לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

BA או FA? קצרים בתודעה


 

הפוסט הזה הוא המשך בסידרה על תפיסת עולמנו הנקבעת על ידי חמשת החושים שלנו. כפי שנוכחתם בפוסטים קודמים ותווכחו בפוסטים עתידיים, כל אחד מחמשת החושים יכול להטעות אותנו. לא רק שיכול, אלא חלק מההטעיות האלו הן מובנות בדפוסי המוח שלנו. לכן אין אנחנו יכולים לראות את המציאות לגמרי כהוויתה.

 

חלק ניכר מהאשליות ועיוותי התפיסה שאנחנו חווים ביום יום אינם נובעים רק מחוש אחד "שמשתגע", אלא מהתנגשות הקליטה ממספר חושים, או מזליגה של ניתוח קליטה מחוש אחד לחוש השני. לתופעה זו, בה החושים "זולגים" זה לתוך זה ומשתלבים קוראים סינסטזיה, ועל אף שלרוב שמים לב אליה רק בתופעות קיצוניות (למשל, יש אנשים שרואים ריחות וטועמים אותיות), היא משפיעה על כולנו.

 

דוגמה מעולה להתנגשות חושית שכזו מגיעה מאפקט מקגורק, כפי שניתן לראות בסרטון הבא, שמדגים ומסביר אותו (האם זה בָּה או פָה?):

 

 

 

 

 

אנשים בעלי קוצר ראייה גבוה, אשר מרכיבים משקפיים טוענים לעיתים קרובות שכאשר הם ללא משקפיים הם גם לא שומעים טוב – לאור אפקט מקגורק הנובע מהשימוש של המוח בקריאה של שפתיים לצורך שיפור ופיענוח השמיעה, אתם יכולים להבין עכשיו מדוע המשקפיים דרושים להם גם לשמיעה טובה. 

 

 

דוגמה נוספת וחזקה מאוד להתנגשות בין שני ערוצי מידע במוח (אם כי לא לסינסתזיה כשלעצמה) מגיעה מאפקט סטרופ, המדגים את הקושי באמירת שם של צבע, המופיע כמילה המתארת צבע אחר. למשל על פי האפקט, נדרש לאדם זמן תגובה ארוך יותר לומר "כחול" כאשר המילה "אדום" כתובה בכחול, מאשר כאשר המילה "כחול" כתובה בצבע כחול. באותו אופן תקראו אדום יותר מהר מאשר אדום.

 

נסו למדוד את עצמכם - כמה זמן לוקח לכם להגיד את שמות הצבעים (לא המילים!) המופיעים בתמונה הבאה:

 



 

ועכשיו כמה זמן לוקח לכם להגיד את שמות הצבעים?

 



הפעם קשה יותר נכון?

 

 

 לעומת זאת, אם אתם לא יודעים רוסית, אתם תצליחו להגיד את שמות הצבעים במהירות גבוהה בהרבה בתמונה הבאה (ויודעי רוסית שביניכם יתקשו):



 

בשנות החמישים השתמשו בארצות הברית בתופעה זו כדי לזהות מרגלים סובייטים על ידי כתיבת מילים ברוסית בצבעים שונים ובקשה מהנבדקים להגיד מהו צבע המילים. אם הם היו יודעים רוסית, זה היה מפריע להם בקריאת המילים. מחוכם, הא?

 

ומה ההסבר הביולוגי?

 

 החוקר סטרופ, שעל שמו נקרא האפקט, מצא שלמרות שיש במוח הפרדה בין איזור ראיית צבע לבין איזור קריאת מילים - יש קשר עצבי ביניהם. 

 

 

ולבסוף משהו משעשע על אפקט סטרופ, ברוח ימים אלה:

 

בגימטריה אפקט סטרופ = 545 = ביבי נתניהו

 

ו- 545 = נורא אל נורא

 

לא מאמינים, תבדקו את הגימטריה!

