים טען שתאי הגזע המושרים פתרו את בעיות האתיקה של השימוש בתאי הגזע העובריים. אך האם אכן כך? האמת שכאן יש בעיות אתיות לא מעטות. בין השאר בכך שכל תלמיד מחקר בביולוגיה יכול כעת להפוך תאים מעורו או כאלה שמגרד מהחיך - לתאי גזע ולעשות בהם כל שימוש. ובעיסוק בהם, אין חוק ואין מצפצף. ומה יקרה אם אדם יעשה בזה שימוש לשכפל את עצמו?

  

על כך כבר אמר ראסל הפילוסוף (כן, זה שהגה את משל קנקן התה) את הדברים הבאים:

 



  

וזה נכון לא רק למדע הביולוגיה והרפואה, אלא גם לכל ההמצאות הטכנולוגיות בכל התחומים.

 

***

 

נמשכת ההרשמה למועדון תזונת THE ZONE - תזונה שאינה דיאטת רזון, אלא שיטת אכילה הטובה הן להרזיה נטולת סבל והן גם לאלה שרוצים להיות בשיא הכושר הגופני והמנטלי. לפרטים כאן.

 

מדוע כדאי להירשם? אמנם כולם יוכלו לקרוא את מה שיפורסם בבלוג, אך חומרים נוספים כמו טבלאות, מתכונים וטיפים ישלחו במייל רק למנויים שנרשמו למועדון. בנוסף נעביר חומרים במייל בין החברים ברשימת התפוצה. אמנם אפשר יהיה להרשם כמנויים בכל עת, אבל יקשה עלי לשלוח באופן פרטי חומרים שכבר נשלחו בעבר למנויים.

 

נכתב על ידי קנקן התה , 20/3/2013 23:54   בקטגוריות העתיד, קידמה, תאי גזע, שיבוט, ברטרנד ראסל, מדע, רםואה, חברה, חוק ומשפט, חוק ומשפט, פילוסופיה, פילוסופיה של המדע, תאי גזע עובריים, תאי גזע מושרים, חומר למחשבה, הקמת מועדון תזונה, בלוגיה  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-21/3/2013 22:36
 



לא נולדתי עם מחשב


 

בסוף שבוע זה כתבתי בכאב פוסט על הפוליטיקה שמביאה להדרדרות ההשכלה הגבוהה בארץ. לצערי הכתבה הזו לא זכתה לתהודה בקרב קוראי הבלוג. מה שמעורר בי מחשבות שהנושא לא כל כך מעניין את רוב הציבור. זה חבל, כי בשל כך הממשלה לא שמה על ההשכלה הגבוהה בישראל, וזה יחזור יום אחד, ודי במהרה, כבומרנג לציבור ומנהיגיו. לכן כשראיתי את הנושא החם, ישבתי לכתוב את הפוסט הזה, שכנראה מעניין את הציבור יותר מאשר החורבן הקרב של ההשכלה הגבוהה. למרות שהיום מי שממציא ומביא אליכם את כל פלאי הטכנולוגיה - הם תוצרי חינוך ההשכלה הגבוהה. אז אם זה בכל זאת מעניין אתכם, עדיין יש לכם הזדמנות לחזור לפוסט הקודם, לקרוא ולהגיב.

 

אני לא נולדתי עם מחשב. לכן במושגי הנוער אני חטיאר. שזה בסלנג ובעצם סתם מילה בערבית לזקן. אני עצמי לא מחשיב את עצמי לזקן, אבל פעם הזקנים נחשבו לחכמים שמחשיבים את דעתם. והיום?

 

ובעצם אני שייך לדור שבשבילם המחשב היה בגודל אולם, שבו ישבו נקבניות. אהה, דור צעיר - האם אתם בכלל יודעים מה זה נקבניות? מחשב אז היה IBM, כמו מקרר שבתחילה נקרא פריג'ידר - על שם החברה הראשונה שיצרה מקררים. אז מחשבי IBM היו אז נחלת מוסדות גדולים, כמו בנקים ומשרד הפנים. כי איזה בן אדם היה יכול לחלום לרכוש לעצמו מחשב כזה. רק כדי להכניס את המחשב הזה לבית, היה צורך להגדיש את כל השטח למחשב הזה.  

