לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

אז מה קורה? כלום - בירוקרטיה


  

אז אחרי שזוגתי הייתה צריכה לנסוע למשרד הבריאות ולהפקיד שם בקשה לכסא גלגלים (שמגיע לי על פי חוק), ולבקשה היה צריך לצרף טפסים חתומים של:

 1. רופאת המשפחה, 2. אחות קופת חולים, 3. מרפאה בעיסוק של קופת חולים שמילאה מפרט טכני, 4. מקור וצילום תעודת זהות - משרד הבריאות אמור לאשר תוך כ 4 שבועות בערך.

 

מסתבר שהכל שם מתנהל באמצעות  טפסים ידניים ועל פי זמן ההמתנה הארוך לאישור, נראה כאילו האישור צריך לעבור סבב חתימה של כמה עשרות פקידים ולא אתפלא אם צריך לחתום גם המנכ"ל ושרת הבריאות. לא, סתם, אני באמת לא יודע מדוע צריך לחכות כל כך הרבה זמן לאישור על מה שמגיע על פי חוק, כדי שאז אוכל לפנות לאחד מספקי כסאות הגלגלים ברשימת המורשים. ואני לא יודע כמה זמן אצטרך עוד לחכות לאחר מכן עד שאקבל את הכסא. אז בינתיים אני מתנהל בכסא גלגלים מיד שרה, שכבר מזמן עברו שלושה חודשים ולכן בטובה מיוחדת מאריכים לי כל חודש תמורת 36 ש"ח וזאת בנוסף ל- 150 ש"ח ערבון שהפקדנו ביד שרה בהתחלה וכנ"ל גם עבור הליכון וכסא מיוחד לאמבטיה.

 

ולאחר יומיים זוגתי היתה צריכה להתייצב פעם נוספת במשרד הבריאות כדי לקבל כרטיס זכאות לפרוטזה. שוב תהליך ידני שבו מקבלים פנקס לבן שמזכיר פנקס חיסונים וטפסים (למילוי ידני) עבור בונה פרוטזות. ולאחר שבונה הפרוטזות יאשר ויחתום בטופס, הוא צריך להחזיר למשרד הבריאות, שיאשר לאחר (שוב) כארבעה שבועות.

 

ואז מצאנו ברשימה המורשית של משרד הבריאות בונה פרוטזות מוסמך - שהגיע אלי בדיוק לפני שבוע. אבל הוא שכח להביא גבס. אז הוא אמור להגיע לקחת מדידות רק היום  (בעזרת השם לדבריו). את הגבס בשבוע שעבר הוא שכח, אבל לקח גם לקח את הטפסים של משרד הבריאות שהחתים אותי כדי שיקבל את הכסף ממשרד הבריאות. אבל גם החתים אותי על טופס נוסף שבו אני מתחייב לשלם השתתפות עצמית של 25% לפרוטזה ראשונה.

 

על מה אנחנו מדברים, שאלתי. בערך 2,500 ש"ח השתתפות עצמית. אבל אני משלם כל חיי כמה אלפים טובים לחודש מס בריאות, חשבתי ואמרתי לו שיש לי גם ביטוח רפואי משלים פלטינום שאמור לפי הפוליסה לכסות 75% מעלות פרוטזות וחלקי חילוף בניתוחים למיניהם. זה לא תופס הוא אומר לי, הביטוח לא כולל פרוטזות חיצוניות וחוצמזה 75% אתה מקבל מהמדינה עם או בלי ביטוח. זה נכון, אבל אם ביטוח פלטינום היה משלם שלושה רבעים מהרבע שאני חייב, כפי שהבנתי מהפוליסה  - ההשתפות העצמית היתה רק 625 ש"ח במקום 2,500. וזה לא שההגבלה הזו כתובה בפוליסה באותיות קטנות, אלא לפי הפירוש שלהם שפרוטזה לא נחשבת תותבת. הבנתם את זה?

 

אז אני באמת לא מבין מדוע אני בכלל משלם ביטוח פרטי פלטינום שאמור לכסות למשל אמבולנסים (ובפועל רק עבור שתי נסיעות לשנה) ועבור פרוטזות (ובפועל זה לא חל עלי)?

