לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 13

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

בילוי ליל שבת בקינג דייויד


 

 בפוסט אשתף אתכם בחוויה חדשה לי. 

  

המבקרים הקבועים כאן כבר שמעו כיצד הפכתי להיות הבעל של. אז אתמול ליל שבת, הייתי לראשונה עזר לרעייתי, כאורחי כבוד בארוחת ליל שבת במלון המלך דוד. בעצם הארוע נערך לא בחדר האוכל הראשי, אלא באחד מאולמות הלווין המיועד לארוחים פרטיים של המלון היוקרתי ביותר  הזה בירושלים. המלון שבו מדינת ישראל מארחת שועי עולם כמו מלכים, נשיאים וראשי ממשלות. 

 

 

 

 

 

הארוע נערך בחסות האוניברסיטה העברית למשלחת של משפחות נציגות (בעיקר זוגות) מהקהילה הקנדית היהודית. קהילה ציונית חמה אוהבת ישראל, המעורבת ותורמת לאוניברסיטה העברית ובמיוחד למחקר הרפואי בגוף שבראשו עומדת זוגתי. הם הגיעו לשבוע כאורחי האוניברסיטה שעושה להם גוד טיים בסיורים בקמפוסים השונים ובאתרים תירותיים שונים בירושלים. הקהילה הזו תורמת רבות לגוף שרעייתי עומדת בראשו.

 

הגעתי לבוש במיטב מחצלותיי ומסתבר שזו הייתה קצת טעות ביחס ללבוש הלא פורמלי של רוב הגברים באי הארוע. אז את העניבה הורדתי אבל נשארתי עם הז'קט, כי מתחתיו לבשתי בעוונותי חולצה קצרה (לא נעים להסגיר). ראש הדסק הקנדי של קשרי החוץ של האוניברסיטה הושיבה אותנו באחד השולחנות העגולים. אפילו חבשתי כיפה שהוכנה עבורי מראש, כי היידיש קאייט לייט הוא זה שמאחד את הקהילה היהודית הקנדית. 

 

 

 

 

 



 

 

אחד האורחים ערך קידוש על יין תירוש. מזל שהיין המעולה שהוגש ליד פיצה

 

 

 

על המתיקות הבלתי נסבלת של התירוש. הקהל פצח במספר זמירות שבת במבטא אנגלוסקסי כבד ובמהלכן הוגשה המנה הראשונה - מרק פטריות מהביל משובח שבהחלט ראוי להקרא עילוי בל יתואר של גורמה פטריות. ופרוסות החלה - גם לשומרי המשקל היה קשה לעמוד בפניהן.

 

 

סגנית ראש הקהילה הקנדית פתחה, הודתה לנו על נוכחותנו והציגה אותנו בפני הסועדים, שחלקם כבר הספיק להכיר את רעייתי מביקורה האחרון בקנדה לפני ראש השנה. אוף, אני צריך להתרגל לגינונים כאלה. עדיין קצת קשה לי עם העניין, אבל ההצגה חייבת להמשך.

 

 

 

המנה השנייה הוגשה על ידי מלצרים הדורי לבוש - מעין פקעת של בצק דקיק ממולאת במילוי משגע ועטורה ברצועות דקיקות של גזר וירק לבן שלא עמדתי על טיבו. אני מתנצל בפניכם על הבורות שלי בכינוי המאכלים האלה, שאני לא פוגש כל יום גם במסעדות הירושלמיות המובחרות. זה היה ט-ע-י-ממם.

 

 

 

לאחר נאום קצרצר של של סגנית ראש הקהילה (שנבצר ממנו להגיע הפעם), הוזמנו למרכז האולם שני דוקטורנטים מהאוניברסיטה, שעבודתם ממומנת ממלגות אישיות של תורמים קנדים שנכחו בארוע. אחד הדוקטורנטים, אימונולוג זוכה מלגת איינשטיין, הודה לתורמת וסיפר בקצרה על עבודת המחקר שלו. הדוקטורנטית השניה מהחוג לתקשורת עלתה אחריו וסיפרה מעט על עבודתה בנושא העברה ייחודית של אינפורמציה (שלא בדיוק הבנתי את מהותה או בעצם את ייחודיותה). לא בטוח שגם המכובדים הבינו, אבל בסיום פרצו במחיאות כפיים סוערות.

 

 

 

הוגשה המנה השלישית. כל כך רציתי לצלם עבורכם את המנות, אבל לא נעים. אז אנסה לתאר לכם את המנה הצבעונית ומושכת העין שאכלתי. נתח בשר בקר קטן לצידו של נתח חזה פרגית עוף, לצידם של מחית בטטה, אורז בר וגבעולי אספרגוס מיניאטורים הארוזים כאלומת שיבולים קשורה במרכזה. אני מאוד פיקי בענייני בקר, אבל זה היה עסיסי ונימוח בפה, עם טעם מעודן נפלא. ובכלל כל המנות האלה היו חגיגה לעיניים ותאווה לחיך. בצד המנה העיקרית הוגשה גם קערית סלט חסה עם גזרי רצועות אפרסק ברוטב. 

