לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

אגדת החלזון המעופף - אמת לאמיתה!


 

אתמול בתוכנית דיבור ישיר בערוץ 2 "הפריך" מנחם בן הידוע לשימצה בפופוליסטיות החולנית הידועה שלו את "תורת האבולוציה". הוא נורא כעס על יוסי שריד ודומיו שטוענים שמוצא האדם והקוף מאב משותף. וכיצד הוא מפריך? לטענתו יש 600 "מדענים" בעולם שלא מאמינים באבולוציה. אבל תגידו אפשר להתייחס לאדם הנבער הזה, שפרסם פעם שירים של אחרים בשמו? לפחות כך אומרת השמועה. לא טרחתי לבדוק, אבל נדמה לי שהוא עצמו ציין זאת פעם. אודה ואתוודה, כמעט כל מה שנאמר על ה"חכם" הזה אני נוטה להאמין. זה לא פחות אמין מהאמונה שלו שהאבולוציה מצוצה מהאצבע של דרווין. אבל אני מאמין שאף פעם כנראה לא הטילו ציפורים על ראשו חריוני שבלולים. הוא וודאי היה מנקה ראשו בגועל וכנראה לא היה שם לב גם לשבלולייה על ראשו. יש להניח שהוא היה פולט קללה עסיסית כלפי בורא עולם, על שהמית קלון שכזה על ראשו ולא היה מעלה על דעתו שזו נקמתו המתוקה של דרווין.

 

אבל עתה ברצינות לעניין חריוני שבלולים של ציפורים. ראשית חשבתם פעם מדוע ציפורים מחרבנות לכם לפעמים על הראש? אז ראשית חריוני ציפורים הם רכים וקלים יחסית, כי אצלם הצואה מעורבבת בשתן - לכן נקראת גם לשלשת. אין הפרדה בין שתן לצואה ביציאות כמו אצלנו. הציפור חוסכת כך במשק המים שלה על ידי שתן מרוכז בלשלשת. והציפור שצריכה להיות  קלה בצורה מקסימלית לצורך התעופה, אינה אוגרת לשלשת במעי הגס כמונו, אלא ממהרת לשחרר מיד את תוצרי קו הייצור של ההפרשות שלה. אם התמזל מזלכם תקבלו את זה היישר מלמעלה על ראשכם. וכמנהג בני האדם יש רבים המאמינים באמונה טפלה שחריוני ציפורים על הראש זו ברכה משמים. ואם כן אולי כדאי שיברכו במקום הציפור ברכת "חלולים חלולים נקבים נקבים".

 

ומה להקדמה מגעילה או מצחיקה שכזו כדי לפאר פוסט בבלוג הזה? התשובה -אבולוציה! אבל במקרה שלנו נתמקד איך הציפורים משפיעות על האבולוציה של החלזונות. מסתבר שדרווין היה לא פחות ולא יותר אבי אגדת  "החילזון המעופף".

 



 

 בקיצור, ידוע כי האבולוציה פועלת בקלות יחסית על קבוצות קטנות ומבודדות של בני אותו מין. קבוצות כאלו רוכשות תכונות חדשות, עד שהן מתפצלות למינים שונים ונפרדים זה מזה. למשל חיות הכיס כמו הקנגרו והקוואלה התפתחו ביבשת אוסטרליה שהייתה מבודדת משאר היבשות. באותה מידה היינו מצפים שאוכלוסיות השבלולים של אירופה יהיו שונים מאוד מבחינה גנטית מאלו שמאכלסים למשל איים בודדים ומרוחקים כמו קבוצת איים (ארכיפלג) בשם טריסטן דה קונה -השוכנים באמצע האוקיינוס האטלנטי. זה גם שמו של האי הגדול ביותר בקבוצת האיים האלה. האי הזה יוּשב מאוחר יחסית בסוף המאה התשע עשרה וגרים בו כיום רק 270 משפחות, והוא נחשב למקום המיושב הנידח ביותר בעולם: הוא מרוחק כ-2,800 ק"מ מדרום אפריקה, ו-3,360 ק"מ מדרום אמריקה. 

 



 

דארווין הבחין שלמרות שבאיים האלה שכנו מה שהוגדר בזמנו 8 מינים שונים של חלזונות, בעצם  קיים ביניהם דמיון רב ביותר לחלזון אירופאי מסויים שרחוק מהם לפחות 9,000 קילומטר. מכיוון שהחלזונות האלו לא יכולים לשרוד בנדודים במים המלוחים שבאוקיאנוס, דרווין ניחש שאת הדמיון הזה ניתן להסביר רק בשתי אפשרויות. או שהחילזון מועבר מאירופה על ידי האדם או על ידי ציפורים. אך מפני שההתישבות באי על ידי האדם התרחשה יחסית בתקופה מאוחרת, דרווין חשד בציפורים. ידועה התופעה שחלזונות נצמדים לרגליים של ציפורים שיכולות לשאת אותם מרחקים של אלפי קילומטרים בעת נדידתם העונתית. הציפרים נושאות את החלזונות הלוך וחזור, כך שהחומר הגנטי מהאיים ומאירופה ממשיך להתערבב ולכן לא נוצרים בעצם מיני חלזונות שונים ומופרדים. ההשערות של דרווין אושרו בבדיקות מולקולריות של דנ"א (DNA) מהשבלולים באיים ומעמיתיהם באירופה.