 

ומה זאת אומרת שאני צריך לשלם כעת עבור פרוטזה ראשונה? אני שואל. זה אומר שזה זמני ויש גם שניה ושלישית? כן, עונה בונה הפרוטזות. זו פרוטזה ראשונה שיש תוך כדי השיקום ולאחריו להתאים ולשנות (כי הגדם מתכווץ ומשנה צורה בלחץ) וכף הרגל בפרוטזה הראשונה רחבה וללא גמישות תנועה. ויותר מאוחר צריך לבנות פרוטזה חדשה יקרה יותר המותאמת לצרכיי. ובכל פעם אני צריך להשתתף ב- 25%. ומה קורה לנכים שאין ביכולתם לשלם השתתפות עצמית כזו? נגזר עליהם לשכב במיטה ולקפץ ברגל אחת בהליכון כל ימי חייהם? נו טוב, אומרת מנהלת הלישכה במשרד הבריאות - צריך קודם כל להיות זכאי לקצבת סעד, למלא טפסים ולהגיש בקשות לוועדות...

 

נו טוב, אז מהו לוח הזמנים לקבלת פרוטזה? למשרד הבריאות יקח עוד כארבעה שבועות (כמו באישור של כיסא גלגלים) לאשר ולחתום על הטופס המסדיר את התשלומים לבונה הפרוטזות.  מכיוון שהוא שכח להביא איתו גבס, הוא יגיע בעזרת השם היום לאחר שבוע (כי רק בימי שלישי הוא עובר במילא ביחידת השיקום של הדסה שהיא 5 דקות מביתי), ולמדידה האחרונה (מי יודע כמה?) אני חייב להגיע למכון כי רק שם יש מכשור הדרוש למדידה אחרונה. וזה אומר שאני אצטרך להתנייד שוב הלוך וחזור עם אמבולנס למדידה האחרונה, שהפלטינום כבר לא ישלם מאחר שכבר נצלתי  את המכסה לשנה הקלנדרית הזו . ולאחר מכן מה קורה? שאלתי. אז לאחר שמשרד הבריאות יאשר (אולי בעוד 4 שבועות בעזרת השם) יקח לנו לבנות את הפרוטזה כ- 7-10 ימים אמר בונה הפרוטזות.  וזאת בהנחה שהוא לא מתכוון לימי עסקים.

 

ולאחר מכן יצטרכו לערוך התאמות ותיקונים כשאהיה בשיקום. ולמי שקרא את העדכון הקודם, בכלל לא בטוח שאוכל להתקבל לשיקום, כי יש תור שעדיין לא נקבע ("נחזור אליך בעוד חודש וחצי בערך ואם לא, אז תתקשר!", אמרה מנהלת השיקום)  וחוצמזה למרות שחזרו 3 בדיקות שאני כבר לא נשא של חיידק בית חולים  (שנדבקתי בו באותו בית חולים של השיקום), אני ממשיך להיות מצורע בעיניהם  לפחות 6 חודשים וזה תלוי באישור של המיקרוביולוג הראשי של בית החולים אם בכלל יקבלו אותי שם לשיקום.

 

אתמול התקשרה רופאת המשפחה שלי לשאול לשלומי והיא נדהמה שאני עדיין לא בשיקום. כשספרתי לה על עלילות משרד הבריאות, מה הייתה תגובתה? "כשמשרד הבריאות צריך משהו מאיתנו (הרופאים) הוא רוצה את זה מהיום למחר ולא מחכה 4 שבועות. אתה חייב להוציא את זה לעיתונות".  טוב היא לא יודעת שיש לי בלוג והנה אני מתחיל להוציא את זה כאן.

 



 

בקיצור הכל בסדר ואני  צריך להיות שמח וטוב לב. לשבת חודשים בבית ולהזדקק לחסדי ביטוח לאומי. טיפול נהדר יש במדינה שהיא בעלת נסיון עם נכי מלחמה, טרור ותאונות דרכים. מדינה שקיבלה וממשיכה לקבל ממני ימבה של כסף עבור מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות.