 



מקור: אנשים ומחשבים

 

והמחשב הזה לא עבד עם דיסקטים בוודאי לא עם מדיה מהמדע הבדיוני כמו DVD. הקלט והפלט של המחשב הזה היו סלילי קרטון דק מנוקב - כרטיסי ניקוב. הקשר בין שפת המחשב לאדם היה ניקובים בכרטיסים האלה. משהו פרימיטיבי כמו ברקוד, אך עם ניקובים כמו בשפת המורס (הצעירים - אתם יודעים מה זה?) במקום ברים. להיות נקבנית היה מקצוע. אני מניח שהיו גם נקבנים, אך המקצוע נקבנית בנקבה, היה משוייך למין הנשי, כמו גננת היום. אמנם היום יש גם גננים, אך כשאומרים גנן - כולם מבינים שזה עובד בגינה.

 



מקור: ויקיפדיה

 

 

ואז הגיעה המצאת המאה (הקודמת) של המחשב האישי, שנקרא בקיצור PC, שגם הוא היה בתחילה של IBM. וחברת מיקרוסופט הביאה לעולם את מערכת ההפעלה המסובכת DOS. איזו חגיגה, בשביל לעבוד בסביבת DOS היה צורך להיות חצי מתכנת וללמוד מלא סימנים ופקודות בנות הברות ומילות קוד אינספור. ולמחשבים האישיים היה מסך עם רקע ירוק כזה, והגרפיקה בתחילה נראתה כך:

 



 

 

נפח הזיכרון של המחשבים האישיים היה 64K, כמדומני. מה אתם יכולים לעשות היום עם 64K? ואת המידע והתוכנות היו אוגרים בדיסקט דק מפלסטיק  רך שנראה כך:

 

 

האבולוציה של הדיסקטים. למעלה מימין הדיסקט הראשון למערכת DOS 

 

 

באמצע שנות השמונים חברת אפל, בעצם חבורה של 4 צעירים מוכשרים (שאחד מהם היה סטיב ג'ובס) המציאו את המקינטוש - שהיה הדבר החכם ביותר עלי אדמות, עם מערכת ההפעלה הידידותית שלו. מערכת הפעלה המיועדת לבני אדם ולא רק לחצי מתכנתים או חוצנים מהחלל. ואני שהתחלתי לעבוד על מחשב אישי כששהיתי בארצות הברית, זנחתי מהר מאוד את ה-PC עם ה-DOS הפרימיטיבי, לטובת המקינטוש ומערכת ההפעלה שלו.

 

המקינטוש הראשון שקניתי היה MAC-SE, שהיה לו כונן עם נפח של 32 מגה. נפח כזה היה נחשב אז לאסטרונומי. כי כל תוכנה היתה לוקחת משהו בין 30 ל- 300K.

כן, משחק מחשב ב-MAC עם אנימציה גרפית אנושית היה בנפח ממוצע של 300K. איזה מתכנת היום שעובד בנפחים בזבזניים, יכול לתכנת תוכנות ומשחקים בנפח של אז? זה כמו לדעת לבשל על פתיליה. כמה יודעים לבשל עליה היום? ולא סתם לבשל עליה, אלא מאכלי גורמה.

 

 

המק הראשון

 

וכשהגיע ה-MAC לעולם יחד עם הדיסקטים בנפח של 800K שקיימים גם היום בגירסת נפח 1,400K - אנשי העולם נחלקו לאנשי PC השמרנים ולאנשי MAC המתקדמים. ואני זוכר כיצד אנשי ה-PC לעגו לאנשי ה-MAC על מערכת ההפעלה שלהם, שאחר כך גנבו את הקונספט של האחרונה - בחיקוי עלוב שנקרא WINDOWS (חלונות). והחלונות האלה עברו כמה גלגולים עד לחלונות של היום, שאפילו לא מתקרבים למערכת ההפעלה של MAC.

 

MAC הפך למערכת הרישמית של כל משרדי הממשלה האמריקאית ומוסדות החינוך. כשחזרתי לארץ ורציתי לרכוש MAC מתקדם בארץ עם מערכת הפעלה 10, הייתי חייב לחתום על מסמך שאני לא אשתמש במחשב ליצור פצצה גרעינית, כי הוא נחשב והוגדר במושגים של אז - מחשב על.