 



 

 במחקר אחר שנערך באי האהאג'ימה שביפן, החוקרים מצאו שברים של קונכיות בלשלשת של ציפורים שעל האי. לפיכך, הם תהו אם חלזונות יכולים לשרוד מסע אווירי במעי הציפור. לפיכך הם ערכו ניסויים שבהם נתנו לציפורים לאכול חלזונות, ובדקו כמה מהן עברו בשלום את מערכת העיכול של הציפור ולצאת בחיים עם הלשלשת של הציפור. הממצאים היו שכ- 15% מן החלזונות שנבלעו הצליחו לשרוד והציפורים פלטו אותם מחדש בחלקים שונים של האי. כלומר החלזונות זכו לטיסה אווירית על ידי הציפורים. נמצאו אפילו מיקרים בהם חלזונות הזדווגו ביניהם תוך כדי טיסה כזו.

 

בשל הטיסות האלו של החלזונות מואט מאוד קצב האבולוציה שלהם באי, כי החומר הגנטי מתערבב כל הזמן בין השבלולים במרחבי האי. אם כך, הציפורים מאיטות את האבולוציה של השבלולים. כך כל עוד אנחנו ההומו ספיינס נחשף לנישואי תערובת ולערבוב גנטי, תשמר השונות. לעומת זאת אוכלוסיות אדם קטנות ומבודדות פיזית עשויות להיות בדרך ליצירת מינ(י) אדם חדשים. 

 

הרי משהו לסיום בחיוך: 

 

  

נכתב על ידי קנקן התה , 8/6/2014 18:55   בקטגוריות אבולוציה, חלזונות, ציפורים, חלזונות מעופפים, איי טריסטן דה קונה, ארכיפלג טריסטן דה קונה  
26 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-12/6/2014 14:10
 



יחי משרד החינוך!


 


איזו התרגשות. משרד החינוך הכיר סופסוף באבולוציה. אבל רק באבולוציה של צמחים וחיות ולא באבולוציה של הקוף והאדם. כי האדם בא מהעפר ואל העפר ישוב והאישה נבראה מצלע האדם בניתוח תחת הרדמה של אלוהים. כלומר, בניגוד לחיות - אלוהים יצר אדם אנדרוגינוס ("זכר ונקבה ברא אותם") ואז יצר ממנו אישה שהיא בעצם טרנסג'נדרית. והקופים לפי המקורות היהודיים נוצרו בכלל מבני אדם שחטאו (דור ההפלגה). זו האבולוציה של האדם על פי משרד החינוך - האבולוציה היחידה של האדם הנלמדת בספר בראשית. ומה יקרה אם תלמיד או תלמידה ישאלו את המורה האם מוצאם של האדם והקוף מאב משותף? המורה ישיב, לא לא לא! אסור לי להתייחס למוצאו של האדם. אלה הוראות האינקוויזיציה. ואני מציע לך לא להעלות הרהורי כפירה כאלה.

 

אם קודם משרד החינוך פטר את המורים מהחובה ללמד אבולוציה, אבל מורה שרצה יכול היה ללמד אבולוציה ללא כל צנזורה - היום משרד החינוך התקדם עוד צעד לעבר בערות ימי הביניים ב' וקיבע את העובדה שהוא אינו מכיר באבולוציה של האדם.


משרד החינוך מציין שזו פשרה בין הבריאתנים הדתיים (והלא דתיים - יש גם כאלה) והעולם הנאור. כדי לאפשר למורים כאלה ללמד אבולוציה של יצורים ירודים בלבד. ואני אומר, אם קשה להם ללמד אבולוציה - שלא ילמדו מדעים. יש מספיק מקצועות הוראה אחרים.


 

אז תלמידים יקרים, אם תרצו ללמוד באמת אבולוציה, תמיד תוכלו ללמוד על זה כאן בבלוג ותתחילו מכאן (שם יש קישורים לשאר). אבל תעשו לי טובה, אל תכתבו שמוצאו של האדם מהקוף , כי תקבלו אפס בבחינה.