 

וההורים שלי ששילמו כל חייהם ביטוח סיעודי, פתאום קיבלו החודש הודעה מחברת הביטוח שהם לא מבוטחים יותר, כי עברו את גיל 85 . ואם הם רוצים המשך ביטוח (שיתן להם עכשיו רק שישית מעלות אישפוז סיעודי)  - שיתחילו לשלם 2,600 ש"ח לחודש.  אז תאמרו לי בשביל מה הם שילמו לחברת הביטוח כל חייהם? וכשאני מגיע לדרוש פרוטזה, אז פתאום פרוטזה חיצונית לא כלולה. פשוט עבודה בעיניים. אני הולך לבטל את הביטוח פלטינום שלנו, די לי גם בזהב. כדאי לכולכם לבדוק מה אתם באמת תקבלו מביטוחי בריאות פרטיים אם חס וחלילה תזדקקו. 

 

אני עצמי לא עשיתי ביטוח סיעודי. לאחר שסירבתי, חזר אלי סוכן הביטוח עם בשורה משמחת - מעתה חברת הביטוח תשלם עבור אישפוז סיעודי עם קיימים שני תנאים בלבד ולא חמישה לפחות כמו מקודם. לאחר שלחצתי עליו לראות את הפוליסה במלואה (הוא לא כל כך רצה בהתחלה, אבל לא הייתה לו ברירה כי התעקשתי) - הסתבר שאחד משני הסעיפים שיקנו זכות השתתפות הביטוח מחייב אי שליטה בצרכים. מקודם היו צריכים להתקיים 5 סעיפים, כמו אי יכולת להתלבש לבד ושכאלה, ללא הכרח לאי שליטה בצרכים. הבנתם את זה? 

 

"אם יש לכם ביטוח רפואי, אז אין לכם ביטוח הראל" אומרת הפרסומת. אז לקרובת משפחתי היה ביטוח הראל באמצעות מקום העבודה. ולאחר שהתגלה גידול סרטני בכלייתה - הייתה צריכה לעבור בדחיפות ניתוח (פרטי) להסרת הגידול בשימוש ברובוט. עלות ניתוח כזה 40,000 שקל. חברת הביטוח סרבה לשלם בטיעון שניתוח על ידי רובוט אינו כלול בפוליסה. מזל שלבעלה היה שירות משפטי יעיל במקום העבודה, והם הצליחו שחברת הביטוח תשלם. כיצד? משום שאמנם בפוליסה לא כלול סעיף ניתוח ברובוט, אבל מצד שני גם לא רשום בפוליסה שניתוח כזה אינו כלול. אז שילמו מחמת הספק ומהפחד שמקום העבודה יפסיק לבטח איתם.

 

שלא תזדקקו למדינה, למשרד הבריאות וחברות הביטוח שגוזרות עלינו קופון, ושליש מהחסכונות הפנסיונים וקופות הגמל שלנו הולכים על עמלות ניהול. אז אולי זה עדיין לא מעניין כאן את הקוראים הצעירים, אבל בהחלט יתכן שעד שנצא לפנסיה כבר נהייה כולנו מקרי סעד. 

 

  

נכתב על ידי קנקן התה , 4/2/2014 05:37   בקטגוריות משרד הבריאות, שיקום, פרוטזה, השתתפות עצמית, ביטוח סיעודי, חברות ביטוח, מס בריאות, ביטוח רפואי, ביטוח סיעודי  
18 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-5/2/2014 10:19
 



פתאום הופכים אותנו לחולים כרונים



 

פתאום מישהו במשרד הבריאות וקופות החולים מחליט לשנות את ערכי בדיקות הדם הנורמליות. מאותו רגע, אתם שנחשבתם עד כה לבריאים על פי בדיקות הדם שלכם, עשויים להיות מוגדרים כחולים כרוניים. האם יש לזה תמיד בסיס רפואי מדעי, או שעומדים מאחורי זה גם אינטרסים כלכליים? בכל מקרה, ברגע שבתיק הרפואי שלכם אתם מוגדרים כחולים כרוניים, אתם לא רק עשויים להדרש לצרוך תרופות. זה משנה גם את עלות ביטוחי החיים והבריאות שלכם. גם התביעות שלכם לביטוחי בריאות וביטוחי סיעוד עשויות להדחות, למרות ששילמתם דמי ביטוח במשך תקופה ארוכה. 