 

לעבודה בסביבת MAC הייתה תמיכה טכנית באוניברסיטה למשל, אך לא במרבית מקומות העבודה. בשל כך ובשל חוסר המאמץ להתאים את מערכות ההפעלה של ה-MAC באופן מלא לעברית, מרבית האנשים בארץ נשארו תקועים עם PC.

 

ואז הגיע האינטרנט והרשתות החברתיות וכבר התחילו להמציא שפות קיצור חדשות, שמזכירות לי את השפה הפרימיטיבית של ה-DOS אז. תגידו, בשביל מה צריך ללמוד ולזכור את כל הקיצורים ושפת הסימנים של היום, במקום שהכל יחזור להיות פשוט. היום פשוט זה כבר לא קול.

 

נכתב על ידי קנקן התה , 21/7/2012 10:12   בקטגוריות מחשבים, היסטוריה, PC, MAC, נקבניות, IBM, מיקרוסופט, DOS, שפת מחשב, גרפיקת מחשב, בלוגיה, חברה, חומר למחשבה, מדע, מושגים וביטויים, סגנון חיים, פילוסופיה, קידמה, תרבות, אינטרנט, משחקי מחשב, תקשורת  
52 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-29/12/2012 21:12
 



חזון האדם החדש


 

 

בפוסט קודם דנו בתהליכי האבולוציה שעיצבו את המין האנושי שלנו ובסימנים שתהליכים אלה לא הסתיימו - האדם מפתח שונות אשר בתנאים סביבתיים, חברתיים ותרבותיים מסוימים, יפרוץ מין אדם חדש. כיום, כמו בעידן הקדום בו חיו מיני אדם אחרים, קיימת שונות משמעותית בין אנשים שונים   באוכלוסיה,  בהרכב הגנים המשפיעים על רמת האינטיליגנציה והיכולת להמציא טכנולוגיות חדשות. קיימת כמובן שונות באוכלוסיות האדם גם בתכונות אחרות, כמו עמידויות למחלות ועוד שגם הם עשויים לקבוע את עתיד האדם בתנאים משתנים. כפי שציינתי בפוסט הקודם, שינויים מצטברים עשויים להוביל לייצירת אוכלוסיות שיכולת העמדת צאצאים משותפת ביניהם, תחלש ולאחר מכן תיעלם. אז יווצרו למעשה תתי- מינים, או מינים שונים של האדם, שיתקיימו בתחילה במקביל - אלא אם כן יווצרו תנאים סביבתיים בהם יהייה יתרון משמעותי ליכולת העמדת צאצאים של מין אחד על מישנהו. במקרה כזה, מין האדם העתידי עשוי להיות שונה מאוד מהאדם כיום.

בפוסט הזה, נדון בשאלה האם מין האדם החדש יהיה חכם או טיפש יותר.

 

 

ראשית אני רוצה לחדד את השאלה, האם האבולוציה היא אקראית? אם נסתכל על התהליכים הגנטיים הגורמים לשונות - כלומר למוטציות - השונות שנוצרת היא אקראית לחלוטין. המוטציות שנוצרות יכולות להיות מזיקות, ניטראליות, או מועילות. 

 

המוטציות המזיקות יכולות להיות קטלניות (כלומר לא יהיה דור המשך) ולכן מחסלות את המשך קיומן.  המוטציות הניטראליות לא משפיעות על המשך יכולת הקיום והרבייה,לפחות בתחילה. אבל מאוחר יותר, אם נוצרים תנאי סביבה שונים מסויימים, הן עשויות להיות לרועץ (כלומר להקטין את יכולת ההישרדות של האנשים הנושאים אותן בחומר הגנטי שלהם). לעומת זאת, אם יווצרו תנאים מסויימים אחרים, המוטציות הניטראליות יכולות להפוך למועילות - כי הן תשפרנה את יכולת ההישרדות של האנשים הנושאים אותן. יצירת מוטציות מועילות   (שהסיכוי הסטטיסטי להיווצרותן קטן), נותנות יתרון, כבר היום, אם הן מגבירות את יכולת הצאצאים לשרוד או אם הן מגבירות את הפוריות של האנשים הנושאים את המוטציות האלה ולכן מעלות את מספר הצאצאים שלהם. העלייה במספר האנשים המכילים מטען גנטי אשר משפר את יכולת ההישרדות שלהם, נובעת מתהליך הברירה הטבעית (הסלקציה). 

