לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

פחד קמאי


 

לפעמים אני מוצא באינטרנט דברים שבכלל לא חפשתי ורק אלוהים יודע איך הגעתי אליהם. כמו למשל הסרטון הקצרצר מאוד הזה:

 

 

 

 

 

אני לא יודע מה עשתה לכם הצפייה. אני מודה שאני החסרתי פעימת לב. רציתי לדעת אם נבהלתי בגלל גורם ההפתעה ולכן צפיתי בזה שנית. אבל למרות שהייתי מוכן הגעתי שוב למצב שבו האימה השתלטה לשבריר שניה. לא רציתי לראות זאת שוב לעולם, אלמלא הסרטון היה השראה לפוסט הזה שנושאו אימה קמאית. 

 

לקח לי זמן למצוא שוב את הסרטון הזה , ואני שוב מודה שהצפייה בפעם השלישית לא הייתה קלה יותר. אני אומר לכם, יותר לא אצפה בזה, גם אם ישתלט עלי מזוכיזם אפל - אני לא יודע מה אתכם. אתפלא אם יש מישהו כאן שיכול לצפות בזה בשלוות נפש (למרות הידע שהסרטון מבוים).

 

ובעצם ההקדמה הזו מעלה את השאלה מאין מגיעים פחדי האימים שלנו. לא אחדש שלכל אחד יש פחדים שממלאים אותו אימים. אשר גורמים לו לבעתה בלתי נשלטת.

למשל, כשהייתי בשיקום האחרון - סטודנטיות מתנדבות מבצלאל הביאו לקראת פורים מסכות פלסטיק לבנות וערכות צבעים. בסדנא שארגנו איפשרו לכל המעוניין חווית יצירת מסיכה. בסיום הדביקו את המסכות המצויירות על שמשות חלונות חדר האוכל. אבל, תוך זמן קצר מישהו עלום הוריד את המסכות, למעט אחת, והניח אותן במקום חבוי ליד לוח המודעות, עד שנעלמו גם משם (שאר הקישוטים בחדר האוכל נשארו עד לאחר פורים).

 

אז לא הבנתי שהמסכות הפחידו מישהו, עד שלאחר כשבועיים הגיעה אישה כבת שלושים פלוס שהייתה מורדמת ומונשמת במשך חודש בשל זיהום של חיידק. בעקבות ההרדמה הארוכה, היא סבלה מאובדן זכרון זמני, מחולשת שרירים וחוסר יכולת ללכת. לכן הגיעה לשיקום. זמן מה לאחר שהעירו אותה מהתרדמה היו לה הזיות - היא ראתה סביבה נחשים ותולעים שמילאו אותה אימה. היא הייתה בטוחה שהיא אכן רואה את זה ומסכנים היו בני המשפחה שלידה.

 

לאחר שכבר יצאה מההזיות האלה התחילה להגיע לחדר האוכל, תמיד בלווית בנה הצעיר בן הארבע עשרה. ואז היא ראתה את המסכה שהייתה תלויה בחלון. הנה משהו שמזכיר את המסכה הזו (כי לא צלמתי אותה):



 

וכשראתה את המסכה הזו נמלאה אימה וצעקה בחדר האוכל שהמסיכה מפחידה אותה ומי שעשה אותה חולה נפש. לאחר שהאנשים התפזרו מחדר האוכל, בנה הסיר את המסכה מהחלון והעלים אותה.

 

נשאלת השאלה מה כל כך הפחיד את האשה הנורמטיבית לחלוטין הזאת. היא אישה מאוד חכמה. קצת שתלטנית אבל פיקחית. פחדים מסוג כזה אגורים במרכז במוח שנקרא אמיגדלה. מקובל לחשוב שחוויות אימים שעוברים עלינו במשך התנסויות בחיים מוטבעות במרכז העצבי הזה במוח, וגם שעות רבות עם פסיכולוג בדרך כלל לא ימחקו את הפחדים האלה. גם לא שום רציונאליות. הפחדים האלה מכונים פוֹבּיוֹת. מרכז הפחד הפרימיטיבי הזה באמיגדלה שבמוח משותף לנו כמו בחיות.