מקור התמונה: ויקיפדיה

  

 

כיצד נקבעו מהם ערכי בדיקות הדם הנחשבים לנורמאלים?

 

נשאלת השאלה כיצד נקבע תחום הנורמה לגבי מדדי הבדיקות הרפואיות השונות? הרפואה אינה מדע מדויק לגמרי, והגבולות אינם נקבעים שם בדיוק נמרץ כמו בפיזיקה, לגבי נקודות הקיפאון, והרתיחה של נוזל זה או אחר.

 

ברפואה ה"נורמאלי" מוגדר לאחר שמודדים ערך מסוים בדם של אלפי אנשים בריאים. כאשר מסכמים את הנתונים הסטטיסטים של מדגם הנבדקים, התוצאות מתפלגות בטווח מסויים של ערכים. באופן שרירותי לחלוטין, נקבע שטווח הערכים הנורמאלי והתקין הוא הטווח של הערכים הנמדדים ב-95% מהנבדקים הבריאים. הערכים של-5% מהנבדקים הבריאים שנמצאים בשוליים, כלומר בערכי הקצה הנמוכים או הגבוהים של הטווח, נחשבים לחריגים. לכן, הגדרת "נורמאלי" ברפואה הם ערכי הבדיקות הנמצאים בתחום הרחב של התוצאה השכיחה לגבי 95% מהאוכלוסייה הבריאה, או לפחות אלה שבהם לא התגלתה מחלה כל שהיא.

  

לפתע מסתבר שמה שנחשב לפני מספר שנים ואפילו לפני מספר ימים ל"נורמאלי",  מבחינת רמות הכולסטרול בדם, או של הסוכר, או של לחץ הדם - כבר אינו נורמאלי ותקין. המשמעות המיידית לכך היא שמספר גדול יותר של אנשים שנחשבו עד כה "בריאים", הופכים פתאום מבחינתו של הרופא המטפל לכאלה שיש להם גורם סיכון, ויותר מכך לחולים כרוניים שיש צורך לטפל בהם כדי להחזירם "לתחום הנורמה".

  

 

היסטוריית השינויים בערכי הכולסטרול הנחשבים לנורמאלים

  

לפני עשרות שנים, רמות כולסטרול בדם הנמוכות מ-280 מיליגרם לדציליטר, נחשבו לנורמאליות ותקינות. לאחר מכן, מחקריהם של החוקרים זוכי פרס-נובל Brown ו-Goldstein, הראו קשר ביולוגי בין כולסטרול ומחלות לב. בעקבות המחקר הזה, התברר לפתע שאלה עם רמת כולסטרול העולה על 240 מיליגרם לדציליטר נמצאים בסיכון גבוה למחלות לב בעתיד. לכן,בשנות ה-60 רמת הכולסטרול הנורמלית הורדה למתחת ל- 222 מיליגרם לדציליטר; בסוף שנות ה-70 הורידו את הרמה הנורמלית לתחום של מתחת ל- 210-215 מיליגרם לדציליטר.

 

ואז לאחר התעוררות שוק תרופות הסטטינים להפחתת כולסטרול,בשנת 1987, חברות התרופות מימנו סכומי עתק עבור מחקרים רפואיים שבחנו האם יש שיפור מובהק בתחלואת הלב ובתמותה ממנה, כתוצאה מהפחתת רמת הכולסטרול, על ידי שימוש בסטטינים.

 

בתחילת שנות ה-90 התברר ללא ספק שהפחתת רמת הכולסטרול ל-200 מיליגרם לדציליטר, משפרת דרמטית את מצב כלי הדם והלב ואת הסיכון למחלות לב ושבץ מוחי. לאחר מכן, הרף העליון החדש הופחת ל-180 מיליגרם לדציליטר, וכנראה שזה אינו סוף פסוק.

 

לסיכום, ראינו שערך כולסטרול תקין בדם הורד ממתחת ל-280 ל- 240 ואז ל-222 ואז ל- 210 וכיום ל-180.