 

בניגוד לתהליך יצירת המוטציות שהוא אקראי, תהליך הברירה הטבעית (הסלקציה) אינו אקראי לגמרי. למשל, תהליך הברירה הטבעית יכול להיות מושפע מתנאים סביבתיים (ואפילו חברתיים ותרבותיים), שמשתנים בעיקבות מעשיו של האדם עצמו (ביעור יערות, אפקט החממה, זיהום הסביבה, מלחמות וכדומה). כל זאת בהנחה שהאדם לא יתערב במטען הגנטי שלו על ידי הנדסה גנטית ו- שיבוט - שאת תוצאותיהם על המין האנושי, בלתי ניתן לחזות מראש.

  

  

מעניינת במיוחד וריאציה (מוטציה) שהתפתחה בגן הקשור להתפתחות המוח האנושי. הגן הזה נחקר ע"י גנטיקאים בשל מעורבותו בתסמין גנטי העובר בתורשה (נפוץ במשפחות מסוימות בהודו) – תסמין ילדי "ראש הציפור". השם המדעי של התסמין הוא Seckel syndrome והוא נגרם בגלל פגם בגן המכונה SCKL1 . בין שאר התופעות של הילדים האלה, אופייניים ראש ומוח קטנים במיוחד ורמת משכל שאינה גבוהה מ- 50 (רמת משכל ממוצעת באוכלוסיה היא 100).

 

 

 

 ילד ראש ציפור

 

מסתבר שמאוחר יחסית בתולדות המין האנושי, התפתחה בעקבות מוטציה וריאציה חדשה (נורמאלית) נוספת בגן הנורמאלי SCKL1. לפיכך קיימת שונות בגירסאות של הגן הזה בין בני אדם שונים (בלשון מדעית, מכנים שונות נורמלית בגן בשם פולימורפיזם).

 

 

כל אדם נושא שני עותקים של כל גן. אחד מהם ירש מאימו והשני מאביו. על פי חוק גנטי המכונה חוק הארדי ויינברג, כאשר נוצרות שתי גרסאות של אותו גן, אם אין יתרון או חסרון המשפיעים על הרבייה, אזי לאחר מספר דורות יחס עותקי הגנים (הישן והחדש) באוכלוסיה הוא 1:2:1 , בקירוב. כלומר 25% מהאנשים מכילים שני עותקים מהגרסה הישנה, 25% מהאנשים מכילים שני עותקים מהגרסה החדשה ו- 50% מכילים עותק אחד ישן ועותק אחד חדש.

 

מסתבר שנמצא מתאם בין רמת האינטליגנציה ומורכבות המחשבה לבין מספר העותקים של הגירסה החדשה, לטובת אלה שנושאים שני עותקים של הגירסה החדשה. קיים מתאם, אולם יש לציין שהאינטליגנציה נובעת ממכלול של מספר גנים ולא אחד בלבד. למרות שכביכול יש יתרון תרבותי לחוכמה, היחס של נושאי שני עותקים של הגירסה החדשה באוכלוסיה הכללית יציב ואינו עולה. זאת משום שלנושאי שני הגנים "החכמים" אין יתרון רבייתי (כלומר, אין ברירה טבעית). נהפוך הוא - לאנשים חריפי שכל, סקרנים, בעלי רעיונות חדשניים, יש במקרים רבים פחות ילדים מהממוצע באוכלוסייה. כך למשל סטודנטים דוחים את ההתרבות בשעה שרבים מבני כיתתם בתיכון, שציוניהם היו נמוכים מדי, מתחילים להביא תינוקות לעולם מיד בתום לימודיהם. אם להורים פחות אינטליגנטים יש יותר צאצאים, הרי שבימינו האינטליגנציה היא מעמסה דרוויניסטית ולכן האינטליגנציה הממוצעת של האדם עשויה לעבור אבולוציה כלפי מטה.