 

 

 

בערב הזה הכרתי הרבה אנשים מעניינים, עם חלקם שוחחתי ולמדתי עליהם דברים מעניינים. אדם בשנות השישים ששרת בצעירותו במודיעין של הנייבי (חיל הים) הקנדי סיפר על שהתנדב גם לשלושה שבועות לשרות צבאי בצה"ל ועל החוויות שלו שם. רק שתבינו, האיש הזה קנה אתמול בירושלים סט של שישה גביעי כסף לקידוש - אחד לכל אחת משלושת הדירות שלו והשאר לקרוביו. הוא סיפר עד כמה רצה תמיד לעלות לישראל אבל לא היה לו אומץ לנטוש את עסקיו בקנדה ולהתחיל חיים חדשים כאן.

 

 

 

  

היה שם גם זוג קנדי שבעשרים ושבע השנים האחרונות הם חולקים את זמנם בין קנדה לישראל והופתעתי לגלות שכאן הם ממש שכנים שלנו ולא ידענו.

 

 

 

 

פגשתי גם קנדית ובן זוגה, שעשתה עליה לארץ והיא כיום מרכזת לימודי האנגלית בבית הספר לתלמידי חו"ל של האוניברסיטה. היא הופתעה כשסיפרתי לה שגם אני לימדתי שם ארבע שנים תלמידי פרה-רפואה (בתוכנית חד שנתית) בקורס לגנטיקה של האדם ובקורס לאמבריולוגיה וביולוגיה התפתחותית. כדי שהלימודים כאן יוכרו על ידי האוניברסיטאות בארצות הברית, הגשתי בזמנו לאישור את כל החומר הקשור להוראה, את קורות החיים ורשימות הפרסומים שלי לאוניברסיטת בוסטון, שהעניקה לי הכרה ומנוי אקדמי שלהם. כמה חבל שכשפרצה האנתיפדה, תלמידי חו"ל האלה עזבו ללא שוב בלחץ הוריהם. כמובן התעדכנתי ממנה במצב היום בבית הספר לתלמידי חו"ל והחלפנו חוויות על בית הספר.

 

 

 

 

מאוד עניין את האנשים האלה המחקר האישי שלי והייתי צריך לחזור ולדקלם לכל אחד בשפה שתהיה פשוטה ומובנת, על נפלאות המחקר במעבדה שלי, וחשבתי כמה הייתי שמח אם מישהו מהם היה שולף איזה צ'ק שמן. סתאאאם. הדבר שהכי עניין אותם היה כיצד אנחנו עושים החלטות ותכנון פרוייקט מחקרי. חלקם הופתעו מכך שאין לנו כל תמיכה מהמדינה והפרוייקטים נקבעים על פי המענקים שאנחנו מצליחים לקבל עבורם, כתוצאה מעמל רב וסזיפי של כתיבת הצעות למענקי מחקר מקרנות שונות, בעיקר מחו"ל (כי בארץ יש רק מעט מהן). וחשבתי שזה לא שונה בהרבה מזמנים עברו, שכל מלך ונסיך רכש לו מדען בית לצד ליצן חצר.

 

לא אעייף אתכם, אבל בהחלט שמעתי סיפורים מעניינים מהאנשים האלה ולמדתי על עולמם השקט והרוגע, שאותה קוטעת רק לעיתים איזו סופת שלגים כבדה.

 

 

 

 

 

 

 

הוגשה מנת הקינוחים שהכילה בצלחת אוסף של שלושה קינוחי מאפים קטנים מזיליי ריר, וכן אוסף פלחי פירות שונים, קפה ותה. תוך כדי כך רעייתי סגרה סופית איזה דיל  או שניים וחוזה לפרוייקט מחקרי שבצידו השקעה במספר בן שבע ספרות. וחשבתי איזה עולם מוזר הוא עולם הפילנתרופיה, שאני רק מתחיל קצת להכיר אותו מהצד. עולם של ביזנס אנד פלז'ר.

 

 

 

 

ובכלל אני צריך להתרגל לדברים הקטנים שנלווים לשינוי הסטטוס של רעייתי, שכבר לא חייבת לצאת מוקדם בבוקר מהבית (למרות שממשיכה לעשות זאת) כדי למצוא מקום חנייה בלתי אפשרי בפקולטה, הדורש צעדות רגליות לאחר מכן - כי מתוקף תפקידה יש לה עכשיו מקום חנייה מסומן ברחבת הכניסה לצד החנייה של הדיקן, ואני עמך ממשיך כרגיל לחפש מקומות חניה... אוי, קשה להיות הבעל של  קריצה.

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 27/10/2012 14:19   בקטגוריות פילנטרופיה, חברה, חומר למחשבה, חיי המדע שלי, מחקרים רפואיים, סגנון חיים, פילוסופיה, תרבות  
12 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-29/10/2012 22:50
 



דיאטה חמוצה - חומץ שמוכרים לכם במאות שקלים


  

על הטריקים והשטיקים בשיווק דיאטות כבר כתבתי בעבר כאן. אומרים שפראיירים אינם מתים כך גם לא הדיאטות שמתו בשנות השבעים במאה הקודמת ומשווקות לכם שוב כדיאטות "חדשניות". כך היה עם דיאטת ה-HCG, שנאסרה לשימוש בשנות השבעים ולאחרונה הטרנד החדש-ישן של הדיאטה החמוצה - דיאטת טבליות חומץ תפוחים. כן,כן - מוכרים לכם חומץ במאות ואלפי שקלים כדי שתרזו.