 

היום כבר פחות מתיחסים לערך של הכולסטרול הכללי, כי הוא מכיל גם "כולסטרול טוב" (HDL) וגם "כולסטרול רע" (LDL). עד לאחרונה הערך המקסימאלי הנורמאלי של הכולסטרול הרע היה  120 מיליגרם לדציליטר. כיום כבר הורידו את הערך הנורמאלי למתחת ל-100 וכבר מכוונים לרמת כולסטרול-LDL הנמוכה מ-70 מיליגרם לדציליטר, לאלה הנמצאים ברמת סיכון מוגברת למחלות לב, בגלל השמנה, יתר לחץ דם או סוכרת. האם זה הסוף? הרי אפשר להוריד עוד עם שימוש בתרופות.

 

מסתבר שמלבד הכולסטרול הרע, מצטרפים הטריגליצרידים כגורם סיכון נוסף למחלות לב ושבץ מוחי. עד לאחרונה הערך הנורמלי של הטריגליצרידים היה מתחת ל- 180 מיליגרם לדציליטר, וכיום הורידו אותו כבר ל- 150 מיליגרם לדציליטר.

 

 

ומה לגבי רמת הסוכר בדם?

 

חשוב לאבחן סוכרת מוקדם ככל האפשר, אפילו בשלב שהנבדק אינו חש תחושות יוצאות דופן. שכן ככל שמקדימים לאבחן סוכרת ולטפל בה, כך נחסכות ונמנעות פגיעות קשות בעתיד: כמו מחלות לב, שבץ מוחי, אי-ספיקת כליות, פגיעה בראיה, ירידה בתחושה העצבית, מחלות כלי-דם קשות ולכן קטיעת איברים.

 

רק לפני כ- 30 שנה, החליטו מומחים בתחום הסוכרת שתחום הנורמה העליון לגבי בדיקת סוכר בצום, הוא 140 מיליגרם לדציליטר. פרוש הדבר היה שאם הנבדק נמצא עם רמת סוכר גבוהה יותר בדמו, הוא נחשב לחולה סוכרת.

 

עשר שנים לאחר מכן, החליט פּאנֶל של מומחי סוכרת להוריד את רף הנורמה העליון של הסוכר מ-140 ל-126 מיליגרם לדציליטר, וכמו כן הגדיר תחום "אפור" חדש לגבי אלה המוגדרים כקדם-סוכרתיים שערך הגלוקוזה בדמם הוא 110 עד 125 מיליגרם לדציליטר.

 

ממש לאחרונה, החליט איגוד הסוכרת האמריקני ( ADA), ובעקבותיו משרד הבריאות שלנו,  להנמיך את הרף העליון התקין ל- 100 מיליגרם לדציליטר. משרד הבריאות שלנו מיהר לאמץ החלטה זו.

 

שוב, גם מה שנחשב לרמת סוכר תקינה בצום ירד מ-140 ל-120 ואז ל-110 וכיום ל-100. 

 

 

הסאגה וההיסטרֶיה החדשה של ויטמין D

 

ויטמין D חשוב ביותר להתפתחות העצמות ושמירת תקינותם. חוסר בויטמין זה יכול לזרז גם התפתחות מחלות ותסמינים רפואיים אחרים. ליצירת ויטמין D ברמה תקינה דרושה חשיפה לאור השמש.

 

בשנות החמישים בארץ, נהגו לתת לילדים ויטמין D, בצורה של שמן דגים, שהיה לו טעם איום ונורא. ההורים נאבקו עם ילדיהם וכדי לשכנע אותם לשתות את שמן הדגים הזה, ערבבו אותו עם מיץ והוסיפו סוכריה כדי לסלק את הטעם המזויע.

 

לקראת סוף שנות החמישים, הגיעו למסקנה שאין צורך להמשיך לתת את שמן הדגים לילדים, כי ארצנו שטופת שמש ולכן אין מחסור בויטמין D.

