לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

על האמיתות של סיינטיפיק יוטיוב


 

בסיום הפוסט פינת הזון.

 

 

את הרעיון לפוסט זה קיבלתי מתגובה של קוראת בבלוג עוד לפני שהבלוג הזה הועלם בצורה נבזית.

 

ובתגובה היא ציינה:

 

"מה דעתכם לצפות בסרטון מעניין אף אם כי ארוך במיוחד? נקודה למחשבה.

http://www.youtube.com/watch?v=5VWi6dXCT7I
by Neal Barnard MD"

 

 

אינני מצפה שמרביתכם יקדישו למעלה מארבעים דקות מחייכם לסרטון הזה ביוטיוב. אבל בקיצור, בסרטון הזה ד"ר ברנרד מפתח בטון סמכותי ובטוח את הנושא של ההתמכרות למתוקים, לבשר,למוצרי חלב ולגלוטן (בזמן האחרון יש כאלה שרוצים להמאיס עליכם לחם וכל מיני מוצרי מזון מכילי גלוטן, בטענה שאתם אוכלים "דבק" ועוד כהנה וכהנה). הוא טוען שכשמוצרי המזון האלה מתפרקים במעי ועוברים אל הדם, הם מתקשרים לקולטנים מסויימים במוח שאליהם נקשרים גם סמים כמו אופיום ומורפיום. ולכן בדומה להתמכרות לסמים האלה, אנחנו כביכול מתמכרים גם לסוכרים, מתוקים, מוצרי חלב, בשר וכדומה באוכל. אך מי שיקשיב טוב טוב לדבריו, גם הוא מגניב שם פעם שמדובר בתאוריה.

 

בעיקבות הסרטון הזה, בדקתי בבסיס הנתונים העולמי PUBMED שכולל את כל המאמרים המדעיים שהתפרסמו ושעומדים בקריטריונים של הוכחה מדעית (כלומר עברו תהליך ולידציה במה שמכונה peer review), ומצאתי רק מאמר אחד המעלה את האפשרות הזו, והוא מסכם שניסויים נערכו רק בחיות (ולא כל מה שנכון לחיות מסויימות נכון לאדם) וכי דרושים מחקרים נוספים כדי להוכיח זאת. המאמר הזה התפרסם ב- 2011.  וב ynet, תפוז וכדומה, פרסמו בעקבות כתבות שחגגו והציגו את זה כתורה מסיני. מאז עברו כמעט שנתיים. שנתיים זה הרבה זמן במדע. כשמדען מפרסם משהו, מיד לפחות עוד מאה מדענים מנסים לחקור את הנושא. אבל לא דובים ולא יער, אף מאמר מדעי נוסף שמוכיח את הטענה של התמכרות לאוכל כמו לסמים לא פורסם מאז.

 

אבל אותו ד"ר ברנרד שוטף לכם את המוח ביותר מארבעים דקות באופן שתאמינו שאכן אנחנו מתמכרים למוצרי המזון הזה כמו לסמים. האם מישהו מכם חושב שהוא מכור לבשר או לגבינות? אני איני אוכל בשר שלושה ימים בשבוע ולא מרגיש תגובות גמילה מסמים. לעיתים אני איני אוכל גבינות שבוע, האם אתם חושבים שאני נתקף "קריז" כמו הנגמל מסמים? 

 

אז כדי לבדוק את דבריו של ד"ר ברנרד בסרטון היוטיוב, ערכתי בדיקה על כישוריו המדעיים. ובכן לד"ר ברנרד יש 135 פרסומים מדעיים אמיתיים שעומדים בקריטריונים מדעיים. אבל מתוכם אף אחד אינו מראה או מוכיח קשר בין סוכרים, גלוטן ומוצרי חלב להפעלת קולטנים במוח כמו לסמי האופיאטים או סמים אחרים. כאמור אפילו הוא בסרטון שלו מתייחס לכך כתאוריה ללא הצגת תוצאות מדעיות.

ובחיפוש שערכתי בבסיס הנתונים הרפואי המקיף ביותר בעולם - PUBMED, ד"ר ברנרד לא פרסם אפילו מחקר מדעי אחד בספרות המדעית העולמית על מה שהוא מדבר בסרטון ביוטיוב. ראו תוצאות החיפוש:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Barnard+N%2C+Opiates

 

ובכן, מה שלא קיים שם אינו קיים, בוודאי לא כמסמך רפואי ראוי להתייחסות.

ולגבי סוכרים שזו מרבית ההרצאה שלו, זה לא סוד שהם אינם בריאים. גם לפי עקרונות שיטת הזון שאנחנו לומדים כאן לאחרונה. אבל דין תפוח למשל המכיל סוכרים, אינו כדין קובית סוכר. רמת הסיבים התזונתיים המסיסים שלו עושה את ההבדל הגדול כאשר אוכלים אותו במידה.

