לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

אבל כתוב בעיתון


 

כמה פעמים קרה לכם שמישהו אינו מסכים לדעתכם או למידע שאתם בטוחים בנכונותו ויצא לכם לענות: "אבל כתוב בעיתון"? אין זה חדש לכם שבעיתונים כתובים לפעמים גם שטויות, גם אי-דיוקים וגם ברווזים.

 

אבל יש תחום אחד שאני שומע יותר את האימרה הזו בטון בוטח. מדובר בכתבות מדעיות בעיתון. לכל עיתון שמכבד את עצמו, יש כתב מדעי. הדעת אומרת שכתב כזה צריך להיות בעל השכלה מדעית רחבה - לפחות תואר ראשון אחד (ורצוי אפילו שניים בתחומי מדע שונים), במדעים המדוייקים. לפי רמת המאמרים המדעיים בעיתונים, זה לא תמיד נראה כך. לעיתים הייתי אומר שתלמיד תיכון שמתעניין במדעים, היה יכול לכתוב טוב יותר. אתה מצפה למשל שכתב מדעי יבין מהו ההבדל בין נגיף לחיידק (ויש הבדל עצום). ושכתב מדעי ידע שוירוס זה נגיף בלועזית ושבקטריה זה חיידקים וכו'. אך זה כנראה יותר מדי לצפות מכתב מדעי שמשתמש באותה כתבה במונחים וירוס, חיידק, נגיף, בקטריה בערבוביה לאותו יצור חי. וכשאתם קוראים את הכתבה, אתם שואלים ובצדק: על איזה יצור אתה בדיוק מדבר בתגלית המרתקת שתיארת?

 

אז זה לא רק אי-דיוקים במושגים. זה גם אי-דיוקים בתאור התופעה והגרוע מכל הוא כתבה שאין בה כל קשר בין הכותרת לבין מה שכתוב בתוכן הכתבה. הנה דוגמא  לכתבה שראיתי אתמול באחד העיתונים: 

 

כותרת הכתבה:

 

התגלה אגם בירח של שבתאי

 

מתגבר הסיכוי למצוא חיים בירח, ששמו טיטאן • התגלו גם שלוליות וביצות

אילן גטניו, כתבנו לענייני מדע

 

מקדים הכתב ואומר:

"עד כה התגלו אגמים דומים רק בקטבים של טיטאן. הימצאות האגם באזור המשווני מעלה את הסיכויים למצוא שם חיים."

 

עד כה איזה יופי וכמה מרגש. אז בואו נראה מהן העובדות המצביעות על אפשרות של קיום חיים בטיטאן. הרי הכתבה:

 

טיטאן הוא ירח סלעי העטוף בשכבת קרח עם אטמוספרה בגובה של 590 ק"מ, העשויה 95 אחוזים מימן וחמישה אחוזים מתאן. גיאולוגית הוא ירח מאיר, אבל מתחת לאטמוספרה יש הרים, חלקם כנראה געשיים, הפולטים מתאן נוזלי ולא מאגמה. טיטאן הוא היחיד שהתגלו בו גופים נוזליים יציבים על פני הקרקע.

בשנת 2009 גילו מטאורולוגים עקבות של התנהגות מזג אוויר על טיטאן, שהטמפרטורה בו על הקרקע היא מינוס 162 מעלות צלזיוס. מכיוון שנמצאה מחזוריות של מתאן נוזלי, בדומה למחזוריות המים על כדור הארץ, משערים שהמתאן מתנדף ולאחר מכן יורד כגשם במקום אחר על פני הירח.

מכיוון שהטמפרטורות על פני טיטאן נמוכות מאוד, המדענים חשבו שגופים נוזליים יכולים להתקיים רק ליד הקטבים, בעיקר הצפוני, הנמצא הרחק מן השמש.

נאס"א פיתחה מודל אקלימי שהראה שמתאן נוזלי באזור הטרופי יתאדה, יעלה צפונה ויירד שם כגשם, ויקפא באגמים. הגילוי של אגם מתאן נוזלי באזור הטרופי המדברי של הירח מעלה את האפשרות שהמחזוריות היא בכל שטחו של הירח.

אורך האגם כ-60 ק"מ, רוחבו 40 ק"מ ועומקו כמטר אחד. הוא נצפה בעקביות בשנים 2008-2004 ונראה כסימן שחור במצלמות אינפרה-אדומות, המסוגלות לחדור דרך האטמוספרה הסמיכה. צוות החוקרים גילה עוד כמה סימנים קטנים יותר, שהם ככל הנראה שלוליות רדודות יותר או סוג של ביצה.

המדענים חלוקים לגבי המקור של המתאן הנוזלי באגם הענק. אחד ההסברים הוא אזור היקוות של גז נוזלי, שקודם התנדף במקומות אחרים. עם זאת המדענים מסייגים את הממצאים ואומרים כי ייתכן מאוד שהכתם הכהה אינו אגם כלל וכלל. ייתכן שמרכיב אורגני על פני הקרקע הוא שנקלט במצלמות.

ההסבר המקיף ביותר של נאס"א לתופעה הוא שהאגם באזור הטרופי נוצר מנביעה מן הקרקע. לפי התיאוריות הקיימות, אילו האגם היה תוצר של גשם מתאן, הוא היה מתאדה.

 

 

אז אני שואל אתכם, היכן אתם רואים בכתבה עדויות לקיום חיים?

 

 

ראשית, איזה יצור חי יכול לחיות במינוס 162 מעלות? אולי רק בעמקי מעמקי האדמה.

 

לפי הכתבה יש בטיטאן מתאן שהוא גז הקופא לנוזל בקור הזה. בטמפרטורות של כדור הארץ המתאן אינו נוזל אלא גז.