 

לפני כ-3 שנים, פרצה היסטֶריה, כשפתאום גילו שלרוב האנשים בארץ יש מחסור רציני עד חמור בויטמין D. רופאת המשפחה שלי שלחה אותי לעשות בדיקת דם וערך רמת ויטמין D בדם שלי היה 13 יחידות (ננומול לליטר). מתחת ל- 30 יחידות נחשב למחסור, ומתחת ל-10 יחידות נחשב למחסור חמור ביותר.

 

בעיקבות הבדיקה, רופאת המשפחה נתנה לי הוראה להתחיל לקחת 3 כדורים ליום של ויטמין D (אפשר לקחת גם בטיפות, אך זה פחות נוח). ויטמין זה עולה לי עשרים וכמה שקלים לחודש, כי יש לי ביטוח משלים. לאחר 3 חודשים, בדיקת הדם שלי הראתה שרמת ויטמין D שלי עלתה מ-13 יחידות ל-26 יחידות. עדיין מעט מתחת לנורמה, אך משתפר. קיבלתי הוראה להמשיך לקחת את הכדורים כל חיי, אך הוראה חדשה של הנהלת קופת החולים לרופאים הייתה שאין צורך יותר לבצע מעקב בדיקות דם תקופתיות, לאלה שלוקחים ויטמין D. מטעמי חיסכון כמובן.

 

לפני כחודש רופאת המשפחה שלי נתנה לי בכל זאת הפנייה לבדיקת דם לויטמין D. הערך של ויטמין D שלי עלה פלאים, ל- 56 יחידות. שמחתי מאוד, כי הרי זה ערך גבוה בהרבה מהרף הנורמאלי שהיה 30 יחידות. לתדהמתי גיליתי שהעלו גם את רף הערך הנורמאלי התקין מ- 30 יחידות ל- 75-250 יחידות. פתאום רמת הויטמין D שלי שהיא גבוהה לפי הקריטריונים שמלפני 3 שנים, הפכה היום לחוסר. בגלל שינוי הערכים הנורמאלים, אני צריך להכפיל את כמות הכדורים שאני לוקח ליום. זה אומר שבמקום עשרים ומשהו שקל, אני צריך לשלם כמעט 50 שקל לחודש. האם זה הסוף? אולי בעוד שנה יחליטו שגם 75 יחידות זה חוסר.

 

 

מה משמעות הדברים?

 

בגלל שינוי ערכי התקן הנורמאלים של בדיקות הדם, יותר אנשים נחשבים היום  לאנשים בסיכון. עד כמה שהדברים נשמעים מאיימים, אין פירושם בהכרח שהאוכלוסייה נעשית חולה יותר, או שתהפוך לחולה יותר. אז אם זו דרך לשמור על עצמנו יותר בדיאטה נכונה, דיינו. אבל פתאום, ביום בהיר אחד, בגלל השינוי בערכי התקן הנורמאלים של בדיקות הדם, הרבה אנשים הופכים מסטטוס של בריאים לסטטוס של חולים כרוניים.

 

האם שינוי תקן ערכי הבדיקות הנורמאלים נובע בהכרח רק בשל בסיס מחקרי עובדתי, או שאולי פועלים כאן גם אינטרסים אחרים?

 

יש לזכור שחברות התרופות הן אלה שמממנות נתח גדול מאוד של המחקר הרפואי.לפיכך, מתעוררת המחשבה שמא חברות התרופות המעוניינות להרחיב את נתח האוכלוסייה הנזקק לתרופותיהן וצורך אותן במיטב כספו - הן הכוח המניע מאחורי המגמה הזו, של שינוי תחום הנורמה של בדיקות הדם. אי אפשר להתעלם מכך שיותר ויותר אנשים שנחשבו לבריאים, מוצאים עצמם לפתע כזקוקים לטיפול תרופתי. אי אפשר להתעלם שבעקבות זה, חברות התרופות מכפילות ואפילו משלשות את הכנסתן.

 

 

ומי עוד מרוויח מכך? חברות הביטוח!