 

אינני יודע איזו אסוציאציה לחוויה מסויימת עוררה המסכה הזאת אצל אותה אישה ונצרבה באמיגדלה שלה. אבל, זה הזכיר לי מסכה של שטן שקניתי בארה"ב לכבוד מסיבת הלואין שהוזמנתי אליה. בעצם אינני יודע מדוע אני קורא למסיכה הזו מסכה של שטן. לא זכור לי שנפגשתי אי פעם עם השטן. אך מכיוון (מסיבות שתבינו מיד) כבר נפטרתי מהמסכה הזו - חיפשתי מסכה דומה בגוגל תמונות תחת מילות החיפוש

 "devil mask", "Satan mask "  . והופתעתי שלמעלה מתשעים אחוז מממסכות השטן הרבות הן בצבע אדום. רק מיעוט בצבע שחור. שדים לעומת זאת רובם בצבע שחור. מעניין שכאשר קניתי את המסכה -לא היה על האריזה שום תאור מהי. אני החלטתי ללא כל היסוס שזו מסכה של שטן. אם כך שטן טבוע גם במוחי כצבע פנים אדום והמסכה הספציפית שקניתי דומה לזו:

 



 

ובכלל מרבית המסכות בגוגל תמונות אינן רק אדומות אלא כולן מזכירות דגם דומה. אני מניח שאף אחד מאיתנו אינו זוכר שראה שטן בחייו. אולי רק בחלום. אז מדוע שטן חרות בתודעה האנושית כדגם אדום פנים טיפוסי? האם זה נובע מכך שזה מה שהראו לנו בספרות וסרטי ילדים?  נשמע סביר, אבל הסיפור האמיתי הבא מעורר אצלי תהיות. למרות שנושא כזה נראה רחוק מנושא הראוי לדיון מדעי, אני כמדען תוהה גם על תופעות שרובנו כבר מזמן לא נותן דעתו אליהם.

 

אז אמשיך בסיפור מסכת "השטן" שרכשתי בארה"ב. כשבני היה בן כשלושה חודשים הוא שכב על הספה הרחבה בסלון. הוא עדיין לא היה מסוגל להתהפך, כמובן גם לא לזחול. איני זוכר מדוע, אבל נכנסתי לסלון עם המסכה וגלימת שמיכה כדי להשתעשע עם הבת. אבל הבן ראה והזדעזע קשות. למרות שבגיל כזה אי אפשרי מבחינה מוטורית - הוא קפץ באויר והיה לא רחוק מנפילה לשטיח שליד הספה. הוא רעד מאימה עד שאפילו לא היה מסוגל לבכות מרוב הלם. כמובן שמיד הורדתי את המסיכה מפני בנוכחותו, חיבקתי והרגעתי אותו. אבל למרות שהרחקתי את המסיכה הזו, הוא זוכר עד היום את המסיכה המפחידה הזו - זכרון שנותר מגיל מספר חודשים מועט. חשוב לציין שמסיכה של אריה או זאב לא גרמו לו כלל לפחד (ניסיתי את זה).

 

מכאן נשאלת השאלה מהיכן הגיע הפחד הנוראי הזה אצל תינוק בן שלושה חודשים ממסכת שטן? תינוק שלא נחשף עדיין לשום פולקלור ודעות קדומות. האם קיימת במוחנו תודעה מולדת של שטן ושדים? או אולי בעצם טבועים במוחנו דפוסים מולדים שמעוררים בכלל האנושות את הזיקה לאותה דמות שמתפרשת בכל התרבויות כולן כשטן או שד. למשל מה מעוררים בכם הדפוסים הבאים? 



 

 סביר מאוד שאם תציגו דגמים אלו לתינוק הם יעוררו בו חוסר נוחות עד כדי בכי, אפילו הסטרי. אז מהיכן מגיע הפחד הזה?