 

הנה דגימה מהפרסומות:  

 

 

 

 

    

 הבה נראה מהם ההטעיות בדיאטת "הפלא" הזו:

 

 כשבפרסומת הראשונה שראיתי הפליגו בשיבחה של ערכת דיאטה כזו, ניסיתי לבחון את מרכיביה ולאחר שהתעמקתי בכתוב מצאתי שהדיאטה מורכבת מכמוסות המכילות חומצה אצטית. כמה מרשים, חומצה אצטית היא בסך הכל השם הכימי של חומץ. כנראה מישהו העיר שיש כאן בעיה של הטעייה בפרסום, ולכן בפרסומות הבאות כבר ציינו שהכמוסות מכילות APPLE VINEGAR. בתרגום חופשי לעברית זה פשוט חומץ תפוחים. אבל מדוע באנגלית?

 

 

 

וכשכולם כבר הבינו שמדובר בחומץ תפוחים פשוט, רצו להרשים אתכם "במדעיות" של המוצר ולכן פרסמו אותו כך:  

 


 

 ובפרסומות מאוחרות יותר משווקים לכם את זה כ"שילוב אופטימאלי של חומץ תפוחים, אצות ים, לציטין, ויטמין B6, כרומיום, סיבי גלוקומנן ואשכוליות.  לתמיכה וסיוע בתהליך ירידה במשקל, הגברת תחושת שובע, ויסות רמות סוכר והפחתת הכמיהה למתוק".

  

אז ראשית - אצות ים, סיבים, לציטין וכו' כבר שיווקו בדיאטות "פלא" קודמות. ה"חידוש" הוא החומץ.

 

וודאי תאמרו חומץ שמומץ - מה זה משנה?, הרי מבטיחים שזה עובד ומהר ואפילו מבטיחים החזר כספי במקרה של כשלון. אז אם אתם מאמינים שיחזירו לכם כסף הרי שאתם תמימים. מדוע? כי ערכת הדיאטה מצויידת בספרון הכופה עליכם משטר דיאטה מחמיר וקפדני. אם תבצעו את דיאטת הרעב המומלצת ככתבה וכלשונה אני מבטיח לכם נאמנה שתרזו גם ללא טבליות החומץ. אם תצרכו את הטבליות ללא הקפדה על הדיאטה לא תרזו. אז כיצד תוכלו להוכיח שרעבתם בדיאטה החמוצה הזו ללא הצלחה? שאכלתם בדיוק כפי שהורה לכם הספרון ולא רזיתם?

 

וכדי להרשים אתכם במשטר הדיאטה "הקלילה", אפילו אומרים לכם שישנה אפשרות בחירה בארוחות המומלצות, כדלקמן (אפשר לדלג, רק כדי להדגים כמה מעט יכולים לאכול כאן): 

 

ארוחת בוקר:  

 

חצי אשכולית עם כוס דייסת קווקר, קפה או תה

 

או

 

חצי פאפיה, כוס דייסת קווקר, קפה או תה

 

או

 

פרוסת מלון, כוס דייסת קווקר, קפה או תה

 

 

חטיף בוקר (ארוחת עשר):

 

פרי עם חצי כוס חלב

 

או

 

פרוסת טוסט עם דבש

 

או

 

תפוח עץ

 

 

ארוחת צהריים:  

 

סלט ירקות עם ביצה

 

או

 

סלט ירקות עם מנת דג

 

או

 

חצי אבוקדו עם מלח, פלפל וכמה טיפות חומץ תפוחים, פרוסת לחם או מרק ירקות

 

 

חטיף אחר הצהריים (ארוחת ארבע):

 

פרי עם חצי כוס חלב

 

או

 

חצי כוס יוגורט

 

או

 

בננה

 

 

ארוחת ערב:

 

מנת דג, ירקות מאודים, סלט ירוק וכוס תה

 

או

 

מנת עוף (ללא עור) בתוספת ירקות מאודים או מרק ברוקולי, קפה או תה 

 

או

 

מנת עוף (ללא העור), סלט ירקות, כוס סלט פירות, קפה או תה

 

 

 יש עוד אי אלו אפשרויות בחירה, גם לצמחונים, וכפי שאתם רואים, בדיאטה הזו לא אוכלים הרבה ולכן אם תקפידו עליה תרזו כאמור רק ממנה, עם ובלי חומץ.

 

 

איזה לוקשים מוכרים לכם על עקרונות הדיאטה

 

חומץ תפוחים הוא נוזל חומצי המיוצר על-ידי תסיסת תפוחי עץ. קיימת אמונה עתיקת יומין עוד מימי הפרעונים כי חומץ תפוחים מסייע בהרזיה . התומכים בטענה זו מסבירים כי הפקטין המצוי בחומץ מתחבר לשומנים ומסייע בשריפתם. אבל תגידו, ריבה עשירה בפקטין. האם ריבה מסייעת בשריפת שומנים?

 

הגירסה המודרנית של דיאטת חומץ תפוחים פותחה לראשונה ב- 1970 בצורה טבליות לבליעה המכילות שילוב של חומץ תפוחים עם אצות ים, ויטמין B6 ולציטין, כאמור יחד עם תוכנית הרזיה.

 

 

הנה מה נאמר על ידי אחת החברות המשווקות:

 

טבעית לגמרי   

  • לא פוגעת בגוף
  • לא מפרקת רקמת שריר
  • ממיסה רק שומן עודף
  • אין צורך להתעמל בה
  • לא משתמשים בה בכדורים או חומרים מדכאי תיאבון
  • ובסופה התוצאות נשמרות לכל החיים.