 

תלמידים יקרים, וזו תורת האבולוציה המורחבת:





 


ואבי תורת האבולוציה המודרנית הוא:






מקור: http://s1.kikar.net

***



לא יודע מה קרה . יש לי פתאום בלגן בלוח העריכה. הפונטים והגדלים משתנים. מתקשה לראות את השוליים השמאליים בלוח העריכה. מתקשה לשמור גם על הפוסטים. כששולח תגובות, הפונטים שונים ובגדלים שונים מאלו שבהגדרות תיבות התגובות שלכם. ניקיתי קוקיס. בדקתי את הגדרות האבטחה ולא מצאתי שום דרך לפתור את הבעיות. אני מקווה ששוב לא מישהו טיפל בבלוג. יש למישהו רעיון איך לפתור את הבעיות (ד"א, ניסיתי לעבוד דרך, אקספלורר, כרום ופוקס  - בכולם אותם בעיות).

 

נכתב על ידי קנקן התה , 2/6/2014 01:40   בקטגוריות אבולוציה, משרד החינוך, בריאתנות, שי פירון, ימי הביינים ב, מוצא האדם, ביולוגיה, מדע, חינוך  
16 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-4/6/2014 21:47
 



פה זה בחינם!


 

אחת מחברות מועדון THE ZONE הפנתה אלי שאלה במייל אם ניתן להשיג טבלאות מזון מפורטות במרשתת (אינטרנט) שבהן כל האינפורמציה להרכיב ארוחות לפי שיטת הזון, שבהן יתקיים יחס הזהב בין חלבונים פחמימות ושומנים.

 

כשבדקתי בגוגל האם טבלאות כאלה זמינות באינטרנט לקהל הרחב, ראיתי שלא! אתם תוכלו לקבל רשימות טבלאות כאלה רק מדיאטנים, נטורופתים או חברות שתשלמו להם כסף טוב על זה.

  





ובהגדלה:



 

אבל גוגל מראה שמי שהוא חבר מועדון THE ZONE בבלוג חשיבה חופשית, יקבל את כל האינפורמציה הזו חינם אין כסף. אני באמת לא מתכוון לגנוב להם לקוחות, ובעיקר שאין לי כל אינטרס כלכלי אלא טובת בריאותם של קוראי. כאן לא תשלמו אפילו הוצאות שלא למטרות רווח, כמו הוצאות משרדיות, דמי טיפול או משכורת של מזכירה.

 

אמנם שיטת הזון מעוגנת בפטנטים על כל המוצרים והספרים שהם מוכרים, אבל טבלאות מזונות שמכילים 7 גרם חלבון, 9 גרם פחמימות ו- 1.5 גרם שומנים הם מידע בדומיין הציבורי הניתן להשגה על ידי חישובים של נתוני מזונות שונים (המצויים גם בתוויות של מוצרי המזון). אז תגידו, מה מונע ממני לחשוף מידע זה לציבור בצורה מסודרת ובחינם? 

 

***

 

ובעיקבות פוסט במומלצים שנכתב על ידי "שליח המסיון הטבעוני" והתגובה בפוסט שלי שלא הגיעה למומלצים - הכותב הזה שרואה בי כמישהו שצריך להלחם בו מלחמת חורמה ומכנה אותי בכינויי הגנאי "טרול" ו"קנקנוש" בבלוג שלו ושל אחרים - טרח וכתב במיוחד למעני עוד פוסט השמצה כנגדי "כמי שמנצל את הפופולריות שלו בישרא להניף דגל כנגד הצמחונות". ולכן אני מסוכן, וצריך לעשות הכל כדי שלא אצליח להפיץ את תורתי והאמיתות המדעיות השיקריות שלי, ולהחזיר בשאלה צמחונים חסודים.

 

ואני לא מפנה אתכם אל הפוסט הזה, כי הוא כבר מחק פעמיים את ההפניה לשם בפוסט הקודם שלי וכן את התגובות שלי ושל אחרים בפוסטים שלו. וכשמישהו מהמגיבים שאל אותו מדוע הוא מחק את התגובה שלו, שראה אותה אתמול וכבר לא היום - הוא הכחיש והאשים את הבאג במערכת התגובות של ישראבלוג שמוחק שרשורי תגובות. נו, שויין.

 

אז במיוחד בשבילו וחבריו הטוענים שהאדם מותאם להיות צמחוני ולא אוכל כל. אני רוצה להראות לכם מהי הפנטזיה של המסיונרים הטבעוניים: אם תעברו לטבעונות אתם תאלצו את האבולוציה להפוך אתכם למין אדם חדש שמותאם לטבעונות.

 

מבנה השיניים שלכם ישתנה למבנה השיניים של עז. יצמחו לכם ארבע קיבות כמו לפרה. ואת מרבית חלקי החיטה שהיום משמשת חציר לפרות ואינה ראויה למאכל אדם (כי הוא אינו יכול לעכל תאית), תוכלו לאכול כמו הפרות. ולא תזדקקו עוד לגרגרי החיטה שישמשו רק כזרעים להנבטת חציר נוסף שיספיק לכלל האנושות, כי כבר לא תהיינה פרות שתאכלנה את החציר.