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 12/10/2012 18:30   בקטגוריות אפקט מקגורק, אפקט סטרופ, סינסתזיה, אמיתות, אשליות, חברה, חומר למחשבה, מדע, מוח האדם, מציאות ודמיון, סובייקטיביות, עיבוד חושי, פילוסופיה, פילוסופיה של המדע, פסיכו-ביולוגיה, צבעים, ראייה, שמיעה סלקטיבית, תעתועי שמיעה, תפיסת עולם  
24 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-16/10/2012 17:44
 



על אשה שרואה הכי טוב בעולם וילד שרואה כמו חתול


 

 

הראייה בעולם החי התפתחה במשך כ- 400,000 שנה בלבד - מתאים רגישים לאור, דרך עיניים פרימיטיביות שיכולות להבחין רק בין אור לחושך, לעיניים שכבר יכולות להבחין מאיזה כיוון מגיע לאור, לעיניים משוכללות יותר המאפשרות ראייה מטושטשת של עצמים, עד לעיניים המורכבות והמשוכללות של היום. אבל, טעות לחשוב שהאבולוציה של הראייה נעצרה, כי כפי שתראו היא ממשיכה. טעות נוספת היא לחשוב שהעיניים והראייה של האדם, העומד כביכול בראש סולם האבולוציה, הן הטובות ביותר. לתמנון יש כושר ראיה בדומה לאדם. ישנן לטאות וחיות אחרות שמבחינות ביותר צבעים מאשר האדם (גם בתחום האולטרה סגול וגם בתחום האינפרה-אדום, ובהרבה יותר גווני ביניים מאשר אנחנו רואים), יש חיות כמו בזים ונשרים שלהם ראייה טובה וממוקדת יותר, והחתול רואה בהרבה יותר טוב מהאדם בחושך. בכתבה זו אתאר אישה שרואה צבעים מיליוני מונים יותר מאשר אתם, ועל ילד שיכול לקרוא בספר בחושך מוחלט - יש לו עיניים וראייה כמו לחתול. אנשים עם ראיה חריגה כזו מצביעים על כך שהאבולוציה של ראית האדם עדיין לא הסתיימה.

 

 

בפוסט הקודם דנתי בכך שהמציאות שלנו נקבעת בעיקר מהאינפורמציה שאנחנו מקבלים מחמשת החושים. אבל המוח שלנו מעבד את האינפורמציה הזו בצורה סלקטיבית ולא תמיד מדוייקת.

  

חוש הראייה הוא הגבוה ביותר בהיררכיה של החושים. לאחריו חוש השמיעה. הבאים בתור הם  חוש הריח והטעם. ולבסוף החוש "הפרימיטיבי" ביותר הוא חוש החישה.

 

למרות שחוש הראייה הוא הגבוה ביותר במורכבותו והוא עומד בראש סולם החושים שמתוכם אנחנו כביכול מבינים את המציאות, זהו החוש שניתן להטעות אותו במידה הרבה ביותר. חושי הטעם והריח הם הסובייקטיבים ביותר והם מושפעים מזכרונות שלנו.על כך אכתוב בפוסט אחר.

 

הפוסט הנוכחי עוסק בחוש הראייה והוא הראשון בסידרת כתבות שאפרסם בנושא החושים.

 

על היתרונות בהתפתחות הראייה אין צורך להסביר. מי שרואה טוב יותר שורד טוב יותר. עם המעבר מחיות צמחוניות לחיות שניזונות מבשר טרף או חיות אוכלות כל -העיניים שהיו ממוקמות כל אחת בצידי הפנים, הפכו לעיניים שהתמקמו בקידמת הפנים. זה היקנה ראיה ממוקדת המאפשרת ציד יעיל יותר של חיות מאכל. גם האדם שהוא אוכל כל עיניו בקידמת פניו ולא בצידם.

  

  

אבל האבולוציה של הראיה באדם עדיין לא הסתיימה. קיימים בני אדם שחלו בהם מוטציות בגנים הקשורים בראיה - המאפשרים להם ראיה מתקדמת יותר. כידוע מוטציות כאלה עוברות בתורשה ואם יקנו לצאצאים כושר השרדות גבוה יותר, אט אט מין האדם ירכוש תכונות ראיה חדשות אלה.

  

והרי דוגמאות שסוקרו בהתרגשות בעולם התקשורת ובפרסומים מדעיים: על ילד סיני שיש לו ראיה של חתול ועל אישה המבחינה בכמעט במאה מיליון יותר גווני צבעים מאשר כל אדם ממוצע.

 

 

הילד בעל ראיה של חתול

 

מדובר בילד סיני צעיר בשם נונג יוהוי, המסוגל לראות בחשיכה בעזרת עיני החתול שלו. הרופאים שבדקו אותו אבחנו שהוא בעל מוטציה שמאפשרות לו לראות פרטים מדהימים בחושך כמעט מוחלט - הרבה מעבר לטווח הראיה האנושי. הוא הולך לבית הספר כרגיל, משחק ומתנהג כפי שמצופה מילד בגילו.