 



מתאן

 

גז המתאן נפלט בכדור הארץ מביצות ודרך אגב משתחרר בנפיחות של כבשים ופרות, או חיות צמחוניות אחרות שיכולות לעכל תאית. בקיבות של בעלי החיים האלה, מצויים חיידקים שתהליך הפירוק של חומרים אורגניים כמו תאית, מספק להם אנרגיה ותוצר הפירוק הוא גז המתאן. כלומר, הם פולטים מתאן, אך לא מתקיימים עליו.

 

אך לעניינינו, נשאלת השאלה האם יש בכדור הארץ חיידקים שיכולים לחיות על מתאן (כלומר להפיק אנרגיה הדרושה לקיומם ממתאן?). התשובה היא כן. יש בכדור הארץ חיידקים קדומים (המכונים גם ארכיאונים) שיכולים לחיות בתנאים קיצוניים, גם ללא חמצן (שהוא מהווה כ- 20% מהאטמוספרה של כדור הארץ, אבל לא מצוי בטיטאן). חלק מהחיידקים האלה נקראים  מתאנוטרופים, אשר צורכים מתאן ומשתמשים בו להפקת אנרגיה בתאיהם.

 



 חיידקים קדומים

 

אבל כמונו, גם החיידקים הקדומים האלה בנויים מחלבונים ומכילים חומר תורשתי - הדנ"א. גם החלבונים וגם הדנ"א בנויים ממרכיב הכרחי בנוסף לפחמן המצוי במתאן -  המרכיב הזה שבלעדיו אין חיים הוא החנקן. החנקן הוא המרכיב העיקרי באטמוספרה שלנו - כ-75%. אבל חנקן אינו נמצא באטמוספרה של טיטאן. מכאן שמקיום של ביצות מתאן בטיטאן ועד למסקנה שיתכנו שם חיים פרימיטיבים כל שהם - המרחק רב, ובעצם שאר הנתונים על גבי טיטאן מצביעים על אי סבירות של קיום חיים.

 

כלומר, בטיטאן לא נמצאה עדות לקיום חנקן. אז מהיכן המסקנה הזועקת מתוך כותרת הכתבה "יתכנו חיים בטיטאן"?

 

שנית, איזה יצור חי יכול לחיות ללא מים (המורכבים ממימן וחמצן)? מים הם מרכיב בגופו של כל יצור חי. לא חמצן ולא מים נמצאו בטיטאן.

 

אבל אם היו מפרסמים את הכתבה הזו  ומציינים רק את הממצאים היבשים שנתגלו בטיטאן, הרי לא היה לה רייטינג. אז האם במחיר הרייטינג מותר לצאת בהצהרות שאין להם כרגע כיסוי?

 

יתכן והכתב הזה תרגם פירסום שיצא מנאס"א (סוכנות החלל האמריקאית). האם בשל הכתוב בכתבה הזו הייתם מוכנים לממן הון עתק עבור שליחת חללית, שתחפש חיים בביצות טיטאן?

 

כמה כתבות ראיתם בימי חייכם - "נמצאה תרופה ל... על ידי מדענים מאוניברסיטה או מכון זה וזה?". ברוב גדול מאוד מהצהרות אלה (99.9%) לא יצא מכך דבר וחצי דבר, לא תרופה ולא נעליים. אבל פרסום כתבה לא אחראית היא רייטינג טוב למדענים פוליטיקאים ויחצנים (ויש גם הרבה כאלה), או ליחסי ציבור של דוברי מוסדות מדעיים. עצוב!

 

***

 

לאור התגובות לפוסטים בנושא צמחונות, אביא בקרוב כתבה שלישית.

 

בעקבות הכתבה "היא כבר לא תשוב" - אפרסם בקרוב שתי כתבות בנושא המוות (מדע מול מיסטיקה):

 

החיים בשולי המוות

האם יש חיים לאחר המוות?

 

למי שמתעניין בנושאים אלה, שווה לעקוב אחר פרסומם. הצטרפות כמנוי, מבטיחה שנושא כל פוסט יובא לידיעתכם במייל.

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 20/6/2012 07:25   בקטגוריות טיטאן, מתאן, חיידקים, כתבות מדעיות בעיתון, אמת מול רייטינג, רייטינג, אנרגיה, ביולוגיה, דעה אישית, חברה, חומר למחשבה, חיים, מדע, לוגיקה, סובייקטיביות, פילוסופיה, תרבות, ביקורת  
22 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-23/6/2012 00:38
 



ארבע הקושיות שלי - תוכלו לענות?


 

 

חשבתי איזה פוסט לפרסם לקראת החג. בלוח העריכה שלי מצויות טיוטות של מספר נושאים המחכים להשלמת כתיבה ועריכה. ישבתי וחשבתי מעט, איזה מהנושאים אשלים ואפרסם לפני החג? המסקנה שהגעתי אליה היא שכל אחד מהנושאים ממש אינו מתאים לקראת החג. האם לקראת פסח מתאים שאכתוב עוד פוסט אפוקליפטי? על שאלת המוות והעולם הבא? על נושאים כבדים אחרים, שאליהם יגיבו לא יותר משניים שלושה אנשים?

 

במקום זה, היות ויש לי כל כך הרבה שאלות לשאול, החלטתי להעלות בכתב רק מעט מהשאלות בפוסט זה - את ארבע הקושיות שלי, ואולי לכם תהיינה תשובות שאשמח לקבל?