 



 

וכך כנראה יראה מין האדם החדש לפי סימולצית מחשב חדשנית:

  



  

ויפרה וירבה האדם החדש כעשב על פני הארץ ומין האדם הישן יתחבא באיי גלפגוס יחד עם צאנו ובהמתו. עד אשר שבע שנות בצורת נפלו על פני האדמות הפוריות, ויבש כל יבול השדה. וכל אשר לא עלה בידם לרדת מצריימה לשבור שבר - וימותו.

 

ומין האדם הישן הנחבא אל הכלים בגלות גלפגוס, ישבור את רעבונו בנתחי אנטריקוט וקבב כבש משובחים, ויאכל פחמימות מן הסברס ושאר מיני קקטוסים אשר אינם זקוקים למבול הגשם, ויפרה וירבה כחול אשר על שפת הים.

 

גבירותיי ורבותי היקרים, אם מצא חן בעינכם הפוסט, אנא המליצו - למען יקראו זאת גם המיסיון הטבעוני (ובעיקר אלה שנופלים ברשתם), ותפקחנה עיניהם לראות כי יכולים הם להמיר את תזונתם הטבעונית הלא מאוזנת - בתזונה צמחונית/טבעונית מאוזנת לפי שיטת הזון.

 

אומרים צדיק באמונתו יחיה, אבל אשמח אם 99% מידידי הטבעוניים יואילו להראות לי את תפרטיהם היומיים, כדי להוכיח לי שהם אוכלים בריא ומאוזן כפי שהם חושבים וטוענים.

 

 

תודה רבה ושבת שלום

  

 

* הערה: תגובות בעילום שם ובמיוחד אלה שיכתבו דברי שיטנה וניבול פה - תמחקנה.

 

נכתב על ידי קנקן התה , 19/4/2013 22:23   בקטגוריות שיטת הזון, מועדון הזון, טבעונות, צמחונות, אוטופיית הצמחונות, בלוגיה, אבולוציה, מדע, תזונה, תזונה מאוזנת  
26 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-24/4/2013 00:18
 



הפמניסטיות אולי לא יאהבו את זה


 

הכותרת המקורית של הפוסט הזה הייתה "מדוע אנחנו דומים מבחינה גנטית לאמא יותר מאשר לאבא?". אבל לעובדות שיוצגו כאן בהמשך, יש משמעות בין מינית, אתנית, אך גם רפואית - יש מחלות ניווניות שרק נשים יכולות להעביר אותן לדורות הבאים. אם הנושא מעניין אתכם, בין אם אתם מהמין הזכרי ובין אם אתן פמיניסטיות, תוכלו ללמוד כאן משהו מרתק על המין האנושי ועל יצורים זעירים שפלשו לתאים שלנו בשחר הקדום ביותר של האבולוציה. כמו בפוסט הקודם, "כולנו חייזרים", גם כאן נעסוק במעט מדע, אך אשתדל להציג את העובדות המדעיות בצורה פשוטה. כדאי מעט להתאמץ בקריאה (והמאמץ לא יהיה רב), משום שלתופעה כאן יש משמעות חברתית, על תורות הגזע, על "טוהר הגזע", ועל הורשת מחלות ייחודית על ידי נשים בלבד.

 

 

מבחינה תאורטית אנחנו אמורים להיות תערובת גנטית שווה של תכונות שירשנו מהאמא ומהאבא. אבל למעשה זה לא לגמרי מדוייק. כולנו יודעים שצאצא מסויים עשוי להיות דומה בתכונות מסויימות יותר לאמא ובתכונות אחרות לאבא. עד כאן אין חידוש. אבל מייד תראו שכולנו מכילים יותר חומר גנטי מהאמא מאשר מהאבא. ולמעשה יש אפילו מחלות גנטיות שמורשות הן לבנות והן לבנים רק מהאמא. ומכאן שאני הולך להציג בפניכם בהמשך מידע מסתורי שכנראה אינו ידוע לרוב הציבור.

 

לכולנו יש 23 זוגות כרומוזומים שאחד מכל זוג ירשנו מהאמא והשני ירשנו מהאבא.

אם כך אנחנו אמורים להכיל מחצית מהחומר הגנטי של האמא ומחצית של האבא. כנאמר, פיפטי פיפטי. ואכן לכל גן שלנו יש שני עותקים - אחד מהאמא והשני מהאבא. מכיוון שבמהלך האבולוציה חלו מוטוציות רבות בגנים (רובן אינן מזיקות והן אחראיות רק לשוני בצבע עיניים, שיער וכדומה), אנחנו עשויים לבטא תכונה מסויימת של האמא ותכונה אחרת של האבא. למשל, מי שירש מהאמא גן לצבע עיניים כחול ומהאבא גן לצבע עיניים חום - יהיה בעל צבע עיניים חום, כי הפיגמנט (צבען) החום הוא דומיננטי.

