לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

הפמניסטיות אולי לא יאהבו את זה


 

הכותרת המקורית של הפוסט הזה הייתה "מדוע אנחנו דומים מבחינה גנטית לאמא יותר מאשר לאבא?". אבל לעובדות שיוצגו כאן בהמשך, יש משמעות בין מינית, אתנית, אך גם רפואית - יש מחלות ניווניות שרק נשים יכולות להעביר אותן לדורות הבאים. אם הנושא מעניין אתכם, בין אם אתם מהמין הזכרי ובין אם אתן פמיניסטיות, תוכלו ללמוד כאן משהו מרתק על המין האנושי ועל יצורים זעירים שפלשו לתאים שלנו בשחר הקדום ביותר של האבולוציה. כמו בפוסט הקודם, "כולנו חייזרים", גם כאן נעסוק במעט מדע, אך אשתדל להציג את העובדות המדעיות בצורה פשוטה. כדאי מעט להתאמץ בקריאה (והמאמץ לא יהיה רב), משום שלתופעה כאן יש משמעות חברתית, על תורות הגזע, על "טוהר הגזע", ועל הורשת מחלות ייחודית על ידי נשים בלבד.

 

 

מבחינה תאורטית אנחנו אמורים להיות תערובת גנטית שווה של תכונות שירשנו מהאמא ומהאבא. אבל למעשה זה לא לגמרי מדוייק. כולנו יודעים שצאצא מסויים עשוי להיות דומה בתכונות מסויימות יותר לאמא ובתכונות אחרות לאבא. עד כאן אין חידוש. אבל מייד תראו שכולנו מכילים יותר חומר גנטי מהאמא מאשר מהאבא. ולמעשה יש אפילו מחלות גנטיות שמורשות הן לבנות והן לבנים רק מהאמא. ומכאן שאני הולך להציג בפניכם בהמשך מידע מסתורי שכנראה אינו ידוע לרוב הציבור.

 

לכולנו יש 23 זוגות כרומוזומים שאחד מכל זוג ירשנו מהאמא והשני ירשנו מהאבא.

אם כך אנחנו אמורים להכיל מחצית מהחומר הגנטי של האמא ומחצית של האבא. כנאמר, פיפטי פיפטי. ואכן לכל גן שלנו יש שני עותקים - אחד מהאמא והשני מהאבא. מכיוון שבמהלך האבולוציה חלו מוטוציות רבות בגנים (רובן אינן מזיקות והן אחראיות רק לשוני בצבע עיניים, שיער וכדומה), אנחנו עשויים לבטא תכונה מסויימת של האמא ותכונה אחרת של האבא. למשל, מי שירש מהאמא גן לצבע עיניים כחול ומהאבא גן לצבע עיניים חום - יהיה בעל צבע עיניים חום, כי הפיגמנט (צבען) החום הוא דומיננטי.

 

עד כאן כנראה לא חידשתי דבר למרביתכם. ולמרות מה שציינתי בפיסקה הקודמת, יש לנו גנים ותכונות המורשות רק מהאמא. לפני שאסביר את התופעה המוזרה הזו, ארמוז לכם שהדבר נובע כנראה מפלישה של "יצור קדום" באבולוציה המוקדמת של עולם החי והצומח. על פי המקובל היום בעולם המדע, היצור הזה הפך למעשה אברון אינטגרלי שחי בסימביוזה (שיתוף) עם התאים החיים. האברון הזה מכונה מיטוכונדריון וכיוון שבכל תא יש מספר אברונים כאלה, הרי שהריבוי של המילה מיטוכונדריון בלטינית הוא מיטוכונדריה.

 

למעשה מרבית התאים החיים כיום הפכו תלויים לחלוטין במיטוכונדריה לצורך קיומם. כי המיטוכונדריה הם בתי חרושת לאנרגיה. הם אחראים להספקת מרבית האנרגיה הדרושה לתא וזו הסיבה שמרבית היצורים החיים זקוקים לחמצן בנשימה. אבל זיכרו שיש יצורים פרימיטיביים, כמו חלק מהחיידקים, החיים בסביבה נטולת חמצן כמו במעמקי האדמה וגם ברקמות גופנו העוברות לא עלינו נמק. אלה אינם מכילים מיטוכונדריה והם מייצרים אנרגיה במסלול ביוכימי שאינו דורש נשימה.

 



בתחתית התמונה מיטוכונדריון, כפי שנראה במיקרוסקופ אלקטרוני - מקור ויקיפדיה

 

מדוע אנחנו משערים שהמיטוכונדריה היו בעבר יצורים חיים עצמאיים? כי באופן מפליא המיטוכונדריה מכילים בעצמם חומר גנטי משלהם בצורת דנ"א, כמו שמכילים הכרומוזומים בגרעין התא. ולפני שהתא מתחלק לשני תאי בת, לא רק הגרעין עם החומר הגנטי שלו מוכפל ומתחלק בצורה שווה לשני תאי הבת. גם המיטוכונדריה יחד עם החומר הגנטי שלה מוכפלים ומועברים באופן שווה לתאי הבת.

 

בשל כך החומר התורשתי של המיטוכונדריה מכונה דנ"א חוץ כרומוזומלי, כי הוא אינו שוכן בכרומוזומים שבגרעין התא, אלא מחוץ לגרעין - באברוני המיטוכונדריה הממוקמים באזור "הנוזלי" של התא המכונה ציופלסמה.

