לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

פתאום קם אדם בבוקר ומגלה שבנו אינו שלו


 

ראשית עדכון למי שקרא את הפוסט הקודם ומתעניין מה עלה בפרשת הלינץ'. העד שהזעיק את מגן דוד אדום העיד במשטרה והוזמן לעדות נוספת בפני צוות חקירה שמונה למקרה הזה. המשטרה עלתה כבר על חלק מחלאות האדם האלה כי מסתבר שצולמו במצלמות החנויות הסמוכות. נראה שהמשטרה מתקדמת בכיוון הנכון. נקווה שיוגשו כתבי אישום ובעיקר שמערכת המשפט תעניש במלוא החומרה. יש לחסל תופעות כאלה בעודן באיבן ללא כל רחמים והנחות. ועתה מעבר חד לנושא הפוסט.

 

***

 

האם יודעים אתם כמה מיקרים של אבהות מזוייפת קיימים במשפחות, שבהן האב ללא ידיעתו אינו האב הביולוגי? התופעה הזו שמכונה באנגלית Non-Paternity או בראשי תיבות NP נפוצה בעולם בין קצת יותר מאחוז אחד (בישראל ומדינות אירופה) עד ל- 10.4% (בחברת השחורים האמריקאית).

 

 

 מקור: קפה TheMarker

 

 

אני לא עומד לדון בתופעה עצמה אלא בכך שאדם יכול לגלות כרעם ביום בהיר שאביו אינו אביו, שבנו איננו בנו או שאישתו ילדה לו בן מאבא אחר - וזאת ביום אחד בעקבות בדיקה רפואית שגרתית ואולי חוסר זהירות של המערכת הרפואית (ואולי לא חוסר זהירות? אלא סיבה אחרת). כן, המערכת הרפואית יכולה לגרום בלא להתכוון לפירוק משפחות.

 

אך לפני כן אקדים בסיפור אמיתי שקרה למישהו שאני מכיר. האדם הזה הוא בן יחיד שנולד וגודל על ידי הוריו. שנים לאחר שהם נפטרו, מבקש ממנו חבר של הוריו השוכב על ערש דוויי בבית חולים, להגיע אליו בדחיפות. אותו חולה מספר לו שהוא ורעייתו שנפטרה היו חברים מאוד טובים של הוריו. עוד הוא מספר שהוריו לא הצליחו להביא ילדים לעולם בגלל עקרות של אביו. בעצה אחת, שני הזוגות הגיעו להסכמה שהחבר ישמש כאביו הביולוגי. למעשה הדבר נשמר כסוד מפניו כל חייו, עד שאותו חבר מצא לנכון לספר לו על כך - על כך שבעצם הוא אביו הביולוגי.

 

למחרת נפח אביו הביולוגי את נשמתו. נשאלת השאלה מדוע אותו אב ביולוגי סיפר לו על כך ערב מותו? התשובה אינה ברורה. יתכן שהוא רצה למנוע אפשרות של גילוי עריות בעתיד. ואולי משום שאולי האמת הייתה מתגלה בדרך אחרת - למשל על ידי עיון בתיק הרפואי. בימיינו, בעידן הדיגיטלי, עיון בתיק הרפואי כבר אפשרי לכל אחד בקופות חולים מסויימות.

 

למעשה, רק בורות של רוב הציבור בביולוגיה מונעת ממנו לגלות את האמת. אך, היום בעידן האינטרנט ניתן לגלות הרבה "סודות"  על ידי כל אחד. 

 

אביא למשל דוגמה פשוטה והיא סוג הדם, שהוא מידע הידוע או קל לקבל מידע עליו. כידוע, קיימים ארבעה סוגי דם נפוצים: סוג A, סוג B, סוג O וסוג AB.  כל אחד יורש גן אחד לסוג דם מכל אחד משני הוריו. הגן לסוג דם A או B דומיננטים על סוג דם O.