     

      

    יש גם חברות מתחרות שמציינות בפרוש שהדיאטה מתבססת על מחקרים רפואיים. וקובעות בוודאות: "העיקרון: החומרים הפעילים בחומץ גורמים לתאי השומן לפלוט שומן אל השרירים ושם מתרחש תהליך צריכת שומן ושריפתו" 

     "

     

    בדקתי בבסיס הנתונים PUB MED ולא מצאתי שום ביסוס מדעי  מוכח ליכולתו של חומץ התפוחים לשרוף שומנים או לסייע בהרזיה. 

     

     

    השימוש בחומץ תפוחים כמוטיב המרכזי של תוכנית ההרזיה אולי מעניק למרזים מסגרת פסיכולוגית בלבד ולחלק מהם אמונה שמה שעזר לפרעונים יעזור גם להם.

     

     

    כאמור, אין שום ביסוס מדעי ליכולתו של חומץ התפוחים לשרוף שומנים או לסייע בהרזיה. יותר מכך, האמונה שחומץ התפוחים יעשה עבורנו את העבודה גורמת לרבים לחטוא באכילה מעבר לתפריט המוצע ולכשלון בדיאטה.

     

    בנוסף המשווקים אומרים לכם שזו דיאטה טבעית. אבל בפירוט של רכיבי המוצר של החברה השויצרית מצוין שהוא מכיל גם חומרים כמו מייצבים: (E551, E470b), אבקת תפוחים, חומר מתחלב לציטין E322, עמילן תפוחי אדמה, מווסתי חומציות: E330, E262, חומרי טעם תפוח. אז כל הכימיקלים המייצבים, מווסתי חומציות וחומרי טעם עם מספרי ה-E האלה הם בעצם חומרים משמרים וחומרי צבע - לזה תקראו טבעי? 

     

    וכעת אתם תחליטו האם אתם מוכנים להפרד ממאות ואלפי שקלים בשביל חומץ. ואם אתם כל כך מתעקשים, אפשר לקנות חומץ תפוחים מהמרכולים בכמה שקלים בלבד ולשתות מספר כפות ביום ממנו או להוסיף למזון, לא? 

     

     

    ***

     

     

    רק כדי להדגים לכם את טכנולוגית שטיפת המוח להרזיה בדיאטת הפלא הקודמת, דיאטת ה-HCG, שנאסרה לשימוש על ידי משרד הבריאות - מצרף סרטון של מישהי שטוענת שפתרה לכם את בעיית ההשמנה אחת ולתמיד. "המומחית" הגדולה לענייני דיאטה ובריאות היא לא פחות ולא יותר  מאשר מישהי המכנה עצמה פרופסור לחינוך וטכנולוגית למידה. תואר שלא מוכר בכלל בישראל. ובתור שכזו (לא רופאה,לא דיאטנית ולא מקצוע מדעי כלשהו) היא רוצה ללמד אתכם את הפתרון לבעיות השמנה. הדיאטה האחרונה שתעשו בחייכם. שטיפת מוח במיטבה:

     

    צפו כאן 

     

    וזו כותרת הכתבה שפורסמה בידיעות אחרונות:

     

    בקשה לתביעת מיליארדים ממשווקי דיאטת HCG

     

    לבית המשפט הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית על סך יותר מ-3 מיליארד שקלים נגד משווקת תרסיס HCG, לאחר שהתברר לכאורה כי הוא מכיל את ההורמון HCG בניגוד להצהרות. כמו כן, מציגים התובעים מחקר שלפיו הדיאטה מסוכנת ולא יעילה. הסיפור פורסם ב"ידיעות אחרונות"

    ynet 

  •  

  • פתי מאמין לכל דבר! 


  • נכתב על ידי קנקן התה , 26/10/2012 08:27   בקטגוריות דיאטת חומץ תפוחים, אמת מול רייטינג, דיאטה, דיאטות מסחריות, דעה אישית, הטעיות שיווקיות, חברה, חומץ, חומר למחשבה, חומרי E, מדע, סגנון חיים, פילוסופיה, שיווק, תזונה, תרבות  
    קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
    תגובה אחרונה של PK ב-14/4/2015 02:51
     



    ביקור במקום אחר


     

    כידוע בלוג זה עוסק באמיתות מול אמונות ומנסה להפריד ביניהם. קיימת כמובן בעיה בהגדרת אמיתות, כי רבים רואים באמונה כאמת שלהם. המדע הוא הדבר הקרוב ביותר להגדרת האמת - כי הוא אינו מבוסס על אמונות (שאנשים נתלים בהן "כדברי אלוהים חיים", ונראה שקשה יותר להזיז אנשים מאמונות מאשר לטוס במהירות האור).


     בניגוד לאמונות, המדע מתעדכן ואפילו שולל מסקנות קודמות, כאשר מתגלים ממצאים חדשים בעזרת שיטות וטכנולוגיות חדשות ומדויקות יותר.

    המאמינים נתלים בכך שהאמונות שלהם תמיד יהיו שרירות וקיימות (כל עוד המדע לא הפריך אותן ויש כאלה שימשיכו להאמין גם אם המדע סתר את אמונתם). הם מאמינים שיום יבוא והמדע יוכיח את האמונות. משל למה הדבר דומה? נניח אתם רואים ילד זר שחמק מכם ברחוב ומחליטים ששמו משה. אם לא תמצאו את הילד לשאול לשמו - לא ניתן להוכיח או להפריך את הטענה שזהו אכן שמו.