 

עד כאן כנראה לא חידשתי דבר למרביתכם. ולמרות מה שציינתי בפיסקה הקודמת, יש לנו גנים ותכונות המורשות רק מהאמא. לפני שאסביר את התופעה המוזרה הזו, ארמוז לכם שהדבר נובע כנראה מפלישה של "יצור קדום" באבולוציה המוקדמת של עולם החי והצומח. על פי המקובל היום בעולם המדע, היצור הזה הפך למעשה אברון אינטגרלי שחי בסימביוזה (שיתוף) עם התאים החיים. האברון הזה מכונה מיטוכונדריון וכיוון שבכל תא יש מספר אברונים כאלה, הרי שהריבוי של המילה מיטוכונדריון בלטינית הוא מיטוכונדריה.

 

למעשה מרבית התאים החיים כיום הפכו תלויים לחלוטין במיטוכונדריה לצורך קיומם. כי המיטוכונדריה הם בתי חרושת לאנרגיה. הם אחראים להספקת מרבית האנרגיה הדרושה לתא וזו הסיבה שמרבית היצורים החיים זקוקים לחמצן בנשימה. אבל זיכרו שיש יצורים פרימיטיביים, כמו חלק מהחיידקים, החיים בסביבה נטולת חמצן כמו במעמקי האדמה וגם ברקמות גופנו העוברות לא עלינו נמק. אלה אינם מכילים מיטוכונדריה והם מייצרים אנרגיה במסלול ביוכימי שאינו דורש נשימה.

 



בתחתית התמונה מיטוכונדריון, כפי שנראה במיקרוסקופ אלקטרוני - מקור ויקיפדיה

 

מדוע אנחנו משערים שהמיטוכונדריה היו בעבר יצורים חיים עצמאיים? כי באופן מפליא המיטוכונדריה מכילים בעצמם חומר גנטי משלהם בצורת דנ"א, כמו שמכילים הכרומוזומים בגרעין התא. ולפני שהתא מתחלק לשני תאי בת, לא רק הגרעין עם החומר הגנטי שלו מוכפל ומתחלק בצורה שווה לשני תאי הבת. גם המיטוכונדריה יחד עם החומר הגנטי שלה מוכפלים ומועברים באופן שווה לתאי הבת.

 

בשל כך החומר התורשתי של המיטוכונדריה מכונה דנ"א חוץ כרומוזומלי, כי הוא אינו שוכן בכרומוזומים שבגרעין התא, אלא מחוץ לגרעין - באברוני המיטוכונדריה הממוקמים באזור "הנוזלי" של התא המכונה ציופלסמה.

 

אם כך, וכאן אנחנו מגיעים לעניין חוסר השיוויון הגנטי בהורשת יותר תכונות על ידי האמא - תאי הביצית של האם גם הם מכילים מיטוכונדריה. החומר התורשתי שמספק תא הזרע הוא רק זה המצוי בגרעין שלו, שמתאחד לאחר ההפריה עם גרעין הביצית לגרעין אחד. המיטוכונדריה המצויים בזנב תא הזרע (כדי לספק אנרגיה עבור התנועה שלו) - אינם חודרים אם כן לביצית. הגרעין המאוחד הזה יתחלק שוב ושוב כאשר הביצית המופרית מתחלקת מליארדי פעמים לבניית העובר. לכן כל תא של העובר (ולאחר לידתו - של התינוק) מכיל מיטוכונדריה שמקורם בביצית בלבד -כלומר רק של האם. 

 

כעת אתם יודעים שבנוסף לחומר הגנטי המצוי בכרומוזומים שמקורם באופן שווה מהאם ומהאב, כולנו מכילים חומר תורשתי נוסף המצוי במיטוכונדריה המורש רק מהאם. לכן לכולנו יש יותר חומר תורשתי מהאם מאשר האב.

 

וכאן אנחנו מגיעים לשאלה החשובה מהי המשמעות של זה. ראשית על ידי בדיקה של רצפי הדנ"א במיטוכונדריה אנחנו יכולים ללמוד הרבה על המוצא שלנו. הדבר נובע מכך שגם הדנ"א של המיטוכונדריה עובר שינויים (מוטציות)  במהלך ציר הזמן של האבולוציה.  כיוון שהדנ"א המיטוכונדריאלי ייחודו בכך שהוא מועבר לבנות ולבנים רק על ידי האם ואין בו תרומה של האב - ניתוח הדנ"א המיטוכונדריאלי באוכלוסיה מאפשר להתחקות אחר שושלות גנטיות אמהיות, כאילו היו שם משפחה המועבר לפי האם. 

 

מחקר שנערך בבית חולים רמב"ם שבו הושוו רצפי הדנ"א במיטוכונדריה באוכלוסיה, הראה שכ- 40% (3.5 מיליון) מהאשכנזים מוצאם מארבע אמאות קדמוניות משותפות. אמאות אלו נדדו לפני כאלפיים שנה מהמזרח התיכון לאיטליה ומשם צאצאיהן נדדו למדינות אשכנז במאות ה-12 וה-13. רצפי הדנ"א המיטוכונדריאלי הייחודיים האלה נפוצים פחות בהרבה אצל יהודים ספרדים ובאוכלוסיות הלא יהודיות.