 

משינויי ערכי הנורמה של בדיקות הדם מרוויחות גם חברות הביטוח. נניח שאתם נוסעים לחו"ל ומשלמים פרמיה יומית מסויימת עבור ביטוח רפואי בחו"ל. אם לפתע שינוי ערכי הנורמה של הבדיקות הופך אתכם לבעלי סיכון או לחולים כרוניים, הפרמיה היומית עבור ביטוח רפואי נוסקת פלאים. אם תמשיכו לשלם רק את התעריף הרגיל וחלילה תקבלו התקף לב בחו"ל, חברת הביטוח תסרב לשלם עבור הטיפול והאישפוז, כי פתאום יש לכם כולסטרול גבוה, שלא דיווחתם עליו.

 

 

מקור התמונה

  

 

כמובן שאם גם לא עברתם לפני הבדיקות חיתום רפואי, תשלמו בגלל כולסטרול גבוה פרמיה גבוהה בהרבה עבור ביטוח בריאות משלים, עבור ביטוח סיעודי ועבור ביטוח חיים. אם לא ידעתם שלפתע הפכו אתכם לאנשים בסיכון ולא דיווחתם לחברת הביטוח, במתכוון או שלא במתכוון - לא תקבלו פרוטה בתביעות עבור מחלות רבות, שיש קשר ביניהן לבין כולסטרול גבוה.

 

כל הכסף ששילמתם לחברת הביטוח במשך שנים רבות יֵרד לטמיון. הבנתם את זה?

 

 

מה המסקנה מפוסט זה?

 

יתכן שלמגמת שינוי ערכי בדיקות הדם הנחשבים לתקינים, יש לכאורה אינטרסים כלכליים ולא רק בריאותיים. ייתכן שצריך לחדול לבחון את בדיקות הדם במושגים של ערכים "נורמאליים", אלא במונחים של ערכים שצריך לשאוף אליהם. יתכן שיד המחליטים במערכת הבריאות קלה על ההדק.

 

יש לוודא שההחלטה לשנות את תחום ערכי הנורמה מבוססת באמת על נתונים מדעיים רפואיים מוצקים. ועד שאין נתונים המוכיחים מעבר לכל ספק שהגעה לתחומי הערכים החדשים  מביאה עימה יתרונות בריאותיים, יש להתייחס אליהם כהמלצה בלבד, לערכים שיש רק לשאוף אליהם. כי לתרופות יש גם תופעות לוואי.

אך האם לנו כמבוטחי בריאות יש את הכלים להעריך בעיה זו? ודאי שלא. אנחנו תלויים לחלוטין בהחלטות משרד הבריאות. 

 

אין ספק שלקיחה של תרופות סטטינים למי שיש כולסטרול גבוה באמת, מורידה את הסיכון להתקף לב או לשבץ מוחי. אבל לקיחה של סטטינים יכולה לפגוע באופן בלתי הפיך במסת השרירים ואפילו בתפקודי הכבד. לכן, הקדמת לקיחת סטטינים בגלל הורדה מתמדת של רף ערך הנורמה של הכולסטרול - עשויה להיות גם לא מוצדקת בגלל תופעות הלוואי.

 

במשרד הבריאות אומרים שהשינוים של רף ערכי הבדיקות נובעים מהחלטה מושכלת של מומחים. אך האם אין להתייחס להחלטות המושכלות האלה בחשדנות - בעיקר מפני שהן משתנות כל הזמן מהיום למחר?

 

לצורך גילוי נאות, אינני רופא אך אני ביוכימאי ומדען העוסק במקצועות הרפואה.

 

 

תוספת עריכה (טיפ):

רבים לא יודעים זאת, אבל לבדיקת שומנים (כולסטרול וטריגליצרידים) בדם, יש צורך בצום של 12 שעות! בצום של 8 שעות, הבדיקה עשויה להראות ערכים גבוהים יותר, שיעברו את סף הנורמה. אז אם אתם לא רוצים שירשם בתיק הרפואי שלכם שאתם בסיכון בריאותי, תקפידו על צום של 12 שעות לפני הבדיקה, ותשתו הרבה מים. 

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 2/6/2012 09:54   בקטגוריות משרד הבריאות, בדיקות דם, ביוכימיה, בריאות, דעה אישית, חברה, חברות תרופות, חברות ביטוח, חומר למחשבה, כלכלה, מדע, פילוסופיה, רפואה, תרבות, ביקורת  
24 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   3 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-24/12/2012 13:37
 



122,081
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)