     תופעות מיסטיות (המכונות על-טבעיות), בדרך כלל אינן יכולות להיות מוסברות על ידי המדע, ולכן נחשבות על ידי רבים ללא רציונליות - בעיקר לאלה שלא חוו אותן בעצמם. רבים יהיו אולי מוכנים להאמין בקיומן רק אם הם עצמם יחוו בתופעות האלה, גם אם אין להן כרגע הסבר רציונלי.

     

     ומה יקרה לכם אם תחוו בתופעה "על -טבעית"? האם תוכלו להבחין אם מדובר במציאות או דמיון? האם תוכלו להבחין אם היה הדבר במציאות או שהיה זה רק חלום?

     

    אז אתן לכם טיפ. במציאות לכל דבר יש התחלה. בחלום אין התחלה מוגדרת. במציאות אתם יכולים להחליט שבכל פעם שתתקלו במצב מסויים תגרדו באצבעכם את קצה החוטם. בחלום לא תוכלו לעשות זאת מתוך כוונה מראש. והחשוב מכל - בחלום לא תוכלו לקרוא מילים (לא בשלטים, לא בעיתון ולא בספר). האם שמתם לב לדבר בחלומותיכם?

     

     אז אם אתם נתקלים במצב שכביכול נראה לכם לאחר מכן כחלום, ויש בו אחד משלושת הסממנים שציינתי - אז אתם כנראה לא חלמתם. אולי גם לא הייתם במציאות, אבל הייתם במציאות אחרת. נסו להתרכז בשקט ואולי תזכרו במצבים כאלה שחוויתם.

     

     בסדרה בת שתי כתבות (זו והבאה) אשתף אתכם במצבים כאלה שחוויתי אני, מהקל אל הכבד - מצבים שאני מכנה אותם " ביקור במקום אחר". לאחר שחלקכם יאמרו - לא אפשרי! אתאר לכם ניסויים מדעיים מבוקרים שהוכיחו את האפשרות הזו לפחות לגבי אדם אחד. ואם יש אחד כזה בוודאות, יש כנראה עוד אחרים כמוהו.


    להיות כאן ושם

    המדריך שלי לשעבר לדוקטורט היה מרבה להירדם בהרצאות בכנסים ובסמינרים של תלמידים. אך להפתעת כולם,  ידע לחזור על כל דברי המרצים בסוף ההרצאה בדיוק מפליא.


     שאלו את רעייתי והיא תאשר לכם שלעיתים נופלת עלי תרדמה כבדה כאשר אנו צופים בהצגת תיאטרון (בעיקר כאשר אני לאחר יום עבודה מעייף). אבל אני לא באמת ישן. אני נמצא "במקום אחר" שבו אני רואה אירוע שאינו קשור כלל וכלל להצגה, לא סתם רואה - אני משוכנע שאני נמצא שם. אבל כשאומרים לי הסובבים בחיוך "ישנת טוב, הא?", אני מפתיע אותם ומספר להם כל מה שנאמר והתרחש בהצגה.

     

     יש לי הסבר לכך, שאין אני מבין מדעית את המנגנון שלו - קיימת הפרדה בין חוש הראיה והשמיעה שלי. בשמיעה אני נמצא במציאות, אבל בראיה אני עשוי להמצא במציאות אחרת.

     

    לעיתים הייתי במקומות לא מוכרים, שבאופן מפתיע הגעתי אליהם באמת, לעיתים לאחר הרבה שנים. כל פרט שם מוכר לי, למרות שלא הייתי שם פיזית "באמת" אף פעם מקודם. במידה זו או אחרת, רבים מכם וודאי נתקלתם בתחושת הדה ז'וו. השאלה היא כמה נתתם דעתכם לכך.

    חוויה מיסטית ביום כיפור - חוויה מחוץ לזמן ולמקום

    כבר סיפרתי לכם באחד הפוסטים הקודמים שיש לי זכרונות מדוייקים ומאומתים על ידי המבוגרים מגיל ממש צעיר. כעת אספר על חווית ילדות יוצאת דופן הזכורה לי. גם אם רבים מכם עשויים לפקפק בנכונות הדברים. אני זוכר כאילו היה זה אתמול - בגיל כמעט שש, אבא שלי לקח אותי ביום כיפור, לבית הכנסת הגדול בעיר (אז עיר יחסית קטנה). אבא שלי אדם חילוני בהכרה מלאה, אך לקח אותי בחגי תשרי לבית הכנסת. לא יודע מה הסיבה, הוא עצמו לא התפלל. הוא אף פעם לא הלך יותר לשם לבדו.


     בערב יום כיפור, בית הכנסת המרכזי היה הומה אדם. לא היו מקומות ישיבה ואני לא יכולתי לראות דבר, מלבד טליתות ותקרת הבית. רגלי כאבו מעמידה ולא היתה לי סבלנות להשאר. לפיכך, יצאנו לסבב בתי כנסת בעיר, כדי למצוא אחד צפוף פחות עם מקום ישיבה. גם האחרים היו צפופים מאד ולבסוף אבא שלי הוליך אותי לעבר אחד נוסף, שבו הבטיח לי שיהיה מקום ישיבה.