 

אז אם כך יש הגיון בכך שהיהדות נקבעת על ידי האם ולא האב. מעשית זה נובע מכך שאנו יודעים בדרך כלל בוודאות מי האם, אבל בהחלט לא תמיד מי האב. עם כל הפוגרומים שנערכו על העם היהודי והאונס ההמוני של נשים יהודיות, ההלכה קבעה יהדות על פי האם. אך גם המחקרים הגנטיים של הדנ"א המיטוכונדריאלי מאששים את המוצא האתני על פי האם.

 

אבל צריך לתת את הדעת, רות המואביה וכל הגיורות מאז ועד עתה בעצם גורמות לשינוי "הג'ניוס היהודי" המיטוכונדריאלי. דורו של דוד המלך, שרות המואביה הייתה סבתא רבתא שלו, כבר הכיל רצפי דנ"א מיטוכונדריאלי שלה. מכאן שהג'ניוס היהודי הוא כבר מזמן הטרוגני. אם כך כבר אי אפשר לדבר על היידישע גנטיקה. גם גיור כהלכה ונישואין דתיים אינם מרמים את הגנטיקה ומצדיקים קיום של מגילות יוחסין. ואולי ניתוח גנטי מספק בעצם את תעודת היוחסין המהימנה ביותר?

 

להורשה הייחודית של חלק ניכר מהדנ"א מהאמא בלבד, יש גם משמעות רפואית. כי קיימות מחלות ניווניות קשות של מערכת העצבים ואחרות, שנובעות ממוטציות מזיקות בדנ"א המיטוכונדריאלי. המוטציות האלו גורמות למיטוכונדריה לתפקד באופן לא נורמלי, ולכן הן גורמות לניוון מוקדם של התאים. לפיכך מחלות תורשתיות ניווניות רבות מורשות הן לבנות והן לבנים על ידי האם בלבד. משמעות הדבר היא, שצאצאיו של אב חולה כזה יהיו נורמלים ולא יעבירו את המחלה לדורות הבאים. לעומת זאת אמא חולה תעביר את המחלה לכל ילדיה.

 

אז אולי הפמיניסטיות לא יאהבו את זה: מי אמר שיש שיוויון מלא בין נשים לגברים?

 

 

תוספת עריכה

 

על הגנטיקה של כוהנים ולוויים והאם מוצא היהודים מהכוזרים אפרסם פוסט נפרד בעתיד. 

 

המעוניינים לקבל עידכון במייל על פרסום פוסט בנושא זה ואחרים מוזמנים להרשם כמנויים לבלוג.

 

על נושאי פוסטים עתידיים תוכלו  גם לצפות ברשימה "יתפרסם בקרוב" בשוליים הימניים.  

 

  

נכתב על ידי קנקן התה , 21/2/2013 09:54   בקטגוריות גנטיקה, אתניות, הורשה אמאית, יהדות, מחלות תורשתיות, גיור, מיטוכונדריה, דנ"א מיטוכונדריאלי, חותמת הסטורית, מדע, פילוסופיה, פילוסופיה של המדע, פילוסופיה, רפואה, שיוויון בין המינים, אבולוציה, תורשה  
27 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-23/2/2013 23:39
 



שגעון המלקטים


 

בכתבה אתמול של אילן לוקאץ' ביומן חדשות ערוץ 2, צפינו בטרנד של המלקטים החדשים. קבוצת אנשים שיוצאים אל הטבע ואוכלים עשבי בר כמו עדר עיזים. הפילוסופיה שלהם היא שזו חזרה לחיים שיועדו לנו - חיי הטבעונות האמיתית והתזונה של האדם הקדמון.

 



 

והכתבה הזו בעצם מביאה אותי להתייחסות מאוחרת לשאלות שהתכוונתי להעלותן כאן זה מכבר.

 

שאלה ראשונה: האם חברת האדם הקדמון הייתה באמת חברה של לקטים? התשובה לכך היא שזהו רק צד אחד של המטבע. החברה האלה הדוגלים בטבעונות מתעלמים מהצד השני של המטבע והוא שהטבעונות של האדם הקדמון כללה בראש ובראשונה ציד. חברת האדם הקדמון הייתה חברה של ציידים ולקטים. הגברים יצאו לציד והנשים לקטו שורשים, גבעולים ועלים של צמחי בר. גם אלה וגם אלה אכלו את שניהם. התזונה של הדגנים והקטניות התרבותיים החלו מאוחר יחסית בתולדות האדם, עם ההתבייתות והמעבר לחקלאות.