 

ילד סיני עם ראיית לילה

 

מומחי העיניים שבדקו את הילד, הבחינו שלעיניו גוון כחול בהיר -  שהוא צבע נדיר מאוד באסיה. כשהאירו על עיניו בחושך, נדהמו מכך שעיניו של הילד זוהרות בגוון כחול-ירוק בדיוק כמו חתול. בנוסף הבחינו שהילד גם מסוגל לראות בחושך כמו חתול. הילד מסוגל ללכוד צרצרים בחושך מוחלט ללא פנס. כשהכניסו אותו לאוהל חשוך, ללא שום אור והציגו לו סדרת קלפים, הוא זיהה את כולם ללא כל קושי.

 

 

 

  

  

האישה בעלת ראיית-על

  

לרובנו בתאי הראייה של העיניים יש שלושה פיגמנטים (צבענים) של ראיה, כשכל אחד קולט חלק אחר מאורכי הגל של ספקטרום הצבעים בצורה יעילה יותר. יחד הם מקנים לנו את טווח הראייה של הצבעים השונים.

  

לצורך ההשוואה, לעיוורי צבעים יש רק שני סוגי פיגמנטים של ראיה. אבל דגים, זוחלים וציפורים נהנים מראייה טטרכרומטית (כלומר, ראייה בעזרת ארבעה סוגי פיגמנטים).

  

מדענים חוקרים מצאו גם כמה אנשים טטרכרומטים, אך לא נמצא בהם כל שינוי בראייה. אבל רק אישה אחת עברה את המבחן. אחרי 20 שנה של חיפושים, חוקרת המוח ד"ר גבריאל ג'ורדן הצליחה לאתר אישה המסוגלת לקלוט 99 מיליון מגוון צבעים רב יותר מהאדם הממוצע. האישה בעלת ראיית העל הזו מכונה "נבדקת cDa29", ולה יש בעצם הדגם המשוכלל ביותר של עיניים אנושיות. כל שידוע על האישה הזו הוא שהיא דוקטור מצפון אנגליה.

  

עדיין לא נפתרה השאלה מדוע האנשים הטטרכרומטיים הנוספים שנמצאו אינם מסוגלים לראות ולעבד את הצבעים שמחוץ לספקטרום הצבעים שבני אנוש מסוגלים לראות, כפי שרק נבדקת cDa29 מסוגלת לראות.

 

ד"ר ג'ורדן מסכמת ואומרת: "אנחנו יודעים שטטרכרומטיה קיימת אבל אנחנו לא יודעים איך היא הופכת למעשית אצל מיעוט מבין אלו שיש להם אותה. ולמרות שכרגע cDa29 היא הנבדקת המתועדת היחידה בעולם עם המוטציה השימושית הזו, כנראה שיש עוד כמוה שמסתובבים בעולם ועדיין לא גילו אותם.

 

 

על ההתפתחות העיניים והאבולוציה של הראייה ניתן ללמוד מצפייה בסירטון הבא.

סרטון מרתק וקל להבנה.

  

נכתב על ידי קנקן התה , 4/9/2012 09:28   בקטגוריות ראייה, עיניים, התפתחות העין והראייה, ראיית על, אבולוציה, פיגמנטים, ראייה טטרה כרומטית, ביולוגיה, חברה, חומר למחשבה, מדע, עיבוד חושי, על-טבעי, פילוסופיה, צבעים  
20 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-6/9/2012 19:44
 



מה ניתן לדעת על האישיות שלך?


 

 

כמעט כל אחד מאיתנו יעבור בחינת אישיות בחייו. לפני הגיוס לצה"ל, לפני קבלה לעבודה, או לפני קבלה ללימודים במקצועות מסויימים - כמו לימודי רפואה ואחרים.

בכתבה זו אתאר בקצרה את סוגי המבדקים השונים הקיימים. בכתבה תראו שברוב המבדקים הרשמיים, ניתן להטות את התוצאות האמיתיות. לכן, אביא לכם כאן גם שני מבדקים קצרים (בני פחות מדקה כל אחד), המבוססים על העדפת צבעים וצורות. בשני המבדקים הקצרים האלה תוכלו ללמוד רבות על אישיותכם. תוכלו לראות כמה אפשר ללמוד עליכם. כדאי מאוד לנסות.