 

 

הקושיות הראשונה והשניה שלי קשורות בצדדים אחרים של שני הפוסטים שכתבתי לאחרונה. הקושיה השלישית והרביעית קשורות לבלוגיה באופן כללי יותר:

 

♦ הקושיה הראשונה נוגעת בצדדים אחרים של שני פוסטים שכתבתי לאחרונה:  זה שהיה במומלצים, וזה שבא אחריו. שני הפוסטים האלה עוסקים בשאלות ובאלטרנטיבות המדעיות הקשורות בדיון הציבורי על מחאת החשמל והדלק. אך תגידו, מדוע לפוסט הראשון היו 88 תגובות ולשני רק 14? האם זה בגלל שהפוסט הראשון היה במומלצים והשני לא?

 

ציינתי שלראשון היו 88 תגובות, אך למעשה אם תבדקו כעת, תראו רק 69 תגובות. הכיצד? ובכן, לאחר שהסתיימו פחות או יותר התגובות, לאחר שהפוסט ירד ממומלצי ישראבלוג, גיליתי היום להפתעתי קיום 88 תגובות, בעוד שלא קיבלתי הודעות במייל על תגובות חדשות לפוסט. בבדיקה ראיתי "השחלה" של שירשורי תגובות, כל אחת משפט באנגלית, בהמשך לתגובות ישנות של קוראים.

 

התגובות בשרשורים האלה אינן קשורות לשום דבר ונראות כשיחה מרומזת בין "מכרים". לאחד מהם יש כינוי מיוחד המוכר לי כאחד הבלוגרים בישרא. עלי לציין שהכינוי הזה אינו מופיע יחד עם האייקון של הבלוגר, כך שיכול להיות שמישהו אחר שאל את כינויו. אם זה אכן אותו בלוגר, אז אני מופתע - כי חשבתי שהוא מדיר עצמו מהבלוג שלי מסיבות היסטוריות, שלא אפרט. שנית, אם אכן זהו אותו בלוגר, אז השירשור נראה כ"שיחת חולין" של כבני 15 שמשתעשעים להם על חשבון שטח התגובות בבלוג שלי.

 

אז אני, שחושב כמובן שהתנהגות כזו אינה ראוייה, מחקתי את התגובות האלה והשארתי רק  שתיים - מחמת הספק. אך כיוון שמספר התגובות כעת עומד על מספר אי-זוגי, הרי שאחת מהן מועמדת למחיקה במידה ולא יתווספו עוד תגובות.

 

♦ הקושיה השנייה היא בעצם סידרת שאלות הקשורות להשלכות החברתיות של שני הפוסטים הנ"ל, שאותם כתבתי מתוך כעס על העלאות הצפויות של מחירי החשמל והדלק ששיעורם אינו מוצדק לדעתי. ראשית הבאתי אלטרנטיבות מדעיות אפשריות כיצד להיות פחות תלויים בדלק וחשמל. אבל ציינתי גם את העיוולת של המיסוי הממשלתי שלוקח טרמפ על הגדלת העלות של יבוא גז ודלק. מיד אכתוב על כך עוד ואוכיח לכם בחשבון פשוט שהממשלה מנסה לעבוד עלינו בעיניים. אך לפני כן, בפוסט השני הבאתי את הצהרתו של שר האוצר שטייניץ, שלא יוזיל עוד את מחירי הדלק , הגז והחשמל על חשבון הורדה במיסוי. כתבתי עוד על התוכניות המעוותות ( לדעתי) של  שטייניץ, שאותן הביא בראיון לאחד הכתבים הכלכליים, וציינתי שאם ימשיך כך, שלא יתפלא על עליית האינפלציה ו"אם יגיע מיליון זועם לכיכר רבין במחאה החברתית הבאה" (ציטוט מהפוסט).

 

אז מה קרה למחרת?

 

א. כל הארץ רעשה וגעשה שהממשלה עומדת לייקר את מחיר הדלק ב-20 א"ג לליטר. שטייניץ הודיע שלא ניתן לסבסד עוד את מחיר הדלק (להוריד את המיסוי עליו).

 

ויום לאחר מכן: 

 

ב. כל הארץ רעשה וגעשה על כך שביבי התקפל וצימצם את העלאה של מחיר הדלק, במקום עשרים אגורות, לחמש אגורות לליטר. איך?  על חשבון הורדה זמנית של שיעור המיסים (העומד על 51.5% - כלומר, יותר ממחצית מחיר הדלק זה מס! טירוף לא?). 

 

ביבי הוסיף שזו הפעם האחרונה שהממשלה תוותר על העלייה במיסוי, הנלוות לעלייה במחיר הדלק.

ובעצם חשבתי שביבי באמת לא יוריד שוב את מחיר הדלק, כי אולי גם כעת הוא לא סיבסד שום דבר. ביבי, מה דעתך על התרגיל הבא? בכל פעם שתרצו להעלות את מחיר הדלק ב-5 אגורות, תכריזו על העלאה של 20 א"ג ולמחרת תוותרו כביכול על 15 א"ג וכולם יגידו איזה נחמדים אתם. 

  

ג. ראיתי היום בכותרת העיתון שביבי אינו מפחד מהמחאה החברתית. האם אתם זוכרים מה אמר ביבי בהתלהמות לפני הבחירות ששלחו אותו אז לאופוזיציה?: 

"הם מ-פ-ח-דים,  הם מ-פ-ח-דים, ....." והקהל המשולהב שלו חזר על המשפט בניצוחו. האם ביבי זוכר?

 

ד. ראיתי היום בעיתון, שהאוצר ממנף את הויתור כביכול על המיסוי על שיעור עליית מחיר הדלק ומודיע על קיצוצים בכוח אדם במשרדים הממשלתיים. איזה יופי! האוצר מצא דרך מצוינת לקצץ בתקציבי משרדי הממשלה. השרים יסכימו לשתף פעולה עם האוצר, כי אחרת האוצר מאיים שיגבה מאיתנו יותר מיסים ואז בבחירות הבאות, "ממשלת המיסים תהפוך לממשלת הנמאסים".

