לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

נס חנוכה - היה או לא היה?


 

זהו פוסט מיוחד לחנוכה, המתחיל בדיון על מידת התכנות הנס ומסתיים בהצעה לניסוי מדעי פשוט שתוכלו לערוך בבית. אולי תוכיחו איזה נס.  

 

חג החנוכה מעורר מספר שאלות. ראשית מנורת בית המקדש הכילה שבעה קנים ולא שמונה, אז מדוע החנוכיה מכילה שמונה קנים? הסבר אחד לכך הוא שכאשר מנורת המקדש נלקחה שלל, שמרו על המסורת על ידי הדלקת מתקן חלופי שהיו לו שמונה שיפודים.

 

אבל ההסבר המקובל הוא נס פך השמן שהכיל כמות שמן המספיקה להדלקה יום אחד בלבד ובכל זאת דלק שמונה ימים. "נס" כזה כמובן אינו יתכן מבחינה מדעית. השמן שה שתמשו בו להדלקת המנורה בבית המקדש הוא שמן זית. אין שום דרך שכמות מסויימת של שמן כזה תדלק פי שמונה יותר זמן מזמן הבערה של השמן. אפשר לשפר את משך הבעירה של השמן על ידי שינוי קוטר הפתיל, אך לא באופן כזה.

 

נס פך השמן מוזכר רק במשנה ובגמרא - כמה מאות שנים לאחר הנס. בספרי המקבים ובכתבים ההסטורים של יוספוס פלוויוס אין שום זכר לנס פך השמן. אז אולי נס פך השמן לא בהכרח היה? יש הטוענים שמוטיב חג החנוכה הועתק מהעמים הפאגניים שחגגו את חג השמש, שחל ביום הקצר ביותר בשנה -  בסביבות זמן חנוכה.

 

ובכלל נשאלת השאלה, אם בשמן זית עסקינן, כיצד אנחנו מדליקים היום נרות העשויים משעווה? הרי רבי טרפון אמר: "אין מדליקין אלא בשמן זית בלבד: עמד רבי יוחנן בן נורי על רגליו ואמר: מה יעשו אנשי בבל שאין להם אלא שמן שומשומין, ומה יעשו אנשי מדי שאין להם אלא שמן אגוזים, ומה יעשו אנשי אלכסנדריה שאין להם אלא שמן צנונות, ומה יעשו אנשי קפוטקיא שאין להם לא כך אלא נפט? אלא: אין לך אלא מה שאמרו חכמים: אין מדליקין." (תלמוד בבלי,מסכת שבת,דף כ"ו ע"א).

 

 כלומר רבי טרפון פסק שיש להדליק בשמן זית בלבד. אחרים פסקו כי מותר להדליק בשמנים נוספים המותרים להדלקה. בימי המשנה והתלמוד השתמשו אבותינו בנרות שמן בלבד, משום שהנס היה דווקא בשמן. אז השמן היה מצרך שכיח גם בשימוש היומיומי. אבל בארצות רבות בגולה, שמן זית הוא יקר, לכן לימים נפוץ שם המנהג להשתמש בנרות שעווה זולים. כיום, הדלקת חנוכיות בנרות שעווה צבעוניים היא נפוצה ברחבי הארץ. אבל גם כיום, המהדרים במצווה מדליקים בשמן זית מובחר בלבד.

 



 

 

כאמור ספק אם היה נס פך השמן והוא אינו מוסבר באופן מדעי. אני יודע שאדם דתי יאמין בניסים בניגוד לחוקי הטבע. לכן הוא קורא לזה נס. בכל אופן, קשה להסביר מדוע הנס הזה התחיל להיות מוזכר לראשונה במקורות רק למעלה ממאתיים שנה לאחר שהתרחש לכאורה.

 

אסיים באנקדוטה מדעית לשאלה האם ניתן להאריך את משך זמן הבעירה של הנרות? אם כן, אולי נקרא לזה נס נרות החנוכה.

 

ובכן יש מספר טריקים להאריך את משך זמן דליקתו של הנר. ראשית אפשר להאריך את זמן הבעירה בשימוש ביחס נכון בין קוטר (עובי) הפתיל לבין קוטר הנר. יצרני הנרות הזולים כמובן אינם משתמשים בפתילים איכותיים ואינם יוצרים נרות אופטימליים מאריכי חיים. אבל יש עוד אפשרויות. 

 

אפשרות אחת  - קטימת קצה הפתיל בנר המבטיחה הדלקת להבה במרכז הנר - מאריכה את משך הבעירה. אפשר לקצר את הפתיל על ידי קוצץ צפורניים.