 

אינני מאמין שכמדען אני מעלה את זה על הדעת, אבל כרגע אינני יכול לסתור כפי שאני לא יכול להוכיח את זה: האם נולדנו עם תודעה הסטורית של מפגש קודם עם ישויות מסוג זה? אבל נסו לחשוב מדוע תמונת פנים של אריה או דוב אינם מעוררים לא אצל תינוק ולא אצל מרביתנו אימה כזו (אלא אם נתקלנו בהם בחיים בנסיבות מסוכנות)? מדוע האחרונים אינם גורמים לנו "לפחד מוות" כזה?  חשבתם פעם מדוע בכלל אנחנו מכנים את רגשות האימה והפלצות שמתעוררים בנו - "פחד מוות"? האם חשבתם פעם על כך שנולדנו מהאין ונשוב אל האין? כלומר, שהגענו ממוות ונשוב אליו? האם דפוסי הפחד האנושיים המשותפים הטבועים בנו מגיעים ממפגש אינסופי עם המוות?

 

אז מדוע אנחנו בכלל פוחדים ממוות? מדוע למרות שהתחלנו מהאין אנחנו פוחדים לשוב לאין? אך האם זה באמת אין? ראו הכתבה האם יש חיים לאחר המוות?

 

לסיום כמה דקות של נחת עם מפיסטופלס (שם נרדף לשטן) 

 

   

ורסוס פאוסט: 

 

 

 

 

   

* פאוסט הוא מופע האופרה הראשון בחיי שנוכחתי בו, ביום הולדת חמש. התאהבתי אז בקטע הזה. "זמרי האופרה" היו בובות בגודל אדם בביצוע להקה איטלקית שהגיעה למספר מופעים בארץ. את פאוסט במופע אופראי מלא ומרשים צפיתי באולם האופרה של ברלין, עשרים ושלוש שנים לאחר מכן.  

נכתב על ידי קנקן התה , 22/5/2014 22:54   בקטגוריות פחד קמאי, אימה, פחד מוות, מוות, חיים לאחר המוות, חיים לפני הלידה, שטן, אמיגדלה, דפוסי פחד, מיסטיקה, מיסטיקה ומדע, מדע, פילוסופיה, פולקלור, פאוסט, מפיסטופלס, חברה, תרבות, אופרה, מוסיקה  
34 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של PK ב-27/4/2015 22:05
 



היש יסוד מדעי באיצטגנינות?


 

השכם בבוקר, לפני שבוע כמדומני, כשעלעלתי בעיתון שהיה מלא בחדשות "מרנינות" - נפל מבטי  על מדור האסטרולוגיה. אין אני נמנה עם קהל הקוראים של הטור הזה, אך איני יודע מדוע, הפעם קראתי את התחזית היומית למזל שלי, מזל עקרב.

 

והתחזית הייתה קצרה ולא רב משמעית כרגיל. איני זוכר את הניסוח המדוייק, אך היה כתוב שם משהו כדלקמן: היום תהייה לך פגישה מעצבנת עם מישהו שתלטן ואובססיבי. כדאי לשקול עזרה מקצועית.

 

בתחילה די נדהמתי, כי ביומן שלי היה רשום ליום זה פגישה עם מישהו. ובהכירי את האיש, הוא אכן שתלטן ואובססיבי. לכן מובן שהתחזית האסטרולוגית הזו הגבירה אצלי את הרגשת האי-נוחות שבמילא הייתה לי לקראת הפגישה הזאת.

 

מצד שני חשבתי, איזו שטות - האם לכל בני מזל עקרב בישראל (שזה בערך אחד מכל שנים עשר) צפוייה היום פגישה עם איש שתלטן ואובססיבי ותוצאותיה תהיינה כל כך חמורות, עד שעדת משפטנים או פסיכולוגים צריכה לעמוד לרשותנו?

 

אז כאמור הייתה לי בהמשך היום פגישה עם אדם שתלטן ואובססיבי, שהתחילה כצפוי באופן לא נעים אך היא הסתיימה בסחבקיות והכל בא על מקומו בשלום. עורכי הדין והפסיכולוגים נותרו אצלי ללא עבודה.

