לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 13

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

חלום מטריד


 

 

כבר כתבתי כאן בעבר על חלומות ועל החשיבות שהיתה להם עליי בנקודות מפתח בחיים. על תובנות מחלומות שגרמו לי לנפילת אסימון.

  

לפני ימים אחדים חלמתי חלום. זה היה מסוג החלומות שזוכרים אותם לפרטים וכשמתעוררים מהם ברור שהם לא היו סתם. אלא דרך של התת מודע לשדר מסרים למודע.

 

ואולי לא הייתי מספר לכם כאן על החלום, אלמלא הפוסט של רותי קוטלר, שבו שיתפה אותנו במחשבות החמצה כלשהי מהמסע שלה להודו.  

 

האמת שבשל התחושה שבחלום הזה ישנם מסרים חשובים עבורי, הפכתי בחלום הזה לפִּשְרוֹ במשך ימים אחדים. כעת אני מצטער על כך שלא רשמתי את תאריך החלום, כי אינני זוכר אם חלמתי אותו לאחר הפוסט של רותי, או לפניו. בכל אופן, לאחר נסיון לנתח מצאתי מכנה משותף בין החלום להרהורי המסע של רותי. החלטתי לשתף אתכם בחלום.

 

ובחלום אני עומד בראש הר גבוה ומגלה עמק עם נוף מעניין שלא ראיתיו לפני כן. ירדתי מספר מטרים לכיוון העמק והתיישבתי על סלע. בעיניי התחלתי לסרוק את מורד ההר, קטע אחר קטע, והתוותי בדמיוני מסלול ירידה אפשרי שאינו מאוד תלול כפי שנראה בתחילה.  קמתי ועמדתי על רגליי כדי להתחיל במסע הירידה מההר. אבל, עתה בעומדי, בזווית הראייה החדשה, הירידה נראתה כל כך תלולה ומסוכנת בקטעים מסויימים, שלא העזתי להמשיך לרדת יותר.

 

סובבתי על עומדי והתחלתי לעלות חזרה מהסלע אל ראש ההר. כשהגעתי לקו הרכס, רציתי לדעת מה השעה - אך שעון היד שלי אבד ונעלם. אני זוכר את המחשבות שצצו באותו רגע: היכן איבדתי את השעון? כיצד אסתדר עתה ללא השעון שאבד? ואת התובנה שאוכל לדעת מה השעה אם אסתכל בטלפון הנייד שלי. החלום הסתיים כאן. זכרתי את כל הפרטים כשהתעוררתי בבוקר, יחד עם צורך טורדני לפענח את המסר שבחלום. 

 



  

אז מה היה כאן?

 

המחשבה הראשונה הייתה שרציתי לגלות עולם חדש בעמק שלמרגלות ההר שניצבתי. כשישבתי על הסלע ותכננתי את המסלול ממרחוק, חשבתי שהמסלול אפשרי. אבל לבסוף לא אזרתי אומץ לרדת. אולי נתתי למוחי להיות מושפע יותר מהמבט שהתגלה בעמידה, לעומת המבט שנגלה בישיבה. מדובר כביכול בפחדנות. האם העלמות השעון מסמלת את תחושת ההחמצה. ההחמצה לרדת אל העמק. ואולי את אובדן האינטואיציה?

 

אולי ברגע שרציתי לרדת מההר הייתי צריך להמשיך גם במחיר אי הוודאות והסיכון? אולי הייתי מוצא פתרונות להתגבר על המכשולים כשהייתי מגיע אליהם? האם הייתי צריך להגיע למכשול בלתי עביר כדי להגיע למסקנה שאני צריך לשוב כלעומת שבאתי? ואולי זה מה שמסמל השעון - בזבוז זמן בנסיונות סרק?

 

אך מצד שני, בחרתי שלא לרדת אלא להישאר גבוה. אולי אני מפחד מ"ירידות" בחיים? ואולי אני צריך להסתכל על זה דווקא בצורה חיובית? ואולי תחושת ההחמצה המסומלת באבדן השעון צריכה להתחלף בהרגשה שהמעשה לא היה החמצה, כי נשארתי עם הטלפון הנייד - שנותן לי גם את תחושת הזמן וגם אינפורמציה נוספת שאין בשעון? 