 

ה.  ובכלל, האוצר מתהדר בכך שהוא מצליח להביא לשקיפות של הניהול התקציבי של משרדי הממשלה. שטייניץ, איפוא השקיפות של משרד האוצר? מדוע לא תפרסמו דו"ח על כל ההכנסות וההוצאות של משרד האוצר ותעמידו אותו לביקורת ציבורית? גם אנחנו רוצים שקיפות. 

  

ובכלל, מדוע צריך את משרדי הממשלה, אם האוצר מנהל אותם? הרי עוזי לנדאו, שהאוצר הפך אותו משר האנרגיה לשר "החשמל והמים", כבר אמר שלמעשה הוא מיותר. אז מדוע הוא והשרים האחרים אינם מתפטרים?

  

כמובן, זה לא מפני שהשרים מתעקשים לשמור על כיסאותיהם ועל הכיבודים שנובעים מכך. הם ממש חייבים להישאר, כי חייבים לעסוק בשאלות הפינויים ממגרון ומבית המכפלה. 

   

ו. ועוד שאלה אליכם? מדוע יש הבדל כל כך גדול בהוצאות משרד הביטחון בין התחשיב שהכינו רואי החשבון של משרד הביטחון לבין זה שהכינו רואי החשבון של משרד  האוצר? מה זה, האם מתמטיקה היא אינה מדע מדויק?

 

ז.   (שימו לב, השאלה האחרונה מתחילה בזין קריצה ) כתבתי למעלה, שהממשלה מנסה לעבוד עלינו שעליית מחירי הדלק, הגז והחשמל הכרחיים. בפוסטים הנ"ל שכתבתי, הראיתי על בסיס מדעי  מעשי, שישנן אלטרנטיבות זולות יותר.

 

חשבון פשוט מראה שהאוצר והממשלה עובדים עלינו בכך שטוענים שהם אינם יכולים להוריד את מרכיב המיסוי (שהוא כאמור כמחצית מעליית המחיר). הם עובדים עלינו, כי להזכירכם, תקציב המדינה הדו-שנתי נקבע כאשר שערי הדלק המים והחשמל היו זולים בעשרות אחוזים מאשר היום. לכן, אם המחירים שלהם עולים מעבר להערכה של מחירם בהכנת התקציב, הרי לממשלה יש בעצם הכנסות גבוהות ממיסוי, הרבה מעבר למה שתוכנן. כמובן שבכל תקציב מתוכנן יש גם רזרבות.

 

אז מדוע הם צריכים עכשיו לקצץ בכוח אדם במשרדי הממשלה? האם גם שכרם של העובדים עלה בעשרות אחוזים, כמו מחירי הדלק, הגז והחשמל?

 

ביבי אומר שיש צורך  ביותר מיסים בגלל כיפת הברזל. אך האם האמריקאים לא התחייבו לממן את בניית ארבעת הסוללות הבאות?  

 

האם ביבי והאוצר חושבים שאנחנו מטומטמים?

 

אני כותב דברים אלה בבוטות, אך זו כנראה השפה היחידה שממשלה מבינה, כאשר היא מגיעה מהעם.

 

 

♦ ויש לי עוד שאלה בנושא אחר לגמרי, הקושיה השלישית, שקשורה להבחנה מפעילות הכניסות לבלוג שלי.

 

בלוח העריכה תחת תפריט סטטיסטיקות, ניתן לראות מקורות של כניסות לבלוג.

 

במשך התקופה הקצרה יחסית שהבלוג קיים ( פחות מחמישה חודשים), כעשרה אחוזים הם כניסות להעתקה של תמונות שפורסמו בבלוג.

 

מסתבר שרוב הכניסות הן למספר מצומצם של תמונות והרי התמונות המבוקשות ביותר, בחמשת המקומות הראשונים:

 

 

מקום ראשון (60% מהכניסות):

 

 

 

פיצוץ גרעיני

 

 

מקום שני (20% מהכניסות): 

 

 

קוף

 

 

מקום שלישי (10% מהכניסות):

 

 

ארוחת חולדות

  

 

מקום רביעי (5% מהכניסות): 

 
 

השיבוט (שיכפול) של בוש

 

 

מקום חמישי (3% מהכניסות): 

 
 

זהירות קרינה רדיואקטיבית

 

  

2% הנותרים - שאר התמונות שפירסמתי.

 

 

האם הבחירה והביקוש של התמונות הספציפיות* האלו, יכולות להעיד משהו על הפסיכולוגיה או מצב הרוח של הציבור? יש לי השערות. אך, אשמח לקבל את דעתכם בתגובות. 

 

* חלק מהתמונות שפרסמתי הן מקוריות שלי, אך את התמונות המבוקשות הנ"ל העתקתי מגוגל-שיתוף או ויקיפדיה -שיתוף.

 

 

♦ ושאלה אחרונה לי אליכם, הקושיה הרביעית. באופן מוזר, היו גם 2-3 כניסות לאחת התמונות שפרסמתי בפוסט שלג על עירי. אבל, מדוע מכל התמונות, זו שעוררה דווקא עניין, היא זו שציינתי " כך נראה הרחוב ליד ביתי"?

 

תגידו, האם הק.ג.ב (סתאאאם, הוא כבר לא קיים), ה-CIA או השב"כ רוצים לגלות לפי ביתי את זהותי?