 

יאמרו גם המאמינים באסטרולוגיה שתחזיות העיתונים הן בוודאי לא רציניות ובוודאי אי אפשר לקלוע לכל ילידי החודש וגם לא לילידי אותו היום. הרי חשובים גם מקום הלידה ושעת הלידה. בדרך כלל תמצאו שם תחזיות רב-משמעיות שיכולות עם מאמץ קטן להתאים לכל אחד אם ירצה. אבל למעשה אי אפשר להתעלם מכך כי "תחזית אסטרולוגית" על ידי שני "מקצוענים" שונים לאדם מסויים - עשויה להיות שונה זו מזו כמרחק מזרח ממערב. מיותר לציין שישנם גם הרבה שרלטנים בתחום הזה. ולכן תחזיות אסטרולוגיות יומיות, שבועיות, חודשיות ובוודאי שנתיות מוטלות אצלי בספק רב. אבל - על האבל הזה אני רוצה לדון בפוסט זה.

 

נתקלתי במספר אנשים (שהם גם עוסקים במדע) הטוענים שהם מבינים באסטרולוגיה. היו אלה אנשים שהכירו אותי הכרות שטחית ובוודאי אינם יודעים את תאריך הולדתי. כשהתקלתי אותם בשאלה איזה מזל אני, ענו לי כולם - יש לך תכונות של מזל מים ואתה עקרב. חד וחלק, ללא היסוס. הסיכוי שמישהו יקלע לשאלה כזו הוא 1:12. הסיכוי שתתקבל תשובה לא נכונה הוא 11:12. יותר מכך, התקבלה תשובה נכונה לגבי המזל של כל הנוכחים בחדר. שוב, אין סיכוי שהייתה ידיעה מוקדמת של חודשי הלידה של הנוכחים.

 

אז זהו בהחלט אינו ראוי עדיין להקרא מימצא מדעי. אין כאן מדגם סטטיסטי ראוי. אבל הוא יכול להצביע על מגמה של קשר בין מזל הלידה לבין תכונות מסוימות. אבל כדי להוכיח טענה זו, קשר נסיבתי אינו מספיק גם אם תתקבלנה תוצאות נכונות במדגם סטטיסטי גדול. כדי להוכיח את הקשר בין המזל לתכונות, המדע דורש קשר סיבתי. כלומר להבין כיצד תאריך הלידה יכול להשפיע על תכונות אופי, בריאות וכו'.

 

הקורא הנבון יאמר מיד שתכונות נקבעות על ידי המערך הגנטי של האדם. ברור כי הגנטיקה של האדם נקבעת על ידי הגנים שירש מהוריו ושאינו יכול להיות תלוי בתאריך הלידה ומצב הכוכבים בשמים. אבל, ידוע גם שכמחצית מתכונות האופי וההתנהגות נקבעות על ידי הסביבה. אלה תלויות בשילוב שבין הגנטיקה לבין האֶפיגנטיקה (גורמים סביבתיים).

 

אז האם למערך הכוכבים בשמים יכול להיות השפעה סביבתית על הביולוגיה? זוהי שאלה שקשה לענות עליה באופן מוחלט וודאי. אבל, הכוכבים מפעילים כוחות משיכה פיזיקליים זה על זה. זה ידוע, ועל כך אין עוררין. הגאות והשפל הם דוגמא ידועה למצב שבו הירח מפעיל כוחות משיכה על מי האוקיאנוסים - כוחות שגורמים לגאות ולשפל. אך האם כוחות משיכה יכולים להשפיע גם על הביולוגיה? בהחלט כן. בהעדר כוח משיכה, למשל בספינת חלל, לא תתכן התפתחות עובר תקינה של האדם ובעלי החיים. בהעדר כוח משיכה העובר יתפתח לגוש אמורפי חסר צורה ואיברים מוגדרים וללא כיווניות ראש - גפיים למשל. לתופעה של יצירת צורות ומבנים בעובר קוראים מורפוגנזה. המורפוגנזה מושפעת מכוח הכובד.