 

אולי הייתי צריך להיות מודאג יותר אם לא היה לי אומץ לטפס על ההר, מאשר לרדת ממנו? אולי הטיפוס בהר מסמל את ההתקדמות בדרך הנכונה והירידה מסמלת דרך שגויה? 

  

ונזכרתי בשני הבתים הראשונים בשיר THE ROAD NOT TAKEN של רוברט פרוסט:

 

Two roads diverged in a yellow wood,

And sorry I could not travel both

And be one traveler, long I stood

And looked down one as far as I could

To where it bent in the undergrowth;

 

Then took the other, as just as fair,

And having perhaps the better claim

Because it was grassy and wanted wear,

Though as for that the passing there

Had worn them really about the same

 

 

מה דעתכם?

  

נכתב על ידי קנקן התה , 12/12/2012 08:34   בקטגוריות חלומות, תת מודע, פתרון חלומות, חומר למחשבה, פילוסופיה, פסיכולוגיה  
22 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-16/1/2013 13:03
 



על פילוסופיה של חלום ופתרונו


 

על חלומות ומשמעותם כבר כתבתי בעבר וציינתי שני חלומות משמעותיים שהופיעו בפרשת דרכים בחיי. החלומות ההם היו במקום והם שימשו לי מגדלור להגיע לחוף מבטחים.

  

מדוע אני מקדיש פוסט נוסף ובלתי מתוכנן זה? הסיבה כמובן היא שוב חלום. ובכלל באחרונה, גם בכתיבת הפוסטים בבלוג זה, אני מקבל לעיתים אותות לכתיבת פוסט זה או אחר - האותות האלה הם חלומות. אז אמנם בחלומות האלה החולם הוא בעצם המחבר והחווה וגם המוציא לפועל, ולכן ניתן לומר שבחלומות אין כל אותות חיצוניים. הם נובעים מתוך החולם עצמו לעצמו. אבל, כאשר בחלום החולם מקבל פתרון לבעיה בלתי פתירה כביכול, או כאשר החולם מקבל בחלום אות או רמז לבאות (והדברים אכן מתגשמים, אחד לאחד), נוצרת ההרגשה שזו עזרה חיצונית. לגבי נכונות המשפט האחרון , קיים ויכוח בין אלה שמחשיבים עצמם לרציונאלים לבין אלה שנחשבים לא רציונאלים בעיני הראשונים.

 

אז לפני ימים אחדים חלמתי חלום מוגדר וברור. את החלום והמחשבות שהחלום עורר אתאר עתה לפניכם. אבל כאשר חשבתי מהו באמת המסר מהחלום הזה, המחשבה הראשונה שעלתה במוחי היתה אחת ופשוטה בתכלית - זה היה אות לכתיבת פוסט זה - לשתף את קוראי בדילמות מקצועיות שמעסיקות את התת-מודע שלי. 

 



מקור: קפה דה מרקר

 

והרי החלום: אני ניצב באולם גדול (לא אחד מהמוכרים לי מחיי יומיום) ונושא הרצאה בפני סטודנטים, על הנדסה גנטית בחיות. על הנושא עצמו כבר כתבתי את הסיבות והיתרונות שבפיתוח טכנולוגיה כזו בפוסט עולם ההנדסה של החיות המאונשות. למעשה אני מרצה על הנושא הזה במציאות כבר 14 שנה בקורס שאני מעביר באוניברסיטה. האמת שזהו קורס די מבוקש אשר מעניין סטודנטים רבים.  

 

בעודי עומד ונושא את ההרצאה בחלום, קמה לפתע מבין הקהל פרופסורית בגמלאות מהחוג שלי. מבקשת סליחה ומציינת שהיא חייבת להפריע לרגע למהלך השיעור, כי יש לה דבר חשוב להגיד. מבלי לקבל את רשותי, פנתה אל קהל הסטודנטים ונשאה במשך כדקה ביקורת כנגד שימוש בהנדסה גנטית בחיות. לאחר מכן עזבה את האולם בהפגנתיות וללא אומר.