 

ישנם כמה סוגי בחינת אישיות, השונים באופיים. אתחיל בשני מבחנים רשמיים ואסיים בשני מבחנים קצרים ומעניינים, שקשורים בבחירה שלנו בצבעים ובצורות:

 

א.  אבחון אישיות לפי מבחן רורשאך. 

 

המבחן הזה נקרא גם מבחן כתמי הדיו, שבו הנבחן צריך לומר או לכתוב מהי האסוציציה שלו לגבי כל כתם דיו שמוצג לו. למשל, אם זה מזכיר לו פרח, פרפר, בית, מלך, שד, מלאך וכו'.

 



מה זה מזכיר לך?

 

אני עברתי מבחן זה בצו הגיוס השני שלי. ישבנו קבוצת נבחנים וכתמי דיו שונים הוקרנו על מסך. כל אחד היה צריך לרשום את האסוציציה שלו לגבי כל כתם שהוקרן. בסוף המבחן, דפי התשובות נאספו לאבחון אישיות פסיכולוגי.

 

אבל, אני מטיל ספק לגבי מידת הדיוק של המבחן באיבחון האישיות. אביא דוגמה מעצמי: רציתי אז מאוד לשרת בצבא באחד ממקצועות הרפואה. לכן, באופן יזום, "ראיתי " בכחלק ניכר מהכתמים איזו עצם, גולגולת, אברי גוף פנימיים, מכשירים רפואיים וכו'. למשל בכתם בתמונה למעלה אפשר לראות מלאך או שד - אבל לי זה מזכיר את עצם אגן הירכיים. כמובן דאגתי גם לציין מספיק אסוציאציות שאינן קשורות לרפואה, כדי שהבודקים לא יחשבו שאני מכוון לכיוון מסוים. ואכן, הצבא שלח אותי לקורס פאראמדיקים.

 

מה המסקנה? הנבחן עשוי להטות את תוצאות המבחן למה שהוא רוצה שיחשבו עליו.

 

מכאן שאפשר לתחמן במבחן זה. 

 

 

ב.  איבחון אישיות במבחני דיווח עצמי.

 

סוג אחר של מבחנים הם שאלונים עם מאות שאלות קצרות, שבו הנבדק עונה במשפט אחד. במבחן זה הנבדק נשאל מספר פעמים אותה שאלה בצורה אחרת, כדי לבחון אמינות ועקביות. יש כמה סוגים שונים של מבחני דיווח עצמיים, ובהם אפשר להעריך לפי האופן שבו ענה הנבדק על השאלון על פי פרמטרים של כנות, הצגת עצמו באופן חיובי/שלילי, או הימנעות ממענה על שאלות. ניתן גם להעריך האם לנבדק יש סגנון תגובה הגנתי.

 

במבחן זה ניתן לאבחן גם האם הנבדק סובל מהיפוכונדריה, דיכאון, היסטריה במצבי לחץ, חוסר מוסר, גבריות נשית או להיפך, פרנויה, סכיזופרניה ועוד.

 

כמו כן המבחן מצביע האם לנבדק בעיות בקשרים חברתיים ולהעריך את מידת נטייתו לסגת מקשרים והתחייבויות חברתיות. 

 

גם מבחן זה עברתי מספר פעמים  בחיי. ולכן אני יכול לומר לכם שנבדק יכול להטות גם כאן את תשובותיו בהתאם למה שנחשב רצוי מבחינה חברתית או אישית - כלומר לזייף.

 

אמנם המבדקים האלה בנויים על טריקים לגילוי זיופים כאלה, למשל על ידי שאלת אותן שאלות בצורה אחרת מספר פעמים לאורך השאלון. אבל נבדק אינטליגנטי עם זיכרון טוב יכול להטות את התוצאות מבלי שיתעורר חשד בכנותו.

 

ולכן, פותחו גם מבחנים מסוג אחר, שבו הנבדק אינו יכול לכוון את תשובותיו באופן מודע. למשל מבחן הצבעים של לישר.

 

 

 

ג.  איבחון אישיות לפי מבחן הצבעים של לישר.

 

 מבחן הצבעים מתבסס על המחקרים של ד"ר מקס לישר שהקדיש את חייו לחקר השפעת הצבעים על ההתנהגות. המבחן מתבסס על עקרונות בסיסיים בפסיכולוגיה של הצבעים.