 

בתנועת גרמי השמיים נוצרים שינויים מחזוריים בכוחות המשיכה ביניהם. השינויים האלה הם בכוחות משיכה "חלשים" יחסית שאינם גורמים ברובם להתנגשות של  פלנטה שלמה עם גרם שמים אחר (אם כי גם זה קורה בטווח של מיליוני או מליארדי שנים), אך הם בהחלט יכולים להניע כאמור גלי ים בפלנטה ואפילו לגרום להתפרצויות הרי געש. הפיזיקה המודרנית מכירה במושג שמכונה הכוח החלש.

 

אז בהעדר כוח משיכה מוחלט לא יווצר עובר תקין ובוודאי לא יגיח תינוק לאוויר העולם. נשאלת עדיין השאלה ללא מענה, האם וכיצד שינויים קלים בכוח הכובד, מגנטיות ושטף אלקטרומגנטי משפיעים למשל על מערכת העצבים שלנו, בעיקר בשלב התפתחות העובר - שינויים הקובעים את תכונותינו לאחר הלידה.

 

נחזור שוב לאסטרולוגיה. אסטרולוגים מציגים תכונות משותפות לבני מזל מסויים ואפילו טוענים לקיום תכונות משותפות רבות יותר לבני מזל מסויים שנולדו באותו שליש של החודש. למשל, אני נולדתי בשליש האחרון של של בני מזל עקרב ובאמת מצאתי מכנה משותף ניכר עם ילידי השליש האחרון במזל זה. אנשים שקשה לי להסתדר איתם הם על פי רוב (לאחר בדיקה) בני מזלות מסויימים, שלא אציין אותם כאן.

 

על פי המפה האסטרולוגית האישית (המתחשבת במקום ובשעת הלידה) שלי אני עקרב עם אופק של גדי. כלומר, אמור לבטא גם סממנים מסויימים משל גדי. מעניין שרעייתי (מבלי שידעתי זאת בעת נישואינו) היא גדי בעלת אופק של עקרב. כלומר, כל אחד מאיתנו שהוא בן/בת מזל אחר - נושא את האופק של משנהו.

 

בדקתי  פרסומים הטוענים לתכונות משותפות אופייניות לבני מזל עקרב והרי התכונות ודעתי הסובייקטיבית לגבי הנכונות שלהם לגביי, בסוגריים:

 



 

* יכול לאהוב מאוד או לשנוא מאוד (במידה רבה מאוד).

* תמיד מוצא כוחות לבנות את עצמו מחדש (במידה רבה מאוד).
* קנאי מאוד באהבה וממגנט את בן המין השני (במידה רבה) .
* מתאים לעסוק בפסיכולוגיה ובכל הקשור לנפש האדם כמו גם במקצועות הקשורים לעולם אפל ומסתורי (למרות שאני לא עוסק בזה, אני די מתעניין).
* גישתו לחברה עניינית, ממוקד תמיד בנקודות המפתח, סלקטיבי בבחירה חברתית (במידה רבה מאוד).
* לימודים מעניינים אותו והוא ישקיע בהם זמן רב (במידה רבה מאוד).
* נושאים שלא מעניינים ימצא לנכון לשנות (במידה רבה),
* לוקח הכל באופן אישי (במידה רבה),
* רגיש לביקורת ולכן ימצא את נקודות ההגנה (במידה רבה),
* זקוק לאוירה נעימה בונה ואמינה (במידה רבה).
* בתחום הקריירה מתאים לו שירות לסביבה, חוקר, רפואה והנהלת חשבונות (מלבד הנהלת חשבונות, התאמה מלאה, אם כי כמנהל מעבדה אני נאלץ גם לנהל את החשבונות שלה).

* אישיות חזקה, רגשות עזים, קיצוניות (במידה רבה).

*אינו מסגיר את ריגשותיו ואת היצרים הסוערים שבתוכו (במידה רבה מאוד, למרות שהסגרתי כאן, ולא בקלות, את תכונותיי אלה).