     

    צעדנו ברחוב הראשי של העיר, בקטע רצוף חנויות. ואז, בין חנות הדגים של "פוּקְס" לבין חנות הנעליים של "רוֹט", אנו רואים פתח קטן ללא דלת בקיר. אבי אומר לי שזה בית הכנסת. נכנסנו דרך הפתח הנמוך (אבי היה צריך להתכופף, כדי לעבור בו).

     

     ירדנו שלוש מדרגות ואנו עומדים בקצה מרכז אולם מלבני (בצלע הארוכה שלו). אני מימין לפתח, אוחז בידו של אבי שעומד לשמאלי. קירות האולם לבנים בוהקים באור חזק. אין בו חלונות ולא מקור תאורה. לא מנורות ונברשות המאפיינים בתי כנסת, גם לא ארון קודש. משמאלנו, במרכז האולם, שלוש שורות כסאות לבנים. אף לא אחד יושב עליהם. משמאלנו ומימיננו פזורים עשרה "אנשים" עם גלימות ארוכות לבנות, הדוקות לגופם ושיער ראשם לבן ארוך. כל אחד עומד במקום אחר, גופם פונה לכיוונים שונים ובזוויות שונות.

     

    במקום שאמור להיות ארון הקודש, נמצא מעין פודיום לבן, עליו ניצב "אדם" בעל שיער לבן עם גלימה לבנה "אחרת". פניו כשל אדם בשנות השישים לחייו, שערו הלבן קצר. גופו פונה לסירוגין לעבר הקיר שבו ניצבנו אנחנו ולעבר קצה האולם הנגדי. שלוש מהדמויות עם הגלימות הלבנות עומדים בקרבתו, גם הם פונים לעבר אותו קצה.

     

    במרכז הקצה הנגדי של האולם עמד פודיום נוסף בצבע שחור, עליו ניצבת דמות אדם בגלימה שחורה, שיער שחור ארוך - מזכיר בקצת דמות של כומר יווני אורתודוכסי (במבטי היום). מעט מאחור, ניצבים לשני צידיו שתי דמויות נוספות עם גלימות ושיער שחורים.

     

    מצידנו, מעט לפנינו, מול הפודיום השחור, ניצב אדם נוסף, שערו השחור קצר, בעל זקן צרפתי, נראה בשנות החמישים לחייו. מלבדנו, הוא היה היחיד בלבוש "ארצי". נושא שק על גבו רוכן כמשתחווה, פיו מחייך במבוכה.

     

    אני אוחז בידו של אבי, שנינו עומדים במרכז, כשני צעדים מפתח הכניסה. אף אחד מהדמויות האלה אינן מסתכלות עלינו, כאילו רואים ואינם נראים, מלבד הדמות על הפודיום הלבן, שמבטה פנה אלי לשבריר השנייה. הדמות נראתה כמנהלת טקס, בשפה ובנעימה לא מובנת לי. דבריו מופסקים מדי פעם ע"י הדמויות הלבנות, כל פעם ע"י דברי דמות אחרת ולפעמים מעין "זמירה" של כל הדמויות הלבנות.

     

    לפתע, החלה לדבר הדמות הניצבת על הפודיום השחור. שתי הדמויות השחורות הניצבות מאחור, חוזרות על דבריו בזמירה. האיש בלבוש הארצי, מאזין לדבריו וממלמל. אני שואל את אבי בלחישה באיזה שפה הם דוברים. הוא השיב לי שהוא חושב שהם מדברים בלטינית.

     

    במרחק הזמן, אני יודע שכשאבי עונה לי שהוא "חושב", הוא לא ממש יודע את התשובה והוא "מנחש" משהו, כדי לספק לי איזה שהיא תשובה. למרות שרגלי כאבו מהעמידה, אבי לא רצה שנשב על הכיסאות הפנויים בשפע. הוא פטר בכך שאנחנו כבר עומדים ללכת.

     

    דקות אחדות לאחר מכן, משכתי את ידו, ברצוני לצאת מהמקום. עלינו חזרה על שלושת המדרגות ויצאנו מפתח האולם לרחוב. המשכנו לטייל מעט וחזרנו לעבר ביתנו. אבל, כשעברנו שוב בקטע הרחוב, הפתח של אולם "בית הכנסת" נעלם.

     

     מספר ימים אחר כך, עברתי שוב עם אבא שלי בקטע הרחוב הזה וחיפשתי את פתח הכניסה ההיא. כמובן, ראיתי רק חנויות. שאלתי אותו אם הוא זוכר כיצד עשינו סבב בתי כנסת ביום כיפור. הוא ענה לי בחיוב. כששאלתי אותו איפוא נעלם בית הכנסת האחרון שהיה כאן, הוא הסתכל עלי בתמיהה ושאל איזה בית כנסת. חזרתי על מה שראינו בו לפני מספר ימים. הוא הסתכל עלי במבט כזה, כאילו ירדתי מדעתי ואמר שבוודאי חלמתי. ואני כועס עליו, בטוח שזה היה, לא מבין כיצד הוא שכח. כשגדלתי, כל פעם שעברתי בקטע הרחוב הזה, חיפשתי את פתח האולם הנעלם...

     

    אתם וודאי חושבים כמוהו שהיה זה חלום ואני אומר לכם שזה היה גם היה. היה לאירוע הזה התחלה וסוף מוגדרים הזכורים לאבא שלי, מלבד הביקור "בבית הכנסת" המוזר הזה. 