 

כלומר, לפי גישה מדעית זו, במצב כיום, כאשר האנשים נושאי הגנים המקנים להם רמת משכל גבוהה, דוחים משיקולי קריירה או שיקולים אחרים את גיל העמדת צאצאים ו/או את מספרם, יש להם חסרון אבולוציוני – הפחתת מספר צאצאים מסוגם. לעומת זאת, כאשר אנשים נושאי גנים בעלי רמת משכל נמוכה נישאים מוקדם בשיא גיל הפוריות, יש להם יתרון אבולוציוני – הגדלת מספר הצאצאים מסוגם. בחברת השפע כיום, אין לאנשים בעלי רמת משכל נמוכה יחסית חסרון בהישרדות, כפי שהיה בעבר. לפיכך, כן צפויה נסיגה במספר האנשים בעלי רמת משכל גבוהה ואיתה הקטנה במאגר הגנים "החכמים". האם ידעתם שגודל המוח הממוצע של ההומו ספיינס (אנחנו) היום קטן יותר מההומו ספיינס הקדום? היום נפח המוח הממוצע הוא 1,350 סמ"ק ובתקופת האבן נפחו הממוצע היה 1,450 סמ"ק. 

 

ציינתי שכיום ישנו שיווי משקל באוכלוסיה בין גירסת הגן החכמה לבין הפחות חכמה. אם כך, מתי כן עשויה להיווצר התפלגות באוכלוסיה?  הדבר יוכל להיווצר אם מבחינה חברתית,  יימשכו למשל "החכמים" אל בני מינם. עם היבדלות  גיאוגרפית או חברתית מרצון, עשויים הגנים שלהם לעבור שינויים עד כדי יצירת מין חדש.

  

תארו לכם מצב של"חכמים" ימאס לחיות בין האחרים והם יחליטו לפרוש מהאחרים ולהתבודד ביבשת אנטארקטיקה. החוכמה שלהם תאפשר להם לפתח אמצעי מחייה בסביבה הקפואה הזו. כבאוכלוסיות מבודדות, במשך הדורות הבאים יחולו בהם מוטציות שיביאו לשינויים נוספים, שחלקם יתאימו אותם עוד יותר לסביבה. לאחר דורות רבים שינויים האלה יובילו לכך שהאנשים החכמים מאנטארטיקה כבר יהיו כל כך שונים מהמין המקורי שלנו, עד שלא יכולו להעמיד יותר צאצאים פוריים בזיווג בין שתי האוכלוסיות. הם יהיו על כן כבר מין אדם חדש.

  

במצב כזה יחיו במקביל שני מיני אדם - מין האדם שלנו ומין האדם החכם יותר, המותאם לחיים בקור. כמה זמן יחיו שני מיני האדם במקביל? הדבר תלוי אם ילחמו זה בזה בתנאי סביבה משתנים שיתנו יתרון למי מהם. למשל אם תחול התקררות של כדור הארץ וכניסה לתקופת קרח חדשה, יהיה יתרון הישרדותי למין האדם החדש, שיפלוש לשטחים הקפואים החדשים.

 

לעומת זאת, אם תחול התחממות של כדור הארץ ויופשרו הקרחונים  באנטארקטיקה,  מין האדם "החכם פחות" יפלוש לאנטארקטיקה וינסה להשמיד את המין המקומי, כדי להשתלט על מחצבים וטכנולוגיות של המין החדש.

 

כלומר, במצב שקיימים שני מיני אדם,תנאי סביבה קיצוניים משתנים בכדור הארץ יכריעו  מי משני המינים ישרוד ומי יוכחד. בכל מיקרה המין שישרוד יהיה שונה מאיתנו - חכם יותר או חכם פחות.

 

***

 

גישה אחרת טוענת את ההיפך: שגם אם תהליכים אבולוציוניים של הגדלת המוח ושיפור כישוריו פעלו רק לפני דורות ספורים, וגם אם הושפעו מהופעת הגירסה החדשה של הגן SCKL1, הרי שכיום, בחלק ניכר מאוכלוסיות האדם, הם פסקו.

 

מדוע? על פי טענה זו, חברת השפע ומדיניות הרווחה, כמו גם אמצעים יעילים למניעת הריון, שינו באחת תהליכים אבולוציוניים באדם. לפיכך, קיימת גישה שגם בעתיד הרחוק, המוחות של צאצאי צאצאינו לא יהיו גדולים יותר ולא מתוחכמים יותר מאלה שלנו.