 

ולבסוף טיפ שקראתי ועדיין לא בדקתי אותו מדעית. אורזים את הנרות בשקית ניילון ושמים אותם במקפיא למשך לילה ומוציאים מהפריזר ממש לפני שמשתמשים בהם. כך הם ידלקו מעל הזמן הממוצע שלהם והכי חשוב - עם פחות טפטוף של שעווה מלכלכת למטה. אתם מוזמנים לבדוק את יעילות השיטה הזו. את מחצית הנרות לכל יום תקפיאו ואת המחצית השניה לא והיא תשמש כביקורת. בדקו אם אכן הנרות המוקפאים במחצית אחת של החנוכיה דולקים זמן ארוך יותר מהנרות הלא מטופלים במחצית השניה. רשמו את זמני הדליקה בניסוי ואולי לפחות תוכלו לחגוג את "נס" נרות החנוכה.

 

אתם מוזמנים לכתוב בתגובה את תוצאות הניסוי שערכתם.

 

חג אורים שמח.

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 28/11/2013 15:48   בקטגוריות חנוכה, נס פך השמן, אמונה ומדע, נרות חנוכה, נסוי הארכת משך דליקת הנר, חג השמש, חגים פגאנים, מדע, פלוסופיה  
20 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-29/12/2013 17:42
 



הו אלוהי הטבע, אלוהי כל חי


 

 

 

 

 

 

בפארק העירוני מֵי אגם רוגעים.

 מיני בעלי כּנף, בנחת שם שטים.

 לפתע מהוּמה, כּיתת בנים פורצת,

 מאחוריה, על המִדְרֶכֶת,

 מִשְׂתָּרֵךְ לו לאיטו - מוֹרם,רבּם ומחנכם.

 רעש, געש מהוּמה, מְצַוְּחִים הנערים

 והרבּי - מתיישב על הספסל, מעיין בדף גמרא.

 

 

והנערים בּלי דרך ארץ, צועקים ומשחיתים.

 שקיות אוכל, מיני טינופת, לאגם הם משליכים.

 זה מצא לו צב מִשחק,

 מתחרה עם חברו, מי מהם אוֹתוֹ,

 רחוק יותר יבעט.

 האם יש פה אלוהים? הו אלוֹהֵי הטבע, אלוֹהֵי כל חי,

 מעונשם של אֵלֶה, רַבָּם עדיין לא פּטוּר, אהה. 

 יושב לו המחנך - מעיין בדף גמרא.

 

 

ולפתע קם לו נער, אל המַדְגֵּרָה     –  

 חיש הוא מתגנב.

 על ביציה אמא אווזה דוגרת, גם האבא קצת עוזר.

 אץ הנער, אותם מפריח, על הביצים קופץ, שובר.

 קליפות, חלקי עוּבָּר, חלמון, לרוב - 

 בשצף קצף, מפזר שם שייגץ רַע.

 ומורו הרבּי, פֵּאוֹתיו הוא מְגַלְגֵּל , מעיין בדף גמרא.

 

 

רואה זאת סַב זָקֵן בפארק.

 צועק, זועק הוא אל הנער, איך זה לא תֵּבוֹשׁ?

מְרַצֵּחַ בּרוּאֵי אל, כיצד כִּיפָּה תַּחְבּוֹשׁ?

 רודף, מֵניף הסַב את הַמַקֵּל 

 מַעֲשֵׂי הנער מְסַכֵּל.

 רעש מהומה בפארק, מעשֵי שטן.

 רע ומר שם, רע.

 והרבּי, אוי לרבּי, מעיין בדף גמרא.

 

 

אם יש פּה אלוהים, הו אלוֹהֵי הטבע,

 אלוהֵי כל חי,

 כשיבוא היום ונשמת הרבי אליו תגיע,

 אל הרבּי יתבּוֹנן כּלִמְרַצֵּחַ, שחינך שם דּוֹר קְלוֹקֵל.

 האם יִדּוֹן אותו האֵל?

 ואולי, אם שם בִּכלל נמצא,

 יָחוֹן אותו האֵל, בשל קריאה בּדף גמרא.

 

*** 

 

חג החנוכה הוא מן החגים המעטים, שבו תלמידי הישיבות יכולים לצאת ולטייל  בטבע. אולם מסתבר, שלחלק ממוריהם ומלוויהם, אין כל מושג בתיכנון טיולים, בבטיחות וגם לא  בפיקוח על התנהגות פרועה של התלמידים. השיר למעלה הוא בהשראת מקרה אמיתי, שלצערי נפוץ למדי.