 

לפני שאני מספיק להתאושש מתדהמתי ולהוציא הגה, מתחילים לקום התלמידים ובזה אחר זה עוזבים את האולם. אני זוכר את תחושת ההלם והזעם על הפרופסורית בדימוס שהתערבה בשיעור שלי ללא רשות, מעשה לא יעשה, וכן על אפקט הדומינו שהיא יצרה בקרב הסטודנטים שראו ברובם סיבה למסיבה ותו לא. כשנשארתי ללא תלמידים, יצאתי גם אני מהאולם ואני רואה קבוצה קטנה מתלמידי שמחה וצוהלת במדשאה על החופשה הבלתי צפויה שקיבלו או בעצם נטלו לעצמם מהשיעור. כשעברתי לידם סיננתי: חומר ההרצאה של היום יכלל בבחינה ויהיה עליכם להשלים אותו בעצמכם. שמתי לב שחיוכו של אחד התלמידים נמחק ועזבתי את המקום ביודעי שהידיעה תועבר במהירות לכולם.

 

כשהתעוררתי התחלתי להרהר במשמעות החלום. ראשית תהיתי בליבי מדוע דווקא אותה פרופסורית התערבה בהרצאה? הרי המחקר שלה עצמה נערך על מאות ארנבות במשך עשרות שנים, ואפילו הניב תרופה חדשה המיוצרת היום על ידי חברת התרופות טבע. אז איזו זכות יש לה בכלל להתערב בשיעור שלי העוסק בחיות מהונדסות כמודלים למחלות באדם ולפיתוח תרופות מצילות חיים? רשמתי לעצמי את המילה צביעות

 

היא עצמה גורמת בחיות למחלה באמצעים כירורגים או כימיים,  לעומת זאת בהנדסה הגנטית, נולדות חיות עם פגם גנטי אנושי כמו אצלנו - לא גורמים לחיה ייסורים על ידי אמצעים מכניים או כימיים, אלא חיקוי מחלה כמו באדם, המאפשר עבודה במערכת מחקרית מודרנית וממוקדת יותר. אז רשמתי לעצמי את המילה קינאה

 

ואז חשבתי מדוע חלמתי על אותה פרופסורית מבין כל הנפשות הפועלות בחוג?

הרי רבים הפרסונות בחוג, שכאותה פרופסורית  נחמדה מאוד כלפי חוץ מאחורי הגב מלאים באגו ובתככים. היא לא פחות נחמדה מהאחרים. אז מדוע דווקא היא?  הורדתי מהרשימה את אלו שאינם עורכים ניסויים בבעלי חיים ונשארתי עם רשימה מצומצמת יותר. אבל, לא הגעתי להסבר ודאי. אולי משום שהיא כבר פרופסור אמריטוס (בגימלאות) ולכן כבר אינה יכולה להשתתף יותר בוועדות קובעות מדיניות?  רשמתי לעצמי את המילה תסכול.

 

אז מה יש לנו כאן בינתיים? צביעות, קינאה, תסכול ותככים. אבל כל התכונות האלה קיימות אצל רבים אחרים, אפילו בקנה מידה גלובלי מחוץ לאוניברסיטה. אמנם אצלה קיים פער גדול במיוחד בין הנחמדות לתככנות אבל חייבת להיות סיבה עמוקה יותר לחלום.

 

בוודאי אתם חושבים שעל הכי טריוויאלי איני חושב. כי וודאי יש לי יסוריי מצפון על מחקרים בחיות. אני זוכר שאחד מתלמידי חלם פעם על מותו ושהוא נשלח לגיהנום - לגן העדן של עכברי והחולדות הניסוי. שם החיות עשו לו גיהנום. אך, אומר לכם קבל עם ועדה - אין לי כל יסורי מצפון. במחקריי נעשה המינימום הדרוש למטרות הצלת חיי אדם, באמצעים המבוקרים על ידי ועדה ציבורית מקצועית. כל אחד מכם שנוטל אנטיביוטיקה או אופטלגין או כל תרופה אחרת - לא היה יכול להשתמש בהן אם לא נוסו קודם בבעלי חיים. הסיבה שבגללה חלק מהציבור מתנגד לניסוי בחיות, היא חוסר ידע ודמוניזציה שעושות אגודות שאינן בוחלות להפיץ גם שקרים וכזבים. כתבתי על כך פוסט כאן.