מבחן לישר הקצר מורכב משמונה קלפים של צבעים.

 



 

 יש לפרוס את שמונת הקלפים מול הנבחן ועל הנבחן לבחור את הצבע האהוב עליו ביותר ולהניח אותו כשפניו כלפי מטה לצד שבעת הקלפים הנותרים. כעת עליו לבחור קלף נוסף מבין שבעת הקלפים שנותרו וכך הלאה לכל שמונת הקלפים.

לסדר בחירת הצבעים ישנה משמעות. למבחן לישר הקצר נודע ערך רב בהבלטת היבטים חשובים של האישיות, ובהסבת תשומת לב אל תחומי מתיחות פסיכולוגית ופיסיולוגית באשר הם קיימים.

  

במבחן בחירת הצבעים נעשית פעמיים ואז מתקבלות תוצאות האישיות שלך.

 

שיטת האיבחון של לישר מעוגנת בפטנט. ולכן את המבחן הרשמי וניתוח התוצאות ניתן להשיג רק תמורת תשלום באתר הרשמי של לישר. אבל ישנו אתר אחר המציע את אותה בחינה וניתוח תוצאותיה בצורה מכוונת חינם. יתכן ויש כאן הפרת פטנט, ואנשי לישר טוענים שזה זיוף.

 

אני לא יודע אם תקבלו הבדלים אם תעשו את הבדיקה המקורית או החיקוי, אבל אני הופתעתי ונדהמתי כמה נכונים ומדוייקים יצאו התוצאות לגבי עצמי ושמעתי גם על אנשים אחרים שחושבים כך.

 

הבחינה עורכת פחות מדקה! שווה לנסות - תאור האישיות המתקבל הוא בשפה האנגלית.

  

נסו עכשיו את הבחינה. לאחר קבלת התוצאות. אתאר את העקרונות הפסיכולוגיים של הבחינה.

 

  

הבחינה

  

  

  

עקרונות הבחינה:

  

מבחן הצבעים מתבסס על המחקרים של ד"ר מקס לישר שהקדיש את חייו לחקר השפעת הצבעים על ההתנהגות. המבחן מתבסס על עקרונות בסיסיים בפסיכולוגיה של הצבעים.

  

לסדר בחירת הצבעים ישנה משמעות. למבחן לישר הקצר נודע ערך רב בהבלטת היבטים חשובים של האישיות.

במבחן הצבעים יש לצבע "מבנה" קבוע. לדוגמא כחול כהה משמעו שקט ושלווה. לעומת זאת סדר בחירת הצבעים משתנה מאדם לאדם והסדר מצביע על "תפקוד" האדם. יכול להיות שצבע מסוים המוצא חן בעיני אחד, נראה משעמם בעיני השני, משאיר את השלישי באדישותו, בעוד שברביעי הוא מעורר שאת נפש.

הנבחן במבחן לישר, מדרג את הצבעים לפי סדר העדפה יורד.
 

המקום הראשון - הצבע המועדף ביותר מסמל את אורח הפעולה של האדם, על האמצעים שהוא פונה אליהם או משתמש בהם להשגת יעדו.

 
המקום השני - מעיד על היעד הממשי.

 

 

המקומות השלישי והרביעי - מעידים על "פני הדברים כפי שהם". על המצב שהאדם מצוי בו לפי הרגשתו או על הדרך שנסיבות קיימו מחייבות אותו לפעול.

 

המקומות החמישי והשישי - מעידים על "אדישות" - האדם אינו דוחה את התכונות הייחודיות של צבעים אלה, צבע ."אדיש" מבטא תכונה שאינה מבוססת, התלויה ועומדת כבלתי מתאימה, אך היא מונחת למשמרת, כך שניתן לשוב ולהפעילה במהירות בכל עת, עם השתנות הנסיבות.

 

 

 

מקומות שביעי ושמיני - מעידים על "התרחקות" - צורך המודחק מתוך הכרח.

ניתן להיווכח כי הצבע עצמו אינו משנה את משמעותו הבסיסית - המבנה נותר קבוע, יחד עם זאת, מקומו בשורה משנה במידה ניכרת את הפירושים שיש לייחס לו בשעת ניתוח תכונות האופי המתגלות במבחן.