 

ביולי 2010, נערים חרדים  שטיילו בהרי ירושלים, גרמו לאחת הדליקות הגדולות שארעו באזור הרי ירושלים, שבה נשרפו יותר מ-1,000 דונם חורש טבעי. השריפה פרצה באזור מעיין עין חינדק שלמורדות אבן ספיר - ומשם מיהרה האש להתפשט, בשל הרוחות המערביות החזקות והגיעה במהירות לכיוון המושבים אורה ועמינדב. האש שהגיעה לגובה 20 מטרים, הקיפה את הכבאים, שנאלצו להימלט. הדליקה המשיכה להתפשט והגיעה עד לחניון התחתון של בית החולים הדסה עין כרם, שם עלו באש 23 רכבים.  המשטרה מיהרה לסגור צירים, והחלה לפנות תושבים מאורה ומעמינדב וכמעט היה צורך לפנות את כל החולים בהדסה.

 

בחקירה התברר: נערים שטיילו באזור גרמו לדליקה - וברחו.

 

והרי  תזכורת לכותרת הכתבה שפורסמה:

 

 

בני 15 הודו: אחראים לאש בירושלים

 

 

שני תלמידי ישיבה בני 15הודו היום במשטרה כי הם אלה שהבעירו אתמול מדורה בהרי ירושלים – המדורה שהפכה לשריפה הגדולה שאיימה על בית החולים הדסה עין כרם. תושב אחד המושבים באזור שראה את הנערים אומר: הם מחאו כפיים כשראו את האש מתפשטת

 

"כיתה של נערים חרדים כבני 15 טיילה בעין חינדק. על פי החשד, הם שיחקו באש וכשראו כי השריפה יוצאת משליטה עזבו מבלי להזעיק עזרה. אגב, הם המשיכו לטייל בירושלים. במשטרה איתרו את התלמידים ועיכבו אותם לחקירה. במקביל, נבדק חשד כי המבוגרים שליוו אותם לא עשו דבר."

 

 

 

נניח שילדים הם ילדים, כיצד יתכן שהמלווים שלהם כל כך חסרי אחריות?

 

האם זהו החינוך המעולה שהם מקנים לתלמידיהם בישיבות?

 

מדוע המעורבים לא הועמדו לדין או נענשו? האם זהו עוד אחד מהתיקים שנסגר בשל חוסר ענין לציבור?

 

אם היתה זו מכוניתי שנשרפה בין 23 המכוניות, הייתי תובע את ראשי הישיבה בתביעה אזרחית. מדוע תמיד מוותרים להם?

   

ולבסוף אסיים בבקשת סליחה ומחילה מאותם אלה שאינם כאלה.

  

 

חג שמח!

  

נכתב על ידי קנקן התה , 21/12/2011 18:25   בקטגוריות ביולוגיה, בעלי חיים, חברה, חיים, חנוכה, פילוסופיה, שירים שלי, תרבות, טבע ונוף, אלוהים  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-26/12/2011 18:10
 



נס הנורה שדלקה 35 שנה - מחיר הקידמה


 

 

נס חג החנוכה הזכיר לי מעשה שאירע לפני שנים אחדות, מעשה בנוּרה.



 

 

 לפני שנים אחדות ביקרנו את משפחת הורי זוגתי ולאחר ארוחת הערב, חשקה נפשנו לשבת במרפסת ולפוש קמעה מחום הקיץ הכבד. להתרענן מן הבריזה הקרירה שנשבה מהים. כשהדלקנו את האור במרפסת, נראה ניצוץ עז והנורה נשרפה. לבקשת חמי החלפתי את הנורה בחדשה. נטלתי את הנורה הישנה כדי לזרקה לפח, אך כשהסתכלתי בה נדהמתי. ראיתי נורה מוזרה, שחוטי הלהט שבתוכה עבים מאד - הרבה מהרגיל בנורות של ימינו. כששאלתי את חמי מה זאת הנורה המוזרה הזו, הוא ציין שאת הנורה הזו הביא בעליה לארץ מפולין, ומאז דלקה במרפסת 35 שנה! באמת 35 שנה תמהתי? כן, ענה חמי, בקיץ ובחורף, בחום ובקור, ביובש ובלחות, במשך זמן זה.

 

מיותר לציין שהנורות החדשות שהוחלפו מאז בקצב, נשרפו כל אחת, לאחר מספר לא רב של חודשים. מה מוסר ההשכל? הקידמה לא הביאה לנו נורות מאריכות ימים. הקידמה בעצם התבטאה בייצור נורות בעלות חיי מדף קצרים. מדוע? כי הייצרנים מעוניינים שנצטרך לרכוש נורות בתדירות. מנורות שמשך חייהן 35 שנה, לא מרוויחים.

 

הדבר נכון לכל מוצרי החשמל והאלקטרוניקה כיום. מקרר שרכשנו, החלפנו רק לאחרונה במצב תקין, לאחר למעלה מ-20 שנה, ללא צורך באף תיקון. כשקנינו מקרר חדש מאותו יצרן, נאמר לנו שהמקררים החדשים כבר אינם מיוצרים בארה"ב, אלא באחת מארצות המזרח הרחוק. "תשכחו מכך שהמקרר החדש יפעל ללא תיקון גם רבע מהזמן שפעל המקרר הישן שלכם". כך אמר המוכר. 