אולי זה מישהו מהקוראים שמת לדעת מי זה קנקן התה? אוי איזה פרנויות וקונספירציות משונות.....

אז צר לי לאכזב אתכם. ליד ביתי אינו אומר שזה באמת ביתי. חחחחחח

וחוץ מזה אני באמת לא כל כך חשוב! חחחחחחח

 

 

 זהו זה לפוסט האחרון שלפני פסח. יש לי עוד מספר שאלות ותהיות, אך אשאיר אותן לפעם אחרת. בינתיים שימרו על בריאותכם בניקיונות ואל תגזימו.

 

 

 

חג שמח!

 

 

תוספת עריכה: מה עשויה לעשות ממשלה כדי לשרוד את המחאה החברתית או את משבר חוק טל?

היא עשויה בהחלט להפנות את אור הזרקורים לתקיפה באיראן, או לעופרת יצוקה ב', או לסגור חשבון עם נסראללה. אז כבר באמת תהייה לה סיבה להעלות את המיסים.

  

נכתב על ידי קנקן התה , 4/4/2012 23:59   בקטגוריות אנרגיה, ביבי, בלוגיה, החלטות, חברה, חומר למחשבה, יובל שטייניץ, כלכלה, לוגיקה, מדע, מיסים, עליית מחירי החשמל, עלית מחירי הדלק, פסח, פילוסופיה, קונספירציות, שר האוצר, תרבות, אקטואליה, ביקורת, שחרור קיטור  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-5/4/2012 12:49
 



חשמל זול - הצעה לשטייניץ


עידן האוטופיה של החשמל

 

 בפוסט הקודם דנתי באפשרויות הוזלת מחיר החשמל על ידי ייצור ירוק (נקי לסביבה) ועל ידי מיחזור. בפוסט ההוא ציינתי שהממשלה מעלה לנו את מחירי החשמל בעשרות אחוזים, כתוצאה מעליה במחיר יבוא הגז והדלק. בפוסט הזה תראו שחלק נכבד מעליית מחירי החשמל נובע ממיסוי גלוי ונסתר של הממשלה. בפוסט הקודם שאלתי האם מחירי החשמל יוזלו כאשר ישראל תתחיל לקבל תמלוגים משדות הגז החדשים שהתגלו בישראל. בפוסט זה תראו שלממשלת ישראל יש כנראה דווקא תוכניות אחרות. אתאר כאן המצאה של הטכניון, היכולה להחליף חלק ניכר מהחשמל שייצורו מזהם את הסביבה, בחשמל ירוק, בעזרת אנרגיה טבעית, בחינם. האמת שבבניית מתקנים כאלה, ניתן לייצר את כל תצרוכת החשמל הדרושה למדינת ישראל וללא צורך בגז או דלק לשם ייצורו. מאין תיקח המדינה את הכסף לבניית תשתית המתקנים הזו? התשובה פשוטה למדי - מהתמלוגים שהמדינה תקבל משדות הגז שהתגלו לאחרונה בישראל. 

 

 במקום כוונתו של שטייניץ להשקיע את כספי התגמלוגים בהשקעות בפרוייקטים עולמיים, אני מציע לו להשקיע כספים אלה בתשתית לאנרגית חשמל ירוקה זולה כאן בארץ. בנוסף לחשמל נקבל גם מים מותפלים לכל תושבי המדינה ואת הגז שלנו נמכור לארצות העולם - שיזהמו הם את האוויר שהם נושמים.  

 

 

ראש ממשלתנו מגלה אמפתיה לציבור ואומר שלמרות העלייה במחיר יבוא הגז והדלק, המדינה למעשה ממתנת את העליה במחיר החשמל ומסבסדת אותו. האמנם? כולכם בוודאי יודעים שחלק ניכר ממחיר החשמל נובע ממיסים גלויים שהמדינה מטילה בנוסף לתעריף החשמל. אך, בנוסף למיסים גלויים כמו המע"מ, מסתבר שהממשלה מטילה גם מיסים פחות גלויים: למשל, כתבה שפורסמה בגלובס מגלה שמס בלו על הפחם מייצר למדינה הכנסות של מיליארד שקל בשנה. חשבון החשמל שלנו מתייקר ב-4% רק בזכות המס הזה, שבכלל לא ידענו על קיומו. אבל אתם לא לבד: גם חברי הכנסת שאישרו אותו לא ממש הבינו על מה הם חותמים. כותרת הכתבה בגלובס: "נתניהו-שטייניץ ממשיכים בעושק המיסים".

 

 

לדברי גלובס, מס הבלו על הפחם הוא מס מצטיין באיכותו בשביל האוצר. מדוע?    

 

א. המס הזה מייצר הכנסה קבועה ומשמעותית, שניתן לבנות עליה בתחזית הגבייה; ב. למס הזה מינימום עלויות לאוצר; ג. המס הזה לא מותיר לנישום (לנו) מרחב להתחמקות או העלמה; ד.  והחשוב מכול: את המס הזה אפשר יהיה להעלות בשקט, מבלי לעורר התנגדות מצד הנישומים.   

 

בראיון ל- Ynet מציין שר האוצר שטייניץ חד-משמעית: 

לא נקצץ עוד מס כדי להוזיל חשמל

.

 

 

כלומר מחיר החשמל ימשיך לעלות, שטייניץ יהנה ממיסים מוגדלים ושלא יתפלא אם יקבל אינפלציה ומיליון זועם שיגיע לכיכר רבין.