     

    הסופרת והפסיכולוגית האמריקאית מרילין פרגוסון, מתארת בספרה "קנוניית עידן הדלי" את היווצרותה של תודעה אלטרנטיבית. המושג "תודעה אלטרנטיבית" הוא מצב בו אדם מוצא את עצמו לפתע במקום או בעולם אחר מעולם המציאות הפיזי וחווה חוויות שנראות בעיניו כממשות אפילו שבגופו הפיזי הוא לא זז ממקומו. זה בהחלט מתאים למצב שאותו חוויתי.

     

    וודאי יש כאלה שיאמרו כי מדובר כאן בשטף של מולקולות נוירוטרנסמיטורים בין תאים עצביים במוח שגורמים לדמיון של ילד להיראות כמציאות, אבל אני יכול להבטיח לכם שבגיל שש לא השתמשתי בסמים פסיכודלים.

     

    אינני יכול להסביר מה משמעות החזיון שראיתי, אך הוא חרוט חזק במוחי שנים רבות לאחר מכן.

     

     בשיחה שהייתה לי בנושא, מישהו העלה את האפשרות שבנוסף לעולם בו אנחנו מתקיימים, קיימים גם עולמות מקבילים. בעולמות המקבילים האלה יכולות הסיטואציות להיות זהות לאלה שביקום שלנו, יכולות להיות עם שינויים קלים, עם שינוייים משמעותיים יותר, או שונות בתכלית השינוי.

     

    בכל מקרה יתכן שיש קשר תת-מודע הדוק, בינינו לבין המקבילים שלנו בעולמות המקבילים ולפעמים נוצרת אפשרות שדבר מסוים ייגע במודעות שלנו באמצעות הבזקים של ידע פתאומי, אולי בחלום, אולי כתמונה המצטיירת בדימיון.

    בהחלט נשמע כמדע בדיוני, אבל פיזיקאים מודרנים מכובדים יכולים לקבל זאת כאפשרות.


    קיימות עדויות מדעיות אמפיריות וחישוביות התומכות בקיום יקומים מקבילים - עדויות הנתמכות גם על ידי מכאניקת הקוונטים. אחת התורות המרכזיות בפיזיקה המודרנית. 

     




    יקומים מקבילים. מקור: הידען 


     


    ואת הכל עדיין לא סיפרתי. אך על זאת אכתוב בכתבה השניה. אלה שמתעניינים בנושא ואינם רוצים להחמיץ את ההמשך - מוזמנים להצטרף כמנויים לבלוג.

     

     תוספת עריכה:


    יש מי שנותן דעתו לבלתי מובן


    יש מי שאצלו הבלתי מובן פשוט אינו קיים


    ויש מי שמתייחס לבלתי מובן ומנסה לחקור אותו.


       

    נכתב על ידי קנקן התה , 19/10/2012 06:01   בקטגוריות תודעה אלטרנטיבית, יקומים מקבילים, מכניקת הקוונטים, פיזיקה מודרנית, פסיכולוגיה, חלומות, מציאות אחרת, אמיתות, אמונות, גלוי ונסתר, חברה, חומר למחשבה, מדע, מטפיזיקה, מיסטיקה, מציאות ודמיון, על-טבעי, פאראפסיכולוגיה, פילוסופיה, ראייה מרחוק, רציונליזם, תופעות בלתי מוסברות, תופעות על טבעיות, תפיסה על-חושית, תרבות, תת- מודע  
    25 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
    תגובה אחרונה של קנקן התה ב-14/1/2013 14:08
     



    הגורגונה התעוררה


     

    לאחר הפוסט הקודם לא יכולתי להתאפק וכתבתי את זה שמובא לפניכם:

     

     

     

     

     יש לי שכנה

     

    ואני זוכר

     

    שעם בן זוגה נסעה לחו"ל

     

    לחגוג בטיול

     

    את הכניסה לדירה החדשה

     

    ומשם חזרה

     

    אל הבשורה המרה

     

    להתמודדות קשה

     

    פאה לראשה

     

    בחילות, חולשה

     

    ואז

     

    החיוורון התחלף בחיוך ניצחון

     

    ולא ידעה

     

    שהמפלצת רק נרדמה 

     

    עדיין בקירבה

     

    ובאחרונה השיעולים

     

    כבדים

     

    מחרידים

     

    וידעתי בלי מילים

     

    הגוֹרגוֹנה* התעוררה.

     

     

     

     

      * גורגונה במיתולוגיה היוונית היא דמות נשית מפלצתית ואכזרית בעלת שיער העשוי מנחשים חיים וארסיים, שנודעה ביכולתה לאבן את המביט בה.  מבין שלוש הגורגונות, רק מדוזה היא בת תמותה. אכן בסופו של דבר מדוזה נהרגה על-ידי הגיבור היווני פרסאוס. שתי אחיותיה של מדוזה הן בנות אלמוות.

    המיתולוגיה מספרת שדם שנלקח מצדה הימני של גורגונה יכול להחזיר את המתים לחיים, ואילו דם שנלקח מצדה השמאלי הוא רעל קטלני, שקוטל חיים בהרף עין. אתנה העניקה בקבוקון של הנוזל המרפא לאסקלפיוס, אל הרפואה.

