לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

"דכאון" לאחר לידה - השפעה של תזונה?


 

ישנה גישה כי יש להתייחס למזון כמו לתרופות, וכי מזון יכול לשמש תרופה. בארצות הברית הרשות המאשרת שימוש בתרופות נקראת הרשות למזון ולתרופות    (FDA-FOOD &DRUG ADMUNISTRATION). כולנו יודעים ששימוש לא נכון במזון עלול לגרום למחלות כרוניות כמו סוכרת, התקפי לב,שבץ מוחי ואפילו סרטן. כולנו יודעים כי שימוש לא נכון במזון עשוי לגרום לאנמיה ולחוסרים מסוכנים אחרים. מתוך התבוננות בעכברים, בפוסט זה אעסוק באפשרות המענינת של השפעת התזונה על דיכאון ובמיוחד על דיכאון שלאחר לידה. אין למיטב ידיעתי התייחסות לכך במדע, אך אני מעלה כאן בפניכם הגיגים אלה לראשונה.

 

הפוסט הזה נכתב מחוץ לתכנון, כי הרי כתבתי פוסט אחר לסופ"ש - על הכרותי האישית עם פרופסור ישעיהו ליבוביץ' ז"ל. אדם חכם ויוצא דופן. הקדשתי את הפוסט הזה לרגל שמונה עשרה שנים למותו שיחול מחר. צר לי מאוד שהפוסט הזה זכה לצפיה ולמספר תגובות מועט יחסית, ולמי שמעונין - ניתן לקרוא את זה כאן.

 

 

כולנו יודעים שאכילת אורז טובה במקרים של שילשולים - האורז סופח את עודפי המים במערכת העיכול. כולם יודעים שאכילת בננות עשויה לגרום לעצירות. קינמון טוב להורדת סוכר בדם. אכילת אשכוליות אסורה לאנשים הנוטלים סטטינים. אלא מה? מזון עדיין לא יכול להחשב כתרופה לשמה. מדוע? כי לגבי תרופות נערכו מחקרים מדוקדקים שהראו מהו המינון המדויק הדרוש לריפוי. פחות מדי אינו יעיל. יותר מדי מזיק וגורם לתופעות לוואי. לכן מזון ו"צמחי מרפא" - אינם יכולים להיות מוגדרים כתרופות, משום שלא נערכו מחקרים המצביעים מה וכמה צריך לאכול - כדי שיועיל ולא יזיק. על כך כבר כתבתי בפוסט על צמחי המרפא. לכן, בעיקרון לא צריך להגזים באכילת כל דבר. גיוון במזון היא מילת המפתח לבריאות. מי שמגביל את מזונו בצורה כל שהיא, עשוי להחשף לחוסרים, עודפים ולנזקים.

 

כאמור, מי שהדיאטה שלו עניה במספר סוגי מזון, מי שהוא שמרני במזונו ולא מגוון - צפוי לבעיות בריאותיות מתישהו בעתיד. בגלל חוסרים או בגלל חשיפה לעודף של חומרים מזיקים. ולכשיגלה זאת, הנזק עשוי להיות בלתי הפיך. לכן חשוב למשל להקפיד שהדיאטה של ילדים (וגם של מבוגרים) לא תהיה מבוססת על שניצל וציפס או פסטה.  חובה לגוון במזון מהחי ולצרוך גם כמות ומגוון ראוי של מזון צמחי. אבל הכל במידה, לא להגזים בכל כיוון.

 

 

ה-FDA וה-NIH (מכוני הבריאות הלאומיים) האמריקאים משקיעים במימון מחקרים המצביעים על קשר בין מזון, בריאות ומחלות. הם משקיעים למשל במחקרים על הקשר בין אכילת מזונות מעובדים (מהחי ומהצומח) הכוללים חומרים משמרים, צבעי מאכל, מונעי חימצון למיניהם, מתחלבים ועוד, לבין סרטן ומחלות אחרות. על המרכיבים הלא בריאים במזוננו, אכתוב בפוסט מיוחד בקרוב. 

 

כל מי שעשה דיאטה בחייו, לאחר ירח הדבש וההתלהבות הראשונית, קרוב לוודאי הרגיש דיכדוך קל עד כבד, שעל פי רוב הביא לסיום הדיאטה. חטא קטן כמו טבלית שוקולד או גביע גלידה במצב כזה שיפר פלאים את מצב הרוח. לעומת זאת רבים האנשים הסובלים מדיכאון מפסיקים לאכול וזה בעצמו גורם לדיכאון - מעגל סגור.

בהקשר לכך, כדאי לקרוא את הכתבה הזו ואת זו.

 

בהמשך אעסוק בתופעת הדיכאון לאחר לידה. דיכאון לאחר לידה היא תופעה נפוצה בדרגות שונות. מדרגה קלה עד דרגה קשה - המסוכנת לחיי הילוד.