אם כך גם זו אינה הסיבה לחלום.

 

נשארתי עם סוף החלום שבו הודעתי לסטודנטים שעתה יצטרכו להשלים את חומר הלימוד בעצמם וכי הוא יכלל בבחינה. בקורס הספציפי שאני מעביר, החלפתי השנה את מתכונת הערכה על הקורס. במקום עבודה, השנה התלמידים נבחנו לראשונה בכתב במועד א' וכיוון שציוני הבחינה היו נמוכים יחסית, חלקם ניגשו לבחינה בעל פה במועד ב'.

 

אם במציאות התלמידים היו עוזבים את השיעור במחאה כמו בחלום, לא היה לכך מחיר בשיטה של כתיבת עבודות, ואילו כאשר הם צריכים להבחן בבחינה על כל החומר הנלמד, לפעולת מחאה יש מחיר כבד - לימוד עצמי של החומר. בסופו של דבר אני חושב שהחלום העלה אצלי בעצם את השאלה עד כמה הסטודנטים צריכים להיות מעורבים בחומר הנלמד? והמסקנה היא שמלבד קורסי החובה, לתלמידים יש זכות בחירה של קורסים, אבל אין להם זכות לקבוע למרצה  מה ילמד או לא ילמד בקורס. גם למרצים אין זכות להתערב בחומר הלימוד של משנהו. 

 

לאחר פשפוש נוסף וטיול בין תת-ההכרה לענייני אקטואליה נפל לי האסימון. לאחרונה מתנהל דיון ציבורי על סגירת חוגי לימוד מסויימים באוניברסיטאות, שאינם נראים לחלק מהציבור כראויים להמשך קיום - בגלל פוליטיזציה של חומר הלימודים. וחשבתי עד כמה צבועים כל הקולות הקוראים לסגירת חוגים (החוג לממשל ופוליטיקה באוניברסיטת בן גוריון והחוג לספרות באוניברסיטת תל אביב), וזאת כאשר אוניברסיטאות בר-אילן ואריאל יכולות לעשות פוליטיזציה הפוכה בכל תחומי הלימוד, מאז ימים ימימה, ושם אין קול ואין מצפצף. ונזכרתי במילים שנרשמו אצלי בחלום: צביעות, קינאה, תסכול, תככים.

 

 

החלום הזה בא בצל הדיון בנושא על ידי המועצה להשכלה גבוהה בלחץ של ציבור מסוים. המחלקה בבן גוריון לא תסגר וטוב שכך. באקדמיה חייבים להשמר פלורליזם, זכות חופש הדיבור והלימוד. אין על אף גוף הזכות לבקר תכני לימוד אקדמאיים ובתנאי שהם נלמדים ברמה ובשיטות אקדמיות.

 

בניגוד לבתי הספר שבהם נכפית תוכנית לימודים על ידי משרד החינוך, אין מקום לכך באוניברסיטאות שהינן אוטונומיות במדינות דמוקרטיות. לסטודנט בניגוד לתלמיד תיכון יש את זכות הבחירה. באוניברסיטת בר אילן למשל, הלומד לימודי כימיה חייב להבחן במספר קורסים בנושאי דת ויהדות. מדוע מחייבים אותו בכך, הרי בא ללמוד כימיה? בר אילן שהיא אוניברסיטה דתית החליטה שזו המדיניות. לכן על התלמיד לקבל את הדין או לבחור באוניברסיטה אחרת. כנ"ל לגבי בחירת חוגי הלימוד והקורסים.

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 7/11/2012 14:43   בקטגוריות חלום, אקדמיה, המועצה להשכלה גבוהה, חופש אקדמי, אוניברסיטאות, דעה אישית, הורים, השכלה גבוהה, התעללות בבעלי חיים, חברה, זואולוגיה, חופש הביטוי, חופש המחקר הביו-רפואי, חינוך, מדע, מחקר רפואי, פילוסופיה, תרבות, תת- מודע, פתרון חלומות  
32 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-11/11/2012 10:17
 



124,864
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)