     

     

    לאחר שהמחלה חזרה, השכנה מקבלת טיפול חדשני. אין אני רוצה להיות טרחן ולשאלה לפרטים. אם הייתה רוצה לספר, הייתה מספרת בעצמה. הרי היא יודעת שאני בקיא בתחום. בכל מצב כשאני שואל לשלומה  היא עונה תמיד "הכל בסדר". אך ללא מילים אני רואה שומע ויודע. התקפי השיעול פחתו ונחלשו - נראה שהטיפול החדש פועל  על הגרורות ברֵאוֹת?!  הלוואי.

     

     

    נכתב על ידי קנקן התה , 17/10/2012 09:09   בקטגוריות סרטן, ביולוגיה, חומר למחשבה, כימותרפיה, מדע, פילוסופיה, רפואה, שירים שלי, תרבות, התמודדות  
    18 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
    תגובה אחרונה של קנקן התה ב-10/1/2013 23:07
     



    הפלא ופלא?


     

    כידוע כל חיינו סובבים סביב אופנות, בכל תחום שהוא, וכעת לפי כתבה בידיעות אחרונות, יש גם אופנה לבחירת מקצוע:

     

    הרישום לאוניברסיטאות: רפואה IN, משפטים OUT

     

     

    השנה 1,600 סטודנטים התחרו על 440 מקומות פנויים ללימודי רפואה. לעומת זאת, מספרם של המועמדים ללימודי משפטים ומנהל עסקים באוניברסיטאות צנח דרמטית. המרוויחות הגדולות: המכללות

     

     

    האמא היהודייה יכולה להיות רגועה - הפקולטות שמשתייכות למשפחת הרפואה הן עדיין האטרקטיביות ביותר בקרב ציבור הסטודנטים בישראל. מנתוני המועצה להשכלה גבוהה ל-2012 עולה כי רק אחד מכל ארבעה מבקשים ללמוד בתחום הרפואה הכללית - הצליח בסופו של דבר להתקבל. במספרים מדובר על 1,600 סטודנטים שהתחרו על 440 מקומות פנויים בלבד.

     

    תומר ולמר

     

    פורסם:  10.10.12, 12:29

     

     

     

    אינני מתפלא שחלה ירידה בהרשמה ללימודי המשפטים, כי על פי הסטטיסטיקה שראיתי (כמובן רק בכתבה בעיתון), בארצנו הלוחמנית אחד מכל ארבעה הוא עורך דין (למרות שסביר שחלק מהם אינם עוסקים במקצועם, או מובטלים, או בעלי תעודה שמקשטת את ביתם או משרדם. במיוחד לאחר שנפתחו מכללות למשפטים כמו פטריות לאחר גשם. אין ספק שישראל מחזיקה במספר שיא עולמי של עורכי דין ביחס לאוכלוסיה.

     

    ולגבי רפואה, אין אני רואה בכלל ביקוש ללימוד המקצוע הזה, כפי שעשוי להשתמע מהכתבה הזו. כי לפני כ-25 שנה התקבלו ללימודי רפואה אחד מ- 700 מועמדים לשנה.

    לפני כעשר שנים הביקוש ירד, וללימודי רפואה התקבל אחד מ-70 מועמדים. ולפי הכתבה הזו - היום מתקבל אחד מארבע מועמדים בלבד!!!

     

    אז האם זה נקרא ביקוש?

     

    בתנאי העבודה של רופא ממוצע - שכר עלוב לשעות עבודה מטורפות - אין כבר הרבה משוגעים בימינו שירצו ללמוד ולעסוק ברפואה, גם אם יש להם אמא פולניה.

     

     

    כשלמדתי לתואר ראשון, פורסם סקר שנערך בציבור לגבי מידת הערכה למקצועות האקדמאיים השונים. נפלתי אז מהכסא כשראיתי בראש רשימת המקצועות המוערכים את מקצוע הביולוגיה. מדוע? כי להיות ביולוג בהחלט אינו נכלל ברשימת מאוויה של אמא פולניה. ומצד שני חשבתי, האם כל אלה שנותנים כבוד ללומדים ביולוגיה יודעים שרוב הבוגרים בביולוגיה מובטלים או פונים לעסוק בעבודות שאין ביניהם כל קשר לביולוגיה?

     

    מבני מחזורי כמה מהמסיימים הם מורים לביולוגיה. כמה עשו הסבה לרוקחות (ומוכרים אקמול בבית מרקחת). לרוקחות יש קרבה מסוימת לביולוגיה, אבל דווקא כמה מבני מחזורי עשו הסבה למשפטים (יש הרבה פטנטים שצריך לכתוב ולהגן עליהם). וכמה, לא תאמינו, פנו לתקשורת. שמעתם על שדרן הרדיו מיכאל מירו? ויש עוד כמה אחרים כמוהו שלא אפרט כאן. 

    ויש גם רבים מבני מחזורי שמצאו את מזלם בַּנֵּכָר...

     

    גבירותי ורבותי, מכבוד בלבד אי אפשר לחיות!

     

     

    נכתב על ידי קנקן התה , 10/10/2012 15:56   בקטגוריות לימודי רפואה, לימודי משפטים, השכלה גבוהה, סטטיסטיקה, אוניברסיטאות, ביולוגיה, דעה אישית, חברה, חומר למחשבה, חינוך, סטודנטים, פילוסופיה, רפואה, תרבות  
    14 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
    תגובה אחרונה של קנקן התה ב-16/10/2012 06:28
     



      
    דפים:  
    125,133
    הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
    © הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
    האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
    כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)