 

בעבר רכשנו גם מכשיר טלביזיה, שפעל ללא תקלות כמעט 16 שנה. החלפנו אותו, כי רצינו מכשיר עם מסך גדול יותר. באותם ימים, ההבדל בין מכשיר טלביזיה טוב למכשיר גרוע, היה ההבדל בין מכשיר שפעל 8 שנים לבין מכשיר שפעל הרבה מעבר לכך. מה קורה היום? מציעים לנו מכשירים עם הרבה פיצ'רים, אך מה משך חייהם?

 

חברות הסלולר גם הן רוצות לגזור עלינו קופון והן מפתות אותנו לשדרג כל העת למכשירים עם פיצ'רים משוכללים כהנה וכהנה. רבים לא עומדים בפיתוי ומשדרגים. יש גם כאלה שסתם רוכשים מכשיר נוסף. אך מה לגבי אנשים כמוני? אנשים שמסתפקים בטלפון למטרה העיקרית שלו - תקשורת קולית ואולי תוספת של מצלמה ואפשרות לשמוע קצת מוסיקה טובה. אל דאגה, לחברות הסלולר יש פיתרון לאנשים עקשנים כמוני. למכשירים שהם מוכרים יש משך חיים קצר. כשהם נופלים או טובעים באמבטיה, סביר מאד להניח שהם יהיו זקוקים לתיקון. אך אבוי, התיקון לאחר תקופת האחריות הקצרה, עולה הרבה כסף. "לא שווה לך לתקן. רק כדי לראות מה לא בסדר עם המכשיר, יעלה לך כך וכך... וזה עוד לפני התיקון והחלפים - כדאי לך לשדרג למכשיר חדש!" כך מודיע לך סוכן המכירות. ואם לא זה המצב, אז בוודאי קרה לכם שהמטען התפרק. "כבר לא מייצרים יותר מטענים עם חיבור מתאים לטלפון שלך" מודיע לך בחגיגיות איש השירות, "נעשה לך מחיר למכשיר חדש". אם גם זה אינו המצב והסוללה הלכה לעולמה לאחר שנה. אומרים לך קנה מכשיר חדש, עם אותם טיעונים כמו לגבי המטען. ואז אתה גם מגלה לתדהמתך, שלסוללה הישנה שמכרו לך עם המכשיר שקנית, היה תאריך תפוגה שעמד להסתיים חודש לאחר הקנייה ובעצם לא יכולת לדעת על כך, כי אם היית מסיר את המדבקה שמכסה על התאריך, הייתה מתבטלת האחריות. אז איפוא לעזאזל האחריות? עזוב שטויות - קנה מכשיר חדש!

 

גבירותיי ורבותיי, ככה עובדת הקידמה לא רק לגבי מכשירים. הדבר נכון גם לגבי  קוסמטיקה ותרופות. אף פעם לא תקבלו שמפו נגד קשקשים, שיחסל לתמיד את קשקשיכם. גם אם יהיה מדען שימציא שמפו כזה, החברה המובילה בשוק תקנה מהמדען את הפטנט להמצאתו, בעבור נזיד עדשים ותגנוז אותו. האמינו לי שאני יודע היטב מה שאני אומר. תגידו, איזו חברה תסכים לייצר שמפו שימגר  את הקשקשים  לאחר חפיפה אחת? במקרה כזה, הרי משפורפרת שמפו אחת שתמכור החברה, יחוסלו הקשקשים של הקונה ושל משפחתו ושל חבריו ושל......

  

מדוע חברות התרופות אינן משקיעות במחקר רפואי כדי לרפא מחלות נדירות? מדוע חברות התרופות אינן משקיעות במחקר של מדענים לפיתוח תרופות יעילות יותר, כנגד מחלות נפוצות במדינות העולם השלישי העניות?

 

ניחשתם נכון. כי חברות התרופות המגלגלות מיליארדים רוצות:

 

 

 

 

         להשקיע כמה שפחות....

  

   

  

 

 

 

 

         ולהרוויח כמה שיותר.  

 

 

 

  

 

אז קוראים יקרים זהו מחיר הקידמה. נורות שיאירו לכם 35 שנה כבר לא יהיו לכם. לפחות עדיין יתכן שהחנוכיות שלכם יאריכו ימים. לעת עתה.

 

 

אז שיהיה לכם חג אורים שמח!

 



נכתב על ידי קנקן התה , 19/12/2011 23:10   בקטגוריות חברה, חיים, מדע, מוסר, מחשבה, פילוסופיה, רפואה, חברות מסחריות, אתיקה, חברות תרופות, קידמה, ביקורת, חנוכה, כלכלה  
20 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-5/3/2015 00:53
 



122,072
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)