 

ועוד משהו, ד"ר ברנארד מוכר לצופים טיעון חדש כנגד אכילת בשר וגבינות - אכילתם ממכרת כמו סמים. ובנוסף הוא מביא טיעונים כנגד סוכרים וגלוטן. ריבונו של עולם, מה הוא רוצה? הוא רוצה לקחת מהצמחוניים המסכנים גם לחם, פסטה ומוצרים המכילים גלוטן? וגם את המתוקים? אז מה ישאר להם לאכול? ירקות וחציר? הרי אין להם קיבות של בהמות היכולים לעכל את התאית שבחציר. מה הוא רוצה ? שנערות בנות 14, שצופות ביוטיוב ובעקבות משנות את אורח חייהן - שימותו מתת תזונה? לאן נגיע עם כל הטרנדים הקיצוניים האלה?

 

רבים מסרטי היוטיוב האלה מופצים בחסות אנונימוס. כששואלים את תומכיהם כיצד זה שאין הוכחה מדעית לתאוריות שלהם? אנחנו המדענים זוכים מהם לשתי האשמות. האשמה הראשונה היא שתעשיות הבשר והגבינות מממנות את המחקרים שלנו ולכן אנחנו נמנעים לפרסם מחקרים כנגד אכילת בשר וגבינות.זו כמובן שטות גמורה - 99.999% מהמדענים אינם מקבלים למחקרם פרוטה שחוקה אחת מהתעשיות האלה. אז מה בעצם מונע מקולגות שלי שעוסקים באופיאטים והתמכרות לעסוק בבדיקת הטענות לגבי ההתמכרות במזון?

 

טענה בלתי מבוססת נוספת של אנונימוס היא שחברות התרופות מממנות את מחקרינו ולכן לא נצא נגדם. גם זו היא שטות גמורה. למרות שהמחקר שלי ממומן לעיתים על ידי חברות תרופות, הכיצד יצאתי עם פרסום הפוסט הזה? וכי אתם מאמינים שאף מדען בעולם לא יקום כנגד חברת תרופות אם יש בידו הוכחה מדעית?

  

ועכשיו אני אשאל את אנונימוס, כמה הם משלמים למדען עבור אירגון הרצאה  וצילום ההרצאה ליוטיוב? השאלה שלי רלוונטית בדיוק כמו האשמות שלהם. מכירים את הפתגם "על ראש הגנב בוער הכובע"?

 

שלא תקבלו רושם שאני כותב את הפוסט הזה בהקשר לאנונימוס והטבעוניים בלבד. מדובר גם בסרטוני יוטיוב המפורסמים על ידי ארגון שהוא אנטיתזה לצמחונות. ארגון שמנסה להפיץ את הטרנד החדש "תזונת הפליאו". גם הם מתייחסים למדע בערבון מוגבל. אחד המובילים בארץ את מיסיון הפליאו (לאכילת הרבה בשר שמן) וטוען שזה טוב לבריאות - הוא סטודנט לביולוגיה רק 4 חודשים וכבר הוא משתחצן לפחות כמו פרופסור לביולוגיה וטוען שאין להאמין לידע הקים במדע. ואפילו, גם אם לא אומר זאת במלוא הרצינות, הוא מפקפק בממצאיו של גלילאו המוכיחים שכדור הארץ סובב סביב השמש.

 

ובכן כל הארגונים והמיסיונים האלה שרוצים להפיץ את הטרנדים הקיצוניים לתזונה (וכן, טבעונות היא תזונה קיצונית. אולי הטבעונים לא יאהבו לשמוע את זה - אך זה מה שזה. כאשר נמנעים לאכול קבוצות מזון בצורה קיצונית - הרי שמדובר בקיצוניות. נקודה).

 

ולגבי המדע - כל סוגי המיסיונים התזונתיים מאמצים את המדע בחום במה שמתאים לאידיאולוגיה שלהם, ומוקיעים את המדע כאשר הוא סותר את דעותיהם. לא סתם אני מכנה אותם מיסיון, כי בנוסף להטפות ונסיונות "ההחזרה בתשובה" - הם נוהגים באותה דיכוטומיות אל המדע כמו אנשי דת קיצוניים. אין שוני ביניהם. בין אם הם מטיפי דת, מטיפי צמחונות, או מטיפי פליאו. כל אלה (ללא יוצאים מהכלל) סובלים מעודף קיצוניות, חוסר סובלנות ושחצנות. לכולם יש קהל מאמינים ההולך שבי אחרי כל שטות שהם פולטים.   

 

אז מה הלקח מפוסט זה? רבים הם אלה בציבור שמתייחסים לסרטוני יוטיוב ולכתבות בתפוז, בסיינטיפיק ידיעות ומעריב - כאמיתות שלא ניתנות לערעור. אני רואה את זה גם כאן בישרא בתגובות של מאמינים בצמחונות או המאמינים בצד השני של המתרס, כמו חסידי דיאטת הפליאו. "הרי כבונוס בשבילך מאמר מאוניברסיטת הרווארד" אומר בשחצנות בלוגר אחד ומביא קישור. אבל מי שבודק את הקישור מוצא שמדובר באיזה מסמך עמדה קצר של מישהו בהרווארד, שאין זה בכלל משהו שעומד בפני איזשהו קריטריון מדעי.