 

לא אלאה אתכם בגנטיקה של סוגי הדם, ולמעשה כל מי שמתעניין יכול ללמוד על כך מויקיפדיה. אבל לענייננו - מי שיש לו סוג דם AB חייב שלאחד מהוריו הביולוגים יהיה סוג דם A ולשני סוג דם B. לכן, מי שיש לו סוג דם AB ולאמא סוג דם A, האב הביולוגי חייב להיות בעל סוג דם B, או להיפך.

 

אבל, מי שיש לו סוג דם AB ולאמא יש סוג דם A או B ולאבא סוג דם O (שהוא מאוד נפוץ) - סימן שאביו אינו אביו הביולוגי. גם אם ההורים שניהם בעלי אותו סוג דם (A או B), הבן או הבת שלהם לא יכולים להיות בעלי סוג דם AB. אני מקווה שגילוי העובדה הזו, שכל אחד יכול בעצם לדעת או לגלות - לא יפרק כאן משפחות של קוראים בבלוג. הרי בבלוג הזה אנחנו לא מתעלמים מהאמת.

 

וודאי תשאלו כיצד הורה ממוצע יכול לדעת את סוג הדם של ילדיו? ובכן כל ילוד דמו נבדק ובין השאר גם לסוג דם. כל הבדיקות והתיקים הרפואיים נמצאים במאגרים דיגיטלים. ההורים המנויים על שירות כניסה למאגרים האלה דרך קופות החולים, יכולים לקבל את כל הנתונים הרפואיים של ילדיהם עד גיל 16, בתור אפוטרופוסים שלהם מבחינה חוקית.  

 

והרי עוד מקרה אמיתי שהתרחש לפני מספר שנים. מגיע זוג בליווית הנכד והסבתא מצד האמא ליועצת גנטית. הנכד (שהוא בנם השני) נולד עם מחלה גנטית חמורה עם עיוותי עצמות קשים, בעיות עיכול ונשימה - הדורשת טיפולים רפואיים רבים, והמאופיינת במשך חיים קצר בהרבה מהממוצע ובסבל של החולה ומשפחתו.

 

כאשר נולד ילד כזה, נהוג לערוך בדיקה גנטית של מי השפיר בכל הריונותיה הבאים של האם - כדי לאבחן האם הוולד ישא את הגן הפגום ויהיה חולה במחלה. במידה והתשובה חיובית, מומלץ לזוג לבצע הפלה.

 

במקרה הספציפי הזה לא היה ידוע עדיין מהו הגן האחראי למחלה, אבל במקרים שעדיין לא ידוע מיהו הגן האחראי למחלה, ניתן לערוך בדיקה מורכבת בשם לינקייג' גנטי . הבדיקה הזו מבוססת על קיום שונות ברצפי דנ"א מסויימים הסמוכים יחסית למיקום המשוער של הגן הפגום והם מכונים סמנים.

 

רצפי הסמנים האלה הם מאוד וריאביליים (שונים) בקרב האוכלוסיה ומסתבר שכאשר הילד חולה, הוא מכיל הרכב סמנים מאוד נדיר באוכלוסיה, שאותם ירש הן מהאם והן מהאב. לכן במקרה ולדנ"א של העובר יש זוג סמנים זהים כאלה, ניתן לומר שהעובר נושא את המחלה.

 

כלומר, הדנ"א של הילד החולה נושא במקרה של המחלה צירוף נדיר של סמנים שאותם חייבים לשאת שני ההורים הבריאים בעותק אחד מתוך השניים שלהם. ילד חולה מקבל שני עותקים פגומים מהוריו. ההורים עצמם אינם חולים משום שלכל אחד מהם יש עותק אחד תקין של הגן ובהתאם לכך עותק דנ"א אחד שיכיל סמנים "בריאים".

 

משום מה הסבתא (שכנראה ידעה משהו, ומיד תגלו מה) גילתה מעורבות יוצאת דופן. לאחר שנטלו דגימות דם מהילד החולה, משני הוריו, בנוסף לדגימה ממי השפיר של האם ההרה - המעבדה הגנטית הייתה אמורה לבודד מהדגימות את הדנ"א ולקבוע, על פי איפיון הסמנים בכל אחד מהנבדקים, האם העובר יהיה חולה במחלה.