 

 

ולגבי השאלה שהעלתי בפוסט הקודם: האם בעתיד, כשהמדינה תקבל תמלוגים על הגז שהתגלה באחרונה בישראל, ירד מחיר החשמל? בראיון, עונה שר האוצר בקצרה שכן. אבל מצד שני שטייניץ מפרט: בעקבות מכירת הגז לחברת החשמל ולחברות בחו"ל, יעמדו הכנסות המדינה ממסים ומתמלוגים על בין 400 ל-500 מיליארד שקל. שר האוצר ציין כי 40-50% מהסכום הזה יופנה לתקציב המדינה וישמש להשקעה בתשתיות תחבורה ובחינוך. יתרת הסכום תעבור לקרן ריבונית שתשקיע ברחבי העולם (כלומר, המדינה תשחק עם התגמולים השייכים לנו האזרחים, כמו שמשחקים עם קרנות הפנסיה שלנו? - הערה שלי). הרווחים שתשיא קרן זו ישמשו, כדברי שטייניץ, לחינוך ולהשקעה בביטחון, והקרן עצמה תישאר כעתודה למקרי חירום כמו מלחמה או אסון טבע. "הקרן תישמר כתעודת ביטוח לכל מקרה ולכל צרה שלא תבוא", אמר השר.     

 

רגע , רגע, רגע..... בכלכלה אני לא כל כך מבין, אך אני מבין עברית וחשבון: מחצית ממכירת הגז לחברת החשמל (כולל מיסים) יתווספו לתקציב המדינה ושאר מחצית ההכנסות יושקעו בקרן עלומה, שתשקיע את הכסף בפרוייקטים שונים בעולם, שעשויים חלילה להתמוטט בעתיד (כמו למשל הבנקים ופרוייקטי נדל"ן, לאחרונה  בארה"ב).  אז מדוע שהמדינה תמכור את הגז בזול לחברת החשמל? שאלה זו לא מעניינת את חברת החשמל, כי מי משלם את החשבון? נכון, אנחנו הצרכנים.

 

 

שטייניץ היקר, למרות שסביר להניח שאתה לא קורא בלוג זה, אני הולך להציע לך כאן הצעה. הצעה להשקיע את הכסף הזה בבניית תשתית לייצירת חשמל ירוק, מאנרגיה טבעית חינם. תשתית שתוכל לספק את כל תצרוכת החשמל של מדינת ישראל ושתוכל להחליף את מרבית תחנות הכוח שלנו כיום, אשר מזהמות את האוויר. שטייניץ היקר, במקום להשקיע כסף בפרוייקטים עלוּמים בעולם, תשקיע אותו כאן בארצנו. פרוייקט כזה בטוח שיוזיל לנו התושבים את מחיר החשמל, ננשום אוויר נקי יותר, ונקבל מי שתייה זכים למכביר, לתושבי ארץ ישראל הצמאים.  

 

 

מהו הפרוייקט הזה? הנה, אציג לכם אותו בקצרה. מדובר בארובות שרב.

 

 ארובת שרב מבוססת על רעיון הפקת אנרגיית רוח מלאכותית בתוך מבנה סגור, תוך ניצול אנרגיית השמש. ארובת השרב נצבת במקום חם, יבש, וקרוב לים. את הרעיון הגה פיליפ קרלסון  והוא פותח ונחקר בטכניון על ידי פרופסור דן זסלבסקי, נציב המים לשעבר. טכנולוגיית ארובות השרב מאפשרת ייצור של אנרגיה מתחדשת 24 שעות ביממה, בלי צורך בקליטת קרני השמש. הטכנולוגיה הזו מבוססת על העיקרון הפיסיקלי שאוויר חם ויבש נהפך לכבד ושוקע כלפי מטה, בשעה שהוא סופג לחות ומתקרר; אם לוכדים אוויר כזה במבנה סגור, הוא ישקע מהירות הולכת וגוברת וייצר רוח חזקה שתניע טורבינות שייצרו חשמל - בלי תלות בדלק ובלי פליטת מזהמים לאוויר. בתהליך יצור החשמל מקבלים תועלת נוספת והיא התפלת מים מלוחים. מגדל אחד כזה יכול להתפיל מי ים ולספק מי שתיה למיליון תושבים.      

 

 

ארובת שרב. מקור: אתר הטכניון

  

הנה כיצד זה עובד (גירסה צרה מוסיקלית - כ-3 דקות):

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=0tWlP0knKQU&feature=related

 

 

  

 

 

 למי שמעוניין הרי גירסת הסבר מרתקת של כ-5.5 דקות:

 

http://www.youtube.com/watch?v=2japP5d0qCI&feature=related 

 

 

 

 

 

 

 כפי שראיתם בסירטון, החשמל שיתקבל בטכנולוגיה הזו הוא הזול ביותר. צריך להקים כמה ארובות כאלה ליד אילת וליד ים המלח, ומדינת ישראל תהייה מסודרת מבחינת אספקת חשמל נקי ומים מותפלים. ומה עם שדות הגז שגילינו? פשוט נמכור את הגז לעולם ומהרווחים נבנה תשתיות לחשמל חינם נקי.  

 

 יבואו ויאמרו המתנגדים, מה יקרה אם תפרוץ בישראל רעידת אדמה כמו בפקושימה, אשר אולי תהרוס את ארובות הרוח? להם אומר, שרעידת אדמה כזו תהרוס לא עלינו רבים מהמבנים בארצנו. אך בניגוד לפוקושימה, לא יחול עלינו אסון גרעיני בגלל הפקת חשמל בכורים גרעיניים.   

  

לידיעתכם!

  

ישראל דנה עם ממשלת הודו על בניית ארובת שרב להודים.

 

הצחיקו אותי - הסנדלר עצמו הולך יחף.

 

 

***  

 

 

פינת הידעתם?

 

 מדוע הציפורים לא מתחשמלות?