 

אבל ככה מתנהלים הוויכוחים כאן בישרא (כמו במקומות אחרים), על ידי אנשים שלרובם רקע מזערי במדע. וכבונוס אזכיר למי שלא קרא את הפוסט שכתבתי בעבר "אבל כתוב בעיתון".

  

***

 

 7. מועדון THE ZONE

 

 

 


 

ארוחת הבוקר היא החשובה מכולן.לאחר שנת הלילה והצום אנחנו מתעוררים ורמת הסוכר בדם נמוכה. לארוחת הבוקר יש חשיבות באיזון רמת הסוכר. ארוחת בוקר לפי עקרונות הזון מכניסה אותנו למסלול מאוזן שחשוב לשומרו במשך כל שעות היום. יש אנשים המדלגים על ארוחת הבוקר. זו טעות מאוד לא בריאה. מי שלא מסוגל, שיאכל תוך שעה מהקימה לפחות בלוק אחד. גביע יוגורט 3% שומן מכיל בקירוב בלוק אחד של כל אבות המזון (חלבונים, פחמימות ושומנים). את ארוחת הבוקר לאכול כעבור 2-3 שעות. לא יותר מאוחר.

 

 אביא לכם כאן דוגמה לארוחת בוקר שאני אוכל. ארוחה מאוזנת המכילה 2 בלוקים של חלבונים, 2 בלוקים של פחמימות ו 2 בלוקים של שומנים לפי עקרונות הזון.

וכך נראית המנה:

  

  

 

 

 

כמקור פחמימות צרכתי פרוסת לחם של לחם שיפון שוודי שהאריזה שלו נראית כך:

  

  

 

פרוסה אחת שמשקלה כ 50 גרם היא בדיוק שני בלוקים פחמימות (18 גרם פחמימות). החלבון שלה זניח 2.5 גרם חלבון לעומת 18 גרם פחמימות. אז כדי לאזן את כמות החלבון הקטנה הזו, הוספתי 3-4 פלחי עגבניה ועלה חסה. החסה ממש לא משמעותית, ורק כמות האנרגיה שדרושה ללעיסתה עולה על כמות הקלוריות שבה.

  

כמקור חלבון, הוספתי ביצה קשה אחת פרוסה (בלוק אחד של חלבון) ועוד רבע חבילת קוטג' 3% שומן במשקל 250 גרם. האדום על הקוטג' היא מעט פפריקה ועלה פטרוזיליה לקישוט (פטרוזיליה גם טובה לכליות ולדרכי השתן) .

 

שימו לב, מקור החלבון בארוחה הזו הוא משני סוגים. בלוק אחד מכיל ביצה שמכילה את חלבון האלבומין. הבלוק השני מכיל מוצר חלב (הקוטג') שמכיל את חלבון הקזאין.

האלבומין הוא בעל ערך תזונתי גבוה יותר מאשר הקזאין. דרך אגב גם למי שיש כולסטרול גבוה, אפשר לאכול עד 6 וחצי ביצים לשבוע ללא חשש.

  

כמקור שומן הוספתי 10 זיתים שחורים/ירוקים מקופסת קוקטייל זיתים. שהם 2 בלוקים של שומן. 

  

מי שממהר בבוקר, יכול להכין כריך משתי פרוסות לחם שחור (אחיד), למרוח על כל אחת קוטג' בנדיבות, להניח מעל פרוסות הביצה, פרוסות העגבניה ולסגור כסנדביץ כשעלה החסה באמצע. את הזיתים לארוז בשקית אוכל נפרדת, ולאכול בבית, בדרך לעבודה כשאתם ממתינים הרמזור אדום, או כשהגעתם לעבודה.

  

כוס קפה ללא סוכר (או עם ממתיק) עם מעט חלב דל שומן לא נחשבים במנין הבלוקים. תה כמובן שלא.

 

 

ועם ארוחת בוקר כזו, אני מתמלא מרץ. העולם מחייך אלי ואני מחייך אל העולם.

 

 

לצמחוניים

 

ניתן להחליף את הביצה והקוטג' בטופו דל שומן בכמות ששלחתי אל חברי המועדון בטבלת החלבונים (2 בלוקים של חלבון). לטופו עצמו אין טעם משהו לדעתי, אך ניתן מאוד לשפר את טעמו על ידי הוספת 2/3 כפית שמן זית (2 בלוקים שומן) ותבלינים. אם הוספתם שמן זית, הורידו את הזיתים מהמנה. 

  

בתאבון ולבריאות 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 25/4/2013 09:06   בקטגוריות אמיתות מדעיות, פסאודומדע, מדע, תזונה, התמכרויות למזונות, אוכל, מועדון THE ZONE, ארוחת בוקר  
28 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-4/5/2013 03:31
 



122,081
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)