   

וכאן מתחיל הסיפור המעניין באמת. כאמור לצורך הבדיקה יש לבדוק את הדנ"א של האם, האב והילד החולה, בנוסף לבדיקת הדנ"א במי השפיר (שהם מלאים בתאים שהשתחררו מהעובר). אבל אל היועצת הגנטית הגיעה כאמור גם הסבתא מצד האם שבקשה מההורים לצאת לרגע, כי היא רוצה לשוחח שיחה אישית עם היועצת הגנטית. 

 

בשיחה בארבע עיניים, הסבתא דרשה שתוצאות הבדיקה יגיעו אליה, כדי שבמידה וימצא כי העובר יהיה חולה - היא תכין את הזוג לבשורה המרה ולהפלה. אין היא סומכת לדבריה על הזוג. היועצת הגנטית כמובן סירבה, כי על פי חוק המידע צריך להמסר ישירות להורים.

 

אבל תוצאות הבדיקה נשלחו לקופת החולים והאבא הגיע לקחת את תוצאות בדיקת המעבדה מקופת החולים ולמסרה ליועצת הגנטית היושבת באחד מבתי החולים.

 

בטופס בדיקות המעבדה היו מצויינים הרכבי הסמנים הגנטיים של כל אחד מההורים, של העובר (ממי השפיר שלו) ושל אחיו החולה. לאדם הממוצע הרכבי הסמנים הגנטיים לא אומרים דבר. אך, לאחר פירוט הסמנים בכל אחד מהנבדקים, היתה רשומה המסקנה כדלקמן:

 

העובר אינו נושא סמנים למחלה (לפיכך הוא אמור להיוולד בריא).

אך עוד היה רשום כי הסיבה לכך היא NP. שכאמור מדובר בראשי תיבות ל-

 non-paternity.

 

כלומר, האב אינו נושא בכלל סמנים של הגן הפגום.  המשמעות: אף אחד מילדיו אינו יכול להיות חולה. אז כיצד אחד משני ילדיו שכבר נולדו חולה במחלה?

התשובה לכך פשוטה - הוא אינו אביו הביולוגי של הילד החולה אלא הילד הוא בנו של מישהו אחר.

 

עכשיו אתם מבינים מדוע הסבתא מצד האם רצתה לקבל את התוצאות ולהסתיר אותן מהזוג? היא הייתה רק מספרת לאב שיוולד להם ילד בריא. אבל כפי שנאמר בפתגם הידוע: לשקר אין רגליים.

 

במזל האב לא ידע ולא התעמק במשמעות ה- NP שבתוצאות הבדיקה. אך אם היה קצת יותר אינטליגנטי וסקרן, היה חוקר קצת באינטרנט ומגלה את האמת.

 

ועתה שאלה לי אליכם הקוראים, מה עדיף: מידע רפואי שקוף הזמין בתיק רפואי דיגיטלי, או הסתרת מידע רפואי ובדיקות רפואיות מעיניי הנבדק?

 

וודאי תשאלו מדוע המעבדה הגנטית ציינה בטופס התשובה NP? התשובה לכך פשוטה: כדי לחסוך הוצאה כספית נכבדת למערכת הבריאות בעתיד - לזוג הזה אין צורך בייעוץ גנטי (שיש לו עלות כספית) ובבדיקה גנטית יקרה בהריונות בעתיד לאם ההרה לאב הזה.

 

אז האם המערכת הרפואית צריכה לממן בדיקות רפואיות יקרות על חשבון כספי המיסים של הציבור רק כדי להסתיר שמישהו אינו האב הביולוגי?

 

אשמח לקבל בתגובות את דעתכם.

  

נכתב על ידי קנקן התה , 1/3/2013 16:32   בקטגוריות בדיקות גנטיות, בדיקות רפואיות, תיק רפואי דיגיטלי, אבהות, מחלות גנטיות, סוגי דם, סודיות רפואית, אתיקה, חומר למחשבה, מדע, רפואה, פילוסופיה, חברה  
22 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-27/11/2014 12:27
 



122,081
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)