 

הבה נראה מהי דעתי הסובייקטיבית בהתאמת תכונות של גדי (מזל האופק שלי):

 



 

* אומנם אינו מתקדם בקלות ונתקל בהרבה מהמורות וקשיים, אך כושר התמדתו ושאיפתו להצליח מביאה אותו למטרה (במידה רבה).
* שמרן הזקוק למסגרת קבועה ולתחושת ביטחון. (השמרנות רחוקה ממני והלאה).
* חסכן בעל שליטה עצמית (במידה רבה)
* מעשי ודייקן (במידה רבה).
* אינו מגלה נטיות רומנטיות ויחסו לנישואים הוא שכלתני ומחושב (רחוק  מהמציאות). 
* מתאים לעסוק במדע מדויק (הרי בזה אני עוסק). 
* אינו חושש מעבודה אפורה אך מתגמלת (עבודה אפורה ממני והלאה, לא הייתי רוצה להיות מנהל בנק למשל - בשבילי משעמם מחץ).
* זאב בודד (במידה מסויימת)
* אצלו המטרה מקדשת את האמצעים (לא כל האמצעים, בוודאי לא אמצעים לא מוסריים)
* זקוק לסדר ואירגון (זה גם כתוב בניתוח גרפולוגי שלי ושמציין בנוסף שלמרות זאת יכול להסתדר גם עם בלגן)
* בעל תחושת הצלחה וקידום (במידה רבה),
* שאפתן (במידה רבה) 
* בעל הישגים גבוהים (מי אני שאשפוט),
* בוחן ונזהר מהסביבה (במידה רבה).
* מתאימה לו עבודה בתחום הכלכלה, בנק, ניהול ומחשבים (יכול להיות שמתאים לי אך לא מעניין אותי)

* רציני, אחראי (במידה רבה).

 

לסיכום, התכונות המצויינות כמשותפות לבני מזל עקרב מתאימות לי במידה רבה עד רבה מאוד. חלק ניכר מתכונות בני גדי, שהוא האופק שלי מתאים לי במידה זו או אחרת.

 

אך האם זוהי הוכחה מדעית לנכונות הפרופיל האסטרולוגי? בוודאי שלא. לשם כך דרוש מחקר מדעי רב משתתפים. במחקר כזה צריך להכין שאלונים מקיפים של תכונות אופי בשום שכל ולחלקם לבני מזל עקרב למשל, ולהשוותם לתשובות של בני מזל אחרים. יותר מכך, יהיה מדוייק יותר אם על השאלונים האלה יענו בני זוג וחברים קרובים של בני עקרב ולא הם עצמם.

 

בכל אופן, העקרבים שביניכם מוזמנים להגיב כאן עד כמה מתאימות התכונות שציינתי כאן לגביכם. ובני המזלות האחרים מוזמנים גם הם להגיב מה דעתם על הנושא. 

 



 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 23/11/2012 22:50   בקטגוריות אסטרולוגיה, מזל עקרב, מזל גדי, חברה, חומר למחשבה, מדע, מטפיזיקה, מיסטיקה, מיתוסים, סטטיסטיקה, פולקלור, פיזיקה מודרנית, פילוסופיה, תופעות בלתי מוסברות, תכונות, תרבות  
36 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   3 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-28/11/2012 06:07
 



בשורת החצב וטיול לחג


 

החצב/ קנקן התה

 

 

יֵשׁ כָּאֵלֶּה שֶׁאֶת רֹאשׁ הַשָּׁנָה מְבַשְּׂרוֹת הַסְּלִיחוֹת

 

וַעֲצֵי פְּרִי רִמּוֹנִים

 

וַאֲנִי שֶׁמְּחֻבָּר אֶל הַטֶּבַע

 

אֶת רֹאשׁ הַשָּׁנָה מְבַשֵּׂר הֶחָצָב

 

וְהֶחָצָב מְבַשֵּׂר אֶת בּוֹא הַסְּתָו

 

אִם שָׁנָה שְׁחוּנָה אוֹ גְּשׁוּמָה תִּהְיֶה

 

שַׁאֲלוּ אֶת הֶחָצָב.