 

 

 ציפורים קטנות עומדות על חוטי חשמל ולא מתחשמלות. מדוע?    

 

 

 

 

 

 

כי הן נוגעות רק בחוט אחד. אם הן היו עומדות על שני חוטים: רגל אחת על חוט אחד והשנייה על חוט שני, אז היו סוגרים מעגל חשמלי ומתחשמלות. עופות קטנים לא ניזוקים בדרך כלל, כי אינם נוגעים בחוטים המרוחקים זה מזה, אך עופות גדולים כמו נשרים, שנוחתים על עמודי חשמל ופורשים כנפיהם הגדולות - אם נוגעים בו זמנית בשני חוטי מתח גבוה - הם מתפחמים מיד. דבר זה פוגע כמובן גם במערכת החשמל, בגלל קצרים והפסקות מתח. לכן, חברת החשמל והחברה להגנת הטבע משתפים פעולה כדי להגן על העופות ועל מערכת החשמל. 

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 28/3/2012 22:13   בקטגוריות איכות הסביבה, אנרגיה, אקולוגיה, בריאות, חברה, חומר למחשבה, חשמל, כלכלה, מדע, לוגיקה, מיסים, סגנון חיים, עליית מחירי החשמל, עתיד כדור הארץ, פילוסופיה, תרבות, אקטואליה, ביקורת, ארובת שרב, שר האוצר, יובל שטייניץ  
14 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-3/4/2012 18:17
 



פרפטואום מובילה - חשמל זול?


  

 

 את הפוסט הזה אני כותב בהשראת הגזרה הכלכלית, שהממשלה מעניקה לנו כמתנה לקראת החגים. עלייה של 9% (ובמצטבר 25% בחצי השנה האחרונה) במחיר החשמל וזה כנראה לא הסוף (צפויה התייקרות של עוד עשרות אחוזים בשנה הקרובה). בפוסט לא אעסוק בהשלכות הכלכליות והחברתיות וגם לא במחדלי הממשלה בנושא. בזה עוסקת ותעסוק העיתונות בימים אלה למכביר. בפוסט אעסוק בהיבטים מדעיים המראים שניתן לייצר חשמל זול ונקי הרבה  יותר, בעזרת ניצול משאבים טבעיים, כמו אנרגיית השמש, הרוח והמים. כמו כן אתאר לכם מיזם פרטי של הוזלת מחירי החשמל. המיזם הזה מבוסס על הרעיון של "פרפטאום מובילה" כלכלי. זהו רעיון נפלא, שחבל מאוד שאינו מיזם המיושם על ידי המדינה וחברת החשמל, אלא מיזם פרטי למטרות רווח עצמי.    

 

מושג הפרפטואום מובילהלטינית: Perpetuum Mobile) פירושו תנועה נצחית או תנועה מתמדת. החל מימי הביניים המוקדמים, ממציאים מנסים להמציא באופן מעשי מכונה היפוטתית, שתפיק אנרגיה שימושית (למשל חשמל) על ידי עבודה יעילה, מבלי לצרוך אנרגיה חיצונית ללא הפסק. אבל למעשה הרעיון של מכונה כזו הוא בניגוד לחוקי הפיזיקה (החוק הראשון והשני של תחום הנקרא תרמודינמיקה).

 



שרטוט מכונת תנועה מתמדת של villard de honnecourt מסביבות שנת 1230. מקור: ויקיפדיה
  

 

הובא לידיעתי שיזם ישראלי מפתח אמצעי להפקת חשמל ברעיון, שכביכול מזכיר פרפטואום מובילה. הרעיון שלו הוא להפיק חשמל בעזרת חשמל ושהחשמל שיופק יהיה אפילו זול יותר מהחשמל שנוצל (שהיה דרוש ליצירתו). כלומר, לא רק שחשמל יצור חשמל, אלא שהחשמל שיווצר יהיה זול יותר, לכן חברה שתייצר חשמל כזה אפילו תרוויח הרבה כסף. נשמע לכם מעשה כשפים? הפרה של חוקי הפיזיקה? ובכן מדובר כאן רק בפרפטואום מובילה כלכלי.  

 

לפני שאתאר בפניכם את "הפרפטואום מובילה" הפילאי הזה, אקדים ואומר לכם שחשמל שמיוצר על ידי חברת החשמל, אינו ניתן לאגירה ומה שלא מנוצל, למעשה מבוזבז על ידי פליטה של חום בלתי מנוצל. חברת החשמל מתקשה לספק את תצרוכת החשמל של המדינה בימי ושעות העומס, לכן רשות החשמל מעודדת ייצור פרטי של חשמל על ידי גורמים פרטיים, שיספק את התצרוכת הפרטית שלהם עצמם ולמעשה חברת החשמל קונה את עודפי החשמל שהם מייצרים. מדובר בעיקר על ייצור חשמל בעזרת אנרגיה סולארית (אנרגיית השמש) או אנרגיית הרוח.  

 

השימוש באנרגיה סולארית, אנרגית הרוח ואנרגית תנועת מים הן דרכים טבעיות, שהן זולות ונקיות לסביבה מאשר השימוש בדלק או גז. הדרכים האלו דורשות אמנם השקעה ראשונית בבניית התשתית, אך ההשקעה תחזיר עצמה בגדול, לאחר זמן מה.  

 

כאמור, אחת מהדרכים הטבעיות לייצור חשמל, עושות שימוש בניצול אנרגיית השמש (אנרגיה סולארית). למשל, לרוב תושבי המדינה יש דודי שמש המחממים מים בעזרת אנרגיית השמש הנקלטת על ידי קולטי שמש. אולם ניתן גם לייצר חשמל זול, על ידי ניצול אור השמש שמצוי בארצנו בשפע ושל שטח הגגות הבלתי מנוצל.