 

אם כך, וכאן אנחנו מגיעים לעניין חוסר השיוויון הגנטי בהורשת יותר תכונות על ידי האמא - תאי הביצית של האם גם הם מכילים מיטוכונדריה. החומר התורשתי שמספק תא הזרע הוא רק זה המצוי בגרעין שלו, שמתאחד לאחר ההפריה עם גרעין הביצית לגרעין אחד. המיטוכונדריה המצויים בזנב תא הזרע (כדי לספק אנרגיה עבור התנועה שלו) - אינם חודרים אם כן לביצית. הגרעין המאוחד הזה יתחלק שוב ושוב כאשר הביצית המופרית מתחלקת מליארדי פעמים לבניית העובר. לכן כל תא של העובר (ולאחר לידתו - של התינוק) מכיל מיטוכונדריה שמקורם בביצית בלבד -כלומר רק של האם. 

 

כעת אתם יודעים שבנוסף לחומר הגנטי המצוי בכרומוזומים שמקורם באופן שווה מהאם ומהאב, כולנו מכילים חומר תורשתי נוסף המצוי במיטוכונדריה המורש רק מהאם. לכן לכולנו יש יותר חומר תורשתי מהאם מאשר האב.

 

וכאן אנחנו מגיעים לשאלה החשובה מהי המשמעות של זה. ראשית על ידי בדיקה של רצפי הדנ"א במיטוכונדריה אנחנו יכולים ללמוד הרבה על המוצא שלנו. הדבר נובע מכך שגם הדנ"א של המיטוכונדריה עובר שינויים (מוטציות)  במהלך ציר הזמן של האבולוציה.  כיוון שהדנ"א המיטוכונדריאלי ייחודו בכך שהוא מועבר לבנות ולבנים רק על ידי האם ואין בו תרומה של האב - ניתוח הדנ"א המיטוכונדריאלי באוכלוסיה מאפשר להתחקות אחר שושלות גנטיות אמהיות, כאילו היו שם משפחה המועבר לפי האם. 

 

מחקר שנערך בבית חולים רמב"ם שבו הושוו רצפי הדנ"א במיטוכונדריה באוכלוסיה, הראה שכ- 40% (3.5 מיליון) מהאשכנזים מוצאם מארבע אמאות קדמוניות משותפות. אמאות אלו נדדו לפני כאלפיים שנה מהמזרח התיכון לאיטליה ומשם צאצאיהן נדדו למדינות אשכנז במאות ה-12 וה-13. רצפי הדנ"א המיטוכונדריאלי הייחודיים האלה נפוצים פחות בהרבה אצל יהודים ספרדים ובאוכלוסיות הלא יהודיות.

 

אז אם כך יש הגיון בכך שהיהדות נקבעת על ידי האם ולא האב. מעשית זה נובע מכך שאנו יודעים בדרך כלל בוודאות מי האם, אבל בהחלט לא תמיד מי האב. עם כל הפוגרומים שנערכו על העם היהודי והאונס ההמוני של נשים יהודיות, ההלכה קבעה יהדות על פי האם. אך גם המחקרים הגנטיים של הדנ"א המיטוכונדריאלי מאששים את המוצא האתני על פי האם.

 

אבל צריך לתת את הדעת, רות המואביה וכל הגיורות מאז ועד עתה בעצם גורמות לשינוי "הג'ניוס היהודי" המיטוכונדריאלי. דורו של דוד המלך, שרות המואביה הייתה סבתא רבתא שלו, כבר הכיל רצפי דנ"א מיטוכונדריאלי שלה. מכאן שהג'ניוס היהודי הוא כבר מזמן הטרוגני. אם כך כבר אי אפשר לדבר על היידישע גנטיקה. גם גיור כהלכה ונישואין דתיים אינם מרמים את הגנטיקה ומצדיקים קיום של מגילות יוחסין. ואולי ניתוח גנטי מספק בעצם את תעודת היוחסין המהימנה ביותר?

 

להורשה הייחודית של חלק ניכר מהדנ"א מהאמא בלבד, יש גם משמעות רפואית. כי קיימות מחלות ניווניות קשות של מערכת העצבים ואחרות, שנובעות ממוטציות מזיקות בדנ"א המיטוכונדריאלי. המוטציות האלו גורמות למיטוכונדריה לתפקד באופן לא נורמלי, ולכן הן גורמות לניוון מוקדם של התאים. לפיכך מחלות תורשתיות ניווניות רבות מורשות הן לבנות והן לבנים על ידי האם בלבד. משמעות הדבר היא, שצאצאיו של אב חולה כזה יהיו נורמלים ולא יעבירו את המחלה לדורות הבאים. לעומת זאת אמא חולה תעביר את המחלה לכל ילדיה.

 

אז אולי הפמיניסטיות לא יאהבו את זה: מי אמר שיש שיוויון מלא בין נשים לגברים?

 

 

תוספת עריכה

 

על הגנטיקה של כוהנים ולוויים והאם מוצא היהודים מהכוזרים אפרסם פוסט נפרד בעתיד. 

 

המעוניינים לקבל עידכון במייל על פרסום פוסט בנושא זה ואחרים מוזמנים להרשם כמנויים לבלוג.

 

על נושאי פוסטים עתידיים תוכלו  גם לצפות ברשימה "יתפרסם בקרוב" בשוליים הימניים.  

 

  

נכתב על ידי קנקן התה , 21/2/2013 09:54   בקטגוריות גנטיקה, אתניות, הורשה אמאית, יהדות, מחלות תורשתיות, גיור, מיטוכונדריה, דנ"א מיטוכונדריאלי, חותמת הסטורית, מדע, פילוסופיה, פילוסופיה של המדע, פילוסופיה, רפואה, שיוויון בין המינים, אבולוציה, תורשה  
27 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-23/2/2013 23:39
 



122,081
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)