 

האדם הקדמון אכל הרבה בשר ושומן בעלי חיים ובהתאם לעונה השלים את התזונה במזון צמחי שליקט. מדוע בהתאם לעונה? כי בחורף של תקופת הקרח - לא היה מזון צמחי ללקט. למעשה אכילת הבשר הייתה כל כך חיונית באבולוציה של האדם עד שעד היום הזה אין בני אדם שאלרגים לבשר חיות יבשה (כי יש היום מעט אלרגים לדגים ופירות ים). אך כמה אלרגים יש היום לצמחי בר וכמובן לצמחי תרבות כמו קיטניות, לגלוטן שבדגנים, בוטנים, אגוזים ומיני פירות שונים?

 

אז אם נסכם, הטבעונות של האדם הקדמון כללה בשר חיות בר וצמחי בר בעונות שהיו זמינים. בוודאי שאי אפשר להתקיים רק מתזונה של צמחי בר שמלקטים בשדות בור וביערות. 

 



 

שאלה שניה: האם האנושות יכולה לחזור לצריכה בלעדית של ליקוט צמחי בר?

התשובה היא כמובן שלא. משאבי צמחיית הבר של כדור הארץ הייתה מספיקה להזין אוכלוסיית אנשים הפזורה בעולם שכללה כעשרת אלפי פרטים בלבד. היום כאשר אוכלוסיית בני האדם היא שבעה מליארד פרטים, והאדם השמיד שטחי בר עצומים לצורך מגורים - אין צמחיית הבר הקיימת בכדור הארץ יכולה לספק אפילו אחוז אחד מהצריכה הנדרשת.

 

אז באמת אפשר לצאת אל הטבע וללקט מספר צמחי בר כדי להעשיר מעט תבשילים ותו לא. לאלה שלא קראו, פרסמתי בעבר פוסט ושלחתי למנויים רשימת מתכונים עם מספר רעיונות קולינריים שבשימוש צמחי בר. עכשיו דווקא העונה לעשות זאת.

 

 

שאלה שלישית: האם האדם הקדמון שהיה טבעוני היה בריא יותר?

הפריקים של הטבעונות הקדמונית וגם של הטבעונות המודרנית טוענים שאכן האדם הקדמון היה בריא יותר. אך למעשה זה אינו נכון ואפילו הטעייה של המשדלים לטבעונות. האדם הקדמון האריך חיים במקרה הטוב משהו כמו 30 שנה בלבד. ומי שחי עד 30 שנה, בוודאי גם היום עם תזונה של מזון מהיר ותעשייתי - אינו מספיק לפתח מחלות כרוניות ומוות מהתקפי לב ושבץ.

 

אז יש כאלה שאומרים שהם לא האריכו חיים כי הם היו נפצעים ונטרפים (וכי היום אין אנו נפצעים ומתים במלחמות ונטרפים בתאונות דרכים?), כי הם חיו בתנאים הגייניים פחותים משלנו והם מתו ממחלות זיהומיות ואנחנו לא, כי אנחנו משתמשים באנטיביוטיקה ותרופות. ואנחנו משלימים את החוסרים בתזונה בנטילה של ויטמינים ומינרלים.

 

אך האנטיביוטיקה, המינרלים והויטמינים האלה שאנחנו צורכים הם למעשה כימיקלים תעשייתיים ורחוקים להיות טבעיים. שהטבעוניים לא ישלו את עצמם לגבי תוספי המזון שהם לוקחים שהם ממקורות טבעיים וצמחיים, גם אם הם נמכרים בחנויות טבע. ואולי הגיע הזמן שמישהו יגיש תביעה ייצוגית כנגד המשווקים על מכירת מוצרים אלה כמוצרים טבעיים.

 

אמנם הטבעוניים ניתלים במחקרים מדעיים כביכול שתזונה צמחונית/טבעונית מונעת התקפי לב ושבץ, אך רוב המחקרים האלה אינם חד משמעיים ואפילו לא נערכו לפי קריטריונים מדעיים מחמירים. יודעים מדוע? כי המחקרים האלה לא לקחו בחשבון שאנשים שהופכים לצמחוניים וטבעוניים הם גם מודעים יותר לבריאות ואורח חייהם כולל גם ג'וגינג, הליכה ותרגילי כושר. לכן המחקר ההשוואתי בין שתי הקבוצות - אוכלי כל מול טבעוניים - אינו חד מימדי ברגע שלא משקללים את כל הפרמטרים של אורח החיים של הנבדקים (וגם לא ניתן לעשות זאת באופן אובייקטיבי).

 

בנוסף, כל המחקרים האלה לא הישוו מחלות ומשך חיים של טבעוניים לעומת אוכלי כל שאוכלים אוכל מאוזן ולא תעשייתי, עם כמויות נורמליות מוגבלות של בשר רזה.