 

המצדדים בגישה הזו טוענים שלמעשה האבולוציה של האדם תמה. כי הבידוד הגיאוגרפי של קבוצות שונות, נעלם כמעט כליל עם התפתחות אמצעי התחבורה ועם פריצת המחסומים החברתיים ששמרו בעבר על ההפרדה בין גזעים. טורפים טבעיים אינם משפיעים עוד על כללי ההישרדות. לכן מאגר הגנים האנושי מתערבב בימינו בהיקף שלא היה כמוהו בכל תולדות המין. נטען גם שהיום אנחנו בעצם מונעים ברירה טבעית באמצעות הטכנולוגיה והרפואה. במרבית המקומות בעולם  ירדה מאוד תמותת התינוקות. אנשים הלוקים בפגמים גנטים שהיו קטלניים בעבר, ממשיכים לחיות ולהעמיד צאצאים בגלל התפתחות הרפואה.

 

 עוד טוענים המצדדים בגישה זו שכמעט לכל אחד בארצות המפותחות, יש הזדמנות להגיע לגיל הפוריות ושלעשירים ולעניים יש סיכויים שווים להוליד ילדים.  התפתחות עמידות תורשתית למחלות כמו לאיידס, עדיין עשויה להקנות יתרון הישרדותי. אבל לטענתם  תרבות, ולא תורשה גנטית, היא הגורם המכריע כעת אם אנשים יחיו או ימותו. כלומר האבולוציה היום היא ממטית – התפתחות של רעיונות – ולא גנטית.

 

 

לעומת זאת יש הטוענים שאבולוציה גנטית מתרחשת גם כיום, אבל בכיוון ההפוך. דווקא הקידמה ומאפיינים של החיים  המודרנים עשויים להניע לשינויים שיורידו את סיכויינו לשרוד, בתנאי סביבה משתנים בעתיד.

   

  

*** 

 

  

קיימת אפשרות סבירה שדור העתיד לא ירצה להיות מכוון על ידי האבולוציה הטבעית, אלא יכוון בעצמו את האבולוציה. בני האדם כיוונו ומכוונים את האבולוציה של מינים רבים של בעלי חיים וצמחים. לכן לא מן הנמנע שדורות ההמשך ישאלו מדוע לחכות שהברירה הטבעית תעשה את העבודה, כשאנו יכולים לעשות אותה מהר יותר בעזרת הנדסה גנטית, באופן שיעזור לנו?

  

המכשול העיקרי הניצב בפני ההנדסה הגנטית בבני אדם הוא המורכבות האדירה של המטען הגנטי. כל גן אחראי, בדרך כלל, ליותר מפעולה אחת, ולכל פעולה אחראים, בדרך כלל, כמה וכמה גנים. ולכן כל שינוי בגן אחד עשוי לגרום תוצאות בלתי צפויות.

 

אולם, למרות המורכבות, הלחץ לשנות גנים יבוא, כנראה, מהורים שירצו להבטיח לעצמם בן או בת; להקנות לילדיהם יופי, אינטליגנציה, אופי נוח וכישרונות שונים. זה עשוי להיות גם כוח מניע עצום כדי למנוע הולדת בני אדם דיכאוניים, היפראקטיביים או אלימים.  לחץ חברתי דומה יופעל גם כדי להילחם בהזדקנות. 

 

אם אמנם יתאפשר לנו ביום מן הימים לשנות את הגנים שלנו, כיצד ישפיע הדבר על האבולוציה העתידית של המין האנושי? מן הסתם במידה רבה. נניח שהורים ישנו את ילדיהם טרם לידתם לבעלי IQ של 150 ומשך חיים של 150 שנה. ילדים כאלה יוכלו להעמיד יותר צאצאים ולצבור יותר עושר מן האחרים. מבחינה חברתית, הם יימשכו, קרוב לוודאי, אל בני מינם. עם היבדלות כזו מרצון (גיאוגרפית או חברתית), הגנים שלהם עשויים לעבור שינויים עד כדי יצירת מין אדם חדש. ההחלטה אם ללכת בנתיב מלאכותי זה של יצירת אדם חדש  תהיה בידי צאצאינו.

 

 

לסיום אצטט מכתבה שפורסמה  בעיתון Scientific American : "אם אין מצפים לנו מוחות ענק, מה כן צפוי לנו? האם ניעשה גדולים יותר או קטנים יותר, חכמים יותר או טיפשים יותר? איך יעצבו אותנו הופעתן של מחלות חדשות והתחממות כדור הארץ? האם יקום יום אחד מין אנושי חדש? או שמא תחול האבולוציה העתידית של האנושות לא בגנים שלנו כי אם בטכנולוגיה שלנו, שתאפשר לנו לחשל את גופנו בסיליקון ובפלדה? האם איננו אלא בוני התבונה השלטת הבאה – המכונות?"