 

 

  

 

 

מספרים שכבר לפני יותר ממאה שנים ידעו האיכרים בעמק החולה מה תהיה תחזית הגשמים לעונה הקרובה על פי פריחת החצב. אם היה החצב מיתמר לגובה של מעל מטר ושבעים, ציפו לשנה גשומה. אם לא, אז היו פונים לחסדי שמיים.

 

למעשה השימוש בתצפית על פריחת פרחים לחיזוי גשמים הוא עתיק יומין בתרבויות שונות בעולם. שבטי אינדיאנים צפו בפריחת פרחי צמח האמריליס. אם הפריחה הייתה לבנה - הדבר בישר שנה גשומה. אם פרחי האמריליס היו כתומים - הדבר בישר על שנה שחונה בגשמים.

 

גם ערביי ארץ ישראל מסתייעים בחצב לחיזוי גשם מזה שנים רבות:

פריחה מוקדמת, בראשית חודש אוגוסט, או שפע של פריחה מסמן שנה גשומה. פריחה מאוחרת, או מעטה מעידה שתהיה זו שנת בצורת.

 

 

אז יש לי רעיון לטיול חג בשבילכם. צאו אל הטבע, צאו אל השדות וצפו בפריחת החצב. תהנו מיופיו העדין, מידדו את גובה עמודי הפריחה, התרשמו מכמות הפריחה.

רשמו את תצפיותיכם על פתק ושימרו. בסיום עונת הגשמים פיתחו את הפתק ובידקו - האם לדעתכם החצב אכן חזה את מזג האוויר?

 

הזהרו לא לקטוף. הצמח רעיל ומיצי גבעולו צורבים את העור. הוא גם צמח מוגן.

 

 

פריחת החצבים / מיכאל דשא

 

מִחֵיק שַׁדְמוֹת אֱלוּל הָעֲצוּבוֹת

מִבֵּין שִׁלְדֵי קוֹצִים שׂרוּפֵי שָרָב –

עָלוּ חוֹצֵץ כְּעֵדֶר הַקְּצוּבוֹת

חִצֵּי הַחֲצָבִים הָעֲרוּכִים לַקְּרָב.

 

דְּרוּכִים, רַעֲנַנִים, רֹאשָׁם אֶל עָל,

יוֹנְקִים לְשַׁד טָמִיר מִמַּעֲמַקִים,

צִיֵצי כּוֹכָב צְחוֹרִים רְחוּצֵי-טַל

עוֹטְרִים לְצַוָּארָם כַּעֲנָקִים.

 

אֶל מוּל חַמָּה יָנַיפוּ נֵס רָטֹב,

לִצְחוֹק לָהֶם צְחִיחָה שֶׁמִסָּבִיב,

לִבָּם מֵרִיחַ לֵחַ גֶּשֶׁם טוֹב,

שְׁמָמָה בַּכֹּל וְרַק בָּהֶם אָבִיב.

 

עִם עֶרֶב לַגְּבָעוֹת אֵצֵא דּוּמָם,

עָצוּב, יָגֵעַ כְּמוֹ אַדְמַת אֱלוּל,

פִּתאֹם הַחֲצָבִים זוֹרְחִים תֻּמָּם,

בַּלֵּב צִלְצֵל צְחוֹק יֶלֶד זַךְ, צָלוּל.

 

 

מידע נוסף ומעניין על הצמח, בנוסף לנרמז בשיר, תוכלו לקרוא כאן.

 

  

 

 

שתהא שנה טובה לכולכם

שנה גשומה ופוריה

 

ממני

קנקן התה

 

נכתב על ידי קנקן התה , 15/9/2012 21:54   בקטגוריות חצב מצוי, גשמים, חיזוי גשמים, ראש השנה, טיול חג, פולקלור, חומר למחשבה, טבע ונוף, מדע, פילוסופיה, צמחים, צמחי בר, שירים שלי, תרבות, צמחי ארץ ישראל  
24 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-18/9/2012 11:49
 



123,264
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)