 

ואם כבר בהשוואות עסקינן, כיצד ניתן להסביר שממוצע משך החיים של תושבי ישראל שרובם אוכלי בשר, גבינות וביצים הוא מהגבוהים בעולם. והוא גבוה באופן משמעותי  מממוצע שנות החיים של תושבי נורווגיה השלווים שבהם אחוז הצמחוניים/טבעוניים גבוה משמעותית מאשר שלנו?

 

נחזור לאדם הקדמון. האדם הקדמון היה אוכל כל. הביוכימיה שלנו היתה מותאמת אבולוציונית לאכילת כל. אין לנו קיבות של אוכלי עשב כמו החיות הצמחיות. אין אנחנו יכולים לנצל את התאית שבצמחים כמו שמסוגלים הפרות העיזים והכבשים. האיבר שהיה מעורב פעם בעיכול תאית אצל אבותיו של האדם - התוספתן - מנוון אצלנו. ואפילו האדם (שגורש מגן עדן לפני קצת למעלה מחמשת אלפי שנה על פי התנ"ך) צווה לאכול מעשב וכל הרמש אשר חי. האמת היא שהגנטיקה והביוכימיה שלנו לא השתנתה במהלך האבולוציה של קיום מיננו בשמונים אלף השנה האחרונות.

 

ולכן כל הדיאטות והטרנדים ההיסטריים העכשוויים שצומחים כמו פטריות לאחר גשם בעשרות השנים האחרונות - אין להם כל בסיס ביוכימי ובריאותי ואפילו הם עשויים להזיק. מדוע? כי מי שמגביל את מזונותיו ואינו יודע לאזן את החסר בתחליפים הנכונים ובכמות מספקת, עשוי לשלם על כך ביוקר. שומע את אלה שאומרים "אני טבעוני כבר 15-20שנה ואני בריא". ואני גם יודע על קיומם של אלפי תיקים רפואיים של כאלה שלאחר תקופה ארוכה סובלים מאנמיות כרוניות, נטילת סידן ושברים בעצמות, התפתחות אלרגיות קשות, בעיות בכליות ומה לא. האמת היא שככל שהמזון מגוון יותר (וכן, כדאי להמנע ממזון תעשייתי וגם תעשייתי צמחי) -האיזון הביוכימי טוב יותר והסיכון הבריאותי פוחת.

 

אז מדוע רבים כל כך האנשים הפונים לטרנדים תזונתיים המגבילים באופן קיצוני סוגי מזון מסויימים ומעודדים אחרים? התשובה לכך היא פשוטה. היא נובעת הרבה משטיפות מוח בלתי אחראיות של מטיפים (שמבינים בביוכימיה וענייני בריאות כמו שאני צנצנת) ואומר גם עוד משהו שעשוי לעורר את זעמם של חלק מהקוראים כאן. העיסוק האובססיבי במזון (וגם בכושר מוגזם) הוא תחליף לדת. בקביעה זו אני מתבסס על סקר הצמחונים בישראל שמפורסם באתר הצמחונות הישראלי. ועל סקר התפלגות האוכלוסיה בישראל על פי הלישכה הישראלית לסטטיסטיקה

 

התפלגות האוכלוסיה

חילוניים

מסורתיים

דתיים וחרדים

התפלגות האוכלוסיה הכללית בישראל

44%

27%

29%

התפלגות הצמחוניים באוכלוסיה בישראל

87%

10%

3%

 

 

כפי שניתן לראות בטבלה, אחוז הצמחוניים בין החילוניים גבוה משמעותית בהרבה מאחוז הצמחוניים המסורתיים ובאופן בולט עוד יותר לעומת הדתיים. המסקנה הבלתי נמנעת היא שהעיסוק בצמחונות הוא תחליף לדת. זה נכון לא רק לגבי תזונה צמחונית או טבעונית אלא גם לגבי העיסוק בתזונות קיצוניות אחרות המנוגדות לצמחונות, כמו תזונת פליאו - תזונה קיצונית של אכילת בשר ושומן.

 

המסקנה היא שגם הצמחונות/טבעונות מחד וגם תזונת פליאו הקיצונית מצד שני אינן אידיאליות ואינן מותאמות לביוכימיה של האדם. שתיהן עשויות להיות מזיקות בשל חוסר איזון או הקושי לאיזון. למי שלא קרא ראו את הכתבה "אוכלים בריא מדי - יתכן שאתם אורתורקסים" וכן את הכתבות הקודמות בנושא הצמחונות/טבעונות שניתן למצאן בקטגוריה צמחונות ברשימת הקטגוריות בשוליים הימניים.

 

כותב הכתבה הוא בעל תואר דוקטור בביוכימיה וגנטיקה ומרצה בפקולטה לרפואה.

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 9/2/2013 18:10   בקטגוריות לקטי צמחי בר, טבעונות, צמחונות, אורתורקסיה נרבוזה, דת, ביוכימיה, אבולוציה, בריאות, חברה, תרבות  
38 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-16/7/2013 23:39
 




דפים:  
122,075
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)