 


מגדל שמש "סולאר טו" המייצר 10 מגהוואט חשמל לשעה במדבר מוהבי בארצות הברית.  מקור: ויקיפדיה
  

 

גם ניצול אנרגיית הרוח (על ידי טורבינות המוּנעוֹת על ידי הרוח כְּשַׁבְשָׁבוֹת, שכמוהן ניתן לראות ברמת הגולן, היא אחת הדרכים לייצור חשמל זול.  

 


טורבינות רוח ממירות את אנרגיה הרוח לתנועה סיבובית המפעילה גנרטור שמפיק חשמל. מקור: ויקיפדיה

 

דרך טבעית נוספת לייצור חשמל היא הנעת טורבינות חשמליות בעזרת כוח של מפל מיים (אנרגיה הידרואלקטרית). בעולם, רבות הן תחנות כוח המוצבות בתחתית מפלי מים טבעיים ומלאכותיים (סכרים, למשל) המייצרות חשמל זול.  

 


סכר אסואן במצריים המפיק 2.1 ג'יגה וואט חשמל. מקור: ויקיפדיה  

 

בארץ דובר רבות על ייצור חשמל כזה בפרוייקט תעלת הימים. בפרוייקט הזה מדובר על הזרמת מים המבוססת על הפרשי גבהים בין ים סוף לים התיכון. נפילת המים בכוח הכובד תניע טורבינות שייצרו חשמל, ללא צורך בדלק או גז להפעלתן. יתכן שההכרעה הסופית לגבי הפרוייקט הזה, שההשקעה הראשונית לבנייתו יקרה מאוד, תושפע כתוצאה מגילוי שדות הגז (תמר ולוויתן)  החדשים של מדינת ישראל והפרוייקט יגנז סופית.  

 

נחזור אל רעיון המיזם הפרטי של ייצור חשמל זול על ידי "פרפטאום מובילה". למעשה את הרעיון הזה הגה הצייר אֶשֶר כפי שנראה בציורו הבא:



 

אמנם ציור הפרפטואום מובילה הזה של אשר מבוסס על אשליית חוש הראייה, אך הוא מהווה את הבסיס לרעיון של המיזם הפרטי שעליו אני מדבר. הרעיון של המיזם הוא פשוט למדי: מעלים מים למאגר גבוה על ידי שאיבתם בעזרת שימוש בחשמל זול יחסית. כלומר, שאיבת מים בשעות הלילה, כאשר תעריף החשמל זול יותר, ושחרור המים שיזרמו במפל, שיניע טורבינות לייצור חשמל בשעות העומס ביום. רעיון פשוט וגאוני. לא? חשמל "זול" ייצר חשמל "יקר". המיזם הזה יצריך השקעה ראשונית בבנייתו, אך תחשיב שנעשה מורה שההשקעה לא רק תחזיר את עצמה, אלא שתהווה מקור לרווח - היזם ירכוש חשמל זול מחברת החשמל וחברת החשמל תקנה ממנו חשמל יקר בשעות העומס. נשאלת רק השאלה, האם פרוייקט כזה יוזיל את מחיר החשמל לנו כצרכנים? או שֶׁמָּא היזם יגזור קופון וימלא את כיסיו? נחשו את התשובה.  

 

העליה המכאיבה הקרובה במחירי החשמל נובעת לכאורה מעליית מחיר הגז, עקב השיבוש באספקת הגז ממצריים. השאלה אם העלייה הזו במחיר החשמל נובעת ממחדל של הממשלה וכתוצאה מחוסר התייעלות ומונופול של חברת החשמל, נתונה לדיון ציבורי. מן הראוי שתעשה בדיקה בנושא זה על ידי מבקר המדינה, אך הוא עדיין עסוק באסון הכרמל.  

 

הריב על נושא התמלוגים משדות הגז החדשים ומסקנות ועדת שישינסקי, מעכבים את התחלת השימוש במקורות הגז האלה, לעוד 4 שנים לפחות. אך אשאל אתכם את השאלה: האם ההכנסה של המדינה משדות הגז האלה תוזיל את מחיר החשמל, או לפחות תבטל את עליית מחיר החשמל שנובעת מהפסקת הזרמת הגז המיצרי?

 

אתם הציבור תחליטו אם זאת תהייה מחאת הצדק החברתי הבאה. על הממשלות וחברת החשמל לדעת שגם לציבור יש כוח!   

 

***

 

אם נהינתם מפוסט זה וברצונכם לקבל במייל שלכם הודעות על פוסטים מעניינים בעתיד, הנכם מוזמנים להצטרף כמנויים. לשם כך עליכם לבצע פעולה פשוטה  ולמלא את כתובת המייל בתיבה הלבנה, הנמצאת למעלה בצד ימין. לא לשכוח לאשר את המייל שישלח כתגובה.

לידיעה - ההצטרפות כמנוי היא אנונימית ורשימת המנויים מכילה כתובות מייל בלבד, ללא שייכות לשם או לכינוי.

 

נכתב על ידי קנקן התה , 24/3/2012 06:16   בקטגוריות איכות הסביבה, אקולוגיה, חברה, חברות מסחריות, חומר למחשבה, כלכלה, מדע, עתיד כדור הארץ, פילוסופיה, אקטואליה, חשמל, חברת החשמל, אנרגיה, אנרגיה סולארית, אנרגית הרוח, אנרגיה הידרואלקטרית, פרוייקט תעלת הימים, עליית מחירי החשמל, אֶשֶר, פרפטאום מובילה  
63 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   3 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-2/4/2012 09:09
 



122,075
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)