צבעי המבחן ומשמעותם

 

כחול כהה - עומק רגשות, רגיש, דק הבחנה, שלווה, שביעות רצון, רוך, אהבה וחיבה.

כחול ירוק - רצון גמיש, מתגונן, אוטונומי, בעל זיכרון, רכושני, לא משתנה, התמדה, עקשנות, הערכה עצמית.

כתום אדום - תת רצון, תוקפנות, אוטונומי, תחרותי, יעיל, תשוקה, רגשנות, מיניות.

צהוב בהיר- ספונטניות, פעיל, פתוח ומתבלט, הטרוגני, רחב דעת, שאפתני, חקרני, השתנות, תקוות, מקוריות, שמחת חיים.

סגול - שילוב של כחול ואדום.

חום - שילוב של כתום ושחור.

7+8. שחור ואפור - השחור שולל כל צבע והאפור נחשב לניטרלי נטול צבע.

האם עיוור צבעים יכול לבצע את המבחן?

לטענת לישר, התגובה האינסטינקטיבית לצבע, מבחינת הניגוד הוא העושה את מבחן לישר לכלי תקף, גם במקרים של ראיית צבעים לקויה ואף של עיוורון צבעים ממשי. כאשר לאדם יש צורך נפשי בשלווה ובהשתחררות ממתחים - אז התגובה האינסטינקטיבית תתבטא בבחירת הצבעים הכהים.

לעומת זאת, אם האדם נזקק לכלות מרץ בפעילות חיצונית או ביצירתיות - אז התגובה האינסטינקטיבית תהייה בחירת צבעים בהירים.

 

הביקורת המועלית כלפי מבחן זה היא שתוצאות המבחן לא תהיינה זהות בכל פעם שתבחנו את עצמכם. ולכן, לפי טענה זו המבחן משקף את מצבכם ליום מסוים. למשל, עשוי להתקבל הבדל בתוצאות אם המבחן נעשה ביום מסוים שהנבדק מרגיש מדוכדך, לעומת אם נערך ביום שבו הנבדק מרגיש שמח ומאושר. 

 

 

ד. מבחן אישיות לפי בחירת צורה וצבע

בבחינה זו תתבקשו לבחור באחת מתשע צורות המופיעות שאתם הכי שלמים אתה. ומהבחירה תוכלו ללמוד על אישיותכם.

 

ואלה הן הצורות:

 

 


 

הצורות פותחו גם הן ע"י פסיכולוג (מתנצל שהתעצלתי לחפש את שמו בגוגל). הן נבחנו בכל רחבי העולם, לאורך פרק זמן של מספר שנים. בהסתמך על תוצאות שהצטברו במשך השנים שונו הצורות ו/או צבען, ואז הן נבחנו שוב, עד שהושגה רמה גבוהה ביותר של דיוק בצורות.

  

למבחן המכוון שיארך פחות מדקה הכנסו לכאן ותקבלו מיד את התוצאות

 

 

*** 

 

אגלה לכם שבמבחן האחרון בחרתי בצורה 3, אבל היססתי לגבי צורה 4 (אותה הייתי בוחר בעדיפות שניה).

 

 

לסיכום. קיימת אי התאמה מסויימת בין כל סוגי המבדקים שציינתי. לפיכך, יש השוללים את מידת דיוקם של שני המבדקים הקצרים האחרונים. אבל לזכותם אומר שהם מהירים ובהם לדעתי קשה לנבדק לכוון את תשובותיו, בהתאם למה שהוא רוצה שהסביבה תחשוב עליו.

 

אז אולי במקום למלא שאלונים ארוכים, ניתן לנתח את האישיות באופן קולע למדי במבדקי צבע וצורה מהירים?

 

 

ואולי לאחר שהבנתם את עקרונות מבדקי הצבעים והצורות, אפשר גם כאן להטות את המציאות?

 

ואולי אף בחינה בכתב אינה מושלמת כמו התרשמות מהאישיות שלך בראיון אישי, שבו ניתן ללמוד רבות גם משפת הגוף שלך?

  

נכתב על ידי קנקן התה , 12/8/2012 19:27   בקטגוריות מבחן אישיות, פסיכולוגיה, צבעים, חברה, חומר למחשבה, פילוסופיה, שאלון, תרבות, תת- מודע, מבחן רורשאך, מבחן לישר  
37 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-12/5/2015 19:15
 



122,081
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)