 

התופעה של דיכאון לאחר הלידה אינה מאפיינת רק את האדם, אלא היא תופעה רווחת בכל עולם החי. ידועים מיקרים רבים שבהם החיה האם רוצחת את הוולדות לאחר הלידה. במיקרים קיצוניים זה קורה גם באדם.

 

כעת אתאר בפניכם תצפיות בעכברים במהלך המחקרים המדעיים שלי. אמא עכברה יולדת בדרך כלל שֶגֶר של ולדות עכברים, שמספרם נע בין 5-8 (לעיתים יותר), תלוי גם בזן העכבר.

 

 

  שגר עכברים בני יומם

 

 

במהלך שנות המחקר שלי שבהם הכלאתי עכברים, צפיתי בלידות שגרים רבים ובהתנהגות האם אל הוולדות. לעיתים מצאתי שהאם הרגה את אחד הולדות והרחיקה אותו/ה הצידה. הולד לא מת מפני שלא הניקה אותו, אלא פשוט משום שרצחה אותו, ולא ארחיב את התאור.

 

אנחנו חושבים שרצח כזה של ולד אחד מבין שגר של אחדים - קשור בכך שהאם מבחינה שמשהו אינו כשורה בולד הזה - כגון מום או מחלה. לכן היא מסיימת את חייו.

 

אבל קורה לעיתים (ובזנים מסויימים זה יותר נפוץ) שהאם הורגת את כל הוולדות. אין זה קשור לרעב, כי בדרך כלל היא אינה אוכלת אותם. הדבר מקביל לדיכאון שלאחר לידה. זוהי תופעה חייתית שקיימת גם במיני חיות אחרות.

 

האם הרג וולדות קשור בתזונה? אני חושב שכן, ומיד אסביר מדוע. עכברי מעבדה מקבלים אוכל מיוחד המכיל את כל מרכיבי המזון, הויטמינים והמינרלים הדרושים - בצורה של גלילי מזון מעובד מיוחד המותאם לעכברים.

  



אוכל המותאם לעכברים

 

 

האוכל הזה מכיל כאמור את כל הדרוש: חלבון, פחממות, שומנים, ויטמינים ומינרלים. כיוון שתופעת רצח של וולדות פגע גם במחקר, תהיתי בליבי האם התופעה קשורה בכל זאת בתזונה.

לכן עשיתי נסיון: הוספתי לכלוב חלמון ביצה קשה, לפני שהאם עמדה ללדת. הפלא ופלא - תוספת החלמון מנעה רצח הולדות במרבית המקרים.

 

אין זה נובע מכך שחסר חלבון במזון של האם. היא גם לא אוכלת את הולדות לאחר שרוצחת אותם - דבר שהיה מצביע על מחסור בחלבון מהחי. אך תוספת כזו של חלבון מהחי (חלמון ביצה באופן ספציפי) לתזונה שלה מנע רצח הוולדות. על הערך התזונתי של חלמון הביצה תוכלו למצוא כאן.

 

לגבי אכילת ביצים (חלמון +חלבון) בכלל -מחקרים חדשים מצביעים כי לא נמצא קשר בין צריכת פחות משבע ביצים בשבוע להגברת הסיכון להתקפי לב. ביצים מהוות מקור חשוב לחלבון בעל ערך ביולוגי גבוה, וכן לוויטמינים ולמינרלים חיוניים, בהם חומצה פולית, ויטמין B12, ויטמין A, ויטמין D, אבץ, סלניום, כולין ועוד. הביצה אמנם מכילה לא מעט כולסטרול, אך כמות נמוכה יחסית של שומן רווי, ומחצית מהשומן שבה הוא חד בלתי רווי, שדווקא מסייע לשמור על ערכי HDL (הכולסטרול הטוב) תקינים וממתן את עליית ה-LDL (הכולסטרול הרע).

 

חומר למחשבה - כיצד תזונה יכולה להשפיע על דיכאון ואלימות. מניח כאן כפפה להמשך מחקרים מדעיים בנושא.

 

***

 

הפוסט הבא יעסוק גם הוא בתזונה - כיצד עובדים עלינו בפרסום ושיווק דיאטות ומזון. כדאי מאוד לקרוא.

 

נכתב על ידי קנקן התה , 17/8/2012 20:04   בקטגוריות דיכאון, דיכאון לאחר לידה, תזונה, עכברים, חלמון ביצה, דיאטה, מצב רוח, מזון כתרופה, נזקי מזון, אורז, ביוכימיה, בעלי חיים, בריאות, חברה, חומר למחשבה, מדע, סרטן, פילוסופיה, פסיכו-ביולוגיה, צמחי מרפא, רפואה  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יוני ב-22/6/2015 12:19
 



122,075
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)