 

 

 

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 19/3/2012 15:04   בקטגוריות אבולוציה, איכות הסביבה, אקולוגיה, ביולוגיה, גנטיקה, הנדסה גנטית, חברה, חומר למחשבה, חיים, מדע, מוסר, עתיד כדור הארץ, פילוסופיה, קידמה, שיבוט, תרבות  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-20/3/2012 12:15
 



לשים קץ להשבתה המתוכננת - המהפכה החברתית הבאה?


 

 

 

הפוסט הזה מובא כהמשך לפוסט -"נס הנורה שדלקה 35 שנה".

 

 עמרי אימבר היפנה את תשומת ליבי לסרט מעניין ושלח לי באדיבותו קישורית לסרט, שנושאו התופעה המכונה בעברית "ההשבתה המתוכננת". להפתעתי גם בסרט הזה מככבת הנורה החשמלית. הסרט דן בקונספירציית הנורה החשמלית כדוגמה לשיטת ההשבתה המתוכננת: השיטה הכלכלית שגייסה את המדע כדי לתכנת את המוצר שקניתם להתקלקל בזמן שנקבע מראש. השיטה הזו נוגעת לא רק לכיסכם, אלא ממלאת את כדור הארץ באשפה בלתי מתכלה, בכמויות עצומות.

 

סרט מעולה זה מספר על תופעה כלכלית מקוממת מאד, שעסקתי בה בפוסט נס הנורה שדלקה 35 שנה - חברות שבונות את מוצריהן באופן שבו אחרי מספר מסויים של שימושים, הם אמורים להתקלקל, ואז יש להחליפם בחדש.

 

ביו יתר הדוגמאות, מסופר על השתלת שבב במדפסות שאתם קונים, אשר משבית את המדפסת בדיוק לאחר מספר דפי הדפסה מוגדר. תוכנה רוסית שמערימה על ספירת הדפים, מחזירה את המדפסת לפעולה, לדאבונם של הייצרנים.

 

כמוכן, גרבי הניילון שלכן תוכננו במקור לחיי נצח בעזרת המצאה של סיב ניילון מיוחד. יצרני הגרביים שלחו את המדענים לפתח סיב חדש, כדי שבגרבי הניילון שלכן תווצרנה "רכבות".

 



 

 

זוהי שיטת ההשבתה המתוכננת שפותחה במאה הקודמת ואשר הובילה לצמיחה כלכלית, על ידי שיווק חמדני וצרכנות פרועה.

 

גבירותיי ורבותיי, חייבים להפסיק את זה! זה לא רק נוגע לכיסכם. התופעה הזו מובילה להרס משאבים ולזיהום כדור הארץ.

כל אחד מכם הוא שחקן בלתי מודע התומך בהשבתה המתוכננת.

 

הסרט מראה שיש דרכים לעצור את השיטה החמדנית והמסוכנת הזו של ההשבתה המתוכננת. חברות השיווק והיצרנים וודאי חוטפים חררה מהפצת כתבות והעלאת המודעות בנושא זה. הם ינסו לומר לכם שנקיטה בדרך אחרת, תחזיר אותנו לתקופת האבן, אולם המקסימום שיקרה היא צריכה שפוייה יותר - כפי שהייתה בשנות השישים במאה הקודמת.

 

האם זו תהייה המהפכה החברתית הבאה? האם השנה החדשה -שנת 2012- תהייה שנת תחילת המפנה.

 

 

עובדות מעניינות בנושא תוכלו לגלות בצפייה בסרט: קונספירציית הנורה החשמלית -להשתמש ולזרוק.

 

53 דקות מזמנכם, עשויות לשנות את הצריכה שלכם ולהוביל לעולם שפוי יותר!!! 

 

אם איכפת לכם - אנא העבירו את הקישורית לסרט לחבריכם ומכריכם. חייבים לעשות מעשה!

 



 

 

שתהייה לכם שנה טובה וירוקה.

  

 

נכתב על ידי קנקן התה , 31/12/2011 10:22   בקטגוריות אתיקה, חברה, חברות מסחריות, מדע, מוסר, מחשבה, סגנון חיים, פילוסופיה, קידמה, תרבות, אקולוגיה, עתיד כדור הארץ  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-24/4/2012 07:05
 




דפים:  
122,072
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)